خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

پرسش و پاسخ 2 اگر بینا بودی چگونه به یک نا بینا کمک می کردی ؟

به نام الله متعال
سلام بینا هستی و وسط خیابون نا بینا رو می بینی یا در یک صف طولانی و یا در کلاس درس چیکار می کنی ؟چطوری بهش می گی کمک می خواد یا نه ؟مرز بی تفاوتی با ترحم چیه ؟یعنی چطور میشه نه ازین ور بام افتاد نه ازونورش ؟ممکنه بگه کمک نمی خواد ولی حس کنی کمک نکنی وجدان درد می گیری پس پیه اهانت احتمالی رو بجون میخری و نزدیک میشی اگه بهش برخوردی بعد چه حسی بهت دست میداد؟ ؟درسته در این تاپیک می خوام بر عکس بقیه ی تاپیکا این بار نا بیناها با کفش بیناها راه برن و نظر بدن …البته من خودم جوابشو فکر کنم با بودن اینجا بدست اوردم ولی خب ممکنه گذر خیلیا باینجا بیفته پس ممنون میشم با فکر کردن عمیق بهش جواب بدین یک عالمه گل زیبا برای تک تک هم محله ای ها

۲۲ دیدگاه دربارهٔ «پرسش و پاسخ 2 اگر بینا بودی چگونه به یک نا بینا کمک می کردی ؟»

سلام ترانه خانم.
از پست شما ممنونم، مثل همیشه سؤال بسیار خوبی را مطرح کرده اید، واقعاً ما باید از خودمان حد اقل برای یه بار هم که شده باید بپرسیم که واقعاً یک بینا چگونه میتواند به ما کمک کند.
ما که این همه دم میزنیم که بیناها به ما ترحم میکنند یا نمیتوانند که به ما کمک کنند یا نمیخواهند که به ما کمک کنند خودمان اگر یه بینا بودیم چگونه به یه فرد نابینا کمک میکردیم؟ اصلاً چه کمکی به او میکردیم؟ و این کمک را چطوری انجام میدادیم؟
من خودم اعتراف میکنم که هرگز به این موضوع فکر نکرده بودم اما چیزهایی که اینجا به نظرم میرسد را مینویسم امیدوارم که بتونم اون چیزی که در ذهنم هست را تایپ کنم.
من اگه یه بینا بودم همیشه سعی میکردم که اول یه اطلاعاتی هرچند ابتدایی از معلولان چه نابینا و چه سایر معلولان به دست بیاورم تا با نیازهایشان و نقطه ضعفهایشان آشنا شوم، بعد تا اونجایی به یه فرد معلول کمک میکردم که نیاز آن فرد است نه بیش از آن که باعث شوم که طرف مقابلم برای انجام دادن کارهایی که خودش با کمی تلاش میتواند انجام دهد به من محتاج باشد.
مثلاً در بعضی از خانواده ها من دیده ام که متأسفانه برای فرزند معلول خودشان لقمه میگیرند و میدند دستش در حالی که اگه خودشان دقت کنند برای گرفتن یه لقمه نیازی به چشم نیست و با کمی تمرین فرد میتواند برای خود لقمه هم بگیرد، یا اینکه مثلاً کاری کرده اند که فرد معلول حتی از خانه برای رفتن به حیاط خانه هم نیاز به کمک دارد در حالی که من یه کم بینا یا نابینا با تدبیر خانواده ام میتونم حتی به خیابان هم بروم و خیلی کارهام رو خودم انجام دهم.
بعدش من سعی میکردم که قبل از کمک به یه معلول با او ارتباط دوستانه برقرار کنم. منظورم این نیست که برای کمک به یه معلول برای رد شدن از خیابان برم مثلاً دو ساعت با او حرف بزنم و باهاش دوست بشم بعد او رو به اون طرف خیابان ببرم نه، بلکه قبل از اینکه بدون حرف زدنی مثل بعضیها برم دستشو بگیرم و با خودم بکشم ببرم اون طرف خیابان یه سلامی بهش میدادم سر حرفو باهاش وا میکردم و طوری وانمود میکردم که من هم میخام برم اون ور خیابون و بعد باهاش همراه میشدم تا اون هم فکر نکنه که سربار من شده. هیچ وقت با یه معلول طوری رفتار نمیکردم که طرف فکر کنه که کلاً ناتوانه بلکه یه جوری رفتار میکردم که شخص حس کنه که میخام برای راحت انجام شدن کار فقط بهش کمک کنم و فقط همین،
تا آنجایی که میشد طوری رفتار نمیکردم که فرد معلول احساس کنه که دارم بهش ترحم میکنم، مثلاً دیدید تو یه جایی که باید ما به نوبت بایستیم تا کاری رو انجام دهیم مثلاً نون بخریم یا یه کار بانکی انجام بدیم بعضیها طوری حرف میزنند و از دیگران میخواهند که نوبتشونو بدند به ما که انگار یه نابینا نمیتونه نیم ساعت تو یه صف ب ایسته به خدا من تا حالا متوجه نشدم که ایستادن تو صف چه ربطی به چشم داره،
خُب به نظرم خیلی زیاد نوشتم اگه باز هم چیزی به نظرم رسید حتماً اینجا مینویسم،
موفق باشید.

سلام ترانه عزیز.
حالا تصور میکنیم من یک فرد بینا هستم و در حالی که با افکار زیادی که از درون ذهنم را به خود مشغول کرده دست و پنجه نرم میکنم و در کنار دیدنیهای فراوانی هم که در اطرافم وجود دارد، چشمم به فرد نابینایی میخورد که نمیدانم قصد انجام دادن چه کاری را دارد. در زیر آفتاب تابان و یا باران شدید ایستاده در حالی که سایبانی در چند قدمی اوست. در حاشیه خیابان و کنار در فروشگاهی منتظر است. میخواهد عبور کند؟ میخواهد سوار ماشین شود؟ منتظر کسیست؟ قصد خرید از فروشگاه را دارد؟ و ده ها سوال دیگر از این دست به سراغ من میآید که پاسخ هر یک از آنها ممکن است منظور اصلی فرد نابینا باشد.

در زیر آفتاب و باران به سویش میروم و دوستانه سلام میکنم تا او از هویت من به طور تقریبی اطلاع پیدا کند. به او میگویم که چند قدم آن طرفتر سایبانی وجود دارد و میتواند همراه من بیاید در این هنگام دستم و یا شیأی را که در دست دارم به او نزدیک میکنم و اجازه میدهم هر طور که مایل است رفتار کند. اگر از گرفتن دست امتناع ورزید، با همان لحن دوستانه او را تا سایبان همراهی میکنم.
و در کنار خیابان و در فروشگاه پس از سلام دوستانه موقعیت خود را برایش توضیح میدهم. مثلا من میخواهم به آن سمت خیابان بروم. من میخواهم سوار ماشین شوم. میخواهم از فروشگاه خرید کنم و یا نه. منتظر کسی هستم. چه کمکی از من برمیآید که برای شما انجام دهم.
اگر قادر به انجام دادن خواسته فرد نابینا نباشم محترمانه از او عذرخواهی میکنم.
در این رابطه گفتنیها بسیار است.
در همینجا من از تمام کسانی که خداوند مقدر کرده بخشی از زیباییهای خلقت را از دریچه چشمان آنها ببینم، میخواهم تندیهای ناخواسته و احتمالی را بر من ببخشند.

سلام خانم جوادیان، با اجازه،
**************
شیأی را که در دست دارم به او نزدیک میکنم و اجازه میدهم هر طور که مایل است رفتار کند.
*******************
اگه ناراحت نمیشید دقیقاً این جمله یا رفتار فرضی شما مشکل اساسی بیشتر نابینایان است، به این معنا که بیشتر نابینایان دراز کردن یک شیء به جای دست برای کمک به طرفشان را یک بیاحترامی میدانند و اصلاً نمیپسندند، البته بعضی نابینایان در هنگام کمک گرفتن از جنس مخالف خود این پیشنهاد را میدهند اما در این صورت مسأله فرق میکند، چون پیشنهاد از طرف خود نابینا است و مشخص است که به چه منظور این پیشنهاد را داده است، اما وقتی پیشنهاد از طرف فرد بینا حتی جنس مخالف صورت میگیرد فرد نابینا البته نه همهشون فکر میکند که آن شخص نمیخواهد که به او دست بزند یا
بقول معروف چندشش میشه که بهش دست بزنه.
امیدوارم که منظورم را درست رسانده باشم. باز هم ببخشید خانم جوادیان که روی نظر شما نظر دادم، فقط هدفم ارائه ی تصویر درست از ترذ تفکر تعداد قابل توجهی از نابینایان است.
موفق باشید.

با درود
عموماً برای پستها کامنت قرار نمیدم چون باید همه کامنتها رو بخونم ببینم دوستان چی گفتند
بعد اگر حرف منو نزدند مطلب بذارم
اما اینجا به قول دوستان دوم شدم و میتونستم یک کامنتو بخونم و نظر بدم
به نظر من همین که از فرد مورد نظر بپرسیم که برای مثال تو امر مربوطه میتونم کمکتون کنم یا خیر؟
کافی هست، چرا که نه به شخص و موضوعش بی تفاوت بودیم و نه به اون ترحم کردیم
و این که تلقیه نابینا از این موضوع چی میتونه باشه، به خود نابینا مربوطه و ما نمیتونیم برای کمک کردن، احساسات درونی و بیرونیه فرد رو مورد بررسی قرار بدیم.
اگر یک نابینا کنار خیابان ایستاده باشد اغلب دو حالت دارد:
یا منتظر شخص خاصیست و یا برای رد شدن نیاز به کمک دارد
با پرسش شما یا همراه میشود و یا بیان میکند که انتظار میکشد
و این که بعد از شما با خودش بیندیشد چرا همه فکر میکنند من میخاستم از خیابان رد بشوم و از این تفکر ناراحت شود، مسئولیتی بر عهده شما به نظر نمیرسد
تنها ما مسئولیم که رسم ادب را به جا آوریم و بس
بدرود.

سلام ترانه.
اولا که خوشحالم بازم پستی ازت منتشر شده.
بعدش اینکه من اگر الآن بینا بشم رفتارم با اون وقتی که کلا بینا بوده باشم کاملا متفاوته.
اگه همیشه بینا بودم که مسلما رفتاری رو که بیشتر بیناها در برابر نابینایان انجام میدن میدادم، چون فرهنگسازی در این مورد اصولا وجود نداره و به قول معروف خانه از پای بست ویران است.
اما اگه الآن خدایی ناکرده، زبونم لال بینا بشم اونوقته که کرامت نابینا رو ارج مینهم و اون جوری باهاش رفتار میکنم که دوست داشتم دیگران در این عمر گران من باهام داشته باشن.
به این معنی که اندازه نیاز کمک به شخص نابینا رو میسنجیدم، تواناییهاش رو بسرعت اندازهگیری میکردم و مثل یک انسان کاملا برابر ازش میپرسیدم که چطور میتونم کمکش کنم، یا اصلا احتیاج به کمک من داره یا نه؟
طبق معمول پست زیبا و کم نظیریه که امیدوارم سطح آگاهی همه اقشار مرتبط با نابینایان بطور اعم و بطور اخص رو بالا ببره.

سلام ترانه جان خب من بیناییم زیاد بد نیست عموما از بچه های همنوع میپرسم که کمک نیاز دارید و در ۹۸ درصد از مواقع اونا میگن که مثلا میخوان فلان کار رو انجام بدن که خب منم کمک می کنم ولی بعضی وقتا نمیدونم چطور باید کمک کنم که هم استقلال بچه ها آسیب نخوره و تمرکزشو وهم کمک من باعث بشه که کارشون سریع تر انجام بشه که خب ازشون میپرسم اونا هم خیلی خوب برام توضیح میدن اما در برخی موارد هم میگن نه کمک نمی خوان منم رد میشم

سلام, این نوشته رو که در روز عصای سفید بین دانش آموزان عادی منتشر کردم اینجا می نویسم.
چند نکته در رابطه با چگونگی کمک به فرد نابینا:
به مناسبت بیست و سوم مهر روز جهانی عصای سفید
-بهتر است قبل از انجام هر کمکی نظر فرد نابینا را در مورد کمک به او جویا شوید.
توجه داشته باشید که افراد نابینا تمایل به مستقل شدن دارند. بنا بر این تا حد امکان به جای انجام کار برای نابینا, به او کمک کنید تا خودش کار را انجام دهد.
-در صورت کمک و راهنمایی در راه رفتن؛ اجازه دهید فرد نابینا بازوی شما را بگیرد یا دست خود را دور بازوی شما حلقه کند, و از هل دادن و گرفتن او خودداری کنید.
-هنگامیکه با فرد نابینا روبرو می شوید خود را به او معرفی کنید و بهنگام ترک محل به او بگویید که محل را ترک میکنید.
-مستقیما با خود فرد نابینا حرف بزنید و برای صحبت با آنها شخص دیگری را واسطه قرار ندهید چرا که آنها قادر هستند بخوبی مفهوم کلام شما را درک کنند و پاسخ دهند.
-هیچگاه با فرد نابینا بلند صحبت نکنید چرا که آنها دارای حس شنوایی قوی هستند.
-بجای نابینا به نگاه کردن بپردازید و محیط اطرافش را برای او شرح دهید تا او نیز بتواند با محیط ارتباطی سازنده برقرار کند.
-بخاطر ضعف آنها در بینایی از اشتباهاتشان چشم پوشی نکنید و به آنها فرصت دهید تا اشتباه خود را جبران نمایند .

سلام ترانه عزیز. در مورد این قضیه باید بگم ما ۴ سال در دانشگاه شیراز کارگاه آموزشی ارتباط با نابینایان و جهت یابی برگذار کردیم! تو اون کارگاه دانشجویان عادی رو دعوت میکردیم دانشجویان نابینا هم شرکت میکردند با هم موقعیتها رو ایجاد میکردیم و شیوه کمک درست رو توضیح میدادیم مثلا چگونگی برقرار کردن ارتباط با یه نابینا چه چیزهایی میشه پرسید به چه چیزهایی باید توجه کرد از چه رفتارهایی از نابینایان نباید ناراحت شد و دلیل آن چیست! چگونه نابینایان کارهای شخصیشون رو انجام میدن! قرار دادن یک فرد بینا در موقعیت یک نابینا با استفاده از چشم بند و کمک به اون و چگونگی تشخیص اشیاع پخش فیلم های آموزشی جلسه پرسش و پاسخ و کلی برنامه های دیگه! در آخر هم بالا رفتن از پله ها عبور از خیابان سوار اتوبوس شدن نشستن روی صندلی سینما عبور از جوب و موقعیتهای دیگر رو با کمک استاد که دعوت کرده بودیم و خود دانشجویان نابینا و مشارکت همه آموزش میدادیم. در مورد سوالت به نظرم موضوع آنقدر پیچیده نیست! یه برخورد صمیمانه سلام و احوال پرسی با توجه به موقعیتی که فرد نابینا قرار گرفته بهش میگیم جایی میخواهید برید میتونم کمکتون کنم یا من هم میخوام برم اونور خیابون میخواهید با هم بریم؟ بعد هم دستشو آروم میگیریم طوری که اون اجازه داشته باشه تغییر پوزیشن بده و هر طور که دوست داره دست ما رو بگیره! و تمام. به نظر من بیش از این نیاز نیست پیچیدش کرد. در ضمن ما در اون کارگاه بعضی رفتارهای اجتماعی غلط نابینایان رو در برخورد با افراد بینا به آنها متذکر میشدیم!

سلام بر ترانه بانو امیدوارم خوب خوب باشی.من فکر کنم از بهمن ماه با محله آشنا شدم و با دوست نابینام از خرداد پارسال.اول آشناییم با دوستم خیلی بهش ترحم می کردم و واقعاً بلد نبودم با یه نابینا چطور باید رفتار کرد.اون موقع ها تعجب می کردم از این که دوستم می گه دیشب فلان سریالو دیدم منظورم از تعجب استفاده از فعل دیدن بودن آخه من خودم عادت دارم بیشتر به فیلم گوش کنم تا بشینمو ببینم و معمولاً از فعل گوش کردن استفاده می کنم تا دیدن،یافعل خوندن و خیلی افعال دیگه شنیدنش برا من حیرت انگیز بود .کارا و حرکات دوستم از نظر من نوعی شاهکار بود.خدایا نابینا و جارو زدن ،نابینا و غذا پختن، نابنیا و هزار تا کار دیگه!!!!.خیلی وقتا براش گربه می کردم تا یه مدت زندگی دوستم دغدغه اصلی من شده بود. ولی کم کم برام عادی شد و بیشتر زمانی برام عادی شد که اومدم محله.از وقتی با شما هم محله ای ها شدم نابینا و بینا برام هیچ فرقی ندارن دیگه با دیدن یه نابینا حس ترحم پیدا نمی کنم.دیگه یاد گرفتم چطور به یه نابینا کمک کنم و گاهی وقتا از یه نابینا کمک بخوام.به نظرم مهمترین عامل که باعث میشه نابینا از بینا فاصله بگیره یا برعکس ،عدم آگاهی طرفین هست.موفق باشید

با سلام خدمت شما دوستان عزیز حسین جان شما آیا فایلهای کارگاه آموزشی رو تهیه کردید و میشه اونو در اخطیار بچه ها قرار بدید و ترانه خانم ممنونم از ایجاد این پست جهت آگاهی بچه های بینا و حتی خود نابینا و البته یه حاشیه ای هم بریم ولی خودمونیما ترحمم بد نیستا یه حالی میده یه وقتایی تنبلی خیلی حال میده اما نه همیشه خخخخخخخخ با تشکر خدا نگهدار

دوستی به نام محمد تعریف میکرد که روزی بانوی نابینایی را در حال سقوط از یک بلندی دیدم. زبانم بند آمد. بلافاصله دستش را گرفتم و او را به سمت دیگری هدایت کردم. البته همزمان، او را از خطری که داشت تهدیدش میکرد، آگاه میکردم. در این حال متوجه شدم که چهره اش درهم رفته و در نهایت با سر عصایش ضربه محکمی به انگشتانم وارد کرد.
گاهی وقتها ما نمیدانیم فرد نابینایی که قرار است به او کمک کنیم، دارای چه خصوصیات اخلاقیست.
به هر حال از توجهتان ممنونم.

سلام خانم جوادیان دوباره،
فقط چون احساس کردم که این ماجرا رو بخاطر کامنتی که من دادم مطرح کردید، برای خود وظیفه دانستم که برای اینکه ابهامی ایجاد نشه توضیحی کوچولو بدم،
اون ماجرا قطعاً یه اتفاق اضطراری بوده و آقا محمد چاره ای جز اون کار نداشته است، اما در شرایط عادی یه فرد با یه سؤال ساده میتونه متوجه بشه که شخصی که میخاد بهش کمک کنه دارای چه نوع ترذ تفکری هست مثلاً میتونه بپرسه که
خانم یا آقا، میتونم کمکتون کنم، یا این که خانم یا آقا، میتونم دستتونو بگیرم، در این شرایط است که اگر اون فرد نابینا براش خیلی مهم نباشه که یکی از جنس مخالف دستشو بگیره دستشو دراز خواهد کرد و اگه خیلی براش مهم باشه که کسی از جنس مخالفش دستش بهش نخوره خودش پیشنهاد خواهد داد که از یک شیء برای کمک کردن به او استفاده شود.
امیدوارم که منظورم رو رسونده باشم.
موفق باشید.

درود بر ترانه ی عزیزم
خب دقیقا من میخاستم همینو بگم فاطمه جان از نوع جوادیان, خخخ
بستگی به اخلاق و روحیات نابیناها هم داره
متأسفانه هستن اشخاصی که پرخاش میکنن و هم اینکه آبروی بقیه نابیناها رو میبرن زیر سؤال, هم شما تو یه جایی باشی فکر میکنن داری اون نابینا رو اذیت میکنی
ولی کلا منم با نظرات بچه ها موافقم, همشون درست میگن
ببین مثلا من دیدم بچه هایی که میگن من از کنجکاوی فردی که بهم کمک میکنه خوشم نمیاد ولی من شخصا خودم سر حرفو باز میکنم که مردم رو آگاه کنم
چون میدونم ۹۹ درصد از افرادی که سؤال نمیپرسن فکر میکنن من ناراحت میشم
کلا من دوست دارم کسی که بهم لطف میکنه و کمکم میکنه باهام صحبت کنه
که خیلی هم اینجوری پیش اومده و حتی به شماره گرفتن و دوست شدن هم انجامیده

درود بر زهره عزیز. تمام حرفات رو لایک میکنم اخلاقت تو این موارد مثل خودمه! جامعه میترسه که با ما ارتباط برقرار کنه چون فکر میکنه اگه سوالی بپرسه ما ناراحت میشیم! پس این ما هستیم که باید از فرصتهایی که برای کمک به ما ایجاد میشه نهایت استفاده رو بکنیم و با مردم دوست بشیم ارتباط بگیریم و خودمونو بهشون بشناسیم!

سلام ترانه خانم راستش از نظر من سؤال سختیه واقعا نمیدونم اگر من بینا بودم نسبت به نابیناها چه دیدی داشتم
و آیا حاضر بودم کمک کنم یا نه شاید اگه الآن نظر بدم یه نظری بدم که با توجه به شرایط نابیناییم باشه و یه چیزی بگم که به خودمون بی احترامی نشه
یعنی تصور بینا بودن و طرز تفکر یه بینا رو داشتن برام سخته
اما فکر کنم اگه یه نابینا رو میدیدم که میخواد از خیابون رد بشه کمکش میکردم اگه دوست نداشت خوب منم دیگه میلی به راهنمایی نداشتم
بازم شاید تصمیمم تصمیم یه نابینا باشه نمیدونم هاهاها به هر حال از پستتون ممنونم.

سلام ترانه ی عزیز از سوالی که کردی ممنون به نظر من اگر یک بینا به حالات و حرکات یه نابینا خیلی توجه می کنه می تونه بفهمه که کمک می خواد یا نه در ذمن ترانه خانم من دوست دارم با شما بیشتر اشنا شده و در مورد این سوال گفتگو کنم اگر اسکایپ دارید skype name من mattin1377 است خوشحال میشم باهام تماس ب
گیرید

دیدگاهتان را بنویسید