خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

تولد محله نابینایان مبارک. گزارشی از سالی که گذشت. مرداد تا مرداد و اینک 10 سال با محله

سلام همراه! امید که هوای دلت بهاریترین باشه!

در تصور من ما انگار سوار یک جاده مارپیچ هستیم. جاده ای پر از منظره و اتفاق و تجربه. همراه زمان به سرعت باد از لا به لای لحظه ها عبور میکنیم و از پیچ و خم تجربه ها میگذریم و هر بار با تکمیل دورهای یک ساله کمی بالاتر میریم و، … این تصویر رو دوست دارم. تمامش رو. مخصوصا اونجایی که یک دور کامل میشه و میبینم که نسبت به دور قبل و سال قبل حالا دارم از بالاتر اطراف رو، منظره ها رو، و سالی که گذشت رو تماشا میکنم و انگار دیدنی ها از بالاتر دیدنیتر، بیشتر و زیباتر هستن. خیلی قشنگه خیلی!

زمان چه سریع میگذره! انگار همین هفته‌ی گذشته بود که پست تبریک تولد قبلی محله همراه با گزارش یک ساله رو آوردم اینجا زدم. باورم نمیشه یک سال گذشته باشه! یک سال سرشار از تجربه! در سالی که گذشت ما و محله حسابی پیش رفتیم. فعالیتهای متعددی به وسیله‌ی هممحلی‌ها در جریان بود که خیلیهاشون به نتیجه های بسیار خوبی رسیدن و باقی هم هنوز برای رسیدن به نتیجه های درخشان در جریانن.

خب. تا یک دور دیگه و یک سال دیگه شروع نشده و به خاطر پرحرفیهای من از قصه جا نموندیم، بیا از بالای این مارپیچ یک نظری به اطراف بندازیم و سالی که گذروندیم رو کمی تماشا کنیم. امید که دوری بهتر و سالی هرچه شادتر، پربارتر و درخشانتر در انتظارمون باشه!

اینجا، مرکز تحقق یک رویا!

در قلب ماجرا هستم و سوار بر ضربانی منظم و بی توقف، ثانیه به ثانیه‌ی شور یک تولد رو نفس میکشم. پر شدم از تماشا. از صدا. از ستاره. از شادباش! پرم از حس ناب درک تحقق یک رویا. رویایی از جنس خالص حقیقت!

در نور و صدا شناورم. هیجانی شاد و تبآلود میخواد با خودش ببردم. کاری نباید کنم جز اینکه رها بشم در نبض این التهاب خوشآیند و بی وصف و چه قدر دلم میخواد که بی انتها باشه! خودم رو از خودم جدا میکنم. رها میشم. غوطه ور میشم. غرق میشم. شور در رگهام جاری میشه. زمان سرشاره از عشق. از شعفی آشنا. تولد. باز هم یک جشن تولد شاد و آشنا.
هات گوش کن هجدهم:
عوامل و آیتم های برنامه هات‌گوش‌کن هجدهم انگار به سرعت نور در تکاپو هستن.

شب اول:

امید بدویان در حال تنظیم خلاصه برنامه‌های هات‌گوش‌کن در سال98 با دستهای پر همراه ضربانی سریع مثل خونی که در قلب یک دونده جاری باشه از مقابلم رد میشه. دستی واسش به نشان خدا قوت تکون میدم که نمیدونم میبینه یا نه. حسابی مشغوله. خستگی لحظه ای میاد که روی شونه هاش جا خوش کنه ولی به سرعت و سرزندگی این هم محله ای قدیمی و کهنه کار میبازه. از رو میره و عقب میکشه. لبخند میزنم. ایول بچه های محله!

امیرمحمد رمضانی آخرین مراحل تنظیم تیتراژ ابتدایی برنامه با صدای علیرضا رازانی و متنی از پریسا جهانشاهی رو انجام میده و با سر بالا گرفته عرق روی پیشونیش رو جواب میکنه.

بهنام نصیری و ارغوان حُمَسی در حال تحویل تیتراژ اصلی برنامه با صدا و شعر و تنظیم بهنام نصیری هستن. لبخندهای پیروزیشون رو دوست دارم. این2تا سابقه‌ی خوبی در کولاک کردن دارن. دستهاشون محکم و صداهاشون رثا و چهره هاشون با وجود فعالیتهای پیوسته و طولانی که واسه تکمیل کار داشتن شاده و روشن. خیلی عشقید بچه ها!

میلاد نصرتی و مریم مجدی مثل برق میرسن و جایگاه آیتم مستند یک سال با گوش‌کن به تنظیم میلاد نصرتی و متن و اجرای مریم مجدی رو با کار کاملشون داخل برنامه پر میکنن. تبادل نظرهای آخرشون رو میشنوم. میخندم و رد میشم.

صدای کف و هورای بچه های محله همزمان با پخش تقدیر و تشکر ویژه از جناب آقای ناصر نظامی از حضور و همراهی ارزشمندشون و تشکر از اجرای احمد حیدری و محسن صالحی با تنظیم بهنام نصیری انگار سقف آسمون رو نوازش میکنه.

بهنام هنوز دستهاش پره. اونقدر که زیر محتوای آماده تلوتلو میخوره. بچه های تیم سریع میان کمکش و بارش رو سبک میکنن. اونجا چی داری بهنام؟ آیتم مستند پرواز: تنظیم بهنام نصیری، تقدیر و تشکر ویژه از آقای مهدی میرزازاده به پاس همراهی و همکاری ارزشمندشان.

امید بدویان همچنان فعال در حرکته و با آیتم فعالیتهای گوش‌کن  به تنظیم خودش و تشکر ویژه از جناب  آقای عباس مرزبان از حضور و همراهیشان پیش میره.

تقدیر و  تشکر از سرکار خانم ارغوان حُمَسی بابت آیتم خوانندگی در تشویقهای پیاپی محو میشه.

محسن صالحی تنظیم آیتم خلاصه مصاحبه جناب آقای تورج مهرزادیان رو حسابی خوب از کار درآورده.

فاطمه جوادیان عجب قشنگ دکلمه با من به دنیای من بیا، متنی از یلدا امیری رو تنظیم و اجرا کرده! آفرین به جفتشون! نویسنده و تنظیم کننده!

صحنه با ورود بچه های گروه رپ محله به شدت منفجر میشه. گروه منظم آرایش میگیرن و در حین اجرا با ابراز احساسات بچه ها ستاره بارون میشن.

موزیک رپ: شعری از مریم مجدی، تنظیم بهنام نصیری، با خوانندگی: فائزه فرهادی، معصومه رزم‌آهنگ، ارغوان حُمَسی، سعید پناهی، محمدعلی محمدی، سعید زرگریان.

آیتم آدم برفی: گزارشی از کلاس نویسندگی استاد مبارکی با قلم ایشان، اجرای آقای عباس مرزبان و تنظیم مهدی محمد‌قاسمی از اون متفاوت‌هاشه.

بچه های نمایش نذاشتن برنامه از محتوای گروهشون خالی بمونه. دمتون گرم!

نمایش خاطره‌بازی: نویسنده: میرهادی نایینی، تدوین: علی پنجه‌ای،

با بازی: فائزه فرهادی، مریم مشایخی، پویا آذری، امید بدویان، میلاد نصرتی، محمدعلی محمدی، مهدی اشتری، عرفان کاظم‌پور، احمد حیدری.

هیاهو یک لحظه قطع نمیشه. انگار تمام آسمون به مهمونی اومدن. مهمونی سبز و آبی و هزاران رنگ محله‌ی ما! اولین شب غرق در صفای بچه ها تموم میشه. از عشق لبریزیم! من و تمام بچه های محله‌ی نابینایان!

شب دوم:

دوباره ادامه‌ی داستان دیشب در جریانه. چه کولاکیه! توصیف نداره باید باشی و ببینی!

تیتراژ ابتدایی: با صدای علیرضا رازانی، متنی از پریسا جهان‌شاهی و تنظیم محسن صالحی.

خلاصه برنامه شب اول: تنظیم امید بدویان.

مستند پرواز: کاری از مهدی میرزازاده و تنظیم بهنام نصیری.

تقدیر و تشکر ویژه از آقای اهورا  منوچهری  گروه محترم Man Brothers  برای حضور ارزشمندشان  در مصاحبه هات‌گوش‌کن،  تشکر از اجرای شهاب فروزش و محسن صالحی و

تنظیم محسن صالحی.

دکلمه گوش‌کن: با صدای علیرضا رازانی، متنی از مهشید حسنی، تنظیم میلاد نصرتی.

خلاصه مصاحبه خانم نایینی: تنظیم امیرمحمد رمضانی.

آیتم طنز آشپزباشی: تنظیم میرهادی نایینی، با هنرنمایی اکرم کریمی و ارغوان حُمَسی.

آیتم صدای هنرمندان: تنظیم امید بدویان.

آیتم مستند تیتراژ: تنظیم محسن صالحی.

آیتم طنز تولد: متن و اجرا علی شریعتی، تنظیم میلاد نصرتی.

دکلمه تیتراژ پایانی: با صدای علیرضا مویدی، تنظیم علی پنجه‌ای.

گذر لحظه ها و پایان شب دوم رو نمیفهمیم. تمام روحم لبریزه از حسی بی‌نام. بی‌وصف. بی‌همتا! زنده باد بچه های گوش کن! بچه های محله!

شب سوم:

امشب شب آخره. این بچه ها از عوامل صحنه گرفته تا تماشاچیها که یکبند صدای جیغ و هوراشون فرشته ها رو از آسمون میکشه پایین تا ببینن داستان چیه خستگی رو نمیشناسن! صداها صاف، دستها محکم، چهره ها بشاش و نگاه ها تیز و بیدار. دوستتون دارم هم محله ای ها!

دکلمه تیتراژ  ابتدایی: با صدای علیرضا مویدی، متنی از پریسا جهان‌شاهی، تنظیم علی پنجه‌ای.

تیتراژ اصلی برنامه: با صدای ارغوان حُمَسی و بهنام نصیری، شعر و تنظیم بهنام نصیری.

خلاصه برنامه شب دوم: تنظیم امید بدویان.

تشکر ویژه از جناب آقای مهدی میرزازاده به پاس حضورشان در این سه شب و همکاری در ساخت مستند پرواز، تنظیم بهنام نصیری.

آیتم تبریک تولد گوش‌کن در هفت بخش و در هر سه شب: تنظیم بهنام نصیری و با تشکر از همه دوستان همراه در این بخش و تبریکاتشان.

تقدیر ویژه از مهمان برنامه آقای برجسته، با اجرای میرهادی نایینی و پریسا جهان‌شاهی، تنظیم محسن صالحی.

آیتم مستند STW: با گویندگی احمد حیدری، متنی از میرهادی نایینی، تنظیم بهنام نصیری، با همکاری فاطمه خلیلی، پریسا محمدی، ارغوان حُمَسی، علیرضا کریمی، علیرضا نصرتی، راضیه پور‌مهدی.

آیتم فعالیتهای گوش‌کن: تقدیر از عقیل رحمت زاده برای جلسات آموزش کامپیوتر،  تنظیم امید بدویان.

با تشکر از خانم ارغوان حُمَسی و اجرای زنده موسیقی توسط ایشان.

نمایش سیکل معیوب2: نویسنده: میرهادی نایینی ، تدوین: سعید درفشیان، کارگردان: احمد حیدری.

با بازی: مهدی محمد‌قاسمی، سعید درفشیان، احمد حیدری، بهنام نصیری، حسن شاه‌مراد، سعید پناهی، معصومه رزم‌آهنگ، لیلا سعیدی‌فر.

دکلمه گروهی: متنی از مریم مجدی، تنظیم امیرمحمد رمضانی، با اجرای فروغ پرویزی، حدیثه اسدزاده، مریم مشایخی، مریم مجدی.

آیتم ستاره‌های محله: متن و اجرا پریسا جهان‌شاهی، تنظیم بهنام نصیری.

خلاصه مصاحبه علیرضا مویدی: تنظیم محسن صالحی.

تقدیر و تشکر از آقای مویدی برای حضور گرمشان در برنامه هات‌گوش‌کن و داوری مسابقه استعداد‌یابی هم تیمی.

دکلمه تولد گوش کن با صدای علیرضا مویدی، متنی از پریسا جهان‌شاهی، تنظیم محسن صالحی.

طراحان مسابقه حروف‌چین: مهدی محمد‌قاسمی، سمانه کریم‌زاده، تنظیم آیتمهای مسابقه حروف‌چین: مهدی محمد‌قاسمی.

حامیان مالی مسابقات: حسن شاه‌مراد، سید اسماعیل کیانی.

عوامل رادیو گوش کن در حال حاضر: سعید درفشیان، مهدی محمدقاسمی، فاطمه خلیلی و فاطمه میرزاعلیان.

مسئول روابط عمومی: مسعود ملایی.

ضبط برنامه توسط: امیرحسین سید‌الحسینی، امید بدویان، عباس زمانی، مسعود ملایی، شهاب فروزش، فاطمه خلیلی.

صدابرداران: سعید پناهی، احمد حیدری.

مجریان: سعید درفشیان، فاطمه خلیلی.

تهیه‌کننده: محسن صالحی.

شب آخر هم میگذره. دفتر این جشن تولد هم بسته میشه. اعضای محله‌ی ما آشناییهاشون رو یک سال دیگه سفتتر کردن و یک حلقه به حلقه های این پیوستگی اضافه کردن. برنامه تموم شده. خسته نباشیدها و خدا قوتها و قولهای بالاتر پریدن در برنامه های آینده. برای چی این لبخندها خیسن؟ این گریه ها جنسش متفاوته. این اشکها خیلی ارزش دارن! این باریدنها خیلی عزیزن. خیلی! و پایان این شب، این تولد، شروع دوباره‌ای در طی یک مسیر روشن، مسیری به درازای یک سال، که باید هرچی قشنگتر بسازیمش! سال جدید در محله‌ی نابینایان شروع شد!

شبهای جشن تولد گذشتن و رفتن تا یک سال دیگه دوباره بهشون برسیم اما از شور و جنبش و هیاهوی محله‌ی ما چیزی کم نشد. محله و همراه هاش همچنان پویا و پیشرو در امتداد سال جدید در حرکتن و عجب پیش میرن!

امسال بخشهای فرهنگی فعالتر شدن و عوامل مربوطه وسط میدون حسابی گرد و خاک کردن. شاهدش هم نشریه های پر و پیمونی هستن که دفترشون داخل محله باز شد تا گوش کنه در آستانه‌ی نوجوانی گفتنیهای بیشتری واسه اهالیش داشته باشه. عوامل نشریه‌ی جهان آزاد چنان مشغولن که انگار دنیای اطرافشون واسشون محو شده. جهان برای بچه های جهان آزاد انگار خلاصه شده در تدارک نسخه‌ی آینده. به فرایند شکلگیری محتوای نشریه‌ی جهان آزاد خیره میشم. از سرعت بچه ها سرم گیج میره. دنیا برام به چرخشی زیبا از جنس رقص رنگهای زنده و شاد درمیاد و این یکی از شیرینترین گیجیهاییه که کسی میتونه تجربه کنه! بذار دقیقتر ببینم کی ها عضو این دفترن!

نشریه جهان‌آزاد: ترجمه توسط داوود چوبینی، مریم مشایخی و محسن غلامی و … نسخه صوتی نشریه: گوینده صنم اوشلی. تنظیم کننده فاطمه خلیلی، محمدعلی محمدی، میلاد نصرتی و امید بدویان و …

پاینده باشید بچه ها! حرف ندارید! آفرین!

لازم نیست خیلی جلوتر بریم تا جناب درفشیان رو در حال سر و سامون دادن به دوره‌ی تدوین ببینیم که با تکالیف و طرح سوال و حتی امتحان آخر ترم کلاسش حسابی ذهن بچه های کلاس تدوین رو به جرقه زدن انداخته. بچه ها با چه جدیتی درگیر یاد گرفتن هستن! لازم نیست بگم که اینها تدوینگرهای فردای محله هستن. محله‌ای که داره بزرگتر میشه و قطعا تا تولد بعدیش بیشتر از حد تصور همگیمون تغییر کرده. تغییری از جنس تکامل. این هم از:

برگزاری دوره آموزش تدوین.

اهالی محله خصلتهای خوبی دارن. در هر سنی که باشن حسابی مرد اول میدان فعالیت و تجربه هستن. بزرگمهر بزرگ محله یکی از جوانترین اعضای گوش کن یکی از شواهد زنده‌ی این واقعیته که با پستهای آموزش شطرنجش حسابی ماندگار شد. همیشه زنده باشی بزرگمهر بزرگ گوش کن!

آموزش شطرنج و کار با سایت lichess توسط بزرگمهر عماد حقی.

 

بچه های کلاس کامپیوتر با چنان شوری دوباره برای ادامه‌ی کلاسهاشون دور هم جمع میشن که توفان حاصل از حرکتشون کم مونده با خودش ببردم. مثل تیر از هر طرف محله جمع میشن و تا بیام به خودم بجنبم انگار سایه هایی هستن که از اطرافم میگذرن و به طرف ادامه‌ی راهشون سرازیر میشن. عقیل رحمتزاده در کسوت آموزگار این کلاس از همه سریعتر پیش میره و پرچم کلاسش حسابی بالاست. مرحبا عقیل و زنده باد بچه های کلاس کامپیوتر! با شوری شیرین رد میشم از وسط گرمای شوق بچه ها در:

ادامه آموزش کامپیوتر: تدریس توسط عقیل رحمتزاده.

در محله‌ی ما جای هیچ چیزی خالی نیست. بازار مسابقه های جایزه دار هم اینجا حسابی فعاله. مهدی محمدقاسمی و سمانه کریم زاده تا مغز استخون داخل کتاب و پرسشنامه های مسابقات کتابخوانی فرو رفتن. سلامم رو نمیشنون و دستی که به شونه هاشون میزنم رو احساس نمیکنن. یک بغل محبت از جنس شکوفه های وسط اردیبهشت به خودشون و کتاب و کاغذهاشون میپاشم و در امتداد تلاشهاشون پیش میرم تا کاملتر ببینم.

برگزاری مسابقه کتابخوانی:

مسابقه کتاب‌خوانی با محوریت کتاب: «امام حسین علیه السلام کیست» مهدی محمدقاسمی و سمانه کریم زاده.
مسابقه کتاب خوانی با محوریت کتاب: «دنیای سوفی».

این چهره‌ی جدی ولی سرزنده و قهر با خستگی چه آشناست! بذار ببینم کیه! یلدای خودمونه که با گامهای محکم و بی مکث در مسیر آموزش بورس به بچه های محله پیش میره و مشتاقهای این راه رو گام به گام با خودش میبره!

“تو معرکه ای یلدا!”

نمیشنوه. بیشتر از اینها درگیره. کاش موج گرمی که به طرفش میفرستم رو احساس کنه! سعی میکنم گامهای بچه های بورس رو بشمارم. نمیتونم. در ثبات قدمهای یلدا و بچه هاش محو میشم و در طول مسیرشون جلوتر میرم.

ادامه آموزش گام به گام در مسیر بورس توسط یلدا امیری.

سر و صداهایی انگار سازمانیافته و عجیب جذبم میکنن. نگاه میکنم. یک دسته‌ی منظم رو میبینم که مشغول ضبط و تنظیم و تهیه‌ی کتابهای صوتی هستن. اینها محتوای کتابخونه رو هرچی رنگینتر میکنن. از شادی فریاد میزنم. صدام در خوانش بچه های گروه ضبط گم میشه. خدایا چه قدر دوستشون دارم! به عنوان کتابها و خواننده ها و تنظیم کننده ها که به شدت سرشون گرم کاره دقیق میشم.

ضبط کتب صوتی:

گزیده ای از کتاب فتح خون نوشته سید مرتضی آوینی، کاری متفاوت از رادیو گوش کن به مناسبت ایام سوگواری شهادت امام حسین علیه السلام:
گوینده عباس مرزبان.

تنظیم کننده: مهدی محمدقاسمی.

کتاب حکایت دولت و فرزانگی:
نویسنده: مارک فیشِر.

مترجم: گیتی خوشدل.

گوینده: مریم امینی.

تنظیم کننده: احمد حیدری.

کتاب قله ها و دره ها:
نویسنده: دکتر اسپنسر جانسون.

مترجم: فریبا جعفری نمینی.

گوینده: مریم امینی.

تنظیم کننده: احمد حیدری.

کتاب قدر رؤیاهایت را بدان:
نویسندگان: حسین شیرمحمدی، مجید خزایی.

گوینده: مریم امینی

تنظیم کننده: احمد حیدری.

کتاب راه و رسم مربی‌گری:
نویسنده: مایکل بانگی استانیر.

مترجم: سهند حمزه‌ای.

گویندگان: مریم امینی، عباس مرزبان.

تنظیم کننده: مهدی محمدقاسمی.

کتاب شکستن مرز های ثروت:
نویسنده: حسین شیرمحمدی.

گوینده: عباس مرزبان.

تنظیم کننده: فاطمه خلیلی.

حواسم از خودم پرت میشه. به خودم که میام، از شدت سبکباری وسط زمین و هوام! نمیتونم متوقف بشم. در حال پیش رفتنم. گوش کن در حال پیش رفتنه و ما اعضای محله همگی همراهش هستیم!

کم مونده با سر برم داخل قفسه های کتابخونه‌ی محله! یک دفعه حواسم میاد سر جاش! غرق حیرت میشم. قفسه ها مثل دیواری بلند همچنان در حال گسترشن. دفعه‌ی آخری که اینجا بودم کی بود؟ فقط میدونم که ارتفاع قفسه ها اینهمه و محتوا به این گستردگی نبود! از بین قفسه ها حرارت همهمه ها رو حس میکنم. سعی میکنم ببینم. میبینم. بین یک دریا گل همیشه بهار که از نور ساخته شدن، بچه های کتابخونه مشغولن. کتابخونه‌ی محله با سرعتی عجیب در حال به روز شدن و گسترشه. میخوام اسامی تیم و تعداد کتابهای جدید رو ببینم. باید سریع باشم. توقف ممکن نیست. با تمام تمرکزم میشم چشم و مثل باد به قلب فعالیتشون میرسم.

به روز رسانی کتاب‌خانه دانش آموزی با اضافه شدن 79 کتاب با همکاری: گروه گویندگان ارس، سمانه نیکمنش، زهرا سلامی، محمدحسین احمدی، سید ناصر موسوی، رسول رضایی، پریسا محمدی، معصومه تافته، عباس زمانی، نسیبه زارع، مهدی احمدی و صنم اوشلی.

 

عزیزید بچه ها! اندازه‌ی یک دریای بی کرانه گلهای همیشه بهار که از نور درست شدن عزیزید بچه ها!

هوادارهای کنفرانس جای این یکی رو هم خالی نذاشتن. میرهادی رو غرق جمعبندی مطالب کنفرانسش تماشا میکنم. این حال و هوای فوق جدی بهش نمیاد. میرهادی همیشه شوخه و خندان. “خسته نباشی میر!” حواسش نیست. سرگرم ارائه‌ی مطالب کنفرانسه. بچه ها سراپا تمرکزن. میخوام آهسته بگذرم که تمرکزشون خراب نشه. موفق نمیشم. اتفاقی نمی افته. متوجه حضورم و گذرم نمیشن. چندتا مشت عطر بهار نارنج روی سر جلسه‌ی کنفرانسشون میپاشم و روی خط مستقیم پیش میرم.

کنفرانس «چگونگی رفتار نابینایان با جامعه» میر‌هادی نایینی‌زاده.

اینجا هر کسی هرچی داره میذاره وسط. از هنرهای قابل اشتراک بگیر تا حاصل تلاشها و مطالعات و تجربیات مختلف در رشته های تحصیلی. برنامه‌ی داستان دستان یکی از شواهد گویای این ماجراست. ارغوان و احمد محو کارن. راستی این بخش چندم از این برنامه هست؟ یادم نیست از بس این مجموعه محتواش زیاده. فقط میدونم که فصل دومه. فصل پیشش کلی قسمت داشت. ارغوان و احمد با همکاری باقی عوامل همچنان در ادامه‌ی این راه خوشمنظره پیش میرن و با هر قدم قسمتی جدید به بخشهای متعدد این برنامه‌ی شنیدنی اضافه میکنن. ساده نیست ولی در محله‌ی ما هیچ مشکلی سبب توقف نیست! داستانتون جاودان بچه ها! موفق باشید! آکنده میشم از رنگ صدای ساز ارغوانیِ ارغوان. “خیلی خوبی ارغوان!” از بالای سرش که میگذرم یک ستاره میکارم لای موهاش. حس نمیکنه. به احمد علامتی به نشان پیروزی میفرستم و میگذرم.

برنامه رادیویی داستان دستان: کارشناس: ارغوان حمسی. مجری و صدابردار: احمد حیدری.

میلاد نصرتی رو همون نزدیکیها میبینم که مثل شیر ایستاده تا محله و بچه هاش از فعالیتهای سودمند اطرافش بی بهره نباشن. به چه زحمتی یک ورودی از رادیو محله به نشست کتابخوانی ملی باز کرده و چه شلوغ هم هست! از لا به لای تشویقهایی که برای یکی از اهالی کتاب میفرستن عبور میکنم. پر میشم از کلماتی به رنگ ناب اشتیاق. لبخندهام هوای ستاره دارن. و نشست کتابخوانی ملی همچنان در جریانه.

نشست ملی معرفی کتاب: کتابخانه مرکزی اردبیل با مشارکت رادیو اینترنتی محله نابینایان، کتابخانه مرکزی مشهد و کتابخانه عمومی شهید بهشتی شهرستان امیدیه خوزستان.

حال و هوایی جدیدتر از جنس کلاسهای خودآموز! این مدلیها هرچی بیشتر باشن من سبکتر میشم و بالاتر میرم. بذار ببینم این یکی چیه! سرعت بی کنترلم بهم اجازه‌ی  توقف نمیده. نور لبخند آموزگار این کلاس شبیه فلاشی موندنی و ممتد روحم رو گرم میکنه. کلاس و محتواش رو از نظر میگذرونم و میگذرم.

خودآموز کتاب Family Album U.S.A: محسن غلامی.

جناب غلامی به شدت خدا قوت!

به بخشهای به شدت پر جنب و جوش و به شدت زنده نزدیک میشم. اینجا از شدت پویایی حرکتها رو نمیتونم ببینم. یک عبارت در جهتهای مختلف منعکس میشه و همین کافیه که بفهمم کجا هستم و دارم چی رو میبینم.

تهیه پادکست:

پادکست آشپزباشی.

  پادکست سناریو: اجرا توسط الهه لطفی و مریم امینی.

پادکست موزه زمان: اجرا: مریم امینی و سمانه احمدی. تنظیم کننده: میرهادی نایینی زاده

پادکست سنفونی رنگ ها: اجرا توسط فاطمه یاری. تدوین بخش چهارم توسط امید بدویان.

غرق در سرگیجه ای شیرین از اینهمه جهت و اینهمه محتوا به نشان احترام برای عوامل تهیه کننده و تنظیم کننده‌ی پادکستهای مختلف سرم رو پایین میارم. نمیبینن. سرگرمن. حرارت اشتیاقشون کم مونده پر و بالم رو به آتیش بکشه. به سرعت رد میشم.

چه سکوت داغی! اینجا چه خبره! ظاهرا ماجرا به شدت جدی و حسابی مهمه. کنجکاو میشم. دقیق میشم. این استاد چه آشناست! همون نویسنده‌ی آشنای محله که یک روز روشن با یک بغل از کتابهایی که خودش نوشته به محله‌ی ما اومد و حاصل تلاشهاش رو با ما به اشتراک گذاشت و بهمون یادگاری دادشون! حالا گذشته از کتابهاش خودش هم اینجاست! استاد شیرمحمدی داخل محله‌ی ما! کم مونده از شدت هیجان وسط کلاسش ولو بشم زمین. کلاس! در مورد کلاسهای Coaching یک چیزهایی شنیده بودم ولی خوابش رو هم نمیدیدم که زمانی داخل محله‌ی خودمون اون هم توسط یکی از زبردستترین استادهای این رشته شاهد برگزاری این کلاسها باشم! بچه ها غرق امتحانن. این کلاس مدرک معتبر هم داره. برای استاد و بچه های Coaching بلند کف میزنم. نمیشنون. درگیر امتحانن. با یک هورای بلند و یک نفس همچنان پیش میرم در امتداد:

برگزاری دوره Coaching: حسین شیر محمدی.

نشریه‌ی جهان آزاد مخصوص بزرگسالهای محله تنها نشریه‌ی اینجا نیست. جوونترها هم سهم دارن. سهمی بزرگ و اساسی. دفتر نشریه‌ی نگاه نظرم رو جلب میکنه. عوامل مشغول چیدمانن. بخشها و ستونها و رنگها و محتوا و، . . . اینجا یک باغ درست و حسابیه! دلم میخواد بمونم و یک گشتی بزنم. نمیتونم. ضربانی که از اول باهاش همراه شدم متوقف نمیشه. به چهره های عوامل نگاه نگاه میکنم. سعی میکنم تشخیصشون بدم. همه آشنان. آشناهایی از جنس شفاف آشنایی! پایدار باشید رفقا!

نشریه نگاه، ویژه کودکان و نوجوانان:

نویسندگان: پریسا جهانشاهی، پری زنگنه، مرجان بابامحمدی.

اجرا توسط: لیلا سعیدیفر، حدیثه اسدزاده، مرجان بابامحمدی، مریم مجدی، ارغوان حمسی، الهه لطفی، عباس مرزبان، فاطمه خلیلی، مریم امینی، سارا شاهپورجانی، معصومه رزم آهنگ، غزل بهرامی، فاطمه علیمرادی، هما سلطانی، ملیکا انصاری، فاطمه نجفی، عبدالله کهنهزاد، مهدا سلطاننژاد، فرناز امیری، نسیم سیستانی، سحر صادقی.

تنظیم کنندگان: فاطمه خلیلی، مهشید حسنی، بهنام نصیری، مریم مجدی، ارغوان حمسی، سارا شاهپورجانی، امید بدویان، فاطمه علیمرادی، محسن غلامی، عباس زمانی.

ترجمه توسط: بزرگمهر عماد حقی، پریسا جهانشاهی، مرضیه رفیعی، معصومه نفیسی، عطیه الحسینی، سعیده عاقلتر، سمیرا ابراهیمی، رضی حیرمندی، نسرین ابراهیمی، ماندانا نارنجیها، حسام سبحانی، پویا پاکنژاد، چشم من، راجر دو وایسین، شهاب الدین عباسی، نیلوفر امن زاده.

شاعر: محمود میرزایی دلآویز، مریم اسلامی، محمدکاظم مزینانی، ناصر کشاورز.

چیزی تیره و براق درست در مقابلم ظاهر میشه. تیرگیش ترسناک نیست. میدرخشه. شب یلداست که داریم مثل فشنگ میریم طرفش. از شدت حرکتهای رو به روی نگاهم منگ میشم. بچه های تیم هات گوش کن دوباره به حرکت در اومدن. یلدا داره نزدیک و نزدیکتر میشه. بچه های تیم انگار روی نواری با دور تند سوارن. آیتمها با سرعتی عجیب بسته بندی و مرتب میشن. عوامل انگار تیرهای طلایی که از کمانهای یک دسته پری رها شده باشن همه جا هستن. این لحظه اینجا و ثانیه‌ی بعد جای دیگه و مشغول رو به راه کردن یک آیتم دیگه و درگیر کمک به یک دسته دیگه واسه رسوندن یک محتوای دیگه به مرحله‌ی نهایی. سر و صدا و جنبش و سرعت و عشق! این ترکیب دقیقا توصیف ساعتهای پیش از یلدای تیم هات گوش کنه. “بچه ها بجنبید! یلدا رسید!” کسی که مشخص نیست کیه، شاید حاصل جمع صدای یک تیم متحد، با آرامشی گرم و سیال جوابم رو میده! “بذار برسه! قدمش عزیز! ما هم آماده‌ایم!” با چشمهای باز به درخشش خیره کننده‌ی یلدای 99 خیره میشم و با سرعتی نفسگیر به آغوش یلدای محله همراه شور و هیاهوی آشنای بچه ها فرو میرم!

هات گوش کن به مناسبت شب یلدا:

تیزر خلاصه هات گوش کن مرداد: تنظیم: امید بدویان.

دکلمه در امتداد جاده یلدایی: متن پریسا جهانشاهی. اجرا: علیرضا مویدی، تنظیم محسن صالحی.

مستند یلدا. اجرا: معصومه اوشلی. تنظیم: فاطمه خلیلی. گرداورنده متن: پریسا محمدی

سمفونی رنگ ها، اجرا: فاطمه یاری. تنظیم: محسن صالحی.

آیتم بیوگرافی سرتیپ خلبان عباس رمضانی، تهیه کننده: مریم امینی، تنظیم کننده: سعید درفشیان، اجرا: مریم امینی، مرضیه رفیعی، محسن صالحی، مهدی محمدقاسمی، نرگس کُلبادی نژاد، عباس مرزبان، سحر صادقی، محمدعلی محمدی، فاطمه خلیلی، ایرج صالحی، الهه لطفی، سعید پناهی، فاطمه سنکانه، فائزه فرهادی، مالک صالحی، رضا خلیلی.

اجرای زنده موسیقی: ارغوان حمسی.

مسابقه بازپرس: طراح سوالات سمانه کریم زاده، گوینده: احمد حیدری، تنظیم بازی ها: مهدی محمدقاسمی و با تشکر ویژه از سید نصیر قاضوی برای نوشتن کد گردونه در پایتون.

مسابقه معما اجرا: سید نصیر قاضوی.

مستند شجریان: اجرا: مریم امینی، مهدی محمدقاسمی. تهیه و تنظیم: مریم امینی.

مصاحبه آرمین محسن دانشگر، اجرا: پریسا جهانشاهی. تنظیم: علی پنجه ای.

با تشکر ویژه از استاد ارزنده آقای آرمین محسن دانشگر.شوخی با برنامه آشپزباشی تنظیم محمد بروژی.

گزارش تخمه داغ کنی: اجرا عباس مرزبان. تنظیم کننده: میلاد نصرتی. با تشکر از علی کوزه گری.

نریشن آیتم مرتبط با درگذشت استاد جلیلوند توسط آقای مرزبان

آیتم یادبود استاد جلیلوند با اجرای استاد آیدین درویش زاده، تنظیم سعید درفشیان.

موزیک دیسلاو: شعر: مریم مجدی، خوانندگان: ارغوان حمسی، شیما عبداللهپور، معصومه رزم آهنگ، مریم مجدی، مسعود ملایی، محسن صالحی، مهدی سعادت، پویا خسروی. تهیه و تنظیم: بهنام نصیری به همراه ارغوان حمسی.

دکلمه یلدا: متن، اجرا و تنظیم مهشید حسنی.

آیتم معرفی امیر غفارمنش : تنظیم: میلاد نصرتی و امید بدویان.

آیتم اتحاد سرخ: (پرسپولیس): تنظیم از بهنام نصیری و با تشکر از حاضرین در جشن صعود.

نمایش لحظه آخر، نویسنده: مهدی بهرامی راد.

کارگردان: مهدی محمدقاسمی.

تنظیم کننده: احمد حیدری.

بازیگران به ترتیب اجرای نقش:

لیلا سعیدیفر. سعید درفشیان. الهه شیخی. مسعود ملایی. معصومه رزم آهنگ. مهدی محمدقاسمی. احمد حیدری. مریم مشایخی. فاطمه جوادیان و  ریحانه فاطمی.

خواننده تیتراژ پایانی: ارغوان حمسی.

دکلمه شب یلدایی، اجرا: ریحانه مرزبان، هانیه صالحی، تنظیم کننده: ارغوان حمسی.

نویسنده: پریسا جهانشاهی.

آیتم گذری بر تولد: متن پریسا جهانشاهی. اجرا: عباس مرزبان. تنظیم: میرهادی نایینی.

میکس تصویر خلاصه ای از هات گوش کن یلدای 99 توسط خانم الهه لطفی.

تنظیم نسخه صوتی خلاصه هات گوش کن یلدای 99، توسط امید بدویان.

تشکر ویژه از مهمانهای برنامه، خانم ها و آقایان: نسترن یاری، فاطمه یاری، امیر غفارمنش، عباس رمضانی، مهدی میرزازاده، تورج مهرزادیان، سید جواد هاشمی‌نیا.

اسپانسرهای برنامه: حسن شاهمراد، مهدی اشتری.

صدا برداران: احمد حیدری، علی پنجه ای،  سعید پناهی.

مجریان: سعید درفشیان، فاطمه خلیلی.

تهیه کننده: محسن صالحی.

یلدای 99 در محله‌ی ما شبیه خواب شهر پریان در جریانه. میاد و میگذره و میره. باز برنامه‌ای به شدت پویا و به شدت شلوغ. باز همون حال و هوای ملتهب در جریان برنامه و باز همون انتهای آشنای عجیب، همراه با همون تبریکها و خسته نباشیدها و همون لبخندهای آشنای خیس. آخ چه عزیزن این لبخندهای خیس. این دستهای به هم پیوسته و فشرده و گرم از مهر، عشقها و شادیها و تواناییهاشون رو با هم به اشتراک میذارن. در اشکهای شاد غرق میشم. هقهقم رو میخندم. این هوای خیس بدجوری آشناست! آشنا و صمیمی و عزیز!

انجمن موج نور همچنان موج گسترده‌ی فعالیتهای متنوعش  رو در محله گسترش میده و این هم یکی از اون فعالیتهاست. برقرار باشید بچه های موج نور!

برگزاری دوره Excel: انجمن موج نور.

بوی عید میاد. بوی هوای بهار. بوی عیدی و جشن و، . . . هات گوش کن نوروزی محله! دیگه با جریان سریع برو بیاهای بچه های تیم هات گوش کن در هفته های منتهی به یک برنامه‌ی دیگه ناآشنا نیستم. برای دیدن هر چیزی آماده‌ام ولی اینکه میبینم واقعا فراتر از حد انتظاره! بچه ها چنان پرحرارت در حرکت و تلاشن که حس میکنم جلوتر از زمان در جریانن. نوروز با تمام شور و حالش داره میاد و بچه های محله‌ی ما با تمام وجود منتظرشن. با اشتیاقی چنان شدید که تمام نوروز با تمام عظمت بهاریش میره که در گرمای شور محله ذوب بشه! بچه های تیم هات گوش کن در آستانه‌ی ورود به سال جدید رسما کولاک کردن! سرعت کار چنان زیاده که نمیتونم افراد رو از هم تشخیص بدم. چهره ها، قدمها، حرکتها، دستها و دلها درهم آمیخته میشن و قاطی میشن و یکی میشن و همه با هم تمام عناصر رو در جهت یک کل واحد برای ساختن یک هات گوش کن نوروزی بی‌نظیر پیش میبرن. و نوروز، درست در قلب توفان شور و شوق بچه های محله فرود میاد و:

هات گوش کن نوروزی:

موزیک فصل بهار با تنظیم بهنام نصیری و اجرای حسن مقصودی، سعید درفشیان، محمد بروژی، علیرضا مویدی، بهنام نصیری و علی پنجه ای

دکلمه جان شیرین زمین با متن، تدوین و اجرای مهشید حسنی

دکلمه ای با صدای آقای علی عابدی به نام سرشار از آرزو،  با متنی از پریسا جهانشاهی و تدوین مهدی محمدقاسمی

چالش متفاوت چند نفر از هم محله ای ها با موزیک گروه دامور، با تنظیم جذاب بهنام نصیری

مصاحبه جذاب هات گوش کن با دوبلور خوش صدا، آقای علی عابدی، با اجرای مسعود ملایی و امید بدویان

موزیک تیتراژ پایانی هات گوش کن بیستم با شعر، تدوین و صدای بهنام نصیری

موزیک زمستون با اجرای ارغوان حمسی و تنظیم احمد حیدری

پادکست جذاب و شنیدنی سفر به معدن فیروزه نیشابور با روایت زیبای آقای سهیل تقوی و تنظیم ارغوان حمسی

پادکست سمفونی رنگ ها، پارت سوم با اجرای فاطمه یاری و تنظیم ارغوان حمسی

دکلمه تیتراژ شب دوم به نام دم عید، با اجرای علیرضا رازانی، متنی از پریسا جهانشاهی و تنظیم میرهادی نایینی

پادکست موزیکال با عنوان حاجی فیروز مجازی، با تدوین ارغوان حمسی، متن میرهادی نایینی و اجرای احمد حیدری

مستند نوروز در 8 کشور با اجرای جمال لطفی، فاطمه اسودزاده، منیره نوری و لیلا سعیدیفر با تدوین لیلا سعیدیفر

پادکست باز هم عید با متنی از پریسا جهانشاهی، تدوین علی پنجه ای و اجرای زیبای آقای علیرضا مویدی

مستندی زیبا و جذاب با عنوان غواصی، با اجرای جناب آقای محمدرضا نادری، مدرس بین المللی غواصی با تدوین بهنام نصیری

مصاحبه شنیدنی با استاد غلامرضا صادقی یکی از خوش صداترین دوبلورهای ایران

گفتگوی جذاب و فوق العاده با بازیگر خوب ایران، جناب آقای رامین ناصر نصیر

گفتگوی شنیدنی و جذاب هات گوش کن با کاپیتان هوشنگ شهبازی با اجرای پریسا جهانشاهی و تنظیم بهنام نصیری

نمایش زیبای امیر ارسلان وام‌دار با نویسندگی میرهادی نایینی زاده، تدوین و کارگردانی سعید درفشیان و بازیگری عباس مرزبان، احمد حیدری، مهدی محمدقاسمی، سعید درفشیان، امید بدویان، مهدی اشتری، شهاب فروزش و ارغوان حمسی.

هات گوش کنه نوروز 1400 محله‌ی نابینایان الحق بی‌نظیر از کار در اومد. حتی بین قسمتهای مختلف هات گوش کنه پیش از خودش! بچه ها مثل معجزه پیش رفتن و چنان بدون خستگی شبهای متوالی رو درو کردن که هیچ توصیفی حق مطلب رو در مورد گلی که کاشتن به جا نمیاره! عشقید بچه ها! همگیتون!

نوروز هم رفت. نوبت به مناسبتهای دیگه رسید. ماه رمضان با گامهایی آرام رسید. گامهایی از جنس صیام و عبادت. محله‌ی نابینایان هم میزبان این ماه خدا شد و عطر اذانهای دم سحر و موقع افطار روح اهل محله رو صفا داد. این ماه هم اینجا از شور و شلوغی خالی نبود. بچه ها اینجا هم سنگ تمومها رو گذاشتن و جای شما خالی! حسابی خوش گذشت! شبهایی بودن شبهای ماه رمضان!

ویژه برنامه طنین وحی به مناسبت ماه مبارک رمضان:

مجری و تهیه کننده: مهدی محمدقاسمی.

قاریان: مهدی محمدقاسمی، مهدی احمدی، صادق عباسی، میرهادی نایینی زاده، بهنام نصیری، علی اکبر حاتمی، محسن ابوالقاسمی، محمد کریمی.

صدا برداران: بهنام نصیری و عباس زمانی.

بخش در محضر قرآن توسط: مهدی احمدی، صادق عباسی و میرهادی نایینی زاده.

یادش به خیر!

ماه رمضان هم هیجانات خودش رو داخل محله‌ی ما داشت. طنین وحی که عطرش هنوز باهامه. لحظه های آسمونیه قشنگی که بچه ها برای ختم قرآن دور هم جمع میشدن. و مسابقه ها! با برنده ها و جایزه ها و خاطراتش!

مسابقه ماه بهار به مناسبت ماه مبارک رمضان.

بدجوری خوش گذشت!

به صدای بلند هورای یک دسته‌ی بزرگ از بچه محلها متوجه‌ی یک مجموعه‌ی متحرک میشم که دارم مستقیم میرم طرفشون. اینها دارن چیکار میکنن! بعد از اینکه میفهمم از هیجان نفسم بند میاد. سینما محله راه افتاده و اینها مجموعه‌ی تیم سینما هستن که فیلمها و سریالهای مورد نظر رو دسته بندی و توضیحدارشون میکنن! با شوق بچه‌ای که یک آسمون برف واسه بازی بهش داده باشن به مراحل جمعبندی و آماده سازی فیلمها و سریالهای توضیحدار شده جهت انتشار در محله خیره میشم. بچه های تیم رو میشناسم. همه همراهن و حسابی مشغول! امیرمحمد رمضانی و مریم امینی رو در حال روایت و جمعبندی محصولات تماشا میکنم. فاطمه خلیلی بی وقفه درگیر تنظیماته. اینها محصولات اختصاصی محله‌ی ما هستن. مواردی که هنوز جایی توضیحدارشون نکرده! حس میکنم کم مونده از ذوق شعله ور بشم. برای بهتر دیدن و خوندن اسم و نشونیهای بیشتری از محصولات پیش میرم. موج موج شادی به طرف بچه های تیم سینما محله میفرستم و از مقابل عناوین میگذرم.

فیلم های توضیحدار:

فیلم سینمایی در دنیای تو ساعت چند است؟
کارگردان: صفی یزدانیان.

راوی: مریم امینی.

تنظیم: فاطمه خلیلی.

فیلم سینمایی عصر یخبندان:
کارگردان : مصطفی کیایی.

راوی: مریم امینی.

تنظیم کننده: امیرمحمد رمضانی.

سریال ملکه گدایان:
نویسندگان: حامد افضلی و امین محمودی.

راوی: مریم امینی.

تنظیم کننده: فاطمه خلیلی.

فیلم سینمایی خشم مردانه:

به کارگردانی «گای ریچی»

راوی: مریم امینی.

تنظیم کننده: فاطمه خلیلی.

فیلم سینمایی شنای پروانه:

به کارگردانی محمد کارت.

راوی: فرناز امیری.

تنظیم کننده: فاطمه خلیلی.

سریال قورباغه:

کارگردان: هومن سیدی.

راوی: مریم امینی.
تنظیم کننده: عباس زمانی.

 

بچه های محله‌ی ما عاشق بازیهای مختلفن. شطرنج یکی از این بازیهاست. درخشش لبخند شرکتکننده های کلاس آموزش شطرنج آقای علی صفیری رو برای تکمیل کلکسیون یادگاریهای درخشانم از محله برمیدارم و به سرعت عبور میکنم.

دوره آموزش شطرنج توسط علی صفیری.

صدای زنگ مدرسه داخل گوشهام میپیچه. چه زنگ خوشطنینی هم هست! از کشف مدرسه‌ی محله اون هم در روزگار کرونا که دانشآموزها در پیچ و خم بعضی دروس بدجوری به دردسر خوردن از خوشی و آرامش سرشارم میکنه. کلاسهای درس برقراره. آموزگارها از دل مایه میذارن و جوابی از جنس عشق میگیرن. واسه شمردن کلاسهای در جریان نزدیکتر میشم. از پنجره های باز دسته دسته گل از جنس دعا برای تمام عوامل تشکیلدهنده‌ی تک تک کلاسها میفرستم و میگذرم.

برنامه رادیویی زنگ مدرسه:

آموزش علوم و فنون ادبی پایه یازدهم توسط یدالله قربعلی.

زنگ مدرسه کنکور عربی: تدریس توسط محمدجواد محقق، فاطمه ظروفچیان، سیده نرگس قاضوی و زهرا معینی. تدوین توسط محسن محمدقلی.

تدریس و تکمیل آموزش پایه های هفتم تا دوازدهم زبان انگلیسی توسط داوود چوبینی. تدوین توسط محسن محمدقلی.

خدا حفظتون کنه عزیزها!

اون طرف میدون بچه های نمایش درگیر ترتیب صحنه ها هستن. یک سریهاشون بدجوری در نقششون فرو رفتن. یک دسته گرم تشویق و تماشان. بچه های نمایش حسابی سرگرمن. به چهره های آشنا لبخند میزنم. احمد برخلاف موجودیت مهربون و دوست داشتنی ای که ازش میشناسم چه نقش شرور رو خوب بازی میکنه. و بقیه ای که بعضیهاشون از بس در نقششون غرق شدن شناسایی رو واسم کمی مشکل میکنن. نزدیکتر میرم تا بیشتر بشناسم.

نمایش رادیویی رؤیای مرگبار:

نویسنده و تهیه کننده: مهدی بهرامی راد.

ناظر کیفی و ضبط: مهدی محمدقاسمی و الهه شیخی.

کارگردانی و تدوین: میلاد نصرتی.

اسامی بازیگران

مهدی محمد قاسمی، لیلا سعیدی فر، احمد حیدری، فاطمه خلیلی، اسماعیل رفاهی، ملیحه همدل، محسن صالحی، سعید درفشیان، سعید پناهی، فاطمه جوادیان، سعید زرگریان، میلاد نصرتی، شهاب الدین فروزش، سید مجتبی مرتضوی، علی پنجه ای، میرهادی نایینی زاده، یلدا حسن پور، سعید شریفی، هادی عشقی، سمانه کریم زاده، الهام زمان وزیری، امید بدویان، محمدعلی محمدی، الهه شیخی، مهدی بهرامی راد، میثم بهرامی راد، آرش بهرامی راد، فروغ پرویزی، عقیل رحمت زاده، مهدی اشتری، علی صعدالله خانی، بهنام نصیری، مهدی استیری، رضا نظری، امیر سلامی، نازنین زهرا حبیبی، امیررضا رمضانی.

بیستید بچه ها!

مافیا یکی از جدیدترین بازیهایی که به محله وارد شده و به محض ورود حسابی معروف شد و طرفدار جمع کرد. این فعالیت پرهیاهو چنان شلوغی ای داخل محله راه انداخت که کارش از سالن بازی گذشت و وارد برنامه های هفتگی رادیو محله شد. هنوز هم در جریانه. تونستی یک بار بیا و مهمون هیجان بچه های مافیا شو. خیلی خوش میگذره. شرکتکننده ها رو میبینم که با چه التهاب و چه جدیتی به همدیگه برچسب مافیا میزنن! بچه هایی که بیرون از بازی دست در دست هم به جنگ داخل بازی مافیا میخندن. گاهی هم حرف و داستانهای کوچولو پیش میاد. خب همه جا پیش میاد. مگه میشه بدون نمک! اصلا این دستاندازهای کوچیک مزه‌ی رفاقتن. محله‌ی ما و اهلش هم از این قاعده‌ی طبیعی جدا نیستن. اما در مجموع باز میرسیم به همون خنده های دست در دست و همون پیش رفتنهای شونه به شونه.

برنامه رادیویی مافیا.

دیدن سید نصیر که در کسوت استاد کلاس برنامه نویسی محله داخل یک کلاس لبریز از متقاضی درگیر0و1های پایتونه حسابی بهم حس مثبت میده. بچه ها آروم و روون همراه سید نصیر پیش میرن و عدد به عدد و علامت به علامت مشغول تکمیل برنامه هاشون هستن. تمام وجودم از لذت این تماشا مورمور میشه. این کلاس از اون جدیهاشه و خیلی محشری سید نصیر و خیلی مرحبا دارید بچه های پایتون!

برگزاری دوره پایتون: تدریس توسط سید نصیر قاضوی.

صدای کتاب میاد. صدایی از جنس علم و قصه و بهشت. این صدا رو عجیب دوست دارم. مهدی محمدقاسمی رو غرق در ترتیب بندی ترکیب برنامه‌ی صدای کتاب غافلگیر میکنم. “دست خدا باهات هم محلی!” نمیشنوه. بدجوری حواسش به کاره. خدا به همراه خودت و باقی عواملت باشه دکتر!

برنامه رادیویی صدای کتاب. مهدی محمدقاسمی.

هنوز صدای کتاب داخل گوشهامه که با صدای انفجار قهقهه ها کم مونده از مسیر منحرف بشم و بزنم به تیکه ابر سفیدی که زیادی اومده پایین تا چندتا فرشته رو داخل محله پیاده کنه! رد قهقهه ها رو میگیرم و پیش میرم. چه رنگ قشنگی! این شبیه هیچ رنگی که تا حالا دیدم نیست! این به چه رنگیه! بلند میپرسم. از هیچ کس. و جواب اما میرسه. از هر طرف! “به رنگ گوش کن!”

برنامه رادیویی به رنگ گوش کن.

پر از خنده. پر از خاطره. پر از عشق! به رنگ گوش کن! کاش تمام دنیای من به این رنگ زیبا نقاشی بشه! به رنگ ناب گوش کن!

 

تازه واردهایی رو میبینم که به محض ورود صاف میرن وسط میدون، آستینها رو بالا میزنن و مشغول تولید محتوای جدید میشن.
داستانهای پندآموز به روایت خانم فرناز امیری دوست جدید محله مثال خوبیه که بدجوری سر حالم میاره.
مینا ملکی وسط یک کوه مطالب نیازمند به دسته بندی از مقابل تماشای متحیرم رد میشه و فقط فرصت میکنم عنوان بسته ها رو بخونم.
“بیشتر بدانیم: گوینده: فرناز امیری. تنظیم کننده: مینا ملکی.”

این برنامه رو دوست دارم. میخوام هورا بکشم ولی، …

حسی قریب. صدایی از جنس شعف خالص که غرشی میشه بلند، تا خوده آسمون. تصویری که انگار از داخل رویاهای فرشته ها کپی زدنش. درست شده از نور و رنگهای شاد و آرزو! این سراب نیست. یک مناسبت دیگه هست که خیلی سریع داریم بهش میرسیم! این یک تولده. به تولد10سالگیه گوش کن نزدیک میشیم! تولدی سراسر نور و شور و حضور! تولدی از جنس تحقق یک رویا.

امشب باز در قلب این تحقق ایستادم. باز همراه با ضربان شاد انتظاری درخشان نظاره گر تکرار جریان یک تولدم. دفتر یک سال گوش کن رو به سینه میفشارم. دفتری سنگین و پر از نتایج درخشان و ارزشمند. پر از خاطرات. پر از شور و عشق بچه های محلهمون! محله‌ی نابینایان! امشب بار دیگه در هیاهوی هات گوش کنی دیگه ما اهالی محله‌ی نابینایان با هم پیوند خوردیم تا باز این سیر رو شونه به شونه‌ی همدیگه شروع کنیم و در امتداد این مسیر یک ساله تصویرها بسازیم! باز این شب همیشه آشنا و باز هات گوش کن تولد گوش کن و باز التهاب عوامل و فریادهای تماشاچیها و باز هیجان و ستاره و مهتاب و باز تکرار تحقق رویایی که هرگز برای ما تکراری نیست! میدونم که بعد از اتمام این جشن، دوباره همون لبخندهای خیس رو هقهق میزنم و اون اشکهای بی‌همتا رو میخندم. و باز مثل هر سال، تمام این سیر آشنای عزیز رو دوست دارم. جای تأمل نیست. دعایی از اعماق دل به گوش کنه بزرگ و همراه هاش هدیه میکنم. به شکرانه‌ی سال پرباری که به گوش کن و به همگی ما گذشت شکری بلند به نشانی خدای آسمانها میفرستم، و سبک‌سیر و مشتاق به قلب جشن این آغاز دوباره میزنم!

پایان.

۹ دیدگاه دربارهٔ «تولد محله نابینایان مبارک. گزارشی از سالی که گذشت. مرداد تا مرداد و اینک 10 سال با محله»

وای چقدر بزرگ شدی! الان یعنی واقعا جدی باور کنم ده سالته؟
تولدت مبارک عزیزم!
یه دست مریزاد هم تقدیم به کادر محله از جمله سعید و محسن؛ به رغم اختلاف سلایقی که بین‌مون ممکنه باشه، کار‌های انجام شده برای محله این چند مدت کم نبوده.

دیدگاهتان را بنویسید