خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

حقوق ما شماره 5: معلولین و معافیت مالیات بر سهم الارث!

ماموریتم در اداره مورد نظر که تمام شد, راننده محترم مرا به اداره بازگرداند, از خودرو پیاده شدم و از او تشکر کردم. در محوطه اداره در حال قدم زدن به سمت ساختمانِ ورودی بودم, پرنده روحم در هوای دل انگیز بارانیِ پاییز, شادان و رقص کنان, از این سو به آن سو پَر می کشید, بالهایش را با قطراتِ باران شستشو می داد و به شکرانه این همه نعمت, در مقابل خالق هستی بخش سر فرود می آورد, زیر لب می خواند و زمزمه می کرد که چه فصل دل انگیزی و چه خالقِ مهربانی, هر فصلی را به قلمِ تدبیر و ذوقِ ربّانیَ ش چه زیبا نقش بسته است, پاییز را با خزانِ سِحر آمیز و بارانهای گاه و بی گاهش, زمستان را با تن پوشی سپید و دلهایی که به هم نزدیک می شوند و گرم می گردند, بهار را با جلوه هایی که زبان از وصفِ آن قاصر است و اما تابستان را با…., ناگهان با شنیدن طنینِ صدای مُراجعی آشنا به خود آمدم,

سلام خانوم وکیل,

سلام عزیزم, حالت چِطوره؟

می تونم برای یک راهنمایی چند دقیقه ای وَقتِتون رو بگیرم؟

البته, من در خدمتم,

بفرما داخل و بنشین,

حسابی خیس شدی, پیاده اومدی؟

بله لذت می بردم, زیر بارون,

سوالت چی هست؟

پدرم مدتی پیش به رحمتِ خدا رفتند و عُمرِشون رو دادند به شما,

خدا بیامُرزه, بقای عمرِ شما و خانواده محترم باشه,

من هستم و مادرم و دو برادرم, در خصوص تقسیم دارایی باقی مانده پدرم, انحصار وراثت گرفته ایم, می خواستم بدونم که در خصوص مالیات بر ارث آیا برای من معافیتی در قوانین پیش بینی شده یا نه؟

باز هم تسلیت میگم. بله عزیزم, قبل از اصلاحات سال 94 قانون مالیاتهای مستقیم, به موجب ماده 20 اون قانون نصاب و میزان مالیات بر سهم الارث مشخص شده بود و در ذیل همون ماده اگر فرزند متوفی, معلول بود, از مجموع سهم الارثش, مبلغ 000/000/50 ریالِ اون,از مالیات معاف بود, ولی متاسفانه این ماده با عنایت به اصلاحات مورخ 31/4/94 قانون مالیاتهای مستقیم کلا حذف شده است. البته نصاب مالیات بر صهم الارث در ماده 17 قانون مالیاتهای مستقیم مشخص گردیده است ولی در خصوص معافیت معلولین در مالیات بر سهم الارث نصی وجود ندارد.

عجب!, این هم از حمایت از معلولان در کشور ما, از راهنمایی شما سپاسگزارم.

 

با هم و در کنار هم برای فرداهای روشن تر, بدرود.

۱۱ دیدگاه دربارهٔ «حقوق ما شماره 5: معلولین و معافیت مالیات بر سهم الارث!»

سلام مجدد به شما نمی دونم شما در کدام استان و شهر هستید. ولی کتاب مقدمه علم حقوق دکتر کاتوزیان, یکی از کتب مبنایی علم حقوق هست که مدتهاست ضبط شده, کتابخانه رودکی و سایر کتابخانه های نابینایان این کتاب رو دارند. بنده هم دارم ولی چون فایل صوتی چاپهای اول این کتابه اگرچه در کتابخانه گویای دکتر خندق ضبط شده, ولی اون رو توصیه نمی کنم. موفق و موید باشید.

دیدگاهتان را بنویسید