خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

انتشار کتاب خودآموز مبانی HTML برای نابینایان

انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان به اطلاع می‌رساند؛ کتاب خودآموز HTML برای نابینایان به صورت صوتی-متنی شامل مقدمه، ۱۱ فصل، دو ضمیمه و واژه‌نامه آماده ارائه به علاقه‌مندان می‌باشد.

این کتاب با قیمت ۲۵۰۰۰۰ ریال معادل بیست و پنج هزار تومان عرضه خواهدشد.

به منظور آشنایی بیشتر با این محصول مقدمه و فهرست آن در ادامه می‌آید.

برای تهیه این کتاب یک‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۸ و سه‌شنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۱۴ به جز روزهای تعطیل با تلفن 03136687033 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید با ارائه نام و نام خانوادگی و تلفن تماس به ایمیل انجمن به نشانی

Mojenoor84@gmail.com

درخواست تهیه این کتاب را ثبت کنید.

در بستر واتساپ و فقط با ارسال پیام متنی یا صوتی و با ارائه نام و نام خانوادگی به شماره 00989304424149  نیز می‌توانید درخواست تهیه این محصول را ارائه کنید.

به امید روزهای روشن‌تر.

مقدمه کتاب خودآموز مبانی HTML برای نابینایان

به نام خداوند جان و خرد

HTML زبان نشانه‌گذاری استاندارد وب است و تقریباً همه صفحات وب با این زبان نشانه‌گذاری نوشته شده است. با HTML ما می‌توانیم ساختار صفحات وب را طراحی کنیم که این موضوع HTML را به یکی از ابزارهای اصلی برای طراحی وب تبدیل کرده است.

همچنین امروزه از HTML در طراحی واسط کاربری برخی برنامه‌ها استفاده می‌شود و برخی چهارچوب‌های نرم‌افزاری به ما اجازه می‌دهند با استفاده از HTML به همراه CSS و Javascript که دو ابزار مهم دیگر در طراحی وب هستند برای سیستم‌عامل‌های مختلف برنامه بنویسیم.

در این کتاب شما HTML 5، یعنی آخرین نسخه این زبان نشانه‌گذاری در زمان تالیف این کتاب را می‌آموزید.

ساختار کتاب

  • در فصل اول که به مفاهیم اولیه اختصاص دارد ابتدا یاد می‌گیریم که HTML چیست و چرا به آن نیاز داریم. سپس با عنصر و ویژگی در HTML آشنا می‌شویم و بعد اولین صفحه HTML را می‌نویسیم و با نحوه اعتبارسنجی صفحات HTML آشنا می‌شویم.
  • در فصل دوم به عناصر مربوط به متن می‌پردازیم و با heading، پاراگراف، ویژگی style، نحوه قالب‌بندی متن، ایجاد نقل قول و درج کامنت آشنا می‌شویم.
  • در فصل سوم به رنگ‌ها می‌پردازیم. در این فصل نحوه استفاده از رنگ‌ها با استفاده از نام آنها و همچنین مقادیر RGB، RGBA، هگزادسیمال، HSL و HSLA را فرا می‌گیریم.
  • فصل چهارم به مبحث پیوند اختصاص یافته است. در این فصل نحوه ایجاد پیوند به یک صفحه دیگر، استفاده از آدرس مطلق و آدرس نسبی، ایجاد آدرس ارسال ایمیل و درج پیوند به بخشی از صفحه جاری یا یک صفحه دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • در فصل پنجم که مربوط به تصویر است، نحوه درج تصویر، ایجاد نقشه تصویر، تعیین تصویر پس‌زمینه، کار با عنصر picture و مشخص‌کردن یک آیکون برای صفحه را یاد می‌گیریم.
  • در فصل ششم با عنوان جدول، مباحثی شامل ایجاد جدول، تعیین کادر جدول، مشخص‌کردن اندازه جدول، ایجاد سرسطرها و سرستون‌ها، تعیین فاصله داخل خانه‌ها و بین خانه‌ها، درج خانه‌هایی که بیش از یک سطر یا ستون را می‌پوشانند و تعیین سبک برای جدول، سطرها و ستون‌ها را می‌آموزیم.
  • در فصل هفتم اول با لیست و انواع آن آشنا می‌شویم. سپس در مورد نحوه ایجاد لیست‌های غیرترتیبی، لیست‌های ترتیبی و لیست‌های توصیفی صحبت می‌کنیم.
  • در فصل هشتم که به رسانه اختصاص دارد با نحوه پخش صدا و ویدئو و با عنصر object آشنا می‌شویم.
  • فصل نهم راجع به فرم در HTML است. در این فصل پس از آشنایی با فرم، روش ایجاد فرم، به‌کارگیری ویژگی‌های عنصر form، استفاده از انواع عنصر input، کار با ویژگی‌های مختلف عنصر input و کار با عناصر دیگر فرم را فرا می‌گیریم.
  • در فصل دهم چند عنصر و ویژگی دیگر را بررسی می‌کنیم. در این فصل با عنصر iframe، عناصر با حالت نمایش block و inline، عنصر head و عناصر زیرمجموعه آن، عناصر مربوط به کدهای برنامه‌نویسی و موارد مشابه، عناصر معنایی، ویژگی id و ویژگی class آشنا می‌شویم.
  • در فصل یازدهم به موارد بیشتری می‌پردازیم. در این فصل موجودیت‌ها، نمادها، رمزگذاری نویسه‌ها و آدرس‌های اینترنتی، طراحی وب واکنشگرا، دسترس‌پذیری در HTML و کار با مرجع HTML وبسایت com را مورد بحث قرار می‌دهیم.
  • در ضمیمه ۱ این کتاب می‌توانیم ۱۴۰ نام استاندارد رنگ‌ها در HTML را مشاهده کنید.
  • نهایتاً در ضمیمه ۲ کتاب می‌توانید لیست موجودیت‌های HTML را مشاهده کنید.

این کتاب دارای یک واژه‌نامه هم هست که در آن اکثر لغات انگلیسی به کار رفته در کتاب، همراه معادل فارسی آن‌ها ارائه شده‌است.

توجه در استفاده

لطفاً در استفاده از کتاب به نکات زیر توجه فرمائید:

  • سیستم‌عامل به کار گرفته شده در این کتاب Windows 10 Pro نسخه ۶۴ بیتی می‌باشد.
  • ویرایشگر به‌کار رفته در این کتاب برنامه Notepad می‌باشد.
  • پرونده نمونه هر قسمت دارای بخش عملی در پوشه Examples کتاب قرار دارد.
  • بهتر است در هر قسمت، پس از تمرین و تسلط نسبی به قسمت بعدی بروید.
  • عبارات دیگری که همراه صحبت‌های گوینده می‌شنوید، خروجی صفحه‌خوان JAWS نسخه ۲۰۲۲ به همراه موتور صوتی پارس‌آوا نسخه ۳ است؛ صفحه‌خوان، نوشته‌های خروجی برنامه‌ها را به گفتار تبدیل می‌کند.
  • با کلمات و عباراتی که از صفحه‌خوان‌ها می‌شنوید به خوبی مأنوس شوید؛ زیرا وقتی با نرم‌افزارها، وب، رایانه و تلفن همراه کار می‌کنیم؛ عملا توسط صدای آن‌هاست که می‌بینید.
  • نسخه متنی این کتاب نیز در قالب‌های docx، html و pdf ارائه شده که می‌توانید آن را در ریشه کتاب بیابید. می‌توانید برای خواندن نسخه docx از برنامه Microsoft Word، نسخه html از یک مرورگر مثل Chrome یا Firefox و برای مطالعه نسخه pdf از برنامه Adobe Reader استفاده کنید.

قدردانی

در این جا فرصت را غنیمت شمرده و از حمایت خانه‌ی ریاضیات اصفهان، به ویژه آقای دکتر علی رجالی، و از شما که با نظرات خود موجب ارتقای این کار و کارهای بعدی می‌شوید قدردانی می‌کنیم.

نصرالله رضائی

فهرست کتاب خودآموز مبانی HTML برای نابینایان

مقدمه

فصل 1. مفاهیم اولیه

1-1. HTML چیست؟

1-2. چرا به HTML نیاز داریم؟

1-3. عنصر در HTML

1-4. ویژگی در HTML

1-5. اولین صفحه HTML

1-6. اعتبارسنجی صفحه HTML

فصل 2. عناصر مربوط به متن

2-1. Heading

2-2. پاراگراف

2-3. ویژگی style

2-4. قالب‌بندی متن

2-5. نقل قول

2-6. کامنت

فصل 3. رنگ‌ها

3-1. مشخص‌کردن رنگ‌ها با استفاده از نام رنگ

3-2. مشخص‌کردن رنگ‌ها با استفاده از مقدار RGB و RGBA

3-3. مشخص‌کردن رنگ‌ها با استفاده از مقدار هگزادسیمال

3-4. مشخص‌کردن رنگ‌ها با استفاده از مقدار HSL و HSLA

فصل 4. پیوند

4-1. پیوند به یک صفحه دیگر

4-2. آدرس مطلق و آدرس نسبی

4-3. پیوند ارسال ایمیل

4-4. پیوند به یک بخش خاص از صفحه جاری یا صفحه‌ای دیگر

فصل 5. تصویر

5-1. تصویر

5-2. نقشه تصویر

5-3. تصویر پس‌زمینه

5-4. عنصر picture

5-5. Favicon

فصل 6. جدول

6-1. جدول

6-2. کادر جدول

6-3. اندازه جدول

6-4. سرسطر و سرستون در جدول

6-5. فاصله داخل خانه‌ها و فاصله بین خانه‌ها

6-6. خانه‌هایی که بیش از یک سطر یا ستون را می‌پوشانند

6-7. سبک برای جدول

6-8. سبک برای ستون‌ها

فصل 7. لیست

7-1. لیست و انواع آن

7-2. لیست غیرترتیبی

7-3. لیست ترتیبی

7-4. لیست توصیفی

فصل 8. رسانه

8-1. پخش صدا

8-2. پخش ویدئو

8-3. عنصر object

فصل 9. فرم

9-1. فرم چیست؟

9-2. ایجاد یک فرم

9-3. ویژگی‌های عنصر form

9-4. انواع عنصر input (قسمت اول)

9-5. انواع عنصر input (قسمت دوم)

9-6. ویژگی‌های عنصر input (قسمت اول)

9-7. ویژگی‌های عنصر input (قسمت دوم)

9-8. ویژگی‌های مربوط به فرم در عنصر input

9-9. عناصر دیگر فرم (قسمت اول)

9-10. عناصر دیگر فرم (قسمت دوم)

فصل 10. سایر عناصر و ویژگی‌ها

10-1. عنصر iframe

10-2. عناصر با حالت‌های نمایش block و inline

10-3. عنصر head و عناصر زیرمجموعه آن

10-4. عناصر مربوط به کدهای برنامه‌نویسی و موارد مشابه

10-5. عناصر معنایی (قسمت اول)

10-6. عناصر معنایی (قسمت دوم)

10-7. ویژگی id

10-8. ویژگی class

فصل 11. موارد بیشتر

11-1. موجودیت‌ها

11-2. نمادها

11-3. رمزگذاری نویسه‌ها

11-4. رمزگذاری آدرسهای اینترنتی

11-5. طراحی وب وب واکنش‌گرا

11-6. دسترس‌پذیری در HTML

11-7. کار با مرجع HTML وبسایت w3schools.com

ضمیمه ۱: لیست نام رنگ‌های قابل استفاده در HTML

ضمیمه ۲: لیست موجودیت‌ها در HTML

واژه‌نامه

تماس با ما

محصولات دیگر

۱۱ دیدگاه دربارهٔ «انتشار کتاب خودآموز مبانی HTML برای نابینایان»

درود. مثل همیشه جز سپاس و قدردانی از کارهای ارزشمندتون چیزی برای گفتن ندارم.
فقط بگم که جای یه سری کدها خالیه.
مثلاً کد درج شماره تلفن.
کلاً اگه یه فصلی داشت و ارتباطش با سیستمهای مدیریت محتوا, خیلی کاملتر میشد که موارد کاربردش رو در استفاده از مدیریتهای محتوا توضیح میدادین مثل همین درج شماره تلفن که یکیش هست. باز هم سپاس.

درود بر شما دوست ارجمند؛ همان‌طور که در نام کتاب هم هست؛ این کتاب مبانی هست و طبیعی است که برخی مطالب در آن نباشد؛ اما نظر شما به مؤلفان منعکس می‌شود؛ تا درصورتی که قرارباشد کتاب تکمیلی هم تألیف بشود؛ موارد این چنینی در نظر گرفته‌شود. سلامتی شما آرزوی قلبی ماست.

سلام رفقا. آقا دمتون گرم و سرتون خوش باد. یه خسته نباشید به شما و یکیم به دست اندر کاران محله. داداش! ما درسته به خاطر مشغله فراوون، تنبلی، و البته پیری زودرس خیلی تو محله فعال نیستیم. ولی همیشه اینجا جای خودشو تو دلمون داشته، داره و البته خواهد داشت. موج نوریای عزیز، یه پیشنهادی میدم دوست داشتین یه نمه بهش توجه کنین. راستش فکر کنم بد نباشه یه نگاهکیم به سی پلاس پلاس بندازین. فکر کنم جای کتابای آموزشی این زبون، جاوا و یه چند تای دیگه تو آرشیو شما بد جوری خالیه. البته شما با این کار، آرشیو کوچیک و بی در و پیکر منم پر و پیمون می کنین، اینجوری با یه تیر میشه چندتا نشونو درو کرد و ثواب دنیا و آخرت رو برد. تا های.

سلام.
مرسی از کار ارزشمندتون.
جای مبانی دسترسپذیری صفحات وب توی این مجموعه خالیه.
این که کسی که این مبانی رو یاد میگیره چجوری میتونه به توسعه دهندگان نرم افزار ها توصیه کنه که چجوری نرم افزار های خودشون رو دسترسپذیر کنن و بدونه که مثلا با ARIA tag ها چجوری کار کنه که اطلاعات دسترسپذیری رو به صفحه خوان ها منطقل کنه.
تشکر.

سلام بر شما، تشکر از حسن توجه و دقت نظر شما، براساس تصمیم اخذ شده قرار است؛ پس از به پایان رسیدن مجموعه کتاب‌های حاضر کتابچه‌ای با عنوان دسترس‌پذیری هم نوشته شود؛ تا کسانی که مجموعه حاضر را آموخته‌اند با یادگیری دسترس‌پذیری آموخته‌های خود را تکمیل‌تر کنند و با دید بازتری به سوی فراگیری بیشتر بشتابند.

سلام. با تشکر از زحمات شما. چرا هنوز از طریق دراپ باکس به مشتری ها فایل رو میرسونید؟ شاید یکی دراپ باکس نداشته باشه خب. ماشالا نصبش هم کلی طول میکشه و وقت گیره. به نظرم با تکنولوژی امروز راه های دیگه ای هم وجود داره. من از سایر موسسه های دیگه هم کتاب دریافت کردم ولی خیلی راحت تر از اینجا

دیدگاهتان را بنویسید