خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
حتما بخوانید! داریوش، پادشاه جدید موتورهای صوتی فارسی

|به‌روزرسانی: نسخه مخصوص SAPI5 که با سایر صفحه خوان ها مانند jaws و narrator سازگار است در انتهای پست اضافه شد

درود بر ساکنین و عابرین محله نابینایان.

چندی پیش، با اتفاق غیر منتظره‌ای مواجه شدم. اتفاقی که ممکن است تحول بزرگی در عرصه تبدیل متن به گفتار فارسی به شمار آید.

به تازگی، یکی از شرکت‌های توسعه دهنده برنامه‌های مخصوص نابینایان، صدایی به زبان فارسی به مجموعه صدا‌های مخصوص ویندوز خود اضافه کرده است. شرکت Code Factory که از موتورهای صوتی vocalizer برای برنامه‌های خود استفاده میکند، زبان فارسی را به صفحه خوان NVDA, و به پلتفرم SAPI5 آورده است. هرچند این صدا به تازگی تولید شده و مشکلات تلفظی  متعددی دارد، نمیتوان از طبیعی، شفاف و روان بودن آن چشمپوشی کرد. به جرأت میتوانم بگویم با شنیدن صدای این موتور صوتی، دیگر محصولات مشابه آن را فراموش کردم. شما میتوانید این صدا را برای NVDA از این لینک دانلود کرده، و به مدت 7 روز آن را آزمایش کنید.

برای راه اندازی مراحل زیر را انجام دهید

  1. NVDA را باز کنید، فایل را از لینک بالا دانلود کرده و روی NVDA نصب کنید.
  2. منوی NVDA را باز کنید، به قسمت code factory بروید و code factory vocalizer را باز کنید.
  3. در پنجره باز شده دگمه try را بزنید
  4. کمی صبر کنید، و در پنجره بعدی، دگمه continue را بزنید.
  5. از لیست باز شده، گزینه “farsi dariush” را پیدا کرده، تب بزنید و install را انتخاب کنید. همچنین میتوانید با استفاده از گزینه listen به دموی صدا گوش دهید.
  6. در پنجره بعدی، گزینه embedded high را انتخاب کرده و اینتر بزنید، سپس صبر کنید تا دانلود تمام شود.
  7. بعد از تمام شدن دانلود، پیغامی نشان داده میشود. آن را تایید کنید. در پنجره بعدی نیز ok بزنید و  در نهایت NVDA را مجددا راه اندازی کنید.
  8. به قسمت تغییر موتور صوتی رفته و به جای espeak, code factory vocalizer را انتخاب کنید.
  9. از صدای جدید لذت ببرید.

 

شما همچنین میتوانید خوانش پست سِوینا، سینمای ویژه نابینایان را با صدای داریوش از این لینک دانلود کنید

نسخه مخصوص SAPI5 این موتور صوتی را نیز میتوانید از اینجا دانلود کنید. مراحل راه اندازی  این نسخه تقریبا با نسخه مخصوص NVDA مشابه است؛ فقط به جای نصب افزونه روی NVDA, این برنامه را روی ویندوز نصب کنید و برای شنیدن صدای آن، موتور صوتی صفحه خوان خود را روی SAPI5 تنظیم کنید. آیکن برنامه روی desktop قرار میگیرد.

این پست بروزرسانی خواهد شد.

 

 

۷۲ دیدگاه دربارهٔ «حتما بخوانید! داریوش، پادشاه جدید موتورهای صوتی فارسی»

درود بر علی پنجه‌ای عزیز.
این صدا یکی از تولیدات شرکت Nuance هست که در قالب موتور صوتی Vocalizer عرضه شده و CodeFactory وظیفه فروشش رو برای NVDA بر عهده داره. هیچ بعید نیست به زودی شاهد استفاده از داریوش در جاز و حتی VoiceOver for iOS باشیم چون همه اون‌ها به نوعی از Vocalizer استفاده می‌کنن. حتی احتمال عرضه این صدا برای تاک‌بک و اندروید هم بسیار زیاد هست. فقط امیدوارم فکری به حال اشکالات تلفظیش بشه.
ممنون از اینکه این خبر و صدا رو به اشتراک گذاشتی.

سلام آقای سلیمانی
خبر رسیده که تو نسخه بعدی vocalizer for android این صدا به اندروید میاد. البته باید صبر کنیم و ببینیم تصمیم شرکتهای صاحب امتیاز چیه. برای IOS هم امیدوارم IOS 13 موتور Vocalizer رو به آخرین نسخه آپدیت کنه که در اون صورت، آقا داریوش میاد به این سیستم عامل
خیلی خوشحال شدم که به پست من سر زدید.

با عرض سلام خدمت جناب آقا ی پنجه ای و سایر دوستان, ممنون از این که این اطلاعیه و این صدا را با ما به اشتراک گذاشتید, میشه اگه براتون امکان داره یه نمونه از صداش را برامون اینجا قرار بدید تا گوش کنیم, ممنونم, موفق باشید

سلام.
خوب شد این مطلب رو گذاشتین.
از این روزگار دلگیر بودم و اصلا حالم خوب نبود، به دلم افتاد بیام تو سایت و این خبر خوش رو از شما شنیدم!
نسخه رایگانم داره آیا؟
ما که در ایران نمیتونیم بخریم باید چی کار کنیم؟
یعنی میفرمایین کیفیتش از تمام فارسیخوانهایی که تا حالا ساخته شده بهتره؟
ای کاش نمونه صداش رو میذاشتین برامون.

ببخشید من الآن دانلودش کردم و مراحلی که شما فرمودین انجام دادم و try رو که زدم گفت connected to server
بعدم این خطا رو داد.

Could not load the vocalizer synthesizer.

میشه بفرمایین باید چی کار کرد؟
آیا پیشنیاز خاصی لازم داره یا با ورژن خاصی از ویندوز یا nvda سازگاره یا از لحاظ ورژن صفحه خوان و سیستم عامل محدودیتی نداره؟

سلام علی. اولش دمت گرم به خاطر اطلاع‌رسانی. بعدشم به تلفظ انگلیسی داریوش دقت کردی. با حاله نه؟ دمت گرم و سرت خوش باد. خطاب به خانم آیت هم بگم که اگه یکی دو باری تلاش مجدد کنه شاید خطا رفع بشه.
تا های.

سلام.
چند بار دیگم امتحان کردم خطا میده.
همش یا به سرور وصل میشه و یا نمیتونه لود کنه صدا رو.
آخرم میگه
initialize screen reader.
okay که میزنم باز دوباره همون مراحل قبلی، could not load, و
initialize screen reader و آخرم وصل شد به سرور، لیست تمام زبانها رو با صداشون نمایش داد که داریوش رو با ۱۷۴ مگابایت دانلود و نصب کرد و به منوی nvda اضافه شد.
اما باز دوباره سر از نو روزی از نو و خطاهایی که بالا نوشتم!

سلام و درود بر شما
مرسی که این پست خوب رو اینجا گذاشتین فقط دو سؤال
۱. آیا این روی NVDA 2017.3 هم جواب میده یا نه
و ۲ این code factory کجای منو قرار داره و این که از کجا باید از ایاسپیک به داریوش سوییچ کرد
با سپاس از شما شبتون خوش

سلام. هم حال کردم و خوشحال شدم، هم ناراحت و خیلی ناراحتتر از خوشحالیم.
ناراحتیم بابت اینه که خو چه فایده داره. ما که نمیتونیم بخریم. یه هفته شم درد و عذابه ک گوش کنیم، عادت کنیم و بپره.
میگم امکانش نیس مثل levtech core recovery دس به دس هم بدیم بخریمش؟ یه تحقیق کنید ببینیم میشه چند کاربره استفادش کرد؟

الآن دارم با داریوش مینویسم. یه کم لهجش عربی هست و ع رو هم با مکس میگه, انگلیسیشو خیلی خوب نمیخونه, لهجه ی انگلیسی نداره و همه رو با لهجه فارسی میخونه, اما خب مکس قبل خوندنش از آیوُنا کمتره به نرم

درود مجدد
من نصبش کردم. بزرگ‌ترین مشکلش به نظرم انگلیسی خوندنشه. کاش این امکان رو در اختیارمون می‌گذاشت که Eloquence یا یه موتور صوتی انگلیسی دیگه رو برای خوندن انگلیسی انتخاب کنیم.
اگه نسخه SAPI5 این موتور صوتی بیاد بعد می‌تونیم با Dual Voice این مشکل رو حل کنیم. ولی فعلا باید به انگلیسی خوندن افتضاحش بسنده‌کنیم.

ظاهرا یه نسخه ویندوز هم داره، اما چون تو سایت اصلیش نبود از دستم در رفت و موقع انتشار نذاشتمش. الآن آخر پست قرار گرفته. البته پیشنهاد میکنم کسایی که میتونن تحملش کنن صبر کنن تا وقت آزمایش نسخه nvda تموم بشه، بعد ویندوزی رو نصب کنن که ۱۴ روز استفاده کنن.

سلام منون از زحمتی که برای معرفی این صدا کشیدی واقعاً جای پیشرفت داره.
افرادی که موفق به فعال کردن نسخه ی آزمایشی این صدا نشدند میتونند با تغییر خدمات دهنده ی اینترنت خودشون اقدام به این کار کنند من خودم با های وب تلاش کردم ولی موفقیتآمیز نبود با همراه اول به خوبی موفق به فعال کردنش شدم.
به امید روزی که بدون محدودیت بتونیم از این tts استفاده کنیم.

سلام علی جان.
اولاً بابَتِ اطلاعرسانیت در باره آقا داریوش خیلی ممنونم.
در ثانی با کمال احترام به تمامی سلایق باید بگم که:
فعلاً در حال حاضر زنده باد ایسپیک و میل ۲
و این که کاشکی یه دمو هم از تلفظ انگلیسی داریوشجان میذاشتی.
و البته بذاری.
تا یک کم بخندیم.

سلام. البته من مثل شما ها حرفه ای نیستم. همونطور که شما گفتید من برنامه رو دانلود و روی ویندوز نصب کردم. موقع نصب دوباره به اینترنت متصل شد و چیزی حدود نیم ساعت دانلود و نصب کرد. وقتی به آیتمش مراجعه کردم دیدم تعداد زیادی زبان آورده اما وقتی صفحه خوانم رو روی fhvsdshi یا همون فارسی قرار دادم تغییری نکرد. اینم بگم تلفظ اون کلم رو اشتباه نوشتم که شما ببخشید. من ماهور رو نصب کردم و خواستم این صدا که شما گفتید رو هم امتحان کنم اما چیزی دستگیرم نشد. مرحله ای هست که انجام نداده باشم؟

سلام. بعد از اینکه نرم افزاری رو که علیآقا گفتند رو نصب کردید و مثل من، نیم ساعت طول کشید، در مرحله اول باید کامپیوترتو ریستارت کنی. بعد، اگه روی ویندوز نصب کرده باشی، جاز که داری؟ روی تنظیمات جاز اونجاهایی که صدای جاز رو تغییر میدیم که همه باهاش آشناییم. در اون قسمت یه پروفایل به نام داریوش میساطی و تمام مراحل تغییر صدای جاز و علامتگذاری اینها رو انجام میدی و صدای داریوش که به سایر صداهای جاز اضافه شده رو انتخاب میکنی. البته دوستان همه با این قسمتها آشنایی کامل و خیلی بیشتر از من دارند اما من چون وشیفه خودم دونیستم به شما خانم آیت که پرسیده بودید اطلاع بدم، خدمت شما عرض کنم که صدای داریوش رو انتخاب و اوکی میکنی. بعد که اومدی بیرون، ب فشردن کلیدهای اینسرت و کنترل و اس، صداهای موجود در کامپیوترت رو بعلاوه صدای داریوش مشاهده میکنی که با انتخاب اون میتونی اظش استفاده کنی. نکته: این صدا فقط دو دقیقه بیشتر کار نمیکنه و مرتب باید جازت رو ببری و بیاری و مجددا دو دقیقه دیگه تزش استفاده کن و با همون آش و همون کاسه. جاز رو ببر و بیار و استفاده کن. امسدواریم که نسخه دائمیش بیاد و این مشکل حل بشه. ببینیم علیآقا چی برامون به ارمغان خیاره. ویندوز من که ویندوز ۷ هیت خول لاهاس کاذ مبکنه لفبه ذو لابد ار خودشون بپرسی.

سلام.
تشکر میکنم از راهنماییتون.
اما دیروز متوجه شدم که از ویندوز ویستا به بعد فقط پشتیبانی میکنه و برای سیستم من که xp هستش جواب نمیده.
منم که سالهاست جاز ندارم، اصلا سر در نیاوردم فرمایشهاتون رو. آیا برای nvda هم به همین شیوه هست؟
من که سالهاست با کرک خداحافظی کردم و هیچ برنامه کرک شده ای خدا رو شُکر به جز یک مورد ندارم که حالا بخوام جاز داشته باشم.

خب اشتباه شما همینه دیگه! اولا که ویندوز انسپی خیلی وقته از رده خارج شده و بقول معروف حالا داره واسه خودش دوران بازنشستگیشو میگذرونه. دوما، همه دنبال برنامه های ترک شده هستن که دیگه آپدیت و خرید و اینجور برنامه ها رو نداشته باشه! توصیه میکنم شما هم مثل همه کاربران رایانه برای همیشه با ویندوز اکسپی و ویستا خداحافظی کنی و بیای در دنیای جدید ویندوزها

خب همین دیگه!
منم ترجیح میدم برنامه های قدیمی استفاده کنم که از بابت کرک کردنش عذاب وجدان نداشته باشم و با آرامش بیشتری ازش استفاده کنم.
چرا باید اشتباه باشه؟
هر کس حق انتخاب داره و میتونه انتخاب کنه از چه سیستم عاملی یا نرم افزاری استفاده کنه!
اینکه یک شرکتی بیاد حق انتخاب منو ازم بگیره اون اشکال داره، من که دارم برای خودم زندگی میکنم و اگه ویندوز هزار هم بیاد، سراغش نمیرم!
از ده که متنفرم و صد میلیارد هم بهم بدند، محاله حتی بهش فکر کنم!

موردی که برای این صداها وجود داره اینه که مهم نیست صدا مربوط به چه زبانیه و اگر موتور صوتی code factory انتخاب بشه زبان انگلیسی را بد میخونه. من من روی jaws و با زبان عربی امتحان کردم. کلا انگلیسی تعطیل میشد. شاید راهی داره ممنون اگر کسی بلده توضیح بده که توی jaws چطوری میشه انگلیسی رو با elequence بخونیم و مثلا عربی را با این موتور صوتی

سلام مرسی خیلی عالی بود. نصب کردم.
میگم حالا که سپی ۵هم داره میشه با دابل وویس انگلیسی رو با اِلکوِنس و فارسی رو با داریوش خوند نه؟
راستی اگه ما قبل از ۱۴ روز برنامه رو کامل حضف و دوباره نصب کنیم، نمیشه دوباره ۱۴روز باهاش کار کرد؟
بازم ممنون

سلام. من چک کردم. اگه متور صوتی دابل وویس رو انتخاب کنیم، میشه برای فارسی از داریوش استفاده کرد. ولی الکونس تو لیست صداها نیست. من یه صدای انگلیسی هم دانلود کردم و انگلیسی رو گذاشتم رو اون و فارسی رو روی داریوش. فقط وقتی لبتابو خاموش کردم، وقتی روشن کردم NVDA دیر اومد بالا و کند کار میکنه.

دیدگاهتان را بنویسید