خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

انتشار کتاب خودآموز مبانی جاوا اسکریپت (JavaScript) برای نابینایان جلد اول

انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان به اطلاع می‌رساند؛ کتاب خودآموز مبانی JavaScript برای نابینایان جلد اول به صورت صوتی-متنی شامل مقدمه، ۱۵ فصل، ۲ ضمیمه و واژه‌نامه، آماده ارائه به علاقه‌مندان می‌باشد.

به منظور آشنایی بیشتر با این محصول مقدمه و فهرست آن در ادامه می‌آید.

برای تهیه این کتاب یک‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۸ و سه‌شنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۱۴ به جز روزهای تعطیل با تلفن 03136687033 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید با ارائه نام و نام خانوادگی و تلفن تماس به ایمیل انجمن به نشانی

Mojenoor84@gmail.com

درخواست تهیه این کتاب را ثبت کنید.

در بستر واتساپ و فقط با ارسال پیام متنی یا صوتی و با ارائه نام و نام خانوادگی به شماره 00989304424149  نیز می‌توانید درخواست تهیه این محصول را ارائه کنید.

به امید روزهای روشن‌تر.

مقدمه

به نام خداوند جان و خرد

JavaScript یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی مهم در طراحی وب است. با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی طراحان وب می‌توانند صفحات وب را پویاسازی کنند. کدهای این زبان برنامه‌نویسی در مرورگر اجرا می‌شوند و یک صفحه وب را از یک سند ساده به یک صفحه پویا و تعاملی تبدیل می‌کنند.

همچنین از این زبان برنامه‌نویسی برای طراحی برنامه‌های تحت وب استفاده می‌شود و بسیاری از برنامه‌هایی که ما از آنها استفاده می‌کنیم، مثل برنامه‌های تحت وب Google Docs، Google Sheets و Google Slides با بهره‌گیری از JavaScript نوشته شده‌اند.

در این کتاب که اولین جلد از مجموعه خودآموز مبانی JavaScript برای نابینایان است شما مبانی این زبان برنامه‌نویسی را می‌آموزید. دقت داشته باشید که برای یادگیری JavaScript باید دانش لازم را از HTML و CSS داشته باشید. می‌توانید برای یادگیری این مباحث به کتاب خودآموز مبانی HTML برای نابینایان و کتاب خودآموز مبانی CSS برای نابینایان جلد اول و دوم که توسط انجمن موج نور اصفهان تولید شده‌اند مراجعه کنید.

ساختار کتاب

  • در فصل اول که به مفاهیم اولیه اختصاص دارد ابتدا با JavaScript و دستور زبان آن آشنا می‌شویم. سپس روش افزودن کدهای JavaScript را به صفحات وب یاد می‌گیریم و نهایتاً با کامنت در JavaScript آشنا می‌شویم.
  • در فصل دوم با روش‌های مختلف نمایش خروجی JavaScript شامل نمایش خروجی در یک عنصر، جایگزین‌کردن محتوای صفحه با خروجی، نمایش خروجی در یک کادر محاوره‌ای و نمایش خروجی در console آشنا می‌شویم.
  • در فصل سوم کار با مقادیر و متغیرها را یاد می‌گیریم. در این فصل ابتدا با مفهوم literal و متغیر آشنا می‌شویم. سپس نحوه تعریف یک متغیر با کلیدواژه var، تعریف یک متغیر با کلیدواژه let، مقداردهی یک متغیر، تعریف یک ثابت و تعریف چند متغیر یا ثابت به‌صورت یک‌جا را می‌آموزیم.
  • در فصل چهارم مبحث مقادیر و متغیرها را ادامه می‌دهیم. در این فصل به تعریف مجدد یک متغیر، استفاده از شناسه‌ها در JavaScript، انجام عملیات ریاضی با متغیرها و مقادیر، انجام عملیات ریاضی روی یک متغیر و مقداردهی متغیر با نتیجه عملیات، کاهش و افزایش سریع مقدار عددی یک متغیر و الحاق رشته‌های متنی می‌پردازیم و نهایتاً با نکته‌ای در رابطه با استفاده از متغیرها آشنا می‌شویم.
  • فصل پنجم به تابع اختصاص دارد. در این فصل ابتدا با مفهوم تابع آشنا می‌شویم و سپس روش تعریف یک تابع ساده، تعریف یک تابع دارای ورودی، تعریف یک تابع دارای ورودی با مقدار پیش‌فرض، تعریف یک تابع دارای خروجی، و صدازدن یک تابع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • در فصل ششم که به شی اختصاص پیدا کرده ابتدا یاد می‌گیریم که شی چیست. سپس به نحوه تعریف یک شی فقط با ویژگی، دسترسی به مقادیر ذخیره‌شده در ویژگی های یک شی و مقداردهی آنها و تعریف یک شی با ویژگی و متد می‌پردازیم.
  • در فصل هفتم که درباره مبحث رویداد است، ابتدا با رویداد و رویدادگردان آشنا می‌شویم و سپس کار با رویدادهای کلیک روی عنصر، نگه‌داشتن نشانگر ماوس روی عنصر و برداشتن نشانگر از روی آن، تغییر عنصر و رویداد ورودی را یاد می‌گیریم.
  • در فصل هشتم با نحوه کار با رشته‌های متنی آشنا می‌شویم. در این فصل به مباحثی شامل اطلاع از تعداد کاراکترها در یک رشته متنی، تبدیل حروف کوچک به بزرگ و بلعکس، الحاق چند رشته متنی، حذف فضاهای خالی از دو طرف رشته متنی، افزودن یک رشته متنی به دو طرف یک رشته متنی دیگر، جایگزینی در رشته متنی و دریافت بخشی از یک رشته متنی می‌پردازیم.
  • در فصل نهم مباحث فصل قبلی را ادامه داده‌ایم. در این فصل مواردی شامل نحوه دریافت یک کاراکتر از رشته متنی، استفاده از کاراکترهای گریز، شکستن یک رشته متنی و استفاده از الگوی رشته متنی را مورد بحث قرار داده‌ایم.
  • فصل دهم به جستجو در رشته متنی اختصاص دارد. در این فصل نحوه دریافت اندکس اولین حرف از اولین نتیجه و اولین حرف از آخرین نتیجه عبارت جستجوشده در رشته متنی، انجام جستجو در رشته متنی، بررسی وجود یا عدم وجود یک عبارت در رشته متنی و بررسی اینکه آیا یک رشته متنی با یک عبارت خاص شروع یا ختم می‌شود یا خیر را یاد می‌گیریم.
  • در فصل یازدهم با نحوه کار با اعداد آشنا می‌شویم. در این فصل در مورد اعداد در JavaScript، اعداد با ماهیت رشته متنی، مقدار NaN، مقدار Infinity، استفاده از اعداد هگزادسیمال و تبدیل عدد به رشته متنی صحبت می‌کنیم.
  • در فصل دوازدهم مبحث کار با اعداد را ادامه داده‌ایم. در این فصل به موارد شامل تبدیل عدد به عدد علمی، تعیین تعداد ارقام اعشاری، تعیین تعداد ارقام برای یک عدد و تبدیل مقادیر به عدد می‌پردازیم.
  • فصل سیزدهم به کار با آرایه‌ها اختصاص یافته است. در این فصل ابتدا با مفهوم آرایه آشنا می‌شویم. سپس یاد می‌گیریم که چطور یک آرایه را ایجاد کنیم، یک آرایه را ایجاد و آیتم‌های آن را به‌صورت جداگانه مقداردهی کنیم، یک آرایه را با استفاده از کلیدواژه new و تابع Array ایجاد کنیم، به آیتم‌های یک آرایه دسترسی پیدا کنیم، مقدار یک آیتم در یک آرایه را تغییر دهیم، به کل آرایه دسترسی پیدا کنیم و آرایه‌بودن یک متغیر را تشخیص دهیم.
  • در فصل چهاردهم موضوع کار با آرایه‌ها را ادامه می‌دهیم. در این فصل نحوه اطلاع از تعداد آیتم‌های یک آرایه، تبدیل یک آرایه به رشته متنی، افزودن آیتم به آرایه و حذف آیتم از آرایه را بررسی می‌کنیم.
  • در فصل پانزدهم نیز مبحث کار با آرایه‌ها را دنبال می‌کنیم. در این فصل با چگونگی الحاق چند آرایه، دریافت بخشی از یک آرایه، مرتب‌کردن یک آرایه، مرتب‌کردن یک آرایه با ارائه تابع مقایسه، معکوس‌کردن یک آرایه و دریافت بزرگ‌ترین یا کوچک‌ترین مقدار در یک آرایه با آیتم‌های عددی آشنا می‌شویم.
  • در ضمیمه ۱ لیست کلمات رزروشده در JavaScript را مشاهده می‌کنیم.
  • نهایتاً در ضمیمه ۲ لیست همه رویدادهای HTML را مشاهده می‌کنیم.

این کتاب دارای یک واژه‌نامه هم هست که در آن اکثر لغات انگلیسی به کار رفته در کتاب، همراه معادل فارسی آن‌ها ارائه شده‌است.

توجه در استفاده

لطفاً در استفاده از کتاب به نکات زیر توجه فرمائید:

  • سیستم‌عامل به کار گرفته شده در این کتاب Windows 10 Pro نسخه ۶۴ بیتی می‌باشد.
  • ویرایشگر به‌کار رفته در این کتاب برنامه Notepad می‌باشد.
  • مرورگری که در کتاب از آن استفاده شده است مرورگر Google Chrome است.
  • پرونده نمونه هر قسمت دارای بخش عملی در پوشه Examples کتاب قرار دارد.
  • بهتر است در هر قسمت، پس از تمرین و تسلط نسبی به قسمت بعدی بروید.
  • عبارات دیگری که همراه صحبت‌های گوینده می‌شنوید، خروجی صفحه‌خوان JAWS نسخه ۲۰۲۲ به همراه موتور صوتی پارس‌آوا نسخه ۳ است؛ صفحه‌خوان، نوشته‌های خروجی برنامه‌ها را به گفتار تبدیل می‌کند.
  • با کلمات و عباراتی که از صفحه‌خوان‌ها می‌شنوید به خوبی مأنوس شوید؛ زیرا وقتی با نرم‌افزارها، وب، رایانه و تلفن همراه کار می‌کنیم؛ عملا توسط صدای آن‌هاست که می‌بینید.
  • نسخه متنی این کتاب نیز در قالب‌های docx، html و pdf ارائه شده که می‌توانید آن را در پوشه کتاب بیابید. می‌توانید برای خواندن نسخه docx از برنامه Microsoft Word، نسخه html از یک مرورگر مثل Chrome یا Firefox و برای مطالعه نسخه pdf از برنامه Adobe Reader استفاده کنید.

قدردانی

در این جا فرصت را غنیمت شمرده و از حمایت خانه‌ی ریاضیات اصفهان، به ویژه آقای دکتر علی رجالی، و از شما که با نظرات خود موجب ارتقای این کار و کارهای بعدی می‌شوید قدردانی می‌کنیم.

نصرالله رضائی

فهرست کتاب خودآموز مبانی JavaScript برای نابینایان جلد اول

مقدمه

فصل 1. مفاهیم اولیه

1-1. JavaScript چیست؟

1-2. آشنایی با دستور زبان JavaScript

1-3. افزودن JavaScript به صفحات HTML

1-3-1. روش‌های افزودن JavaScript به صفحه

1-3-2. افزودن JavaScript به‌صورت داخلی

1-3-3. افزودن JavaScript به‌صورت خارجی

1-4. کامنت

فصل 2. نمایش خروجی JavaScript

2-1. انواع روش‌های ارائه خروجی در JavaScript

2-2. نمایش خروجی در یک عنصر

2-3. جایگزین‌کردن محتوای صفحه با خروجی

2-4. نمایش خروجی در یک کادر محاوره‌ای

2-5. نمایش خروجی در console

فصل 3. کار با مقادیر و متغیرها (قسمت اول)

3-1. Literal چیست؟

3-2. متغیر چیست؟

3-3. تعریف یک متغیر با کلیدواژه var

3-4. تعریف یک متغیر با کلیدواژه let

3-5. مقداردهی یک متغیر

3-6. تعریف یک ثابت

3-7. تعریف چند متغیر یا ثابت به‌صورت یک‌جا

فصل 4. کار با مقادیر و متغیرها (قسمت دوم)

4-1. تعریف مجدد یک متغیر

4-2. شناسه‌ها در JavaScript

4-3. انجام عملیات ریاضی با متغیرها و مقادیر

4-4. انجام عملیات ریاضی روی یک متغیر و مقداردهی متغیر با نتیجه عملیات

4-5. کاهش و افزایش سریع مقدار عددی یک متغیر

4-6. الحاق رشته‌های متنی

4-7. نکته‌ای در رابطه با استفاده از متغیرها

فصل 5. تابع

5-1. تابع چیست؟

5-2. تعریف یک تابع ساده

5-3. تعریف یک تابع دارای ورودی

5-4. تعریف یک تابع دارای ورودی با مقدار پیش‌فرض

5-5. تعریف یک تابع دارای خروجی

5-6. صدازدن یک تابع

فصل 6. شی

6-1. شی چیست؟

6-2. تعریف یک شی فقط با ویژگی

6-3. دسترسی به مقادیر ذخیره‌شده در ویژگی های یک شی و مقداردهی آنها

6-4. تعریف یک شی با ویژگی و متد

فصل 7. رویداد

7-1. رویداد و رویدادگردان

7-2. رویداد کلیک روی عنصر

7-3. رویدادهای نگه‌داشتن نشانگر ماوس روی عنصر و برداشتن نشانگر از روی آن

7-4. رویداد تغییر عنصر

7-5. رویداد ورودی

فصل 8. کار با رشته‌های متنی (قسمت اول)

8-1. اطلاع از تعداد کاراکترها در یک رشته متنی

8-2. تبدیل حروف کوچک به بزرگ و بلعکس

8-3. الحاق چند رشته متنی

8-4. حذف فضاهای خالی از دو طرف رشته متنی

8-5. افزودن یک رشته متنی به دو طرف یک رشته متنی دیگر

8-6. جایگزینی در رشته متنی

8-7. دریافت بخشی از یک رشته متنی

8-7-1. دریافت بخشی از رشته متنی با امکان استفاده از عدد منفی برای موقعیت شروع و پایان

8-7-2. دریافت بخشی از رشته متنی بدون امکان استفاده از عدد منفی برای موقعیت شروع و پایان

8-7-3. دریافت بخشی از رشته متنی با تعیین محل شروع و طول آن بخش

فصل 9. کار با رشته‌های متنی (قسمت دوم)

9-1. دریافت یک کاراکتر از رشته متنی

9-1-1. دریافت یک کاراکتر از یک رشته متنی

9-1-2. دریافت مقدار یونیکد یک کاراکتر از یک رشته متنی

9-1-3. دریافت یک کاراکتر از یک رشته متنی با استفاده از کروشه

9-2. استفاده از کاراکترهای گریز

9-3. شکستن یک رشته متنی

9-4. الگوی رشته متنی

9-4-1. استفاده از الگوی رشته متنی

9-4-2. درج متغیرها و عبارت‌ها در رشته متنی با استفاده از الگو

فصل 10. جستجو در رشته متنی

10-1. دریافت اندکس اولین حرف از اولین نتیجه عبارت جستجوشده در رشته متنی

10-2. دریافت اندکس اولین حرف از آخرین نتیجه عبارت جستجوشده در رشته متنی

10-3. جستجو در رشته متنی

10-4. بررسی وجود یا عدم وجود یک عبارت در رشته متنی

10-5. بررسی اینکه آیا یک رشته متنی با یک عبارت خاص شروع یا ختم می‌شود یا خیر

فصل 11. کار با اعداد (قسمت اول)

11-1. اعداد در JavaScript

11-2. اعداد با ماهیت رشته متنی

11-3. مقدار NaN

11-4. مقدار Infinity

11-5. استفاده از اعداد هگزادسیمال

11-6. تبدیل عدد به رشته متنی

فصل 12. کار با اعداد (قسمت دوم)

12-1. تبدیل عدد به عدد علمی

12-2. تعیین تعداد ارقام اعشاری

12-3. تعیین تعداد ارقام برای یک عدد

12-4. تبدیل مقادیر به عدد

12-4-1. تبدیل انواع مقادیر به عدد

12-4-2. تبدیل مقادیر رشته‌ای به عدد صحیح

12-4-3. تبدیل مقادیر رشته‌ای به عدد اعشاری

فصل 13. کار با آرایه‌ها (قسمت اول)

13-1. آرایه چیست؟

13-2. ایجاد یک آرایه

13-3. ایجاد و مقداردهی آیتم‌های یک آرایه به‌صورت جداگانه

13-4. ایجاد یک آرایه با استفاده از کلیدواژه new و تابع Array

13-5. دسترسی به آیتم‌های یک آرایه

13-6. تغییر مقدار یک آیتم در یک آرایه

13-7. دسترسی به کل آرایه

13-8. تشخیص آرایه‌بودن یک متغیر

فصل 14. کار با آرایه‌ها (قسمت دوم)

14-1. اطلاع از تعداد آیتم‌های یک آرایه

14-2. تبدیل یک آرایه به رشته متنی

14-3. افزودن آیتم به آرایه

14-3-1. افزودن یک آیتم به انتهای یک آرایه

14-3-2. افزودن یک آیتم به ابتدای یک آرایه

14-3-3. افزودن یک یا چند آیتم در هرجایی از یک آرایه

14-4. حذف آیتم از آرایه

14-4-1. حذف آخرین آیتم یک آرایه

14-4-2. حذف اولین آیتم یک آرایه

14-4-3. حذف یک آیتم از هرجایی در یک آرایه

فصل 15. کار با آرایه‌ها (قسمت سوم)

15-1. الحاق چند آرایه

15-2. دریافت بخشی از یک آرایه

15-3. مرتب‌کردن یک آرایه

15-4. مرتب‌کردن یک آرایه با ارائه تابع مقایسه

15-5. معکوس‌کردن یک آرایه

15-6. دریافت بزرگ‌ترین یا کوچک‌ترین مقدار در یک آرایه با آیتم‌های عددی

ضمیمه ۱: کلمات رزروشده در JavaScript

ضمیمه ۲: لیست همه رویدادهای HTML

واژه‌نامه

تماس با ما

محصولات دیگر

۴ دیدگاه دربارهٔ «انتشار کتاب خودآموز مبانی جاوا اسکریپت (JavaScript) برای نابینایان جلد اول»

درود بر شما، به اطلاع می‌رساند؛ به دلیل قدیمی شدن کتاب خودآموز کار با گوشی‌های لمسی با سیستم عامل اندروید که در دو جلد تهیه شده‌بود؛ قرار است این کتاب با ویرایش جدید تهیه شود؛ اما اینکه دقیقاً چه موقع این کتاب آماده خواهدشد مشخص نیست. با آرزوی بهترین‌ها برای شما.

دیدگاهتان را بنویسید