خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
فعال کردن زیر نویس برای ویدیو های یوتیوب.

اول یک ابهام زدایی، این امکان هنوز فراهم نیست که اسکرین ریدر همزمان با ویدیو خودکار زیر نویس ها را بخواند. برای خواندن زیرنویس ها باید ویدیو را متوقف کرده و زیر نویس را بخوانید.

توجه داشته باشید، توضیحی که در مورد زیر نویس می گذارم، برای تمام کانالهای یوتوبی انگلیسی قابل انجام است. اخیرا یوتیوب این امکان را هم اضافه کرده که اگر یک کانال انگلیسی باشد و حتی زیر نویس نداشته باشد، خود یوتیوب می تواند برای آن زیر نویس ایجاد کند و جمله به جمله نشان دهد. فقط استفاده از آن برای نابینایان کمی متفاوت است.

نکته مهم این است که باید با کامپیوتر یوتیوب را باز کنید. متاسفانه هنوز امکان مطالعه زیر نویس در اپ یوتیوب فراهم نشده است. این مورد به گوگل گزارش شده، اما هنوز پیاده سازی نشده است.
اول توضیح می دهم چطور زیر نویس را فعال کنید، بعد توضیح می دهم چطور باید به روش نابینایی راحت هم ویدیو را گوش دهید و هم هر جا خواستید زیر نویس را با اسکرین ریدر بخوانید.

 

روش فعال کردن زیرنویس:

 

1. در صفحه یک ویدیویی یوتیوب، بروید بالای صفحه و بعد H را روی کیبورد فشار دهید و سپس بروید روی اولین هِدینگ که عنوان ویدیو است.

2. سپس چند بار Shift + Tab بزنید، یک لینک هست با نام Settings روی آن اینتر بزنید تا باز شود.
3. در یکی از گزینه های منویی که باز می شود، sub title است، روی آن جهت نمای راست را بزنید تا ساب منو باز شود.
4. سپس گزینه English auto Generate را بزنید، گاهی هم گزینه English تنها هم دارد که این زیر نویس از قبل آماده شده است و دقیق تر است.

 

چند نکته کمکی برای کنترل بهتر ویدیوها:

 

از آنجایی که صفحه خوان باید زیر نویس را برای کاربر نابینا بخواند، باید ویدیو را متوقف کرده و سپس زیر نویس را بخوانید. برای کاربر نابینا بهتر است که از بخشی که زیر نویس نمایش می یابد جابجا نشود. و با شرت کات ویدیو را متوقف و مجددا پخش کند.
برای پخش و نگه داشتن ویدیو هایی که در یوتیوب تماشا می کنید، بدونه اینکه از بخشی که زیر نویس می آید نیاز باشد جابجا بشوید، فقط کافی است NVDA + F2 را بزنید و سپس حرف K را فشار دهید.
برای جلو و عقب کردن ویدیو هم می توانید Alt + left or right را بزنید.
فقط دقت کنید که، ویدیویی که میخواهید تماشا کنید را، در یک تب جدید باز کنید. به این منظور روی لینک ویدیو کنترل اینتر بزنید. چون اگر اینتر زده باشید، صفحه فعلی به صفحه جدید منتقل می شود و وقتی alt را نگه میدارید و جهت نمای چپ را فشار می‌دهید تا ویدیو را به عقب ببرید، مرورگر به صفحه قبل باز می گردد. این ترکیب کلیدها با شُرت کات های مرورگر، اشتراک دارد، اما اگر ویدیو در یک تب جدید باز شده باشد، دیگر این اتفاق نمی افتد، به این دلیل که، در آن تب اصلا صفحه قبلی وجود ندارد.

۲ دیدگاه دربارهٔ «فعال کردن زیر نویس برای ویدیو های یوتیوب.»

دیدگاهتان را بنویسید