تجدید خاطره با یک پست و طلب پوزش از دکتر محمد خزائلی و آشنایی با ایشان و دانلود یک سخنرانی از ایشان

 

 

امروز دوستی تماس گرفت بعد از احوال‌پرسیهای معمول پرسید که میدونی 22خرداد چه روزیه؟ گفتم بر اساس چه تاریخی میگی، گفت بر اساس تاریخ جامعه نابینایان ایران، گفتم نه نمیدونم، گفت 22خرداد سالروز درگذشت دکتر خزائلیه ولی متاسفانه هیچ کجا و بخصوص روزنامه ایران سپید که تنها تریبون بریل روزانۀ کشور است از این مرد بزرگ و الگو و سمبلیک برای نابینایان یادی نکرده‌اند. او خواست که این انتقاد از ایران سپید مطرح بشه تا اینطور بیخیال و بی‌تفاوت از کنار سرمایههای معنوی نابینایان عبور نکنه. منم پذیرفتم که بنوعی یاد این بزرگ‌مرد را گرامی بدارم و یادم آمد که پستی دربارۀ ایشان منتشر کرده بودم این شد که سراغ اون پست رفتم و با اضافه کردن این مقدمه آن پست را مجددا باز ارسال میکنم شاید تجدید خاطرۀ خوبی باشه هم از دکتر خزائلی و هم از کسانی که قبلا با ما بودند ولی الآن افتخار بودنشان را نداریم.

در ضمن از فرصت استفاده کرده هم از مسؤولان روزنامۀ ایران سپید و هم از مدیران محله خودمون تقاضا میکنم که سعی کنند آرشیوی از بزرگان نابینا تهیه کرده و بمناسبت تولد یا وفاتشون یادی از آنها بکنند چون بسیاری از آنها میتوانند همچنان الگوهای خوب و مفیدی برای جوانها و نسل امروز باشند.

بیشتر وقت نمیگیرم در ادامه توجه شما عزیزان را به شرحی از زندگی و تألیفات این مرد فاضل و برجسته جلب میکنم. فقط یادآوری کنم که در متن ذکری از نمایندگی دکتر خزائلی در مجلس سنای سابق نشده که این هم یکی از افتخارات ما و ایشان است که برای اولین بار یک نابینا به عضویت یکی از مجلسین در‌میآید و همین موضوع میتواند انگیزه مضاعفی شود برای اصرار ما بر اصلاح قانون انتخابات مجلس و حق کاندید شدن برای نمایندگی قوه مقننه.

این شما و اینم پست قبلیم دربارۀ زنده یاد دکتر محمد خزائلی

 

درود بر شما هم محله ای های عزیز.

 

 

در این پست قصد دارم شما رو با یکی از موفقترین نابینایان ایران و شاید جهان آشنا کنم.
این نابینای موفق کسی نیست جز دکتر محمد خزائلی.
ابتدا شما رو با زندگینامه ی ایشون آشنا میکنم و در ادامه هم فایل صوتی سخنرانی ایشون رو در برنامه ی رادیویی مرزهای دانش، براتون میذارم.

محمد خزائلی در سال 1292  در کرهرود اراک به دنیا آمد.

وی در هجده ماهگی به دلیل ابتلا به بیماری آبله، بینایی خود را از دست داد.
در آن زمان برای آموزش و پرورش نابینایان، وسایل و مدارس خاص وجود نداشت. از این رو وی رهسپار مکتب خانه های قدیمی شد و در هفت سالگی به مکتب شیخ حسین مدنی رفت. مدتی برای فرا گرفتن قرآن نزد شیخ میرفت تا روزی به پدرش گفت: آقای معلم قرآن را غلط میخواند و این اولین انتقاد او نسبت به محیط تعلیم و تربیت بود.
پدرش متوجه شد که این مکتب خانه جوابگوی خواست پسرش نیست. لذا به محض افتتاح اولین مدرسه در اراک به نام مدرسه ی سمسامیه او را روانه ی این مدرسه ساخت. درسها را برایش میخواندند و او به لطف داشتن حافظه ی قوی آنها را یاد میگرفت. در دوازده سالگی قرآن را کاملً حفظ بود و چنانچه آیه ای برایش تلاوت می‌شد بلافاصله دنباله آن را قرائت می‌کرد. رفقای دوران تحصیل وی نقل می‌کنند: هنگامی که برای گردش و تفریح به بیرون شهر می‌رفتند از آنان درخواست می‌کرد که نوشته های روی سنگ قبرها را به وی نشان دهند و او با لمس کردن آنها با اشکال مختلف حروف فارسی آشنایی پیدا کرد.
در دوره ابتدایی همیشه شاگرد اول بود و با وجود نابینایی با اشکال زیادی مواجه نشد و به اخذ مدرک پایه ششم ابتدایی با معدل ۲۰ نایل گردید.
تحصیلات متوسطه را در صمصامیه اراک ادامه داد ولی برای گذراندن امتحانات پایه سوم متوسطه با مشکلات فراوانی مواجه شد. در این زمان بود که برای اولین بار فقدان بینایی خویش را بیشتر احساس کرد. امتحانات شفاهی دروس را با موفقیت گذرانید ولی نابینایی مانع از امکان شرکت وی در امتحانات کتبی می‌شد. از این رو در آن سال موفق به دریافت مدرک سوم متوسطه نشد. مدت دو سال به مکاتبه با مرکز مشغول بود تا اینکه شکیبا رئیس فرهنگ وقت به تهران آمد و ترتیبی داد که محمد خزائلی بتواند با کمک منشی، امتحانات کتبی را بگذراند. به این ترتیب معمایی بزرگ حل شد و از آن پس این شیوه امتحان برای همه ی نابینایان معمول گردید.
برای همه در آن زمان عجیب بود که فرد نابینایی بتواند تحصیل کند، ولی او اهل مبارزه بود و آنی از تلاش غفلت نمی‌کرد؛ تا اینکه بالاخره به تهران آمد و در امتحانات متفرقه پایه ششم متوسطه شرکت کرد و در رشته ی ادبی در سراسر کشور رتبه اول را به دست آورد و به دریافت مدال علمی نایل آمد.

محمد خزائلی در جوانی با هنر موسیقی آشنایی پیدا کرد و گهگاه نغمه سازی برای دل خود می‌نواخت. روزی که در مجلس جشن و سروری ساز را به دامن او نهادند و از او خواستند که بنوازد، وی پس از اندکی تأمل، ساز را به کناری نهاد و از آن پس برای همیشه دست از نواختن برداشت.

محمد خزائلی اولین فعالیت اجتماعی خود را ضمن ادامه ی تحصیل در دبیرستان، با تشکیل کلاس درس در منزل آغاز نمود. در همین دوران بود که به یادگیری زبان فرانسوی، خارج از مدرسه نزد شخصی به نام ژوزف که از ارامنه ی جلفا و پدرش تاجر فرش بود پرداخت. این معلم ابتدا حروف الفبا ی زبان فرانسه را با حروفی که از گچ و چوب درست کرده بود به وی یاد داد و سپس به تعلیم کتابهای مقدماتی فرانسه پرداخت.
روزی که محمد، امتحان زبان فرانسه را در دبیرستان می‌گذرانید، طبق روال پیشین فقط یک نسخه سؤال از مرکز برای آن حوزه امتحانی ارسال شده بود. اگر می‌خواستند سؤالات را در جلسه عمومی قرائت کنند آن گاه در دست منشی او نسخه ای از سؤالات نبود تا برایش بخواند و اگر عکس قضیه را انجام می‌دادند سایر شاگردان از آن مطلع می‌شدند. در اینجا حافظه و هوش سرشار وی مددکار همه شد و به ممتحنین پیشنهاد نمود که ابتدا یک مرتبه دیکته و ترجمه فرانسوی را برایش بخوانند و بعد برای انجام امتحان سایر شاگردان بروند. این کار را کردند و وی بدون اشتباه، مطالب قرائت شده را به منشیش دیکته کرد و هجی نمود و نمره ۲۰ هم گرفت.

در یکی از کلاسهای درس بود که محمد خزائلی عاشق یکی از شاگردان خود به نام صدیقه عظیمی عراقی شد. علیرغم آنکه این عشق دوجانبه بود ولی پدر و مادر دختر با این ازدواج مخالف بودند. بالاخره بعداز گذشت چند سال این ازدواج سر گرفت و در سال ۱۳۱۸ زندگی مشترکش را آغاز کرد. حالا دیگر همسرش کتابها را برایش می‌خواند و او مطالب را به حافظه اش می‌سپرد. ثمره این پیوند چهار پسر و چهار دختر می‌باشد.

محمد خزائلی که او را محمد نابغه لقب داده بودند، هیچ گاه در راه تحصیل علم از پا ننشست و به آموختن ادبیات عرب، فلسفه ی قدیم، عرفان، فقه و اصول، ملل و نحل، علم کلام و تاریخ اسلام پرداخت. آنگاه به تهران آمد و با وجود مشکلات فراوانی که در سر راهش بود در کنکور دانشگاه شرکت کرد و قبول شد و سر انجام در سال هزار و سیصد و بیست و چهار موفق به اخذ درجه ی لیسانس با رتبه ی شاگرد اولی از دانشکده ی الهیات دانشگاه تهران و نیز مفتخر به دریافت مدال علمی گردید. پس از آن باز هم در سال 1325 از دانشکده ی حقوق و در سال 1329 از دانشکده ی ادبیات به دریافت لیسانس، توفیق یافت.
با پشتکار عجیب و ذوق به تحصیل علم و دانش که در نهاد او منحصر به فرد بود تحصیلات عالیه خود را ادامه داد تا درسال 1332 در رشته ی ادبیات فارسی و در سال 1336 در رشته ی قضایی از دانشکده ی حقوق دانشگاه تهران درجه دکترا گرفت.
وی به تصدیق اغلب دانشمندان و اهل فن، در زمینه علوم مذهبی، ادبیات عرب، معقول و منقول، تصوف، علم، تفسیر، حقوق اسلام و مذهبشناسی کمنظیر بود. به زبانهای عربی، فرانسوی و انگلیسی تسلط کامل داشت و به زبان آلمانی هم آشنا بود.

به دست آوردن کار دولتی برای نابینایان، مشکل بزرگتری بود که محمد خزائلی هم با آن مواجه گردید و مثل همیشه با تلاش و کوشش و نشان دادن لیاقت شخصی خود درسال 1321 به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و به این ترتیب راه دیگری به روی نابینایان گشوده شد.
او ابتدا در دبستانهای گلپایگان و خمین و سپس در دبیرستانهای اراک به تدریس پرداخت. در زمانی که معلم مدرسه ی عظیمیه ی اراک بود، علی اصغر حکمت، وزیر فرهنگ وقت به اراک آمد و قرار شد معلمین هر کدام در مورد رشته و فن خود مطلبی را بیان کنند. از مدیر مدرسه پرسیدند معلم کلاس ششم کیست؟ مدیر وقت، محمد خزائلی را معرفی نمود و وی در حضور وزیر فرهنگ، هندسه را با ارائه اشکال هندسی به شاگردان تدریس نمود. نتیجه کار به قدری عالی بود که وزیر را متعجب ساخت تا آنجا که مدال درجه اول علمی را به وی اعطا نمود.

محمد خزائلی در سال ۱۳۱۱ آموزشگاه خزائلی را در اراک تأسیس کرد و بعدها آموزشگاههای متعدد خزائلی را در تهران بنیاد نهاد و تمام آنها را شخصاً مدیریت می‌کرد. او بنیانگذار اولین مدرسه شبانه در ایران است.
وی نه تنها به باسواد کردن افراد بینا سعی وافی نمود بلکه از با سواد نمودن نابینایان نیز غافل نبود. او اولین کسی بود که «انجمن هدایت و حمایت نابینایان ایران» و سپس «آموزشگاه نابینایان بزرگسال» را تأسیس نمود و سهم خود را در باسواد کردن نابینایان کشور تا سر حد امکان ایفا نمود. وی یک لحظه از تلاش در عرصه تعلیم و تربیت غافل نماند و به راستی عمر خود را در گرو تحصیل و تدریس علم و دانش نهاد.
در سال 1348 مجله روشندل» را برای اشاعه اخبار مربوط به نابینایان ایران و جهان منتشر نمود. از مؤسسات نابینایان کشورهای سیلان، هندوستان، فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، عربستان سعودی، جمهوری دمکراتیک آلمان، روسیه و اسپانیا با هدف گسترش فعالیت‌های نابینایان ایران بازدید نمود. وی عضویت «کمیته اجرایی خاورمیانه» در «شورای ملی رفاه نابینایان «اتحادیه بین‌المللی نابینایان» و «کمیته اجرایی کنفرانس بین‌المللی تربیت مبتلایان به نقص بینایی» را برعهده داشته است.
محمد خزائلی علاوه بر تدریس در آموزشگاههای خود، در مراکز آموزشی عالی کشور نیز به تدریس ادبیات فارسی اشتغال داشت و در مدت ۶۲ سال زندگی پر ثمر خود ۳۹ کتاب ارزنده تألیف کرد که اغلب آنها در دانشگاه‌ها و مدارس علمیه تدریس می‌شود.
وی در دوران خدمتش، افتخار دریافت دو قطعه مدال درجه اول و یک قطعه نشان درجه دوم علمی را داشته است.

 

تألیفات وی در چهار بخش تحت عناوین رسالات، کتابهای درسی، سایر تألیفات و آثار چاپ نشده به شرح زیر است:

رساله ها:

رساله دکترای ادبیات خود را به روشنگری درباره «اَعلام قرآن» اختصاص داد و اکنون این کتاب ارزنده از جمله کتابهای منبع و مأخذ تحقیقات قرآنی و اسلامی است.
رساله دکترای حقوق او نیز کتابی است به نام «مسئولیت مدنی کارفرما، ناشی از عمل کارگر» که این اثر پژوهشی نیز می‌تواند ملاک بسیاری از داوریهای وزارت کار قرار گیرد.

کتابها:

دکتر محمد خزائلی تألیف ارزنده دیگری دارد به نام «احکام قرآن» این کتاب جامع، مقام آن را دارد که رهنمود راستین حکام شرع قرار گیرد. همچنین کتاب «فقه» را در شش جلد تدوین نموده است. «فلسفه اسلام» و ترجمه «معالم القریه فی الحکام الحسبه» نیز از آثار دیگر اوست.
وی در گلستان و بوستان سعدی نیز عارفانه و محققانه سیر معنوی و علمی نموده و با تألیف دو جلد کتاب به نامهای «شرح گلستان» و «شرح بوستان»، هرگونه معضل و مشکلی را که ادب دوستان در بیانات و سروده‌های سعدی داشته اند رفع کرده و پرده ابهام و ایهام را از آن به کنار زده است. کتاب دیگری به نام «گلهای ادب» درچهار جلد را نیز تقدیم علاقه مندان به ادبیات فارسی نموده است و همچنین کتاب «دستور زبان جاویدان» از آثار گرانقدر دکتر محمد خزائلی است.
«خودآموز حکمت مشاء» یکی دیگر از تألیفات اوست که ترجمه ای بلیغ و رسا از «مقاصد الفلاسفه» امام محمد غزالی است. برگزیده‌هایی زیبا از آثار ادب عرب گردآورده که با طبع لطیف و حساس خود، کتابی خواندنی و جمیل به کتابخانه‌های دانش پژوهان هدیه داشته و نام آن را «المنتخب فی ادب العرب» نهاده است. کتابهای «نهج الادب» در صرف و نحو عربی را در شش جلد و «الاسلوب الحدود» برای مکالمه عربی را در دو جلد تألیف نموده است. سه کتاب دیگر در رشته منطق دارد به نام‌های «منطق و مختصری از فلسفه شرق»، «منطق نظری» و «منطق عملی» که در حقیقت از راه دانش ثمر بخش منطق، دریچه ای به باغ فلسفه گشوده است.
زیبایی‌شناسی یکی از رشته‌های فلسفه‌است و این واقعیت را در کتاب «تاریخ مختصر فلسفه و زیبایی شناسی» که دکتر محمد خزائلی تدوین نموده است، میتوان به نیکویی دریافت. کتاب دیگری که بر آن نام «مختصر روانشناسی» نهاده، کتابی است کامل که همگان را با دانش روانشناسی آشنا می‌سازد.
داستانهای «دایانا و ونوس» در ادبیات یونان، روم، انگلیس و ایران نیز آثار زیبای اوست.
دکتر محمد خزائلی به آموزش بنیادها و نهادهای ادبی خدمتی بسزا کرده و از همکاران و دوستان خود نیز یاری گرفته‌است، کتاب «بدیع و قافیه» را با همکاری دکتر حسن سادات ناصری تألیف کرده، کتاب «مختارات» را با یاری دکتر محمد خوانساری نوشته، دستور جاویدان را به مدد سید ضیا الدین میرمیران تدوین کرد. «اسلوب الحدیث» را با کمک سید عبد الباقی تنکابنی به مشتاقان هدیه نموده است.
وی آثار مدون دیگری دارد که اکنون در کتابخانه ای که از او به یادگار مانده و به دانشگاه اصفهان هدیه شده موجود است. از آن جمله آثار وی چون ترجمه «تحافته الفلاسفه» غزالی، ترجمه «مفتاح العلوم» خوارزمی، «فرهنگ اصطلاحات روانشناسی و فلسفی» با استفاده از فرهنگهای روانشناسی و فلسفی فرانسه و انگلیس را می‌توان نام برد.

دکتر محمد خزائلی نه تنها در راه نشر معارف دیرپای ایران و اسلام به راستی فعالیت می‌نمود، بلکه زندگانی و بهسازی و بهزیستی جامعه نابینایان ایران را نیز مدنظر داشت. وی طی 21سال متوالی که انجمن ملی هدایت و حمایت نابینایان ایران را بنیاد نهاده بود و بعد منجر به تشکیل سازمان رفاه نابینایان ایران شد، خدمتی همیشگی و مستدام در حق این گروه نمود و آنچه داشت برای آنان در طَبَق اخلاص نهاد و هدیه کرد. دکتر محمد خزائلی، در بیست و دوم خردادماه هزار و سیصد و پنجاه و سه، پس از یک هفته اغما چشم از جهان فرو بست و در بهشت زهرا سلام الله علیها، بر خاک رخ نهاد.

منبع»

ویکی پدیا.

اما شما میتوانید فایل صوتی سخنرانی دکتر خزائلی رو در برنامه ی رادیویی مرزهای دانش، با حجم نُه مگابایت از
اینجا
دانلود کنید.
امیدوارم این پست مورد قبول و توجه شما هم محله ای های خوبم قرار گرفته باشه.
شاد و سلامت باشید.
بدرود.

این نوشته در آموزش, آموزش های رایگان, اجتماعی, اطلاع رسانی, شعر, صحبت های خودمونی, صوتی, کتاب, مقاله ها ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

53 Responses to تجدید خاطره با یک پست و طلب پوزش از دکتر محمد خزائلی و آشنایی با ایشان و دانلود یک سخنرانی از ایشان

  1. 1
    آریا says:

    سلاام بر عموو ی گرامی
    ممنونم از پست با ارزشتون
    خیلی خوب بود
    ممنونم از زحماتتون
    خدا نگهدارتون

  2. 2
    محمدرضا چشمه says:

    سلام بر عموی نازنین محله.
    من باید به سه مورد افتخار خودم اشاره کنم:
    اول اینکه من افتخاری همشهری بودن با این دانشمند بزرگ رو دارم.
    دوم اینکه من مدتی در همون دبیرستان صمصامی درس خوندم.
    و سوم و در حقیقت مهمترین افتخارم ملاقات خصوصی با دکتر خزایلی در سال 1349 که ثمره ی این دیدار تاسیس اولین مدرسه مخصوص نابینایان در شهر اراک شد.
    من از این که یادی از این استاد مسلم شد خیلی خوشحال شدم و از عموی خوبمون تشکر میکنم.

  3. 3

    سلام. خدا رحمتشون کنه.
    از شما هم ممنون به خاطر انتشار پست.
    اما یک مطلب به نظر من اگر بخواهیم عوامل موفقیت آقای خزائلی را بر شمریم من اولین عامل را فهم پدرش بر توانایی های ایشان و آدم فرض کردن آقای خزائلی از طرف پدرشان است.
    بعد استعداد و توانایی های بی نظیر یا کم نظیر ایشان مطرح می شود که البته هیچ یک را منکر نیستم.
    تا نظر دوستان چه باشد؟

  4. 4
    عمو حسین says:

    سلام بر آريياي مهربون و حسين آگاهي نازنين و عمو چشمه ي عزيزم. تشكر ميكنم از ابراز محبتتان.
    عمو چشمه چرا زودتر نگفته بودي كه دكتر خزائلي را از نزديك ديده اي و ميشناسي عزيزم. واقعا افتخاري بوده. ما بايد از امثال دكتر خزائلي زياد داشته باشيم. البته دوستان با استعداد و توانمند فراوان داريم ولي منتظريم كه نقش نابينايان در توليد فكر و انديشه بسيار بيش از اينها شود.
    پس بچه هاي نازنينم بشتابيد هرچه بيشتر بكوشيد ميتوان ده ها دكتر خزائلي و دكتر طاها حسين داشت. شما ميتوانيد پس مصمم و با اراده باشيد.
    ما بايد در اين محله بكوشيم كه زندگي نابينايان موفق را جمع آوري كنيم تا الگو و سرمشقي باشند براي نوجوانان و جوانان ارزشمندمان.
    پس هر كس ميتواند و اطلاعي در اين خصوص دارد كوتاهي نكند همت به خرج دهد تا در محله آرشيوي از زندگي نابينايان و كم بينايان موفق تشكيل شود.
    در ضمن از شهروز عزيزم بخاطر جمع آوري اين مطالب صميمانه ممنون و سپاسگزارم.
    فقط نميدانم چرا به نمايندگي دكتر خزائلي در مجلس شوراي ملي اشاره نشده بود.

  5. 5
    مهدی ترخانه says:

    سلام عمو جان,
    واقعا تحسین بر انگیز بود.
    به گفته ی دوستمان نقش والدین اون مرحوم رو نمیشه منکر شد,کسانی که در زمان درست از تعلیم فرزندشان مایوس نشدند,و در ادامه, صد البته نبوغ و پشتکار ایشان,ستودنی بود.
    این یعنی خواستن,توانستن است.
    یک فرضیه ای من در ذهنم دارم که کسانی که از زمان رشد,یعنی طفولیت نابینا شده اند,حد اقل یک پنجم از حواس را, که مغز فاقد فعالیت می ماند,بدن انسان این خمس را بین بقیه حواس تقسیم میکند و با رشد حواس و اضافه شدن این قسمت به بخش های دیگر, ,فرد نابینا دارای حواس حساس و قوی و ادراک و هوش بالاتری خواهد بود,که اگر استفاده کند و زمینه پرورش آن موجود باشد به موفقیت های شایانی دست پیدا خواهد کرد.
    این فرضیه ای ,حاصل از ذهن خودم است که درستی اش با نظر شماست ولی از آشنایی جدیدی که من از این جامعه کسب کردم. و مواردی که مشاهده کردم به این نتیجه گیری و تطابق ذهنی دست پیدا کردم. که حیف است استفاده نشود.
    از شما عموی عزیز, برای این پست جالب تشکر میکنم.و با اطلاعاتی که از شما دارم و تواناییتان منتظر پستهای بعدیتان می مانم.

    • 5.1
      عمو حسین says:

      سلام بر مهدي نازنينم. اول كه ممنون از اينهمه ابراز لطف و محبت كه درخور من نيست.
      دوم اينكه مهدي جان حواس ديگر بطور خود بخودي تقويت نميشوند اينكه احساس ميشود نابينايان داراي حواس قويتري از نظر ذهني يا شنوايي هستند علتش اين است كه بالاجبار از آن حواس بيشتر استفاده ميكنند. مثلا وقتي نميبينيم مجبوريم به صداها حساستر باشيم و مجبوريم اطلاعات بيشتري را به حافظه بسپاريم. پس اين استفاده ي بيشتر است كه سبب قويتر شدن اين حواس ميشود.
      پس نتيجه ميگيريم كه نظام آموزشي براي نابينايان بايد به گونه اي طراحي شود كه بطور سيستماتيك سبب تقويت حافظه و شنوايي و قدرت لامسه در نابينايان شود.
      امروزه با آمدن فناوريهاي جديد مثل گوشي و رايانه، نابينايان هم كمتر از حافظه ي خود بهره ميبرند و متأسفانه اين سبب خواهد شد كه احتمالا نابينايان ديگر نتوانند به حافظه ي بالاي خود ببالند.
      به هر حال به نكات بسيار اساسي اشاره كردي مثل نقش خانواده كه كاملا صحيح است توصيه ميكنم سخنراني را هم حتما هم شما هم ديگر دوستان بشنوند دوست دارم بدانم آيا الآن كسي هست كه بتواند اطلاعات دكتر خزائلي را تكميل كند يعني تحقيقات و پژوهشهاي بعد از ايشان را جمع آوري كند و به صورت يك كنفرانس و سخنراني ارائه دهد؟
      نابينايان بايد داراي فن بيان قوي و محكم و رسا باشند تا بتوانند در شنونده نفوذ كنند كه متأسفانه در نظام آموزشي به هيچ كدام از اين موارد توجه نميشود يعني به عبارت بهتر ما نظام آموزشي هدفمند براي نابينايان نداريم و اين يك نقص و ضعف بزرگيست.
      ممنون مهدي جان كه افتخار دادي.

  6. 6

    سلام به عمو حسین عموی محله
    خیلی مخلصیم عمو . واقعا چه داستانی که این دکتر نداشته
    و همچنین زندگینامه شما هم جالب بود
    به نظرم تنها و تنها و تنها دلیلی که آدم میتونه به یه راز یا یه موفقیت برسه تنهایی مطلق هست که بی خیال همه چیز بشن و فقط و فقط به یه نکته توی زندگیشون فکر کنن ممنون از زحمتت عمو

    • 6.1
      عمو حسین says:

      درود بر فرامرز عزيز و خوش مشرب و بانمك محله. ممنون از لطفت پسرم. ولي خيلي متوجه منظورت نشدم كه ميگي
      به نظرم تنها و تنها و تنها دلیلی که آدم میتونه به یه راز یا یه موفقیت برسه تنهایی مطلق هست که بی خیال همه چیز بشن و فقط و فقط به یه نکته توی زندگیشون فکر کنن
      فري جون مگه ميشه آدم در تنهايي مطلق زندگي كنه. به نظرم همه چيز بايد روي اصول و قاعده باشه تا فردي به موفقيت برسه.
      البته افرادي مثل دكتر خزائلي آگاهي خانواده و هوش سرشار و همت خودشون سبب توفيقشون
      شده ولي همه كه داراي اين شرايط نيستند و از هوش معمولي برخوردارند پس بايد يك نظام آموزشي هدفمند و هشيار داشت كه براي افرادي چون ما برنامه ريزي هوشمندانه و بلند مدتي داشته باشه.
      بازم ممنون فرامرزم از ابراز لطفت.

  7. 7
    غلط گیر says:

    سلام بر عمو حسین.عمو دست شما درد نکنه بهترین پستی بود که چند وقت اخیر خوندم.پاینده باشید عمو

  8. 8

    سلام
    ممنون من خيلي دلم ميخواست كه از خلاصه ي زندگي اين دانشمند نابغه اطلاع پيدا كنم
    خيلي كامل بود تشكر

  9. 9
    عمو حسین says:

    منم عرض سلام و ادب دارم خدمت شما سركار خانم كاظميان.
    درسته آشنايي با نابينايان بزرگ همت، و موفق از ضروريات است. حتما بايد در اين زمينه كوشش بيشتري به خرج دهيم.
    بنا بر اين چنان چه دوستاني با اينگونه افراد آشنايي دارند يا آثاري از آنها در اختيار دارند بهتر است با همنوعانشان به اشتراك بگذارند. آشنايي با نابينايان موفق و برجسته سبب تشويق نوجوانان و جوانان براي تلاش و كوشش بيشتر ميشود.
    از ابراز لطفتون هم بسي سپاسگزارم.

  10. 10
    پریسیما says:

    سلام بر عمو حسین عزیز
    ممنونم که زندگینامه ی این بزرگوار رو با ما به اشتراک گذاشتید
    موفق باشید

  11. 11
    عمو حسین says:

    درود بر پريسيماي نازنين. ممنون كه مطالعه كرديد و نظر داديد.
    ولي هنوز كسي نگفته كه آيا به سخنراني گوش داده يا نه؟
    باز هم تشكر از لطفتون

  12. 12
    رعد بارانی says:

    سلام بر حسین خان ، خوبی دادا؟؟؟
    میگم من اصفهونی نیستم ولی معمولا تیکه کلام بعضی از شهرارو دوست دارم. شکلک رعد بزرگ حسین جانو نمی شناسه و زیاد تو محله باهاش حرف نزده و در نتیجه نمیدونه چی بگه ، البته میتونه شوخی کنه ولی میترسه که عمو حسین ناراحت بشه.
    دادایی شکلکای این محله چقدر عاقلند و چقدر حرف میزنند.
    در ضمن حسین خان ، من جوابه شمارو دادم ، به همون پست مراجعه کنید خخخخخ
    شکلک رعععد بزرگ دوست داره همه برو بچه های این محلو بشناسه .

  13. 13
    رعد بارانی says:

    یه چیز دیگه اگه سخنرانی به درد من می خوره برم دانلود کنم شکلک رعععد خانوم معلم بیناس و زیاد وقت نداره.در چه موردیه. در ضمن من اصلاََ یک نابینا هم از نزدیک نمیشناسم. که بگم برم و این سخنرانیو بهش بگم. تنها ارتباطم با نابیناها فقط از طریق این سایته.

    • 13.1
      عمو حسین says:

      سلام خانم رعد. ممنون كه لطف كرديد خوانديد و نظر داديد.
      بله به نظرم شنيدن اين سخنراني براي شمايي كه دوست داريد بيشتر با نابينايان آشنا شويد خيلي مفيد است در ضمن حجم زيادي هم نداره همش 9 مگابايت است. اطلاعات علمي خوبي ارائه ميكند كه البته مال چهل پنجاه سال پيش است و تا كنون تحقيقات بيشمار ديگري انجام پذيرفته كه لازم است ما از آنها هم مطلع گرديم.
      نكته جالب توجه در اين سخنراني اين است كه از ايشان و توانمنديهايشان بعنوان يك نابينا هيچ تعريف و تمجيدي نشده و فقط بعنوان يك شخصيت محقق و پژوهشگر در برنامه ي مرزهاي دانش آن زمان شركت كرده اند.
      موفق باشيد. بگوشيد شايد كه مفيد واقع گردد چون شما معلميد و ميتوانيد در آگاه كردن دانشآموزان مفيد و مؤثر واقع گرديد.

  14. 14
    saeed says:

    با دورود فراوان عمو جان گوش کردم تا آنجایی که اطلاع دارم ایشان سناتور مجلس سنا بوده اند که این موضع نشان دهنده این است که در چهل سال پیش نابینایان در مجلس نماینده داشتند

    • 14.1
      عمو حسین says:

      سلام بر سعيد عزيزم. ممنون كه اطلاع رساني كرديد كه ايشان سناتور بوده اند.
      و من هم امروز شنيدم كه دختر ايشان تعريف كرده كه پدرش در مجلس با استقلال يافتن بحرين كه آن زمان يكي از استانهاي ايران بود مخالف بوده است و براي همين خود را بتدريج از مجلس دور ميكند و رژيم هم تمايلي به بازگشتش نشان نميدهد.
      به هر حال هم دكتر خزائلي كه استاد دانشگاه و نماينده مجلس بوده و هم دكتر طاها حسين كه در مصر به وزارت علوم آن كشور رسيده بوده است ميتوانند الگوهاي خوبي براي شما جوانان عزيز باشند كه ميتوانيد ديوارها و حصارها را بشكنيد و وجود نازنين خود را به جامعه به عنوان يك واقعيت انكارناپذير تحميل كنيد.
      موفق باشيد.

  15. 15
    ملیسا says:

    سلاااام عمویی میسی از پست بسیار مفییییدت،خدافسی

    • 15.1
      عمو حسین says:

      بهبهبه سلام بر دختر نازنينم مليساي مهربون. كجا با اينهمه عجله. نكنه زنگ خورده ميخواي هرچه زودتر خودتو به كلاست برسوني كه اين شهروز اينا كلاسو نذارن رو سرشون. خخخخ.
      نگفتي كه سخنراني دكتر خزائلي را گوشيدي يا نه. بحثهاي علميش بويژه براي شما روانشناسها و علوم تربيتيها ميتونه خيلي مفيد باشه و تشويقتان كنه كه برويد و هم تحقيقات ديگران را بيابيد و هم خودتان دست به تحقيق و پژوهش درمورد توانمنديهاي نابينايان بزنيد.
      به هر حال ممنون كه آمدي و سپاس كه نظر دادي.

  16. 16
    ghanbar says:

    درود
    عمو حسین و شهروز عزیز ممنون بخاطر این همه شگفتی و تلاش ، راستش گردآوری این همه در مورد افراد موفق نابینا گتری بس سحن است ولی لازمه که نابینایان بدانند و کاسه همتشان به جوش بیاید و هم اکنون نیز واقعا افراد توانمند بسیار داریم از آنجمله سرکار خانم فرج پور که هم اکنون در مقطع دکتری ادبیات فارسی دارای مدارک علمی هستند یا آقایان ترکاشوند عزیز که دارای توانائی های منحصر به فرد هستند یا آقای هاشمی عزیز و خیلی ها که شما می شناسید و من نمي شناسم .
    بیائیم از یکدیگر حمایت کنیم .علم قابل فروش نیست اما خیلی ها توان علمی زیادی دارند و می توان مایه تحرک و پویائی در نابینایان شوند و لازم است که عنوان شود .
    عمو حسین دستت طلا .

    • 16.1
      عمو حسین says:

      درود بيكران بر برادر گراميم قنبر آقاي نازنين. اول ممنون كه خواندي و نظر دادي.
      دوم اينكه درسته هم اكنون هم افراد تحصيل كرده زيادي داريم كه وجودشان موجب مباهات و افتخار براي ما است، اما قنبر عزيز داشتن مدرك دانشگاهي يك چيز است و صاحب نظر و متخصص در يك رشته شدن چيز ديگري. دوستان فهيم و تحصيل كرده ما حتما بايد تلاش كنند كه در رشته ي خود صاحب نظر و كارشناس به معناي واقعي شوند. بايد توليد دانش و فكر در رشته ي خود كنند بايد كتاب بنويسند و انديشه هاي نو ترويج دهند.
      ويژگي دكتر خزائلي و طاها حسين ها اين بوده كه آنقدر تلاش كرده اند و زحمت كشيده اند كه الان كتابهايشان بعنوان كتابهاي مرجع در دانشگاه ها مورد استفاده قرار ميگيرد و هرگز بعد از مرگشان به فراموشي سپرده نشده اند چون از خود آثار ارزنده بجاي گذاشته اند.
      يكي ديگر از ويژگيهاي دكتر خزائلي تلاش و پشتكار در جهت بهبود زندگي نابينايان بوده است كه امروز شور بختانه تحصيل كرده هاي ما برعكس آن عمل ميكنند و تا پست و موقعيتي بدست ميآورند ديگر خود را از جامعه نابينايان جدا ميكنند و نه تنها جدا ميكنند بلكه افتخار ميكنند كه با نابينايان ارتباط و كاري ندارند.
      اميد كه افرادي چون دكتر خزائلي الگو و سرمشقي در همه ي عرصه ها براي تحصيل كردگان و انديشمندان ما شوند.
      باز هم قنبر عزيز از ابراز لطفت ممنون و سپاسگزارم.
      راستي هرچه فكر كردم منظورت از گتري و سحن را متوجه نشدم خواستم ويرايش كنم ولي ندانستم چه بنويسم يا چه كلمه اي را جايگزين كنم.

  17. 17
    یک دوست says:

    سلام به عموی نازنین و فعال که با این پست بسیار دلم رو شاد کردید و شاید همین پست باعث ایجاد جرقه ای از امید و بارقه های تلاش و همت در دل دوستان نابینا و کمبینا بشه.
    همت بلند دار که مردان روزگار، از همت بلند به جایی رسیده اند.
    در ادامه با کسب اجازه از شما من هم عرض می کنم که گرچه سنم اجازه نداده که توفیق دیدار این مرد بزرگ نصیبم بش، ولی با دیدن ادب و متانتی که از ایشون نزد دختر و پسر گرامیشون به یادگار مونده، تونستم هرچن به عنوان قطره ای از دریا هم که شده، تصویری مبهم از جدیت و عزم راسخ این مرد بزرگ رو در ذهن خودم برای همیشه به یادگار داشته باشم.
    برای اطلاع شما عرض میکنم که یکی از پسرهای ایشون، اگه اشتباه نکرده باشم، دارای دکترای فیزیک هستن و در آمریکا ساکنن.
    در مورد نام بردن از نابینایان موفق دیگه هم من فعلا به نام بردن از چند نفر اکتفا میکنم ولی می تونم اطلاعات بیشتری رو در اختیارتون بذارم گرچه که من عضو این سایت نیستم که بتونم پستی شایان توجه در این مورد به حضورتون تقدیم کنم.
    رودکی سمرقندی، شاعر بزرگ شعر و ادب پارسی و پدر شعر فارسی که به روایتی در سال 329 هجری دیده در نقاب خاک کشید.
    2. ابو العلا معری، ادیب و شاعر بزرگ در قرن پنجم.
    3. دکتر طه حسین، ادبی، دانشمند و وزیر فرهگ دولت مصر در قرن بیستم میلادی.
    4. دیوید بِلَنکِت، وزیر دارایی، وزیر آموزش و پرورش، و نماینده ی مجلس عوام در بریتانیا.
    5. آندره بوچِلی، از بزرگترین خواننده های اپرا در دوران حاضر، اهل ایتالیا.
    6. رِی چارلز، خواننده ی موسیقی سبک سُول و جاز در آمریکا که در حدود سالهای 2003 یا 2004 درگذشت.
    7. استیوی واندر، از بزرگترین خواننده های موسیقی پاپ در آمریکا که در حال حاضر نیز در قید حیاط است و در میانه های هفتمین دهه ی زندگانی خویش به سر می برد.
    8. عارف ابراهیمپور، که بی تردید شناخته شده ترین آهنگساز نابینای ایرانی به شمار می رود که با بسیاری از بزرگان موسیقی پاپ ایران همکاری داشته و اکنون ساکن کشور آلمان است و وارد هفتادمین سالگرد تولد خود شده است.
    9. سیروس حبیب، نخستین ایرانی که به مجلس ایالتی ایالت واشنگتن آمریکا راه یافته و او نیز فردی نابینا و تحصیلکرده است.
    10. خوئل رودریگو، گیتاریست و آهنگساز بزرگ اسپانیا در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم.
    برقرار و موفق باشید و امیدوارم که دیدگاه من
    به دردتون خورده باشه.

    • 17.1
      عمو حسين says:

      سلام بر يك دوست بسيار متين با وقار مؤدب و دوست داشتني.
      البته كه اطلاعاتت بسيار ارزشمند بود عزيزم.
      اگر اطلاعات مربوط به همين افراد جمعآوري بشه و در محله قرار بگيره ببين چه آرشيو غني اي خواهيم داشت.
      تمنا ميكنم در صورت امكان اطلاعاتي را كه در مورد افراد موفق نابينا در سطح جهان را داري در اختيارم بگذاري.
      اما بسيار بسيار خوشحالتر و ممنونتر خواهم شد چنان چه خودت تقبل زحمت كني عزيزم.
      يك دوست نازنين مگه عضويت در اين محله كاري داره كه ميفرمايي عضو نيستي و لذا نميتواني پست بگذاري.
      استدعا دارم با ثبت نام در محله اهالي با صفاي آن را از دانش و اطلاعات مفيد و تأثير گذارت بهره مند سازي.
      ما همه منتظريم يك دوست محترم و گرامي و دوست داشتني

  18. 18
    سجاد نبی لو says:

    سلام و درود پست خوب و مفیدی بود سخنرانی رو دو بار کامل گوش دادم و برام جالب بود که بعد از گذشت 40 سال از درگذشت ایشان مطالبی که فرمودند امروزی و به روز بود و چندان تفاوتی با 40 سال پیش نداشت امید که نابینایان برای رسیدن به حق خود با هم متحد شوند تشکر

  19. 19
    تبسم چلوی says:

    سلام بر عمو حسین مهربون.
    پست بسیار ارزشمند و مفیدی بود. راستش من درمورد دکتر خزائلی هیچی نمیدونستم. ممنون که به دایره ی کم شعاع اطلاعاتمن افزودید. سخنرانی رو هم گوش دادم. خیلی قشنگ و پر محتوا بود. اگر افرادی امثال دکتر خزائلی بودند و راهش را ادامه میدادند بی شک الان این همه مشکل گریبانگیر نابینایان نبود.
    بازم تشکر میکنم. موفق باشید.

    • 19.1
      عمو حسین says:

      سلام و هزار درود بر دختر نازنين و مهربونم. درسته حق با توست واقعا بايد افرادي چون دكتر، الگو و سمبلي براي ما باشند نه از اين جهت كه فقط پز آنها را بدهيم كه البته اين هم خوبه ولي مهمتر اينه كه تلاش و پشتكارمان را صد چندان كنيم.
      ممنون از حضورت و افتخار دادنت

  20. 20
    محمد رضا خوشی says:

    سلام عمو حسین هم داستانت قشنگ بود،هم داستان زندگی ات واقعن دمت گرم آفرین مرد،آفرین

  21. 21
    مادر بزرگمهر says:

    سلام بر عمو حسین وقتتان بخیر
    از اینکه با یک انسان توانمند و نابینای دیگه آشنا شدم خوشحالم و متشکر که وقت گذاشتید و این پست رو آماده کردین دارم سخنرانی آقای دکتر خزائلی رو گوش میدم و نکته ی قابل توجه برای من اینه که آقای دکتر چقدر به روز بودن و چقدر اهل مطالعه .باز هم تشکر میکنم پیروز باشید و سربلند

    • 21.1
      عمو حسین says:

      سلام بر مادر مهربون محله.
      درسته اهميت كار دكتر همينه كه به روز هستند مسلط بر آنچه كه در جريان است و از همه ي تحقيقات و پژوهشها اطلاع دارند آن هم با آن امكانات كم و محدود ارتباطي آن روز.
      برعكس امروز ما بطور سازمان يافته و سيستماتيك در جريان تحقيقات علمي در مورد نابينايان و كم بينايان قرار نميگيريم هرچند كه امكانات ارتباطي امروز از قبيل اينترنت با آن زمان قابل مقايسه نيست.
      اميدوارم كه با همت و تلاش نخبگان و محققين امور نابينايي اين نقيصه مرتفع گردد.
      از شما مادر مهربان و پر تلاش بخاطر حضور سبزتان در محله و اين پست صميمانه متشكرم و توصيه ميكنم كه از هم اكنون براي بزرگمهر عزيز برنامه ريزي كنيد كه ايشان هم در آينده تبديل به يكي چون دكتر خزائلي شوند.
      باز هم ممنون و سپاس از حضورتان.

  22. 22
    ghanbar says:

    درود
    برادر بزرگوارم عمو حسین تشکر از توضیح مجدد شما .ممنون هستم و مایلم دیدگاه بزرگ و منطقی شما را بستایم .مطمئنا روش شما برای حصول به نتایج ارزشمند بسیار مطلوب و مناسب است .در خصوص جمله مذکور گویا انگشتانمان به غلط لغزیده باشد ؟” کاری بس سخت ” بود که متاسفانه انگشتان من برای حروف اولی درست قرار نگرفته بود و موجبات زحمت شما و دوستانشد و از این بابت عذر می خواهم .

  23. 23
    صباح ملک حسینی says:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    با تشکر از شما به خاطر این سخنرانی و معرفی دکتر خزائلی .
    بنده اراکی هستم و می خواستم از شما کمک بگیرم اگر فرزندان ایشان را مش ناسید به من معرفی کنید
    با تشکر از شما – ملک حسینی

  24. 24

    سلام: تشکر بابت مطلب خوبتان.
    منم با انتشار مطالبی درباره معرفی مشاهیر نابینای کشورمان بسیار موافقم.
    امیدوارم روز به روز قدرت علمی و نبوغ دوستان نابینا بیشتر برای جامعه نمایان بشه.
    یک خانواده و دوست و معلم خوب خیلی در پیشرفت یک شخص تأثیر میگذاره.
    اگر این عوامل با پشتکار و استعداد و نبوغ ترکیب بشود نتیجه اش تولد چنین مشاهیری میشود.
    موفق باشید.

    • 24.1
      عمو حسین says:

      درود بر آقا محسن عزیزم. کاملا درست میگی و ما نیاز داریم که جوانتررها بیشتر سرمایههای معنوی خودشون رو بشناسند. و البته باید تلاش کنیم تا تعداد این افراد هرچه بیشتر بشه که آقا محسن خودتم میتونی یکی از این سرمایهها باشیااا. که الآنم هستی و برات آرزوی موفقیتهای روز افزون دارم. تشکر میکنم از حضورت محسن عزیز.

  25. 25
    سعید says:

    درود عمو حسین نازنین و تشکر فراوان از شما و شهروز گرامی عمو جان مطلبی را به نوشتهرا در از مجلس گذرانید البته منظور کمک ایشان بسیار کارساز بوده در ضمن دختر ایشان تا سال گذشته در ایران زندگی میکردند فکر میکنم بهتر اینست که شهروز و امیر خان سرمدی اگر تمایل داشته باشند با ایشان مصاحبه ایی را ترتیب دهند بشرط حضور ایشان اطلاعات مفیدی برای بچه ها و محله خواهد بود با سپاس. های اضافه کنم مرحوم خزائلی بود که طرح یا لایحه استخدام نابینایان

    • 25.1
      عمو حسین says:

      سعید عزیز تشکر میکنم از حضور و ابراز نظر و لطفت و اینکه اطلاعات بیشتری از ایشان و خانوادهش به ما دادی. سالها پیش قرار بود بنیاد خزائلی تشکیل دهند و هر سال به افراد دارای شرایط نابینا جوایزی داده بشه که ظاهرا فقط یک بار این اتفاق افتاد و نمیدونیم چی شد که قضیه منتفی شد. بازم تشکر سعیدم ولی کامنتت کمی ناخوانا است هرچه سعی کردم منظورت را از به نوشتهرا در دریابم و ویرایش کنم نشد لطف کن کمی بیشتر توضیح بده. پیروز باشی دوست خوبم.

  26. 26
    احمد عبد الله پور says:

    سلام و درود بر عموی نازنین خودم عمو حسین عمو واقعاً که مطلب عالیی را این جا منتشر کردید میگم چرا ما در مورد مفاخرمان این قد بی توجه هستیم مثلاً همین محمد نابغه یا دکتر محمد خزائلی که دارای دو دکترا و سه لیسانس در آن زمانی بوده که کامپیوتر و کتب بریل که هیچ تقریباً بدون هیچ امکاناتی به این مقام ها و این مراتب والا و بالا رسیده توانسته وارد مجلس سنا شود که ورود به آن کار هر کسی نیست توانسته یک نشریه برای نابینایان در آن زمان ایجاد کند هسته ی اولیه ی بهزیستی کنونی را بنا نهاده چه قد دانش آموز را پرورش داده و مدرسه ی خزائلی را بنا نهاده واقعاً چرا باید ایران سپید که نشریه ی بریل همه ی ما نابینایان ایران است نباید حد اقل یک بخش به ایشان اختصاص میداد عمو ببین توی فرانسه برای لوئی بریل چه ارج و قربی قائلند اما ما چی هیچ فراموش میکنیم که چه مفاخری داریم حد اقل باید توی تقویم رسمی روز سال گرد ایشان را به عنوان روز پدر دانش نابینایان ایران و بنا کننده ی بهزیستی و نابغه ی نابینایان ایران نام گذاری کنند اما دریغ که فکر نکنم اصلاً که بدانند که سال روز وفات این مرد بزرگ کی است
    عمو من به خودم میبالم که هم نوعانی و الگوهایی همچون محمد خزائلی یا زنده یاد محمود رضائی را به عنوان الگویی برای درس گرفتن از آن عزیزان که دیگر نیستند دارم که به من درس صبر تلاش شکیبایی و کوشش را آموخته اند امیدوارم که با توجه به زندگی آنان بتوانم روزی با تلاش به هر چه میخواهم برسم هر چند که سخت است اما میدانم به سختیهایی که دکتر خزائلی و مرحوم رضائی که آنان با آن مواجه بوده اند نیست میدانم که آنان با هیچ به این جا رسیده اند ولی ما همه چی را داریم البته درست است که هنوز هم باید بهتر شود و کتب و مقالات و پایان نامه های بیشتری باشد تا بشود تحقیق کرد اما بازم همین امکانات قنیمت بوده و در مقابل امکانات آن دو عزیز خیلی زیاد است
    ببخشید که شد یک پست عمو ممنونم بابت انتشار این پست در این جا در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

    • 26.1
      عمو حسین says:

      احمد جان حرفی ندارم جز اینکه لاااایکت میکنم بد‌جووووور. تموم حرفات متین و منطقیه مثل همیشه. آرزو دارم که روزی خودتم یکی از این خزائلیها و رضاییها و نامنیها و سحبانها بشی.
      پیروز باشی دوست خوبم.

  27. 27

    درود. مرسی عمو من گوش دادم خعیلی با حال بود و انگاری یه کمی لهجه ی فرانسوی داشت خَخ.
    خلاصه واقعاً کامل و جامع توضیح داده بود و ای کاش اینا رو یه کسی به رشته ی تصویر در می آورد که بیناها متوجه عمق قضیه بشن.
    یعنی یه جوری با تصویر بهشون میشد نشون داد.
    البته رادیو نمایش بود فکر کنم یه نمایشی در مورد زندگی نامه ی دکتر ضبط کرده بود که هر چی تو گاگول زدم یزی پیدا نکردم که لینک بذارم بچه ها دانلود کنند نمیدونم اگه تو محله هست که لینک بذارین و اگه هم کسی داره آپلود کنه لینک بذاره.
    با یکی از شاگردای خودش هم ازدواج کرده بود اون جوری که من تو نمایش گوش دادم.
    فقط میخوام بگم اون وضع اون موقع ما و این هم وضع الآن ما.
    باز هم تشکر که یاد بزرگان ما رو گرامی میداری و ما رو با مفاخر خودمون بیشتر آشنا میکنی.
    چاکریم به شدت.

  28. 28
    نیایش says:

    سلام.واقعا ممنون از شما بابت این پست.
    این مطالب واقعا برای من یه انگیزه ای ایجاد میکنه تا با امید و انگیزه ی بیشتری پیشرف کنم.
    حتما سخنرانیشون هم دانلود میکنم.منم علوم تربیتی هستم.اما یک درصد هم نمیتونم مثل این استاد بزرگ تاثیرگذار باشم!موفق باشید.

    • 28.1
      عمو حسین says:

      درود بر نیایش مهربون. تشکر از ابراز لطف و حضورت. ولی چرا نمیتونی مثل ایشون تاثیرگذار باشی دخترم. قطعا اگه بخواهی و اراده کنی میتونی. فقط باید تلاش کنی تلاش تلاش. بچهها باید خیلی وقت بذارید باید خیلی مطالعه کنید باید خیلی زحمت و سختی بکشید. متاسفانه احساس میشه که جوانان امروز برای کسب و دانش تلاش زیادی نمیکنند. فقط در حد گرفتن نمره درس میخونند و همینه که دیگه شاهد حضور و ظهور افرادی چون دکتر خزائلی نیستیم. البته این تلاش نکردن و کمتر درس خوندن چندان کاری به بینا و نابینا هم نداره مشکلیه که گریبانگیر کل نسل جوان شده که بنظر من دنیای مجازی و فضاهای اجتماعی مجازی مثل تلگرام در این رابطه بی تاثیر نیستند خیلی وقت بچهها را میگیره و تازه اونم نه مطالب تحلیلی و تحقیقی بلکه همش سرگرم مطالب کوتاه تکراری و کلیشه ای هستند. هرچند که این امکانات کارایی های مفید و سودمندی هم دارند و در آگاه کردن مردم نقش بسزایی دارند ولی امیدوارم که این آگاهیها عمیق و ریشهدار بشه.
      نیایش مهربون شرمنده که در کامنت مربوط به تو کمی درد دل کردم موقعیتش پیش اومد امیدوارم که بخودت نگیری و فکر نکنی که فقط منظورم تو بودی نه کلی گفتم چون بچههای خودم را هم میبینم که اصلا حال و حوصلۀ خواندن و مطالعۀ مطالب تحقیقی را ندارند و اگه یه مطلبی را من براشون بفرستم میگند طولانی بود و نه ما و نه هیچ کس دیگه حال خوندن مطالب طولانی را نداره.
      بازم تشکر از حضورت پیروز و مهربان باشی.

  29. 29
    رعد بارانی says:

    وای اون سالا رععععد بزرگ چه شادابو جوون بود . چه تجدید خاطره ای !چه جالب . بهبه .
    اون سال من همه رو با هم و شمارو با پسرم چشمه اشتباه میگرفتم .
    مرسی

    • 29.1
      عمو حسین says:

      آره رعععد گاهی پستای قدیمی بیاند بالا و تجدید خاطره بشه بد نیستاا. مثلا بیاد غلطگیر مهربون افتادم یا فرامرز خسروی یا جناب ملک حسینی.
      خلاصه ممنون که همیشه در صحنه ای و لطفت را همواره شامل حالم میکنی. پیروز و مهربان باشی مهربانو رعد.

  30. 30
    نیایش says:

    سلام مجدد.خواهش میکنم.من متوجه منظورتون شدم.
    متاسفانه از بس آموزش و پرورش ما از همون دوره ابتدایی بهمون سختگیری کرده که فقط درسخون شدیم نه کتابخون.
    تموم تلاشم اینه که بتونم از زندگیم استفاده مفید بکنم.

  31. 31
    گوشه نشین says:

    سلام بر موحد زاده عزیز اولاً تشکر بخاطر اینکه این پست با ارزش و لازم را منتشر کردید ثانیاً من هم یک بار با ایشان دیدار داشتم و از ایشان خواهش کردم که برای نابینایان مدرسه شبانه ایجاد شود که ایشان در این خصوص راه نماییهای لازم راه نماییهای لازم را فرمودند و اقدامات مفیدی به عمل آوردند.. ثانیاً یک خاطره فلخ هم از روز فوت آن مرحوم داشتم که هرگز فراموش نمیکنم. و خاطره آن بود که همان روز در جلسه امتحان کلاس دوره راه نمایی شرکت داشتم که به ناگهان مدیر همان مدرسه آمد و به من تسلیت گفت من که در این مورد بیخبر بودم پرسیدم برای چه و ایشان موضوع فوت دکتر را گفت و و من که دکتر را کاملاً میشناختم شروع به گریه کردم یادش به خیر آن مدیر که نامش آقای تقدسی بود من را به دفتر برد از من دلجویی کرد و به من گفت که اگر بدلیل ناراحتی قادر به دادن امتحان نیستم این امتحان را به بعد موکول کند ولی من نپذیرفتم و همین امر باعث شد که تا زمانی که من در آن مدرسه که یک مدرسه بینایی بود با آن مدیر محترم رابطه بسیار خوبی داشته باشم… رحمت خدا بر مرحوم دکتر خزائلی و و همچنین گرامی باد یاد آن مدیر محترم مدرسه به قول شاعر شهر ما که گفته سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز. مرده آنست که نامش به نکویی نبرند…

  32. 32

    حسین جان تشکر از یادآوری که داشتی.
    بهتر بود به جای تجدید خاطره با یک پست می‌نوشتی تجدید خاطره با یک نابینای نابغه یا عنوانی دیگر که به این مرد بزرگ اشاره می‌کرد.
    خودمانیم این آدم عجب مرد بزرگی بوده است، ولی سوای نبوغ او باید سهم سه ویژگی اجتماعی آن زمان را در موفقیت او هرگز فراموش نکنیم:
    نخست آنکه ایشان یک شغل داشته‌اند و مثل بسیاری از نابینایان این روزگار بی‌کار نبوده و غم نان نداشته است، و دیگر آنکه در آن زمان تشکل‌های نابینایی مثل قارچ رشد نکرده بودند که بخواهد برای هر کاری با چنگ و دندان با هزاران هزار تفکر خشکیده این تشکل‌ها مبارزه کند و عمرش را صرف آنها کند. خودش بوده است و خودش. اگر نبوغی از خودش نشان می‌داده، جامعه او را می‌دیده و به توانمندی او ارزش می‌گذاشته است و یک مشت تشکل معلولان و خیریه معلولان نبوده که کاسه گدایی دست بگیرند و به هر بهانه‌ای آبروی معلول را بریزند و زحمات دیگران را از بین ببرند و همه جا جار بزنند که ما نماینده معلولان هستیم.
    و ویژگی مهم آنکه آن زمان چیزی تحت عنوان بهزیستی وجود نداشته است که خودش و جامعه فکر کنند بهشت برینی برای معلول ساخته است و در هر چیز ریز و درشت مربوط به معلولان دخالت کند

  33. 33
    سعید says:

    درود مجدد عمو جان مرا ببخشید که زحمت شما را موجب شدم بی نهایت سپاسمندم.

  34. 34
    علی حامدی says:

    با سلام و وقت بخیر
    در مورد دکتر سوالی از خدمتتون داشتم
    ایشون نماینده مردم اراک در مجلس شورای ملی بودند؟
    اگه آره چه سالی بوده و اگه مستنداتی دارید ممنون میشم انتشار بدین تا بیشتر با دکتر آشنا بشن
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید