خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
دانلود برنامه رادیویی هنر پنجم از رادیو گوش کن

برنامه هنر پنجم،  سه شنبه هر هفته ساعت 22، 10 شب از رادیو گوش کن و تیمتاک مشترک محله نابینایان و شب روشن. موضوع این برنامه موسیقی و بیشتر سازشناسی موسیقی کلاسیک اروپا. و سعی میشود به صورت جزئی در مورد این مبحث توضیحاتی ارائه گردد. این برنامه توسط ارغوان حمسی کارشناس ارشد رشته نوازندگی ساز ایرانی با ساز تخصصی سنتور،  اجرا میشود.

برنامه بیست و دوم

در تاریخ ۲۹ بهمن، آخرین هنر پنجم به سمع دوست داران موسیقی رسید.
این برنامه به شناخت گیتار پرداخت و آقای عباس اوتادی مهمان این هنر پنجم بودند.
در آخر به دلیل همزمانی این برنامه با جشنواره ی بین المللی موسیقی فجر، به توضیح در خصوص این جشنواره پرداخته شد.
در این برنامه سرکار خانم ارغوان حمسی به عنوان مجری و کارشناس، سرکار خانم فاطمه خلیلی به عنوان صدابردار، جناب آقای سید مجتبی مرتضوی برای ضبط، همراه و همیار هنر پنجم بودند. همچنین جناب آقای میلاد نصرتی برای صدابرداری، جناب آقای عباس زمانی و سرکار خانم فاطمه میرزاعلیان برای ضبط چند برنامه همراه هنر پنجم بودند که از تمامی این عزیزان بی نهایت سپاس گزاریم.

دانلود

برنامه بیست و یکم

در تاریخ ۲۲ بهمن کنترباس آخرین ساز خانواده زهی آرشه ای مورد بررسی قرار گرفت. مهمان این برنامه جناب استاد فرشید پاتینیان، دانشآموخته موسیقی، نوازنده کنترباس در ارکستر سمفونیک تهران و استانبول بودند. در آخر برنامه کنسرتهای آخر هفته به سمع مخاطبان عزیز هنر پنجم رسید

دانلود

برنامه بیستم

ویولنسل ساز مورد بررسی بیستمین هنر پنجم بود.
مهمان این برنامه، خانم پروشات زند‌‌آیین، فارغ التحصیل هنرستان موسیقی و همچنین هنرستان عالی موسیقی در رشته ی نوازندگی ساز جهانی با ساز تخصصی ویولنسل، و نوازنده ی ویولنسل در ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک صدا و سیما بودند.
طبق معمول هر برنامه در آخر لیست کنسرتهای آخر هفته خوانده شد.
این برنامه در تاریخ ۱۵ بهمن به سمع شنوندگان رادیو گوش‌کن رسید!

دانلود

برنامه نوزدهم

نوزدهمین هنر پنجم که در تاریخ هشتم بهمن از رادیو گوش کن شنیده شد، به ساز ویولن پرداخت. مهمان برنامه خانم یاسمن کشاورزی فارغ التحصیل رشته ی موسیقی جهانی، با ساز تخصصی ویولن، از هنرستان موسیقی تهران و همچنین دانشگاه هنر تهران بودند.

دانلود

برنامه هجدهم

در برنامه ی هجدهم هنر پنجم به بررسی ساز های صفحه کلید دار از جمله: چلستا، هارپسیکورد، ارگان، آکاردئون و ملودیکا پرداختیم و در انتها لیست کنسرت های آخر هفته خوانده شد.

دانلود

برنامه هفدهم

هفدهمین هنر پنجم ۲۴ دیماه از رادیو گوش‌کن شنیده شد. در این برنامه ساز پیانو مورد بررسی قرار گرفت. برای شناخت و بررسی جزیی و دقیق این ساز، با خانم کتایون تهرانی‌فرد، فارغ التحصیل رشته ی نوازندگی ساز جهانی با ساز تخصصی پیانو و فارغ التحصیل رشته آهنگسازی از دانشگاه هنر گفت و گو کردیم.
نمونه های صوتی ساز پیانو در سبکهای مختلف شنیده شد و در آخر لیست کنسرتهای آخر هفته به سمع شنوندگان رسید.

دانلود

برنامه شانزدهم

دهم دی ماه شانزدهمین هنر پنجم ساز هارپ را مورد بررسی قرار داد. مهمان این برنامه سرکار خانم نازلی بخشایش از نوازندگان مشهور هارپ و موسس ارکسترهای متعدد بودند که به نکات بسیار جالبی در خصوص هارپ پرداختند. با هم صدای هارپ را شنیدیم و در آخر لیست کنسرتهای آخر هفته به مخاطبان عزیز این برنامه اعلام شد.

دانلود

برنامه پانزدهم

در تاریخ سوم دی ماه پانزدهمین هنر پنجم به سمع شنوندگان رادیو گوش‌کن رسید که به چند ساز کوبه ای از جمله: بانگو، تومبا، کاخُن، جیمبی، و… پرداخت. در آخر کنسرتهای آخر هفته اعلام شد.

دانلود

برنامه چهاردهم

چهاردهمین برنامه ی هنر پنجم به ساز درامز پرداخت که به تاریخ ۱۹ آذر از رادیو گوش‌کن پخش شد. مهمان این برنامه آقای امیر‌حسین رمضانیان بودند که نوازنده ی درامز، کاخن، و تنبک هستند. توضیحات تکمیلی و نمونه های صوتی به سمع مخاطبان هنر پنجم رسید و در آخر لیست کنسرتهای آخر هفته اعلام شد.

دانلود

برنامه سیزدهم

۱۲ آذر سیزدهمین هنر پنجم از رادیو گوش‌کن شنیده شد که به سازهای ایدیوفون و ممبرانوفون با کوک معین پرداخت. در آخر نیز طبق معمول هر برنامه، لیست کنسرتهای آخر هفته جاری توسط مجری برنامه گفته شد.

دانلود

برنامه دوازدهم

پنجم آذر، دوازدهمین هنر پنجم از رادیوی محله پخش شد. این برنامه نیز به سازهای کوبه ای اختصاص داشت. در این برنامه به سازهای ایدیوفون با بدنه چوبی و ممبرانوفون ها با کوک نامعین پرداختیم. لیست کنسرتهای آخر هفته برای عزیزان شنونده خوانده شد و به مناسبت زادروز استاد بابک بیات، یادی از ایشان کردیم.

دانلود

برنامه یازدهم

برنامه یازدهم هنر پنجم به تاریخ ۷ آبان به سمع شنوندگان رادیو گوش‌کن رسید.
این برنامه اولین برنامه ای بود که به بررسی سازهای کوبه ای پرداخت، بنابرین در آغاز مقدمه ای در مورد تاریخچه و دسته بندی سازهای پرکاشن شرح داده شد. سپس ساز های کوبه ای رایج در ارکستر سمفونیک معرفی شد. در این برنامه خود صداهای فلزی بدون کوک معین مورد بررسی قرار گرفت و در آخر، اخبار کنسرتهای آخر هفته به سمع مخاطبان رسید.

دانلود

برنامه دهم

دهمین برنامه ی هنر پنجم سه شنبه 30 مهر به بررسی آخرین ساز خانواده ی سازهای بادی برنجی یعنی توبا پرداخت. گفت و گوی این برنامه نیز با جناب آقای افشار حشمتیان
نوازنده ی ساز توبا یوفونیوم ترومبون و استاد دانشگاه و هنرستان و رهبر و سرپرست ارکسترهای مختلف بود. پس از گفت و گو به بررسی بیشتر این ساز با نمونه های
صوتی مختلف پرداخته شد و در آخر جمعبندی مختصری از خانواده ی بادی برنجیها انجام شد.

دانلود

برنامه نهم

در تاریخ ۲۳ مهر، برنامه ی نهم هنر پنجم به سمع و نظر مخاطبان علاقه مند به موسیقی رسید.
ساز مورد بررسی در این برنامه ترومبون بود.
پس از مقدمه، گفت و گویی با آقای افشار حشمتیان، استاد دانشگاه و رهبر ارکسترهای متعدد و نوازنده ی ترومبون، توبا و یوفونیوم ، در مورد ترومبون انجام شد.
سپس توضیحات تکمیلی شنیده شد و آیتم آقای علی‌حسین مهدوی در مورد ترومبون در سبک جز پخش شد.
در آخر یادی از استاد حسین دهلوی کردیم که همان روز دار فانی را وداع گفته بودند.

دانلود

برنامه هشتم

سه شنبه 16 مهر هشتمین هنر پنجم از رادیو گوش کن شنیده شد.
این برنامه به ساز ترومپت پرداخت.
سعید شفیعی نوازنده ی ساز ترومپت میهمان هنر پنجم بودند و گفت و گوی بسیار جذابی در مورد این ساز با ایشان داشتیم. ایشان در ایران با گروههای مختلف از جمله
گروه فیلارمونیک تهران همکاری داشتند و در حال حاضر در کشور آلمان با گروههای جز به عنوان نوازنده ی ترومپت همکاری میکنند.
پس از صحبت با آقای سعید شفیعی توضیحات مختلف توسط ارغوان حمسی شرح داده شد. نمونه های صوتی شنیده شد و ترومپت به طور خلاصه در سبکهای مختلف موسیقیایی مورد بررسی قرار گرفت.

دانلود

برنامه هفتم

در تاریخ نهم مهر، هفتمین هنر پنجم به سازِ هورن، اولین ساز خانواده ی بادی برنجی در پارتیتور ارکستر سمفونیک پرداخت.
در آغاز تعریف کلی از بادی برنجی ارایه گردید و بحث در مورد هورن، آغاز شد. در مورد این ساز، گفت و گوی بسیار خوبی با آقای فرشاد شیخی، استاد ساز هورن در دانشگاه هنر، تهران، و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد داشتیم که به سمع مخاطبان این برنامه رسید.
سپس نمونه های صوتی و توضیحات لازم در مورد هورن شنیدیم و در آخر، آیتمی که توسط آقای علی‌حسین مهدوی در خصوص هورن، در موسیقی جز تهیه شده بود، در برنامه پخش شد.

دانلود

برنامه ششم

برنامه ی ششم هنر پنجم به تاریخ دوم مهر از رادیوی محله شنیده شد. آخرین ساز خانواده ی بادی چوبی، یعنی ساز فاگت یا باسون در این برنامه مورد بررسی قرار گرفت.
به همین منظور، گفت و گویی با آقای امیرحسین محمدیان، فوق لیسانس موسیقی و استاد فاگت در هنرستان دختران و هنرستان موسیقی پسران انجام شد. نمونه های صوتی از
این ساز و همخانواده ی این ساز یعنی کنترفاگت به سمع مخاطبان هنر پنجم رسید.
در آخر جمع بندی کلی در مورد خانواده ی سازهای بادی چوبی انجام شد و نمونه های صوتی شنیده شد.

دانلود

برنامه پنجم

پنجمین هنر پنجم به ساز ساکسفون اختصاص داشت و در تاریخ 26 شهریور از رادیوی محله به سمع شنوندگان و مخاطبان این برنامه رسید.
پس از مقدمه ای در مورد این ساز گفت و گویی با آقای هومن درخی که ساکسفونیست و سرپرست کاروانجزبند میباشند انجام شد و نکات بسیار مفیدی در مورد این ساز گفته
شد.

سپس نکات تکمیلی و نمونه های صوتی از خانواده ی ساکسفونها گفته شد و در آخر آیتمی که در مورد ساکسفون جز و ساکسفونیستهای این مکتب توسط آقای علیحسین مهدوی ساخته
شده بود، پخش شد.

دانلود

برنامه چهارم

چهارمین هنر پنجم در تاریخ 12 شهریور از رادیو گوش کن شنیده شد.
این برنامه مختص انواع کلارینت که سومین ساز، در خانواده ی سازهای بادی چوبیست، بود.
مقدمه ی مختصری در مورد کلارینتها توسط مجری برنامه، شرح داده شد. سپس صحبتی با خانم معصومه غلامی داشتیم و کلارینت و انواع این ساز را از زبان ایشان که نوازنده کلارینت هستند، مورد بررسی قرار دادیم.
بعد از این مصاحبه، توضیحات بیشتری در مورد انواع کلارینت داده شد و به وجود این ساز در سبکهای مختلف رسیدیم. سپس آیتمی در مورد موسیقی جز و کلارینت در این سبک شنیدیم که توسط آقای علیحسین مهدوی ساخته شده بود و بعد از این آیتم توضیحات تکمیلی توسط ارغوان حمسی به سمع شنوندگان رسید.
در انتهای این برنامه اجرای خانم مقتدر در اختطامیه ی سیزدهمین جشنواره ی جوان را شنیدیم که در ادامه ی خبر اول شدن ایشان در جشنواره ی مذکور بود.

دانلود

برنامه سوم

سه شنبه، پنجم شهریور، سومین برنامه ی هنر پنجم اجرا شد که این برنامه به دومین ساز در خانواده ی سازهای بادی چوبی یعنی ابوا و انواع آن اختصاص داشت.
بعد از مقدمه ی مختصری که راجع به این ساز توسط مجری برنامه گفته شد، مصاحبه ی جالبی با آقای حسام صدفینژاد که از نوازنده های بسیار خوب ابوا در ارکسترهای متعدد از جمله ارکستر ملی ایران هستند، در مورد این ساز داشتیم.
بعد از گفت و گو با آقای صدفینژاد مباحث تکمیلی در مورد انواع ابوا با نمونه های صوتی توسط ارغوان حمسی، مجری برنامه انجام شد.
در انتهای هنر پنجم پنج شهریور اخبار مربوط به کنسرتهای همان هفته به اطلاع شنوندگان و مخاطبان این برنامه رسید.

دانلود

برنامه دوم

برنامه دوم هنر پنجم، در تاریخ 29 مرداد به طور مستقیم از رادیو گوش کن به سمع شنوندگان و دوستداران موسیقی رسید.
نخست راجع به اصطلاح پارتیتور صحبت شد و در ادامه خانواده ی سازهای بادی چوبی شرح داده شد.
اولین سازی که مورد بحث قرار گرفت، فلوت یا شاید بهتر باشه که بگیم خانواده ی فلوتها، بود.
در مقدمه بحث در مورد انواع فلوت، به تاریخچه مختصری در مورد این ساز پرداخته شد و سپس انواع فلوت را با نمونه های صوتی مورد بررسی قرار دادیم.
آخرین آیتم برنامه اخبار کنسرتهایی بود که آخر همان هفته برگزار میشد.

دانلود

برنامه اول

در برنامه اول، که به تاریخ 22 مرداد اجرا شد، دلیل طرح مبحث سازشناسی توضیح داده شد. سپس به معرفی اصطلاحاتی از جمله سولو دوئِت و… پرداختیم که مربوط به تعداد نوازندگان در یک قطعه ی موسیقایی میباشد. در ادامه ی همین بحث به شرح انواع ارکستر پرداختیم و نمونه های صوتی در مورد برخی از انواع ارکستر شنیدیم.
سپس خانواده های سازهای مختلف به طور مختصر شرح داده شد تا مقدمه ای برای برنامه های دیگر و شناخت سازهایی باشد که در برنامه های بعد در مورد هر کدام از آنها به طور گسترده تر صحبت خواهیم کرد.
در آخر اخبار کنسرتهای آخر همان هفته به سمع شنوندگان و دوستداران موسیقی در سبکهای مختلف رسید.
و مصاحبه ای با خانم ماهگل مقتدر، در خصوص سیزدهمین جشنواره ی موسیقی جوان که در حال برگزاری بود، داشتیم که ایشون از شرکت کنندگان این جشنواره بودند. و خانم مقتدر از چند و چون برگزاری این جشنواره برای ما توضیح دادند.

دانلود