خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

انتشار کتاب خودآموز اینترنت برای نابینایان ویرایش سوم

انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان به اطلاع می‌رساند؛ کتاب خودآموز اینترنت برای نابینایان ویرایش سوم به صورت صوتی-متنی آماده ارائه به علاقه‌مندان است.

این کتاب با قیمت ۲۰۰۰۰۰ ریال معادل ۲۰ هزار تومان عرضه خواهد شد.

برای آشنایی بیشتر با این کتاب مقدمه آن در ادامه می‌آید؛

برای تهیه این کتاب یک‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۸ و روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه از ساعت ۱۲ تا ۱۴ به جز ایام تعطیل با تلفن 03136687033 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید با ارائه نام و نام خانوادگی و تلفن تماس به ایمیل انجمن به نشانی

Mojenoor84@gmail.com

درخواست تهیه این کتاب را ثبت کنید.

به امید روزهای روشن‌تر.

 

مقدمه

امروزه شبکه جهانی اینترنت در همه عرصه‌های زندگی روزمره ما نقش بسیار پررنگی دارد و داشتن دانش کافی برای استفاده از این بستر گسترده امری ضروری به نظر می‌رسد. داشتن این دانش برای افراد نابینا حتی مهم‌تر از سایر افراد است، زیرا شبکه اینترنت امکاناتی را در اختیار افراد نابینا قرار می‌دهد که بدون اینترنت افراد نابینا قادر به استفاده از این امکانات نخواهند بود و یا استفاده از این امکانات بدون بهره‌گیری از اینترنت با دشواری‌های زیادی همراه خواهد بود. برای مثال بانک‌داری اینترنتی امکاناتی مثل انتقال وجه، دریافت موجودی، استعلام چک و غیره را به راحتی در اختیار افراد نابینا قرار داده‌است.

در این کتاب تلاش‌کرده‌ایم نحوه استفاده از اینترنت را با استفاده از صفحه‌خوان JAWS در سیستم‌عامل Windows به شما عزیزان آموزش‌دهیم تا بتوانید با استفاده از دانشی که در این کتاب به دست می‌آورید نیازهای روزمره خود را برطرف‌کنید.

ساختار کتاب

  • در فصل اول که به اتصال به اینترنت اختصاص دارد، ابتدا با اینترنت، وسایل لازم برای اتصال به اینترنت و انواع اتصال اینترنت آشنا می‌شویم. بعد با نحوه ایجاد اتصال اینترنتی، برقراری اتصال، قطع اتصال، ایجاد میانبر از اتصال بر روی دسکتاپ، خودکارسازی برقراری اتصال، و برقراری اتصال بی‌سیم می‌پردازیم.
  • در فصل دوم با پنجره مرورگر Google Chrome آشنا می‌شویم. ابتدا به‌طور کلی با پنجره برنامه آشنا می‌شویم. سپس اجزای نوار جستجو و آدرس، بخش سربرگ‌ها، منوی برنامه و نوار نشانک‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • در فصل سوم، آشنایی با سایت، با سایت، صفحه نخست، نحوه تغییر صفحه نخست و نحوه بازکردن یک سایت آشنا می‌شویم.
  • در فصل چهارم با برخی از اجزای مختلف یک صفحه وب از جمله پیوند، heading و فرم، و نحوه کار با آنها آشنا می‌شویم.
  • فصل پنجم مبحث اجزای صفحات وب را ادامه می‌دهد. در این فصل به بررسی اجزای دیگری شامل تصویر، لیست، جدول، قاب و غیره، و همچنین چند کلید حرکتی اضافی می‌پردازیم.
  • در فصل ششم که مربوط به حرکت در صفحات وب است، نخست یاد می‌گیریم که چطور می‌توانیم از اجزای موجود در یک صفحه وب اطلاع پیدا کنیم. سپس با نحوه حرکت در صفحات وب، پیمایش هوشمند، نحوه فعال کردن پیمایش هوشمند، حرکت در صفحه در حالت پیمایش هوشمند و روش حرکت بین صفحات وب آشنا می‌شویم.
  • در فصل هفتم به نشانه‌گذار محل یا place marker می‌پردازیم. در این فصل نحوه ایجاد نشانه‌گذار موقت، انتخاب بخشی از صفحه با استفاده از یک نشانه‌گذار محل، افزودن نشانه‌گذار محل دائم، کار با نشانه‌گذارهای محل و ویرایش و حذف آنها را می‌آموزیم.
  • فصل هشتم راجع به استفاده از یک فای است. در این فصل روش انتخاب، چاپ، ذخیره یک صفحه وب و ایجاد یک میانبر برای یک صفحه وب بر روی desktop را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • در فصل نهم، نشانک‌ها، روش افزودن یک صفحه به لیست نشانک‌ها، ایجاد یک پوشه، ویرایش یک نشانک، حذف یک نشانک یا پوشه و کار با نوار نشانک‌ها را فرامی‌گیریم.
  • در فصل دهم چند امکان دیگر Google Chrome را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در این فصل با نحوه افزودن یک صفحه به لیست خواندن، استفاده از لیست خواندن، کار با سوابق، دریافت یک پرونده، کار با صفحه بارگیری‌ها و تازه‌سازی یک صفحه وب آشنا می‌شویم.
  • در فصل یازدهم که جستجو نام دارد ابتدا می‌بینیم که چرا به جستجو نیاز داریم و سپس چگونگی جستجو در یک صفحه وب، جستجو در یک وبسایت، جستجو در سراسر اینترنت با استفاده از موتورهای جستجو، جستجوی طبقه‌بندی‌شده و بهینه‌سازی جستجو برای داشتن یک جستجوی بهتر را می‌آموزیم.
  • در فصل دوازدهم نمونه‌هایی از استفاده عملی از اینترنت را بررسی می‌کنیم. در این فصل یک روزنامه را مطالعه می‌کنیم، وجهی را از کارتی به کارت دیگر انتقال می‌دهیم، قیمت روز ارز و سکه را مشاهده می‌کنیم، از اوقات شرعی اطلاع می‌یابیم و از یک فروشگاه اینترنتی خرید می‌کنیم.
  • در فصل سیزدهم که تنظیمات و راهنمای Google Chrome نامیده‌شده، تنظیمات همسان‌سازی با حساب Google، نحوه پاک‌کردن اطلاعات، تنظیمات موتور جستجو، تنظیمات زبان، تنظیمات دریافت پرونده، نحوه فعال‌سازی تولید خودکار توضیح تصویر برای تصاویر بدون توضیح و بخش راهنمای Chrome را بررسی کرده‌ایم.
  • نهایتا در فصل چهاردهم و آخر از کتاب با تنظیمات JAWS برای کار در اینترنت آشنا می‌شویم. در این فصل به تنظیمات JAWS برای خواندن صفحات وب، پیمایش در صفحات وب، تصاویر، پیوندها، heading‌ها، جداول، فرم‌ها و حالت فرم پرداخته‌ایم.

این کتاب دارای یک واژه‌نامه هم هست که در آن اکثر لغات انگلیسی به کار رفته در کتاب، همراه معادل فارسی آن‌ها ارائه شده‌است.

توجه در استفاده

لطفاً در استفاده از کتاب به نکات زیر توجه فرمائید:

  • سیستم‌عامل به کار گرفته شده در این کتاب Windows 10 Pro نسخه ۶۴ بیتی می‌باشد.
  • این کتاب با استفاده از صفحه‌خوان JAWS نسخه ۲۰۲۱ تهیه‌شده‌است، ولی شما می‌توانید با صفحه‌خوان‌های دیگری مثل NVDA و Narrator نیز از این کتاب بهره‌بگیرید.
  • مرورگر مورد استفاده در این کتاب مرورگر Google Chrome است.
  • کتاب با استفاده از نسخه انگلیسی Google Chrome تهیه‌شده‌است ولی معادلی که برای هر گزینه در نسخه فارسی برنامه به‌کار رفته‌است نیز برای هر گزینه ذکرشده‌است تا بتوانید در صورت تمایل از نسخه فارسی برنامه نیز استفاده‌کنید.
  • بهتر است در هر قسمت، پس از تمرین و تسلط نسبی به قسمت بعدی بروید.
  • عبارات دیگری که همراه صحبت‌های گوینده می‌شنوید، خروجی صفحه‌خوان JAWS نسخه ۲۰۲۱ به همراه موتور صوتی پارس‌آوا نسخه ۳ است؛ صفحه‌خوان، نوشته‌های خروجی برنامه‌ها را به گفتار تبدیل می‌کند.
  • با کلمات و عباراتی که از صفحه‌خوان‌ها می‌شنوید به خوبی مأنوس شوید؛ زیرا وقتی با نرم‌افزارها، وب، رایانه و تلفن همراه کار می‌کنید؛ عملا توسط صدای آن‌هاست که می بینید.
  • نسخه متنی این کتاب نیز در دو قالب .DOCX و .EPub در پوشه کتاب موجود است. می‌توانید طبق تمایل خود قالب .DOCX را با نرم‌افزار Word یا قالب .EPub کتاب را با برنامه Thorium Reader در ویندوز و @Voice Aloud Reader در اندروید مطالعه کنید.

قدردانی

در این جا فرصت را غنیمت شمرده و از حمایت خانه‌ی ریاضیات اصفهان، به ویژه آقای دکتر علی رجالی، و از همکاری خانم سارا منوچهری که در تهیه‌ی این کتاب ما را یاری کردند و از شما که با نظرات خود موجب ارتقای این کار و کارهای بعدی می‌شوید قدردانی می‌کنیم.

نصرالله رضائی

۱۲ دیدگاه دربارهٔ «انتشار کتاب خودآموز اینترنت برای نابینایان ویرایش سوم»

با عرض سلام و ادب و احترام خدمت تمامی دست اندر کاران زحمتکش انجمن فرهنگی موج نور اصفهان. این ضمن قدردانی از زحمات بی دریغ شما، پیشنهاد میکنم با توجه به استفاده روز افزون نابینایان از صفحه خوان NVDA در آموزشها در صورت امکان صفحه خوان مذکور نیز به کار گرفته شود. با آرزوی موفقیت بیش از پیش انجمن موج نور.

سلام به شما دوست عزیز: پیشنهاد شما به اطلاع تهیه‌کنندگان کتاب خواهدرسید؛ ضمناً چون تفاوت زیادی بین استفاده از صفحه‌خوان‌ها وجود ندارد؛ کلیدهای NVDa که ممکن است در دو صفحه‌خوان متفاوت باشند به صورت فایل جداگانه در کتاب قرارگرفته‌است؛ تا کاربران این صفحه‌خوان هم بتوانند بهره کافی از کتاب ببرند. سلامت باشید.

سلام.
راستش منم خیلی به این کتاب نیاز دارم.
فقط به نظر منم ای کاش با nvda هم آموزش میدادین.
و آموزش اینترنت نسخه دوم کی ارائه شد که من خبردار نشدم؟
من یک آموزش اینترنت از شما دارم که خیلی قدیمیه و مال زمانیه که متنخوان فارسی وجود نداشت.

سلام به شما، به نظر می‌رسد؛ این کتابی که شما در اختیار دارید بسیار قدیمی باشد و اولین نسخه کتاب اینترنت انجمن باشد؛ نسخه دوم چند سال پس از نسخه اول منتشر شد؛ اما با توجه به تغییرات در نرم‌افزارهای صفحه‌خوان و مرورگرهای اینترنتی و درخواست‌های متعدد دوستان نابینا و کم‌بینا بر آن شدیم؛ تا نسخه سوم خودآموز اینترنت را تهیه و تقدیم دوستان ارجمند کنیم؛ درمورد استفاده از NVDA هم کلیدهای NVDA در اینترنت در کتاب قرار داده‌شده‌است؛ ولی با این حال نظر شما به تهیه‌کنندگان کتاب منعکس خواهدشد؛ سربلند و پیروز باشید.

سلام، تفاوت‌ها بسیارند؛
در کتاب نگارش سوم مرورگر مورد استفاده Google Chrome است؛ اما در کتاب نگارش دوم، نسخه internet explorer مورد استفاده internet explorer 6 می باشد.
در نگارش سوم صفحه خان مورد استفاده جاوز ۲۰۲۰ است؛ اما در نگارش دوم، جاز ۷ می باشد.
در کتاب نگارش دوم از موتور فارسی‌خوان استفاده نشده‌است؛ اما در نگارش سوم از موتور صوتی پارس‌آوای ۳ برای خواندن متون فارسی استفاده شده‌است.
سربلند و سلامت باشید.

سلام خدمت شما
با آرزوی موفقیت برای شما
بهتره که انجمن تمرکزش را روی کتابهایی عملی کنه که گره ای رو باز کنه
مثل سایر کتاب هایی که داشته
نه کتاب خود آموز اینترنت که امروزه میتونم به جرات بگم اکثریت میدونند که چطور باید شروع کنند
بازم از تلاش های شما سپاس گذارم

سلام به شما دوست عزیز و ارجمند؛ نظر شما درمورد دوستانی که با رایانه آشنا هستند و بعضی از آنان که تعدادشان کم هم نیست؛ مثل خود شما توانمندی‌های فراوانی در این زمینه دارند؛ کاملاً صحیح است؛
اما تکمیل زنجیره آموزش رایانه در انجمن، به روز شدن نرم‌افزارها و نیاز برخی دوستان و نیاز دیرنابینایان و دلایل دیگر باعث می‌شود؛ کتاب‌های این‌چنینی که به عنوان پایه کار با رایانه، تلفن همراه و شبکه اینترنت هستند در کنار دیگر آموزش‌های تخصصی به گروه هدف ارائه شوند.
برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت‌های روزافزون داریم.

دیدگاهتان را بنویسید