خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

گزارش روز جهانی نابینایان در سقز

سه شنبه 27 مهر ماه 95 از ساعت 10 تا 12 مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان به همت اداره بهزیستی و موسسه رفاه نابینایان در ساختمان تازه تاسیس موسسه واقع در شهرک دانشگاه از ساعت 10 تا 12 با حضور مسئولان شهری و تعدادی از شهروندان نوعدوست سقزی برگزار شد. در این نشست که اعضای محترم شورای اسلامی شهر سقز، معاون سیاسی فرماندار، نمایندگانی از ادارات سطح شهر، سازمانهای مردم نهاد و جامعه افراد با آسیب بینایی حضور داشتند؛ 15 اکتبر مصادف با 24 مهر ماه روز جهانی نابینایان به منظور شناخت و تعامل هرچه بیشتر شهروندان و مسئولان سقزی با این دسته از شهروندان با آسیب بینایی گرامی داشته شد. در ابتدای نشست آقای محمد فیروزی مدیر عامل موسسه رفاه نابینایان سقز ضمن خیر مقدم به حاضرین گزارشی از عملکرد موسسه در یک سال گذشته را ارائه داد. در ادامه آقای مهندس کریمیان معاون سیاسی فرماندار سقز به عنوان سخنران دوم نشست ضمن تبریک و گرامیداشت روز جهانی نابینایان بر آمادگی دولت برای همکاری با جامعه نابینایان سقز تاکید داشتند و افزودند: حقوق شهروندی افراد با آسیب بینایی نیز باید همانند سایر شهروندان جامعه مورد احترام، رعایت و اجرا قرار گیرد. آقای حکیمی ریاست اداره بهزیستی شهرستان سقز نیز به عنوان سخنران بعدی با اشاره به شناسایی 475 شهروند نابینای سقزی بر امر آموزش و استفاده از ظرفیتهای افراد دارای معلولیت و بینایی تاکید داشتند. آقای احمد یاراحمدی از معلمان با آسیب بینایی مدارس استثنایی سقز نابینایی را یک اتفاق و نه انتخاب دانست. ایشان با این نگاه که حادثه هیچگاه خبر نمیکند و ممکن است هر شهروندی در معرض آسیب بینایی قرار گیرد توجه به موضوعات و نیازهای جامعه نابینایان را ضرورتی انکار ناپذیر دانست. آقای ناصر سرگران  از شهروندان با آسیب بینایی به عنوان سخنران آخر نشست ضمن تبریک تاسیس ساختمان موسسه رفاه نابینایان به عنوان اولین ساختمان مستقل نابینایان در کشور آنرا نه تنها دستاوردی برای جامعه نابینایان سقزی بلکه دستاوردی برای تمامی شهروندان سقزی دانست. ایشان همچنین با اشاره به استقبال و شرکت همشهریان سقزی در مسابقه فرهنگی به مناسبت روز جهانی نابینایان و ناشنوایان این مهم را نشان از اندیشه والای شهروندان سقزی دانست. این مدرس دانشگاه با ارائه راهکارهایی در زمینه تاسیس کتابخانه نابینایان در سقز، استفاده و حضور افراد دارای معلولیت در کمیته های هفده گانه ای که نماینده محترم مجلس شورای اسلامی شهرستانهای سقز و بانه تشکیل داده اند و آموزش همگانی با شروع از ادارات دولتی و آموزش به کارکنان آنها در راستای اجرای مصوبه هیئت دولت در سال 94 و به منظور شناخت و نحوه تعامل هرچه بیشتر با افراد با آسیب بینایی خواستار نگاه همه جانبه و دسترس پذیری همگانی برای کل جامعه شد.

شایان ذکر است در پایان این نشست از تعدادی از نابینایان موفق شهرستان نیز تقدیر به عمل آمد.

۵ دیدگاه دربارهٔ «گزارش روز جهانی نابینایان در سقز»

درود بر شما دوست گرامی
فکر میکنم میتوانیم این مساله که واقعا چنین نشستهایی تاثیر گذار هستند یا نه را در یک پست جداگانه به بحث با دوستان گرامی بگذاریم و جمع بندی از آن داشته باشیم.

سلام بر دوستان سقزی بله می شه همه کار کرد البته اگر مسولان امیدی برای آدم بزارند اگر به وضعیت هیات ورزشی نابینایان و کم بینایان کردستان نگاهی بیندازیم می فهمین چی می گم واقعا همه اینها شعاره سالنی که از بدو تاسیس به عنوان خانه ی ورزشهای نابینایان و کم بینایان در اختیار هیات بود به بهانه ی اجرای ماده ۸۸ یعنی اینکه این سالن در مزایده برنده داشته از بچه های نابینا می گیرند اونم حدود بیشتر از شش ماه بعد از برگزاری مزایده هیچکی هم حریفشون نمی شه چون رئیس هیات مثلا برنده در مزایده یعنی هیات ورزشهای همگانی معاون امنیتی انتظامی استاندار کردستانه و همه از ترس اینکه مبادا میزشون رو از دست بدن جرات نکردندجیکشون در بیاد جالب اینکه در جلسه ای با عنوان شورای اداری چند ماه قبلش با عنوان برسی مشکلات معلولین مصوب شده بود که این سالن از مزایده خارج و به صورت رایگان در اختیار هیات ورزشهای نابینایان و کم بینایان کردستان قرار گیرد که مثلا استاندار قولش رو از مدیر کل تربیت بدنی گرفت و کلی هم براش کف و هورا زده شد الان چندین ماهه که ورزش نابینایان و کم بینایان به ویژه گلبال تعطیله و همه در روز جهانی عصای سفید این گونه شعار می دن

دیدگاهتان را بنویسید