خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
هدیه متخصصین فایرفاکس، افزونه ای کاربردی برای کاربران نابینای ایرانی.

بسم الله الرحمن الرحیم.
سلام دوستان.
من از سال 93 که با اینترنت و صفحه خوان nvda آشنا شدم، دیدم nvda در استفاده از فایرفاکس کلمات زیادی رو اشتباه میخونه.
تا اینکه چند ماه پیش، تصمیم گرفتم اون متون رو با مرورگرهای دیگه هم تست کنم ببینم مشکل از مرورگره یا سایت و دلیل این همه اشتباه خوندنها چیه.
متون مورد نظرم رو با internet explorer که تست کردم، دیدم مشکلی نداشت.
با مرورگرهای google chrome و microsoft edge هم آقای غلامی لطف کردن و بهم اجازه دادن با remote تست کنم که همینجا ازشون تشکر میکنم و دیدم با اون مرورگرها هم مشکلی نداشت.
اما علامتی هست که nvda بسته به تنظیماتش، بهش میگه نشانه راست به چپ، یا right to left mark.
این علامت رو سایتها و کتابهای زیادی برای جدا کردن کلمات یا افعال مرکب استفاده میکنن.
البته درستش اینه که از نیمفاصله استفاده بشه و نمیدونم دلیل استفاده از این علامت عجیب چیه.
هفته گذشته، در گروه bugzilla.mozilla.org
عضو شدم و هر طوری میشد گزارش مشکل رو براشون نوشتم و فرستادم.
اونهام گفتن که مشکل احتمالا باید از صفحه خوانها باشه، و فایرفاکس از standard unicode پشتیبانی میکنه و تفاوت چندانی با برنامه های دیگه جز مسائل بصری و نمایش گرافیکیشون نداره.
وقتی توضیح دادم، برنامه های دیگه چنین مشکلی ندارن، گفتن پردازش فایرفاکس استاندارده و حتما در برنامه های دیگه باگ وجود داره که چنین مشکلی ایجاد نمیکنن!
خلاصه که بعد از یکی دو روز تلاش و توضیح اینکه نادیده گرفتن این علامت در فایرفاکس، باعث میشه صفحه خوانها اشتباهات زیادی در خوندن صفحات و فایلهای html داشته باشن، برام یک افزونه اختصاصی ساختن که مشکل رو حل کنه!
گفتن بهتره به ناشران کتابها گزارش بدم، اما از اونجایی که ساختن نسخه جدید برای کتابها ممکنه زمان زیادی طول بکشه یا کتابهای زیادی اصلا اصلاح نشه،
این افزونه رو نصب کنین تا مشکلتون حل بشه!
ما این افزونه رو برای حل مشکل شما ساختیم!
کار این افزونه، اینه که یک نیمفاصله برای جدا کردن افعال و کلمات مرکب قرار میده و باعث میشه صفحه خوانها (خصوصا nvda( در این زمینه با مشکل مواجه نشن.
حتی گروه متخصصین و توسعه دهندگان ایرانیش هم به کمکم اومدن و ازم خواستن با صفحه خوانهای دیگه هم تست کنم که بهشون گفتم: برنامه دیگه ای جز espeak که رایگان باشه و فارسی هم پشتیبانی کنه وجود نداره و من برای همین از nvda و espeak استفاده میکنم.
و موتورهای صوتی فارسیخوان دیگه همشون تابع صفحه خوان هستن.
با ضبط متون توسط پکجاز و پارسآوای سه آشنا نیستم،
و تنها برنامه ای که تا حالا دیدم بتونه مستقل کار کنه آریاناست.
تشکر میکنم کاربران جاز این موضوع رو تست کنن و گزارش بدند.
هرچند یادمه زمانی که جاز داشتم، (البته تنها ورژن جازی که استفاده میکردم یازده بود)، جاز حتی نیمفاصله رو هم تشخیص نمیداد و فقط خوشبختانه آریانا تنها موتور صوتیی که با اینکه جاز نیمفاصله رو حذف میکرد، اما کلمات مرکب به هم چسبیده رو هم تشخیص میداد و معمولا درست میخوند!
حالا برای این نشانه راست به چپ که بالاخره متوجه نشدم مشکل از tts هست که espeak باشه، از خود صفحه خوان nvda یا فایرفاکس، اما تشکر میکنم دوستان و کاربران جاز، قبل و بعد از نصب افزونه با جاز امتحان کنن و ببینن آیا مشکل نشون ندادن این علامت در جاز هم وجود داره یا نه.
هرکس کمک میکنه بهم پیام یا ایمیل بده که یک نمونه متن برای تست بفرستم.

در آخر هم لینک باگی که گزارش دادم، لینک دانلود افزونه، و همینطور راه ارتباط با گروه پشتیبانی فایرفاکس برای ایرانیان رو در اختیارتون قرار میدم و در کامنتها منتظرتون هستم.
ممنون میشم لینکهایی که میذارم حذف نشه و لینک مستقیم دانلود افزونه در سایت قرار داده بشه تا اونهام بازخورد کارشون رو ببینن.
افزونه ای که مخصوص من ساختن و منم قول دادم به رسم قدردانی از اونها و کمک به حل مشکل بقیه همنوعان، اون رو در سایتامون منتشر کنم.
پس لینکای اصلی رو در هر گروه و مسنجری که عضو هستین، پخش کنین که مشکل دیگرانم حل بشه.
بهشون گفتم فایرفاکس در ایران، خصوصا در بین نابینایان، محبوبیت زیادی داره و واقعا مشکل بزرگی برامون لطف کردین برطرف کردین.
حسابی ازشون تشکر و تا میتونستم براشون دعای خیر کردم!
لینک گزارش باگ:
لینک دانلود افزونه:
و
آدرس ایمیلی گروه پشتیبانی برای کاربران ایرانی:
dev-l10n-fa@lists.mozilla.org

۴۰ دیدگاه دربارهٔ «هدیه متخصصین فایرفاکس، افزونه ای کاربردی برای کاربران نابینای ایرانی.»

سلام.
نگران نباشین راحت نصب میشه و مشکلی نداره.
بذارین همین لینک بمونه تا اونهام که در عرض یکی دو روز، مشکل رو برای نابینایان ایران حل کردن بازخورد کارشون رو ببینن و بازم اگه ازشون چیزی درخواست کردیم بهمون کمک کنن!

سلام خدمت شما خانوم آیت ممنون از اطلاعرسانیتون من که تا به حال در jaws و ESpeak بر روی jaws تا کنون در فایرفاکس به کلمه ای بر نخوردم که برعکس بخونه اگر خواستید میتونم براتون با
jaws تست کنم ببینم اون متونی که شما میگید را NVDA برعکس میخونه یا jaws هم اونها را برعکس میخونه. نشانی ایمیل من nobakhti.k2009@gmail.com است. با تشکر از شما.

سلام.
خیلی تشکر میکنم از اینکه لطف میکنین و برام وقت میذارین تا بالاخره معلوم بشه مشکل از صفحه خوانه یا مرورگر.
برعکس که نمیخونه nvda, اما مثلا اگه کرده اند، با نشانه راست به چپ از هم جدا بشه به جای نیمفاصله، نشانه راست به چپ رو یا فایرفاکس نادیده میگیره یا به nvda ارسال نمیکنه که باعث میشه nvda بخونه کردهاند!
حتما بهتون ایمیل میدم، بعد و قبل از نصب افزونه تشکر میکنم با جاز تست بفرمایین.

سلام.
منظورتون اینه که بگم چرا با نسخه های جدید فایرفاکس سازگار نیست؟
نسخه ۵۲esr رو میتونین نصب کنین که باگهای حل شده امنیتی تا نسخه ۶۱ معمولی فایرفاکس رو هم شامل میشه.
اگه منظورتون نسخه ۵۷ به بعد هست که کلا نحوه استفاده افزونه ها در این نسخه تغییر کرده و خیلی از افزونه های دیگه هم باهاش سازگار نیستن، مگه اینکه افزونه خودشون رو مطابق با شرایط جدید فایرفاکس بنویسن.

سلام.
بله مسلما باید جواب بدند که این آدرس رو گذاشتن و ازم خواستن مشکلات و سؤالاتم رو مطرح کنن.
آقای رضا حبیبی از تیم توسعه دهندگان فارسی فایرفاکس بهم جواب دادن و ازم خواستن با این ایمیلی که گذاشتم در ارتباط باشم.
بله فارسی بنویسین، بعید میدونم مشکلی باشه چون مخصوص کاربران ایرانیه!

سلام. ظاهرا یه جایی شنیدم شما از ویندوز کرک شده، یا جاز کرک شده استفاده نمیکنید. میخواستم بهتون بگم اگه دلیلتون بنیان مذهبی داره، یه روحانی گفت، ما تو اسلام چیزی بنام کپی رایت اصلا نداریم! ضمنا، مگه ماهایی که از کرک شده استفاده میکنیم، اثر رو بنام خودمون میزنیم یا ازش بهرهبرداری میکنیم؟ اگر واقعا کسی باید جوابگو باشه، اون کسی هست که کرک رو میسازه و قفل نرم افزار رو میشکونه نه ما. ضمنا، الان من میخوام بدونم اگه من کرک شده استفاده کنم جهنم خواهم رفت؟ ویندوز اکس پی، دیگه هیچ پشتیبانی امنیتی نداره یعنی طرف براحتی میتونه بیاد فایلها و عکسهای شما رو ببینه و آیا از دیدگاه مذهبی این جایزه؟

سلام.
اگه کسی قرار باشه بیاد چیزی ببینه که نه به ویندوزم کار داره نه به پشتیبانی شدن یا نشدنش.
بخواد بیاد میاد و کاری هم از دست کسی ساخته نیست!
مگه اونهایی که ویندوزشون آخرین ورژنه و هر خطری برای سیستمشون پیش میاد چی کار میتونن کنن؟
خیلیا مثل من فایلهای سیستمشون قفل میشه و باید یا پول به هکر پرداخت کنن یا منتظر باشن کلید رمزگشاییش پیدا بشه.
فرقی هم نداره سیستم عاملشون چی باشه.
پس مشکل از ویندوز نیست و خصوصا هر کس قانونی هم استفاده کنه وقتی با خطر مواجه بشه، کسی نمیتونه کاری براش کنه، چی برسه به ویندوزهای کرک.
من کی گفتم شمایی که کرک استفاده میکنین جهنم میرین!
من گفتم حق الناس هست و در اسلام به حق الناس اهمیت زیادی داده شده و ما نباید حق دیگران رو از بین ببریم.
خدا رو شاکرم که جز خود ویندوز که نمیتونم ازش بگذرم چون برنامه نویس بلد نیستم که از لینوکس استفاده کنم، اما هیچ برنامه کرک شده ای در سیستمم وجود نداره!
و خدا رو شاکرم بعد از سالها تلاش، بالاخره به این خواسته خودم رسیدم.

و من معتقدم تا جایی که میشه باید رایگان استفاده کرد، مگه اینکه یا چیزی جایگزین رایگان نداشته باشه،
یا مثلا مثل لینوکس برنامه نویسی نیاز داشته باشه که از توان من یادگیریش تا حالا خارج بوده.
یعنی اصلا نمیتونم با خط فرمان کار کنم و برنامه نصب کنم.

سلام بر محمدرضا حسینی عزیز! گل گفتی آی گل گفتی؛ مثل یه بلبل گفتی. یعنی این حرفت لایک داشت. سال ۲۰۲۰ دیگه از ویندوز XP پشتیبانی نمیشه و اون وقت میفهمند که نباید تعصب بیجا داشته باشند و مقابل برنامه های کرک الکی مقاومت کنند. آدم باید به روز باشه نه اینکه بخواد مثل انسانهای غارنشین زندگی کنه.

سلام.
خوب شد کامنت دادین منتظرتون بودم برای libreoffice.
ویندوز xp که الآنم پشتیبانی نمیشه و تفاوتی بین الآن با سالهای بعد از الآن نداره.
راستی با libreoffice تونستین کار کنین؟
اینم لینک دانلود آخرین و بهترین نسخش تا الآن برای شما:
من که نتونستم باهاش کار کنم و کسی هم نبود مشکلاتم رو در این زمینه حل کنه.

راستی ورژن ۵.۳ پیامهای برنامه رو به صورت یک کلمه به هم چسبیده میخونه که بالاخره راهکارش رو پیدا کردم.
برای خوندن پیام libreoffice از کلید insert+b استفاده بفرمایین.

https://downloadarchive.documentfoundation.org/libreoffice/old/5.3.7.2/win/x86/LibreOffice_5.3.7.2_Win_x86.msi

یعنی خوشم میاد فرصت‌طلب هستید. من آدمی به فرصت‌طلبی شما ندیدم. من که تخصصی نمیتونم با این برنامه کار کنم. فقط در این حد که بنویسم و با فرمت docx ذخیرش کنم بلدم. هنوزم میگم که صبر و حوصله شما برای نوشتن پست و پیام منو کشته. فکر کنم تا انقلاب مهدی نابینایی مثل شما با ویژگیهایی که ذکر کردم؛ زاده نشه. خدا به خوانندگان پستهای طولانی شما صبر بده. البته نمیخوام بگم که بد پستی گذاشتید. اتفاقا بعضی پست هاتون ارزش خوندن داره؛ ولی طولانی شدن کامنت های شما هم حوصله همه رو سر میبره.

سلام خانم آیت. حقیقتش من هم به چنین متونی زیاد برخورد کردم. اما دقیقاً خاطرم نیست, حاضرم متنی رو که دارید رو با صفحه خوانم خوانده و براتون ضبط کنم و فایلش رو بفرستم, من از Jaws18 بهمراه پارسآوا۳ استفاده میکنم نشانی ایمیل من و شماره تماس من رو حتماً دارید با من برای ارسال متن و دریافت فایل هماهنگی کنید, ضمناً این رو هم بفرمایید که آیا ابتدا این افزونه ای رو که در سایت گذاشتید نصب کنم و اقدام به خوانش و ضبط کنم یا نه؟ متشکرم.

سلام.
خیلی تشکر میکنم از حضورتون و وقتی که گذاشتین و خوشحالم از اینکه پستم رو خوندین و کامنت دادین.
اتفاقا این مدت ایمیل زیاد فرستادم، اما پاسختون رو دریافت نکردم و منتظر پاسختون بودم!
امکان استفاده از اسکایپ رو الآنم دارین؟
برای ضبط متن که همون شعری که میخواستم خوشحال میشم با صحت کامل در خوندن با صدای مینا خانم داشته باشم، برای این متنم آقای نوبختی تست کردن و فرمودن که جاز نیمفاصله رو تشخیص نمیده.
دربارش تو اسکایپ منتظرتون هستم.

درود بر خانم آیت تلاشگر، والا من که حقیقتش متوجه نشدم مشکل چی بود، ان وی دی ای چی رو بد میخونه ولی روی لینک دانلود افزونه زدم و هیچی دانلود نشد فقط یه پیامی سریع میاد که توش
don’t allow button , va alow button
میاد ولی دیگه اتفاقی نمیفته و پیام میره دنبال کارش. راستی ان وی دی ای من فقط کلمه دیگه رو بد میخونه نمیدونم چراا گ را با فتحه تلفظ میکنه.
راستی ان وی دی ای من یه مشکل دیگه هم داره که نمیدونم شما هم دارید یا نه و اون اینکه بعضی وقتها ان وی دی ای به فرمان نیست و فقط وراجی میکنه مثلا هرچی کنترل رو میزنی ساکت نمیشه و خلاصه انگار ترمز میبُرِه ولی با یه ری استارت مشکل حل میشه بچۀ خوبی میشه تا مدتی بعد که دوباره خسته بشه قاط بزنه حالا از حضرت مرشد محله میخوام چنان چه راه حلی دارند بفرمایند تا این بچه مرشد قلبش آرام بگیره.
بازم بسی بسیار از شما مهر بانوی گرامی سپاسگزارم.

سلام برای افزونه که دکمه allow رو اینتر کنین و افزونه روی فایرفاکس شما نصب میشه.
برای خوندن کلمه دیگه هم مشکل از espeak جدید هست که رو xp نصب نمیشه و طبیعتا منم ندیدم.
nvda هم بهترین راهکار همون restart هست.
nvdaهای قبلی چنین مشکلی برای من نداشتن که متن رو پشت هم بخونن و کلید کنترل هم خوندن رو متوقف نکنه.
میخواین کلید شیفت رو هم امتحان کنین، این کلید خوندن رو متوقف و با زدن دوبارش، از همونجایی که متوقف شده، خوندن رو ادامه میده.
برای من که ورژنهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶.۱ بهترین ورژن بودن، از ورژنهای جدیدم ۲۰۱۷.۱ خیلی روون و راحت بود، اما ۲۰۱۷.۲ هم مزایایی داره که تصمیم دارم کلا همیشه از همین ورژن استفاده کنم.

سلام و وقت به خیر مجدد خدمت تمومی شما خوبان. خانم مشکل حل شد. من خواستم فایل اصلیش رو هم دم دست داشته باشم به خاطر همین عرض کردم. اما اون اشخاصی که میخوان فایل اصلی رو هم دم دست داشته باشن تا موقع تعویض ویندوز استفاده کنن من رفتم با مرورگر internet explorer وارد لینک شدم و دیدم که هیچ اتفاقی نمیفته applications رو زدم و و با اینترنت دانلود منیجر دانلود کردم و دانلود شد. اول فکر کردم با فرمت دیگه دانلود کرد دیدم نه. با فرمت XPI هست. حالا آیا ورژن ۵۲ فایرفاکس هم پیدا میشه که من بتونم دانلود کنم یا نه؟ ممنون میشم اگه محبت بفرمایید.

سلام.
آهان حالا متوجه منظورتون شدم.
منم راه دانلود کردنش رو با مرورگر بلد نیستم و فقط ازم میپرسه برای نصب.
اگه راهی هست بشه با خود مرورگر دانلود کرد که بفرمایین.
فایرفاکس که هر نسخه ای ازش بخواین تو سایتش پیدا میشه، اگه نسخه ۵۲ رو لینک مستقیمش رو میخواین بفرمایین کدوم ورژن رو نیاز دارین تا لینکشو بفرستم فارسی یا انگلیسی.
شما الآن فایرفاکستون ورژن چنده؟

سلام. وقت به خیر. ورژن فایرفاکس من ۴۹ هست. فرقی نمیکنه. خود حضرت عالی کدوم ورژن رو تأکید فرمودید اون رو اگه قرار بدین ممنون میشم. هیچ چی. من با مرورگر دیگه با internet explorer وارد پستتون شدم و رو لینک که زدم عمل نکرد اما با application گزینهی IDM دانلود کردم. منظور میخواستم این رو خدمتتون عارض باشم که مشکل حل شد. فکر کنم فایرفاکس انگلیسی صلاح باشه تا فارسی.

سلام.
لینک آخرین نسخه فایرفاکس ۵۲esr 32بیت این هست.
البته بدون برنامه های مدیریت دانلود راهی واسه دانلودش هست؟
آخه خودم برنامه های مدیریت دانلود ندارم و نمیدونم چطوری میشه دانلودش کرد.

https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/52.6.0esr/win32/en-US/Firefox%20Setup%2052.6.0esr.exe

درود مجدد با خود فایرفاکس که وقتی روش کلیک کنید شروع میکنه به نصب کردن، وقتی با سایر مرورگرها وارد پستتون بشین و رو لینک کلیک کنین save as براتون load میشه ولی عرض کردم سرعت خیلی کمه. میتونم بگم قابل تحمل نیست. نمیدونم چرا از دانلود منیجر استفاده نمیفرمایید.

سلام هیچوقت از برنامه های اضافی خوشم نمیاد.
و دوست ندارم از چیزی جز خود برنامه اصلی استفاده کنم.
مثلا وقتی خود مرورگر قابلیت دانلود داره، چه نیازی به برنامه های مدیریت دانلود.
به نظرم کاربردش فقط در مواردی مثل اینجاست که کم پیش میاد.
البته تغییر طرحهای اینترنتی و حذف اینترنت شبانه هم به نظرم باعث میشه دیگه کسی به برنامه های مدیریت دانلود نیاز پیدا نکنه.
اینترنت اکسپلورر که هرچی باهاش باز میکنم هنگ میکنه و قابل استفاده نیست.
مرورگر دیگه ای هم ندارم،
شما تجربه ای در استفاده از کرومیوم دارین آیا؟
و نسخه سازگار با xp رو کجا میشه پیدا کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید