خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

انتشار کتاب خودآموز مبانی CSS برای نابینایان جلد اول

انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان به اطلاع می‌رساند؛ کتاب خودآموز مبانی CSS برای نابینایان جلد اول به صورت صوتی-متنی شامل مقدمه، ۱۳ فصل، یک ضمیمه و واژه‌نامه، آماده ارائه به علاقه‌مندان می‌باشد.

این کتاب با قیمت ۲۵۰۰۰۰ ریال معادل بیست و پنج هزار تومان عرضه خواهدشد.

به منظور آشنایی بیشتر با این محصول مقدمه و فهرست آن در ادامه می‌آید.

برای تهیه این کتاب یک‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۸ و سه‌شنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۱۴ به جز روزهای تعطیل با تلفن 03136687033 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید با ارائه نام و نام خانوادگی و تلفن تماس به ایمیل انجمن به نشانی

Mojenoor84@gmail.com

درخواست تهیه این کتاب را ثبت کنید.

در بستر واتساپ و فقط با ارسال پیام متنی یا صوتی و با ارائه نام و نام خانوادگی به شماره 00989304424149  نیز می‌توانید درخواست تهیه این محصول را ارائه کنید.

به امید روزهای روشن‌تر.

مقدمه

HTML زبان نشانه‌گذاری استاندارد وب است و تقریباً همه صفحات وب با این زبان نشانه‌گذاری نوشته شده است. ولی HTML صرفاً ساختار کلی صفحات را مشخص می‌کند و برای اینکه جزئیات ظاهری مثل رنگ، اندازه، موقعیت، نوع فونت و غیره را برای عناصر HTML مشخص کنیم باید از CSS بهره بگیریم.

CSS یک زبان نشانه‌گذاری است که HTML را تکمیل می‌کند و یکی از موارد پایه در طراحی وب است. با CSS می‌توانیم صفحات وب خود را طوری سفارشی کنیم تا ظاهری زیبا و مناسب برای مطالعه را داشته باشند. همچنین CSS در طراحی صفحاتی که در دستگاه‌های مختلف با ویژگی‌های مختلفی مثل اندازه صفحه نمایش متفاوت به‌خوبی نمایش داده شوند بسیار مهم است.

در این کتاب که جلد اول از مجموعه دوجلدی خودآموز مبانی CSS برای نابینایان است شما با مهم‌ترین مفاهیم CSS آشنا می‌شوید. برای استفاده از این کتاب داشتن دانش کافی در مورد زبان نشانه‌گذاری HTML ضروری است.

ساختار کتاب

  • در فصل اول که مربوط به مفاهیم اولیه CSS است با CSS، ساختار آن، انواع روش‌های افزودن CSS به صفحات، کامنت و نحوه اعتبارسنجی کدهای CSS آشنا می‌شویم.
  • در فصل دوم که به انتخابگرهای ساده اختصاص یافته است،ابتدا با انواع انتخابگرها آشنا می‌شویم و سپس انتخابگر عناصر، انتخابگر شناسه و انتخابگر کلاس را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • در فصل سوم که انتخابگرهای ترکیب‌کننده عنوان دارد اول با مفهوم انتخابگر ترکیب‌کننده آشنا می‌شویم. سپس به نحوه استفاده از انتخابگر نوادگان، انتخابگر فرزندان، انتخابگر عناصر همسطح مجاور و انتخابگر عناصر همسطح عمومی می‌پردازیم.
  • در فصل چهارم که مربوط به انتخابگرهای شبه‌کلاس است نخست مفهوم انتخابگر شبه‌کلاس را می‌آموزیم. سپس نحوه کار با شبه‌کلاس‌های مربوط به پیوند، شبه‌کلاس مربوط به قرارگرفتن نشانگر ماوس روی یک عنصر، شبه‌کلاس مربوط به اولین عنصر فرزند، شبه‌کلاس مربوط به زبان و شبه‌کلاس مربوط به تمرکز را بررسی می‌کنیم.
  • در فصل پنجم با انتخابگرهای شبه‌عنصر آشنا می‌شویم. بعد از یادگیری مفهوم شبه‌عنصر، نحوه استفاده از شبه‌عنصرهای مربوط به اولین خط و اولین کاراکتر یک عنصر، شبه‌عنصرهای مربوط به درج محتوا قبل و بعد از محتوای عنصر، شبه‌عنصر مربوط به نشانه آیتم‌های لیست و شبه‌عنصر مربوط به انتخاب را می‌آموزیم.
  • در فصل ششم با عنوان انتخابگرهای ویژگی، بعد از آشنایی با مفهوم انتخابگر ویژگی، به روش کار با انتخابگر مربوط به عناصر دارای یک ویژگی خاص، انتخابگر مربوط به انتخاب عناصر دارای یک ویژگی خاص با مقداری خاص، انتخابگر مربوط به انتخاب عناصر دارای یک ویژگی خاص که کلمه‌ای خاص در مقدار آن قرار دارد، انتخابگر مربوط به انتخاب عناصر دارای یک ویژگی خاص که کلمه‌ای خاص دقیقاً در مقدار آن وجود دارد یا کلمه قبل از یک خط تیره در مقدار آمده، انتخابگر مربوط به انتخاب عناصر دارای یک ویژگی خاص که مقدار آن با عبارتی خاص شروع می‌شود، انتخابگر مربوط به انتخاب عناصر دارای یک ویژگی خاص که مقدار آن به عبارتی خاص ختم می‌شود، انتخابگر مربوط به انتخاب عناصر دارای یک ویژگی خاص که عبارتی خاص در مقدار آن وجود دارد و ترکیب چند انتخابگر می‌پردازیم.
  • در فصل هفتم که مربوط به رنگ‌ها است، با تعیین رنگ با استفاده از نام رنگ، مقدار RGB و RGBA، مقدار هگزادسیمال و مقدار HSL و HSLA آشنا می‌شویم.
  • در فصل هشتم که به پس‌زمینه اختصاص یافته است نحوه تعیین رنگ پس‌زمینه، تعیین تصویر پس‌زمینه، مشخص‌کردن حالت تکرار تصویر پس‌زمینه، مشخص‌کردن موقعیت تصویر پس‌زمینه، تعیین حالت پیوست تصویر پس‌زمینه به صفحه، تعیین اندازه تصویر پس‌زمینه، مشخص‌کردن مبدا تصویر پس‌زمینه، تعیین محل چیده‌شدن بخش اضافی تصویر پس‌زمینه، مشخص‌کردن چند تصویر پس‌زمینه و کوتاه‌نویسی مشخصات پس‌زمینه را می‌آموزیم.
  • در فصل نهم که مربوط به کادر است با درج کادر، تعیین ضخامت خطوط کادر، تعیین رنگ کادر، کوتاه‌نویسی ویژگی‌های مربوط به کادر و گردکردن گوشه‌های کادر آشنا می‌شویم.
  • در فصل دهم که حاشیه، فاصله‌گذاری و اندازه عنوان دارد به روش تعیین حاشیه، تعیین فاصله بین محتوا و لبه‌های عنصر، مشخص‌کردن پهنا و ارتفاع محتوای یک عنصر، تعیین حداکثر پهنا و ارتفاع محتوای یک عنصر و حل مشکل تداخل فاصله بین محتوا و لبه‌های عنصر و پهنای محتوای عنصر می‌پردازیم.
  • در فصل یازدهم که به خط بیرونی اختصاص دارد، با چگونگی ایجاد خط بیرونی، تعیین ضخامت خط بیرونی، مشخص‌کردن رنگ خط بیرونی، کوتاه‌نویسی ویژگی‌های خط بیرونی و ایجاد فاصله بین خط بیرونی و لبه‌ها یا کادر دور عنصر آشنا می‌شویم.
  • در فصل دوازدهم که به متن مربوط است به نحوه تعیین رنگ متن، مشخص‌کردن ترازبندی متن، تعیین جهت متن، تعیین ترازبندی عمودی عناصر، افزودن خط تزیین‌کننده به متن، تعیین رنگ خط تزیین‌کننده متن، مشخص‌کردن نوع خط تزیین‌کننده متن، تعیین ضخامت خط تزیین‌کننده متن، کوتاه‌نویسی ویژگی‌های مربوط به خط تزیین‌کننده متن و تغییر بزرگ و کوچک‌بودن حروف می‌پردازیم.
  • در فصل سیزدهم مبحث متن را ادامه می‌دهیم و با چگونگی مشخص‌کردن تورفتگی اولین خط از متن، تعیین فاصله بین کاراکترها و کلمات در متن، مشخص‌کردن ارتفاع خط در متن، تعیین نحوه رفتار با فضاهای خالی در متن، تعیین نحوه نمایش متن اضافی، مشخص‌کردن نحوه اطلاع از مخفی‌بودن بخش اضافی متن، مشخص‌کردن حالت شکستن کلمه موجود در آخر خط، تعیین نحوه شکستن کلمات بلند، مشخص‌کردن افقی یا عمودی بودن خطوط متن و افزودن سایه به متن آشنا می‌شویم.
  • نهایتاً در ضمیمه ۱ این کتاب می‌توانیم ۱۴۰ نام استاندارد رنگ‌ها را در HTML و CSS مشاهده کنید.

این کتاب دارای یک واژه‌نامه هم هست که در آن اکثر لغات انگلیسی به کار رفته در کتاب، همراه معادل فارسی آن‌ها ارائه شده‌است.

توجه در استفاده

لطفاً در استفاده از کتاب به نکات زیر توجه فرمائید:

  • سیستم‌عامل به کار گرفته شده در این کتاب Windows 10 Pro نسخه ۶۴ بیتی می‌باشد.
  • ویرایشگر به‌کار رفته در این کتاب برنامه Notepad می‌باشد.
  • پرونده نمونه هر قسمت دارای بخش عملی در پوشه Examples کتاب قرار دارد.
  • بهتر است در هر قسمت، پس از تمرین و تسلط نسبی به قسمت بعدی بروید.
  • عبارات دیگری که همراه صحبت‌های گوینده می‌شنوید، خروجی صفحه‌خوان JAWS نسخه ۲۰۲۲ به همراه موتور صوتی پارس‌آوا نسخه ۳ است؛ صفحه‌خوان، نوشته‌های خروجی برنامه‌ها را به گفتار تبدیل می‌کند.
  • با کلمات و عباراتی که از صفحه‌خوان‌ها می‌شنوید به خوبی مأنوس شوید؛ زیرا وقتی با نرم‌افزارها، وب، رایانه و تلفن همراه کار می‌کنیم؛ عملا توسط صدای آن‌هاست که می‌بینید.
  • نسخه متنی این کتاب نیز در قالب‌های docx، html و pdf ارائه شده که می‌توانید آن را در پوشه کتاب بیابید. می‌توانید برای خواندن نسخه docx از برنامه Microsoft Word، نسخه html از یک مرورگر مثل Chrome یا Firefox و برای مطالعه نسخه pdf از برنامه Adobe Reader استفاده کنید.

قدردانی

در این جا فرصت را غنیمت شمرده و از حمایت خانه‌ی ریاضیات اصفهان، به ویژه آقای دکتر علی رجالی، و از شما که با نظرات خود موجب ارتقای این کار و کارهای بعدی می‌شوید قدردانی می‌کنیم.

نصرالله رضائی

فهرست کتاب خودآموز مبانی CSS برای نابینایان جلد اول

مقدمه

فصل 1. مفاهیم اولیه

1-1. CSS چیست؟

1-2. ساختار CSS

1-3. افزودن CSS به صفحات

1-3-1. روش‌های افزودن CSS به صفحات

1-3-2. روش CSS در خط

1-3-3. روش CSS داخلی

1-3-4. روش CSS خارجی

1-4. کامنت

1-5. اعتبارسنجی CSS

فصل 2. انتخابگرهای ساده

2-1. انواع انتخابگرها

2-2. انتخابگر عناصر

2-3. انتخابگر شناسه

2-4. انتخابگر کلاس

فصل 3. انتخابگرهای ترکیب‌کننده

3-1. انتخابگر ترکیب‌کننده چیست؟

3-2. انتخابگر نوادگان

3-3. انتخابگر فرزندان

3-4. انتخابگر عناصر همسطح مجاور

3-5. انتخابگر عناصر همسطح عمومی

فصل 4. انتخابگرهای شبه‌کلاس

4-1. شبه‌کلاس چیست؟

4-2. شبه‌کلاس‌های مربوط به پیوند

4-3. شبه‌کلاس مربوط به قرار گرفتن نشانگر ماوس روی عنصر

4-4. شبه‌کلاس مربوط به اولین عنصر فرزند

4-5. شبه‌کلاس مربوط به زبان

4-6. شبه‌کلاس مربوط به تمرکز

فصل 5. انتخابگرهای شبه‌عنصر

5-1. شبه‌عنصر چیست؟

5-2. شبه‌عنصر مربوط به اولین خط عنصر

5-3. شبه‌عنصر مربوط به اولین حرف عنصر

5-4. شبه‌عنصرهای مربوط به درج محتوا قبل و بعد از محتوای عنصر

5-5. شبه‌عنصر مربوط به نشانه آیتم‌های لیست

5-6. شبه‌عنصر مربوط به انتخاب

فصل 6. انتخابگرهای ویژگی

6-1. انتخابگر ویژگی چیست؟

6-2. انتخابگر مربوط به عناصر دارای یک ویژگی خاص

6-3. انتخابگر مربوط به انتخاب عناصر دارای یک ویژگی خاص با مقداری خاص

6-4. انتخابگر مربوط به انتخاب عناصر دارای یک ویژگی خاص که کلمه‌ای خاص در مقدار آن قرار دارد

6-5. انتخابگر مربوط به انتخاب عناصر دارای یک ویژگی خاص که کلمه‌ای خاص دقیقاً در مقدار آن وجود دارد یا کلمه قبل از یک خط تیره در مقدار آمده

6-6. انتخابگر مربوط به انتخاب عناصر دارای یک ویژگی خاص که مقدار آن با عبارتی خاص شروع می‌شود

6-7. انتخابگر مربوط به انتخاب عناصر دارای یک ویژگی خاص که مقدار آن به عبارتی خاص ختم می‌شود

6-8. انتخابگر مربوط به انتخاب عناصر دارای یک ویژگی خاص که عبارتی خاص در مقدار آن وجود دارد

6-9. ترکیب چند انتخابگر

فصل 7. رنگ‌ها

7-1. تعیین رنگ با استفاده از نام رنگ‌ها

7-2. تعیین رنگ با مقدار RGB و RGBA

7-3. تعیین رنگ با مقدار هگزادسیمال

7-4. تعیین رنگ با مقدار HSL و HSLA

فصل 8. پس‌زمینه

8-1. تعیین رنگ پس‌زمینه

8-2. تعیین تصویر پس‌زمینه

8-3. مشخص‌کردن حالت تکرار تصویر پس‌زمینه

8-4. مشخص‌کردن موقعیت تصویر پس‌زمینه

8-5. تعیین حالت پیوست تصویر پس‌زمینه به صفحه

8-6. تعیین اندازه تصویر پس‌زمینه

8-7. مشخص‌کردن مبدا تصویر پس‌زمینه

8-8. تعیین محل چیده‌شدن بخش اضافی تصویر پس‌زمینه

8-9. مشخص‌کردن چند تصویر پس‌زمینه

8-10. کوتاه‌نویسی مشخصات پس‌زمینه

فصل 9. کادر

9-1. درج کادر

9-2. تعیین ضخامت خطوط کادر

9-3. تعیین رنگ کادر

9-4. کوتاه‌نویسی ویژگی‌های مربوط به کادر

9-5. گردکردن گوشه‌های کادر

فصل 10. حاشیه، فاصله‌گذاری و اندازه

10-1. تعیین حاشیه

10-2. تعیین فاصله بین محتوا و لبه‌های عنصر

10-3. مشخص‌کردن پهنا و ارتفاع محتوای یک عنصر

10-4. تعیین حداکثر پهنا و ارتفاع محتوای یک عنصر

10-5. حل مشکل تداخل فاصله بین محتوا و لبه‌های عنصر و پهنای محتوای عنصر

فصل 11. خط بیرونی

11-1. ایجاد خط بیرونی

11-2. تعیین ضخامت خط بیرونی

11-3. مشخص‌کردن رنگ خط بیرونی

11-4. کوتاه‌نویسی ویژگی‌های خط بیرونی

11-5. ایجاد فاصله بین خط بیرونی و لبه‌ها یا کادر دور عنصر

فصل 12. متن (قسمت اول)

12-1. تعیین رنگ متن

12-2. مشخص‌کردن ترازبندی متن

12-3. تعیین جهت متن

12-4. تعیین ترازبندی عمودی عناصر

12-5. خط تزیین‌کننده متن

12-5-1. افزودن خط تزیین‌کننده به متن

12-5-2. تعیین رنگ خط تزیین‌کننده متن

12-5-3. مشخص‌کردن نوع خط تزیین‌کننده متن

12-5-4. تعیین ضخامت خط تزیین‌کننده متن

12-5-5. کوتاه‌نویسی ویژگی‌های مربوط به خط تزیین‌کننده متن

12-6. تغییر بزرگ و کوچک‌بودن حروف

فصل 13. متن (قسمت دوم)

13-1. مشخص‌کردن تورفتگی اولین خط از متن

13-2. تعیین فاصله بین کاراکترها و کلمات در متن

13-3. مشخص‌کردن ارتفاع خط در متن

13-4. تعیین نحوه رفتار با فضاهای خالی در متن

13-5. تعیین نحوه نمایش متن اضافی

13-6. مشخص‌کردن نحوه اطلاع از مخفی‌بودن بخش اضافی متن

13-7. مشخص‌کردن حالت شکستن کلمه موجود در آخر خط

13-8. تعیین نحوه شکستن کلمات بلند

13-9. مشخص‌کردن افقی یا عمودی بودن خطوط متن

13-10. افزودن سایه به متن

ضمیمه ۱: لیست نام رنگ‌های قابل استفاده در HTMLو CSS

واژه‌نامه

تماس با ما

محصولات دیگر

دیدگاهتان را بنویسید