خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

ویژه برنامه رادیویی شناسنامه، مروری بر قصه عزیز افراوی، نابینای ایرانی ساکن آمریکا

زندگی اندازه آدم های دنیا جاده داره. هر کدوم از ما در زندگی آرزوهایی داریم که رسیدن بهشون واسمون هدفه. هدف های بزرگ, هدف های کوچیک. هر کدوم از ما مقصدهایی داریم که می خواییم بهشون برسیم. و برای این رسیدن از مسیرهای مختلفی پیش میریم که گاهی به شدت ناهموارن. در مسیر هر کدوم از ما گاهً موانعی هست که بعضی هاشون واقعا بزرگن و به نظر غیر قابل عبور می رسن. گاهی این موانع رو دورشون می زنیم. گاهی در امتدادشون حرکت می کنیم و گاهی متوقف میشیم. گاهی با یک خیز بلند ازشون می پریم و گاهی شبیه آب جاری آروم آروم راهی به اون طرف باز می کنیم و رد میشیم.
آرزوها, هدف ها, مقصدها, مسیرها و موانع و پیش رفتن های ما روی این جاده ترکیبی می سازن به نام زندگی.
زندگی اندازه آدم های دنیا جاده داره. جاده ی هر کسی به یک شکل و یک رنگ و یک حال و هواست. جاده هر کسی به مقصدی خاص ختم میشه. جاده تو چه رنگیه؟ منظره هاش چه شکلی هستن؟ موانعش رو چه طور رد می کنی؟ اوضاع پیچ و خم هاش چه جوریه؟ مقصدت کجاست؟ ارتفاع آرزوهات چه قدرن؟ فاصله دست هات تا هدف هات چه قدره؟ واسه رسیدن هات چه جوری میری؟ با قدم هات میری یا پرواز می کنی؟ اگر پیاده ی راهی قدم هات چه قدر سفت و چه قدر می تونن بلند باشن؟ و اگر پروازیِ دل آسمونی اوج پریدنت تا کجاست؟ تا حالا چه قدر به این ها فکر کردی؟
ماجرای رفتن ها و رسیدن ها و افت و خیزهای هر کدوم از ما روی جاده زندگی واسه خودش یک قصه ی طولانیه. قصه هایی پر از تجربه های رنگی که میشه کلی درس ازش بگیریم. من از قصه ی تو, تو از قصه ی من. و بعضی از این قصه ها خیلی حرف واسه گفتن دارن. حرف هایی از جنس تجربه. از جنس عبرت. از جنس یک اثر ماندگار و عمیق, که در جلد یک جمله کوتاه ولی به شدت تأثیرگذار از گوش رد میشه و در ذهن منعکس میشه و می چرخه و باز می چرخه و فرود میاد و عمیق در ذهن و دل میشینه و در عمق روح اثر می کنه و این قدرت رو داره که یک زندگی رو تغییر بده, اگر اهل تغییر باشیم.
قصه ی عزیز افراوی یکی از اون قصه هاست. قصه ی آدمی از جنس من و تو, اما متفاوت با خیلی هامون. کسی که هیچ سدی مانع حرکتش نشد., حتی شبی که ناگهان رسید و رنگ های شاد جهانش رو در اوج جوانیش بلعید و روی سرنوشتش برای همیشه پهن شد.
داستان زندگی عزیز از اون قصه هاست که خیلی حرف واسه گفتن داره. گفتنی هایی برای تو و برای من که اهل رفتن و خواهان رسیدنیم.
قصه ی عزیز شرح رفتن ها و رسیدن هاشه. من شنیدمش و دلم می خواد که باز بشنوم. تو هم به قصه ی عزیز گوش کن. به شنیدنش می ارزه. به شنیدن, به خاطر سپردن و یاد گرفتن.
فایل کامل مصاحبه رادیو گوش کن با عزیز افراوی, نابینای ایرانیِ ساکن امریکا, در برنامه رادیویی شناسنامه رو از: این لینک دانلود کنید.

شناسه اسکایپ: aafravi

به امید تحقق رویای رسیدن ها!

یک پاسخ به «ویژه برنامه رادیویی شناسنامه، مروری بر قصه عزیز افراوی، نابینای ایرانی ساکن آمریکا»

برنامه خوبی بود.
واقعا آموزنده، ما که از جناب افراوی خیلی یاد گرفتیم. ولی یه چیزی کم داشت. حواس‌تون هست شما هیچ چیزی راجع به زندگی شخصی عزیز ازش نپرسیدین. البته منظورم مسائل خیلی خصوصی نیست. چیزهای معمولی مثل این که: اصلا ازدواج کرده یا نه؟ چند تا بچه داره، اگه داره بچه هاش راجع به نابینا چه فکری دارن و چطور فکر می کنن؟ خلاصه این جور چیزا دیگه. عجیبه که احمد نرفت تو این خطا و یه نمه برنامه رو خودمونیتر نکرد. تا های.

دیدگاهتان را بنویسید