خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
نسخه آنلاین نت سفید قابل استفاده در موبایلها و تبلتها منتشر شد

معرفی کوتاهی از نت سفید:

نت سفید یک نرم افزار است که نتهای گرافیکی موسیقی را به توصیف نوشتاری قابل مطالعه توسط صفحه خوانهای افراد با آسیب بینایی تبدیل می کند. و در توصیف متنی نتها روش توصیفی خیلی نزدیک به روش نگارش نتها در بریل دارد تا برای این افراد آشناتر باشد.
این نرم افزار فایلهای نت موسیقی با فرمت xml را که توسط نرم افزارهای ویرایشگر نت موسیقی همچنین نرم افزارهای ocr نت گرافیکی به فرمت دیجیتال تولید می شوند را به توصیف متنی تبدیل می کند.

مفتخر هستم از طرف تیم توسعه نت سفید اعلام کنم که نسخه جدید نت سفید که یک وب اپ است که در مرورگر شما اجرا می شود و نیازی هم به نصب ندارد منتشر شد. شما با این نسخه همان قابلیت های نت سفید را دارید ولی چون در مرورگر شما باز می شود در هر دستگاه ای که مرورگر داشته باشد و امکان اتصال به اینترنت، شما می توانید از نت سفید استفاده کنید. چه آن دستگاه کامپیوتر باشد چه تبلت یا موبایل، بدون اینکه سیستم عامل آن دستگاه اهمیتی داشته باشد.

روش کار با نسخه وب اپ نت سفید:

1. وارد سایت نت سفید شوید، می توانید بر روی لینک زیر اینتر بزنید یا این آدرس اینترنتی را کپی کرده و سپس در بخش آدرس مرورگر خود پیست کنید و اینتر بزنید.
www.white-note.com
2. برای وارد شدن به نسخه وب اپ نت سفید، در صفحه باز شده لینک app را پیدا کرده و بر روی آن اینتر بزنید.
3. برای باز کردن یک فایل xml در صفحه ای که باز می شود در بالای صفحه چند منو وجود دارد با فشردن تب بر روی منوی file رفته و اینتر بزنید. سپس روی گزینه open اینتر بزنید. همچنین با فشردن CTRL + O نیز می توانید این پنجره را باز کنید.
4. در پنجره باز شده فایل xml مورد نظر خود را انتخاب کنید، و اینتر بزنید تا فایل مورد نظر برای شما باز شود.
5. اگر فایل xml موسیقی ندارید می توانید یک فایل را از کتابخانه نت سفید دانلود کنید.

6. برای دانلود یک نت از کتابخانه نت سفید به سایت نت سفید که لینک آن در بالا معرفی شد رفته و از بخش library یک فایل را دانلود کنید.
هم چنین می توانید از سایتهای دیگر در اینترنت جستجو و یک فایل را دانلود کنید یا یک نت نوشته شده با نرم افزارهای ویرایش نت مانند sibelius و final خروجی xml بگیرید.

نگاهی به محیط، کنترلها و روش خواندن نت در نت سفید:

بخشهای اصلی نت سفید:

در این نرم افزار در بالا ردیفی از منو ها است
یک کادر نوشتاری که در آن مشخصات اصلی موسیقی باز شده نوشته شده است. مانند عنوان تعداد میزان و غیره…
و یک کادر نوشتاری که نتها در آن میزان به میزان نوشته می شود و شما می توانید با اسکرین ریدر آنها را بخوانید. کل میزان یا نت به نت.

معرفی منوها:

گزینه های داخل منوی Navigation مربوط به جابجا شدن در نت است و کلیدهای میانبر هر یک نیز جلوی هر گزینه نوشته شده است. گزینه هایی مانند رفتن به میزان بعد، رفتن به دست چپ یا ساز بعدی، رفتن به صدای بعدی در موسیقیهای چند صدایی پولی فونی.
گزینه های داخل منوی Option تنظیمات روش خواندن نت است و می توان آنها را تغییر داد. مثلا اینکه آیا کلید و میزان نما را در ابتدای هر میزان اعلام کند یا نکند. و چندین تنظیم دیگر.

روش نمایش نت در نت سفید:

نت های هر میزان در کادر مذکور نوشته می شود و با کلید های میانبر یا اگر در حال استفاده از موبایل یا تبلت هستید به کمک گزینه های داخل منوی Navigation می توان میزان را عوض کرد.
با فشردن CTRL به همراه جهتنمای راست یا چپ می توان نتها را یک به یک خواند..
هر نت یک نام نت دارد سپس یک شماره که بیانگر اکتاو آن نت است و سپس کشش نت که مثلا سیاه است سفید است و غیره.
یک مثال: لا 4 سفید ترجمه انگلیسی آن: la 4 half note

چند کلید میانبر مهم:

توجه: تمام این کلیدهای معرفی شده و گزینه های دیگر در منوی navigation هستند و برای مرور آنها این منو را باز کنید.
با فشردن کلیدهای Alt چب می توان به میزان بعد و با Alt + راست به میزان قبل رفت.
برای نمایش نت دست چپ یا اگر موسیقی برای چند ساز باشد نت ساز بعد البته در همین میزان فعلی جهتنمای پایین را بزنید جهتنمای بالا نیز باز می گردد به دست راست.
اگر موسیقی شما چند صدایی باشد که اغلب هم همین طور است برای رفتن به صدای دوم در همین دست و همین میزان alt + جهتنمای پایین را بزنید و با جهتنمای بالا نیز به صدای قبل بر می گردد.
برای پرش به یک میزان CTRL + G را بزنید و شماره میزان مورد نظر خود را وارد کرده و اینتر بزنید.

لازم به ذکر است که، ترجمه نت سفید به زبانهای دیگر به تدریج اضافه خواهد شد.
ما برای تکمیل کتابخانه نت سفید نیاز به همکاری خود شما داریم.
نت سفید نیازمند فایلهای xml موسیقی است مخصوصا آهنگهای ایرانی که در سایتهای خارجی وجود ندارند. لطفا در صورتی که نت موسیقی دیجیتال در اختیار دارید از آن خروجی xml بگیرید و برای ما از طریق ایمیل نت سفید که در سایت درج شده است ارسال کنید.
اگر فرد بینای داوطلبی را می شناسید از او بخواهید که نتهای موسیقی را با برنامه های OCR موسیقی به نسخه دیجیتال تبدیل کند و سپس نتیجه را با نت کاغذی مطابقت دهد. اشتباه های حین تبدیل را، که معمولا کم هم نیستند، اصلاح کند. و خروجی xml آن را برای ما ارسال کنید.
اگر در خبرنامه سایت نت سفید عضو شوید می توانید از آخرین اخبار آن مطلع شوید.
برای توسعه این نسخه علاوه بر دکتر رامین حلاوتی که مدیریت پروژه را بر عهده دارند، افراد داوطلب زیادی تلاش کرده اند که شما نام آنها را در سایت نت سفید می توانید ملاحظه کنید. و برای طولانی نشدن این پست از ذکر نام آنها صرفه نظر می کنم. من به سهم خود از همکاری آنها سَمیمانه تشکر می کنم.

۵ دیدگاه دربارهٔ «نسخه آنلاین نت سفید قابل استفاده در موبایلها و تبلتها منتشر شد»

سلام آقای خدایاری. وقتتون بخیر. من یه سری نت با فرمت pdf دارم و نتونستم برنامه ی مناسبی برای ocr کردنه اون پیدا کنم. برنامه ی “Photo Score” رو که کلا پیدا نکردم. تو کتابخانه هایی که در سایت معرفی شده بود هم نتونستم آهنگهای ایرانی رو پیدا کنم. میتونید من رو راهنمایی کنید؟ پیشاپیش ممنون.

درود دوست گرامی، همان طور که در متن پست هم ذکر کردم. ما برای تکمیل کتابخانه نت سفید نیازمند همکاری موسیقیدان های ایرانی هستیم. چون فقط با همت آنها نتهای موسیقی ایرانی دیجیتال خواهند شد. در سایتهای خارجی نتهای موسیقی ایرانی وجود ندارد. در مورد نرم افزار فوتو اسکور این برنامه بخشی از برنامه سیبلیوس است. باید آن را تهیه کنید. نمی دانم به طور جداگانه نیز قابل دانلود و نصب هست یا خیر. اگر دوستان دیگری می دانند لطفا کامنت بدهند. در ضمن می توانید از فینال هم استفاده کنید همان کار را انجام می دهد.

سلام آقای خدایاری، مدتهاست که مشتاق ارتباط با جنابعالی هستم، لطفاً راههایی ارتباطیتون را بفرمایید، یا محبت کرده به تلفن این جانب (چه در واتساپ یا تلگرام و چه پیامک) پیام بفرستید تا تماس بگیرم خدمتتون. ۰۹۱۳۲۰۳۵۵۳۱ با تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید