خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

انتشار کتاب خودآموز Google forms برای نابینایان

انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان به اطلاع می‌رساند؛ کتاب خودآموز Google forms برای نابینایان به صورت صوتی-متنی آماده ارائه به علاقه‌مندان است.

این کتاب با قیمت ۲۰۰۰۰۰ ریال معادل ۲۰ هزار تومان عرضه خواهدشد.

برای آشنایی بیشتر با این کتاب مقدمه آن در ادامه می‌آید؛

برای تهیه این کتاب یک‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۸ و روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه از ساعت ۱۲ تا ۱۴ به جز ایام تعطیل با تلفن 03136687033 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید با ارائه نام و نام خانوادگی و تلفن تماس به ایمیل انجمن به نشانی

Mojenoor84@gmail.com

درخواست تهیه این کتاب را ثبت کنید.

به امید روزهای روشن‌تر.

مقدمه

به نام خداوند جان و خرد

ما در موارد مختلف، مانند تحقیق، تهیه پایان‌نامه، دریافت بازخورد برای محصولات و خدمات خود و غیره به دریافت اطلاعات از کاربران نیازداریم و به‌طورمعمول، این اطلاعات را از طریق ارائه پرسش‌نامه و فرم از کاربران دریافت می‌کنیم.

این پرسش‌نامه‌ها و فرم‌ها می‌توانند آنلاین باشند. آنلاین‌بودن پرسش‌نامه‌ها یا فرم‌های ما نیاز به حضور فیزیکی مشارکت‌کنندگان را ازبین‌می‌برد و همچنین به افراد با معلولیت‌های مختلف مانند نابینایی و کم‌بینایی، امکان‌می‌دهد که به‌صورت مستقل و با استفاده از فنآوری‌های کمکی نظیر صفحه‌خوان‌ها به پرسش‌ها پاسخ‌دهند.

یکی از برنامه‌های تحت وبی که شرکت Google ارائه‌داده‌است، Google Forms نام‌دارد که با استفاده از آن کاربران می‌توانند فرم‌های آنلاین را برای مقاصد مختلف مانند نظرسنجی و آزمون‌ها ایجادکنند؛ این فرم‌ها به‌صورت آنلاین و در مرورگر اینترنتی در اختیار کاربران قرارمی‌گیرند.

در این کتاب، نحوه ایجاد انواع فرم را با استفاده از این برنامه تحت وب، با بهره‌گیری از صفحه‌خوان می‌آموزید.

ساختار کتاب

  • در فصل اول که به پیش‌نیازها اختصاص یافته‌است، ابتدا با Google Forms آشنا می‌شویم. سپس به نحوه ثبت نام در Google، ورود به حساب Google و فعال کردن پشتیبانی از صفحه‌خوان‌ها می‌پردازیم. نهایتا با محیط برنامه Google Forms آشنا می‌شویم.
  • در فصل دوم که به ایجاد و ویرایش فرم اختصاص دارد، ابتدا با ایجاد فرم و مشخص کردن عنوان و توضیحات آن آشنا می‌شویم. سپس نحوه ایجاد سوالات با انواع مختلفی شامل: شرحی، چندگزینه‌ای، تاریخ، مقیاس خطی، زمان، بارگذاری پرونده و چندگزینه‌ای جدولی را بررسی می‌کنیم.
  • در فصل سوم ایجاد و ویرایش فرم را ادامه می‌دهیم. در این فصل با افزودن تصویر به یک پرسش یا گزینه پاسخ، افزودن تصویر جداگانه، انجام عملیات روی تصویر، افزودن عنوان، افزودن بخش، کپی یک عنصر و استفاده از پرسش‌های فرمی دیگر آشنا می‌شویم.
  • در فصل چهارم که باز ایجاد و ویرایش فرم را دنبال می‌کند، روش حذف یک عنصر، تغییر ترتیب عناصر، تغییر ترتیب بخش‌ها، بازگرداندن یک عملیات، تغییر ترتیب پرسش‌ها به‌صورت تصادفی، اعتبارسنجی پرسش‌های شرحی، رفتن به بخشی خاص بسته به پاسخ داده‌شده، انجام تنظیمات عمومی و ارائه فرم و اعمال تنظیمات پیش‌فرض فرم‌ها را یاد می‌گیریم.
  • در فصل پنجم که به ایجاد و نمره‌گذاری آزمون با Google Forms اختصاص دارد، به بررسی چگونگی تبدیل فرم به آزمون، ایجاد کلید آزمون و نسبت‌دهی نمره به پرسش‌ها، افزودن بازخورد خودکار، مشاهده نتایج آزمون، نمره‌گذاری پاسخ‌های هر فرد، نمره‌گذاری هر پرسش و ارسال نتایج آزمون با ایمیل می‌پردازیم.
  • در فصل ششم که مربوط به کار با پاسخ‌های فرم است، با نحوه تعیین مقصد ذخیره پاسخ‌های فرم، قطع ارتباط بین صفحه‌گسترده و فرم، حذف پاسخ‌های یک فرد خاص، حذف همه پاسخ‌ها از یک فرم و توقف دریافت پاسخ برای یک فرم آشنا می‌شویم.
  • در فصل هفتم و آخر این کتاب که درباره انتشار فرم است، روش ارسال فرم با ایمیل، دریافت پیوند از فرم و دریافت پیوند فرم با پاسخ‌های از پیش پرشده را می‌آموزیم.
  • در ضمیمه ۱ این کتاب لیست کلیدهای میانبر Google Forms ارائه گردیده است.

این کتاب دارای یک واژه‌نامه هم هست که در آن اکثر لغات انگلیسی به کار رفته در کتاب، همراه معادل فارسی آن‌ها ارائه شده‌است.

توجه در استفاده

لطفاً در استفاده از کتاب به نکات زیر توجه فرمائید:

  • سیستم‌عامل به کار گرفته شده در این کتاب Windows 10 Pro نسخه ۶۴ بیتی می‌باشد.
  • این کتاب با استفاده از صفحه‌خوان JAWS نسخه ۲۰۲۱ تهیه‌شده‌است، ولی شما می‌توانید با صفحه‌خوان‌های دیگری مثل NVDA و Narrator نیز از این کتاب بهره‌بگیرید.
  • مرورگر مورد استفاده در این کتاب مرورگر Google Chrome است.
  • در کتاب از نسخه زبان انگلیسی Google Forms استفاده‌شده‌است؛ ولی این برنامه از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید با استفاده از معادل فارسی که در طی کتاب برای هر گزینه گفته‌شده از نسخه فارسی آن نیز استفاده کنید.
  • بهتر است در هر قسمت، پس از تمرین و تسلط نسبی به قسمت بعدی بروید.
  • عبارات دیگری که همراه صحبت‌های گوینده می‌شنوید، خروجی صفحه‌خوان JAWS نسخه ۲۰۲۱ به همراه موتور صوتی پارس‌آوا نسخه ۳ است؛ صفحه‌خوان، نوشته‌های خروجی برنامه‌ها را به گفتار تبدیل می‌کند.
  • با کلمات و عباراتی که از صفحه‌خوان‌ها می‌شنوید به خوبی مأنوس شوید؛ زیرا وقتی با نرم‌افزارها، وب، رایانه و تلفن همراه کار می‌کنید؛ عملا توسط صدای آن‌هاست که می بینید.
  • نسخه متنی این کتاب نیز در دو قالب .DOCX و .EPub در پوشه کتاب موجود است. می‌توانید طبق تمایل خود قالب .DOCX را با نرم‌افزار Word یا قالب .EPub کتاب را با برنامه Thorium Reader در ویندوز و @Voice Aloud Reader در اندروید مطالعه کنید.

قدردانی

در این جا فرصت را غنیمت شمرده و از حمایت خانه‌ی ریاضیات اصفهان، به ویژه آقای دکتر علی رجالی، و از همکاری خانم سارا منوچهری که در تهیه‌ی این کتاب ما را یاری کردند و از شما که با نظرات خود موجب ارتقای این کار و کارهای بعدی می‌شوید قدردانی می‌کنیم.

نصرالله رضائی

۲ دیدگاه دربارهٔ «انتشار کتاب خودآموز Google forms برای نابینایان»

سلام خدمت دوستان گلم در انجمن موج نور.
واقعا دم همتون گرم و دست مریزاد.
پرسشی که برام پیش اومده این هست که برای خرید این کتاب همچنان درگاه بانکی این انجمن با اختلال مواجهه؟؟؟
اگر درگاه بانکی انجمن کار کنه حقیقتا بهتر میتونیم در هر زمان خریدمو رو ثبت کنیم.
در چه زمانی اختلال درگاه بانکی مرتفع میشه؟؟
باز هم تشکر و دست تک تکتون رو میبوسم.

سلام به شما دوست عزیز؛ متأسفانه این اختلال همچنان باقی است و چشم انداز روشنی هم برای رفع آن وجود ندارد؛ با این وصف مطلب شما به اطلاع دست اندرکاران خواهدرسید؛ با آرزوی موفقیت‌های روزافزون برای شما.

دیدگاهتان را بنویسید