خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

نیت

ادامه از پست قبلی

حرف رضا خیلی خوب در ذهن آرش نشست.

چند روز گذشت. آرش در راه مدرسه، دوستش سعید را دید. سعید جلو آمد و سلام داد و با هم دست دادند. هنوز احوال پرسی شان ادامه داشت که سعید، دست راستش را بالا برد و با کف دستش محکم به پشت کتف آرش کوبید. آرش خیلی دردش گرفت. کتفش می سوخت. ولی خم به ابرو نیاورد و حالت طبیعی اش را حفظ کرد. بعد دوتایی راهی شدند و به مدرسه رفتند. آرش خوشحال بود که توانسته، حرف دوستش را به کار بگیرد و به آن عمل کند.

فردای آن روز هم باز آرش سعید را دید و باز هم سعید موقع احوال پرسی ضربه محکمی به کتفش زد و باز آرش، علیرغم سوزش شدیدی که حس می کرد،خونسرد نشان داد. ولی آرش از این متعجب بود که چرا فلسفه رضا در مورد سعید جواب نداده بود؟! پیش خودش فکر کرد شاید باید چند بار دیگر این حرکت را تحمل کند تا سعید از کارش دست بردارد.

چند روز به همین ترتیب گذشت. اما رفتار سعید تغییری نکرد! هر روز همان آش و همان کاسه.

تا این که بالاخره یک روز وقتی سعید محکم به پشت آرش کوبید، آرش نتوانست تحمل کند و عصبی شد و داد زد:

مگه مریضی! هی هر بار ما رو می بینی یکی محکم می کوبی؟!!

سعید که به شدت تعجب کرده بود گفت: مگه تو دردت میاد؟!

آرش با عصبانیت بیشتری جواب داد: آره پس چی که دردم میاد! پوست و استخونه. تیرآهن نیست که دردم نیاد!

سعید گفت: خب اگه دردت میومد چرا از همون اول نگفتی؟! من فکر می کردم دردت نمیاد که میزدم. می خواستم بیشتر باهات ابراز صمیمیت کرده باشم. اگه می دونستم ناراحت میشی که همون دفه اولم نمیزدم!

پایان

 

 

قبل از این که راجع به رفتار مردم قضاوت کنی اول از نیات قلب شان آگاه شو.

 

 

 

“برگرفته از وبلاگ گفتنی ها کم نیست”

 

۱۹ دیدگاه دربارهٔ «نیت»

سلام بر پریسیما جون همیشه قهرمانم
بله حق با شماست خیلی وقت ها نمی‌شه از نیت دیگران آگاه شد اما این دلیلی بر این نیست که خودمون از پیش خودمون نیت اونها رو تصور کنیم و قضاوت … و درست همین زمان ها هست که سو تفاهم ها پیش میاد…..

سلام. خب من که کاری به جز تعریف و تمجید ندارم. ولی خب تعریف و تمجیدهایی هم که میکنم تصنعی نیستن. واقعا پستهای آموزنده ای وجود دارن. آهان. تا دوباره یادم نرفته نظرم رو هم بگم. خب خب آدم در این میمونه که این موقعیتی که توش قرار گرفته مثل ماجرای اوله یا دوم. نمیدونه آدم باید تحمل کنه یا تذکر بده. ولی اگه از طرف بپرسه که نیتش از این کار چیه اگر که اذیت بود که تحمل میکنه تا نشون بده که نقطه ضعفش این نیست. ولی اگه قصدش صمیمیت بیشتر و شوخی باشه بهش توصیه میکنه که یه جور دیگه شوخی کنه. باز هم مررررررسی بابت پست مفیدتون. موفق و پیروز باشید. یا حق.

سلام بر آقای ایزدی که شدید هم مرسی داریم از تعریف و تمجیدهاتون، شما لطف دارید …. “البته کار خوبی هم دارید خخخ یعنی خدا خیرتون بده”
دقیق نکته ماجرا رو گرفتید …. ممنون از نظرتون …. و همیشه سربلند باشید و در پناه حق.

سلام.
من در تحلیل این ماجرا از دید خودم، رجوع می کنم به جواب جناب جوانمرد در پست قبلی یعنی نقطه ضعف.
اگر خودم باشم احتمالا اولش واسه طرف توضیح میدم که موافق نیستم یعنی همون توضیح و تذکر و بعدش نیت طرف هرچی باشه درکش به نظرم زیاد واسهم سخت نیست. اگر با شادی و رضایت بیشتری ادامه داد که هیچ و اگر عوضش کرد پس نیتش آزار نبوده.
راستی نخودی جان رسما آخجون! بلاخره با وبویسوم ساختی و اومدی توی وبلاگم نظر دادی! کلی ذوق کردم. به حساب این جناب یکی هم که در غیبتم به فکر خرابکاری افتاد شاید بعدا برسم. البته شاید.
ایام به کام.

سلاااام پریسا جونم “می‌گم دیدی آخرش تونستم دیدی آخرش شد …. آخجووووون ….
ولی جناب یکی گناه داره به حسابش نرس لطفاً ….
“خب اینجا که نیست گاهی وقتها هم درست می‌گه دیگه نه آیا؟”
وای راستی در مورد نقطه ضعف و نیت …. تحلیل شما که مبتنی بر جواب آقای جوانمرد هست و نحوه برخوردتون در این چنین موقعیت هایی درست همونی هست که باید باشه ….
پاینده باشی خانمی.

سلام تبسم جونم
جمله دردناکی هست ولی سرمنشأش فکر کنم سو تفاهم باشه ….
اینجاست که داستانک “نیت” می‌باید که مد نظرمون باشه …. پس گاهی بشینیم در مورد دغدغه هامون مشکلاتمون مسائلمون با خود طرف مقابل صحبت کنیم …. شاید اون فکر نمی‌کرده دردمون میاد …. و سکوت ما جدی اشتباه خودمون بوده ….
مرسی عزیزم از حضورت.

سلام.
من دفه ی اول چیزی نمیگم.
اگر تکرار نکرد که کارم جواب داده.
ولی اگر تکرار کرد دفه ی دوم راه دوم رو میرم و بهش میگم که نباید ادامه بده.
تشخیص نیت آدمها هم آسونه هم سخت.
بستگی به طرفت داره.
اگر خیلی بهت نزدیک باشه حتی اگر اشتباه هم بکنی قابل جبرانه.
ولی اگر شناخت نداشته باشی ممکنه بلایی سرت بیاد که هیچوقت نتونی جبرانش کنی.
ممنون و موفق باشید.

درود! خوب دیگه نمیگم تو که لالایی بلدی چرا خودت خوابت نمیبره! فقط میگم من با شیطنت و شوخی با همه نیتم این است که همه را بخندانم و خندان باشیم،‏ ولی چون لحن من حالت جدی دارد بعضیا از من خوششون نمیاد،‏ حالا یه خاطره تعریف میکونم تا شاید بهتر متوجه منظورم بشید:‏ یک ‏ سال پیش در اتوبوس سوار شدیم تا به اردوی شمال برویم که چاهار دختر روی صندلی پشت سر من و دوست دخترم نشسته بودند و کل میکشیدند،‏ من هم که شیطنتم گل کرده بود با آنان به شوخی ولی با لهنی جدی به بحث پرداختم و آنان که از نیت من بی خبر بودند ناراحت شدند و از همصحبتی با من پرهیز کردند و حتی دوتاشون دشمن من شدند و من به نظر خودم خوب نقطه ضعفی از آنان گرفته بودم، خوب بسمه دیگه شیطنت کافیه دیگه ادامه نمیدم،‏ راستی خودمونیما آن دو نفر را در راه بازگشت از شمال به اصفهان حسابی حالشونو گرفتم،‏ خخخخهاهاهاهاهاهایاهاهاهاهاها حالا یکی ازون دوتا دیگه دشمنم نیست ولی به من هنوز کمی بدبینس و منم سعی میکونم کمتر پامو توکفشش بوکونم،

سلام بر آقای عدسی خان پژوهنده
خب برای شما این طوری توضیح بدم که:
شوخی خودش قواعد و اصولی داره، هر شوخیی رو با هر کسی نمی‌کنند و هرجایی هر شوخیی رو نمی‌کنند، هرچند مقصود همیشه شاد کردن باشه
شوخیی که از حد خودش بگذره در جای خودش نباشه و …. بجای شاد کردن می‌رنجونه و بجای نزدیک تر کردن دور و دورتر می‌کنه … در کنار این قضیه یک سری حرمت ها و خط قرمز ها هم هست که به عقیده من نباید حتی به شوخی هم اونها رو نادیده گرفت و شکستشون ….
من که شدید خدمت شما و دوست دخترتون ارادت دارم “خدمتشون سلام گرم من رو هم برسونید”
می‌دونم که قلب مهربونی هم دارید و هدف نهاییتون شاد کردن اطرافیانتون هست
ولی خب اگه یه مقدار روشتون رو تغییر بدید شاید بهتر و بیشتر به هدفتون برسید
و ممنون از حضورتون و کامنت خاطره بر انگیزتون

سلام بر اصغر آقا بابای ایلیا کوچولو….
نه دیگه برای فهمیدن نیت افراد که نباید فال گیر بود …. باید از راه و روش های درستش پی به نیات افراد برد …. گاهی از قرائن و امارات استفاده کرد و گاهی سؤال کرد و خیلی از روشهای دیگه که الآن یادم نیست ولی با یه کم فکر کردن و گاهی با کمی توجه متوجه شون خواهیم شد ….
صورتی باشید و همیشه شاد….

سلام بر خانم نخودی بزرگوار و سایر دوستان. اولا من هم کم کم دارم راغب میشم که پست گذاشتن رو یاد بگیرم. ولی موندم مثلا به عنوان اولین پست چی بذارم؟ خخخ. ثانیا دوستان نظرات خوبی دادند. باز هم میخام موضوع جدیدی رو پیش بکشم. در برخی موارد ما از نیت بعضی از دوستان آگاه هستیم و میدونیم که نیت بدی ندارند اما جایی حرفی میزنن یا حرکتی ازشون سر میزنه که به جز من نوعی و او افرادی دیگری هم حضور دارند که از نیت قلبی او و همچنین شناخت من نسبت به اون شخص بی اطلاع هستند. در چنین شرایطی اگه من واکنشی از خودم نشون ندم, ممکنه اطرافیان این انفعالم رو به حساب مظلومیت و بی دست و پایی من بذارن و اگه واکنش نشون بدم, ممکنه طرف مقابلم با علم به اینکه من با توجه به شناخت قبلی که از او دارم,از نیت قلبیش باخبر هستم, ازم ناراحت بشه. اینجاست که آدم واقعا میمونه که چه واکنشی نشون بده یا نده.
باز هم ممنون بابت پست خوب و آموزندهتون.
سبز باشید.

سلام بر جناب جعفری گرامی
در مورد موضوع پست که شما که استادید “دقیق همین نکاتی رو که اینجا مطرح می‌کنید در قالب متن پست مطرحشون کنید” منتظر پست های شما هستیم …. البته زیاد طولش ندید ها ….

در مورد این مسأله هم اگر دوستان روانشناس دوباره کمک بدند که بسی بسیار عالی می‌شه ولی به عقیده شخصی من در چنین مواقعی اگر دفعه اول باشه می‌باید در اون شرایط بیشتر صبوری کنیم و البته اگر هم قرار بر اعتراض و بیان نکاتی هست که می‌باید بگیم اونها رو به آرامترین و مهربانانه ترین نحو بیان کنیم تا باعث تنش و ناراحتی خودمون و دیگرانی که مطمئنیم قصد بدی هم ندارن نشیم ولی در اولین فرصت ممکنه با شخص مد نظر روشن صحبت کنیم و بگیم که من می‌دونم نیت شما خیر هست ولیکن روش و نحوه گفتار شما اشتباه هست و براش قضیه رو باز کنیم “شاید اون فرد متوجه اشتباهش بشه که در اکثر موارد هم این چنین هست” ولی اگر دیگر دوستان هم نظرشون رو در این مورد بگند هم من استفاده خواهم برد هم دیگر دوستان و هم البته شما ….
سربلند و همیشه شاد باشید….

سلاااااآااااام گیگیلی جونم
خوبی نانازم
میگم من اگه کسی باهام این کار رو کرد دفعه اول هیچی نمیگم بهش میخندم و با شوخی ازش رد میشم
اما اگه دیدم داره تکرار میکنه منم هر کاری که اون بکنه باهاش میکنم تا از رو بره البته با شوخی و و و و و تا طرف مقابلم ناراحت نشه و خدای نکرده کدورتی هم پیش نیاد….
میسی جیگیلی جونم از پست بسیار مفید و قابل تعمل و تفکرت بوبولی من
بوس بوسکی
خدافسی

سلاااا.ااااا.اااا.ااا.اااام ملیسا خانم معلم جونم …..
شما که استادید پس هر کاری شما بکنید ما هم همون مدل رفتار می‌کنیم دیگه …. “رفتار متقابل طوری که هم طرف متوجه اشتباهش بشه هم نرنجه” عالی عالی عالی …. مرسی مرسی خیلی هزارتا …. بای بااا بااای ییی و خدافظی …..

دیدگاهتان را بنویسید