خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

پرسش و پاسخ 1

بنام الله یگانه
سلام هم محله ای مهربان .من تا زمانی که اینجا نیومده بودم باورتون بشه یا نه نمی دونستم که یک نا بینا غیر از صفحات بریل قادر باشه چیزی بخونه من داشتم دنبال روشی برای ساختن پنیر پیتزا می گشتم که نوشته مجتبی رو دیدم و با حیرت تمام بالای صفحه رو دیدم که نوشته بود نابینایان !میشه لطفا” توضیح بدین نا بینایان چطوری صفحات رو می خونن؟ می دونین که دوستون دارم

۸۶ دیدگاه دربارهٔ «پرسش و پاسخ 1»

سلاااااٱااااٱاااا،،،،،،ااااع،،،،،،ااااا،،،،آآآم بر ترانه جون جونی خودم
خوبی جیگیلی من
میگم ماها لغات انگلیسی رو با صفحه خانی بنام jawz و کلمات فارسی رو با ای اسپیک یا پارساوا یا ماهور یا نوید میخونیم نانازم
تا اونجایی که من اطلاع دارم بقیش رو بقیه بچه ها میان و میگن جیگیلی من
بوس بوسکی
بای باییییٱییییٱییییٱیییی

نه نانازم اینا همه نرم افزار هست که ما اونا رو روی کامپیوتر یا لپتاپ نصب میکنیم و بعد از تنظیمات اولیه یا همون نصب خود نرم افزار به طور خودکار جاهایی که انگلیسی باشه رو همون jaws یا n v d a میخونه و قسمتهایی رو که فارسی هست نوید، پارساوا، ماهور و یا ای اسپیک میخونه. بعد بستگی داره که کدوم یکی رو روی سیستم نصب داشته باشی جیگیلی من….
بعد اینکه کار ما همش با صفحه کلید یا همون کیبرد هست و از موس استفاده نمیکنیم……

سلام ترانه
بچه ها توذیح دادند فکر کنم روشن بود یعنی صفحه خوان روی سیستم کامپیوتر ما نصب میشه و صفحات رو برامون میخونه همچنین روی مبایل ما نصب میشه و بتازهگی هم صفحه خوانهایی هرچند ابتدایی روی دستگاههای خودپرداز بانکها نصب میشه که اگه پیشرفت کنند بسیار برای ما کارساز خواهند بود.
در ضمن قبلترها بچه ها از برجسته نگار هم استفاده میکردند که البته کاراییه صفحه خوانها رو نداشت.
در تکمیل صحبتهایم باید بگم که اگه روی صفحهکلید کامپیوترت دقت کنی روی کلیدهای f و j و همچنین روی عدد ۵ نامپد برجستهگی وجود دارد که ما نابینایان برای تایپ از این برجستهگیها استفاده میکنیم یعنی در واقع میتوانیم کلیدها را بیدردسر و براحتی پیدا کنیم.
راستی اگه دقت کنی این برجستهگیها رو میتوانی روی عدد ۵ گوشیهای تلفن و مبایل و همچنین دستگاههای خودپرداز مشاهده کنی.
ببخش که طولانی شد خواستم کامل توضیح داده باشم.
موفق باشی.

سلام ترانه جونم نداشتیم آجی که دستور پخت رو از محله ما بگیرین اما تنها تنها نوش جون بفرمایین اونم در حضور سیتا که پیتزا رو با تما بدیاش دوست داره. البته دعا میکنم که هنوز نخورده باشینش. خخ
راستی آجی جان این سوال رو قبلا نپرسیده بودین
اگه نپرسیده بودین پس چرا اینقدر دیر پرسیدین؟ شما که چند وقتی اینجا بودین.

راستی یادم رفت اینو بگم سیتا جان چرا قبلا” پرسیده بودم ولی دقیقا” متوجه نشدم چجوریاس و البته این نظر من و اقای خادمی بود که طرحی بزنیم تا بینایان با مراجعه باین پرسش و پاسخها به درکی از نوع زندگی نا بینا ها برسن ممنونم

سلام ترانه.
من یک نکته به فرمایشات دوستانم اضافه میکنم.
اگر با یک نابینای نشسته پشت کامپیوترش مواجه بشی میبینی که اون چیزی رو که کامپیوتر در حال خوندنه همون چیزی نیست که شما میبینی، البته در همون صفحه با بالا و پایین رفتن میبینی ولی همزمان چیزی رو که از کامپیوتر میشنوی چون با باز شدن صفحه مورد نظر بلافاصله نوشته در کلیپ بورد ضخیره میشه و کامپیوتر چیزی رو که ضخیره شده میخونه،با نوشته ای که شما میبینید خیلی هماهنگ نیست.
امیدوارم که تونسته باشم حق مطلب رو ادا کرده باشم.

یعنی مثلا” هر بار گوشه های سایت و لینکاش رو هم می خونه ؟و شما مجبورین تکراریاشو هم گوش بدین ؟وسطش میشه مکث زد و بعد تاخیر دوباره بقیه شو گوش داد یا دوباره برمیگرده اول و باید دوباره گوشش بدی ؟ممنونم که همیشه هستی

سلام ترانه.
من در مورد توضیحات خودم باید بگم که برای حرکت روی نوشته ها کلیدهای میانبری وجود داره که میتونه متن رو کامل بخونه، یا لینکها رو مشخص کنه، روی هدینگ ها حرکت کنه، روی ادیت باکس ها و چک باکس ها بره و خیلی امکانات دیگه که با کلیدهای میانبر خاص انجام میشه.

سلااااااااااااااااااااااااام !!!!خوبین دوس جوناااااااااااااااااا ….؟من خواننده ی خاموش وب میباشم/….
مجتبی جان و میلاد و چند نفر دیگه هم منو میشناسم !
مجتبی من همونم ک بم میگفتییییییییییییییی استاد …..!
ببخشید مطلبی که میخام بگم بیربطه به پست ولی دوست دارم شما دوستای نابینام در جریان باشین ….
رتبه ام تو کنکور دکتری دانشگاه آزاد ۳۳ شده تو رشته ی آموزش زبان انگلیسی …..
دعا کنید تو مصاحبه قبول شم ..میدونین که متاسفانه بچه های نابینا تو رشته ما کم هستن ..ولی من دوست دارم با قبولی تو این رشته کمک کنم که راااااه هر چه بیشتر برای دوستای دیگه ی نابینا باز بشه که بتونن تو این رشته پیشرفت کنننننن.
ئدوسِتون دارم و ب دعاتون احتیاج دارم !

ضمن عرض سلام و ادب خدمت شما، سعی می کنم در حد بضاعتم مطلب رو براتون توضیح بدم.
در دنیای دیجیتال، نرم افزارهایی وجود داره که به اونها صفحه خوان یا Screen Reader می گن.
این نوع نرم افزارها در حقیقت، کارشون تبدیل متون موجود بر روی صفحات دیجیتال به صولت گویا هست.
ایگونه نرم افزارها در انواع مختلفی وجود دارن.
یکی از ساده ترین این نوع نرم افزارها در سیستم عامل ویندوز Narrator یعنی راوی نام داره که به طور پیشفرض روی هر کامپیوتری که با سیستم عامل ویندوز کار می کنه (ویندوز ۲۰۰۰ به بالا) نصب شده.
شما از راههای مختلف می تونید این نرم افزار ساده رو امتحان کنید.
سده ترین راه، فشردن همزمان کلیدهای ویندوز و حرف u هست.
با این کار دو پنجره برای شما فعال می شه.
یکی Narrator و یکی هم Utility Manager که در صفحه ی مربوط به Narratorتنظیمهای مختلفی از جمله اعلام کلیدهای فشرده شده بر روی صفحه کلید و همینطور تنظیمهای مربوط به موتور صوتی یا مبدل متن به گفتار وجود داره مثل شدت صدا Volume, سرعت گفتار Speech Rate و غیره.
همینطور گزینه ی Exit, رای خروج از این برنامه هست.
البته این گزینه در ویندوز ویستا، ۷ و ۸، با کمی تفاوت وجود داره ولی در هر حال، با همون کلیدها که عرض کردم، می تونید این گزینه رو فعال کنید.
راه دیگه باز کردن پنجره ی Run از منوی Start ویندوز هست که با تایپ کلمه ی narrator و کلیک کردن بر روی گزینه ی OK, می تونید برنامه ی راوی رو باز کنید.
نکته ی مهم اینه که برنامه های صفحه خوان، برای خوندن محتویان موجود بر روی صفحات دیجیتال مثل موبایل و کامپیوتر، نیازمند یک مبدل متن به گفتار هستن.
در حقیقح، می شه گفت نرم افزار صفحه خوان مثل مغز انسانه و مبدل متن به گفتار مثل زبون و حنجره می مونه که دستور صادره از سوی مغز رو به صورت خروجی صوت به شنونده ارائه می ده.
پس این دو نرم افزار در همکاری با هم عمل می کنن.
اما نرم افزار راوی یاNarrator, یک نرم فازار خیلی پیش پا افتاده محسوب می شه و نابینایان از نرم فزارهای به مراتب پیشرفته تری استفاده می کنن که حتی امکان حرکت دادن کرسر ماوس رو به بچه ها از روی کیبورد می ده.
از مشهورترین این نرم افزارها می تونم به JAWS و NVDA اشاره کنم.
JAWS, یک نرم افزار تجاری و قدرتمنده در حالی که NVDA در عین قدرتمند بودن، یه نرم افزار رایگانه که نیازی به کرک نداره.
و اما برای روشنتر شدن مطلب اجازه بدین به ان مطلب هم اشاره کنم که نرم افزار صفحه خوان، برای هر زبان، نیاز به مبدل متن به گفتاری داره که بتونه به ادای کلمات و جملات در اون زبان بپردازه.
در چند سال اخیر، چند مبدلمتن به گفتار هم برای زبان فارسی ساخته شده که در همکاری با نرم افزارهای صفحه خوان، اونهارو قادر می کنن که در صورت فارسی بودن متون موجود بر روی صفحه ی نمایش، اونهارو هم بخونن.
منظر اینه که در صورت عدمنصب نرم افزار مبدل متن به گفتار فارسی، نرم افزار صفحه خوان، یا اصولا در زمان بر خوردن به متون فارسی سکوت می کنه ی یا با حروف و اصوات نامأنوس این متون رو می خونه که به هیچ وجه قابل فهم نیست.
باید خدمت شما عرض کنم که در سالهای اخیر، در بسیاری از زبانهای مختلف، مبدلهای متن به گفتار، به قدری قوی شدن که حتی می تونن سرفه، عطسه، گریه، خنده و دیگر عواطف انسانی رو هم از خودشون نشون بدن.
در نیجه، می شه از این نوع نرم افزارها برای تولید یک نمایشنماه هم استفاده کرد.
به هر حال، آخرین نکته رو هم عرض کنم و از خدمتمرخص بشم.
این نرم افزارهای صفحه خوان صرفا مختص سیستم عامل ویندوز نیستن و در تمام سیستم عاملهای نوین، چنین نرم افزارهایی رو می شه دید.
در سیمبین که سیستم عامل قدیمی گوشیهای موبایل شرکت نوکیا هست، در لینوکس که یه سیستم عامل برای کامپیوترها محسوب می شه، در اندروید که یه سیستم عامل قوی و رو به رشد برای تبلتها و تلفنهای هوشمنده و همینطور در آی او اس که سیستم عامل محصولات شرکت اپل محسوب می شه.
امیدوارم این توضیحات، تونسته باشه قدری از ابهامهای شما رو کم کنه.
در ضمن به خاطر وجود داشتن هر گونه غلط املایی عذر می خوام چون بسیار تند در حال تایپ بودم و متأسفانه فرصتی برای ویرایش متنم ندارم.

موفق باشید.

من Narrator رو باز کردم و همه ش داشت صحبت می کرد حتی وقتی ماوس تکون نمی خورد وقتی ماوس رو تکون نمی دم چیو می خونه ؟ایا برنامه انتخاب گری داریم که با کشیدن موس در نقاط فقط اونا رو بخونه ؟
و سوال دوم این که آیا اینا تایپ هم می کنن براتون ؟چرا که ممکنه فلان نا بینا زیاد با صفحه کلید آشنا نباشه
واقعا” ممنونم

همونطور که خدمتتون عرض کردم برنامه ی Narrator, یه برنامه ی بسیار سادس و اصلا برای کار و مثلا استاده از اون در اینترنت به درد نمی خوره.
هم به خاطر کیفیت صدای پایینش در ویندوز XP و هم به دلیل محدودیت بسیار زیادش در کار در محیطهای مختلف.
هرچند که این برنامه در ویندوز ۸ خیلی خیلی بهتر شده و دستورای کیبوردی زیادی داره.
در مورد سؤال دومتون باید عرض کنم خوندن گزینه هایی که ماوس روی اونها قرار داره فقط در نرم افزارهای پیشرفته ی صفحه خوان امکان دار و Narrator از این کارها انجام نمی ده
در واقع افراد نابینا فقط در دو شرایط ممکنه ز این صفحه خوان ساده استفاده کنن.
۱. زمانی که تازه ویندوز نصب کردن و کارت صدا رو هم به سیستم شناسوندن و می خوان فقط با این نرم افزار مسیر خودشون رو بین فایلها و پوشه ها بری نصب نرم افزار اصلی صفحه خوانشون (چه JAWS و چه NVDA) پیدا کنن.
۲. زمانی که نرم افزار صفحه خوان با پیغام خطایی مواجه بشه و دیگه حرف نزنه، با به کار انداختن Narrator, بچه ها ممکنه سعی کنن خطا رو برطرف کنن.

عذر می خوام که یکی از سؤالاتون رو از قلم انداختم.
این برنامه ها تایف نمی کنن.
البته برنامه هایی وجود داره که در زبانهای مختلف با دستورهای انسانی و تشخیص صدا، متن مورد نظر کاربر رو تایپ کنه.
مشهورترین این قبیل نرم افزارها Dragon Naturally Speaking هست که توسط شرکت Nuance طراحی شده.
البته این نرم افزار قادر به تایپ فارسی نیست وی در زبان انگلیسی، فقط کار تایپ رو انجام نمی ده بلکه حتی می تونهاز کاربر برای انجام کارهای ساده یا حتی پیچیده مثل حذف و کپی و غیره هم دستور بگیره.
برای تایپ فارسی و تبدیل گفته های کاربران فارسیزبان به متن نوشتاری به زبان فارسی، یه برنامه توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به نم نویسا طراحی شده کهمن به هیچ وجه این برنامه رو ندیدم و در نتیجه، نظری هم در موردش ندارم.

البته برنامه ای که مبدل گفتار به متن باشه و بتونه مطالب رو به فارسی هم تایپ کنه خیلی عالیه.
به خصوص برای انجام کارهای اداری و یا درک شکل صحیح املای کلمات و بسیاری از کاربردهای دیگه.
ولی به نظرم این نرم افزار برای افراد نابینا از اولویت برخوردار نیست.
فعلا اولویت با نرم افزار OCR فارسی هست که برای اسکن کردن متون چاپی و تبدیل اونها به متن قابل ویرایش الکترونیک هست.
البته این مورد اگه انجام بشه، برای اوتوماسیونهای اداری و بایگانیهای نهادهای دولتی و غیر دولتی هم خیلی مفیده و برای افراد نابینا یه انقلاب در امر مطالعه ی کتب مختلف از طریق تبدیل اونها به متن الکترونیک محسوب می شه.
اینگونه نرم افزارها برای بسیاری از زبانها حتی زبان عربی امروزه وجود داره ولی تا این لحظه من شاهد نرم افزار خوب و قابل اعتمادی برای زبان فارسی نبودم که دلایل زیادی داره از جمله تنوع فونتهای فارسی و عدم وجود یه استاندارد ملی در تایپ فارسی به خاطر اینکه بعضی از فونتها بین بعضی از حروف یه نیمفاصله قرار می دن و فرد بینا دیگه از فاصله استفاده نمی کنه.
دلیل دیگه شکل نگارش حروف فارسی و نقطه دار بودن این حروف هست که کار طراحی نرم ازار شناسایی متون و تبدیل اونها به متن الکترونیک رو سختتر می کنه.

البته این تنها دلیل این مسأله نیست و اصولا جای این بحث هم اینجا نیست مگه اینکه شما سؤال خاصی داشته باشید که من در خدمتم.
در مورد سؤالتون هم باید عرض کنم اصولا همه ی بچه ها از همون نرم افزارهای پیشرفته اتفاده می کنن ولی جالبه بگم که درصد زیادی از بچه های نابینا نه تنها در ایران بلکه اصولا در سطح جهان از قابلیتهای نهفته و عظیم این نرمافزارهای صفحه خوان خبر ندارن و فقط در حد انجام و رفع نیازهی روزمره از اونها استفاده می کنن که البته این مسأله به هیچ وجه اشکالی نداره.

بله من ویندوز هشت دارم و این رو می دیدم که وقتی میرفتم سیرچ کنم اینو می گفت و مو به مو پیش مبرفت ایا اونی که شما دستتونه امروزه همون پیشرفته س که با ماوس کار می کنه ؟ چون مثلا” دیدم بعضی از هم محله ای ها همین صفحه از بالا و پایین صفحه گفته بودن

با سلام مجدد:
باز هم از غلطهای املایی عذرخواهی می کنم و متأسفم که امکان ویرایش دیدگاهم رو ندارم.
باز هم اجازه بدید که چند مطلب رو براتون روشن کنم.
در حال حاضر همونطور که مستحضر هستید، سیستم عاملهای تلفنهای هوشمند، معمولا با صفحات لمسی کار می کنن.
نرم افزارهای صفحه خوان به قدری قوی شدن که در اینگونه صفحات هم به فرد نابینا کمک می کنن.
پس اگه تو دستای یه فرد نابینا یه گوشی لمسی اپل یا اندروید دیدید، اصلا تعجب نکنید.
اتفاقی که در این دستگاهها برای فرد نابینا میفته اینه که فعالسازی گزینه ها دو مرحله ای می شن.
یعنی در نخستین بار که فرد دستش رو روی گزینه ای می ذاره، اون گزینه صرفا توسط نرم افزار خونده می شه و برنامه یا آی کن مربوط به اون مورد یا برنامه، فعال نمی شه و فرد مجبوره دوباره رو اون مورد کلیک کنه تا اون مورد باز بشه.
ضمنا با اجازه ی عمو چشمه ی بزرگوار جسارتا یه مطلب رو در مورد چیزی که ایشون گفتن عرض کنم.
اون مطلب که شما فرمودین در مورد متفاوت بودن مطلب خونده شده توسط نرم افزارهای صفحه خوان با چیزی که فرد بینا می بینه روی صفحه ی نمایش، در صفحات وب یا HTML کاملا درسته چون نرم افزارهای صفحه خوان، محتویات صفحات وب رو در بافر یا فضای موقت خودشون بارگذاری می کنن و در واقع فرد نابینا با حرکت کلیدهای جهتنما در اون فضا حرکت می کنه و اگه بخواد حرکتش با اون چیزی که فرد بینا می بینه مطابقت کنه، باید دستور العملهای خاصی رو که در نرم افزارهای صفحه خوان وجود داره اجرا کنه که جای بحثش اینجا نیست.
ولی در سایر محیطها، این تطابق بین دیده های فرد بینا با کار فرد نابینا می تونه به طور کامل وجود داشته باشه هر چند که نرم افزارهای صفحه خوان در محیطهای مختلف، ممکنه پیامهایی روهم برای سهولت کار فرد نابینا ارائه بدن که در حقیقت چنین نوشته ای روی صفحه ی نمایش وجود نداره.
مثلا وقتی به یه دکمه یاButton مثل Yes, No, Cancel, Ok, Apply و غیره می رسن ممکنه بگن برای فعالسازی کلید فاصله رو فشار بدید که این پیغام به یچ وجه روی صفه نوشتهنشده.
منظورم همون جمله ی معروفه که JAWS ممکنه بگه: “To activate, press space bar.”
ببخشید که این دو پیامم خیلی طولانی شد.

درود! خوب دوستان کامپیوتری توضیحات کامل را دادند،‏ ولی منم توضیحاتی در مورد گوشی های نوکینای غیر لمسی میدهم،‏ نرم افزاری که روی این گوشی ها نصب میشه تالکس نام داره که کاملا انگلیسی هستش و حروف فارسی را نمیشناسد،‏ چند نفر از دوستان نابینا در منوی گوشی وارد شده و با نوشتن حروف فارسی و تبدیل آن به فینگیلیش دستورارتی را نوشته اند که این نرم افزار مجبور شده طبق دستور حروف نوشته شده را بشناسد و هرچه روی صفحه نمایش داده میشود را برای نابینایان با لحجه بخواند،‏ مثلا حروفهای پ چ ژ ک گ ی را وقتی مینویسیم سکوت است و ما متوجه میشویم که نوشته ایم اما در کلمه و جمله نرم افزار میخواند،حتی من به مردی که ‏۶۰سال سن داشت و تا سوم ابتدائی تحصیل کرده بود و در سن ‏۵۰سالگی نابینا شده بود آموزش چگونگی استفاده و نوشتن با مبایل را دادم یا افراد کم سواد دیگر را با فینگیلیش نوشتن را یاد دادم،‏ خوب بگذریم،‏ ببخشید ترانه موضوعی خارج از پست بیان میکنم،‏ زمانی که شما در حال بستن صندلی داغ خودتون بوده اید یکی از خانمها مشغول نوشتن سؤال از شما بوده است و کامنت وی بعد از کامنت شما ثبت شده است آیا بهتر نیست آن سؤالات را پاسخ دهید!‏

اول آخری رو ازت ممنونم که بهم گفتیش و این بسیار عالیه که نابینایان بتونن باین راحتی یاد بگیرن و استفاده کنن می گم نمیشه اون چند تا حروف رو هم تعریف کرد مثلا” در گوشی هایی که این حروف تلفظ میشن ؟

با درود فراوان بر دوستان و ترانه ………..
ترانه من که فکر نمی کنم یعنی مطمئنم که بعد از ……این به خوبی می دونی پس هدفت از این کار را واضح برایم توضیح بده؟
در ضمن تو پست کنکور زندگی)۵(برات کامنت گذاشتم اما قابل ندونستی.
پیشاپیش مرسیسیسیسیسیسیسیسیسیسیسیسیسیسی.

هادی عزیز قبلتر به سیتا هم توضیح دادم و به روی چشم بشما هم کاملتر توضیح میدم اول این که من واقعا” هرگز جز مادربزرگ مادریم با نابینایی جز در محیط عمومی روبرو نشدم حتی وقتی رسیدم اینجا شوکه شدم که نابینا میتونه از سیستم استفاده کنه ؟و خیلی از مطالب دیگه اولاش خواستم بپرسم ولی تازه وارد بودم و ترسیدم نتونم منظورمو برسونم و به کسی حرفی بر بخوره ولی تو تاپیکی با مجتبی تصمیم گرفتیم اینو شروع کنیم تا خیلی از ادمایی که میان و مثل من هنوز هیچ درکی در بدو امر از نا بینا و سطح فعالیتاش ندارن باهاشون آشنا بشن در ضمن من کی هستم کسی رو قابل بدونم یا نه جز یه بنده ی شاید خیلی گناهکار خدا ؟در اون پست من جدا جدا به کسی پاسخ ندادم بلکه یک پاسخ کلی گذاشتم و جواب همه از جمله شما رو لحاظ کردم اون دو سه تا جواب جداگونه هم بخاطر جمع بندی و ارایه ی یه سری ملزومات بود چون تو کنکور زندگی من می خوام بقیه صحبت کنن و من گوش بدم و بفهمم و به نتیجه ی درستی برسم خیلی ممنونم که همیشه با لطفت هستی و منم خیلی مرسییییییییییی

د مورد خودپردازها باید عرض کنم که میزان سخنگو بودن آنها به هیچ وجه کمکی به افراد نابینا نمی کند زیر این دستگاهها صرفا مثلا از فرد می خواهند که کارت خود را بردارند یا یک سری پیغامهای بسیار کلی می دهند.
بهتره که این نوع دستگاهها مثل بسیاری از کشورهای خارجی، دارای یک پورت استاندارد اتصال هدفون که به آنها اصطلاحا پورت ۳.۵ میلیمتری می گویند شوند تا فرد با اتصال هدفون منوها را بشنود و باخیال راحت و با حفظ حریم شخصی با دستگاه کار کند.
قابل توجه شما اینکه در انتخابات آمریکا از سالها پیش صندوقهای رأی نیز گویا شده اند و فرد می تواند خود مستقلا به طور الکترونیک و با سیستم گویا رأی دهد.

خب اگه کمکی نمی کنه این تغییرات چجوریه تو این بعضی که قبلا” گفتین که کمک کننده س ؟مثل همین خارجیاس؟ و درباره رای گیری هم عالیه یه بار تو همین مبحث لازم شد ان شالله درباره این هم صحبت کنیم واقعا” ممنونم

اصولا خودپردازها، نیاز به بومیسازی دارن تا فرد نابینایفارسیزبان هم بتونه به خوبی از اونها استفاده کنه ولی تا این لحظه این اتفاق نیفتاده.
تصورم اینه که چون منوهای این دستگاهها محدودن، گویا کردنشون اصلا کار سختی نیست ولی به هر حال، این اتفاق تا به حال اونطور که باید و شاید نیفتاده و این حد از گویا بودن که در بعضی از خودپردازها وجود داره، همونطور که قبلا توضیح دادم برای افراد نابینا مفید نیست.

خب خدا کنه که سریعتر این اتفاق بیفته خودپرداز ها تو پرداخت و نقل و انتقال پول خیلی نقش مهمی دارن و محله ما نیازمند این تغییرات هستش اگه یک بانک از خودش شروع کنه برای اقتصاد خودش هم بهتره چرا که بیشتر یا همه نابینایان بهمون مراجعه می کنن و در همون بانک سرمایه گذاری می کنن

درود بر ترانه خانم
در تکمیل مواردی که دوستان گفتند چند نکته رو میگم
شما هر زمانی که بخواهید میتونید صفحه خان رو ساکت کنید مثلا وقتی شما موس رو ثابت نگه داشتید و هنوز صفحه خوان در حال حرکته میتونید کلید کنترل رو بزنید و ساکتش کنید
چون صفحه خوان ممکنه در حال خوندن قسمتی باشه که پیش از این بهش مراجعه کردید
البته ما میتونیم تعیین کنیم که صفحه خوان در صفحات وب یا هر جای دیگه چیارو بخونه و چیارو نخونه
مثلا توی یک صفحه ی وب اجزای مختلفی وجود دارند ما میتونیم با کمک یک سری کلید ترکیبی مستقیما روی این اجزا بریم و اون قسمت رو مطالعه کنیم و نیازی نیست صفحه رو از اول تا آخر با جهت نماها پایین بیاییم و خط به خط بخونیم این خیلی وقت گیره
مثلا برای خوندن یک متن نیازی نیست خط به خط با جهت نماها حرکت کنیم اول متن کلید ترکیبی ctr+down رو میزنیم و صفحه خوان شروع به خوندن میکنه هرجا هم خواستیم دیگه نخونه کلید کنترل رو میزنیم و ساکت میشه
یا اگه بخاهیم مثلا روی عناوین حرکت کنیم از کلید h استفاده میکنیم که با هر بار فشردن دونه دونه روشون حرکت میکنه
برای لینکها میتونیم فقط یک لیست از کل لینکهای صفحه بگیریم و روشون حرکت کنیم و به دلخواه رو هر کدوم خواستیم اینتر یا کلیک کنیم
یا در قسمتهای مختلف سیستم مثلا دسکتاپ یا داخل درایو ها میتونیم حرف اول برنامه یا فایلی رو که میخواهیم بزنیم و مستقیم بریم روی اون و نیازی به گشتن بین همه ی فایلها نیست
اینا نمونه هایی از چندین کلید ترکیبی هستند که هر کدوم کارای مختلف انجام میدن
اینم اضافه کنم که کار با کیبورد در بسیاری از موارد خیلی سریع تر از ماوس هستش و نابیناها خیلی سریع با سیستم کار میکنن
فکر کنم فعلا تا همین جا کافی باشه سوالی باشه در خدمتم
پیروز و شادکام باشید

ببخشید دوتا اشتباه شده چون محل کارم بودم سریع تایپ کردم حواسم نشد الانم باید زود برم واسه مراسم چهلم پدر بزرگم زود بگم و برم
اونجایی که گفتم صفحه خوان در حال حرکت هستش باید می گفتم هنوز داره حرف میزنه
و اونجایی که برای خوندن متن کلید ترکیبی ctrl+down نوشته شده باید کلید ترکیبی insert+down نوشته میشد که کلید مخصوص خیلی از صفحه خوانها هستش و با کمک اون یعنی با ترکیب اون با یه سری کلیدها خیلی کارا میشه انجام داد مثلا ترکیبش با f7 در صفحات وب لیست لینکها رو میاره یا با f12 میشه ساعت و تاریخ رو دید
پیروز و شادکام باشید

سلام محسن واقعا ” عالی گفتی و نوشتی و خیلی خوشحالم که امروز انقدر پیشرفت داشتیم که باین راحتی بشه با سیستم کار کرد پس اگه این طوره نا بینا خیلی راحت می تونه مسلط کار کنه و کمترین تفاوتی هم پیش بیاد این که مجبور نیستیت تموم قسمتها رو گوش بدین عالیه این که انتخاب مطلب می کنین هم همین طور

سلام بر همه. از ترانه خانم که این سؤال را طرح کردند ممنونم لازم است که افراد بینایی که به محله سر میزنند بتوانند اطلاعات لازم را بدست آورند. اخیرا جناب مرتضی هادیان آموزشی را تهیه کرده اند که در آن افراد بینا را راهنمایی میکند که چگونه به یک نابینا آموزش دهند. کاش این آموزش را در این محله هم میگذاشتند.
خب برگردیم سر اصل مطلب که چرا شخصی که این همه اطلاعات دارد و حتی من نابینا هم از اطلاعاتش استفاده کردم باید با نام جعلی کامنت بگذارد هرچند که حدس میزنم که این یک دوست چه کسی باشد و احتمالا خود آقا مجتبی باشد ولی چرا نباید چه ایشان و چه دیگری خود را معرفی کند و با شناسنامه بیاید. وانگهی چرا در ارسال بعضی کامنتها اینقدر عجله میشود, این پست از دیروز آمده و ببینید که تا صبح چند کامنت خورده بهتر نیست اینقدر عجله نکنیم ولی در عوض به املای مطالبمون توجه بیشتری کنیم بکجا چنین شتابان..
در ضمن به ترانه خانم توصیه میکنم که در همین محله یا در سایت iranravi.com برنامه هایی مثل nvda یا جاز را دانلود کرده و از چگونگی استفاده نابینایان از آنها مستقیما آگاه شوند. همچنین پارس آوای کرک شده هم هست که اگر در سایتها پیدا نشد میتوانیم برایتان ارسال کنیم. پیروز باشید.

سلام ترانه جان همه مطالبرو دوستان نوشتن من فقط واسه این نظر دادم چون خیلی واسم جالب هست که این قدر دوسته خوبی واسه محله ی ما و خودت شدی و راجع به عمور نابینایان کنجکاوی و بی پرده و رک میپرسی آفرین آبجی گلم.
ای کاش همه ی مردم اینجوری بودن و نابینایانرو افرادی کم توان یا نا توان نمیدونستن.
موفق باشی عزیزم.

سلام به عموی نازنین و مهربون.
اجازه بدین حدسی در مورد هویت من زده نشه که باعث به حاشیه کشیده شدن این پست می شه.
فقط این رو عرض کنم که من مجتبی خادمی نیستم.
در مورد دلیل پنهان کردن هویتم اجازه بدین عرض کنم که خودم اینجوری راحتترم و نیاز نیست که بعضی از حرفهای بد و زشت رو که ممکنه دیروز خطاب به آقای نظری بوده، امروز خدایی نکرده خطاب به من زده بشه.
به همین دلیل، از شما عموی بزرگوار و مهربونم استدعا می کنم که شرایط من رو درک کنید و اجازه بدین همچنان با یه هویت به گفته ی شما جعلی اینجا بیام و هر وقت هم که کاری از دستم بر بیاد، در خدمت باشم.
در مورد بخش دوم گفته ی شما باید عرض کنم که کاملا حق با شماست و غلطهای املایی من که در حد جا انداختن برخی از حروف و یا فواصل بین کلمات بود، قطعا صدمه ی زیادی به دیدگاههای من زد و خوندن اونهارو برای دوستان نابینا که از نرم افزارهای صفحه خوان استفاده می کنن، با دشواری روبرو کرد.
از این بابت واقعا و صمیمانه عذرخواهی می کنم.
موفق و پیروز باشید.

سلام ترانه جون خب همه چیرو دوستان گفتن منم یه چیزی بگم و اونم اینه که ما یه مشکل بزرگ داریم اونم نبودن یه صفحه خان خوب برای خوندن صفحات فارسی به طور طبیعی حد اعقل در حد جاز باشه. جاز اسم همون صفحه خانی است که ما برای خوندن متون انگلیسی ازش کمک میگیریم.من خودم الان چندتا صفحه خان فارسی رو کامپیوترم دارم که هیچ کدومشون عالی نیست اما خب همینه دیگه میخوای بخواه نمیخوای هم باید بخوای!!!

شهاب عزیز.
ضمن عذرخواهی اجازه بدید حرف شما رو تصحیح کنم.
ماهور، پارسآوا، پکجاز، آریانا و ای اسپیک، هیچ کدوم صفحه خوان نیستن.
اینها مبدل متن به گفتار هستن که صفحه خوانها برای کار خودشون از اونها استفاده می کنن.
یعنی برای خوندن متون فارسی.
خواهش می کنم شما و سایر دوستان به تفاوت صفحه خوان یا Screen Reader و مبدل متن به گفتار یا TTS که مخفف Text To Speech هست توجه داشته باشید.
من در دیدگاههای خودم در همین پست اونجا که به مغز و زبون اشاره کردم، سعی کردم تفاوت رو برای دوستان بیان کنم.
در مورد غیر طبیعی بودن این مبدلهای متن به گفتار که شما اشاره کردین، کاملا با شما موافقم.
موفق و شادکام باشید.

در بحث مطرح شده توسط ترانه خانم توجه ایشون و دوستان نابینا رو به چند نکته ی دیگه جلب می کنم:
۱. همونطور که گفتم JAWS و NVDA از مشهورترین نرم افزارهای صفحه خوان در بین نابینایان در سطح دنیا هستن.
ولی اجازه بدید جهت اطلاع همه دوستان، به نام چند نرم افزار صفحه خوان دیگه هم اشاره کنم.
Window-Eyes:
این نرم افزار صفحه خوان توسط شرکت GW Micro تهیه شده که اخیرا طی توافقی بین این شرکت و شرکت مایکروسافت، کاربران نابینایی که از آفیس ۲۰۱۰ و یا ۲۰۱۳ استفاده می کنن، می تونن به طور رایگان از این نرم افزار، یعنی Window-Eyes هم استفاده کنن.
Hal-Supernova:
این نرم افزار توسط شرکت دلفین که اصالتا یه شرکت بریتانیایی محسوب می شه تولید شده که البته ترکیب دو نرم افزار صفحه خوان و درشتنما یا Magnifier برای افراد کمبینا محسوب می شه.
System Access یا SA To Go:
این نرم افزار برای کار کردن حتما باید به اینترنت متصل باشه.
فکر می کنم این نرم افزار توسط شرکت Serotek در آمریکا ساخته شده.
مواردی که عرض کردم، همه برای سیستم عامل ویندوز هستن.
۲. برای سیستم عامل قدیمی داس، JAWS وجود داره که البته برای استفاده به یه سخت افزار ویژه هم نیاز داره که اینجور سخت افزارها اصطلاحا Hardware Speech Synthesizer نام دارن.
۳. برای سیستم عامل سیمبین که در بالا هم به اون اشاره کردم که سیستم عامل گوشیهای نوکیا عمدتا از این دسته هستن، دو نرم افزار Nuance Talks و Mobile Speak وجود داره.
۴. برای بعضی از نسخه های سیستم عامل لینوکس مثل Ubantu و Vinux, نرم افزار صفحه خوان Orka وجود داره که به طور رایگان و همراه با خود سیستم عامل عرضه می شه.
۵. برای سیستم عامل اندروید، یعنی سیستم عامل تلفنهای هوشمند و تبلتها و بسیاری از لوازم دیگه که با این سیستم عامل کار می کنن، سه نرم افزار صفحه خوان وجود داره.
نرم افزار Mobile Accessibility, رایگان نیست ولی نرم افزارهای Talkback و Spiel, به طور رایگان عرضه می شن.
از اندروید ۴ به بعد، نرم افزار Talkback همراه با سیستم عامل روی دستگاههای اندرویدی نصب می شه و نیازی به نصب جداگاه ی اون نیست هرچند که می شه اون رو ارتقا داد.
۶. برای سخت افزارهای شرکت اپل، یعنی IPad, IPod, IPhone, ITV, MacBook و غیره هم نرم افزار Voiceover به طور پیشفرض به عنوان یه صفحه خوان روی دستگاه و به عنوان بخشی از سیستم عامل IOS و یا OSX وجود داره و نیازی به نصب جداگانه نداره.

سلام.
ببخشید موردی که میخام عرض کنم ربطی به پست نداره.
سیتا خانم ظاهرا بچه ها به جعلی بودن هویت شما مشکوکند و در جریان دلیل انتخاب اسم مستعار شما نیستند.
لطفا اسم واقعیتونو بگید و توضیح بدید تا این مسأله طرح نشده حل بشه.
من همین قدر میدونم که اسمتون الاهه هست.
موفق باشید همگی.

خوب، همهچی رو همه گفتند. منم ی کامنت بیربط به پست بگذارم با اجازه ی ترانه ی گرامی.
میگم دوست جون: تو که یک دوست هستی و انگاری هم خیلی حالیته، ی پیشنهاد بده این محله رو چیکارش کنیم که ایقد مزاحم هر روز نداشته باشه؟ هر کاری کنیم، آخرش یا کنفرانسها رو خراب میکنند یا اسم جعلی و یا کامنت جعلی میگذارند و خلاصه دردسر کم نداریم. فرهنگسازی هم که در کوتاهمدت جواب نمیده. کسی غیر از یک‌دوست جواب نده تا حاشیه‌ساز نشه. فعلا برم خر‌زنی، مرسی همگی!

سلام به آقای خادمی عزیز.
امیدوارم حالتون خوب باشه.
من راهی برای این مسأله ندارم.
ضمنا ادعایی هم در مورد دانش یا آگاهی بالای اجتماعی نکردم که شما فکر کردید حتما من می تونم راه حلی رو ارائه کنم.
به هر حال، فرهنگ به تدریج ساخته می شه.
باید صبور بود.
مثلا تصور کنید که شعور اجتماعی در کوبا که ۱۰۰ درصد مردم با سوادن کجا و در فرانسه که حدود ۸۰ درصد مردم با سوادن کجا.
فقط و فقط با بالا رفتن آگاهی اجتماعی این قبیل مشکلات حل می شه.
امیدوارم به عمر من اگه قد نداد، به عمر شما قد بده و شاهد چنین روزی باشیم.
ضمنا امیدوارم حالا که شما خواستید فقط من جواب بدم، دوستای دیگه در این مورد اظهار نظر نکنن که پست به حاشیه کشیده می شه و به هدف اصلی و والای خودش دست پیدا نمی کنه.
شما هم اگه صلاح دیدید، دیدگاه خودتون به همراه دیدگاه من رو به پست جداگانه ای منتقل کنید باشد که امتی و ملتی رستگار شوند.
من ترجیح می دم صرفا در موضوعی که کمی اطلاعات در موردش دارم حرف بزنم نه مشکلات حاد اجتماعی. البته و صد البته که ما ایرانیا به طور خاص و ما ساکنان مشرق زمین به طور عام، عادت داریم در هر موردی از سیاست گرفته تا محیط زیست و فوتبال و فیزیک و متافیزیک و روانشناسی و غیره و غیره و غیره، نظر بدیم.
ولی من ترجیح می دم خودم رو در این دام اسیر نکنم و صرفا به موضوع اصلی پست اشاره داشته باشم.
اون هم در صورتی که دوستان سؤالی داشته باشن و یا موضوع هنوز برای دوستان بینای حاضر در اینجا دارای ابهام باشه.
کلام آخر اینکه شجاعانه اعتراف می کنم من آدم بی سوادی هستم.
هر کس هم هر تصوری می خواد بکنه به خودش مربوطه.
ولی تصورات ما واقعیات موجود رو تغییر نمی دن.
برقرار باشید.

جناب آقای خادمی.
شاید قرار دادن آی پی های خاطی در لیست سیاه و مسدود کردن دسترسی اونها بتونه مشکلگشا باشه هر چند که حتما خودتون به مشکلات این کار هم واقفید.
مثلا ممکنه آی پی رو عوض کنن یا آی پی استاتیک نباشه و دینامیک یا پویا باشه و یا از یه آی پی چندین و چندین نفر برای دسترسی به اینترنت استفاده کنن.
صبور باشید.
صبور باشید و باز هم صبور باشید.

سلام.
چیزی برای گفتن دیگه نذاشتن بچه ها.
ولی اینم باید گفت که برای کار با ماوس میشه از nvda ‎‏ استفاده کرد.
اینو فقط به خاطر این گفتم که در باره کار با ماوس پرسیده بودید.
اگه سؤال دیگه ای بود حتما بپرسید.
اگه هم غلط داشت نوشتم, ببخشید. با گوشی نوشتن خیلی سخته.
تو کامنتها گفته بودن که حرفها رو بد میخونه.

درود! البته فکر کنم یه چیز را دوستان فراموش کردند بگویند: وقتی افراد بینا صفحه ی کامپیوتر را باز میکنند و طبق علامتها با موس حرکت میکنند برای نابینایان این علامتها را جاز با کلمه ای گویش میکند که آن کلمه را یادم نیست که جاز چی میگه، یعنی هرجا علامتی به شکل فلش بینایی به سمتی باشد جاز برای نابینایان حرفی میزنه و نابینا طبق آن سخن کاری انجام میدهد!

هح الان من اینجوریم که
اینجوری
خخخ . یعنی خجالتی

چقدر دیر رسیدم . گل ببارتم . دی

گفتنی ها رو گفتن که به یقین . منم الان دقیقا شکله چوب بستنی ام که از وسط نصف شدم . حتی به درد زیرورو کردن خاک گلدون هم نمی خورم .
فقط میتونم بگم سلام که
و خب اینکه خوشحالم بچه ها رو شناختی
بچه ها یعنی , جازو ماههورو پارس آوا و غیره ی دوستان

سلام به شما جناب پژوهنده:
نمی دونم منظورتون رو درست متوجه شدم یا نه.
ولی به نظرم منظور شما کلیک کردن با ماوس روی علائم یا تولبارهایی هست که با شکل به افراد نشون می ده که این علائم قراره که چه کاری رو انجام بدن.
مثلا برا کات کردن، علامت قیچی روی صفحه وجود داره.
یا مثلا برای بستن پنجره که معادل همون کلیدهای ترکیبی Alt, F4, هست، یه علامت ضربدر در پنجره ها می ذارن که کلیک کردن روی اون به بسته شدن پنجره منجر می شه.
مثال دیگه زمانی هست که عکس ساعت شنی روی مانیتور نمایش داده می شه که به معنی صبر کردن کاربر هست چون سیستم یه جورایی هنگ کرده و شاید با صبر، اشکال برطرف بشه یا بار کاری رَم و سی پی یو کم بشه و دوباره سیستم به ثبات برسه.
معمولا جاز در این موارد کاربر رو با حرف نزدن تنها می ذاره و وقتی دوباره سیستم به حالت اولیه برگشت، مجددا شروع به حرف زدن می کنه که البته تا جایی که من دیدم، اغلب بچه ها تا بیاد به اون مرحله برسه، در مواردی که مبتدی باشن، کلید ریسِت رو می زنن و در مواردی که پیشرفته باشن، سعی می کنن اون Process رو از Task Manager ببندن تا مشکل رفع بشه.
یعنی بستن Process برنامه ای که هنگ کرده به همراه Process جاز که همون JFW.exe هست.
گاهی هم جاز حرف می زنه ولی کلیدهای ترکیبی عمل نمی کنن که اون هم راههای خودش رو داره که شبیه به همون عرایض من در چند جمله قبل در همین دیدگاه هست.

در هر حال، جاز بعضی از این موارد رو با کلمه ی Symbol می خونه.
مثلا بالای پنجره ها اگه با جاز کرسر برید یاخط اول پنجره رو با کلیدهای Insert +End بخونید ممکنه این موارد رو براتون بیان کنه:
Maximize symbol, Minimize Symbol, Close Symbol که همه ی اینها چیزی جز علائم دیداری نیستن که جاز کاربرد اونهارو به کاربر اطلاع می ده.

ضمنا گاهی هم ممکنه وقتی فرد بینا با ماوس روی جایی کلیک می کنه، جاز بگه Context Menu, که به معنی کلیک راست کردن فرد بینا توسط ماوس هست.
گاهی هم ممکنه یه گرافیک با یه عدد رو بخونه.
مثلا بگه Graphic1324
که به معنی یه تصویر هست که کاراییش فقط از روی شکلش مشخص می شه و جاز نوشته ای رو روی تصویر تشخیص نمیده.
به اینجور تصاویر اصطلاحا Untagged Graphic می گن.
البته با امکان Graphic Labler می شه این تصویر رو برچسب دار کرد که از این به بعد، جاز با دیدن اون گرافیک، برچسب مربوطه رو می خونه و اینجوری کاربرد اون هم برای کاربر مشخص می شه.
البته گاهی هم ممکنه جاز بگه ToolTip, که منظور نگه داشتن ماوس روی یه بخش از پنجره هست که با این مکث، نوشته ای در کنار اون آی کن که ماوس روش قرار گرفته نمایان می شه.
بدترین وضعیت هم اینهکه جاز فقط می گه Blank, Blank, Blank.
که این شرایط رو هم به کمک برخی از افزونه ها که حتی از Script Manager هم بهترن، می شه تصحیح کرد که جای بحثش اینجا نیست.

میگم آفرین به شما یک دوست
چقدر موقر و صبورانه, آفرییین
ترانه جان امیدوارم استفاده کامل رو برده باشی و تا جایی که میتونی شما هم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کنی
البته همش زیر سر رسانه هاست
چرا آخه یه فرد بینا نباید اینا رو بدونه چرااا
مسئولین رسیدگی کنن لطفا
خخخخ

سلام زهره خانم.
ممنونم از لطف شما و امیدوارم که این وقار و صبر که شما فرمودین، در من باشه و اگرم نیست به وجود بیاد و اگه هست ولی کمه، این صبر و وقار بیش از پیش بشه.
هدف من اطلاعرسانی نه تنها به ترانه خانم، بلکه به همه ی دوستانی هست که شاید اونطور که باید و شاید از قابلیتهای نهفته ی نرم افزارهای صفحه خوان مطلع نباشن.
البته باز هم می گم که به قول بزرگمهر حکیم، همه چیز را همه گان دانند و همه گان نیز هنوز متولد نشده اند.
پس خوشحال می شم دوستان، اشکالهایی رو که در بیان من در مورد این نرم افزارها و شرکتهای تولیدکننده ی اونها احتمالا وجود داره تصحیح کنن.
من باز هم به کمی دانش خودم اعتراف می کنم و خوشحال می شم چیزی از دوستان یاد بگیرم.
ضمنا امیدوارم این پست بتونه گامی باشه در جهت روشن کردن اذهان افراد همدل بینا در مورد نحوه ی کار کردن بچه های نابینا با دنیای دیجیتال اعم از تلفنهای هوشمند، تبلتها، کامپیوترها و غیره.
در آخر هم اجازه بدید یه نکته دیگه در مورد خود پست اضافه کنم:
نه تنها کامپیوتر و موبایل می تونن گویا بشن، بلکه حتی بعضی از مدلهای MP3 Player و Voice Recorder هم گویا می شن.
علاوه بر این، افراد نابینا با تلویزیونهای دیجیتال یا همون L, E, D, هم می تونن با اتصال اون دستگاهها به کامپیوتر و استفاده از نرم افزار TV Speak (که امیدوارم اسم نرم افزار، درست یادم مونده باشه)
ارتباط برقرار کنن و اون دستگاه رو از روی کامپیوتر کنترل کنن.
این نرم افزار توسط شرکت Code Factory در اسپانیا تولید شده و این نرم افزار رایگان نیست.
این شرکت همون شرکتی هست که نرم افزار موبایل اسپیک (Mobile Speak) رو برای سیستم عامل سیمبین تولید کرده.

برای اطلاعات بیشتر می تونید به وب سایت
http://www.codefactory.es
مراجعه فرمایید.
برقرار، موفق و پیروز باشید

درسته زهره جان و این علاوه بر اینه که شاید تو جامعه هم خودمونم از همدیگه فاصله گرفتیم کاش بشه این فاصله ها رو کم کنیم من از خونواده م شروع کردم و کم کم به دوستام و اطرافیان هم انتقال می دم تا زمانی که تسلط پیدا کنم ان شالله و شاید همه بتونیم با هم قدمایی برداریم بامید خدای متعال

چون از غیر مستند حرف زدن اصلا خوشم نمیاد، در این فاصله رفتم و وب سایت کد فکتوری رو دیدم.
در مورد اون نرم افزار که برای کنترل تلویزیونهای دیجیتال ساخته شده این موارد رو اضافه می کنم:
کاربر نابینا نیاز به یه کارت TV Tuner Card داره که از یه طرف از طریق پورت یو اس بی به کامپیوتر متصل می شه و از طرف دیگه ب یه آنتن گیرنده که مسؤولیتش ارتباط دادن این کارت با آنتن تلویزیون دیجیتاله.
از جمله امکاناتی که این نرم افزار به افراد نابینا میده، میشه به این موارد اشاره کرد:
۱. برنامه ریزی و تنظیم منوی تلویزیون از روی کامپیوتر.
۲. تغییر کانالها، ولوم یا شدت صدا و دسترسی به کانالهای رادیویی.
۳. دسترسی به تلتکس و خوندن متون موجود بر روی صفحه ی تلویزیون که از طریق تلتکس ارائه می شه.
۴. ضبط برنامه های تلویزیون به صورت صوتی و تصویری.
به نظر برنامه ی بسیار جالبی میاد.

اجازه بدید به این صورت جواب سؤال شما رو بدم که آیا هر پزشکی که در ایران زندگی ی کنه، لزوما به صرف با سواد بودن تسلط کاملی هم به کامپیوتر و دنیای دیجیتال داره؟
این مورد که شما سؤال فرمودید، یه امر نسبیه.
به این معنی که ما دیدیم افراد کمسوادی از بین نابینایان که خیلی خوب به کامپیوتر مسلط شدن چون دارای ذهن منطقی و استعداد تحلیل قوی بودن و برعکس، کسایی رو هم دیدیم که با وجود دانش بالا و مدرک تحصیلی قابل قبول، اصلا در این عرصه فرد موفقی نبودن.
با این حال، اگه دو فرد یکی بی سواد و یا کمسواد رو در کنار یه فرد باسواد در نظر بگیریم که هر دو دارای استعدادی برابر و شرایط و فرصت یادگیری برابر در عرصه ی کامپیوتر هستن، بی تردید اون فرد باسواد خیلی بیشتر پیشرفت می کنه چون ابزارهایی مثل تسلط به زبان انگلیسی رو هم در اختیار داره.

ضمن عذرخواهی این نکته رو هم اضافه می کنم که معمولا افراد بی سواد یا کم سواد، رغبت زیادی برای بهره بردن از کامپیوتر در محیط زبان فارسی دارن که البته کاملا طبیعیه چون همه چیز رو باید در محیط نرم افزار به انگلیسی بشنون و تحلیل کنن که کار رو قدری براشون سختتر می کنه.
در حالی که افراد بینا از آی کنها و شکلکهای موجود در پنجره، متوجه خیلی از نکات می شن و کارشون رو به اصطلاح راه میندازن.
درست مثل کسی که رفته به یه کشور خارجی و میتونه با ایما و اشاره بعضی از خواسته ها و حرفهاشو به دیگران تفهیم کنه با فرض اینکه زبون اون کشور رو بلد نیست.
ولی در چنین موقعیتی، یه فرد نابینا کاملا تنها و بی دفاع می شه چون نمی تونه از این امکان استفاده کنه و در نتیجه یا باید اساسا زبون اونجا رو بلد باشه یا از یه همراه کمک بگیره.

سلام به ترانه خانوم.‏ خوب خیلی خوب که سؤالاتونو مطرح میکنید، حتا اگه تا حدودی پاسخ سؤالاتونو میدونید بازهم مطرح کردن سؤالهایی از این دست میتونه حس مشارکت و همدلی خوبیو به محل تزریق میکنه که واسه اعتبار محل خیلی خوب.‏
دقت کردید که بچه ها چهقدر مشارکت خوبی تو بحث داشتند؟ به خوصوص یک دوست محترم که نقش اول کامنتهای این پستو ایفا کرد.‏ اما از حق نگذریم اطلاعاتشون عالی عالی عالی بود!‏،‏ خود من از اطلاعات ایشون خیلی استفاده کردم.‏ به هر حال با اینکه رئیس این پست کس دیگه ای،‏ ولی من به عنوان کسی که از مطالب ایشون خیلی استفاده کردم،‏ لازم که از ایشون تشکر کنم.
راستی ترانه خانوم! دقت کردید که جاتون تو کوچه ی رادیوی محل چهقدر خالی؟؟؟.‏ به هر حال به عنوان یه سردبیر مبلغ برای برنامه ی زندگی ادامه داره،‏ میخام بهت توصیه کنم که ‏:‏ اگه میخای جواب سؤالاتو در مورد زندگی نابینایی بگیری،‏ برنامه ی زندگی ادامه داره رو از رادیو فصلی و از کوچه رادیوی محل پیگیری کن.
خوشحال میشم که دستخطتو اونجا هم ببینم و برنامه های ما رو هم بشنوی.

ازتون خیلی ممنونم اشکان عزیز …من این مدت حق با شماس کمتر بودم ولی به دو دلیل هم مدتیه مریضم هم مهمونای زیاد و پایان نامه وقتمو بسیار گرفتن ولی ان شالله با گذشت ایام منو پای ثابت رادیو فصلی می بینی ممنونم از لطف و توجهت بسیار زیاد

دوست عزیزم اشکان عزیز.
من خیلی از بذل توجه و لطف شما ممنونم.
اگه حتی یه ذره هم دیدگاههای من تونسته باشه به شما یا دیگران کمک کنه، بی تردید من به هدفم رسیدم.
ای کاش اینجا انقدر امنیت داشت که من به راحتی و با هویت واقعی خودم برای دوستان پست می ذاشتم.
به هر حال، من فقط از این ناراحتم که نمی تونم جز در اینجا از کانال دیگه ای با دوستان ارتباط داشته باشم که اگه لازم شد و سؤالی بود بتونم پاسخگو باشم.
در هر حال، زندگیتون همیشه مستدام و ادامه ی زندگیتون شاد و رنگارنگ.

درود! ببخشید که من کامپیوتر بلد نیستم و شاید اشتباه بگویم: اما منظورم وقتی جاز میگه: سابمنیو من شنیدم یه علامتهایی که روی صفحه کامپیوتر باشه جاز میگه سابمنیو، به هر حال ببخشید که با بیسوادی منحرفتون کردم، حالا هم رفتم کلاس ضبط شده را گوش کردم تا کلمه ی سابمنیو را پیدا کردم!

دوست عزیز آقای پژوهنده:
کلمه ی ساب منیو یا Submenu به معنی زیرفهرست یا فهرست فرعی یا همچین چیزی هست.
در کمپیوتر ظاهرا با یه آی کن مثلثشکل به سمت راست نشون میدن که در یه لیست، زیرشاخه هایی هم وجود داره و اون علامت که به شکل مثلث یا فلش به سمت راست هست، ربطی به ماوس نداره.
مثلا، اگه شما در هر لیستی حرت کنید که چنین ویژگیی داشته باشه، با کیبورد و با بودن هر صفحه خوانی هم این کلمه رو می شنوید نه اینکه لزوما با کلیک کردن افراد بینا با ماوس این کلمه شنیده بشه.
موفق باشید.

درود! من دوباره اومدم که برای افراد بینا توضیحاتی را در مورد فارسی نوشتن نابینایان با گوشی مبایل غیر لمسی و تلفظ تالکس داشته باشم! تذکر تالکس حروف فارسی را به زبان انگلیسی تلفظ میکند،حالا حروف را به ترتیب و تلفظ را مینویسم! از عدد ۳ شروع میکنم، ۳-ا میگوید ای یعنی الف، أ ای که نمیدانم چی است، إ ای که الف همزه است، آ ای که آ با کلاه است، ۲- ب بی که ب است، پ سکوت که پ است، ت تی که ت است، ه اچ که ت گرد عربی است، ث تی اچ که سه سه نقطه است، ۶-ج جی که جیم است، چ سکوت که چ است، ح اچ که ح جیمی است، خ کی اچ که خ است: ۵-د دی که دال است، ذ تی اچ که ذال است، ر آر که ر است، ز زی که ز است، ژ سکوت که ژ است، ۴-س اس که سین است، ش اس اچ که شین است، ص اس که صاد است، ض دی که ضاد است، ۹-ط تی که طا است، ظ تی اچ که ظا است، ع ای که عین است، غ جی اچ که غین است، ف اف که ف است، ق کی که قاف است، ک سکوت که کاف است، گ سکوت که گاف است، ل ال که لام است، م ام که میم است، ۷-ن ان که نون است، و دبلیو که واو است، ه اچ که ه دوچشم است، ی سکوت که یه است، دوتا حروف در ۳ است که یادم رفت بگویم، ۳-ؤ یو که واو همزه است، ئ آی که یا همزه است! با تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید