خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
آموزش حل مشکل خوانده شدن ویرگول و نقطه ویرگول در nvda

بسم الله الرحمن الرحیم.
با سلام خدمت تمامی همراهان این سایت پرمخاطب.
امروز با یک آموزش در خدمتتون هستم برای کاربران nvda.
راستش از وقتی espeak به espeak ng تغییر کرد، مزیت مهمش، که همیشه آرزوی داشتنش رو داشتم، اضافه شدن لهجه شیرین آمریکایی بود، اما مشکل بزرگش خونده شدن بعضی علامتها در مواردی خاص بود!
این مشکل باعث میشد که تا همین چند وقت پیش که راهکار اساسی برای این موضوع نمیدونستم، بارها با خودم تصمیم بگیرم که به nvda 2016.1 به قبل برگردم، که برای همیشه از شنیدن علامتها در خوندن کتابها و مقالات مورد علاقه خودم راحت باشم، اما با از دست دادن لهجه شیرین آمریکایی iven3 که تنها صدای دلنشین و مورد علاقم هست، باید چی کار میکردم؟!
و این موضوع و همچنین انتخاب بهترین ورژن nvda, کلا تو این چند سال، دغدغه و نگرانی مهمی برام بود که حل شدنش رو لطف خدا و هدیه ای از طرف امام زمان برای خودم میدونم.
آموزش من برای افرادی کاربرد داره که مثل خودم به هیچ عنوان نمیخوان علامتهای نگارشی رو بشنوند، و از nvda 2016.3 تا 2017.3 استفاده میکنن، یا به جای espeak ng, از افزونه speech player in espeak در nvda خودشون بهره میبرند.
جا داره در درجه اول از آقای مهندس مهرداد صفا به خاطر راهنماییهای ارزشمندشون تشکر کنم.
و بعد هم از آقای علی اکبر زینالی که در سایتشون این مطلب رو آموزش داده بودن.
ولی از اونجایی که من دنبال راهکاری بودم که علامتهای نگارشی به هیچ عنوان خونده نشه، بنابراین، راهکاری که پیدا کردم رو در اینجا آموزش میدم.
وقتی در متنی،علامتهای نگارشی ویرگول و نقطه ویرگول، بطور استاندارد نوشته نشده باشن، در nvda 2016.3 تا 2017.3 و شاید بالاتر، در صورتی که حتی Punctuation/symbol level: none رو هم انتخاب کرده باشین، باز توسط nvda خونده میشن!
منظورم از غیر استاندارد نوشته شدن علامتهای ویرگول و نقطه ویرگول، میتونه یکی از این موارد باشه:
بین دو کلمه ویرگول یا نقطه ویرگول نوشته شده باشه و این دو کلمه از هم فاصله نداشته باشن.
ویرگول و نقطه ویرگول از کلمه قبلی فاصله داشته باشه اما به کلمه بعد از خودش بچسبه.
چند علامت دیگه مثل پرانتز، آکولاد، کروشه، علامت سؤال یا هر علامت دیگه ای قبل یا بعد از ویرگول یا نقطه ویرگول نوشته شده باشه.
ویرگول و نقطه ویرگول چندین بار پشت سر هم درج شده باشن و!…
در این آموزش میخوام توضیح بدم چطوری خونده شدن علامتهای ویرگول و نقطه ویرگول رو در nvda بطور کامل و برای همیشه غیر فعال کنین، اگه شما هم مثل من از SayAll برای خوندن متون استفاده میکنین و نمیخواین در هیچ شرایطی، (غیر از ویرایش کردن متون)، علامت بشنوید.
خب حالا به آموزش میپردازم:
نحوه غیر فعال کردن خونده شدن ویرگول توسط nvda هنگام خوندن متون.
1. با استفاده از کلیدهای nvda+n, وارد تنظیمات برنامه شده و سپس preferences رو انتخاب کنین.
2. با جهتنمای بالا، گزینه Speech dictionaries که submenu هست پیدا کنین، با جهتنمای راست باز کنین و بر روی Voice dictionary… قرار بگیرین و با کلید enter فعال کنین.
توجه داشته باشین که در صورت استفاده از espeak ng, synthesizer nvda شما روی espeak ng فعال باشه و در صورت استفاده از speech player in espeak, synthesizer nvda خودتون رو بر روی این افزونه قرار بدین تا بتونین از voice dictionaries استفاده کنین.
3. یک بار کلید تب رو بزنین تا به دکمه add برسین و با کلید enter فعالش کنین.
4. در قسمت pattern, علامت ویرگول فارسی رو که با استفاده از کلیدهای shift+ف تایپ میشه بنویسین.
5. با کلید tab روی replacement قرار بگیرین و کیبورد سیستمتون رو انگلیسی کنین و علامت کاما رو بنویسین! بعد از کاما هم space رو بزنین.
6. با تب روی گزینه ها حرکت کنین تا به type grouping برسین و مطمئن باشین که روی anywhere تنظیم باشه.
7. کلید tab رو بزنین تا به دکمه okay برسین و با کلید enter, تنظیماتی که انجام دادین رو تأیید کنین.
8. مجددا با کلید tab, بر روی دکمه okay قرار گرفته و enter کنین.
همچنین برای غیر فعال کردن خونده شدن نقطه ویرگول، مراحل گفته شده برای ویرگول رو انجام بدین، با این تفاوت که خب طبیعتا در قسمت pattern, باید علامت نقطه ویرگول رو با کلیدهای shift+غ تایپ کنین و مثل مورد قبل، بازم در قسمت replacement, علامت کامای انگلیسی رو به همراه space, تایپ بفرمایین!
توجه: از اونجایی که لحن nvda در خوندن کلماتی که ویرگول، نقطه ویرگول و یا کامای انگلیسی دارن، تفاوتی نمیکنه، بنابراین، تنظیم اعمال کامای انگلیسی به جای ویرگول و نقطه ویرگول، در لحن خوندن nvda تغییری ایجاد نمیکنه.
فقط یک نکته هست اونم اینه که: در صورتی که در preferences, Punctuation/symbol pronunciation… پیشفرض رو تغییر نداده باشین، در صورت استاندارد نوشته شدن این دو علامت، بعد از اعمال تنظیماتی که در این آموزش بیان کردم، با خوندن خط به خط، کلمه به کلمه و … توسط nvda خونده نمیشن، مگه اینکه Punctuation/symbol level: all رو انتخاب کرده باشین!
در صورتی که Punctuation/symbol level: all رو انتخاب کرده باشین، خب طبیعتا همه علامتها خونده میشن و وقتی کلمه به کلمه یا خط به خط در متن حرکت کنین، این دو علامت خونده میشن، با این تفاوت که، به جای ویرگول و نقطه ویرگول، کاما اعلام میشه، چون در قسمت replacement, شما کامای انگلیسی رو تایپ کردین!
اما اگه حرف به حرف در متن حرکت کنین، (مثلا وقتی میخواین متنی ویرایش کنین)، علامتها درست خونده میشن.
اونایی هم که از افزونه speech player in espeak استفاده میکنین، دقت داشته باشین که حتما نسخه 04 رو نصب کنین، چرا که در نسخه های قبلی، چون براساس espeak 1.48.15 تهیه شدن، مثل nvda 2016.2 هست که مشکلاتی مثل خونده شدن پرانتز بسته، دو نقطه، و شاید بعضی علامتهای دیگه رو هم داشته باشه.
اما speech player in espeak 04, براساس espeak ng که این مشکلات رو نداره ساخته شده.
شما میتونین speech player in espeak 04 رو از این لینک دانلود کنین:
https://www.nvaccess.org/files/nvda-addons/speechPlayerInEspeak-0.4.nvda-addon
تا آموزش بعدی خدا نگهدار.

۲۰ دیدگاه دربارهٔ «آموزش حل مشکل خوانده شدن ویرگول و نقطه ویرگول در nvda»

سلام خانم آیت بزرگوار وقتتون بخیر, اول این که چون اول شدم مدالم را رد کنید بیاد, دوم این که خیلی عالی بود, خیلی استفاده کردم, ممنون, موفق و سلامت باشید در پناه خدا و آقامون امام زمان انشا الله, خدا نگهدارتون

سلام. خواهش میکنم انجام وظیفه بود.
خوشحال میشم بتونم کمکی به دیگران کنم برای رفع مشکلات.
البته خیلیا خونده شدن علائم براشون مهم نیست، اما من که از سال ۹۳ که با nvda آشنا شدم، همش درگیر انتخاب بهترین ورژن nvda بودم یک بار برای همیشه، و از وقتی هم espeak ng شد که خب تو متن توضیح دادم جریانشو.
خوشحالم که پستم رو دوست داشتی برام دعا کن، همگی در پناه اهل بیت خصوصا امام زمان باشیم.

سلام به خانوم آید بسیار از این آموزش سپاسگزار هستم واقعا ترفند جالبی بود همیشه گزینه دیکشنری رو میدیدم و جالب تمامی بخش ها رو فقط نگاه می کردم اما فکرش رو نمیکردم که این بخش بتونه کاری کنه که علائم خونده نشه من همین الان انجام دادم و کاملا درست شد البته لهجه آمریکایی رو که اطلاع داشتم اما نخوندن علائم رو واقعا نمیدونستم و برام عذاب آور بود بی نهایت سپاس

سلام. خواهش میکنم خیلی خوشحال شدم که به دردتون خورد.
راستش منم تا همین چند وقت پیش نمیدونستم و واقعا لطف خدا و عنایت اهل بیت بود که بعد از چهار سال و نیم، من بتونم بهترین ورژن nvda که مورد علاقم هست، (یعنی ۲۰۱۷.۲) رو استفاده کنم و دیگه از این سرگردانیها برای انتخاب بهترین ورژن راحت بشم.
من یک کتابی داشتم تو هر خطی چندین بار میگفت ویرگول ویرگول و من حتی یه بارم اگه تو یه متنی علامت بخونه اذیت میشم چی برسه تو هر خط بخواد چندین بار علامت بخونه!
پس ورژن nvda شما هم مثل منه آیا؟
یا آپدیتش فرمودین و از افزونه speech player in espeak استفاده میکنین؟

سلام مجدد به همه.
ای کاش آموزشی که نوشتم منتشر و در گروهها و بین افراد پخش بشه تا بتونم افراد زیادی که مثل من از شنیدن علائم خوششون نمیاد رو در این هدیه ارزشمندی که خدا بعد از سالها بهم عنایت فرمود سهیم کنم.
فکر میکردم استقبال خیلی بیشتر باشه، که تا حالا نبوده.
حتما پخشش کنین و به دست همه برسونین.
البته همه آموزشهایی که مینویسم خوشحال میشم به دست افراد زیادی برسه و مشکل افراد زیادی رو حل کنه.

سلام. خوشحالم که براتون مفید بوده.
راستش فکر نمیکردم افراد دیگه ای هم باشن که از خونده شدن علامتها ناراضی باشن و فکر میکردم فقط خودم هستم که دنبال کیفیتم و نمیخوام در هیچ شرایطی در خوندن متون و کتب، علامت بشنوم!
بازم خوشحالم که تونستم مشکلتون رو حل کنم و تشکر از کامنتتون.

افزونه speech player in espeak, درواقع یک افزونه هست مثل خود espeak!
شنیدم میگن کیفیت صداش از espeak معمولی بهتره، اما من که بهتر بودنش رو حس نکردم، فقط صدای edward بهش اضافه شده که راستش من اصلا ازش خوشم نیومد!
برای اون صدا هم که فرمودین رو xp کار میکنه یا نه، راستش دقیق نمیدونم، ورژنهای قبلیش کار میکرد، اما آپدیتهایی که براش اومده، بازم xp پشتیبانی کنه یا نه نمیدونم.
چون من از برنامه های کرک شده و پولی جز یک برنامه، استفاده نمیکنم، راستش دنبالش نرفتم.

راستی دوستان من این مشکل رو در اندروید هم دارم. یعنی با اینکه تنظیم کردم که علائم رو نخونه اما باز هم میخونه! خیلی گشتم اما راهکاری به نظرم نرسید. اگر کسی چنین راهکاری برای اندروید هم سراغ داشت ممنون میشم با ما هم به اشتراک بزاره.

برای اندروید بستگی به نسخه espeak داره که استفاده میکنین.
من که از اندروید سر در نمیارم اما شنیدم که espeak 1.48.05 چنین مشکلی نداره.
با همه ورژنهای اندروید هم سازگاره و پیام توقف هم کمتر از بقیه ورژنهای espeak میده.

با عرض سلام خدمت خانم آیت .
متشکرم که حاصل تجربیاتتون رو به اشتراک میگذارین .
منم به iven 3 خیلی علاقه مندم و همین طور , شرطی کردن و جلوگیری از صحبت زیاده در این برنامه خوب , که هر چه بیشتر پیش میریم بهش بیشتر حساس میشیم . و همین طور فکر نمیکردم که ویرگول فارسی و انگلیسی اینقدر تفاوت داشته باشه .
من از اون وقت که nvda رو کسی سمتش نمیرفت انتخاب کردم , و هنوزم نتونستم با جاز عادت کنم . و فکر میکنم که دیگه یه سر و گردن تونسته از جاز بالاتر باشه .
خدا خیرتون بده و براتون آرزوی موفقیت میکنم .

سلام. خوب شد کامنتتون رو خوندم و شرمنده نشدم از عدم پاسخگویی و بی اطلاعی از کامنت جدید!
من حتی در تنظیمات document formatting, (قالببندی اسناد)، به جز خوندن شماره صفحه، تمامی گزینه ها حتی headingها و لینکها رو هم غیر فعال کردم که اعلام نکنه و از وقتی این تنظیمات رو انجام دادم، در اینترنت خیلی راحتتر کار میکنم!
فقط کلا برام متون رو میخونه، انگاری یه متن text نوشته شده به جای html!
البته به هرکی گفتم براش سخت بود و باورش نمیشد بتونه اینجوری تنظیم کنه، اما من کلا چیز دیگه ای جز متن اصلی دوست ندارم بشنوم چه فارسی و انگلیسی.
و کلا از nvdaهای جدیدم به خاطر عدم داشتن لهجه شیرین آمریکایی در صدای مورد علاقم استفاده نمیکنم و همین ۲۰۱۷.۲ برام بهترینه و بهترین خواهد موند.
منم از سال ۹۳ جاز رو کنار گذاشتم و واقعا لطف خدا میدونم که منو از جاز بینیاز کرد.
اگه الآن جاز رو سیستمم باشه بلد نیستم باهاش کار کنم و برای تنظیماتش قطعا نیاز دارم یکی بیاد کمکم!
اما nvda اینقدر تنظیماتش ساده و مشخصه و راهنماش کامله و ترجمه فارسیش هم بینَظیر که دیگه اصلا فکر استفاده از جاز هم به ذهنم نمیاد.
البته برای اونایی که از ویندوز هشت به بعد یا برنامه microsoft office استفاده میکنن و مثل من منوی کلاسیک ترجیح میدن و با ribbon نمیتونن کنار بیان، خب طبیعتا مجبورن جاز هم داشته باشن، اما من که خدا رو شُکر نه همچین ورژنی از ویندوز دارم و نه آفیس در سیستمم استفاده میکنم، پس نبودن چنین امکاناتی هم بهم ضرر نمیرسونه.
شما خدا خیرتون بده که خوندین و لطف کردین کامنت گذاشتین. ممنونم از کامنتتون.

دیدگاهتان را بنویسید