خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

معرفی کتاب آتش بدون دود.

امروز و در حالی که کُرونا سایه شومش را بر زندگی همه ما پهن کرده است، بد ندیدم با معرفی کتابی که همین چند وقت پیش آن را به اتمام رسانده‌ام، مهمان لحظه‌های شما باشم.
کتاب آتش بدون دود نادر ابراهیمی، کتابی در هفت جلد و در سبک تاریخی است.
حتی اگر وقت و حوصله خواندن هر هفت جلد این کتاب را ندارید، توصیه میکنم حداقل سَری به جلد اول این کتاب بزنید.
همسفران ما در جلد اول، گالان، شاعر وحشی ترکمن و سولماز زیباترین دختر این دیار هستند.
جلد اول این کتاب که در کل موضوعی متفاوت با شش جلد دیگر دارد، با فضایی آکنده از اشک و خنده ساعتها شما را سرگرم خواهد کرد.
ابراهیمی در ابتدا روایتی افسانه‌آمیز از شکل‌گیری قبایل ترکمن به خواننده ارائه میکند و نقش حیاتی آب در زندگی صحرا‌نشینان را به خوبی توضیح داده و پس از آن به سراغ معرفی شخصیتهای داستان میرود:
گالان، تیر‌انداز، وحشی، بیرحم، کینه‌مند نسبت به قبیله مقابل و در عین حال شاعر و بسیار احساساتی. هنگام حمله به قبیله مقابل، به دختر رئیس قبیله دل میبندد و به درخواست سولماز، شبانه و با جسارت تمام، دختر را در مقابل دیدگان پدر و برادران دزدیده به چادر خود میبرد و در این راه دو برادر شجاعش را از دست میدهد و تا پایان عمر با کینه ای تمام به قتل خویشان سولماز میپردازد.
از جلد دوم به بعد، آلنی، جوانی ترکمن که از نوادگان گالان معروف است وارد داستان میشود، او جوانی آزادی‌خواه است و با متحد کردن قبایل ترکمن به مبارزه علیه استبداد میپردازد.
شاید تنها نقطه ضعف این کتاب، تلاش بیهوده برای مذهبی جلوه دادن آلنی باشد که البته به قدری نیست که خواننده را آزار دهد.

۸ دیدگاه دربارهٔ «معرفی کتاب آتش بدون دود.»

سلام. سپاس بابت کار ارزشمندتون. راستش من تعریف این کتاب رو زیاد شنیدم و اتفاقا چند باری رفتم سراغ خوندن این کتاب ولی یکبار هم نتونستم با صدای گویندش ارتباط بگیرم و هربار کتاب رو بستم، ولی با خوندن این پست بیشتر مشتاق شدم که جدی تر برم سراغش و شاید به صدای گوینده هم عادت کنم بعد از مدتی. به هر حال سپاس از شما و پست خوبتون.

دیدگاهتان را بنویسید