خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی نابینایان ایران مانا منتشر شد

با سلام به همراهان محله نابینایان.
این بار بر خلاف شمارگان قبلی مجله ی مانا، نسخه کامل این نشریه در محله تقدیم می شود.
از شما عزیزان تقاضا دارم در ستون به قلم شما که از این ماه به مانا اضافه شده، مشارکت فعال داشته باشید و هر گونه دست نوشته، داستان کوتاه، شعر، دلنوشته، انعکاس مشکلات موجود در استان خود را برای ما به نشانی
amirsarmadi68@gmail.com
به همراه عکس خود برای ما ارسال کنید تا در این ستون با اسم و تصویر خودتان منتشر شود.

نابینایان دست به قلم نیز می توانند برای مانا یادداشت اختصاصی بنویسند که موضوع آن بسته به مناسبت ماه، باید با مدیر مسئول و یا سردبیر مانا هماهنگ شود.

مانا با مشارکت شما روز به روز به سمت هر چه حرفه ای شدن و یک نشریه تمام تخصصی در حوزه نابینایان حرکت خواهد کرد.

در ادامه، ششمین شماره از مجله الکترونیکی نابینایان ایران مانا که امروز دوشنبه 31 خرداد در

وبسایت انجمن نابینایان ایران

منتشر شد را تقدیم شما می کنم.

زمین اگر این نوبت از گردشی را که همین چند ساعت پیش به دور خورشید شروع کرده به پایان برساند، رفاقت ما و شما هم وارد فصل سومش خواهد شد. زمستان و بهار را با شما بودیم و الحق از همراهی بی‌دریغتان بهره‌ها بردیم. شادان از این همراهی، قدم قرص می‌کنیم و به پشتوانه و دلگرمی شما که گرمای آفتاب ظهر تابستان را می‌ماند، در مسیر بهتر شدن به پیش می‌رویم.

عناوین این شماره

یادداشت مدیر‌مسئول

امیر سرمدی: فعال رسانه‌ای

سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری با همه‌ی حواشی به پایان رسید و دولتی که از ۱۳ مرداد بر سر کار خواهد آمد، با مشکلات فراوانی مواجه است که باید آنها را برطرف کند. به گفته دولت‌مردان فعلی، تحریم‌های آمریکا و عدم فروش نفت و نبود مبادلات بانکی با دنیا، ذخیره ارزی کشور را با بحران جدی روبرو کرده و طبیعتاً یکی از اقشاری که در این بین آسیب بسیاری دیدند، جامعه معلولان کشور بودند. چه آن‌که به علت نداشتن شغل و با وجود تورم افسار گسیخته سفره آنها کوچک‌تر از سال‌های قبل شد و از سوی دیگر به علت افزایش سرسام‌آور تجهیزات کمک توانبخشی و لوازم نگهداری هزینه‌های بسیاری به آنها تحمیل شده است

دیدن نوشته

گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (خرداد ۱۴۰۰) + فایل صوتی

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

به سیاق شماره‌های پیشین، مخاطبان مانا می‌توانند گزارشی از مشروح فعالیت‌های انجمن نابینایان ایران در طول یک ماه گذشته را در زیر مطالعه کنند و در صورت تمایل، پرونده صوتی آن را هم با صدای مهندس منصور شادکام، بشنوند.

دیدن نوشته

پیشخوان: مروری بر پادکست‌ها و نشریات انگلیسی‌زبان ویژه آسیب‌دیدگان بینایی + فایل صوتی

امید هاشمی: فعال رسانه‌ای

«نُه، هشت، هفت، شش…»،—صدای شمارش معکوس از گوشی آیفون خانم «جودی دیکسون» شنیده می‌شود. البته جای نگرانی نیست؛ قرار نیست جایی منفجر شود. جودی، ستون‌نویسِ نشریه فناورانه «اکسِس وُرلْد» است که آیفون به دست راهی مرکز تزریق واکسن کووید شده تا یکی از فناوری‌های تازه آیفون برای کاربران نابینا را آزمایش و گزارشش را برای انتشار در این ماهنامه مکتوب کند.

دیدن نوشته

زندگی: والدین با آسیب بینایی و پیچ حساسی به نام نوجوانی

فاطمه جوادیان: کارشناس نابینایان آموزش و پرورش استثنایی گیلان

همراهان عزیز! دوران نوجوانی یکی از پیچیده‌ترین دوران‌های تحول انسان است. دوران گذار از کودکی به جوانی.

دورانی که استخوان‌ها رشد می‌کنند؛ بچه‌ها به جنس مخالف تمایل دارند. دورانی که در آن دخترها دوره پردرد عادت ماهانه را تجربه می‌کنند. دردهایی که موجبات فشار‌‌های عصبی را فراهم می‌کند. دوره‌ای که تا سال‌ها در آن، بیش از هر زمان دیگری آنها را به توجه، محبت و مهربانی نیازمند می‌دارد.

دیدن نوشته

نگاهی به آخرین پژوهش‌های حوزه روانشناسی با رویکردی به آسیب‌دیدگان بینایی

زهرا همت: روانشناس و آموزگار آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران

روگردانی از بریل به عنوان ابزار اصلی خواندن و نوشتن در بین نابینایان، بسیار قابل توجه است. بر اساس پژوهش‌های انجام شده در سال ۲۰۱۰ تنها ۱۲ درصد از نابینایان می‌توانستند بریل بخوانند در حالی که این میزان در دهه ۱۹۶۰ میلادی، ۵۰ درصد بوده است. یک بررسی در سال ۲۰۱۵ نیز نشان داده است که تنها ۹ درصد از دانش‌آموزان پایه دوازدهم از خط بریل به عنوان ابزار خواندن و نوشتن استفاده می‌کنند و افرادی که در بدو تولد نابینا نبوده‌اند بیشتر ترجیح می‌دهند به جای بریل از فن‌آوری‌های گویا و محتوای ضبط شده استفاده کنند.

دیدن نوشته

بگو چیست کار: مشاغل از نگاه نابینایان شاغل + فایل صوتی

میر‌هادی نائینی‌زاده: دانشجوی دکتری پژوهش‌های قرآنی

داوود جعفری، موسیقیدان نابینا، از سن ۷ سالگی و با زدن ساز آکاردئون فعالیت موسیقایی خود را آغاز کرد. وی پس از نواختن ساز‌های ویولن و کمانچه و با دانستن این‌که می‌تواند در رشته موسیقی کلاسیک به تحصیل بپردازد، از سال سوم دبیرستان خود مبادرت به آموختن پیانو کرد. در سال ۱۳۷۹ در رشتهٔ نوازندگی پیانو وارد دانشگاه هنر تهران شد و پس از فارغ‌التحصیلی در دوره کارشناسی، در رشته آهنگسازی موفق به اخذ کارشناسی ارشد شد. در میانهٔ تحصیل خود به خاطر بورس تحصیلی که از دانشگاه موتزارتیوم سالزبورگ در اتریش دریافت کرد راهی آنجا شد

دیدن نوشته

پزشکی و سلامت

مجتبی خادمی: مترجم و بنیانگذار اولین وبسایت فارسی‌زبان ویژه نابینایان

این ماه، بخش اول از محتوایی که مدرسه هدلی  در خصوص توان‌بخشی بینایی در قالب یک پادکست تهیه کرده است را به درخواست سردبیر ماهنامه، برایتان تدارک دیده‌ام.

دیدن نوشته

یادداشت: عملکرد شورای پنجم در حوزه دسترس‌پذیری مبلمان شهری برای معلولان

سید مهدی صادقی مدرس دانشگاه و فعال اجتماعی در حوزه‌ی معلولیت و مدیریت شهری

بی‌شک شهرها را باید نماد عینی عناصر تمدنی بشر دانست و شاید تحولات گوناگون جامعه بشری همچون دانش و تکنولوژی، شهر‌ها را در ابعاد شکلی و ریخت‌شناسی و همچنین محتوایی و فرهنگی و اجتماعی دچار تحولات شگرف با سرعتی وصف‌ناشدنی کرده است. اگر عملکرد اصلی و ویژه معابر، اماکن و در یک کلمه فضاهای شهری را ایجاد بستر مناسب برای تعاملات اجتماعی بدانیم و آن را منوط به امکان حضور شهروندان در جای‌جای آن کنیم، می‌بایست گفت: مهمترین وظیفه مدیران شهری، فراهم آوردن شرایط مطلوب حضور اقشار مختلف جامعه با هدف ایجاد حیات اجتماعی و سرزندگی و نشاط برای بالا بردن کیفیت زندگی فرد‌فرد جامعه است.

دیدن نوشته

معرفی دستچینی از جدید‌ترین کتاب‌های ضبط شده برای نابینایان

رقیه شفیعی: کتابدار بخش نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

با رفتن به این نوشته می‌توانید دستچینی از آخرین کتاب‌های ضبط شده در مراکز نابینایی را مشاهده کنید. شفیعی، نویسنده این مطلب همچنین فهرستی از مراکز توزیع کتاب ویژه نابینایان در سر تا سر کشور را هم در انتهای سیاهه کتاب‌ها در اختیار مخاطبان مانا گذاشته است.

دیدن نوشته

بازی‌باز: نجات پاتریک از قلعه مرموز در بازی ویندوزی «دِگِیت» + فایل صوتی

علیرضا نصرتی: گیمر نابینا

یک مادر که سه روز است کلامی بر زبان نیاورده. نفس‌هایش هم به شماره افتاده و شواهد نشان می‌دهد حال و روزش بی‌اندازه وخیم است. پسر التماس می‌کند مادرش لا‌اقل اسم او را بر زبان بیاورد تا کمی خیالش از بابت سلامتی مادر آسوده شود اما تلاش‌های مادر برای راحت کردن خیال فرزند از بابت سلامتی‌اش بی‌نتیجه می‌ماند. هر کسی در چنین موقعیتی قرار بگیرد، طبیعتاً تصمیمش این خواهد بود که بپرد توی اولین اتومبیلی که دم دستش است و خودش را به اولین طبیب برساند و به بالین مادر بیاورد. پاتریک هم اتفاقاً همین تصمیم را می‌گیرد.

دیدن نوشته

یادداشت میهمان: نگاهی به ادوار نمایشگاه تجهیزات توانبخشی سایت سیتی آلمان

اسکندر آبادی: نویسنده و خبرنگار رسانه دویچه وله

امسال بزرگ‌ترین نمایشگاه آسان‌ساز‌های نابینایان و کم‌بینایان به صورت مجازی برگزار شد و جای تازه‌های فنی، کاربردی و بهینه‌سازی‌های معمول هر‌ساله تقریباً در آن خالی بود.

نمایشگاه سایت سیتی که از سال ۱۳۸۲ (۲۰۰۳) در هتل مجلل “شراتون” فرودگاه شهر فرانکفورت آلمان برگزار می‌شد، امسال به‌خاطر محدودیت‌های کرونا از ۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت (۱۹ تا ۲۱ مِی)، به صورت مجازی برپا شد.

دیدن نوشته

طنز: ما نابینایان از رئیس جمهور جدید چه می خواهیم

نویسنده: یخ نکنی نمکدون

با توجه به این که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و نتیجه ی آن نیز مشخص شد، در این مطلب قصد داریم تا به طور خلاصه بخشی از مطالبات و درخواست‌هایمان را به نمایندگی از جامعه نابینایان به گوش جناب رئیس جمهور برسانیم. البته جا دارد قبل از هر چیز، پیروزی در انتخابات را به جناب رئیس جمهور تبریک بگوییم. اصلاً ما در همان ابتدا در وجنات ایشان رئیس جمهور شدن را دیدیم. اصلاً رئیس جمهور‌های قبل از شما سوء تفاهم بود. ای رئیس جمهور، ای توانمند، ای حلال مشکلات، ای همه‌چیز‌دان، ای که بی تو خودمان را تک و تنها می بینیم، ای یاور همیشه مؤمن، ما شما را خیلی دوست داریم و برایتان آرزوی موفقیت می‌کنیم.

دیدن نوشته

به قلم شما

این صفحه، مکانی است برای انتشار نوشته‌هایی به قلم مخاطبان مانا. مانا هیچ ویرایش و دخل و تصرفی بر روی نوشته‌ها اعمال نمی‌کند و طبعاً مسؤولیت محتوای نوشته‌ها هم به عهده نویسندگان خواهد بود.

در این شماره، ابتدا نوشته‌ای را از عباس خاک‌سفیدی خواهیم خواند. او مسؤولین را مخاطب گرفته و از مشکلات نابینایان برایشان نوشته است. در ادامه هم «مبینا موسوی»، شاعر جوان نابینا، خوانندگان مانا را به یک غزل ناب و تازه مهمان کرده است. این غزل از سوی شاعر به طور اختصاصی در اختیار ماهنامه مانا قرار گرفته است.

دیدن نوشته

بارگیری پرونده‌های صوتی و متنی

ویترین مانا جایی است که مخاطبان می‌توانند خلاصه‌ای از محتوای این ماهنامه را

 

 

به قلم شهروز حسینی،  اجرای صنم اوشلی    و تدوین اشکان آذر ماسوله

بشنوند. شما می‌توانید ویترین را از اینجا بارگیری کنید. این لینک هم امکان دانلود گزارش صوتی عملکرد انجمن در خرداد ۱۴۰۰ را به شما خواهد داد. همچنین می‌توانید پادکست پیشخوان را از اینجا و بازی‌باز را هم از این طریق و بگو چیست کار را از این لینک دانلود کنید.
اگر می‌خواهید نسخه متنی مانا را در یک فایل به صورت یکجا بر روی رایانه یا تلفنتان مطالعه کنید، می‌توانید بسته به نیاز یا سلیقه، از نسخه پی‌دی‌اف یا اچ‌تی‌ام‌ال استفاده کنید.

مانا را با دوستانتان هم به اشتراک بگذارید.

۲ دیدگاه دربارهٔ «ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی نابینایان ایران مانا منتشر شد»

سلام خدمت هم محلیهای عزیز ممنون از خوشامدگویی شما من خیلی خوشحالم که پس از دو هفته با زحمات خانم کاظمیان و آقای درفشیان و آقای مولایی تونستم در محله وارد بشم و الان که دارم تایپ میکنم و این کامنت رو مینویسم خیلی خوشحالم خیلی دوستون دارم و دوست دارم با شما آشنا شوم من اسما دغاقله یازده سالمه لطفا به من پیام بدید خدا نگهدار

دیدگاهتان را بنویسید