كلاسي ديگر و درسي ديگر: نابينا و آسانسور

خوب قژ و قوژ نيمكتها بس است ديگر. فرزندانم. بنشينيد سرِ جايتان و سر و صدا و پچ پچ را تمامش كنيد. امروز ميخواهيم راجع به آسانسور و نابينا بحث كنيم. ابتدا از قواعد كلي يك آسانسور شروع ميكنيم كه در مورد افراد بينا نيز صدق ميكند.

پيش از هر چيز, دانستن جاي آسانسور بسيار مهم است. حتي افراد بينا نيز براي يافتن جاي آسانسور, از ساكنان ساختمانها سوال ميپرسند و يا با استفاده از نقشهها و تابلوهاي راهنماي نصب شده در ساختمان, جاي آن را پيدا ميكنند. اكثر غريب به اتفاق آسانسورهاي امروزي به يك بلندگو مجهزند كه ربطي به بينا يا نابينا بودنِ شما ندارد. شما چه بخواهيد و چه نه, اين آسانسورها به محض رسيدن به يك طبقه شماره آن را اعلام ميكنند. بعضي حتي تا جايي پيش مي روند كه پاركينگ, زيرزمين و همكف را هم متمايز ميسازند. هر آسانسور, يك دكمه در بيرون خود دارد كه براي انتقال اتاقك آسانسور از طبقات ديگر به طبقه اي كه در آن هستيد به كار ميرود. به اين معني كه ممكن است شخصي پيشِ پاي شما با آسانسور به طبقه مثلا چهارم رفته باشد و شما در طبقه دوم باشيد و مايليد به طبقه پنجم برويد. زياد پيچيده نيست. خوب دقت كنيد شما اول از هر چيز بايد اتاقك آسانسور كه در طبقه چهارم است را به طبقه دوم بكشيد, تا بعد بتوانيد با همين اتاقك به طبقه پنجم برويد. پس اولين مرحله اين است كه دكمه تعبيه شده در بيرون آسانسور را پيدا كرده, فشار دهيد. اين دكمه يا بر روي درب آسانسور تعبيه شده و يا بر روي سطحِ يكي از ديوارهاي بيروني سمت چپ يا راست آسانسور, كار گذاشته شده. در اين جا پس از فشار دكمه مورد نظر, با دو موقعيت, روبرو ميشويد. اگر اتاقك آسانسور در يك طبقه ديگر باشد, بايد صبر كنيد تا به طبقه شما منتقل شود تا در باز شود و اگر اتاقك آسانسور در طبقه خود شما باشد, در بيدرنگ باز ميشود. معمولا پيشنهاد ميشود پس از فشار دادن دكمه مربوطه در را به آرامي بكشيد, در صورت باز نشدن در كمتر از يك دقيقه صبر كنيد تا در باز شود. البته باز نشدن در علتهاي ديگري غير از اينكه اتاقك در راه باشد هم دارد. ممكن است اتاقك در همين طبقه باشد ولي باز هم در باز نشود. در اين صورت ميپنداريد كه يا برق رفته و يا آسانسور مشكل فني دارد ولي من نكته سومي را هم اضافه ميكنم و آن عدم اجازه دسترسي يا مجوز است. براي مثال: آسانسورهاي دانشگاه اصفهان از اين دسته اند كه در مورد آن در ادامه, بحث خواهيم نمود. پس در صورت سالم بودن همه چيز و كار نكردن آسانسور, به دنبال مجوز باشيد.

حالا فرض كنيم درب آسانسور باز شده و شما درون آسانسور رفته ايد. معمولا درب آسانسور را كه رها كنيد, خود به خود بسته ميشود ولي ميتوان احتياطا آن را براي بسته شدن به آرامي به سمت بيرون هل داد. حالا كه درب آسانسور بسته شد, بايد سرعت عمل داشته باشيد و مقصدِ خود را انتخاب كنيد چرا كه آسانسور يك وسيله عموميست. انتخاب مقصد با دكمه هايي كه معمولا وقتي رو به درب بايستيد بر ديواره سمت چپ يا راست آسانسور و بالاتر از سرتان تعبيه شده, امكانپذير است.

براي هر طبقه, يك دكمه اختصاص داده شده و دكمه هايي نيز براي عمليات اضطراري فن و غيره وجود دارد.

متاسفانه, تشخيص دكمههاي موجود در آسانسور, به وسيله شما كه نابينا هستيد, منوط به: آشنايي قبليتان با آسانسورهاي مختلف مشابه, برجسته بودن شمارهها به خط بريل, آزمون و خطا يا پرسش از ديگران است. يك قانون تقريبا استاندارد وجود دارد كه دكمههاي طبقات فرد در يك ستون  و دكمههاي طبقات زوج در ستوني ديگر چيده شده اند.

پس از اينكه مقصد مورد نظر خود را انتخاب كرديد و دكمه مربوطه را فشار داديد, آسانسور, شروع به حركت ميكند و بعد از رسيدن به طبقه مورد نظر, متوقف مي شود. اكنون در صورت داشتن بلندگو, شماره يا اسم مكاني كه در آن هستيد, اعلام مي شود. دربهاي آسانسور بطور خودكار, باز ميشود ولي چنانچه پس از توقف كامل, درب باز نشد ميتوانيد درب را به آرامي به سمت بيرون فشار دهيد و از آسانسور خارج شويد.

اما در مورد آسانسورهاي مجوز دار, چند نمونه مختلف از آن در بازار, موجود است. اينگونه آسانسورها براي تشخيص اينكه چه كسي مجاز به استفاده از مجوز است, از يك تراشه كوچك در اندازه يك جاسوييچي,  يا از يك كارت در اندازه يك كارت تلفن عمومي يا از اثر انگشت فرد, بهره ميگيرند. تفاوت آسانسورهاي مجوز دار و بي مجوز در اين است كه هنگام برخورد با آسانسورهاي مجوز دار قبل از انجام هر عملياتي بايد مجوز تراشه اي خود را به بخش مربوطه, نزديك كنيد. مثلا قبل از اينكه دكمه بيرون آسانسور را براي انتقال اتاقك و باز شدن درب فشار دهيد بايد تراشه اي كه در دست داريد را به جايي كه معمولا بر روي درب آسانسور تعبيه شده نزديك كنيد كه معمولا صداي بوقي كوتاه مبني بر تاييد مجوز به گوشتان ميرسد. پس از بوق تاييد سريعا اقدام كنيد. حالا جالب اينجاست كه پس از وارد شدن به آسانسور نيز قبل از انتخاب طبقه مربوطه, بايد مجوز تراشه اي خود را به بخش مربوطه نزديك كنيد و پس از شنيدن بوق تاييد به سرعت دكمه طبقه مورد نظرتان را فشار دهيد. خدا را شكر ولي در عين حال متاسفانه پس از شش ترم كه در دانشگاه اصفهان هستم, براي گرفتن مجوز دير اقدام كردم و از جناب گشت مردي رياست محترم دانشكده زبان و جناب خليل زاده و جناب جواديان به علت حسن همكاريشان متشكرم. از فريد جان دوستم هم كه براي آشنايي من با چگونگي استفاده از مجوز, وقت گذاشت متشكرم. خوب, بدون سر و صدا و قژ و قوژ صندلي هاتان آرام از كلاس برويد بيرون و ضمنا, در حياط به هم آب نپاشيد. هوا سرد است, سرما ميخوريد. نظراتتان را در كادر ديدگاهها بفرستيد.

درباره مجتبی خادمی

مجتبی خادمی. متولد 7 بهمن 66. دارای مدرک کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه اصفهان. ارزیاب مرکز تماس گروه صنعتی انتخاب. گرداننده محله نابینایان. مدرس علوم کامپیوتر و زبان انگلیسی. طراح وب. برنامه نویس. مجری برنامه های رادیویی. آشنا به راه اندازی و استفاده از چاپگر های خط بینایی و بریل. دوره پیش دبستانی را در مدرسه کمتوانان ذهنی بصیرت زرین شهر گذراندم. دوره های دبستان و راهنمایی را در مجتمع آموزشی ابابصیر اصفهان. پایه اول دبیرستان را در دبیرستان غیر انتفاعی محمد باقر زرین شهر. پایه های دوم و سوم هنرستان را در رشته کامپیوتر در هنرستان ملا صدرا. مقطع کاردانی کامپیوتر را در دانشگاه های آزاد مبارکه و دولتی شهرکرد. و مقطع کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی را در دانشگاه اصفهان گذراندم. همزمان، در انجمن موج نور نابینایان، به عنوان مسئول تولید محتوا، مؤلف کتب صوتی ویژه نابینایان، صدابردار، مسئول کنترل کیفی مواد آموزشی، پاسخگو به پرسش های کامپیوتری نابینایان، طراح سامانه تلفن گویا، مدرس کلاس های آموزش رایانه و مسیر یابی ویژه نابینایان، مدرس دوره های تربیت مربی آموزش رایانه به نابینایان، و تحلیلگر نیاز های آموزشی نابینایان در خانه ریاضیات مشغول به خدمت شدم. در ادامه، به عنوان اپراتور در مرکز تماس گروه صنعتی انتخاب مشغول بودم و اکنون در مقام ارزیاب در تیم پایش عملکرد در گروه صنعتی انتخاب خدمت می کنم. از دوران کودکی، مخارج زندگی و تحصیل را شخصا به عهده گرفتم و به سختی فراهم کردم. در دوران دبیرستان، اولین رساله ی گویا در ایران از آیتالله مکارم شیرازی را به کمک خواهرم و روحانی محل، تهیه کردم و در سطح وسیعی بین نابینایان در کشور توزیع کردم. در همان دوران، اولین مجموعه ی آموزشی بازی های کامپیوتری ویژه نابینایان را تولید و در سطح وسیعی بین نابینایان در کشور توزیع نمودم. در دوران نوجوانی، اولین بازی رایانه ای ویژه نابینایان به زبان فارسی با نام دو در جنگل را طراحی کردم و توسعه دادم. به ترجمه و دوبله ی بازی های رایانه ای محبوب نابینایان از جمله تخت گاز و شو‌دان جهت استفاده ی نابینایان این مرز و بوم مبادرت ورزیده ام. اولین کتابچه ی راهنمای آموزش رایانه به کودکان نابینا را طراحی کردم و توسعه دادم. در دوران دانشجویی، اولین، پر بازدید ترین و پر محتواترین سایت ویژه نابینایان ایران با نام گوشکن را تأسیس کردم. همواره در سایتم سه شعار آموزش، استقلال و تفریح نابینایان را دنبال کرده و در جهت سوق دادن نابینایان به سمت این سه هدف، اقدام به ضبط آموزش های مختلف، تولید و ترجمه ی مقالات مرتبط و تشویق دیگران به انجام نظیر این کار ها نموده ام. تهیه کننده و مجری یکی از پر شنونده ترین برنامه های اولین رادیوی اینترنتی نابینایان ایران (که تعطیل شده) بودم. همیشه از مصاحبه های آگاهی بخش با رسانه ها از جمله برنامه به روز شبکه سوم سیما به عنوان یکی از کارشناسان فاوا و نابینایان استقبال کرده ام. به دلیل تجربه ی تدریس موفق به دانش آموزان، همواره با استقبال والدین کودکان و نوجوانان جهت تدریس روبرو بوده ام. از تألیفاتم می توانم به کتاب آموزش نرم افزار آماری SPSS به اتفاق استاد ندا همتپور اشاره کنم. یکی از مهمترین نرم افزار های مسیریابی نابینایان را با نام نزدیک یاب به همراه دفترچه راهنمای استفاده، جهت کمک به استقلال نابینایان در رفت و آمد، ترجمه کردم و به رایگان در سطح بین المللی برای تمام فارسی زبانان منتشر نمودم. در حال حاضر، رویای امکان سفر به استان های محروم جهت همسان سازی سطح آموزشی و پرورشی کودکان محروم با کودکان کلان شهر ها را در ذهن می پرورانم.
این نوشته در آموزش, آموزش های رایگان, کودکان و نونهالان, معرفی ابزار, مقاله ها ارسال و , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

10 پاسخ به كلاسي ديگر و درسي ديگر: نابينا و آسانسور

  1. 1
    قاصدک says:

    مجتبا جان دست گلت درد نکنه. برای من که درس خیلی خوب و مفیدی بود. و مطمئنم برای بقیه هم همینطوره.

  2. 2
    masood says:

    sal aam oass taad.
    Vaa gheh ann daor seh emrooz moaffeed bood.
    Tashh akk korr

  3. 3

    قاصدك و مسعود خواهش ميكنم. قابل شما ها رو نداشت.
    به هركي ميتونيد منتقل كنيد. خصوصا به كودكان. به بچه هاي كوچيك تر.
    نابينا هر تعداد مهارت هم كه بلد باشه و هر چه قدر هم كه كار ازش بر بياد بازم كمه. كمه. نابينا بايد بيشتر و بيشتر ياد بگيره تا بتونه پوز بينا هايي كه حسود موقعيت هاش هستند را به نحو احسنت بزنه.

  4. 4
    نخودي says:

    بابا اين طوري كه قبول نيست اصلاً نود و نه درصد كارايي كيفيت بازده و … كلاس به اينه كه ما دانشجويان عزيز حتي يك دقيقه هم كه شده قبل از اتمام كلاس بگيم: خسته نباشيد استاد!
    راستي يه مطلب مرتبط اينكه ديدم خيلي از بچه هاي نابينا از استفاده از پله برقي شديداً خود داري مي كنند، من كه عاشق پله برقيم، استفاده از پله برقيم يه فوت و فنهايي داره قلم من اونقدر گويا نيست كه شما رو سالم از يه پله برقي ببره بالا و بياره پايين ولي فوت اصلي تو اين مورد توجه به انحناهاي پله برقي هست و با گذاشتن دست روي لبه رويي يكي از ديواره هاي پله مي تونيد بخوبي اون رو لمس كنيد فقط مواظب باشيد دستتون فقط روي همون لبه رويي كه حالت لغزنده داره بايد باشه تا آسيب نبينيد، سرعت عمل رو هم يادتون نره فقط زود سرعت عمل بخرج نديد با كف پا به موقع حس مي كنيد زمانش كيه.

  5. 5
    هومن says:

    سلام مجتبی خیلی آلی بود دستت درد نکنه من یه جا نوشتمش چون خیلی قشنگ بود از تو ممنونم

  6. 6
    جعفر says:

    سلام مجتبای عزیز. کلاس خوبی بود. لطفاً توی یه کلاس دیگه راجب این مطلب هم توضیح بده که یه نابینا چطوری میتونه تو جاهایی که ناآشنا هستند بره خرید؟ ممنون.

  7. 7
    بی نام says:

    خیلی ممنون جالب بود!
    پله برقی!
    متإسفانه هر وقت می خوام ازش استفاده کنم از یکی می خوام همراهیم کنه اگه فنونشو بنویسید عالیه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

two + = four