سلام دوستان
با مقالۀ امروز که یه کمی هم شبیه قبلی هست در خدمتتون هستم.
نخواستم منتشرش نکنم چون به هر حال یه مطالبی تو این مقاله بود که با مقالۀ قبلی فرق داشت به همون دلیل منتشرش کردم
بررسی جایگاه نهاد کتابخانه در تأمین نیازهای اطلاعاتی نابینایان در جامعه
مهران سهراب زاده[1]
آمنه مرتضوی[2]
چکیده
نابینایان همچون سایر افراد جامعه دارای حقوق فردی و اجتماعی هستند و لازم است تا از حاشیه زندگی به متن بیایند. از سوی دیگر، جهان پیرامون ما عرصه تغییرات بنیادین است و دسترسی به اطلاعات روزآمد میتواند در لحظه لحظه زندگی انسانها اثرگذار باشد و از طرفی، نگرش بنیادین دنیای جدید بر پایه نگرش برابری انسانها استوار است، برابری نه به مفهوم تساوی، بلکه به مفهوم برابری استفاده از فرصتها. اساس توسعه این است که جامعه پذیرای اندیشه برابر شود و نهادهای اجتماعی با این اندیشه همگام شوند و بستر کتابخانهها میتوانند به آسانی برابری انسانها را با ابعاد گوناگون و زوایای متفاوت آن،مهیا سازند. یکی از مهمترین ابعاد آن برابری رفع نیازهای اطلاعاتی همگان است. هدف از پژوهش حاضر که به روش اسنادی انجام گرفته است بررسی جایگاه نهاد کتابخانه در تأمین این نیاز مهم نابینایان در جامعه است.
نتایج نشان میدهد در دورانی که حجم اطلاعات موجود در جهان با سرعتی روزافزون افزایش مییابد، توجه به نیازهای اطلاعاتی نابینایان برای جلوگیری از عمیقتر شدن ورطه ی ناشی از محرومیت اطلاعاتی میان بینایان و نابینایان در زمره ی تعهدات حرفهای کتابداران تمام کتابخانهها به شمار میرود و انجام تمهیدات و اقدامات لازم در جهت استفاده مطلوب نابینایان از خدمات کتابخانهها ضروری است.
کلید واژهها: نابینایان، کمبینایان، کتابخانه، خدمات کتابخانه ای، نیازهای اطلاعاتی.
مقدمه
از آغاز تمدن بشری، اطلاعات و استفاده از آن یکی از مسایل مهم به شمار میآمده است و انرژی و درونمایه همه فعالیتهای علمی فرهنگی و اجتماعی، اطلاعات و دانش است. امروزه دسترسی به اطلاعات و استفاده مؤثر از آن برای قشرهای جامعه به منزله یک اصل اساسی در زندگی اجتماعی و حرفه ای به شمار میرود.
کسب اطلاعات در دنیای کنونی، اصلی مهم برای پیشرفت و همگامی با جهان اطلاعاتی امروز است .
فردی که قادر به یافتن اطلاعات مورد نیاز خود نباشد، توان همگامی با پیشرفتهای بشری را ندارد، بنابراین مهارتهای اطلاع یابی ضامن بقای بشر امروز است. نظریههای جستجوی اطلاعات، غالبا اشاره به مفهوم نیاز اطلاعاتی دارد. یکی از مهمترین نیازهای انسان، نیازهای اطلاعاتی است، نیازهای اطلاعاتی نیازهایی هستند که از طریق خدمات اطلاعرسانی و مواد کتابخانه ای ارضاء میشوند و کتابخانهها در این خصوص نقش مهمی را ایفا میکنند (صیامیان،1391: 151). اطلاعات انسان را در حل مسئله و تصمیم گیری صحیح کمک میکند و بهترین اطلاعات، اطلاعاتی است که مرتبط، کامل، صحیح و جاری باشد. بی تردید نیاز به اطلاعات تنها به قشر خاصی محدود نمیشود و کلیه افراد جامعه از جمله معلولین نیز از این قاعده مستثنی نیستند (زرمهر،1393: 77).
امروزه در دنیایی زندگی میکنیم که حداقل 500 میلیون نفر از جمعیت سراسر جهان دچار نوعی معلولیت هستند. در این میان، تعداد 38 میلیون نفر از معلولیت بینایی رنج میبرند. تعداد نابینایان ساکن در کشور ایران را 160 هزار نفر و جمعیت نیمه بینایان کشور را نیز 700 تا 90 هزار نفر برآورد کردهاند (رشیدپور،1390: 269، به نقل از بشارتی، 1378).
نگرش اساسی دنیای جدید نگرش برابری دسترس پذیری است، برابری نه به مفهوم تساوی بلکه به مفهوم برابری فرصتها برای همه افراد یک جامعه است. به دنبال این اندیشه، در دی ماه سال 1372 مجمع عمومی سازمان ملل متحد اصول استاندارد فراهم آوری امکانات برابر برای معلولان را به تصویب رساند. بندهای 5 و 10 این مصوبه به صراحت دولتها را مسئول ارائه خدمات اطلاع رسانی و دسترس پذیر کردن خدمات و منابع اطلاعاتی برای گروههای مختلف معلولان از جمله نابینایان معرفی میکند.
پیمان نامه حقوق معلولان سازمان ملل متحد در سال 2008 به مسئولیت دولتها در مورد دسترس پذیر کردن اطلاعات به صورت جامع برای همه مردم تأکید کرد (رشیدپور،1390: 270).
بر این اساس، نابینایان و کم بینایان نیز همچون سایر اقشار جامعه و در راستای اصل برابری حقوق شهروندی، میبایست همانند دیگر افراد از حقوق و مزایای یکسانی برخوردار باشند(کوکبی، 1393: 662).
بر اساس آمارهای به دست آمده از سازمان بهداشت جهانی، در هر ثانیه یک نفر نابینا میشود و هر دقیقه یک کودک نابینا در جهان متولد میشود و همچنین آخرین آمار موجود حاکی از وجود 39 میلیون نفر نابینای مطلق و 246 میلیون کم بینا در جهان است. حدود 60 درصد اختلالات بینایی قابل درمان و 20 درصد آنها قابل پیشگیری هستند ( سازمان بهداشت جهانی، 2014).
در ایران از هزار تولد، یک کودک با اختلالات بینایی شدید و عمیق به دنیا میآید. در مورد تعداد نابینایان در ایران آمار دقیق و یکسانی وجود ندارد و آمار این افراد که از سوی سازمانها و مؤسسههای مختلف ارائه میشود، متفاوت است به طوری که مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی که در مرداد 1385 منتشر کرد، برآورد جمعیت نابینای کشور را 408 هزار و 340 نفر و نابینایان شناسایی شده را 76 هزار و 707 نفر اعلام کرد (مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، 1385) و سازمان بهزیستی این تعداد را بطور حدودی 150 هزار نفر ( سازمان بهزیستی کشور، 1393) و مرکز آمار ایران طبق نتایج آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 1390، تعداد نابینایان در کشور را 98 هزار و 977 اعلام کرده است (مرکز آمار ایران، 1390).
با توجه به تعریف بین المللی نابینا کسی است که میزان دید او کمتر از یک دهم است و نیمه بینا یا کم بینا نیز به فردی اطلاق میشود که میزان دید او بیشتر از یک دهم است و با استفاده از وسایل کمکی (عینک) میزان دید او حداکثر به سه دهم میرسد (بشارتی، 1378: 50). نابینایی عارضه و پدیده ای است ناخواسته که برای هر فردی در هر زمان و مکانی ممکن است رخ دهد. اما نابینایی نمیتواند عامل بازدارنده حضور افراد نابینا در صحنههای گوناگون اجتماعی باشد؛ چنانکه برخی از این افراد از دیرباز با تلاش و کوشش خستگی ناپذیر خود توانسته اند در زمره افراد برجسته و شایسته اجتماع قرار گیرند و از خود آثار علمی و ادبی بسیار باقی بگذارند: مانند رودکی، از متقدمین و محمد خزائلی از متأخرین که هر دو از مفاخر ملی کشور ما هستند.
فرد نابینا یک ناتوان ذهنی نیست که تنها به خوراک و پوشاک نیاز داشته باشد، بلکه مانند سایر افراد به پرورش روح و اندیشه نیازمند است.
در این بین، کتابخانهها به عنوان یکی از مراکز فرهنگی و یا کمک آموزشی میتوانند این رسالت را عهدهدار شوند (فرقانی،1390: 101). کتابخانه نهادی اجتماعی است که با گردآوری، سازماندهی و نگهداری دانش مدون بشر، امکان رشد اندیشه، شکوفایی استعداد و باروری ذهن خلاق انسان پویا و جست و جوگر را فراهم میکند (نگهبان،1387: 96).
به همین منظور، کتابخانههای نابینایان در خدمت رفع نیازهای اطلاعاتی، گسترش فرهنگ، ارتقای علم و دانش و ایجاد امکانات و شرایط مناسب برای پر کردن اوقات فراغت آنان میباشند (تعاونی، 1379).
یکی از اساسیترین مشکل نابینایان در خصوص برقراری ارتباط با دنیای پیرامون خویش، کسب اطلاعات است و بهترین روش کسب اطلاعات در هر زمینهای مطالعه کتب مربوط به آن زمینه است. گسترش کتابخانههای عمومی و شبکههای اطلاعاتی، کاوش در هر زمینه ای را برای افراد بینا فراهم آورده است و این در صورتی است که نابینایان به دلیل گسترش کم امکانات عمومی برای مطالعه، از این امکان که ابتداییترین حق هر انسانی است محروم بودهاند (مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، 1385). در حالیکه یکی از بارزترین محرومیتهای نابینایان، منابع اطلاعاتی و نحوه دسترس پذیری به آنها است و در دورانی که حجم اطلاعات موجود در جهان با سرعتی روزافزون افزایش مییابد، توجه به نیازهای اطلاعاتی آنها وظیفهای مسلم برای جلوگیری از محرومیت اطلاعاتی این گروه گسترده از افراد جامعه است (کوکبی،1393: 662).
کتابخانهها از مهمترین نهادهایی هستند که میتوانند به نابینایان خدمت کنند و دسترسی آسان به انبوه دانش بشری را میسر سازند.
گسترش خدمات کتابخانه ای کارآمد برای این افراد از اهمیت ویژهای برخوردار است، به این دلیل که محملهای اطلاعاتی که مخصوص این افراد به طور تجاری منتشر میشود، در مقایسه با محملهایی که برای افراد عادی منتشر میشود بسیار ناچیز است (فهیم نیا،1392: 41).
در واقع کتابخانهها باید به عنوان یک مرکز سوادآموزی و خودآموزی، در مسیر بهبود سطح سواد نابینایان عمل کرده و نحوه بهرهگیری از کتابخانه و منابع را به آنها آموزش دهند .
ارائه خدمات به نابینایان باید به گونهای باشد که این افراد بدون توجه به معلولیت شان قادر به بهرهگیری از منابع، امکانات، تسهیلات، و سایر خدمات کتابخانه ای باشند و به فراسوی محدودیتشان هدایت شوند (خسروی،1389: 63).
بیان مسئله
یکی از مهمترین و کلیدیترین اصول در ارائه خدمات کتابخانه ای به نابینایان اصل “برابری دسترس پذیر” است (تعاونی،1379).
مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در دی ماه 1372 راه کارهای فراهم سازی امکانات برابر برای معلولان را به تصویب رساند. بندهای 5 و 10 این مصوبه به صراحت دولتها را مسئول تأمین خدمات اطلاعرسانی و منابع اطلاعاتی برای گروههای مختلف معلولان از جمله نابینایان معرفی میکند. دولتها باید شرایطی فراهم آورند که نابینایان مانند افراد سالم، به همه امکانات و تسهیلات دسترسی داشته باشند و تبعیضی در کار نباشد (قاسمی، 1392: 25).
با این دیدگاه و نگرش، لازم است که جدیت بیشتری از سوی دولتها در راستای ایجاد کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی مخصوص نابینایان و نیمه بینایان صورت پذیرد. عنایت به نحوه ارائه خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی به نابینایان از ویژگی خاصی برخوردار است؛ زیرا از یک سو خصوصیات جسمی و مشکلات ایشان و از سوی دیگر اشتیاق در جهت پیشرفت و رفع نیازهای اطلاعاتی آنان، کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی با ویژگیهای خاصی را میطلبد (ضیایی،1383: 43).
پیشینه
خدمات کتابخانهها به نابینایان در ایران از دهه 1350 مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار گرفت. پایان نامه کارشناسی ارشد سلطانی زاده (1354) با عنوان « خدمات کتابخانه معلولین و نابینایان» را میتوان در زمره نخستین تلاشها در این زمینه دانست (ضیایی،1383: 43).
پس از آن در زمینه کتابخانههای نابینایان پژوهشهایی در ایران و خارج از کشور صورت گرفته که تعدادی از آنها به قرار زیر است:
فرج پهلو (1361)، در پایاننامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «بررسی مسایل کتاب و کتابخوانی در رابطه با کودکان نابینا، و ناشنوا و عقب افتاده ذهنی» به این نتیجه رسید که قسمت عمده امکانات برای این افراد، در پایتخت متمرکز شده و مسئولان نسبت به مسایل کتابخوانی آنها توجه کافی به عمل نمیآورند.
ارجمند ( 1372 )، در پایاننامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «بررسی وضعیت کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی نابینایان در کشورهای در حال رشد با تأکید بر ایران و پیشنهاد شبکه اطلاع رسانی برای نابینایان در کشور» به این نتیجه رسید که پرسنل شاغل در کتابخانههای مخصوص نابینایان هیچکدام متخصص نبودهاند و استقرار کتابخانهها در مراکز استان، دستیابی نابینایان را به آنها مشکل ساخته است.
بشارتی ( 1387 )، در مقاله ای با عنوان «عوامل افزایش ارائه خدمات کتابخانههای نابینایان» برای جلوگیری از عمیقتر شدن فاصله اطلاعاتی بین نابینایان و افراد بینا به عواملی از جمله « نابینا باوری» و نیازهای اطلاعاتی آنها، آموزش کتابداران و نابینایان، امانت بین کتابخانه ای، و استفاده از فناوری نوین اشاره کرده است.
اطلسی (1387) ، در مقاله ای با عنوان «بررسی مفاهیم یادگیری الکترونیکی و کتابخانههای مجازی و بیان اهمیت آنها برای نابینایان» بیان کرده است که میتوان با طراحی مناسب کتابخانههای دیجیتالی و تهیه ابزارهای مورد نیاز، استفاده مؤثرتر از این فناوری را برای نابینایان فراهم کرد.
کومبز ( 1377)، در مقاله ای با عنوان « بزرگراههای اطلاعاتی و نابینایان» به این نتیجه رسید که فناوری اطلاعات میتواند در دسترسپذیر کردن هر چه بیشتر اطلاعات عمل کند.
با این همه، کتابخانهها و کتابداران باید با ارائه نقش محوری، تمام کاربران را در بازیابی و استفاده از اطلاعات یاری دهند.
اسکریزوسکی (1381)، در مقاله ای با عنوان « ساختار جوامع هوشمند چگونه است و چطور میتوانند برای نابینایان و معلولان بینایی مفید باشند» به این نتیجه رسید که ایجاد امکانات در جوامع هوشمند، برای نابینایان، به دو شیوه عملی است: نخست، تدوین الگوی ساختار سیاست عمومی؛ و دوم پیوند نیازهای نابینایان با بخش تجاری و تولید اطلاعات سرگرم کننده و بهرهوری از امکانات و تسهیلات است.
تیلور ( 2006 )، در مقاله ای با عنوان « خدمات به نابینایان در عصر دیجیتال» به این نتیجه رسید که خدمات کتابخانه کنگره، به نابینایان، به سوی دیجیتالی شدن حرکت میکند. کتابهای بریل به «وب بریل» بدل شدهاند و کاربر نابینا میتواند منبع مورد نیاز خود را بدون نیاز به مراجعه به کتابخانه و کتابهای حجیم یافته و از آن استفاده کند.
لوکربی ( 2007 )، در زمینه «افزایش یادگیری معلولان از طریق دسترسی دیجیتالی به مواد یادگیری » به این نتیجه دست یافت که باید برای این قشر، کتابهای گویای دیجیتالی استاندارد تهیه شوند؛ این کتابها، نسبت به منابع چاپی، تأثیر بیشتری دارند و میزان یادگیری آنها را افزایش میدهند (فرقانی،1390: 103).
جایگاه خدمات کتابخانه ای در رفع نیاز اطلاعاتی نابینایان
ارائه خدمات کتابخانه ای به نابینایان و کم بینایان، یکی از پر مسئولیت ترین وظایف کتابداران است. در عصری که حجم اطلاعات قابل دسترسی رو به افزایش است توجه به نیازهای اطلاعاتی این گروه برای جلوگیری از عمیقتر شدن شکاف اطلاعاتی آنان در زمره تعهدات حرفه ای کتابداران تمام کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی به شمار میرود ( تعاونی،1379). کتابخانه نهادی اجتماعی است که نقش مهمی در توسعه فرهنگی یک جامعه دارد. در میان انواع کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی، کتابخانههای عمومی تنها مرجعی است که تمامی افراد بدون هیچ گونه محدودیتی حق استفاده از منابع آن را دارند. وظیفه اساسی کتابخانههای عمومی فراهم کردن تمام منابع لازم برای رفع نیازهای افراد و گروههای مختلف جامعه است تا بتوانند از طریق مطالعه منابع آن، نیازهای آموزشی و اطلاعاتی خود را رفع کرده و به صورتی سالم اوقات خود را پر کنند. کتابخانهها با گردآوری، سازماندهی و نگهداری دانش مدون بشر، امکان رشد اندیشه، شکوفایی استعداد و باروری ذهن خلاق انسان پویا و جست و جوگر را فراهم میکند (نادری بلداجی،1394: 64).
ماده 9 کنوانسیون بینالمللی حمایت از حقوق معلولان بر قراردادن فنآوری اطلاعات و ارتباطات و کلیه سرویسهای خدماتی عمومی برای افراد معلول به گونهای که به آن دسترسی داشته و دچار محدودیت نگردند، اشاره دارد و همچنین ماده 30 این کنوانسیون حق بهرهمندی از خدمات و امکانات فرهنگی مانند کتابخانهها را برای این افراد به رسمیت میشناسد و فراهم کردن امکان دسترسی و استفاده از خدمات کتابخانهها برای معلولان را توسط سازمانهای دولتی ضروری میداند (سازمان ملل متحد، 2015). همچنین بر اساس ویرایش 1995 بیانیه یونسکو، کتابخانه عمومی محلی برای اطلاعات و تولید انواع دانش قابل استفاده برای کاربران آن است. خدمات کتابخانه عمومی بدون در نظر گرفتن سن، نژاد، جنس، مذهب، ملیت، زبان و موقعیت اجتماعی افراد، بر اساس اصل برابری دسترسی در اختیار همگان قرار میگیرد. بدین دلیل خدمات و منابع ویژه باید برای آن دسته از کاربرانی که به هر دلیلی نمیتوانند از خدمات و مواد کتابخانه ای عادی بهرهمند شوند، مانند اقلیتهای زبانی، معلولان یا بیماران فراهم شود. کتابخانههای عمومی در قبال کاربران معلول خود مسئولیت خطیر و مهمی بر عهده دارند (یونسکو،1995).
نخستین کتابخانه نابینایان در 1768 م. در بریتانیا با مجموعه ای به خط برجسته برای دانشجویان نابینا تاسیس شد. کتابخانه ملی نابینایان که یک کتابخانه عمومی در بریتانیا محسوب میشد، در سال 1882 به منظور تأمین نیازهای نابینایان و کم بینایان در دسترسی به خدمات کتابخانهای همانند افراد بینا، راهاندازی شد. در ایالات متحده کتابخانه بوستون نخستین کتابخانه ای است که خدمات به نابینایان را در سال 1868 م. آغاز کرد و کتابخانه ملی برای نابینایان در 1897 م. تاسیس شد (درودی،1387: 71).
در ایران نخستین مدرسه برای نابینایان و نگهداری آنها در 1342 توسط محمد خزائلی تحت عنوان «مجتمع نابینایان دکتر خزائلی» تأسیس شد. البته قبل از آن در سال 1298 ه.ش. فردی به نام کریستوفل تحت پوشش دایره اسقفی ارامنه در تبریز به تأسیس آموزشگاهی ویژه نابینایان دست زد و خط را به طریق ابتکاری وارد کشور نمود. سازمان بهزیستی کشور، وزارت آموزش پرورش استثنایی کل کشور و انجمن نابینایان ایران از سالها پیش در امر آموزش و بهزیستی نابینایان و کم بینایان فعالیت داشتهاند. علاوه بر این، دفتر ملی اطلاع رسانی به معلولان به عنوان یکی از معاونتهای پژوهشی کتابخانه ملی از اوایل سال 1373 شروع به فعالیت کرده است(نوشین فرد،1389: 130).
در نیم قرن اخیر فعالیتهای فرهنگی و علمی نابینایان همواره رو به پیشرفت و توسعه بوده است. در بسیاری از شهرها کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی تأسیس شده است. اما هنوز گزارش جامعی از این فعالیتها تدوین و عرضه نشده است (قاسمی،1392: 25).
نابینایان همانند دیگر افراد جامعه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از جامعه دارای نیازهای اطلاعاتی هستند که با توجه به محدودیت قوه بینایی و دریافت محدودتر اطلاعات از محیط پیرامون، مشکلات بیشتری در مسیر کسب اطلاعات مورد نیاز خود پیش رو دارند.
آنها نیاز مضاعف به منابع اطلاعاتی با قابلیتهای خاص جهت کسب اطلاعات مورد نیاز خود دارند (نوشین فرد،1389: 131، به نقل از رضوی اصل، 1386).
توجه به نیازهای اطلاعاتی این گروه برای جلوگیری از عمیقتر شدن شکاف ناشی از “محرومیت اطلاعاتی” میان بینایان و نابینایان در زمره تعهدات حرفه ای کتابداران تمام کتابخانهها به شمار میرود. رشد فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی به ویژه اینترنت موجب شده است که دامنه و حجم مواد اطلاعاتی قابل دسترس برای این گروه گسترش یابد. از این رو، کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی با بهرهگیری از امکانات و تجهیزات نوین میتوانند خدمات مناسبی را برای افراد نابینا و کم بینا تدارک ببینند. معلولان از حقوق مساوی با سایر شهروندان برخوردار هستند و کتابخانهها موظف هستند امکانات لازم را برای دسترسی و استفاده این قشر به منابع اطلاعاتی فراهم آورند؛ بطوریکه این افراد نیز بتوانند مانند سایر افراد جامعه سطح دانش خود را ارتقاء داده و در حوزههای مختلف اجتماعی فعالیت کنند و برای جامعه خود مفید باشند (نوشین فرد،1389: 131).
میتوان نیازهای کتابخانه ای افراد کمبینا و نابینا را در قالب وظایف کتابخانههای عمومی در قبال این قشر بیان نمود. در این بین فراهم کردن مکانهای مناسب جهت کتابخانه نابینایان، غنیسازی و در دسترس قرار دادن آسان منابع (کتابهای بریل، گویا، نشریات و…) با توجه به نیازهای اطلاعاتی و اهداف عالی در جهت تعالی فرهنگ مطالعه و اطلاعرسانی، تهیه تجهیزات فنآورانه بهروز و مناسب (الکترونیکی، ارتباطی و …)، فراهم آوری محملهای اطلاعاتی با توجه به نیازهای این افراد در حداقل زمان ممکن، تعیین سیاست و راهکارهای لازم جهت شناخت تواناییهای این قشر به عموم مردم را میتوان بیان نمود. همچنین کتابخانه باید به عنوان یک مرکز سوادآموزی و خودآموزی، در مسیر بهبود سطح سواد نابینایان عمل کرده و نحوه استفاده از کتابخانه و منابع را به آنها آموزش دهد. از این رو فراهم کردن امکانات مطالعاتی برای نابینایان فرصتی مناسب جهت برابرسازی موقعیتها و گسترش نشر الکترونیک، جایگزینی مناسب جهت مکتوبات بریل در تمامی زمینهها برای علاقمندان خواهد بود.
مشاوره با سازمانها و انجمنهای مرتبط همانند اداره کل بهزیستی و کانونهای نابینایان، امانت بین کتابخانه ( با صدور کارتهای اشتراک و عضویت)، امکان دسترسی به وسایل الکترونیکی در کتابخانهها، نشر الکترونیک و ارسال آن توسط اینترنت به پست الکترونیک این قشر، اشتراک با روزنامههای ویژه نابینایان (ایران سپید- ماهنامه بشری –نشریه ویژه یونسکو – فصلنامه بصیر و …)، ورود فنآوریهای جدید مرتبط، و همچنین به کارگیری نابینایان در کارهای مربوط به کتابخانه خود، میتواند راه حلهای پیشنهادی برای رفع نیازهای اطلاعاتی و اجتماعی آنها باشد (نادری بلداجی،1394: 65).
امروزه با شکلگیری و رشد فنآوریها و تأثیرات آن بر تمام ابعاد جامعه، کتابخانه عمومی نیز به عنوان نهادی اجتماعی دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده است و مخاطبان میتوانند به مدد این فنآوریها، بدون مراجعه حضوری به کتابخانه از طریق امکانات شبکه ای به اطلاعات دست یابند که این مسئله در مورد معلولین اهمیت بیشتری مییابد (دیدگاه، 1388: 16).
در دوران افزایش فزاینده حجم اطلاعات در جهان، ارائه خدمات به نابینایان و کم بینایان یکی از پر چالش ترین وظایف کتابخانه ها و کتابداران است. افزایش افراد نابینا و کم بینا در جامعه و رشد و تنوع نیازهای اطلاعاتی آنها مستلزم ایجاد خدمات متنوع با استفاده از فنآوریهای نوین اطلاعاتی است.
نابینایان و کم بینایان همواره به منظور رفع نیازهای اطلاعاتی روزمرهشان از منابع گویا و بریل استفاده کردهاند؛ اما امروزه با افزایش حجم روزافزون اطلاعات و با پیشرفت فنآوری، امکان ارائه خدمات بیشتری فراهم شده است (نوشین فرد،1389: 132).
به طور کلی میتوان فنآوری ویژه نابینایان را به دو بخش قطعات سخت افزاری و برنامههای نرم افزاری تقسیم کرد.
نرمافزارها:
- نرمافزارهای صفحه خوان
این نرم افزارها از مهمترین نرمافزارهای ویژه نابینایان به شمار میروند. هر متنی را که در صفحه نمایشگر نوشته شده باشد، به صورت بریل یا گویا در اختیار کاربر نابینا قرار میدهند. این برنامهها به اکثر زبانهای دنیا ارائه شده است. از جمله این برنامهها میتوان به نرمافزارهای دسترسی نابینایان به ویندوز و صفحات وب با خروجی صوتی و بریل، نرمافزارهای مبدل متن به گفتار، و نرمافزارهای درشت نمایی در کامپیوتر اشاره کرد.
- نرم افزارهایی برای خواندن متون بینایی
این نرمافزارها صفحه مورد نظر را اسکن کرده و به صورت گفتار و یا بریل در میآورد. برخی از این نرمافزارها برای راحتی کم بینایان دارای قابلیت تعویض رنگ نوشته و پس زمینه نیز هست.
- نرمافزارهای خاص نابینایان جهت تأمین نیازهای ویژه آنان
– نرم افزارهایی که ترجمه متون به بریل و ترجمه از یک زبان به زبان دیگر را انجام میدهد؛
– نرم افزارهایی که برای ویرایش فایلها استفاده میشود. معمولا در کنار نرمافزار ترجمه کاربرد دارد؛
– نرمافزار تبدیل نتهای موسیقی به بریل؛
– نرم افزارهایی که نوشتهها و تصویرهای صفحه نمایشگر تلفن همراه را به گفتار بدل میکند. همچنین قابلیت زوم کردن صفحه را برای افرادی که دارای چشم ضعیف یا نیمه بینا هستند دارد.
سختافزارها:
- سختافزارهای مستقل
– ماشین تحریر بریل: مانند ماشین تایپ ساده است و بر دو نوع است:
- دستی: به طور مستقیم و همزمان با تایپ نقاط برجسته ایجاد میشوند؛
- الکتریکی: همزمان با تایپ کردن، سیگنالهای الکتریکی فرستاده میشود و ماشین، نقاط برجسته ایجاد میکند؛
– تکثیر کننده بریل؛
– کامپیوتر بریل گویا: دارای صفحه کلید بریل بوده و خروجی آن نیز صوتی است.
- سختافزارهای وابسته
– ماوس ویژه: این وسیله به تکان و ضربه حرکت و نوشتار را گویا میکند. این ماوس هنگامی که به یک خط یا نوشته برخورد میکند به کاربر نابینا از طریق لامسه خبر میدهد؛
– نمایشگر قابل حمل خط بریل: این نمایشگر کوچک و قابل اتصال به گوشی تلفن همراه است. از مجموعه پینها و پدالهای پلاستیکی بسیار ریز ساخته شده است که بر اثر نوسان ولتاژ ورودی به نمایشگر موجب ایجاد ناهمواریهایی در سطح نمایشگر میشود و برای فرد نابینا قابل تشخیص میگردد؛
– سروش (سیستم کمک آموزشی لمسی گویا): سروش دستگاهی جانبی برای کامپیوتر است که به همراه نرمافزارهای گویا، آموزش لمسی- صوتی را تحقق میبخشد. این دستگاه قادر است مفاهیم تصویری را به نابینایان انتقال دهد؛ به طوری که نابینا با فشار دادن بر سطح تصویر در محلهایی که نیاز به اطلاعات دارد، توضیحات بیشتری را به صورت گویا دریافت میدارد؛
– کیبورد بریل؛
– برجسته نمای ماوس: این دستگاه کوچک پس از اتصال به ماوس، اطلاعات روی مانیتور و هر نوع اطلاعات دیگر را به صورت بریل در اختیار نابینا قرار میدهد. همچنین با استفاده از این دستگاه، نابینایان میتوانند نقاشی بکشند؛
– سختافزاری که برای لمس اطلاعات گرافیکی روی صفحه نمایش ویندوز و یا آفیس مورد استفاده قرار میگیرد.
- سختافزارهای خاص جهت تأمین نیازهای ویژه نابینایان
– جهتیاب ها: دستگاههایی هستند که به کمک ماهوارهها میتوانند موضع کاربر را در هر جای کره زمین مشخص و او را به نشانی که مورد نظر اوست راهنمایی کنند؛
– تشخیص اشیاء: دستگاه به کوچکی یک تلفن همراه طراحی شده که نابینا توسط آن میتواند وجود اشیا و اجسامی را که تا 3 متر دورتر از او قرار دارند، تشخیص دهد (فضیلت، 1386).
استفاده از این فنآوریهای ویژه نابینایان در کتابخانهها باید مورد توجه مسئؤلان ذی ربط و سرمایهگذاران در این حوزه قرار گیرد و در نتیجه آن امکان استفاده بهینه و کارآمد نابینایان از خدمات کتابخانه ای و رشد و ارتقاء آنها در جامعه فراهم شود.
با توجه به حرکت جهانی به سمت و سوی استفاده از فنآوریهای روز در کتابخانه، همچنین خود کارسازی کتابخانه نابینایان جهت رفع نیازهای اطلاعاتی آنها و استفاده آسانتر افراد کم بینا یا نابینا، تلاشهایی با استفاده از فنآوریهای کارا و جدید و همچنین فنآوری آر. اف. آی. دی صورت گرفته است (نادر بلداجی،1394: 65).
بررسیها نشان میدهد که یکی از مشکلات اساسی در کتابخانه نابینایان عدم توانایی فرد نابینا در انتخاب کتاب مورد علاقه و دلخواه در سیستم قفسه باز کتابخانه هاست، به همین خاطر فعالیتها و اقداماتی برای رفع این مشکل صورت گرفته است؛ اما با توجه به ساختار کتابخانههای عمومی و نابینایان از لحاظ نوع خدماتی که ارائه میشود و لزوم همخوانی و تعامل فنآوریهای موجود در این نوع مراکز همچنان وجود سیستمی با قابلیتهای مورد نیاز و هم سنخ با محیط کتابخانهها احساس میشود. بنابراین الگوی بکارگیری «تلفیق فنآوری RFID و تلفن همراه در سیستم کتابخانه نابینایان» برای حل این مشکل ارائه شده است که به صورت نمونه در کتابخانه نابینایان شیراز اجرا گردیده است.
در تحقیقاتی که تا کنون انجام شده است، فعالیتهای گوناگونی با استفاده از فنآوری RFID برای ارائه خدمات به افراد نابینا و قشر معلول صورت گرفته است. RFID مخفف واژههای «تشخیص هویت بر اساس امواج رادیویی» میباشد که قادر است بر اساس اتصالات بیسیم و شناسه اشیاء به تبادل اطلاعات بپردازد. کاربردهای این فنآوری عمدتا از دهه 1980 جنبه تجاری به خود گرفت و امروزه در بسیاری از کارها از کاربردهای صحیح این فنآوری استفاده میشود.
برچسب، قرائت گر، آنتن، نرمافزار، دروازه ورود و خروج کالا اجزای اصلی یک سیستم RFID در کتابخانهها میباشند (نادری بلداجی،1394: 68).
در میان کاربردهای متفاوتی که RFID دارد، در کتابخانهها نیز از این فنآوری استفاده زیادی میشود. استفاده از این سیستم کتابخانه ها را قادر میسازد که این فنآوری پیشرفته را با مدیریت منابع کتابخانه ای خود تطبیق دهند. با استفاده از این سیستم مراجعه کنندگان از امکان دریافت منابع کتابخانه ای به صورت خودکار، نبود صف طولانی برای دریافت منابع و وضعیت پیشرفته خدمات بهره زیادی خواهند برد.
کارکنان کتابخانه برای کمک به مراجعه کنندگان زمان بیشتری داشته و کار زمانبر و تکراری در ارتباط با تحویل کتاب و منابع دیگر نخواهند داشت. سیستم امانت دهی خودکار مواد کتابخانه ای به مراجعه کنندگان این امکان را میدهد تا بدون کمک کتابدار مدرک مورد نیاز را دریافت کنند. بنابراین یکی از راهکارهای بهبود سیستم مدیریت کتابخانهها را میتوان استفاده از فنآوری RFID به شمار آورد و از مزایای آن بهره گرفت (زلف پور،1389: 289).
با توجه به سرعت رشد فنآوری در کشورهای پیشرفته، استفاده از فنآوریهای نو در بخش کتابخانهها نیز از همین قانون پیروی کرده است. استفاده از فنآوری RFID تلاشی برای برطرف کردن مشکلات در حوزههایی مانند مدیریت اطلاعات، دستیابی سریع، انتشار اطلاعات و امنیت اطلاعات بوده است.
همانگونه که اشاره شد یکی از مشکلات اساسی در کتابخانههای نابینایان، عدم توانایی فرد نابینا در انتخاب کتاب مورد نظر در سیستم کتابخانه قفسه باز است. از این رو، تلاشهایی برای پیدا کردن راه حلی برای رفع این مشکل با استفاده از فنآوری RFID و سهولت کار یا آن صورت گرفته است، اما کماکان انتخاب کتاب بوسیله کتابداران صورت میگیرد که این عمل دارای عیب های فراوان از جمله عدم مشاهده کتابها با موضوعات مختلف در قفسه ها توسط کاربر است. مدل به کارگیری فنآوری RFID و تلفن همراه، راه حل مناسبی برای رفع این مشکل با توجه به امکانات و زیرساختهای موجود در کتابخانهها است (نادری بلداجی،1394: 79).
تلفیق فنآوری موبایل و سیستم RFID با توجه به بررسیها و توجیههای انجام شده میتواند دغدغه ای کوچک از محدودیتهای افراد نابینا را در کتابخانهها مرتفع کند (همان : 83).
با در نظر گرفتن نیازهای خاص افراد معلول به خصوص افراد دارای معلولیت بینایی به عنوان شهروندان ویژه، یکی از فعالیتهایی که شهرداریها در راستای حرکت به سمت دولت الکترونیک میتوانند انجام دهند، تأمین دسترسی آسان به کتابخانههای سطح شهر بدون نیاز به مراجعه حضوری، به وسیله کتابخانههای الکترونیکی با کمک سختافزارها، نرمافزارهای صفحه خوان و نمایشگرهایی است بریلی که قابلیت اتصال به رایانه ای قابل حمل را دارند (بحری، 1388).
برای جلوگیری از عمیقتر شدن فاصله اطلاعاتی بین نابینایان و افراد بینا، بررسی عواملی از جمله «نابینا باوری و نیازهای اطلاعاتی آنها»، «آموزش کتابداران و نابینایان»، «امانت بین کتابخانه ای» و «استفاده از فنآوری نوین» باید مورد توجه قرار گیرد (نادری بلداجی،1394: 67).
یکی از نهادهایی که بایستی توجه خاص به ورود فن آوریهای جدید داشته باشد کتابخانه و مراکز اطلاعرسانی هستند. این نهادها میتوانند با بهرهمندی از امکانات روز دنیای جدیدی را به روی نابینایان و کم بینایان بگشایند. دنیایی که آنها را به آمال و آرزوهایشان نزدیک میکند. باعث خردمندی و افزایش دانش آنها میشود و میتواند استعدادهای بالقوه و درخشان این افراد را شکوفا سازد. کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی مهمترین مراکزی هستند که میتوانند این افراد را در این زمینه کمک کنند بنابراین کتابخانهها میتوانند با تهیه امکانات فوق، شرایط استفاده از فنّ آوریهای روز را به صورت مشترک برای این گروه از افراد فراهم کنند. این حرکت میتواند جامعه افراد نابینا و کم بینا را به سمت بدل شدن به یک جامعه با محوریت دانش هدایت کند (زرمهر،1393: 78).
نتیجه گیری
یکی از مهمترین الزامات جوامع انسانی، پاسخگویی به نیازهای افراد جامعه است. هر فرد به عنوان عضوی از اجتماع، نیازمند کسب اطلاعات و تجربه است تا بتواند مسیر زندگی خود را به گونه ای بپیماید که با کمترین مشکل مواجه شود. یکی از راههای تأمین اطلاعات، بهرهمند سازی اقشار مختلف از منابع اطلاعاتی است. بدیهی است فردی که قادر به کسب اطلاعات نباشد در مسیر حرکت خود در جامعه با مشکلات متعددی روبهرو خواهد شد، چرا که دنیای کنونی، دنیای اطلاعات و ارتباطات است و افراد در صورت قرار نگرفتن در مسیر صحیح کسب اطلاعات، به درکی صحیح از وقایع و رخدادهای دنیای پیرامون و به تبع آن برقراری ارتباطی سازنده با محیط اطراف و مرتفع کردن نیازهای روزمره خود قادر نخواهند بود. یکی از مهمترین نیازهای انسان ، نیازهای اطلاعاتی است، نیازهای اطلاعاتی نیازهایی هستند که از طریق خدمات اطلاعرسانی و مواد کتابخانه ای ارضاء میشوند و کتابخانهها در این خصوص نقش مهمی را ایفا میکنند.
معلولان بخش عظیمی از جامعه هستند. این افراد به دلیل محدودیتهای جسمی و یا ذهنی نیاز به امکانات خاصی دارند، اما این معلولیت به معنای عدم نیاز به اطلاعات نیست. در هزاره سوم که اطلاعات سخن نخست پیشرفت را میزند، توانمندیهای اطلاع جویی برای تمام اقشار جامعه ضروری است. بنابراین امکانات مناسب برای معلولان به عنوان بخش مهم و توانمند جامعه، لازم است.
با توجه به آنچه بیان شد و اهمیت نیاز اطلاعاتی نابینایان به عنوان بخش عظیم و توانمندی از جامعه کشور که به علت محدودیتهای جسمی، نیاز اطلاعاتی بیشتر، و با امکانات متفاوت و خاصی دارند و اینکه دسترسی به اطلاعات حق مسلم هر فرد و لازمه بقا در هزاره سوم است، بنابراین تأمین نیازهای اطلاعاتی این گروه از جامعه اهمیت بسزایی دارد و کتابخانهها باید برنامهریزی برای نابینایان را در برنامه راهبردی خود قرار دهند و به نیازهای اطلاعاتی آنان و سایر افراد با نا توانایی های جسمانی اهمیت دهند.
از آنجا که افراد با آسیب بینایی حق دارند همانند افرادی که دارای بینایی طبیعی هستند، در کتابخانهها به اطلاعات دسترسی داشته باشند و چون همانند آنها نیاز به طیف وسیعی از اطلاعات دارند، بنابراین میبایست کتابخانهها سعی در برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی این جمعیت خاص از جامعه داشته باشند. با توجه به اینکه همه اقشار جامعه باید از امکانات یکسان آموزشی و فرهنگی بهرهمند شوند، ایجاد شرایط برابر برای نابینایان در مقایسه با سایر گروههای جامعه به منظور رسیدن موقعیت یکسان آموزشی، شغلی و اجتماعی تنها در صورتی امکانپذیر است که از نظر ابزاری و دسترسی، امکانات و شرایط یکسانی فراهم آید. کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی نابینایان و کم بینایان با هدف رفع نیازهای اطلاعات، گسترش فرهنگ مطالعه مفید، ارتقاء علم و دانش، اطلاع رسانی ، آموزش و پر کردن اوقات فراغت برای این قشر ایجاد میگردد. ارائه خدمات به نابینایان اگر به گونه ای باشد که آنان بدون توجه به معلولیتشان قادر به بهره گیری از منابع و امکانات باشند انجام رسالتی است که آنها را به فراسوی محدودیتشان هدایت کرده است.
در پایان پیشنهادهایی در جهت رشد و ارتقاء بهتر و بیشتر خدمات کتابخانهها به مراجعه کنندگان نابینا و کم بینا و فراهم آوری شرایط بهتر در جهت رفع نیازهای اطلاعاتی این کاربران ارائه میگردد:
- تشکیل کمیتههای بررسی و بازنگری ساختمان و تجهیزات کتابخانه در سازمان مسکن و شهرسازی، نهاد کتابخانههای عمومی و سازمانها و انجمنهای مرتبط با جامعه کتابداری و حضور فعال معلولان در کمیتهها؛
- تحقیق بنیادی و تدوین استاندارد جامع در مورد ساختمان تجهیزات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی برای معلولان با مشارکت گروههای مختلف علمی؛
- ایجاد شبکه ملی یا استانی اطلاع رسانی منابع اطلاعاتی کتابخانههای نابینایان؛
- ایجاد شبکه امانت بین کتابخانهها که کلیه این کتابخانهها از منابع یکدیگر مطلع باشند و در صورت لزوم منابع مورد نیاز را به یکدیگر امانت دهند.
- کتابخانههای دانشگاهی به عنوان مراکز آموزشی پر تحرک و پویا، موظف هستند مواد مورد نیاز برای برنامه آموزشی، و پژوهشی دانشگاه را برای همه دانشجویان فراهم کنند. متأسفانه هیچ اقدامی از این نظر برای دانشجویان نابینا و نیمه بینا انجام نگرفته است. دانشجویان نابینا به دنبال دانشجویان بینا هستند تا کتابها و جزوهها را برای آنها به صورت نوار درآورند در صورتیکه این وظیفه کتابخانههای دانشگاهی است که جهت رفع نیاز اطلاعاتی دانشجویان نابینا و نیمه بینا اقدام کنند.
- توجه به مسئله نیمه بینایی در کتابخانهها؛
- موضوع نیمه بینایی[3] بسیار مهم است و متأسفانه تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است. بسیاری از نابینایان در حقیقت نیمه بینا هستند و با کمک ذرهبینهای قوی میتوانند بخوانند، ولی در کمتر کتابخانه دانشگاهی چنین امکاناتی برای نابینایان وجود دارد.
- برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی ویژه کتابداران در زمینه نحوه ارائه خدمات به کاربران نابینا و کم بینا در کتابخانهها؛
- برگزاری دورههای آموزشی جهت آشنایی کاربران نابینا وکم بینا با کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی، خدمات آنها و شیوه استفاده از انواع منابع اطلاعاتی؛
- نیاز سنجی کاربران نابینا و کم بینا و اقدام لازم جهت غنی کردن مجموعه کتابخانهها؛
- ایجاد کتابخانههای الکترونیکی (دیجیتال) ویژه نابینایان و کمبینایان؛
- استفاده از فنآوریهای نوین اطلاعاتی ویژه نابینایان و کم بینایان برای ارائه خدمات به این کاربران در کتابخانههای عمومی و دانشگاهی؛
- ایجاد فهرستگان ملی از منابع اطلاعاتی مخصوص نابینایان؛
- تهیه منابع و کتابشناسیها به صورت گویا و بریل؛
- دسترسی به نشریات به شکل گویا؛
- ایجاد سامانه ای برای پست کتابهای بریل و گویا و تحویل منابع اطلاعاتی مورد نیاز نابینایان در منزل و یا محل کار؛
- ارائه خدمات به صورت شبانه روزی و یا حداقل دو شیفته بودن کتابخانهها و همچنین ایجاد امکانات جهت بهرهگیری از کتابخانه نابینایان در ایام تعطیل؛
- قرار دادن راهنمایی به خط بریل در کنار درب ورودی کتابخانه برای راهنمایی مراجعه کنندگان به فضا و مواد کتابخانه؛
- به کارگیری سیستم صدا گذاری مقابل در ورودی اصلی، جهت تشخیص بهتر فرد نابینا؛
- برای کتابخانههایی که در طبقات مختلف قرار دارند، وجود دکمه آسانسور به صورت حروف بریل؛
- استفاده از طناب کشی یا سنگ فرشهای برجسته در طول مسیر از در ورودی کتابخانه تا ساختمان کتابخانه؛
- برای غلبه بر مشکلات مالی کتابخانهها دولت بودجه ای خاص به طور سالانه اختصاص دهد.
- همکاری وزارتخانهها و سازمانهای ذیربط در برنامه ریزیهای لازم جهت برنامهریزی برای اوقات فراغت این قشر خاص (وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و کتابخانه ملی)
- در نهایت میتوان گفت که برای بهبود و ایجاد پویایی بیشتر و برآوردن احتیاجات اطلاع رسانی، همکاری و حمایت تمام سازمانها، نهادها، موسسات خیریه، و افراد خیر یک جامعه مورد نیاز است و انجام این مهم از عهده فرد یا سازمان خاصی امکانپذیر نخواهد بود.
[1] استادیار گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان. ms3102002@yahoo
[2] دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه کاشان. mortazavi96@gmail.com
[3] LOW VISION
۱۴ دیدگاه دربارهٔ «چهل و پنجمین مقالۀ ارائه شده در همایش جامعۀ بینا شهروند نابینا، بررسی جایگاه نهاد کتابخانه در تأمین نیازهای اطلاعاتی نابینایان در جامعه»
سلام. تحسین. تأیید. شاد باشی.
سلام ممنون.
شاد و موفق باشید.
سلام پری جون مرسی ممنونم عیدت هم پیشاپیش مبارک من دارم میرم مسافرت و یه مدت نیستم خیلی دلم واسه اینجا تنگ میشه.
سلام الهام جان
خواهش میکنم
عید تو هم مبارک گلم
برو به سلامت ما هم دلمون برا گلی مثل تو تنگ میشه زود برگرد و یه خاطره از سفرت برامون بنویس تا ما هم تو سفرت شریک باشیم.
به سلامت برو و برگرد.
موفق باشی.
سلام و درود بر پریسیما خانم, اول جا داره از شما بخاطر انتشار این پست تشکر کنم ودر این خصوص باید گفت درست است که نحاد کتابخانه های عمومی در اکثر شهرهای بزرگ اقدام به راه اندازی کتابخانه هایی برای نابینایان کرده اند که دارند به ما به نحوه احسنت خدمات رسانی میکنند که من از آنان ممنونم و صمیمانه از آنها تشکر میکنم ولی این مسئله جوابگوی ما نیست چون که بعضی از این کتابخانه ها یا خودشان به روز نیستند یعنی به طور مثال کتابهایشان را بر روی نوار ضبط میکنند حالا دیگر کو ضبط صوت که شما با نوار آن درس را گوش کنی که همین کار آنها یعنی ضبط کتاب بر روی نوار باعث میشود هم کیفیت کارشان پایین باشد و هم کیفیت کتابها یا منابعشان به روز نیست مثلاً بالفرض من میخوام در فلان آزمون شرکت کنم به طور مثال کنکور ارشد یا دکتری حالا علاوه بر کتب اصلی نیاز به یک مجموعه تست خوب دارم حالا وقتی از فلان کتاب خانه فلان تست را میخام یا ندارن یا اگر دارند مال حد اقل یه دهه پیشه که بدرد نمیخوره و شما مجبوری آن کتاب تست رو بخری و پس از خریدنش که حالا کار نداریم که فلان تومان پایت در آمده حالا بگرد دنبال کتابخانه ای که گوینده داشته باشه و بتونه اون کتاب رو بخونه حالا وقتی کتاب رو میخونه این قدر غلط و غلوط خونده که سر سام آوره مثلاً خیار غَبن را میخونه غ ُ ب ن یا غ ِ ب ن یا ظهر نویسی رو میخونه ظِهر نویسی حالا از این غلط و غلوطها هم که بگذریم وقتی کتاب توسط کتاب خونه به دست تو میرسه که دیگه بدرد تو نمیخوره من نه منکر زحمات این عزیزان هستم و نه میخواهم نیمه ی خالی لیوان رو ببینم بلکه این گوشه ی کوچکی از مشکل ما نابینایان ایرانی هست حتی جالب این جاست که حد اقل کتاب ماهایی که رشتمون حقوقه خونده میشه دوستانی که رشتهشون زبان هست که حالا باید بگردن یه کتااب خونه ای رو پیدا کنند که همچین گوینده ای داشته باشه همین ببخشید که خیلی حرف زدم و سرتان را درد آوردم در پایان هم پیشاپیش فرا رسیدن سال نو رو به همه تبریک میگم, در پناه حق بدرود و خدا نگه دار
سلام
شما همیشه درست میفرمایید و نظرهاتون همیشه با من یکیه.
همه ی این مشکلها هست و به نظر من ما باید بگردیم یه راه چاره پیدا کنیم.
این اوضاع باید درست بشه و مسئول فرهنگسازی و درست کردن این اوضاع نابیناها هستن.
من تو کتابخونه ی خودمون دارم سختگیری میکنم ازشون میخوام که کتابهامون رو ضبط بکنن اما خب تا اینا راه بیفتن من از دست رفتم خخخ.
منم پیشاپیش عیدو تبریک میگم البته شنبه هم یه مقاله دارم و اگه باشید اون وقت تبریک اصلی رو میگم.
شاد و موفق باشید.
سلام تشکربرا مقالاتی که منتشر میکنید عید هم پیشاپیش مبارک
سلام عزیزم
خواهش میکنم قابل شما دوستان عزیز رو نداره
عید تو هم پیشاپیش مبارک.
ممنون از حضورت.
موفق باشی.
سلام خانم پریسیما. برا انتشار مقاله ممنونم و باید بگم که کتابخانه زنجان بیشترین امکانات رو داره ولی نابینایان کم استقبال می کنند. و به آقا احمد مهربان و گل هم باید بگم که فکر نکنم کتابخانه عمومی از نوار استفاده کنه و شیراز هم امکانات زیادی داره. پیشاپیش عیدتون مبارک
سلام و درود بر آقا کامبیز من از پریسیما خانم عذر میخام ولی در این مورد باید به َآقا کامبیز بگم که منظور من کتاب خانه ی گویای رودکی تهران بود که هنوز کتابهایشان خصوصاً کتابهایی که مربوط به تست هست رو روی نوار ضبط میکنند باز هم ببخشید که من بجای پریسیما خانم جواب دادم در پناه حق بدرود
سلام خواهش میکنم
بله من متوجه شدم
آقای اسدی هم منظورشون کتابخونه ی استان ما بود.
سلام
خواهش میکنم
بله فکر میکنم کتابخونه ی زنجان یکی از پر امکانترین کتابخانه هاست اما واقعا هنوز کسی نیومده یه کتاب تو اون کتابخونه برا ما ضبط کنه کسی فعلا کار فرهنگی مفیدی اونجا انجام نداده من خیلی از کتابهای آرشیومو در اختیارشون قرار دادم اما نمیدونم اصلا چی بگم اونا بلد نیستن کتابخونه رو خوب اداره کنن.
شاید گفتن این چیزا تو این سایت درست نباشه اما میگم که کارمندهای کتابخانه ی زنجان واقعا توانایی ندارن.
ممنون از حضورتون.
شاد و موفق باشید.
سلام پریسیما خانم
از بابت پست خوبتان ممنون و سپاسگزارم.
من هم امیدوارم که مشکلات کتابخانه های ما و منابعی که استفاده می کنیم هر چه زودتر حل بشه و راحت تر بتونیم به منابع مورد نیاز خودمون دسترسی داشته باشیم.
پیشاپیش سال جدید را هم به شما و همه دوستان عزیزم تبریک می گویم و امیدوارم
شاد باشید. سالی سرشار از موفقیت و سلامتی در پیش رو داشته باشید.
سلام
آرزوی خوبیه کاش برآورده بشه!
منم عیدو تبریک میگم امیدوارم سفر بهتون خوش بگذره و به سلامتی برگردید.
شاد و موفق باشید.