خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
چگونه کنترل پنلِ استارت منوی ویندوز هفت و حتی شاید ویندوزهای جدیدتر را کلاسیک و لیستی کنیم؟

بسم الله الرحمن الرحیم.
سلام دوستان.
کسی هست مثل من طرفدار منوهای کلاسیک و ساده خصوصا منوهای xp باشه و به سختی با تکنولوژیهای جدید کنار اومده باشه؟
یا اینکه از ویندوزهای جدید با خوشحالی استفاده کنه ولی دوستدار سادگی و راحتی کار با xp هم باشه؟
در این آموزش کوتاه با من همراه باشید تا بهتون بگم چطوری کنترل پنل ویندوز هفت رو مثل xp ساده کنین!
ببخشید اگه میدونستین و مطلب تکراریه که دارین میخونین.
راستش من یک لپتاپ خیلی قدیمی دارم که فقط از ویندوز xp و vista پشتیبانی رسمی داره.
یعنی شرکت سازنده برای لپتاپم درایورهای ویندوز هفت رو ارائه نداده.
ولی دو سال پیش رفتیم اصفهان پیش آقای مهندس زمانی که خیلی بهم کمک کردن و میکنن، و من همیشه دعاگوشون هستم و خوبیهاشون رو هیچوقت فراموش نمیکنم،
با مسئولیت خودم برام ویندوز هفت نصب کردند و اونقدر کارشون عالی بود که ویندوز هفت هم با لپتاپم سازگار شد!
ویندوز هفت رو تا امروز به اندازه xp دوستش نداشتم و فکر میکردم امکانات شخصیسازی زیادی نداره و به سادگی xp نمیشه.
راهکاری بلد نبودم و سرچ گوگل هم نتیجه بخش نبود، تا اینکه امروز رفتم توی کنترل پنل، (این نکته رو بگم که من با کنترل پنل ویندوزهای جدید اصلا راحت نبودم و یادم نمیاد زیاد واردش شده باشم و همیشه ازش فرار میکردم)، چون 180 درجه با xp فرق داره و نتونستم تو این دو سال باهاش کنار بیام.
توی منوهای folder options گشتم چیزی پیدا نکردم شایدم هست و من بلد نیستم. اگه توی folder options هم گزینه هایی برای کلاسیک و ساده کردن ویندوز هفت کسی سراغ داره ممنون میشم به منم یاد بده.
ولی بالاخره به لطف خدا تونستم راهی پیدا کنم که محیط کنترل پنل (فقط در منوی استارت نه دسکتاپ) مثل windows xp بشه!
وارد personalization بشید و از اونجا گزینه taskbar and start menu رو پیدا کنید.
البته این نکته رو هم اضافه کنم که task bar and start menu, بطور مستقیم و بدون وارد شدن به personalization هم قابل دسترسه، ولی من چون با کنترل پنل ویندوز هفت راحت نبودم و استفاده نمیکردم، فراموش کرده بودم.
وقتی مستقیما وارد taskbar and start menu بشید، گزینه مورد نظرم در تب دوم هست که با یک بار کنترل تب راحت پیدا میشه.
در تبِ start menu, تب بزنید و گزینه customize رو با space بازش کنین.
اونجا منوها، لینکها، آیکونها، و کلا گزینه های مختلف رو نمایش میده که به صورت منو در استارت نمایش داده بشن یا به صورت لینک باشن یا اصلا نمایش داده نشن.
دو سه بار c بزنین تا کنترل پنل رو پیدا کنین.
با جهتنمای راست بازش کنین و بر روی گزینه Display as a menu- کلید space رو بزنین و دو بار تب بزنین و بر روی دکمه okay enter یا space بزنین.
بعد باز هم چند بار تب بزنین و دوباره okay button رو با enter یا space فعال کنین.
به همین راحتی کنترل پنل ویندوز هفت در منوی استارت، مثل xp ساده و لیستی میشه و با جهتنمای پایین میتونیم به راحتی یکی یکی روی گزینه ها حرکت کنیم!
فقط چند تفاوت کوچیک با xp داره.
1. تولتیپها رو (حداقل nvda من که قدیمیه) خیلی وقتا نمیخونه.
من به خوندن تولتیپ خیلی علاقه دارم و با اینکه دیگه تا حد رفع نیازم با ویندوز هفت و xp آشنا هستم، ولی از خوندن توضیحات خوشحال میشم و خوندن تولتیپها یا همون راهنماهای منوها رو در nvda همیشه فعال میکنم.
2. اعلام نمیکنه چند از چند. توی xp برای من اعلام میکرد مثلا یک از 32 دو از 32 تا آخر.
شاید در ویندوزهای جدیدتر هم این راهکار جواب بده، ولی من چون فقط با xp و هفت آشنا هستم و روی ویندوز هفت فقط امتحان کردم، راهکار آموزش رو هم فقط برای ویندوز هفت نوشتم.
اونقدر خوشحال بودم که نتونستم خوشحالیم رو ابراز نکنم و سریع شروع به نوشتن کردم، گفتم شاید تو این دنیا یکی مثل من طرفدار سیستمهای کلاسیک و ساده باشه و این آموزش من کمکی به کسی کنه و راهگشای کار کسی و تسهیل کننده کار با کنترل پنل ویندوز برای یک نفر باشه.
جالبه خودم تو گوگل دو سه روزی سرچ کردم و حتی سایتای انگلیسی هم فقط آموزش داده بودن که چطوری حالت category رو غیر فعال کنیم. ولی منو و لیستی کردنش رو خودم تو سایتهای انگلیسی هم پیدا نکردم.
و الحمدالله لطف خدا و امام زمان بود که یکی از مشکلات بزرگ برای خودم و هرکس مثل من کلاسیک دوست باشه حل بشه و تا حدی به خواستش برسه.

۲۵ دیدگاه دربارهٔ «چگونه کنترل پنلِ استارت منوی ویندوز هفت و حتی شاید ویندوزهای جدیدتر را کلاسیک و لیستی کنیم؟»

سلام. خواهش میکنم. خوشحالم که خوشتون اومده.
اگه راهی بلدین استارت منوی ویندوز هفت هم مثل xp بشه فکر کنم بشه از xp دل کند.
امکانات ویندوز هفت خیلی بهتره.
ولی هیچ ویندوزی سادگی و کلاسیک بودن xp رو نداره.
گفتم شما که سالهاست دارین کار میکنین و وارد هستین شاید برای لیستی کردن منوی استارت ویندوز هفت هم راهی داشته باشین.
خوشم نمیاد که برای رفتن به هر قسمت تب بزنم و دوست دارم استارت هفت مثل xp گزینه ها زیر هم به صورت لیستی باشه و تب زدن در منوی استارت رو دوست ندارم.

سلام. خواهش میکنم. نظر لطف شماست.
سالها بود در محله پستی نذاشته بودم. گفتم تا این موضوع رو پیدا کردم سریع آموزشش رو بنویسم شاید به درد یکی بخوره.
ویندوزتون هفته یا جدیدتره؟
اگه هفت باشه که سعی کردم دقیق توضیح بدم.
اگه جدیدتره ببخشید که با ویندوزهای جدید آشنایی ندارم و نتونستم توضیحی دربارشون بنویسم.
خوشحال شدم. پس شما هم منوهای کلاسیک و لیستی دوست دارین مثل من؟

سلااام، خوشحالم که اینجا میبینمتون، ممنونم بابت پست ارزشمندتون، با این که خودم مدتها با ویندوز هفت کار میکردم این روشی که شما اینجا نوشتید را بلد نبودم، جایی هم ندیدم که آموزش داده شده باشه، ببینم این روش را از کجا یاد گرفتید؟ البته من کامپیوترم ویندوز هفت بود، میرم روشتون را روش امتحان میکنم، بازم ممنون.

سلاااااام.
خوبی؟
به نظرم لطف خدا و امام زمان بود که تونستم کشفش کنم.
یه دفعه با خودم گفتم یک گزینه بود برای شخصیسازی کردن منوی استارت گشتم و تو personalization پیداش کردم که بتونم تنظیمات نمایش منوی استارت رو تغییر بدم.
رو ویندوز جدیدتم تست کن ببین جواب میده یا نه.
مرسی خیلی خوشحال شدم از کامنتت.
شما هم اگه راهکاری داری برای ساده تر کردن منوی ویندوز هفت خوشحال میشم بهم یاد بدی.

سلام. آموزش بسیار جالبی بود, تا حالا به لیستی کردن و اینا فکر نکرده بودم, شایدم لیستی بوده اونوقتا که xp و هفت داشتم ولی یادم نیست. میرم توی ده امتحان کنم ببینم چجوریه میشه یا نه. فکر کنم بشه, چون به نظرم این بهترین ویندوز مایکروسافته. هم از نظر بروز بودن, هم همه چی.

سلام خیلی تشکر میکنم از کامنتتون.
خب از نظر سادگی که من ویندوز xp رو بهترین میدونم و از نظر امکانات هم ویندوز هفت رو.
ولی خوشحال شدم و ممنونم که کامنت دادین.
ممنون میشم امتحان کردین به منم بگین.
توی xp دو حالت داره یکی category یکی کلاسیک.
وقتی کلاسیک رو انتخاب کنیم، خودش کنترل پنل رو لیستی میکنه.
ولی تو هفت به صورت لینک هست که باید دو بار جهتنمای راست بزنیم بعد دو بار جهتنمای چپ بزنیم یه بار بیاییم پایین تا مثلا به گزینه چهارم برسیم!
و این به نظرم خیلی وقتگیرتره و نیاز نیست این همه جهتنما بزنیم.
با nvda جدید هم امتحان کردم در خیلی گزینه هاش، tool tip ها رو نمیخونه.

من خودم یکی از کسایی هستم که از ویندزه ده اوایل اصلاً خوشم نمیاد، الانم کمی تا قسمتی خوشم نمیاد. ولی باید ساخت دیگه. این ویندز ها یه روزی دیگه پشتیبانیشون تموم میشه و نمیتونیم با زور برنامه هامون رو روش نصب کنیم. و امنیتمون هم پایین میاد. آره nvda روی ویندزه ده بعضی وقتا مشکلاتِ عجیبی پیدا میکنه ولی خب دیگه ما میسازیم.

سلام عزیزم. همین ویندوز ده هم دیگه از ۲۰۲۵ پشتیبانی نمیشه و همینم باید کنار بذاریم. ولی خب ی عده هنوز هستن که از ویندوز های پایین تر استفاده میکنن. مثل اداره های دولتی که تو بعضیهاشون ویندوز xp هم پیدا میشه. من کاری به اونایی که بودجشون نمیرسه ندارم. ولی اداره های دولتی قطعا این پتانسیل رو دارن که سیستم های خودشون رو ارتقا بدن ولی نمیدونم چرا این کارو نمیکنن

سلام. به نظر من که تکنولوژی باید در خدمت ما باشه نه اینکه ما در خدمت تکنولوژی باشیم و به زور با همه چیز کنار بیاییم.
من هفت رو هم به سختی پذیرفتم. البته اوایل ده سال پیش دوستش داشتم ولی لپتاپم خیلی کند میشد.
هفت رو فقط با ظاهرش و یک سری نکات مربوط به رابط کاربری مثل همین لیستی نبودن کنترل پنلش دوستش نداشتم ولی ده رو کلا با همه چیزش مشکل دارم و از هیچ چیزش خوشم نمیاد جز narrator!
و همیشه هم گفتم کسی یک میلیارد دلار بهم بده سمت ویندوزهای بالاتر از هفت نمیرم.

منوی استارت ویندوز هفت چهار پنج تا تب داره که یعنی باید پنج بار تب بزنیم تا همه گزینه هاش رو ببینیم و به اول منو برگردیم.
ولی من دوست دارم مثل xp منوهاش لیستی باشه و از تب زدن توی استارت خوشم نمیاد!
برم سرچ کنم تو اینترنت و تو تنظیمات ای کاش برای اینم راهکاری باشه.

سلام. این آموزش خوب بود. من خودم سرعت ویندوز هفت رو خیلی دوست دارم. ولی خب از ی جایی نمیشه دیگه ازش استفاده کرد. به شخصه امنیت و امکانات برام خیلی مهمه. شرکت های ارائه دهنده ی این سیستم عامل ها از ی جایی سیستم های خودشون رو بروز میکنن و نسخه های قبل رو دیگه پشتیبانی نمیکنن. ویندوز هفت داشتن میتونه ی ریسک بزرگ باشه. البته درک میکنم کسایی رو که به دلیل کمبود بودجه از سیستم های پایین تری استفاده میکنن ولی خب اونایی هم که به خاطر این دلیل نیست که روی ویندوز های پایین موندن رو، فقط میتونم بگم انشا الله مشکلی براشون پیش نیاد. وگرنه خب از نظر سرعت و راحت بودن کسی منکر ویندوز های پایین نمیشه. ولی باید حواسمون به امنیتمون هم باشه دیگه. قطعا هیچ کس دلش نمیخواد کسی توی زندگیش سرک بکشه. ولی ی بخشی از زندگی های ما دیجیتالی شده و برمیگرده به همین لپتاپ ها و گوشی هایی که داریم و برنامه هایی که روشون هست. پس همونطور که حواسمون به زندگی معمولیمون هست، باید حواسمون به زندگی دیجیتالیمون هم باشه

سلام. من که ویندوز هفت رو خودم دوست داشتم ولی هم سیستمم نمیشکشه و هم ظاهر xp و سادگی xp و سبکی xp رو ترجیح میدادم.
ولی از همون سال ۹۵ تا حالا گفتم که کسی یک میلیارد دلار هم به من جایزه بده حاضر به آپدیت و تغییر و پذیرفتن برنامه ها و سیستم عاملهای جدید نیستم.
امروز اومدم به روز باشم آخرین ورژن فایرفاکس رو نصب کردم
بعد دیدم با nvda من که مال پنج سال پیشه سازگار نبود و دائم باید مرورگر رو ببندم و نمیشه تو صفحه حرکت کرد و brows mode خیلی وقتا از کار می افته. نهایتا برگشتم ورژن ۵۲ و از شر همه مشکلات و کرشها و سنگینیهای نسخه های جدید خودمو راحت کردم!

میشه بدونم چرا از نسخه های قدیمیه هر برنامه ای استفاده میکنید؟ البته بدون در نظر گرفتن پایین بودن مشخصات لپتاپتون. میخوام بدونم دلیلتون فقط همینه؟ البته ببخشیدا. این فقط یک پرسشه. اگه یک میلیارد دلار بهتون بدن و بازم شما بروز نشین، ممکنه ی روز سیستمتون به دلایل امنیتی جوری مورد حمله قرار بگیره که با چند برابر این قیمت دیگه سیستمتون درست نشه

سلام. برای اینکه معتقدم شرکتها و خصوصا مایکروسافت خدا یا امام زمان نیستند که برای من تصمیم بگیرن من چی استفاده کنم چی استفاده نکنم!
اونقدر مطالب مطالعاتی در اینترنت هست که بخونم و بتونم خودم انتخاب کنم.
همونطوری که از فیل تِر شدن برنامه ها در ایران ناراحت میشم،
همونطوری که از تحریمهای خارجی و اینکه نتونم سایتای مورد علاقم رو باز کنم
به همون مقدار هم از سیاستهای شرکتها ناراحت میشم. و معتقدم هرکس باید خودش ببینه چی نیاز داره و با چی کارش راه می افته تا اینکه یک شرکتی بیاد برای من تصمیم بگیره چی استفاده کنم.
همونطوری که بعد از سالها که xp pro داشتم و دو سال هم windows seven ultimate دارم
خودم با تحقیق و مطالعه پی بردم به چیزی بیشتر از ویندوز هوم نیاز ندارم
nvda رو هم پی بردم نود درصد امکانات و باگهای رفع شده که در nvda 2018.1 به بعد وجود داره رو نیازی ندارم.

سلام. حرفتون وقتی درست میتونه باشه که شما خودتون این شرکت رو خلق کرده باشین. خودتون این سیستم عامل رو درست کرده باشین. این چه ارتباطی به خدا و امام زمان داره؟ من تصمیم گرفتم از ی چیزی برای برطرف کردن کارم استفاده کنم حالا اونم چیزیه که از ی شرکتیه حالا میخواد مایکروسافت باشه یا هر جایی. ولی بعد از چند وقت اون شرکت به من میگه دوست من. این نسخه ی قدیمی ای که داری استفاده میکنی دیگه من پشتیبانیش نمیکنم. ی روزی خودم ساختمش، الان بروزش کردم و دیگه از این نسخه پشتیبانی نمیکنم. ضمنا از ی جایی هم مجبورتون میکنه که بروز بشین نگران نباشین قطعا این روز میرسه. سیستم ها اینقدر پیشرفته هستن که وقتی بفهمن شما دارین چی روشون نصب میکنین خطا میده و نمیذاره که اینو روش نصب کنید. پس اگه تصمیم گرفتین از محصول ی شرکت استفاده کنید، پس باید با همون شرکت هم بروز باشید و برید جلو. چون هیچ شرکتی منتظر من و شما نمیمونه. کار خودشو میکنه و خودشو از رقبا ی خودش در بروز کردن عقب نمیندازه چون ضرر میکنه. من و شما هم هیچ کاری نمیتونیم کنیم. من به شخصه اگه خودم ویندوز رو ساخته بودم پس رو همون ویندوز میموندم. ولی نمیتونم چون ساختنش دست من نبوده. ضمنا من خودمم عاشق خدا و امام زمانم. اینو نوشتمکه ی وقت فکر نکنین که من با خدا نیستم

ولی هرکس رو بتونه مجبور کنه من رو نمیتونه مجبور کنه و سیستم جدید هم تا روز قیامت نمیگیرم و ویندوز جدید هم تحت هیچ شرایطی زیر بارش نمیرم.
من خودم عقل دارم و خودم میدونم چی کارم رو راه میندازه و چی برام مناسبه. نیازی به دخالت اون شرکت ندارم که بیاد برای سیستم من و عقاید و سلایق و نیاز من تصمیم بگیره.

منظورم این بود که خدا از ما بینیازه و وقتی چیزی بهمون امر کنه برای سعادت خودمونه.
امام زمان هم که خلیفه خدا در جهان هستند خیر و مصلحت ما رو میخوان.
ولی این شرکتها هیچوقت به فکر ما نبودن و اگه خیر و مصلحت ما رو میخواستن این همه ظلم و اجبار تحمیل نمیکردن و کاربران رو آزاد میذاشتن که هرکی هر سیستم عاملی علاقه داره استفاده کنه.
پس میبینین اونا به فکر جیب خودشونن فقط نه به فکر خدمت به بشر چون میخوان حق انتخاب رو از همه بگیرن و من زیر بار حرفشون نمیرم.

دیدگاهتان را بنویسید