خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

ترفندهایی در زمینه لباس‌شستن و اتو کردن برای نابینایان

درود فراوان

امید که ایام به کام باشن.

ترفند‌های زیر رو از یه وبسایت انگلیسی به صورت خیلی آزاد ترجمه‌کردم. اول می‌خواستم ترفند‌هایی که در دسته‌های مختلف توی سایت ارائه شدن رو همه توی یه پست قرار بدم و به تدریج پست رو کامل‌تر کنم تا یه منبع کلی بشه برای اینطور ترفندها، ولی دیدم اگه این کار رو بکنم خیلی پست بزرگ و سردرگم میشه. اینه که فعلا ترفندای یه قسمت رو اینجا پست می‌کنم. اگه وقت شد بازم ترفندایی رو در زمینه‌های دیگه بعدا ترجمه و در محله قرارمی‌دم.

ضمنا اگه ترفندها مشکلی داره توی کامنتا بگید. من تجربه‌ای در این زمینه ندارم و کلا هرچی خودم فهمیدم رو نوشتم.

امیدوارم به دردتون بخوره. شاد باشید.

دسته‌بندی لباس‌های کثیف

  • برای اینکه لنگه‌های جوراب از هم جدا نشوند؛ به محض اینکه آنها را از پا درمی‌آورید با گیره یا سنجاق‌قفلی ضد زنگ آنها را به هم متصل کنید. می‌توانید جوراب را به همان حالت جفت‌شده در ماشین لباس‌شویی و خشک‌کن بی‌اندازید.
  • می‌توانید جوراب‌های فقط سفید و فقط سیاه بخرید. به این شکل در صورت داشتن بینایی تضاد رنگ بین آنها به حد اکثر می‌رسد و همینطور از آنجایی که جوراب‌های سفید و سیاه معمولا بافت متفاوتی دارند می‌توانید آنها را با لمس از یک‌دیگر تشخیص‌دهید.
  • اگر برای اولین بار است که پس از خرید، لباسی را می‌شویید، آن را به صورت جداگانه بشویید تا در صورت رنگ پس دادن لباس‌های دیگر رنگ نگیرند.
    • تکه‌های مختلف یک لباس سر هم را با هم بشویید. اگر تکه‌ای را بیشتر از بقیه بشویید رنگ آن با تکه‌های دیگر همسان نخواهد ماند. این مسئله خصوصا برای لباس‌های تیره صدق‌می‌کند.
    • لکه‌ها را در اسرع وقت رفع‌کنید. یک راه برای نشانه‌گزاری‌کردن لکه‌ها این است که یک سنجاق‌قفلی کوچک ضد زنگ را در وسط لکه سنجاق‌کنید.
  • بسیاری از پارچه‌ها بعد از اینکه آنها را از خشک‌کن بیرون می‌آورید چروک می‌شوند. برای جلوگیری از نیاز به اتو‌کشی بلافاصله بعد از بیرون آوردن از خشک‌کن، آنها را صاف و تا، یا آویزان‌کنید.
  • از اسپری ضد چروک استفاده‌کنید. بعد از بیرون آوردن لباس از خشک‌کن، اسپری را روی آن بپاشید و بعد لباس را محکم بتکانید تا چروک‌ها رفع‌شوند.

اندازه‌گیری مواد شوینده

  • مایع یا پودر لباس‌شویی را با پیمانه‌های جداگانه با اندازه‌های مختلف اندازه‌گیری‌کنید. مثلا یک ظرف یک پیمانه‌ای، یک ظرف نیم پیمانه‌ای، یک ظرف یک سوم پیمانه‌ای و یک ظرف یک چهارم پیمانه‌ای که می‌توانید وقتی از آنها استفاده نمی‌کنید، آنها را داخل یک‌دیگر قراردهید.
  • بعد از اینکه لباس‌ها را درون ماشین لباس‌شویی انداختید مواد شوینده را اندازه‌گیری و داخل ماشین بریزید. این کار به شما در جلوگیری از ریخته‌شدن مواد شوینده به اطراف کمک‌می‌کند.
  • توجه‌کنید که وقتی مواد شوینده اضافه‌می‌کنید؛ کمتر از حد ریختن همیشه بهتر از بیش از حد ریختن است.

اتو‌کردن

  • اگر کم‌بینا هستید روکش میز اتویی را انتخاب کنید که ساده و فاقد طرح باشد تا بهترین تضاد رنگ را داشته‌باشید.
    • درجات اتو را نشانه‌گزاری کنید تا از سوزاندن لباس‌هایی که نیاز به دمای پایین‌تر دارند جلوگیری شود.
    • از قیف برای ریختن آب در اتوی بخار استفاده‌کنید.
  • می‌توانید برای تشخیص مقدار آب داخل اتوی بخار آن را تکان‌دهید.
  • وقتی می‌خواهید اتو را بردارید، بجای اینکه دستتان را مستقیم روی اتو بگزارید، همیشه سیم اتو را دنبال کنید تا آن را به شکلی امن پیدا کنید.
    • بجای قراردادن اتو روی میز به صورت ایستاده، آن را روی سطحی ضد حرارت قراردهید تا از افتادن تصادفی آن جلوگیری شود.

ملاحظات امنیتی هنگام شستن لباس‌ها

  • بهتر است از در ماشین لباس‌شویی و خشک‌کن به عنوان تکیه‌گاه استفاده نکنید. به جای این کار یک صندلی را برای این کار و برای جهتیابی بهتر کنار خود داشته‌باشید.
    • مرتب فیلتر ماشین لباس‌شویی را تمیز کنید. گرفتگی این فیلتر می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود.
      • یک پادری را جلوی ماشین لباس‌شویی پهن‌کنید تا آبی که به زمین می‌ریزد را جذب کند.

۴۲ دیدگاه دربارهٔ «ترفندهایی در زمینه لباس‌شستن و اتو کردن برای نابینایان»

درود میثم،
مرسی از مطلب ارزشمندت.
فقط یک سؤال:
چرا در مورد اتو کردن فقط نیمه بینا ها رو در نظر گرفته بود؟
آیا این وبسایت و کاربرانش معتقد بر این هستند که نابینا نمی تواند از اتو استفاده کند؟
چون در زمینه ی اتو، من هیچ ترفندی که مخصوص نابینا باشه رو ندیدم.

من چشمهامو بستم و تونستم اتو کنم. رمز موفقیت اینه که حتما حتما لباس رو صاف کنیم.
البته به نظرم ابتدا با یک بینا تمرین کنید به نتیجه مطلوبی میرسید.
ی خانوم نابینایی که از بدو تولد نابینا بوده میشناسم که خوب لباسا رو اتو میکنه.

درود داوود جان
لطف داری. در مورد بخش اتو، فقط اولین ترفند مخصوص کم‌بیناها هستش. بقیه به درد ما نابیناها هم می‌خوره. هر کدوم از این ترفندها جدای از هم‌دیگه هستن. شاید اینطور به نظر می‌رسه که ترفندای اتو فقط مال کم‌بیناها هست، چون بعضی مرورگرا انگار بولیت‌های لیست رو نشون نمی‌دن و انگار که یه متن یکسره هستش.
موفق باشی.

میثم خوش شانس شاید به نظرت عجیب بیاد ولی رعد هیچ لباسیشو توی ماشین نمیندازه. خخخخ وسواسی نیستم ولی ترجیح میدم لباسای خودمو با دستای نازنینم بشورم.
ناگفته نمونه که ماشین لباسشویی لباسها رو از قیافه میندازه. مخصوصا لباسهای خانومارو.
اسپری ضد چروک چیه؟ من که تا حالا ندیدم. ولی لباس اگه مرطوب باشه محکم توکونده بشه و نازش کرد و کف دستمونو بهش بکشیم چروکهاش خیلی کمتر میشه. البته دمای ماشین بالای ۵۰ نباشه بهتره. آب داغ هم لباسو بیشتر چروک میکنه و هم بیشتر بهش صدمه میزنه.

ممنون آقای امینی. ترفندهای کاربردی مناسبی رو اینجا گذاشتید. البته ما معمولاً از خشک کن استفاده نمیکنیم و بعد از شست و شو لباسها رو روی بند خشک میکنیم. به همین دلیل هم اسپریهای ضد چروک رو معمولاً توی فروش گاه ها نمیبینیم.
پیدا کردن اتوی داغ از روی دنبال کردن سیم اتو هم ایده مناسبیه که خیلی به کار میاد.
همواره سرشار از حس مفید بودن باشید.

درود بر شما
ممنون از لطفتون. بله، خودم هم شک داشتم که آیا ترفند مربوط به اسپری ضد چروک رو بنویسم یا نه. آخرش تصمیم گرفتم که بنویسم. اگه توی بازار هست، ملت استفاده می‌کنن. اگر هم نیست ضرری به کسی نمی‌زنه.
شادکام باشید.

سلام. این عالیه! پست های شما عالی هستن. اینکه در متن های انگلیسی می گردید و مفید هاش رو ترجمه و به ما منتقل می کنید عالیه!
اجازه بدید۱کوچولو هم من بگم. من اگر سنجاق دم دستم نباشه واسه اینکه جوراب های هم رنگم هم رو گم نکنن به عنوان آخرین راه چاره پیش از اینکه بندازمشون داخل ماشین جفت ها رو به هم گره می زنم.
من هم شبیه بقیه بچه ها منتظر بعدی ها هستم.
بسیار بسیار ممنون.
موفق باشید!

سلام!
مطلب بسیار خوبی بود که امیدوارم به صورت مجموعه‌ای در فواصل زمانی نسبتاً منظم ادامه پیدا کنه. فقط یه‌نکته: من این‌که تمیز نشدن فیلتر موجب آتش‌سوزی میشه رو نفهمیدم. با توجه به این‌که دفترچه ماشین لباس‌شویی خودمون فارسی نبود و خودم از انگلیسی ترجمش کردم و چنین نکته‌ای رو نخوندم، برام کمی گنگه. لطفاً، متن اصلی رو یه بار دیگه بررسی کن.

سلام، مرسی از پست مفیدتون.
در مورد استفاده از شوینده ها چیزی که به ذهن من میرسه اینه که. اگر از انواع مایع های لباس شویی استفاده می کنید که درپوش این شوینده ها خودشون به عنوان پیمانه طراحی شدند.
روی این شوینده ها هم نوشته مثلا دو پیمانه و پیمانه هم منظور همون درپوشه.
برای اتو هم میشه از سینی های فلزی استفاده کرد که بلا استفاده مونده . به راحتی میشه اتو رو خوابوند توی سینی و نگران گم کردنش و یا سقوطش هم نمیشیم.
در مورد چروک لباس اگر شال ها یا لباس های نخی باشن توصیه می کنم عمرا با آب داغ نشویید که کلا انگاری گاو جویده میشن.
و اگر احیانن کمی چروک داشتند میتونید از دوش حمام کمک بگیرید و برای پهن کردن بعضی از لباس های حریر یا نخی که نگران هستیم اثر طناب یا میله های خشک کن روی لباس بمونه میتونیم از آویز لباس استفاده کنیم مثلا اگر مانتو داریم از چوب رختی آویز کنیم و بعد چوب رختی رو به طناب یا دوش آویزون کنیم.
و بهتر اینه زمانی که لباس ها نم دارند اون ها رو صاف بزاریم جایی به همون شکل خشک میشن و چروکشون رفع میشه.
هرگز از گرمکن ماشین لباسشویی استفاده نکنید که لباس ها رو می جوه یعنی چروک می کنه و ممکن هست بافت لباس رو هم خراب بکنه.
چیزهایی که به ذهنم رسید گفتم.
مرسی دوباره از پست شما.
سبز باشید و استوار. بدرود

من خودم از سنگ اپن واسه اتو کردن استفاده میکنم. صاف و پهن و تمیز.
وقتی هم اتو رو نیاز ندارم در همون حالت اتو کردن روی اپن قرارش میدم. نگران سوختن جایی و سقوط و آسیب به خودم هم نیستم.
برای گم نکردن جوراب هم نکته ی جالبی بود. برای جفت کردن چند جفت جوراب هم میشه از مدلهای مختلف استفاده کرد البته که این نکته واسه خانمها راحتتره چون مدلهای جورابها متنوعتره. یه چندتاییش از جمله اسپری چروک با فرهنگ ما جور نبود. شاید هم هست و من نمیدونم.
قبل از شستن لباس هم کافیه درون جیبهاشو کامل خالی کنیم تا خیلی هم نگران تمیز کردن فیلتر نباشیم.
کاش بچه ها بیشتر از تجربیاتشون گفته بودن. در هر صورت ممنونم از پست مفیدتون.

دیدگاهتان را بنویسید