انتشار کتاب دانش فنی رایانه برای نابینایان

انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان به اطلاع می‌رساند؛ کتاب دانش فنی رایانه برای نابینایان به صورت صوتی-متنی شامل مقدمه و ۶ فصل، آماده ارائه به علاقه‌مندان می‌باشد.

توجه داشته‌باشید کتاب مذکور به صورت تئوری تألیف شده و در آن کار عملی به همراه صدای صفحه‌خوان انجام و تدریس نمی‌شود.

 

به منظور آشنایی بیشتر با این محصول مقدمه و فهرست آن در ادامه می‌آید.

 

برای تهیه این کتاب یک‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۸ و سه‌شنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۱۴ به جز روزهای تعطیل با تلفن 03136687033 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید با ارائه نام و نام خانوادگی و تلفن تماس به ایمیل انجمن به نشانی

Mojenoor84@gmail.com

درخواست تهیه این کتاب را ثبت کنید.

در بستر واتساپ و فقط با ارسال پیام متنی یا صوتی و با ارائه نام و نام خانوادگی به شماره 00989304424149  نیز می‌توانید درخواست تهیه این محصول را ارائه کنید.

به امید روزهای روشن‌تر.

 

مقدمه

 

به نام خداوند جان و خرد

 

امروزه رایانه آنچنان با زندگی روزمره ما درآمیخته که تصور زندگی بدون این دستگاه قدرتمند که جای خود را در نقطه نقطه زندگی ما پیداکرده‌است دشوار به نظر می‌رسد.

با توجه به این اهمیت بالا، داشتن دانش کافی در مورد آن به ما کمک‌می‌کند که هرچه بهتر و به شکلی مسئولانه از این دستگاه کاربردی استفاده‌کنیم. برای مثال داشتن اطلاعات کافی در مورد امنیت در رایانه و شبکه‌هایی مثل شبکه جهانی اینترنت به ما کمک‌می‌کند به صورتی امن و با حفظ حریم خصوصی خود از رایانه بهره ببریم.

در کتاب پیش روی شما تلاش‌شده همه اطلاعاتی که شما کاربر گرامی برای استفاده هرچه بهتر از رایانه به آن نیاز دارید در اختیار شما قرارگیرد تا بتوانید با اطمینان در دنیای تکنولوژی محور امروز فعالیت‌کنید.

ساختار کتاب

  • در فصل اول که به کلیات اختصاص یافته است ابتدا رایانه را تعریف می‌کنیم. سپس با تاریخچه رایانه، کاربردهای رایانه، اجزای رایانه، سخت‌افزار، دسته‌بندی رایانه‌ها و نرم‌افزار و انواع آن آشنا می‌شویم.
  • در فصل دوم به حل مسئله می‌پردازیم. در این فصل مباحث روش پولیا، بارش فکری و الگوریتم را بررسی می‌کنیم و با نمونه‌هایی از الگوریتم آشنا می‌شویم.
  • در فصل سوم که فنآوری‌های نوین نام دارد به روبات و علم روباتیک، قوانین روباتیک، مزایا و معایب روباتیک، رایانش ابری، نقاط قوت رایانش ابری، نقاط ضعف رایانش ابری و رایانش سبز می‌پردازیم.
  • در فصل چهارم که مربوط به امنیت است مثلث امنیت، اصطلاحات مهم امنیتی، انواع تهدیدهای فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، برخی راهکارهای جلوگیری از حملات، هک و بدافزارها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • در فصل پنجم که به تحلیل شبکه‌های مجازی اختصاص دارد به مفهوم و ویژگی‌های فضای مجازی؛ اینترنت؛ اینترنت اشیا؛ تارنما؛ مفهوم، قابلیت‌ها، انواع، کاربردها، تحلیل، مزایا و معایب شبکه‌های اجتماعی؛ فرهنگ فضای مجازی؛ آداب حضور در فضای مجازی؛ فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و امنیت در فضای مجازی می‌پردازیم.
  • نهایتاً در فصل ششم که به هوش مصنوعی و کاربردهای آن مربوط است ابتدا با مفهوم هوش مصنوعی آشنا می‌شویم و سپس مباحثی شامل عامل هوشمند، کاربردهای هوش مصنوعی، زبان‌های برنامه‌نویسی هوش مصنوعی، پردازش تصویر و بینایی ماشین، شبکه عصبی مصنوعی، هوش گروهی و منطق فازی را بررسی می‌کنیم.

توجه در استفاده

لطفاً در استفاده از کتاب به نکات زیر توجه فرمائید:

  • بهتر است در هر قسمت، پس از تمرین و تسلط نسبی به قسمت بعدی بروید.
  • نسخه متنی این کتاب نیز در قالب‌های docx، html و pdf ارائه شده که می‌توانید آن را در پوشه کتاب بیابید. می‌توانید برای خواندن نسخه docx از برنامه Microsoft Word، نسخه html از یک مرورگر مثل Chrome یا Firefox و برای مطالعه نسخه pdf از برنامه Adobe Reader استفاده کنید.

قدردانی

در این جا فرصت را غنیمت شمرده و از حمایت خانه‌ی ریاضیات اصفهان، به ویژه آقای دکتر علی رجالی، و از شما که با نظرات خود موجب ارتقای این کار و کارهای بعدی می‌شوید قدردانی می‌کنیم.

نگین رادمنش

 

فهرست كتاب دانش فنی رایانه برای نابینایان

مقدمه

فصل 1. کلیات

1-1. تعریف رایانه

1-2. تاریخچه رایانه

1-2-1. نسل اول (۱۹۳۷ تا ۱۹۴۶)

1-2-2. نسل دوم (۱۹۴۷ تا ۱۹۶۲)

1-2-3. نسل سوم (۱۹۶۳ تا امروز)

1-3. کاربردهای رایانه

1-3-1. کاربرد رایانه در حمل و نقل

1-3-2. کاربرد رایانه در آموزش

1-3-3. کاربرد رایانه در شهر الکترونیکي

1-3-4. کاربرد رایانه در پزشکی

1-4. اجزای رایانه

1-5. سخت‌افزار

1-5-1. واحد پردازش مرکزی

1-5-2. واحد ورودی

1-5-3. واحد خروجی

1-5-4. واحد حافظه

1.5.4.1. حافظه اصلی

1.5.4.2. انواع حافظه اصلی

1.5.4.3. حافظه جانبی

1.5.4.4. واحدهای اندازه‌گیری حافظه

1-6. دسته‌بندی رایانه‌ها

1-6-1. ابررایانه

1-6-2. رایانه بزرگ

1-6-3. رایانه کوچک

1-6-4. ریزرایانه

1-6-5. رایانه رومیزی

1-6-6. تین کلاینت

1-6-7. رایانه کیفی

1-6-8. تلفن هوشمند

1-6-9. تبلت

1-6-10. رایانه پوشیدنی

1-6-11. رایانه توکار یا نهفته

1-7. نرم‌افزار و انواع آن

1-7-1. نرم‌افزار کاربردی

1-7-2. نرم‌افزار سیستمی

1.7.2.1. برنامه‌های راه‌انداز سیستم

1.7.2.2. سیستم‌عامل

1.7.2.3. مفسر و مترجم

1.7.2.4. برنامه‌های سودمند

فصل 2.  حل مسئله

2-1. روش پولیا

2-2. بارش فکری

2-3. الگوریتم

2-4. نمونه‌هایی از الگوریتم

2-4-1. الگوریتم محاسبه نمره پایانی

2-4-2. الگوریتم معمای گرگ و گوسفند و کلم

2-4-3. مراحل تامین الگوریتم

2-4-4. الگوریتم حدس کولاتز

فصل 3. فن‌آوری‌های نوین

3-1. روبات و علم روباتیک

3-1-1. قوانین روباتیک

3-1-2. مزایا و معایب روباتیک

3-2. رایانش ابری

3-2-1. نقاط قوت رایانش ابری

3-2-2. نقاط ضعف رایانش ابری

3-2-3. رایانش سبز

فصل 4.  امنیت

4-1. مقدمه

4-2. مثلث امنیت

4-3. اصطلاحات مهم امنیتی

4-4. انواع تهدیدهای فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات

4-4-1. مهندسی اجتماعی

4-4-2. حمله انکار خدمات (DoS و DDoS)

4-4-3. حمله مرد میانی

4-4-4. حمله فریبکاری

4-4-5. حمله استراق سمع

4-4-6. Phishing

4-5. برخی راهکارهای جلوگیری از حملات

4-5-1. رمزنگاری

4-5-2. سیستم تشخیص نفوذ

4-5-3. سیستم محافظت در برابر نفوذ

4-5-4. دیوار آتش

4-6. هک چیست؟

4-6-1. هک قانونی

4-6-2. انواع هکرها

4-7. بدافزارها

فصل 5.  تحلیل شبکه‌های مجازی

5-1. فضای مجازی

5-2. ویژگی‌های فضای مجازی.

5-3. اینترنت

5-3-1. اینترنت اشیا

5-3-2. تارنما

5-4. شبکه‌های اجتماعی مجازی

5-4-1. مفهوم شبکه‌های اجتماعی مجازی

5-4-2. قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی

5-4-3. انواع شبکه‌های اجتماعی مجازی

5-4-4. کاربردهای شبکه‌های اجتماعی

5-4-5. تحلیل شبکه‌های اجتماعی

5-4-6. مزایای شبکه‌های اجتماعی

5-4-7. معایب شبکه‌های اجتماعی

5-5. فرهنگ فضای مجازی

5-5-1. آداب حضور در فضای مجازی

5-5-2. فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی

5-5-3. امنیت در فضای مجازی

فصل 6. هوش مصنوعی و کاربردهای آن

6-1. مفهوم هوش مصنوعی

6-2. عامل هوشمند

6-3. کاربردهای هوش مصنوعی

6-4. زبان‌های برنامه‌نویسی هوش مصنوعی

6-5. پردازش تصویر و بینایی ماشین

6-6. شبکه عصبی مصنوعی

6-7. هوش گروهی

6-8. منطق فازی

تماس با ما

محصولات دیگر

درباره انجمن موج نور

به نام آفریدگار قلم معرفی انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان انجمن علمي-فرهنگي موج نور اصفهان با حمايت علمي خانه رياضيات اصفهان و پشتيباني سازمان بهزيستي استان اصفهان و شهرداري اصفهان، به همت جمعی از اساتید دانشگاه و تعدادی از نابینایان و کم‌بینایان تأسیس و فعاليت¬هاي خود را از سال 1384 هجری شمسی (2005 میلادی) آغاز نموده است. هدف اصلی انجمن آموزش رايانه معمولی به نابينايان و کم¬بينايان فارسی زبان برای کارآفرينی و رفع نيازهای روزمره آنهاست. مهم‌ترین فعالیت انجمن، تولید کتب خودآموز در زمینه‌ی رایانه و تلفن همراه است؛ بر این اساس تا کنون حدود ۷۰ عنوان کتاب خودآموز به صورت صوتی، همراه با کار عملی و بر روی لوح فشرده (CD DVD) در انجمن تولید و به گروه هدف ارائه شده است. فعالیت‌های دیگر انجمن عبارت‌اند از: • تولید کتب صوتی در زمینه‌های مختلف فناوری اطلاعات (فاوا)، جهت‌یابی، تلفن همراه و آمار و ریاضی. برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی مانند کلاس های آموزش استفاده از رایانه عادی ومهارتهای زندگی به نابینایان،آموزش آمار و ریاضی. • تهیه نرم‌افزارهای کاربردی؛ مثل قرآن و نهج البلاغه. • پاسخ‌گویی تلفنی به سؤالات و ارتباطات موثر با فارسی زبانان داخل وخارج کشور. • شرکت در سمینار‌های برگزار‌شده در داخل و خارج کشور و ارائه مقالات. • اطلاع‌رسانی از طریق سایت و سامانه تلفن گویا. • پیگیری مناسب‌سازی سایت‌ها و برنامه‌ها و تهیه‌ی استانداردهای طراحی برنامه و سایت. • مناسب‌سازی مبلمان شهری از جمله مناسب کردن پیاده‌رو‌ها. • گویاسازی چراغ‌های راهنما و اتوبوس‌های شهری. • برگزاری جلسات برنامه ریزی برای اشتغال نابینایان و کمبینایان و تلاش برای کارآفرینی برای آنان . • تولید فیلمهای مختلف برای شناساندن توانمندیهای نابینایان به مردم وکارفرمایان و خانواده های نابینایان • همکاری با سازمان‌ها، شرکت‌ها، انجمن‌ها و دانشگاه‌ها. راه‌های ارتباط با انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان به شرح زیر است: تلفن تماس و پاسخ‌گویی به سؤالات: 03136687033 روزهای یک‌شنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ و روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه از ساعت ۱۲ تا ۱۴ به جزء روزهای تعطیل. تلفن سیستم اطلاع‌رسانی: 03136688000 در تمام ساعات شبانه‌روز. پست الکترونیکی: mojenoor84@gmail.com نشانی سایت اینترنتی: www.mnsi.ir نشانی پستی: اصفهان، خیابان سعادت‌آباد، رو به روی مقبره‌ی بانو امین، جنب ورزشگاه امین، خانه‌ی ریاضیات اصفهان، بخش نابینایان. فاکس: 03136692014. کانال انجمن در پیام‌رسان تلگرام: @mojenoor به امید روزهای روشن‌تر.
این نوشته در آموزش, آموزش های خریدنی, اخبار, اطلاع رسانی, صوتی, کامپیوتر, کتاب, کتاب صوتی ارسال و , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

5 Responses to انتشار کتاب دانش فنی رایانه برای نابینایان

  1. 1
    manchester says:

    سلام،
    مثل همیشه تشکر می‌کنم از محصولاتی که ارائه میدید. کمی و کاستیهایی داره ولی بی فایده هم نیست.
    ولی تعجب می‌کنم از مسؤول روابط عمومی موج نور که استانداردهای لازم در ثبت شماره تماس، اونم به شکل بین المللی رو رعایت نمیکنه.

    شماره بین المللی رو به این شکل مینویسن:
    +98-930-442-41-49
    فقط یه اطلاع رسانی بود.
    چون اگر شماره ها رو روی سایت خودتون هم به این شکل نوشته باشید و یه خارجکی احتمالی ببینه، فاجعه قرن اتفاق میفته.
    هرچند اینقدر تو زمینه بین المللی دوستان نابینا گاف دادن که این یکی شاید خیلی به چشم نیاد.
    به امید روزی که سواد واقعی جدیتر گرفته بشه

    • 1.1

      سلام به شما، نوشتن شماره تماس برای نرم‌افزارها، سایت‌ها، موقعیت‌های مکانی، زبان‌ها و … به سبک‌های مختلف انجام می‌شود؛ ما به خاطر سهولت استفاده دوستان نابینا و کم‌بینا و فراهم کردن این امکان که بتوانند شماره را به راحتی کپی و در هرجایی استفاده کنند و با سردرگمی مواجه نشوند؛ شماره را به این سبک نوشتیم. ما با استفاده از پیام‌رسان واتساپ از شماره مذکور یک لینک تولید کردیم که شماره مورد نظر تقریباً به همین سبکی که ما نوشته بودیم در آن درج شد. درمورد دو صفر اول هم شما درست می‌فرمایید؛ اما دوستان کارشناسی مثل شما با قائده استفاده از علامت + آشنا هستند و آنهایی هم که کمتر آشنایی دارند با روشی که ما می‌نویسیم؛ می‌توانند با شماره مربوطه تماس بگیرند. به هر جهت به خاطر توجه شما به نکات این چنینی سپاس‌گزاریم. هر روز دانشمندتر از پیش باشید.

      • 1.1.1
        manchester says:

        سلام مجدد، ظاهراً هرچی ما مشاوره میدیم، قرار هست توجیه بشنویم. ولی من خسته نمیشم و بازم اگر ایرادی باشه مینویسم. حتی اگر مسؤولین شما بخوان براش توجیه بیارن.
        این مثال شما مثل این میمونه که چون یه مجلس همه بچه هاش نابینا هستند، اگر میخوایم مرغ غذا بدیم، بیایم و گوشتهاش رو ریز ریز کنیم و استخوان هاش رو در بیاریم با این توجیه که بچه نابینا راحت غذا بخوره. برادر ماهیگیری یاد بده به جای توجیه کردن که همون ماهی در دهان گذاشتن باشه.
        تو رو خدا یه کم هم فکر کنید امثال چوبینیها درست میگن. مگر چی میشه؟ تازه گیرم چوبینیها غلط گفتند. این همه شما غلط گفتید و رفتید جلو، بذارید یه بار اهم این غلط از سمت چوبینیها باشه. البته مطمئن باشید که اگر به چوبینیها اعتماد کنید، قطعاً نتیجش بهتر از گذشته شما خواهد بود. این رو قول شرف میدم.
        چون چوبینیها درد کشیدن و شما ها همیشه ………………….

        • درود مجدد و فراوان‌تر از دفعه قبل؛ اول اینکه منظورمان توجیه یا نادیده گرفتن نظرات شما نبود؛ دوم همانطور که نوشتیم؛ وقتی از این شماره از واتساپ لینک گرفتیم شماره را به جز دوتا صفر اولش که به جای آن علامت + گذاشته‌بود به همان شکلی نوشته‌بود که ما نوشته‌بودیم؛ سوم براساس احترامی که برای حرف شما و همه کاربران قائل هستیم؛ اطلاعات تماس چند سایت بین‌المللی را هم کنترل کردیم که به شکل‌های مختلفی شماره‌ها را نوشته‌بودند؛ به هر حال ضمن عرض تشکر مجدد منتظر نظرات و پیشنهادهای سازنده شما هستیم. سالم و پا برجا باشید.

          • manchester says:

            با سلام مجدد،
            خستم از این توجیههای عجیب و غریب. داداش شاید سواد اون سایتها هم در حد سواد شما و همکاراتون بوده.
            منظور من استاندارد نویسی بود و نه تقلید از این وبسایت و یا آن وبسایت.
            نمیدونم چرا من و سازمان شما نمیتونیم حرف همدیگه رو بفهمیم.
            جداً باید این قضیه یه واکاوی بشه.
            اصولاً چرا اکثر شرکتهای ایرانی قادر به فهم کاربراشون نیستند.
            بازم باید برای توجیه شما یه مثال بزنم: همانطور که در جریان هستید، خواندن خط بریل آن هم به شکل استاندارد، باید با دو دست صورت بپذیرد. حال بعضی از نابینایان دنیا دارن با یک دست و حتی بعضیهاشون پا رو فراتر گذاشتن و با یک انگشت خط مبارک و مقدس بریل رو میخونن. حال با توجه به تصور غلط شما از استاندارد، آیا چون در خیلی از نقاط دنیا، بعضی از نابینایان خط بریل رو با یه انگشت میخونن، ما هم باید به بچه های نابینای خود توصیه کنیم که بریل رو یک انگشتی بخونن. صرفاً به خاطر اینکه خواندن خط بریل در دنیا به چند شکل صورت میگیره؟
            نه برادر، همیشه یادگیری و یا انجام هر کاری به شکل استانداردش قابل پذیرش هست. وگرنه اسمش گاف هست که بعضی از نابینایان به ظاهر نخبه این کشور دارن تو عرصه بین المللی مرتکبش میشن.
            موفقتر از پیش باشید

دیدگاهتان را بنویسید