خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

گزارش و دانلود نشست هم اندیشی و پرسش و پاسخ از کارگروه نابینایان نهاد کتابخانه های عمومی کشور

جلسه هم اندیشی و پرسش و پاسخ از اعضای کارگروه نابینایان نهاد کتابخانه های عمومی کشور به همت بخش نابینایان کتابخانه مرکزی اردبیل و با همکاری پایگاه اینترنتی محله نابینایان در تاریخ 21 فروردین 1399 برگزار شد.
میلاد نصرتی مجری این هم اندیشی، و مهمانان برنامه اعضای کارگروه متشکل از: دکتر روح الله ساعی مسئول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز و دبیر کارگروه نابینایان نهاد کتابخانه های عمومی کشور, رسول رضایی مسئول کتابخانه ولیعصر اصفهان و مسئول روابط عمومی کارگروه, پریسا محمدی، مسئول کتابخانه ثامن الائمه آبادان و کارشناس منابع, امید فلاحتی، مسئول کتابخانه رئیسی شیراز و مسئول آیتی و فناوری و همایون شاه مرادی مسئول کتابخانه پارک شهر تهران و مسئول آموزش و ارتباطات بین نهادی بودند که در کنار جامعه هدف،یعنی نابینایان قرار گرفته و به بحث و گفتگو پرداختند.
دکتر ساعی ضمن تشکر از دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و همچنین معاونت محترم توسعه پس از اشاره به نگرش مثبت به قشر نابینایان در نهاد کتابخانه های عمومی کشور توضیح داد: این مجموعه در سال 1384 به صورت رسمی به عنوان یک تشکیلات مستقل اما زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد فعالیتش را آغاز نمود.
وی یکی از مهمترین فعالیت های نهاد کتابخانه های سراسر کشور را در زمینه خدمت رسانی به بخش نابینایان ذکر کرد.
طبق آماری که وی ارائه داد در حدود 58 مرکز خدمات رسانی در حوزه نابینایان وجود دارد که مشغول خدمترسانی به این عزیزان می باشند.
دبیر کارگروه نابینایان نهاد کتابخانه های عمومی کشور همچنین یکی از مهمترین اقدامات این نهاد را جذب نیروی کار دانسته و شرح داد که 46 نفر از همکارانمان از افراد نابینا و کم بینا هستند و در ادامه به دو استان خراسان جنوبی و هرمزگان اشاره کرد که با وجود داشتن بخش نابینایان فاقد کارمند نابینا در زمینه کتابداری بوده و البته متذکر شد که به زودی در بخش مورد نظر جذب نیرو صورت خواهد گرفت.
مسئول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز در ادامه توضیحاتی در مورد کارگروه نهاد کتابخانه های سراسر کشور داد و چنین اشاره کرد که در سال 1388 ایده این کار مطرح گردید که خوشبختانه توسط مسئولین آن زمان مورد حمایت قرار گرفت؛ اما بعد از گذشت دو سال فعالیت های کارگروه دچار رکود شد که در سال 1398 خوشبختانه دوباره جانی تازه گرفت .
اقداماتی که در زمینه کتابداری و کتابخانه تا کنون صورت گرفته شامل بهینه سازی خدمات به افراد نابینا در جهت استفاده از امکانات بخش کتابخانه ها بوده.
2200 کتابخانه به اضافه سرویس کتابخانه های سیار در سراسر کشور وجود دارند که در دورترین نقاط روستایی ایجاد شده اند.
در حدود 12600 عنوان کتاب گویا و حدود 3000 کتاب بریل در اختیار اعضای محترم کتابخانه ها قرار داده شده.
در حدود یازده مرکز رسمی در سراسر کشور وجود دارد که مشغول چاپ و نشر کتابهای متنوع بریل هستند که تا به حال 258 نسخه از آن در کل کشور توزیع شده است.
وی تعداد اعضای نابینا در بخش کتابخانه نابینایان را 14 هزار نفر اعلام کرد که در حال دریافت خدمات از مجموعه کتابخانه های سراسر کشور هستند.
و در انتها با ذکر این نکته که فعالیت های کتابخانه های عمومی صرفا در جهت امانت کتاب و کتابداری نیست تاکید کرد: با همت همکاران عزیزمان در بخش های دیگر توانستیم تعداد بی شماری فایل صوتی تحت عنوان کتاب های صوتی تهیه کنیم. در بخش کتاب های بریل و کتاب های الکترونیک هم تلاش های فراوانی شده و خوشبختانه در لیست فعالیت های نهاد کتابخانه ها می توانیم از نشست های کتاب خوانی، نشست های فرهنگی مثل کانون های ادبی، دوره های آموزشی اعم از آموزش کامپیوتر، آموزش خط بریل،
آموزش کوتاه نویسی انگلیسی و فعالیت های دیگر نام ببریم.
در ادامه رسول رضایی در تکمیل و پاسخ به پرسش فعالیت های جانبی گفت: در بخش فعالیت های جانبی هیچ محدودیتی نداریم و علاوه بر فعالیت های ذکر شده آموزش تلفن همراه و برگزاری بازی های فکری هم به باقی فعالیت ها اضافه شده است.
در ادامه مسئول منابع کارگروه در پاسخ به سوال شیوه گویا سازی کتاب شرح داد: کتاب های غیر درسی بر اساس استقبال و تقاضا ضبط و تنظیمشان به صورت رایگان بوده و در غیر این صورت به عهده متقاضیست. البته در بخش کتاب های درسی بنا به داشتن داوطلب باز هم به صورت رایگان این کار انجام می پذیرد یا در نهایت نیمی از مبلغ توسط بخش کتابخانه متقبل می شود.
امید فلاحتی در رابطه با سایت ویژه نابینایان نهاد چنین توضیح داد که نهاد کتابخانه های عمومی کشور مدتیست به حوزه سایت ویژه نابینایان ورود پیدا کرده و این سایت از قبل راه اندازی شده و دسترسی فعلی بخش نابینایان در حد اخبار است اما در آینده شما لیستی از تمامی داده های کتابها، اخبار و آموزش های مربوطه را در سایت مشاهده خواهید کرد. نابینایان عزیز هم می توانند در بخش نظرات سایت، پیشنهادات و انتقاداتشان را جهت بررسی ثبت نمایند.
و اما فعالیت مفیدی که توسط مسئول آموزش جناب آقای شاه مرادی انجام گرفته است مربوط به بسته ای آموزشیست جهت بالا بردن کیفیت خدمت رسانی به اعضا که خاص کتابداران عزیز است.
این بسته شامل مباحث ابتدایی بوده که هر کتابدار باید به آن مسلط باشد تا خدمت شایسته ای به اعضای خود برساند.
در ادامه سوالات متعددی در زمینه های مختلفی چون کتاب های الکترونیکی، روند ضبط و ویرایش کتاب ها، قوانین داشتن مجوز جهت گویا سازی کتاب ها، چگونگی تهیه، چاپ و انتشار کتاب های بریل از مسئولان کارگروه پرسیده شد که هر کدام از اعضا متناسب با مسئولیتشان به آنها پاسخ دادند.
همچنین راههای ارتباطی زیر برای تعامل هرچه بیشتر نابینایان با کارگروه به شرح زیر اعلام شد.

ایمیل: kargorooh@gmail.com

وبسایت: www.sepid.samanpl.ir
شما عزیزان میتوانید فایل صوتی کامل این نشست را از این لینک دانلود کنید

دیدگاهتان را بنویسید