خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

گزارش جلسه دوم کنفرانس ازدواج و ارتباط با جنس مخالف با حضور دکتر پویان سهرابی، برگزار شده در 18 آذر 98 + دانلود فایل کامل

در تاریخ 18 آذر 98 جلسه دوم کنفرانس ازدواج و ارتباط با جنس مخالف، در تیم تاک محله نابینایان با حضور دکتر پویان سهرابی برگزار شد.

در این مطلب میتوانید علاوه بر دانلود فایل کامل این کنفرانس، خواننده گزارش متنی این جلسه با قلم خانم زینب موسوی نیز باشید.

گزارش به همراه دانلود فایل کامل کنفرانس

 

به نام خالق هستی

برگذاری کنفرانس با موضوع ازدواج و ارتباط با جنس مخالف در تیم تاک محله نابینایان!

 

همانطور که مستحضرید سلسله کنفرانسهایی با حضور دکتر پویان سهرابی به همت مدیریت محله نابینایان در سال جاری در تیم تاک گوش کن و شب روشن برگذار گردیده که به بررسی موضوعات مهم جامعه نابینایان پرداخته است.
یکی از موضوعات مورد بحث در این سلسله جلسات، ازدواج و ارتباط با جنس مخالف در میان نابینایان است که جلسه نخست آن در تیر ماه سال جاری برگذار گردید و جلسه دوم آن نیز در روز دوشنبه 18 آذر 1398 برگذار شد.
در ابتدای کنفرانس مروری اجمالی بر مباحث جلسه نخست توسط دکتر سهرابی انجام گردید.

ایشان در جلسه اول تأکید بسیاری بر کنترل، آگاهی، شناخت، آمادگی و بلوغ برای ازدواج داشتند.

در ادامه مجری کنفرانس آقای درفشیان این پرسش را مطرح کردند: اگر دو نفر دختر و پسر یک رابطه آزاد بدون ازدواج داشته باشند در صورتی که این دو نفر با کسانی هم دوست باشند آیا این رابطه اشکال دارد: در صورتی که اشکال دارد مشکل کجاست؟
دکتر پویان سهرابی در پاسخ گفتند: اگر دو نفر به هم علاقه مند باشند در صورتی که روابط سالم باشد به ازدواج منجر می‌شود اما ممکن است این دو نفر از هم جدا شوند و این هیچ ربطی به ازدواج ندارد چرا که این دو نفر با هم به مشکل خورده و نمی‌توانند در کنار هم باشند.

او همچنین افزود: ممکنست دو نفر تصمیم به ازدواج بگیرند ولی در نهایت نتوانند به تفاهم برسند و این رابطه منجر به  ازدواج نگردد که در این صورت سالم بودن ارتباط نقش مهمی دارد.
احمد حیدری که یکی از شرکت کنندگان این کنفرانس بود گفت: نابینایان با توجه به محدودیتی که دارند شناخت کمتری نسبت به افراد بینا دارند چرا که نابینایان نمیتوانند طرف مقابل را ببینند و از جسم او آگاهی داشته باشند.

حیدری پرسید آیا راه حلی برای درک و شناخت جسمی از طرف مقابل وجود دارد؟

دکتر پویان سهرابی در پاسخ به این پرسش چنین گفت:  همه ی انسان ها کنجکاو هستند اما باید این حس کنجکاوی مدیریت شود و نباید برای ارضای این حس بهای سنگین تری پرداخته شود

او همچنین افزود این حس کنجکاوی باید با آموزش و مطالعه حل شود از کودکی باید آموزش داده شود تا چنین مشکلی در پیش نداشته باشیم

همچنین باید این حس به رسمیت شناخته شود

دکتر سهرابی بر این  باور بود که علاوه بر مسئله ی جنسی نباید از عواملی چون اخلاق,وضعیت مالی,باورها و عقاید غافل بود.

شایان ذکر است که جناب دکتر سهرابی وجود محدودیت برای شناخت جسمی از طرف مقابل  را برای افراد نابینا انکار نکردند.

مسعود مولایی پرسید برای عدم تفاهمهای اخلاقی که پس از ازدواج ایجاد می‌شود چه باید کرد؟

دکتر  سهرابی در پاسخ به او گفت: اگر این عدم تفاهم ها برای مواردی چون دزدی دروغ و وسواس داشتن و غیره باشد قبل از ازدواج در دوره آشنایی مشخص میشود چون این موارد اساسی هستند و افراد

با تعامل با یکدیگر اگر از این قبیل مشکلات چشم پوشی نکنند برای آنها آشکار میشود.

اما تفاوت هایی هستند که با انعطاف پذیری شناختی هر دو طرف قابل حل میباشد.

یکی دیگر از شرکت کنندگان از مخالفت خانواده ها با ازدواج دو نابینا با یکدیگر صحبت کرد.

دکتر  سهرابی گفت: برای حل این مشکل باید در ابتدا خانواده ها فرزند خود را بپذیرند و او را باور داشته باشند تا بتوانند کسی چون فرزند خود را بپذیرند.

فاطمه گیلانی یکی از شرکت کننده گان اهمیت ظاهر را مطرح کرد و گفت: آیا با وجود نابینایی راهی وجود دارد که بتوان ظاهر طرف مقابل را فهمید؟

دکتر سهرابی در پاسخ به او گفت: همه اینها به نگرش شما از ظاهر و فرهنگ خانواده بستگی دارد. شما می‌توانید راجع‌‌ به ظاهر افراد قد وزن و غیره مطالعه کنید تا به شناخت کافی برسید.

همچنین دکتر سهرابی افزود که با طرز صحبت کردن یا خوشبو بودن و غیره اطلاعات نسبی از طرف مقابلتان به دست بیاورید.

پویان سهرابی بر این باور بود که اهمیت ظاهر به 2  دلیل است یکی لذت بردن از یکدیگر و یکی تایید دیگران که مورد دوم بیشتر برای افراد نابینا صدق می‌کند.
شرکت کننده دیگری پرسید: اگر دو نفر یکی برون گرا باشد و یکی درون گرا باشد و برعکس یا در انتخاب ما اهمیت دارد؟

پویان سهرابی در پاسخ گفت:

درون گرا بودن یا برون گرا بودن بهتر است با معیار های علمی سنجیده شود البته ممکن است که دو نفر با این تضاد های شخصیتی دچار مشکلاتی شوند اما اگر انعطاف پذیر باشند مانع خوشبختیشان نمی‌شود.

سرکار خانوم فاطمه جوادیان بر اهمیت ظاهر برای حضور در جامعه تاکید داشتند چرا که نابینایان که قشر خاصی از جامعه هستند مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند و ما نابینایان باید با افراد و دوستان معتمدی در ارتباط باشیم که به آنها اعتماد داشته باشیم.

بر اساس پرسش یکی از شرکت کنندگان که سن ازدواج چه سنیست،

دکتر پویان سهرابی بر این باور بود که سن ازدواج بر اساس آمادگی و بلوغ برای ازدواج در افراد متفاوت است و نمیتوان بازه ی زمانی مشخصی را برای ازدواج مشخص کرد.

نکات پایانی

بر اساس گفته های دکتر پویان سهرابی و پرسش های شرکت کنندگان اگر در جامعه فرد نابینا را باور نداشتند و به توانایی های او شک داشته باشند باید آن را به عنوان درد و رنج زندگی تلقی کرد.

باید بتوان راهی برای از بین بردن این موانع یافت تا باعث جلو گیری از پیشرفت نشوند.

در خصوص ارتباط با جنس مخالف پویان سهرابی چنین گفت:

فرصت ها را از دست ندهید، سعی در تغییر دادن طرف مقابل تان نداشته باشید، انعطاف پذیر باشید و فرصتهای جدیدی را برای خود خلق کنید.

و اما خبر مهم، مژده ای که دکتر سهرابی برای اهالی محله نابینایان داشتند.

طبق صحبتی که ایشان در جشن تولد گوش کن داشتند و قول دادند شرایطی را مهیا کنند که اهالی محله نابینایان بتوانند به طور خصوصی توسط ایشان با هزینه کم مشاوره شوند حالا این شرایط را ایشان فراهم کردند.

به زودی اطلاعیه این خبر از طرف روابط عمومی محله نابینایان منتشر خواهد شد.

و اما فایل کامل این کنفرانس را میتوانید با حجم 201 مگابایت از اینجا دریافت کنید.