خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

کرک؟

درود به شما دوستان گلم

دیروز داشتم توی انجمن‌های Klango یه چرخی می‌زدم. بعضی از بحث‌ها رو نگاه می‌کردم. یه جایی به نرم افزار audacity اشاره شده بود. وقتی گشتم دیدم که این یه نرم افزار رایگان برای ویرایش صدا هست. دانلودش کردم و یه نگاهی بهش انداختم. سازندگانش خیلی تلاش کرده بودن که برنامه برای نابینایان قابل دسترس باشه. اما بعد از کمی کار دیدم که sound forge بهتره.
ولی بعد با خودم فکر کردم که معلومه که اون‌ها از Sound forge استفاده نمی‌کنن! اون‌ها که مثل ما نمی‌تونن برن توی یه سایت و نرم افزار رو آسون با کرک دانلود کنن. این شد که فکر استفاده کردن از کرک ذهنم رو حسابی مشغول کرد.
تصور کردم که اگه من قرار بود بدون استفاده از کرک با رایانه کار کنم چه اتفاقی می‌افتاد! خوب به جای جاز از NVDA استفاده می‌کردم. به جای TTS های پر کیفیت کرک شده از ESpeak و امثال اون استفاده می‌کردم. به جای Microsoft word از Open office به جای Sound forge از Audasity و…
ولی جالب اینجا که این‌ها رو روی چه سیستم عاملی نصب می‌کردم؟ ویندوز که پولیه! پس باید با لینوکس یا بهتره بگم وینوکس کار می‌کردم!
چه جهنمی می‌شد! همین الآن من دارم توی word 2007 کرک شده می‌نویسم، با Jaws 14 کرک شده می‌خونم و پشت زمینه‌ی کامپیوترم داره یه موسیقی بی کلام به نام Ocean rhapsody از آلبومی به همین نام از Thierry David پخش می‌شه که اینم غیر قانونی از یه سایت ایرانی دانلود کردم که فایلش زیپ بود و با Winrar کرک شده از حالت زیپ خارجش کردم!!! یعنی تا خرخره توی کرک غرق هستم!
با این اوصاف به این فکر افتادم که من که الآن دارم با این همه نرم افزار قفل شکسته کار می‌کنم از نظر اخلاقی کجا هستم؟ آیا دزد محسوب می‌شم یا نه؟ بهانه‌هایی در مورد استفاده کرک به ذهنم می‌رسن. از جمله اینکه اگه ما بخواهیم یه نرم افزار رو هم بخریم به خاطر روابط عالی کشورمون با جهان نمی‌تونیم! و یا اینکه خوب آخه من پول ندارم. ولی واقعا این بهانه‌ها استفاده از کرک رو مجاز می‌کنن؟ من کاری به وجه مذهبیش ندارم فقط از نظر اخلاقی می‌گم. من شک دارم. مثلا اگه فروشنده‌ی یه مغازه دلش نخواست چیزی به من بفروشه یا من پول ندارم که محصولاتش رو بخرم آیا من این حق رو دارم که شب برم قفل مغازشو بشکنم و چیز‌هایی که می‌خوام رو بردارم؟

کلا نمی‌دونم. یعنی برای غربی‌ها استفاده از کرک اونقدر تابو هست که هیچ کس به فکرش هم نمی‌افته؟
فکر کنم بهترین کار واسه‌ی اینکه وجدان دردم رو کم کنم اینه که تا جایی که ممکنه از نرم افزار‌های رایگان استفاده کنم مگه اینکه مجبور باشم. خدایی Audasity خیلی Cool بود. باید برم یادش بگیرم.
من از نوشتن این پست هیچ منظوری ندارم. قصد نقد استفاده از کرک یا چیزی شبیه این توسط خودمون رو هم ندارم. فقط یه مشغله‌ی ذهنی هست که طبق عادت قدیمی که روی وبلاگ خودم گاهی مشغله‌های ذهنیم رو می‌نوشتم اینجا ارسالش کردم. البته شاید این ایده‌ی خوبی نباشه. به هر حال اینجا یه مکان عمومی هست نه جایی که هر کس افکارش رو بنویسه. این بار ببخشید!
اگه شما نظری در این مورد دارید خوشحال می‌شم بخونم.

خوش باشید.

۲۲ دیدگاه دربارهٔ «کرک؟»

درود
آره واقعا! یه بار یکی از معلمین ما تعریف می‌کرد که توی کانادا ایرانیا یه قالب‌هایی درست می‌کردن که شکل سکه بود. آب می‌ریزن توش و می‌زاشتن تو جا‌یخی تا یخ بزنه. بعد یکی از این سکه‌های یخی رو می‌نداختند توی دستگاه نوشابه فروشی خودکار و نوشابه می‌گرفتن! این سکه‌ها توی مخزن سکه آب می‌شدن و دهن دستگاه رو صاف می‌کردن! 🙂
اینقدر ایرانی عوضی هست!!! 🙂 🙂

درود
اگر شما مجبور باشید در یک فضای بسته که قابلیت حرکت به اندازه چند سانتی متر باشد زندگی کنید قطعا نخواهید و نمی توانید بخوابید اما اگر این وضعیت طولانی بشود یاد می گیرید که همانطور بخوابید !همه شرایط و ضوابط را خودتان ترسیم کرده اید و پاسخ داده اید اما باز هم نگران هستید دوست من خلاف جریان آب که شنا کنی یا خسته می شوی و غرق یا اصلا شنا نمی تونی بکنید .شاید ایران هم خلاف جهت آب حرکت کرده و حالا غرق شده در این غرق شدن ما نباید خلاف جریان باشیم و بمنظور حفظ خودمان هم که شده بیائیم مطابق پسند های موجود و از فضای موجود بهره مند شویم حالا اگر شرایط مهیا شد و ما پول هم داشتیم آن وقت اگر رعایت نکردیم می توان گفت که مسئله از نظر اخلاقی حاد شده است .
خوب کردی که نوشتی این محله برای نوشتن است هیچ تفاوتی هم ندارد که وب شخصی با این محله نظر شما برای هم محله ای ها ارزشمند و قابل تامل است دوست من

درود قنبر جان
والا من که در مورد شنا چیزی نفهمیدم! ولی فکر کنم منظورتون اینه که ما باید با همین شرایط (استفاده از کرک) کنار بیایم.
دوست من ما در بعضی از موارد چاره‌ای نداریم ولی در مواردی هم انتخاب‌های رایگان هستند. مثلا من همین یک ساعت پیش ۷-zip رو که رایگان و Open source هست رو دانلود و نصب کردم و Winrar رو حذف کردم. این یه تبه که منو گرفته و می‌دونم به زودی از بین می‌ره. ولی به نظر من آدم باید استفاده از کرک رو به عنوان یه کار نادرست به موازین اخلاقیش اضافه کنه. حد اقل وقتی که داره از یه نرم افزار کرک شده استفاده می‌کنه بدونه که داره کار ناشایستی انجام می‌ده. هرچند به اجبار باشه.
من اگه NVDA با html مثل جاز راحت و تمیز کار می‌کرد خیلی وقت پیش اون رو جایگزین جاز می‌کردم.
تازه در خیلی از موارد نرم افزار‌های Open source بهتر از نرم افزار‌های تجاری هستند. چون یه گروه بزرگ با اشتیاق دارن روش کار می‌کنن و عیب‌هاشو می‌گیرن. مثلا برنامه با جاز کار نمی‌کنه. می‌تونی براشون نظر بدی که این مشکل رو داری. احتمالش هست که برنامه نویس اونقدر برای نظر شما ارزش غایل بشه که برنامه رو تغییر بده. اگه نه می‌دیدش به یه برنامه نویس یا اگه خودتون بلد هستید خودتون اصلاحش می‌کنید.
موفق باشید.

درود
وای دوباره من وجدانم بیدار شد تازه خوابش برده بود
ولی جدی من هم همیشه نه همیشه وقتی که حرف کرک پیش میاد تا چندروز ناراحتم ولی خوبه بعدش یادم میره
با این توجیه که خب همه یعنی یه کشور دارن این کارو میکنن تو حرص نخور آروم میشم ولی نه اینکه کامل از ذهنم بره راستش من از لحاظ دینیش هم ذهنم درگیر میشه اخلاقیش که دیگه هیچی

درود
بله عذاب وجدانه میاد ولی براش لالایی می‌خونیم تا بخوابه! من به فکرم رسیده که شروع کنم به معرفی نرم افزار‌های رایگان و Open source که با صفحه خوان‌ها سازگار هستند. به نظرم کار خوبی باشه. مثلا همونطور که توی کامنت قبلی گفتم ۷-zip همون کار‌هایی که من با Winrar انجام می‌دادم رو انجام می‌ده. با این تفاوتکه رایگان هست و من عذاب وجدان ندارم در موردش.
موفق باشید.

با سلام و درود .

آقا میسم من نظری ندارم . فقط اگه مثلا ی برنامه ای رو که لازم باشه آن رو کرکشو بخریم آدم زورش میاد .
در این موقعها کرک لازمه. مثلا خودم از یه برنامه ای استفاده میکنم که کرک میخواست . blacklist.

ای کاش کرک اون هم بود. .

ولی به هر حال همه چیز رو هم نمیشه خرید. ی موقع کرک لازمه

ولی بعضی موغع ها هم باید کرک ی چیزی رو از ی سایتی بخری. ای کاش همه ی برنامه ها کرک بودند.

🙂 🙂 ولی من هم با شما موافقم .

🙂 🙂 🙂 🙂
موّفق باشید.

ببین, تو کشور ما کپی رایت وجود نداره!
یعنی داره!, ولی یه مرجعی نیست که بهش رسیدگی کنه
یعنی کشور ما یه کشور بی درو پیکر تو بحث نرم افزاره
از یه طرف دیگه, ما تحریمیم!
پس نمیتونیم برنامه هارو بخریم.
مثلا BGT رو باید با PayPal بخری که اونم ما رو تحریم کرده
یکی از دلیلای دیگه اینه که ما ایرانیا کلا کرممون میلوله
هر چی دستمون میرسه, میخوایم روش کرم بریزیم!
منم تا جایی که میتونم دارم از برنامه های Open Source استفاده میکنم
مثلا برا کامپایلرم از GCC استفاده میکنم که خیلیم ازش رازیم!

سلام میثم جان
این تقصیر ما نیست. تقصیر خود شرکت ها هستند که نمایندگی تو ایران ندارند. اونها که به خاطر سیاسیونشون حاضر به همکاری با ما نیستند یعنی سود خود را فدای مقامات ارشد کشورشون می کنند حقشون هست. کسی که خربوزه می خوره پای لرزش هم میشینه. اون مثالی هم که زدی در مورد بقالی منطقی نبود چون این شرکتها دوست دارند محصول بفروشند ولی یک سری احمق سیاسی اجازه نمیدن. فرض کن من و شما فامیل هستیم و با هم مشکل داریم حالا تو چون با من مشکل داری بیای تو خونوادت بگی که دیگه کسی نباید با داوود و خوانوادش رفت و آمد داشته باشه. این موضوع هم همین هست. دولت آمریکا و چندتا احمق دیگه با چندتا از مقامات ما مشکل دارند می خواهند عغده رو سر مردم ما خالی کنند.
پس عزیز از نظر من هیچ وجدان دردی نداشته باش. وقتی وجدان درد داشته باش که تو بازار باشه و تهیه نکنی و از قفل شکسته استفاده کنی.
موفق باشی

سلام یادش به خیر “جهل مرکب” رو میگم! تا یه دو سال پیش شاید هم کمتر من نخودی اصلاً نمی دونستم کرک چی هست فقط می دونستم مثلاً مرحله آخر نصب جاز کپی چندتا فایل تو یه فلدر هست و همین … الآن واقعاً حرفی برای گفتن ندارم اگه خودم رو جای نویسندگان اون برنامه ها بذارم ولی به کرک هم نمی تونم معتاد شدم اونم از نوع غیر قابل علاجش ….

آره!
منم کل کامپیوترم شده کرک!
از ویندوز بگیر بیا تا جاز, برو تا نرم افزار استادیو سازم (FL Studio)
همه کرکن
ولی راستش من عذاب وجدان ندارم!
به همون دلایلی که داود جان گفتن و خودم اشاره کردم.
من نمیخواستم اینجوری بگم ولی واسه همینه که کشور ما کپی رایت نداره!
خواهشا اینجا بحث سیاسی نکنید! ممکنه فیلتر شه
یعنی بکنید میشه!

به به آقا میثم گل و گلاب چند وقتی بود که نبودی خوشحالم که دوباره تو محله میبینمت .
به نظر من اصلا به وجدانت بگو عظاب نکش و با خیال راحت قفل همه چی رو بشکنه و ازشون استفاده کنه چون اگر قرار باشه ازشون استفاده نکنه همیشه باید درجا بزنه و بیخیال پشرفت و ترقی بشه
با خیال راحت بشکون من گردن میگیرم قول میدم 🙂 موفق باشی میثم عزیز …

درود به همه
از نظرات خوبتون خیلی متشکرم.
اول در مورد وجدان درد من فقط اون وقتی که داشتم به این مسائل فکر می‌کردم وجدان درد گرفتم و الا من هفت هشت ساله که دارم از رایانه استفاده می‌کنم و از کرک هم بسیار بسیار استفاده کردم.
در مورد اینکه تقسیر خودشونه و نباید از سایاست‌های سازمان ملل پیروی کنن. خوب اون‌ها چاره‌ی دیگه‌ای ندارن. مثل خود ایران، تجارت با اسرائیل اگه اشتباه نکنم ممنوعه. حالا اگه یه شرکتی با اسرائیل تجارت کنه پدرش رو در میارن.
به هر حال من به همون سیاست تا جایی که ممکنه از برنامه‌های رایگان استفاده کن ادامه می‌دم. بهتره.
خوش باشید.

سلام میثم جان
در خصوص نرم افزار های کامپیوتری با نظر داوود موافقم.
اما اگر کسانی واقعا عذاب وجدان دارن بیان در جاهایی که میشه ارجینال رو خرید بخریم و copy نکنیم
مثلا منظورم در خصوص سیدی های فیلم های سینمایی کشور خودمونه و یا خوانندگانی که آلبوم میدن بیرون
همگی بیایم از هنرمندان کشور خودمون حمایت کنیم تا ضحماتشون هدر نره و به حقشون برسن
اما در خصوص نرم افزار های رایانه ای کرک کنید حالشو ببرین اونا به اندازه ی کافی به خاطره ساختار های درست کشور خودشون سودی که باید بکنن رو میکنن چون در اون کشور ها قانون رایت جدی گرفته میشه اما وقتی ما ارگانی رو نداریم که به این قانون در ایران رسیدگی کنه خب نتیجش میشه همینی که الان داریم میبینیم

وای خدا چه سوتیه بزرگی چرا زحماتشون رو با ض نوشتم
من رو املا خیلی حساسم و سعی میکنم همیشه درست بنویسم
راستی من خودم در خصوص سیدی های سینمایی و خوانندگان که گفتم تا به الان رعایت نکردم ولی قصد دارم در این زمینه واقعا رعایت کنم و خودم دانلود نکنم
چون واقعا این هنر پیشه ها و به خصوص خوانندگان وقتی بخوان یه آلبوم بدن بیرون خیلی هزینه بردار هست
هزینه ی نوازندگان و اجاره ی استادیو بالا رفته و خواننده ی بیچاره هنوز آلبومش بیرون نیومده میبینه همه ی سایت ها گذاشتنش برای دانلود
یه لحظه خودتون رو جای اون فرد بزارین چه حسی پیدا میکنید عملا وقتی که ببینید اثر هنریتون که کلی واسش زحمت کشیدین و هزینه کردین داره به راحتی به سرقت میره
نتیجش میشه همین که یه کنسرت معمولی رو باید واسه دریافت بلیتش کمه کم بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان پول بدی

با نظر امیر سرمدی موافقم!
ولی بابا جان, کی میخواد رسیدگی کنه؟
همون یه آهنگو مثلا در نظر بگیر, ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تا لینک از نوع مستقیم, غیر مستقیم و با کیفیتای مختلف رو اون اینترنت گور به گور شده منتشر میشه!
بحث نرم افزارم همینه!
هر کی از راه میرسه, میخواد به خاطر رضای خدام که شده کرک کنه!
بابا خارجیا خودشون اکثرا کپی رایتو رعایت میکنن!
واسه همین الآن نگران مرجع نیستن! (شرکتاشونو میگم)
کنار همه اینا یه مرجعم وجود داره که همون عده کمی که رعایت نمیکننو حقشونو بزاره کف دستشون
یکی دیگم که گفتم بحث سیاسیشونه!
واسه همین عذاب وجدان نداشته باش
وقتی نمیتونی بخری! چرا نباید کرک کنی؟

امیر رضا این دیگه بر میگرده به فرهنگه غاشتباهه مردمه ما
آره دقیقا درست گفتی کشور های خارجی خودشون این فرهنگ درونشون نهادینه شده که قانون رایت رو رعایت کنن و اون عده ی کمی هم که نمیکنن با نظارت قویی که وجود داره باهاشون برخورد میشه
این فرهنگ در ایران هم باید نهادینه بشه
ولی در باره ی محصولات هنری کشور خودمون قبول ندارم که حالا چون ملیون ها سایت گذاشتن واسه دانلود و کسی هم نیست که نظارت کنه پس ما هم دانلود کنیم و بگیم گوره بابای هنرمند و اون خاننده
نه ما هر کدوم باید اول از خودمون شروع کنیم تا تک تک جامعه به تدریج اصلاح بشه
خداییش سیدی های ارجیناله خواننده ها که میاد بیرون مگه قیمتش چه قدره دو هزارو پانصد نهایتا سه هزار تومان یعنی تو همه ی تلاش یه خواننده رو با سه هزار تومان میتونی بخری از پوله یه ساندویچ هم کمتر
حالا فرض کن مثلا ۵۰ هزار نفر از جمعیت ۷۵ ملیونیه کشوره ما همینجوری فکر کنن و عمل کنن نتیجش میشه برگشته سرمایه و اون زحمتی که یه هنرمند در کارش کشیده
اما ما ایرانی ها از اول چون همش copy کردیم و بابت اینجور مسائل پول هم ندادیم دیگه زورمون میاد هزینه کنیم و فکر میکنیم اگر برای این چیزا پول بدیم گناهه کبیره کردیم

درود به همه
در مورد محصولات وطنی که دیگه شکی نیست که باید رعایت کنیم. توی کشور‌های خارجی خواننده‌ها موسیقی‌هاشون رو روی سرویس‌هایی مثل ITunes به فروش می‌رسونن. ولی خوب توی ایران نیست. فکر کنم چند وقت پیش یه جایی خوندم که سایتی اومده که به صورت قانونی آلبوم‌ها رو می‌فروشه. روی اینترنت. به هر حال اگه واقعا به خواننده علاقه داریم باید با خرید آلبوم‌هاش ازش پشتیبانی کنیم.
بای بای.

سلام میثم جان .
به راهی که انتخاب کردی ادامه بده .و مطمئن باش که درسته .
و سلام به دیگر دوستان عزیز
باید عرض کنم بعضی از بسته های نرم افزاری رایج از قبیل ویندوز ، آفیس و غیره در فروشگاه های معتبر داخل ایران ، به صورت اورجینال به فروش می رسه !
کافی یه سرچ توی گوگل کنید .
این قابل توجه آنهایی که فکر می کنند امکان خرید برای آنها در ایران محیا نیست .
علاوه به اون بزرگترین سایت برنامه های رایگان و متن باز “سورس فورج” ، برنامه های بسیار کاربردی و عالیی داره .
دوستان شاید باور نکنید ولی من همین الان که در حال تایپ این مطلب هستم ، هیچ برنامه کرک شده ای روی کامپیوترم نصب نیست !
و بیشتر از برنامه های رایگان استفاده می کنم .
برنامه nvda انصافا برنامه خوبی هست . و من فکر می کنم علت اینکه دوستان از آن استفاده نمی کنند عدم آشنایی با نحوه کار با آن هست .
من مدتهاست جاز رو کنار گذاشتم و با nvda کار می کنم و خدا رو شکر راضیم .
همانطور که میثم جان گفت حتی ما سیستم عامل رایگان هم داریم “vinux”
که ویژه افراد نابینا طراحی شده !
حتی این سیستم عامل رو بر خلاف ویندوز ، افراد نابینا خودشون می توانند نصب کنند چون مراحل نصبش هم کاملا گویاست !!!
این سیستم عامل تنها یک مشکل داشت آن هم عدم خواندن متون فارسی بود که فکر می کنم توی نسخه جدیدش این مشکل حل شده .
دانلودش کردم ولی هنوز موفق به تست نشدم .
به امید روزی که همه ما از برنامه های بدون کرک استفاده نماییم .
در پناه خداوند باشید .

دیدگاهتان را بنویسید