خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

نشریه جهان آزاد، شماره 50. افزایش سرعت خواندن بریل، آیا حاضرید آنچه را که لازم است انجام دهید؟

سلامی صمیمی به تمامی شما همراهان با صفای محله نابینایان. امید که حال این روزهاتون درست همونی باشه که از خدا خواهانش هستید.

نوبت پنجاهمین سفر محله نابینایان به جهان آزاد و یکی دیگه از داستان‌های سفرهای پرماجرای ماست.

پیش از شروع، میانه شما با خوندن چطوره؟ به خصوص شما عزیزانی که بریل‌خوان هستید، سرعت خوندنتون در چه حده؟ آیا از سرعت و کیفیت خوندنتون رضایت دارید؟ اگر نه، هیچ فکر کردید برای حل این مسأله چه راه‌هایی وجود داره؟ یا اصلا راهی برای بریلخوان‌های بزرگسال هست یا نه؟

جواب این سوال و بسیاری پرسش‌های دیگه رو می‌تونیم در سفر شماره پنجاه محله نابینایان به جهان آزاد پیدا کنیم. پس بیایید تا به سیر در تجربیات یک فرد مجرب در این راه بپردازیم!

 

مشخصات نشریه

 

  • نام مقاله: Braille Reading Speed, Are You Willing To Do What It Takes?
    افزایش سرعت خواندن بریل، آیا حاضرید آنچه را که لازم است انجام دهید؟
  • نویسندگان: Susan Ford, Ramona Walhof
  • مترجم: امین عرب
  • منبع:
    nfb

 

 

یادداشت سردبیر:

 

سوزان فورد و رامونا والهاف خواهرند. چنانکه در ادامه می‌خوانید، آنها تجربه وسیعی در خواندن و آموزش خط بریل دارند. سوزان اکنون در ایالت میسوری امریکا زندگی می‌کند و هر جا که می‌رود یکی از رهبر‌های فعال و مشارکت‌کنندگان فدراسیون ملی نابینایان است. رامونا نیز دفتردار فدراسیون است و نماینده آن در ایالت آیداهو. این مطلب چیزی است که آنها می‌گویند:

 

***

 

بسیاری از بریل‌خوانان هیچوقت ترغیب به کار روی بالا بردن سرعتشان نشده‌اند. کند‌خوانی یک نقطه ضعف در زندگی به شمار می‌رود و باعث می‌شود فرد از مهارت خواندن کمتر استفاده کند و ارزش این مهارت برای او پایین بیاید. اما نیاز نیست همیشه کند‌خوان بمانید. برخی از بریل‌خوانان در کودکی سرعتی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلمه در دقیقه دارند. آنها این سرعت را با اندکی تلاش یا حتی بدون آن حفظ می‌کنند. با این حال، بریل‌خوانانی که در دوران کودکی نتوانسته‌اند به سرعت خوبی دست یابند، می‌توانند با کمی کار به آن برسند و مطمئناً ارزش تلاش را دارد. همچنین توصیه می‌شود معلمان کودکان نابینا سرعت خوب بریل‌خوانی را تشویق کنند.

سوزان فورد در کودکی سرعت خوبی را در بریل‌خوانی به دست آورد و آن را حفظ کرد. رامونا والهاف در کودکی سرعت خوبی داشت و می‌بایست برای پیشرفت کار می‌کرد. تجربیات ما در خواندن و تدریس خط بریل برای سالیان، ایده‌هایی را به ما داده که ممکن است به دیگران در دستیابی به سرعت بیشتر کمک کند. این پیشنهاد‌ها را امتحان نموده و با دیگر بریل خوانان سریع صحبت کنید. شما می بایست پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کنید.

سوزان معلم و مشاور توان‌بخشی بوده و با صد‌ها دانش‌آموز بزرگسال خط بریل کار کرده‌است. بیشتر آنها بریل را از ابتدا یاد می‌گرفتند. بعضی برای ارتقای مهارتشان تلاش می‌کردند. برخی از آنان هرگز بریل استاندارد را هم تمام نکردند، اما بسیاری این کار را انجام دادند و پیشرفتشان در سرعت و اعتماد‌به‌نفس ادامه یافت. سوزان مشق‌ها و تمریناتی را برای دانش‌آموزانش نوشته‌است تا در مواقعی که با برخی مفاهیم بریل مشکل دارند، از آنها استفاده کنند.

تدریس رامونا بیشتر در مراکز آموزشی بوده‌است. او هم به بریل‌خوانان جدید و هم به کسانی که بر روی بهبود سرعت و دقتشان کار می‌کردند، آموزش داده‌است. رامونا در نوشتن کتاب «بریل برای بزرگسالان» همکاری کرده که هدف آن کمک به دانش‌آموزان برای یادگیری بریل استاندارد (بلند‌نویسی) است. آنها هردو موافقند که این کتاب برای برخی از بریل‌آموزان مفید است، نه برای همه.

 

راهبرد‌هایی برای افزایش سرعت خواندن بریل:

 

۱. از خواندن نوشته‌های بریل که روی پلاستیک چاپ شده‌اند خودداری کنید. صفحات پلاستیکی کنونی از نمونه‌های اولیه بهترند، اما همچنان سرعت خواندن را کاهش می‌دهند. هرچه سرعت شما بیشتر شود وضعیت بدتر خواهد شد، زیرا دست‌های شما سریعتر حرکت می‌کنند و در نتیجه بیشتر به کاغذ می‌چسبند. از آنجایی که نمایش نوشته‌های بریل با استفاده از نمایشگر‌های بریل که به کامپیوتر متصل می‌شوند آسانتر است، استفاده از صفحات پلاستیکی به جز موارد نادر، ضروری به نظر نمی‌رسد.

 

۲. دست خود را سبک و بدون فشار روی کاغذ بگذارید. اگر انگشتانتان به سبکی و بدون فشار روی خطوط حرکت کنند، نقاط را بهتر احساس می‌کنید. برای آزمایش این گفته، تمرین زیر را انجام دهید:

پشت یک دست را با انگشتان دست دیگرتان لمس کنید. کمی فشار وارد کنید و دست خود را کمی مالش دهید. استخوان‌ها و رگ‌ها را احساس خواهید کرد. حالا انگشتانتان را محکم روی پوست بکشید. بافت پوست و مو را احساس خواهید کرد. وقتی پوست را فشار دادید، جزئیات به سختی قابل تشخیص بودند. در مورد خط بریل نیز همینطور است. شما با آنچه روی صفحه است کار دارید، نه چیزی که زیر صفحه قرار دارد. این نیاز به یک لمس سبک دارد. بسیاری از بریل‌خوانان سنگین‌دست هستند. شما هم صادقانه آزمایش کنید تا ببینید سنگین‌دستید یا نه.

 

۳. موقعیت دست‌های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از حساسترین قسمت نوک انگشتانتان استفاده می‌کنید. دستان شما باید خمیده باشند، به طوری که بند دوم انگشتانتان فقط کمی بالاتر از بند اول باشد. مچ دست شما باید درست بالای صفحه حرکت کند. حساسترین قسمت انگشتان شما درست زیر نوک آن است، البته منظور قسمت گوشتی بالای بند اول انگشت نیست.

 

۴. اگر خطوط بریل را با استفاده از سه انگشت در هر دست دنبال کنید، بهترین عملکرد را خواهید داشت. با اینکه انگشت‌های سبابه اولین و مهمترین انگشت‌های به کار رفته در خواندن هستند، انگشت‌های میانی و انگشتری به گم نکردن کلمه و بالا بردن سرعت کمک می‌کنند. همیشه مهم است که از هردو دست استفاده کنید، حتی اگر یکی از آنها حساسیت کمتری داشته‌باشد. هردو انگشت سبابه‌تان را روی نوشته نگه دارید. تقریباً همه افراد در خواندن یک دست برتر دارند و این لزوماً همان دستی نیست که در سایر فعالیت‌ها برتر است. کار راحتی است که بتوانید با یک دست بخوانید و با دست دیگر با لوح و قلم بنویسید. در این صورت می‌توانید بخش‌های کوتاهی از آنچه می‌خوانید را بدون برداشتن دست از روی صفحه رو‌نویسی کنید. استفاده از این تکنیک را برای رو‌نویسی آدرس یا شماره تلفن در نظر بگیرید. در چنین وضعی احتمالاً انتخاب زیادی برای اینکه کدام دست بهتر عمل می‌کند ندارید، اما اگر روی آن کار کنید می‌توانید کارایی هردو دست را بهبود بخشید.

 

۵. وقتی بریل می‌خوانید، با دست چپ ابتدای خط و با دست راست انتهای خط را بخوانید. انگشت‌های سبابه بهترین بریل‌خوانان در جایی در وسط خط به هم می‌رسد، دست راست خط را به پایان می‌برد و دست چپ به اول خط بر‌میگردد تا شروع خط جدید را پیدا کند. این فرایند سرعت را افزایش می‌دهد زیرا دیگر نیاز نیست برای پیدا کردن شروع خط جدید مکس کنید. دست برتر شما قسمت بیشتری از خط را می‌خواند، اما دو دست به طور مستقل می‌خوانند و مغزتان کلمات را به ترتیب صحیح قرار می‌دهد. اگر تا به حال بریل را با یک دست می‌خواندید، اولین قدم شما این است که دست ضعیفترتان را وادار کنید دست دیگر را دنبال کند تا زمانی که در خواندن به کار بیاید. با دستی که می‌خواهید تقویت کنید حداقل یک کلمه در ابتدا یا انتهای خط بخوانید. هر قدر در استفاده از دو دست ماهر شوید، آنچه فکر می‌کردید سرعتتان را کاهش می‌دهد به افزایش سرعت شما منجر خواهد شد. وقتی در خواندن یک کلمه با دست ضعیفتر موفق شدید، به تدریج بار بیشتری را بر آن وارد کنید و تعداد کلماتی را که با آن دست می‌خوانید بالا ببرید. اگر یک دست شما به معنای واقعی قادر به خواندن نیست، باز هم می‌توانید بریل را به اندازه‌ای خوب بخوانید که به کارتان بیاید. اگر یک دست نسبت به دست دیگر حساسیت کمتری در لمس دارد، دست ضعیفتر را به کار بگیرید تا کار‌آمدتر شود.

 

۶. از بعضی جهات، بهبود سرعت خواندن بریل بسیار شبیه به بهبود خواندن سرعت خط بینایی است. توصیه می‌کنیم که ابتدا نگاه اجمالی به متن را یاد بگیرید. یاد بگیرید که با خواندن اولین خطوط پاراگراف‌های کوتاه و اولین و آخرین خطوط پاراگراف‌های طولانیتر، دیدی کلی به متن پیدا کنید. اگر پاراگراف زیادی طولانی است چند خط از وسط آن را نیز بخوانید.

اگر دارید یک مکالمه را می‌خوانید، عباراتی مثل «او گفت»، «او پرسید» و «من توضیح دادم» را رد کنید و بر آنها تأکید نداشته‌باشید. وقتی این عبارات وسط یک خط هستند آنها را رد نکنید، اما در ابتدا یا انتهای خط در زمانی که متن را با صدای بلند نمی‌خوانید غیر ضروری‌اند. با این شیوه شما با محتوا آشنا می‌شوید و نادیده گرفتن کلمات غیر ضروری راه دیگری برای افزایش اندک سرعت خواندن شما است. این کار برای یادگیری نگاه سریع و اجمالی به متن است، نه خواندن سریع متن به صورت کلمه به کلمه. اگر سعی می‌کنید مطالب را سریعتر پوشش دهید، دست و ذهن شما یاد می‌گیرند که چگونه با هم کار کنند. همه این روش‌ها به افزایش سرعت شما کمک می‌کنند. چنین تکنیک‌هایی می‌توانند به بهبود قابل توجهی منجر شوند. شما یاد خواهید گرفت که حرکت ثابت دست‌هایتان را به خاطر تمرکز بر آنچه در خواندن شما مهم است از دست ندهید.

 

۷. از کلمات بریل برای خودتان تصویر ذهنی ایجاد کنید. این ایده خصوصاً زمانی مفید است که بلند‌نویسی را به خوبی یاد گرفته باشید و در یادگیری کوتاه‌نویسی، نیاز دارید که علائم را به خوبی یاد بگیرید. می‌توانید بسته ای از کارت‌های سه در پنج که روی آنها کلمات و عبارات پر‌کاربرد نوشته شده‌است با خود داشته‌باشید. اولین نمونه‌هایی که از این کارت‌ها می‌سازید نباید بیشتر از چهار نماد را در بر داشته‌باشند. با انجام این تمرین بلافاصله شروع به تشخیص نماد‌های کوتاه‌نویسی خواهید کرد. همچنین خواهید توانست ترکیبی از حروف را به عنوان بخشی از یک کلمه کامل تشخیص دهید. مثال: کلمه »کند« در کلمات «می‌کند»، «بکند» «کندن» و… نیز وجود دارد. کلمه «باور» در ابتدای کلمه «باورمند» و در پایان کلمه «خوش‌باور» آمده است. همانطور که کلماتی را که در حافظه تصویری خود دارید راحتتر تشخیص می‌دهید، کلمات طولانیتر که آنها را در بر دارند نیز سریعتر تشخیص خواهید داد. وقتی یک گروه ۲۰‌تایی کارت را به خوبی در حافظه تصویری خود ذخیره کردید، آنها را با یک مجموعه دیگر عوض کنید. کارت‌ها را در دفترچه یادداشت یا کیف خود داشته‌باشید، در مسیر مدرسه یا محل کار آنها را مطالعه کنید و در صورت فرسودگی، کارت‌های جدید بسازید.

 

۸. برای بهبود در خواندن، اهداف دست‌یافتنی مشخص کنید. میزان مطالعه خود را در هر روز معین کنید. با خودتان صادق باشید، حتی اگر فقط یک پاراگراف در طول روز می‌خوانید. به عنوان اولین هدفتان، این مقدار را دو برابر یا ۵۰ درصد افزایش دهید. به تعهد روزانه خود برای خواندن بریل کاملاً پایبند باشید. وقتی با خواندن این مقدار جدید احساس راحتی کردید، آن را بیشتر کنید و هدف جدیدتان قرار دهید.

حتماً هر روز تمرین خواندن را انجام دهید. به یاد داشته‌باشید که خواندن بیشتر از حدی که مشخص کرده‌اید هیچ ضرری ندارد. اگر روزی به تعهدتان در خواندن عمل نکردید اصلاً نگران نباشید، زیرا استرس باعث فرسودگی می‌شود. فقط از همان جایی که متوقف شدید ادامه دهید و هر روز برای رسیدن به همان هدف کار را ادامه دهید.

 

۹. با متن‌های خیلی کوتاه شروع کنید. طولی نمی‌کشد که بتوانید سه یا چهار صفحه را با هم یک باره بخوانید. احساس خوش‌آیندی است وقتی بتوانید بگویید که یک داستان کامل را خوانده‌اید. چنین موفقیتی تلاش بیشتر را تشویق می‌کند. لازم نیست حتماً مطالبی را بخوانید که در سطح فکری خودتان نوشته شده‌است. خیلی از ما دوست داریم داستان‌های کودکانه بخوانیم. به سادگی می‌توانید مقالات کوتاهی از مجله‌های مختلف را پیدا کنید و بخوانید.

 

۱۰. خط بریل را برای خود راحت کنید. یک کتاب بریل را در کنار تختتان بگذارید و به دیگران بگویید که خواندن در تاریکی را یاد گرفته‌اید. یک کتاب یا مجله را نزدیک صندلی راحتی مورد علاقه خود بگذارید. یک مجله کوچک را با خودتان داشته‌باشید. تا می‌توانید خود را در معرض خط بریل قرار دهید، به عبارتی خود را در بریل غرق کنید. یک تقویم بریل در جیب یا کیفتان داشته‌باشید. یک دفترچه تلفن و آدرس به بریل بسازید. دستورات آشپزی را به بریل بنویسید. از دوستانتان بخواهید که به شما یاد دهند که جدول کلمات متقاطع در بریل چگونه است یا اینکه رمز‌نگاری به خط بریل چگونه انجام می‌شود. سعی کنید همانطور که خط بینایی برای دوستانتان همه جا در دسترس است، شما نیز خط بریل را همه جا در دسترس خود قرار دهید. هرچه بیشتر نوشته‌های بریل را ببینید و هر کجا دستتان را می‌گذارید با آن مواجه شوید، آن را بیشتر خواهید خواند. قطعاً مهمترین کاری که می‌توانید برای افزایش سرعت خواندنتان انجام دهید این است که در هر زمان و هر مکانی که امکان دارد بریل بخوانید. بخوانید، بخوانید و بخوانید.

 

۱۱. یکی از مؤثر‌ترین راه‌ها برای بهبود مهارت خط بریل، خواندن با یک شخص دیگر است. یک ضبط صوت نیز می‌تواند این کار را انجام دهد. خواندن طرف مقابل یا ضبط صوت باید کمی سریعتر از خواندن شما باشد. خودتان را وادار کنید که ادامه دهید. متن را دوباره بخوانید. در بار دوم خواندن با مطالب آشنا شده‌اید. به همین دلیل سرعت شما باید افزایش یابد. تا زمانی که با سرعت بالاتر راحت شوید این کار را ادامه دهید. خودتان چیزی را روی نوار ضبط کنید. با خودتان رقابت کنید و هر بار سعی کنید سرعت اصلی صدای ضبط شده‌تان را شکست دهید.

 

۱۲. حداقل در یکی از مجله‌های بریل که از آن لذت می‌برید مشترک شوید. مقالات کوتاه را بخوانید و سپس بیش از دو بار آنها را باز‌خوانی کنید و سعی کنید هر بار سرعت خواندنتان را افزایش دهید. متن را حفظ نکنید. هرچه با متن آشناتر شوید با سرعت بیشتری خواهید خواند. حتماً گاهی اوقات متن را با صدای بلند بخوانید تا مطمئن شوید که وقتی مطالب برایتان آشنا است، جایی را از قلم نمی‌اندازید.

 

۱۳. همانطور که پیشرفت در سرعت خود را مشاهده می‌کنید، به همان مقدار قبل یا حتی بیشتر برای مطالعه و تمرین زمان صرف کنید. سریعتر خواندن به شما این امکان را می‌دهد که مطالب بیشتری را در مدت زمان مشابه بخوانید. در مدرسه کودکان ساعات زیادی را در روز می‌خوانند و در عین حال خواندن را یاد می‌گیرند. ما بزرگ‌سالان انتظار داریم که فقط چند دقیقه وقت بگذاریم و به همان اندازه‌ای که کودکان پیشرفت می‌کنند نتیجه بگیریم. حداقل در ابتدای کار این اتفاق نخواهد افتاد. برای مشاهده پیشرفت قابل ملاحظه باید زمان بگذارید.

 

۱۴. از عادات بد بپرهیزید. بسیاری از بریل‌خوانان این عادت بد را دارند که برای پی برداً به اشتباهات، متن را به دفعات بررسی مجدد می‌کنند. مهم است که دستانتان را پیوسته به جلو ببرید و در موارد اندکی به عقب برگردید. هنگام خواندن بریل از لمس بیش از حد خودداری کنید. خواندن با کسی که کمی سریعتر از شما پیش می‌رود، شما را از بررسی مجدد متن باز می‌دارد. اگر این کار را بکنید، عقب خواهید افتاد. درست است که خواندن بریل نیاز به حرکت دادن دست دارد، اما این حرکت باید بیشتر رو به جلو باشد، نه بالا و پایین یا عقب. اگر دستانتان را بالا و پایین ببرید، ممکن است بدون آنکه متوجه شوید از یک خط به خط دیگر بپرید. شما می‌توانید همراه با کسی که او نیز برای بهبود سرعتش تلاش می‌کند، با هم تمرین خواندن کنید. حتی می‌توانید این کار را با تلفن انجام دهید. اگر آدم اهل رقابتی هستید، کسی را به چالش بکشید تا با شما رقابت کند. زمان‌بندی‌های چه مدت چه مقدار مفید هستند، اما فقط برای تعیین اینکه آیا سرعت خواندن شما افزایش می‌یابد یا خیر. در این کار زیاده‌روی نکنید. به جای اندازه‌گیری چند کلمه در دقیقه، احتمالاً اندازه‌گیری چند صفحه در ساعت یا هفته مفیدتر است. وقتی مطلبی را به بریل برای خواندن دارید، آن را به بریل مطالعه کنید نه به شیوه‌های دیگر. تقلب نکنید و بخشی از متن را با ضبط صوت گوش ندهید.

 

۱۵. مسئولیت‌هایی را با استفاده از خط بریل انجام دهید. برای مثال از یادداشت‌های بریل گزارشی تهیه کنید. با استفاده از کارت‌های بریل سخنرانی کنید. گزارشی در مورد آنچه به بریل خوانده‌اید تهیه کنید. کتاب‌های فدراسیون ملی نابینایان (NFB) پر از مقالات کوتاه و آسان است که می‌تواند انگیزه‌ای برای بهبود این مهارت فراهم کند.

 

***

 

در این مقاله ما در مورد نوشتن سخن به میان نیاورده‌ایم. چه با ماشین‌تایپ بریل بنویسید چه با لوح و قلم، مهارت نوشتن شما مهارت خواندنتان را تقویت می‌کند. در مورد نوشتن مطالب بسیاری می‌توان گفت که شاید در زمانی دیگر و مقاله‌ای دیگر به آن پرداختیم.

ما دوست داریم در مورد بعضی از دانش‌آموزان فوقالعاده‌ای که داشته‌ایم بیشتر برایتان بگوییم. پیشرفت آنان از نظر شما جالب و چالش بر انگیز خواهد بود. اگر ما را دیدید، تردید نکنید و در مورد آنها از ما بپرسید. در اینجا فضا و زمان کافی برای گفتن داستان‌های آنان وجود ندارد.

از کار با بریل لذت ببرید. باسواد بودن لذتبخش است. طبیعی است که بتوانید به راحتی بخوانید و این کار را با سهولت انجام دهید. هرگز این راحتی و لذت را از خود دریغ نکنید. به خودتان و به خط بریل باور داشته‌باشید. به یاد داشته‌باشید که بسیاری از بزرگ‌سالان بریل را از ابتدا یاد گرفته و به سرعت خوبی رسیده‌اند. این کار ارزش تلاش را دارد و شما نه پیر هستید، نه احمق و نه تنبل. امتحانش کنید، دوستش خواهید داشت!

 

شناسنامه نشریه جهان آزاد

 

همانطور که از نام این نشریه بر می‌آید، قرار است به تجربیات نابینایان، والدینشان، اطرافیانشان، دوستانشان و هر انسانی که تمایل به فهم معلول و معلولیت دارد و توانسته در این راه به چیزهایی نیز دست‌یابد بپردازد. البته ما تمرکزمان بیشتر بر روی تجربیات عزیزان در حوزه ی نابینایی است. می خواهیم ببینیم والدین یک نابینا برای دستیابی فرزندش به حق و حقوقش دست به چه اقداماتی می زند. می خواهیم ببینیم تمام کسانی که با نابینا در ارتباط هستند، چه کاری برای هرچه مستقلتر شدن فرد با آسیب بینایی انجام می دهند و کدامشان اثربخش بوده است. خلاصه ی کلام اینکه میخواهیم در حوزه نابینایی از تجربیات دنیا بهره ببریم تا روزی با آگاهی از این تجربیات بتوانیم به خود تلنگری زده و به سمت اهدافمان حرکت کنیم.

البته اگر پدر و مادری یا دوست و آشنایی در ایران عزیز نیز توانسته برای حل مشکلی از مشکلات بیشمار نابینا راه حلی پیدا کند، می تواند آن را در قالب یک مقاله در اختیار ما قرار دهد. چون ایران هم بخشی از این جهان است و ما برای جمع آوری این تجربیات همیشه هم لازم نیست دست به دامان جراید غرب باشیم. هرچند که فعلاً ظاهراً راه دیگری وجود ندارد. همه ی ما بر این امر واقفیم که دنیای غرب در خصوص معلول و معلولیت خیلی زودتر و بیشتر از ما از خود جنب‌و‌جوش نشان داده و به دست آوردهای بی نظیری دست یافته است.

اگر دوستی هم مقاله ای را خوانده و آن را مفید یافته، می تواند آن را ازطُرُقی که در پایان می آید، جهت ترجمه به دست ما برساند.

فعلا بنا بر این است که ماهی یک مقاله ی تخصصی در این موضوع منتشر کنیم. ولی شاید زندگی مجال بیشتری به ما داد و آخر هر ماه مطالب بیشتری جمع آوری کرده و در طول ماه به خدمتتان پیشکش کردیم.

ذکر این نکته هم الزامی می‌باشد که قرار نیست همیشه مقاله ی منتشر شده همراه با فایل صوتی باشد. ولی تلاشمان بر این است که این اتفاق جذاب همیشه بیفتد.

قطعا نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما می تواند چراغ راه ما باشد.

ایمیل: hotgooshkon@gmail.com

آیدی تلگرام: @hotgooshkon1

به امید جهانی آزاد تر!

 

۲ دیدگاه دربارهٔ «نشریه جهان آزاد، شماره 50. افزایش سرعت خواندن بریل، آیا حاضرید آنچه را که لازم است انجام دهید؟»

با سلام و وقت بخیر خدمت تیم نشریه.
مقاله بسیار روان ترجمه شده و از نظر محتوایی هم خیلی مفید بود.
ممنون از همه همکاران این مجموعه.
دیگه وقتش شده برم در مجلات متنوع نابینایی بریل توی ایران عضو بشم.
امکانات خواندن و نوشتن بریل مثل چاپگر، برگه، دستگاه تایپ پرکینز و نمایشگر و یاد‌داشت بردار الکترونیک بریل نیز به راحتی نیز در دسترس من و دوستانم در ایران نیز قرار داره.
به هر حال من به شخصه دوست داشتم به جای خواندن با نرم افزار موتور صوتی توی کامپیوتر، با نمایشگر بریل مطالعه می کردم.
در ضمن شاید اگه معادل انگلیسی کلمات بند ۷ از توصیه ها هم آورده می شد بهتر بود.
مثلا کلمه and در انگلیسی علامت کوتاهنویسی داره و اگه اشتباه نکنم شبیه حرف ص فارسی هست.
نویسنده توصیه کرده کاربرد این علامت اختصاری که هم خود یک کلمه مجزا بوده و هم به عنوان بخشی از کلماتی مثل “strand,” “band,” و “land,” نیز می باشد، همراه هم یاد بگیریم.
البته که ما در زبان فارسی کوتاهنویسی بریل نداریم و این توصیه فقط به کار زبان هایی مثل انگلیسی میاد.
توی توصیه سه هم یه لحظه مغذ من کار نکرد و نفهمیدم چطور مچ دست من باید درست بالای صفحه حرکت کند.
فکر می کردم منظور از بالا ضلع بالایی صفحه هست.
اما خوشبختانه به خاطر گذاشتن لینک منبع، وقتی به منبع مراجعه کردم متوجه شدم که منظورش اینه که مچ دست به کاغذ نمیچسبه ولی با فاصله خیلی کم از صفحه حرکت می کنه.
یعنی احتمالاً منظورش اینه که مچ دست هم نباید از صفحه فاصله زیاد داشته باشه و هم به صفحه نچسبه.
“Your wrists should move just above the page.”
کارتون مثل همیشه عالیه.
موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید