جستجو
Close this search box.
جستجو
پادکست رو‌در‌رو، شماره 4. کودکان نابینا و کارهای معمولی

شما شنونده پادکست رو‌در‌رو هستید! پادکستی که قراره به طرح و حل مسائل و مواردی بپردازه که می‌تونن نقش بزرگی در چگونگی ارتباط بهتر نابینایان با اجتماع اطراف، دستیابی به موفقیت بیشتر، احساس بهتر در زندگی فردی و اجتماعی این افراد، و همچنین آگاهیبخشی به جامعه در نوع ارتباطگیری با نابینایان ایفا کنن. در رو‌در‌روی این بار هم مثل همیشه همراه ما باشید!

 

مشخصات پادکست:

 

  • موضوع پادکست شماره 4: کودکان نابینا و کارهای معمولی
  • راوی: مریم امینی
  • مترجم و نویسنده متن پادکست: ساقی نخعی زاده
  • تدوین: بهنام نصیری
  • منبع: WonderBaby.org
  • انتشار از وب سایت محله نابینایان Gooshkon.ir

 

باکس دانلود پادکست رو‌در‌رو شماره 4 همراه با پخش آنلاین

 

دانلود پادکست رودررو، قسمت 4

 

 

 

نسخه متنی پادکست رو در رو شماره 4:

 

شما شنونده سری پادکست‌های رو‌در‌رو هستید! بخشی که به شناخت مسائل و موانع موجود در راه دستیابی کودکان نابینای ما به یک زندگی شاد و مستقل و راه‌هایی در جهت رفع این موارد می‌پردازه. در این رو‌در‌رو هم مثل همیشه همراه ما باشید!

 

کودکان نابینا و کارهای معمولی

 

بزرگ شدن بدون بینایی می‌تونه مشکل باشه. پُر کردنِ شکاف ندانسته‌ها و فهمیدنِ همه‌ی آنچه در دنیای اطراف می‌گذره می‌تونه برای فرزند شما سخت باشه. به همین خاطره که کودکان نابینا به‌خصوص وقتی کوچک اند نیاز دارند شما کمکشون کنید که بفهمند امور زندگی چه جوری می‌گرده و مردم چه جوری کارهای ساده‌شون‌رو انجام میدن.

فرزند شما همچنین نیاز داره که تمام چیزهای موجود در محیط اطرافش‌رو بهش نشون بدید؛ حتی چیزهایی مثل دستگاه‌های خودکارِ فروش هله‌هوله توی فروشگاه‌ها، یا ماشین‌ها و حیوانات اسباب بازی که توی بعضی فروشگاه‌های بزرگ (یا همون مال‌ها) مخصوص کودکان می‌گذارند که سوارشون بشن. ممکنه شما پیش خودتون فکر کنید چه بچه‌ی باتربیتی دارید که هیچ وقت نمیگه می‌خواد سواری بگیره، یا مثلاً نمی‌خواد از اون آدامس‌‌قلقلی‌ها که توی بلورهای بزرگه براش بخرید؛ اما شاید اون اصلاً ندونه که توی فروشگاه این چیزها هم هست!

 

به این مثال توجه کنید:

نینا سه سالشه و از لحظه‌ی تولد کاملاً نابینا بوده. هر روز صبح مادر نینا نانِ صبحانه‌ی دخترش رو توی تُستِر گرم می‌کنه و نینا هم صدای گذاشتن نان توی تُستِر و زنگ پایان کار یا همون “دینگِ” آماده بودنش رو می‌شنوه.

هر روز بعد از این “دینگ” نینا میگه “صبحانه حاضره!”مادر نینا فکر می‌کنه اون کاملاً می‌فهمه صبحانه چطور آماده میشه، به‌خصوص که دقیقاً می‌دونه نانش کی حاضره.

اما نینا هرگز بسته‌ی نان‌رو لمس نکرده؛ از این که نانش قبل از گرم شدن چه‌قدر سرد بوده بی‌خبره؛ و هیچ وقت هم به تُستِر و دکمه‌هاش دست نزده. اون نمی‌دونه مادرش این نان‌ها‌رو از مغازه می‌خره و تا قبل از گرم کردن هم توی فریزر نگه ‌می‌داره. بنابراین آیا نینا واقعاً می‌فهمه صبحانه‌اش چطور آماده میشه؟

 

واضحه که نینا از روند کلی آماده شدن صبحانه‌هاش ارتباط‌های کلیدی زیادی رو از دست داده. این خیلی مهمه که شما به نحوه‌ی کمک به فرزندتون در فهم دنیای اطرافش فکر کنید و اون‌رو در کارهای روزانه مشارکت بدید.

به این هم فکر کنید که فرزندتون به چه تجربه‌هایی نیاز داره تا به یک بزرگسال مستقل و موفق تبدیل بشه؛ تجربه‌هایی مثل استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و درست کردن غذای خودش.

حالا به چند نمونه از کارهای ساده که می‌تونید کودکتون رو در انجامشون مشارکت بدید تا به درکی از اطرافش برسه، فهرست‌وار اشاره می‌کنیم.

 

الف) کارهایی که توی خونه ازش برمیاد

  1. انداختن لباس توی ماشین لباس‌شویی و خشک‌‌کن.
  2. شماره تلفن گرفتن وقتی قراره با آشنایان صحبت کنید.
  3. مرتب کردن تخت‌خواب. توجهش‌رو به این نکته جلب کنید که حس تخت مرتب و نامرتب چقدر با هم فرق داره.
  4. بازی با اسباب‌بازی‌هایی که قبلاً در فریزر یا روی پتو برقی سرد یا گرمشون کرده اید. درباره‌ی تفاوت‌ها باهاش حرف بزنید.
  5. وارسیِ کفش‌های اعضای خانواده. براش توضیح بدید که چرا بعضی‌ها بزرگ اند، بعضی‌ها کوچک.
  6. پیام ضبط کردن روی پیام‌گیر تلفنِ خونه. وقتی هم بیرونید به خونه زنگ بزنید تا بره روی پیام‌گیر.

 

بِ) سرگرمی‌های هدفمندِ مخصوص حیاط و فضای سبز

  1. کاشتِ سبزی و میوه یا بازدید از گلخونه و مزرعه تا کودکتون بفهمه غذاش از چی تهیه میشه.
  2. بیرون کشیدنِ یک گیاه از خاک برای لمس ریشه.
  3. بررسی تاب و اتصال‌هاش.
  4. کشیدنِ یک وسیله‌ی چرخ‌دار روی پیاده‌رو و بعد هم چمن. درباره‌ی تفاوتش حرف بزنید.
  5. گرفتن و ول کردن یک حشره. می‌تونید یک صدا هم از خودتون دربیارید. مثلاً: اَیی!
  6. نوازش کردن سگ. اگه کسی در مسیر پیاده رَوی‌تون توی پارک با سگش می‌گرده.

 

جیم) چیزهایی که می‌تونه از حضور در آشپزخونه یاد بگیره

  1. هروقت براتون مقدور بود بگذارید کودکتون توی آشپزخونه کمکتون کنه یا کنارتون باشه. اون‌جا میشه کلی تجربه‌ی عالی به‌دست آورد. از یاد گرفتن این که هر ماده‌ی خوراکی یا غذا توی چه ظرفی نگه‌داری میشه تا آشنا شدن با کارکرد لوازم آشپزخونه. به‌علاوه، بچه‌ها کیف می کنن که فوری نتیجه‌ی کارشون رو ببینند و بتونن مثلاً دستپخت خودشون رو بخورند!
  2. از تخم‌مرغ براش بگید و این که اولش خامه و بعد یا کاملاً می‌پزیمش یا عسلی می‌کنیم یا نیمرو یا خاگینه. همه نوعش رو هم درست کنید.
  3. درباره‌ی این‌که چرا بعضی مواد داخل یخچال نگه‌داری میشن و بعضی داخل کابینت بهش توضیح بدید.
  4. آب بجوشونید و از تفاوت آب سرد با آب گرم و آب داغ براش بگید. اگر کتریِ سوت‌کِش دارید از اون استفاده کنید.
  5. از نمکدون و فلفل‌دون استفاده کنید و از روش تشخیص تفاوتشون حرف بزنید.
  6. اگر توی خونه نان یا کیک می‌پزید بگذارید فرزندتون قبل از برش زدن لمسش کنه تا حس کنه یک نان یا کیکِ درسته چه شکلیه. ممکنه حتی دوست داشته باشه در برش زدن کمک کنه و یک تکه که هنوز گرمای فر رو داره نوش جان کنه!
  7. و بازیافتی‌ها… پسماندهای خونگی رو از هم جدا کنید و درباره‌ی تفاوت شیشه و پلاستیک و کاغذ و حلبی و آلومینیوم حرف بزنید.

 

دال) تجربه‌هایی که  فرصتشون در فروشگاه فراهمه

  1. لمس کردن میوه‌ها و سبزیجات در قسمت محصولات تازه‌ی کشاورزی
  2. لمس کردن انواع قوطی و جعبه
  3. پول پرداختن و پس گرفتن بقیه‌ی پول یا استفاده از کارت‌های نقدی و اعتباری
  4. اگر اسباب‌بازی‌های سوارشدنی موجوده، سواری گرفتن!

 

هِ) فعالیت‌های مخصوص بیرون از خونه

  1. بازدید از باغ وحش.
  2. آشامیدن آب از شیرهای مخصوص آب آشامیدنی.
  3. خریدن آدامس و تنقلات از دستگاه.
  4. بازکردن صندوق پستیِ دم خونه.
  5. فشردن دکمه‌ی آسانسور. اگه روی دکمه‌ها از خط بریل استفاده شده توجهش رو جلب کنید.
  6. استفاده از تلفن‌های همگانی کارتی یا دستگاه‌هایی با کارکرد مشابه.
  7. اتوبوس و مترو سواری.
  8. تاکسی گرفتن.

 

در شماره بعدی از رودررو، به ادامه این مبحث خواهیم پرداخت و به نکات بیشتری در این مسیر اشاره خواهیم کرد. با آرزوی روزهای بهتر و موفقیت‌های بیشتر، برای همگی شما همسفران ما در محله نابینایان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *