خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

انتشار کتاب خودآموز مبانی جاوا اسکریپت (JavaScript) برای نابینایان جلد دوم

انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان به اطلاع می‌رساند؛ کتاب خودآموز مبانی JavaScript برای نابینایان جلد دوم به صورت صوتی-متنی شامل مقدمه، ۱۵ فصل و واژه‌نامه، آماده ارائه به علاقه‌مندان می‌باشد.

به منظور آشنایی بیشتر با این محصول مقدمه و فهرست آن در ادامه می‌آید.

برای تهیه این کتاب یک‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۸ و سه‌شنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۱۴ به جز روزهای تعطیل با تلفن 03136687033 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید با ارائه نام و نام خانوادگی و تلفن تماس به ایمیل انجمن به نشانی

Mojenoor84@gmail.com

درخواست تهیه این کتاب را ثبت کنید.

در بستر واتساپ و فقط با ارسال پیام متنی یا صوتی و با ارائه نام و نام خانوادگی به شماره 00989304424149  نیز می‌توانید درخواست تهیه این محصول را ارائه کنید.

به امید روزهای روشن‌تر.

مقدمه

به نام خداوند جان و خرد

JavaScript یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی مهم در طراحی وب است. با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی طراحان وب می‌توانند صفحات وب را پویاسازی کنند. کدهای این زبان برنامه‌نویسی در مرورگر اجرا می‌شوند و یک صفحه وب را از یک سند ساده به یک صفحه پویا و تعاملی تبدیل می‌کنند.

همچنین از این زبان برنامه‌نویسی برای طراحی برنامه‌های تحت وب استفاده می‌شود و بسیاری از برنامه‌هایی که ما از آنها استفاده می‌کنیم، مثل برنامه‌های تحت وب Google Docs، Google Sheets و Google Slides با بهره‌گیری از JavaScript نوشته شده‌اند.

در این کتاب که دومین جلد از مجموعه خودآموز مبانی JavaScript برای نابینایان است شما مبانی این زبان برنامه‌نویسی را می‌آموزید. دقت داشته باشید که برای یادگیری JavaScript باید دانش لازم را از HTML و CSS داشته باشید. می‌توانید برای یادگیری این مباحث به کتاب خودآموز مبانی HTML برای نابینایان و کتاب خودآموز مبانی CSS برای نابینایان جلد اول و دوم که توسط انجمن موج نور اصفهان تولید شده‌اند مراجعه کنید.

ساختار کتاب

  • در فصل شانزدهم که به حرکت بین آیتم‌های آرایه و انجام عملیات روی آنها اختصاص دارد با نحوه اجرای یک تابع برای هر آیتم در یک آرایه، ایجاد یک آرایه جدید با اجرای یک تابع روی آیتم‌های یک آرایه دیگر، فیلترکردن یک آرایه، ساده‌کردن یک آرایه، ساده‌کردن یک آرایه از راست به چپ و بررسی اینکه آیا همه آیتم‌های آرایه از یک شرط پیروی می‌کنند آشنا می‌شویم.
  • در فصل هفدهم مبحث حرکت بین آیتم‌های آرایه و انجام عملیات روی آنها را ادامه داده‌ایم. در این فصل به مباحثی شامل بررسی اینکه آیا حداقل یکی از آیتم‌های آرایه از یک شرط پیروی می‌کند، جستجو در یک آرایه، جستجو در یک آرایه با استفاده از یک تابع بررسی‌کننده و دریافت مقدار جستجوشده، جستجو در یک آرایه با استفاده از یک تابع بررسی‌کننده و دریافت اندکس مقدار جستجوشده، تبدیل رشته به آرایه و بررسی وجود یا عدم وجود یک آیتم در یک آرایه پرداخته‌ایم.
  • در فصل هجدهم با شی تاریخ آشنا می‌شویم. در این فصل نحوه ایجاد یک شی تاریخ، ایجاد یک شی تاریخ با استفاده از یک رشته تاریخ و زمان، تبدیل تاریخ متنی به هزارم ثانیه و دریافت زمان و تاریخ از یک شی تاریخ به‌صورت هزارم ثانیه را می‌آموزیم.
  • در فصل نوزدهم مباحث مربوط به شی تاریخ را ادامه داده‌ایم. در این فصل روش دریافت سال، ماه، روز و روز هفته، دریافت ساعت، دقیقه، ثانیه و هزارم ثانیه، دریافت تاریخ و زمان به وقت UTC، تعیین سال، ماه و روز، تعیین ساعت، دقیقه، ثانیه و هزارم ثانیه و مقایسه اشیای تاریخ را بررسی کرده‌ایم.
  • در فصل بیستم که به بولین، عملگرهای مقایسه و عملگرهای منطقی اختصاص دارد با بولین، تبدیل مقادیر به بولین، عملگرهای مقایسه، نکاتی در مورد مقایسه دو مقدار با دو نوع متفاوت و عملگرهای منطقی آشنا می‌شویم.
  • در فصل بیست و یکم که دستورات شرطی عنوان دارد ابتدا با مفهوم دستور شرطی آشنا می‌شویم. سپس نحوه استفاده از عملگر شرطی، دستور if، دستور else، دستور else if و دستور switch را یاد می‌گیریم.
  • فصل بیست و دوم به حلقه‌ها اختصاص دارد. در این فصل به مباحثی شامل مفهوم حلقه، حلقه for، حلقه for in، حلقه for of، حلقه while، حلقه do while، دستور break، دستور continue و برچسب می‌پردازیم.
  • در فصل بیست و سوم با مجموعه کار می‌کنیم. در این فصل ، ایجاد یک مجموعه، دریافت همه مقادیر مجموعه، حذف یک آیتم از یک مجموعه، بررسی وجود یک مقدار در یک مجموعه، اطلاع از تعداد آیتم‌های یک مجموعه و اجرای یک تابع برای هر آیتم در یک مجموعه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • فصل بیست و چهارم به موضوع نقشه اختصاص دارد. در این فصل با مفهوم نقشه، ایجاد یک نقشه، دریافت یک مقدار از نقشه، حذف یک آیتم از یک نقشه، اطلاع از تعداد موارد داخل نقشه، بررسی وجود یک کلید در نقشه، دریافت همه کلیدها و مقادیر از نقشه و اجرای یک تابع برای هر آیتم در نقشه آشنا می‌شویم.
  • در فصل بیست و پنجم که مربوط به کار با انواع داده است ابتدا با انواع داده در JavaScript آشنا می‌شویم. سپس نحوه اطلاع از نوع داده یک مقدار یا متغیر، کار با انواع داده undefined و null و بررسی اینکه آیا یک شی نمونه‌ای از یک شی دیگر است یا خیر را یاد می‌گیریم.
  • در فصل بیست و ششم با تبدیل انواع داده به یک‌دیگر آشنا می‌شویم. در این فصل چگونگی تبدیل رشته به عدد و برعکس، تبدیل شی تاریخ به عدد و رشته، تبدیل بولین به عدد و رشته و تبدیل خودکار انواع داده به یکدیگر را یاد می‌گیریم.
  • فصل بیست و هفتم به عبارت منظم اختصاص داده شده است. در این فصل ابتدا در مورد عبارت منظم صحبت می‌کنیم. سپس به نحوه جستجو در رشته با استفاده از عبارت منظم، جستجو و جایگزینی در رشته با استفاده از عبارت منظم، جستجو با استفاده از عبارت منظم و دریافت یک آرایه حاوی نتایج، تغییردهنده‌های رفتار عبارت منظم و الگوی عبارت منظم می‌پردازیم.
  • در فصل بیست و هشتم مبحث عبارت منظم را دنبال کرده‌ایم. در این فصل ابتدا با شی عبارت منظم آشنا می‌شویم. سپس چگونگی آزمایش یک عبارت منظم، اجرای یک عبارت منظم، دریافت یک عبارت منظم به‌صورت یک رشته متنی، اطلاع از فعال‌بودن تغییردهنده‌های رفتار در یک شی عبارت منظم و اطلاع از اندکسی که نتیجه بعدی از ان به بعد جستجو می‌شود را می‌آموزیم.
  • در فصل بیست و نهم موضوع کار با خطاها را بررسی می‌کنیم. در این فصل ابتدا با مفهوم خطا آشنا می‌شویم. سپس نحوه مشاهده خطاهای دستوری و رفع آنها، مدیریت خطاها، ایجاد یک خطای سفارشی، اجرای یک کد بعد از مدیریت خطا و کار با شی خطا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • نهایتاً در فصل سی مباحث بیشتری را در رابطه با متغیرها مورد بحث قرار می‌دهیم. در این فصل با انواع قلمرو برای متغیرها و ثابت‌ها، بالابری، حالت سخت‌گیرانه و کلیدواژه this آشنا می‌شویم.

این کتاب دارای یک واژه‌نامه هم هست که در آن اکثر لغات انگلیسی به کار رفته در کتاب، همراه معادل فارسی آن‌ها ارائه شده‌است.

توجه در استفاده

لطفاً در استفاده از کتاب به نکات زیر توجه فرمائید:

  • سیستم‌عامل به کار گرفته شده در این کتاب Windows 10 Pro نسخه ۶۴ بیتی می‌باشد.
  • ویرایشگر به‌کار رفته در این کتاب برنامه Notepad می‌باشد.
  • مرورگری که در کتاب از آن استفاده شده است مرورگر Google Chrome است.
  • پرونده نمونه هر قسمت دارای بخش عملی در پوشه Examples کتاب قرار دارد.
  • بهتر است در هر قسمت، پس از تمرین و تسلط نسبی به قسمت بعدی بروید.
  • عبارات دیگری که همراه صحبت‌های گوینده می‌شنوید، خروجی صفحه‌خوان JAWS نسخه ۲۰۲۲ به همراه موتور صوتی پارس‌آوا نسخه ۳ است؛ صفحه‌خوان، نوشته‌های خروجی برنامه‌ها را به گفتار تبدیل می‌کند.
  • با کلمات و عباراتی که از صفحه‌خوان‌ها می‌شنوید به خوبی مأنوس شوید؛ زیرا وقتی با نرم‌افزارها، وب، رایانه و تلفن همراه کار می‌کنیم؛ عملا توسط صدای آن‌هاست که می‌بینید.
  • نسخه متنی این کتاب نیز در قالب‌های docx، html و pdf ارائه شده که می‌توانید آن را در پوشه کتاب بیابید. می‌توانید برای خواندن نسخه docx از برنامه Microsoft Word، نسخه html از یک مرورگر مثل Chrome یا Firefox و برای مطالعه نسخه pdf از برنامه Adobe Reader استفاده کنید.

قدردانی

در این جا فرصت را غنیمت شمرده و از حمایت خانه‌ی ریاضیات اصفهان، به ویژه آقای دکتر علی رجالی، و از شما که با نظرات خود موجب ارتقای این کار و کارهای بعدی می‌شوید قدردانی می‌کنیم.

نصرالله رضائی

فهرست کتاب خودآموز مبانی JavaScript برای نابینایان جلد دوم

مقدمه

فصل 16. حرکت بین آیتم‌های آرایه و انجام عملیات روی آنها (قسمت اول)

16-1. اجرای یک تابع برای هر آیتم در یک آرایه

16-2. ایجاد یک آرایه جدید با اجرای یک تابع روی آیتم‌های یک آرایه دیگر

16-3. فیلترکردن یک آرایه

16-4. ساده‌کردن یک آرایه

16-5. ساده‌کردن یک آرایه از راست به چپ

16-6. بررسی اینکه آیا همه آیتم‌های آرایه از یک شرط پیروی می‌کنند

فصل 17. حرکت بین آیتم‌های آرایه و انجام عملیات روی آنها (قسمت دوم)

17-1. بررسی اینکه آیا حداقل یکی از آیتم‌های آرایه از یک شرط پیروی می‌کند

17-2. جستجو در یک آرایه

17-3. جستجو در یک آرایه با استفاده از یک تابع بررسی‌کننده و دریافت مقدار جستجوشده

17-4. جستجو در یک آرایه با استفاده از یک تابع بررسی‌کننده و دریافت اندکس مقدار جستجوشده

17-5. تبدیل رشته به آرایه

17-6. بررسی وجود یا عدم وجود یک آیتم در یک آرایه

فصل 18. شی تاریخ (قسمت اول)

18-1. ایجاد یک شی تاریخ

18-1-1. ایجاد یک شی تاریخ حاوی زمان و تاریخ جاری

18-1-2. ایجاد یک شی تاریخ حاوی یک زمان و تاریخ خاص

18-1-3. ایجاد یک شی تاریخ با استفاده از زمان به‌صورت هزارم ثانیه

18-2. ایجاد یک شی تاریخ با استفاده از یک رشته تاریخ و زمان

18-2-1. ایجاد یک شی تاریخ با استفاده از تاریخ و زمان استاندارد جهانی

18-2-2. ایجاد یک شی تاریخ با مقدار رشته‌ای تاریخ کوتاه

18-2-3. ایجاد یک شی تاریخ با مقدار رشته‌ای تاریخ بلند

18-3. تبدیل تاریخ متنی به هزارم ثانیه

18-4. دریافت زمان و تاریخ از یک شی تاریخ به‌صورت هزارم ثانیه

فصل 19. شی تاریخ (قسمت دوم)

19-1. دریافت سال، ماه، روز و روز هفته

19-2. دریافت ساعت، دقیقه، ثانیه و هزارم ثانیه

19-3. دریافت تاریخ و زمان به وقت UTC

19-4. تعیین سال، ماه و روز

19-5. تعیین ساعت، دقیقه، ثانیه و هزارم ثانیه

19-6. مقایسه اشیای تاریخ

فصل 20. بولین، عملگرهای مقایسه و عملگرهای منطقی

20-1. بولین چیست؟

20-2. تبدیل مقادیر به بولین

20-3. عملگرهای مقایسه

20-4. نکاتی در مورد مقایسه دو مقدار با دو نوع متفاوت

20-5. عملگرهای منطقی

فصل 21. دستورات شرطی

21-1. دستور شرطی چیست؟

21-2. عملگر شرطی

21-3. دستور if

21-4. دستور else

21-5. دستور else if

21-6. دستور switch

21-6-1. استفاده از دستور switch

21-6-2. کلیدواژه default

21-6-3. تعیین یک مجموعه دستورات برای چند مقدار

21-6-4. نکاتی درباره مقایسه در switch

فصل 22. حلقه‌ها

22-1. حلقه چیست؟

22-2. حلقه for

22-3. حلقه for in

22-4. حلقه for of

22-5. حلقه while

22-6. حلقه do while

22-7. دستور break

22-8. دستور continue

22-9. برچسب

فصل 23. کار با مجموعه‌ها

23-1. ایجاد یک مجموعه

23-2. دریافت همه مقادیر مجموعه

23-3. حذف یک آیتم از یک مجموعه

23-4. بررسی وجود یک مقدار در یک مجموعه

23-5. اطلاع از تعداد آیتم‌های یک مجموعه

23-6. اجرای یک تابع برای هر آیتم در یک مجموعه

فصل 24. کار با نقشه‌ها

24-1. نقشه چیست؟

24-2. ایجاد یک نقشه

24-3. دریافت یک مقدار از نقشه

24-4. حذف یک آیتم از یک نقشه

24-5. اطلاع از تعداد موارد داخل نقشه

24-6. بررسی وجود یک کلید در نقشه

24-7. دریافت همه کلیدها و مقادیر از نقشه

24-8. اجرای یک تابع برای هر آیتم در نقشه

فصل 25. کار با انواع داده

25-1. انواع داده در JavaScript

25-2. اطلاع از نوع داده یک مقدار یا متغیر

25-3. انواع داده undefined و null

25-4. بررسی اینکه آیا یک شی نمونه‌ای از یک شی دیگر است یا خیر

فصل 26. تبدیل انواع داده به هم‌دیگر

26-1. تبدیل رشته به عدد و برعکس

26-2. تبدیل شی تاریخ به عدد و رشته

26-3. تبدیل بولین به عدد و رشته

26-4. تبدیل خودکار انواع داده به یکدیگر

فصل 27. استفاده از عبارت منظم (قسمت اول)

27-1. عبارت منظم چیست؟

27-2. جستجو در رشته با استفاده از عبارت منظم

27-3. جستجو و جایگزینی در رشته با استفاده از عبارت منظم

27-4. جستجو با استفاده از عبارت منظم و دریافت یک آرایه حاوی نتایج

27-5. تغییردهنده‌های رفتار عبارت منظم

27-6. الگوی عبارت منظم

27-6-1. تعیین گستره‌ای از کاراکترها

27-6-2. گروه‌بندی کاراکترها و استفاده از بخشی از الگو

27-6-3. انتخاب بین چند مقدار

27-6-4. استفاده از فرانویسه‌ها

27-6-5. تعیین تعداد

فصل 28. استفاده از عبارت منظم (قسمت دوم)

28-1. شی عبارت منظم چیست؟

28-2. آزمایش یک عبارت منظم

28-3. اجرای یک عبارت منظم

28-4. دریافت یک عبارت منظم به‌صورت یک رشته متنی

28-5. اطلاع از فعال‌بودن تغییردهنده‌های رفتار در یک شی عبارت منظم

28-6. اطلاع از اندکسی که نتیجه بعدی از ان به بعد جستجو می‌شود

فصل 29. کار با خطاها

29-1. خطا چیست؟

29-2. مشاهده خطاهای دستوری و رفع آنها

29-3. مدیریت خطاها

29-4. ایجاد یک خطای سفارشی

29-5. اجرای یک کد بعد از مدیریت خطا

29-6. شی خطا

فصل 30. مباحث بیشتری در مورد متغیرها

30-1. انواع قلمرو برای متغیرها و ثابت‌ها

30-2. بالابری

30-3. حالت سخت‌گیرانه

30-3-1. حالت سخت‌گیرانه چیست؟

30-3-2. استفاده از حالت سخت‌گیرانه

30-4. کلیدواژه this

واژه‌نامه

تماس با ما

محصولات دیگر

۱۰ دیدگاه دربارهٔ «انتشار کتاب خودآموز مبانی جاوا اسکریپت (JavaScript) برای نابینایان جلد دوم»

سلام بر شما موج نوریهای گرام. کارتون درست بوده و البته هست. دمتون گرم و سرتون خوش باد. جوانگرایی موج نور هم واقعا جای سپاس داره. با احترام به کلیه اعضای انجمن، فقط به عنوان نمونه بگم: انگار با پیوستن نیروی جوون و مستعدی مثل میثم انگار انجمن بنزین زده و جون تازه تری گرفته. خلاصه راهتون همیشه مستدام باشه. البته C++ و دیگر زبانهای برنامه نویسی فراموش نشه. دمتون گرم و سرتون البته خوش باد.

سلام،در پاسخ به درخواست‌های متعدد دوستان عزیزی مثل شما، تلاش برای انجام این کار شروع شده، اگرچه به خاطر پیچ و خم‌های اداری ممکن است کمی طول بکشد؛ اما ما مصمم به انجام آن هستیم. از اینکه دغدغه دارید و انجمن را ترغیب به انجام کارهای این چنینی می‌کنید؛ سپاس‌گزاریم. حداکثر سعی خودمان را می‌کنیم؛ تا نظرات و پیشنهادات دوستان را تا جایی که امکانش باشد؛ به سر انجام برسانیم. سلامتی شما دوست عزیز؛ آرزوی قلبی ما است.

درود بر دوست عزیز و گران‌قدر آقای نام‌دار، ضمن عرض تشکر از پاسخ شما، به اطلاع می‌رساند؛ کتاب قبلی به خاطر تغییرات در انواع گوشی‌ها و ارائه نگارش‌های جدیدتر اندروید شاید برای برخی از دوستان به خصوص آنهایی که خیلی روی هماهنگی کتاب با آنچه در گوشی‌هایشان وجود دارد؛ حساس هستند؛ قابل استفاده نباشد؛ بنابر این ما در نظر داریم کتابی جدید تهیه کنیم که هنوز کار ضبط آن آغاز نشده و به محض فراهم شدن شرایط، این کار انجام خواهدشد. تن‌درست و موفق‌تر از پیش باشید.

دیدگاهتان را بنویسید