خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

نابینایان چگونه با موبایل و شبکه های اجتماعی کار میکنند؟

به نام یگانه دادار :الله متعال
ازتون ممنونم که خیلی خوب به سوالای قبلیم جواب دادین
کم بینایی و ضعیف بودن چشم کلا” چه فرقی با هم دارن ؟ و نابینایان در استفاده از موبایل چه محدودیت و توانایی هایی دارن ؟در رابطه با شبکه های اجتماعی مربوط به موبایل چی ؟مثلا” واتس آپ و وی چت و غیره
می دونین که دوستون دارم

۸ دیدگاه دربارهٔ «نابینایان چگونه با موبایل و شبکه های اجتماعی کار میکنند؟»

با سلام خدمت ترانه
از زمانی که گوشی های دیجیتال به طور رسمی معرفی شدن به بازار کشورهای غربی درصدد در آمدن تا صفحه خوان هائی تهیه کنند که همانند jaws برای نابینایان نوشته ها را به گفتار تبدیل کنند و آنها نیز موفق شدن و صفحه خوان ویژه گوشی را تهیه کردن به نام talks که این صفحه خوان برای اولین بار بر روی گوشی نوکیا ۶۶۰۰ نصب شد و مورد امتحان قرار گرفت مشکلات این نرم افزار اول برای کاربران ایرانی به این ترتیب بود
این که کرک این نرم افزار برای کاربران ایرانی غیر قابل دسترسی بود و توسط واسطه هائی در کشور های همسایه به دست بچه ها میرسید
مشکل بعدی این بود که از حروف فارسی پشتیبانی نمیکرد یعنی کلمات را به صورت جدا جدا میخواند و این کمی کار بچه ها را مشکل میکرد
تا اینکه یکی از دوستان زحمت کشید و مجموعه ای به نام دیکتن را آماده کرد و توانست مشکل فارسی خواندن این صفحه خوان را تا حدودی برطرف کند.
این صفحه خوان بروز رسانی شد تا نسخه ۵ وخورده ای که رقم دقیقش تو ذهنم نیست که بعد از آن به روز رسانی نشد فراموش کردم بگم که تاکس بر روی سیستم عامل سیمبین نصب می شود .
اما با روی کار آمدن سیستم عامل اندروید تاکس دیگر پشتیبانی نشد و شرکتهای سازنده موبایل بر روی سیستم عامل گوشی سازنده خود برنامه ای تعبیه کردن که بچه های نابینا و کم بینا بتوانند به راحتی از آن گوشی استفاده کنند یعنی به طور پیش فرض وکارخانه ای صفحه خوانی در گوشی هست به نام تاکبک که متون انگلیسی را برای ما میخواند و اوایلش دوباره بچه ها با مشکل فارسی خوان روبه رو شدن که آقای احسان اسماعیلی و شایان خوان ایسپیک را وارد بازار کردن و مشکل فارسی خوان اندروید هم نیز حل شد.
صفحه خوان های متعددی در بازار هست
مثل پیام رسا که نرم افزاری کاملأ ایرانی است که بر روی سیستم عامل سیمبین نصب میشود و دو نسخه دارد یکی موقت و یکی دائمی که این نرم افزار برای دائمی شدن باید هزینه پرداخت کنیم .
و در پایان بهترین صفحه خوان ها که بچه ها باهاشان مشکل ندارند در سیستم عامل سیمبین تاکس و در سیستم عامل اندروید تاکبک میباشد.شرمنده طولانی شد .

درود مجدد در شبکه های عمومی و مجازی مثل واتساپ و وایبر و فیس بوک و لاین با صفحه خوان تاکبک ما مشکلی نداریم که با این نرم افزارها کار کنیم ولی در سیستم عامل سیمبین کمی اذیت میکنه و گاهی هم کلیدها و سربرگها را نمیخواند شرمنده من با همه اینا کار کردم و مشکلی هم نداشتم و تا همین حدی که بلد بودم نوشتم شرمنده

سلام ترانه.
من وارد مباحث تخصصی نمیشم، چون بطور کامل میلاد توضیح داد.
ولی میخواستم بگم که من با گوشیهای اندرویدی الآن در شبکه های اسکایپ، وایبر، واتس اپ، لاین، و گوگل پلاس بطور کامل و بصورت نابینایی مشغول فعالیت هستم و تقریبا هیچ گونه مشکلی هم ندارم.
ممنون که این پست رو گذاشتی.

خیلی خوبه محمد رضا واقعا” هنوزم باورش برام سخته که نابینایان تا این اندازه توانمند شدن خدای بزرگ رو شکر فکر کنم باید می پرسیدم پس محدودیت کجاست چون هر قسمتی که می پرسم شما از من نوعی یه گام جلوترین آقا تبریک می گم

سلام ترانه خانم، اگر هنوز باورش برایتان سخت است، پیش نهاد میکنم به یکی از ngo های نابینایی سری بزنید و از نزدیک به جواب سوالاتتون برسید. البته نمیدونم در سنندج کدام انجمن های نابینایی فعالند، ولی اگر به اصفهان تشریف بیارید، انجمن موج نور که مرکز فعالیتش در خانه ی ریاضیات اصفهان است را به شما پیش نهاد میکنم. موفق باشید.

سلام یه طوری از ندیدن و امکانات صحبت میکنید که انگار نابینایان با ندیدن از لحاظ مغزی دوچار مشکل هستند در عصر ما هیچ چیز عجیب نیست. این افراد عادی هستند که هنوز با این مسایل برخوردی شگفت انگیز و دور از تصوردارند. خانم ترانه از نابینایان اگر بگذریم در جامعه ما به خصوص سنندج شما همین نگاه را نسبت به خانمها دارند که مردان خیلی از تواناییهای شما رو باور ندارند و در همه چیز سعی بر این است که جنس زن را جنس دوم و کاملا متفاوت جلوه دهند. حال من یک سوال از شما دارم شما چه قدر این تفاوت را در درون خودتون احساس میکنید. آیا نه این است که همه انسان هستیم همه میفهمیم.
دوستان نابینا اون قدر جسور باشید که این جامعه بی رحم شما رو در قالب یک نابینای توانمند جای ندهد فراموش نکنیم که همه انسانیم و تنها تفاوت ما فکر متفاوتی است که ما رو از هم جدا میکند.
دوستتون دارم مخلص همه کیو مرث.

دیدگاهتان را بنویسید