خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
معرفی و دانلود نرم افزار مفید Balabolka در سه نسخه‌ی نصبی، پرتابل و Console

درود به همه

آخیش، من این چند وقته با این سایت مشکل داشتم. مشکل فنی. نمی‌تونستم پست و کامنت بفرستم. امروز یه دیوار شکن جدید خریدم و تست کردم ظاهرا درست شده بود. نمی‌دونم مشکلم چیه ولی بیخیالش. از دوستایی که توی پست قبلیم در مورد Hotkeys توی Winamp نظر دادن و من نتونستم جوابشون رو بدم عذر می‌خوام.

خوب بریم سر اصل مطلب. توی این پست می‌خوام برنامه‌ی Balabolka رو بهتون معرفی کنم. امید که ازش خوشتون بیاد.

در اصل Balabolka یه برنامه‌ی TTS هستش. نه یه موتور TTS بلکه برنامه‌ای هست که با استفاده از TTS های نصب شده روی کامپیوتر متن رو برای مخاطب می‌خونه یا می‌تونه متن رو به فرمت‌های صوتی WAVE, MP3, MP4, OGG و WMA تبدیل کنه. ولی با وجود مفید بودن این امکان این دلیلی نیست که من این برنامه رو بهتون معرفی می‌کنم. برنامه‌های دیگه‌ای هم هستند که این کار رو می‌کنند. دلیل اصلی اینه که این برنامه می‌تونه فایل‌های متنی با فرمت‌های مختلف رو باز کنه و متن رو به صورتی ساده و مناسب برای نابینایان تحویل بده. این متن قابل ذخیره به فایل TXT هم هست. فرمت‌هایی که این برنامه باز می‌کنه عبارت هستند از: AZW, AZW3, CHM, DjVu, DOC, EPUB, FB2, HTML, LIT, MOBI, ODT, PRC, PDF و RTF.

این برنامه از دو نوع TTS SAPI4 و SAPI5 پشتیبانی می‌کنه.

یه قابلیت دیگه‌ی این نرم افزار ایجاد فایل LRC هست. وقتی که شما متنی رو به وسیله‌ی این برنامه به صوت تبدیل می‌کنید می‌تونید تنظیم کنید که یه فایل LRC کنار فایل صوتی ایجاد بشه. کار این فایل اینه که وقتی شما فایل صوتی رو توی یه نرم افزار یا سخت افزار پلیر که LRC رو ساپورت می‌کنه پخش می‌کنید همزمان با پخش فایل متن هم مثل یه زیرنویس به نمایش درمی‌یاد.

در آخر قابل ذکره که کلمه‌ی Balabolka یه کلمه‌ی روسی هست که می‌شه به Chatterer یا چیزی تو مایه‌های سخنگو ترجمه‌اش کرد.

می‌تونید نسخه‌ی نصبی رو از اینجا، نسخه‌ی پرتابل رو از اینجا و نسخه‌ای که بدون UI هست و از توی Command Line اجرا می‌شه که به Console Application هم معروفه رو از این قسمت دانلود کنید.

امید که این مطلب مفید بوده باشه. موفق باشید.

۲۳ دیدگاه دربارهٔ «معرفی و دانلود نرم افزار مفید Balabolka در سه نسخه‌ی نصبی، پرتابل و Console»

درود
این ماهور معمولی که ما ازش استفاده می‌کنیم. نه، چون دسترسی از طریق SAPI5 توش قفل شده. ولی ظاهرا یه نسخه‌ی گرونتر هست که اسمش هم فرق می‌کنه که اجازه‌ی استفاده از SAPI5 رو می‌ده. فعلا تنها TTS فارسی که SAPI5 رو پشتیبانی می‌کنه ESpeak هست. من امتحان کردم و با ESpeak خوب کار می‌کنه.
در کل این نرم افزار بیشتر به درد کسایی می‌خوره که از زبون‌های مشهور استفاده می‌کنن. من یه فایل PDF فارسی که توش باز کردم. همه‌ی حروف رو به خوبی اورده بود به جز گ، چ، پ و ژ.
موفق باشید دوست عزیز.

سلام آقای امینی
شدیداً به چنین نرم افزاری احتیاج داشتم و بسیار بسیار ممنون …. مخصوصاً نسخه پرتابلش که عالیه …..
راستی یه مسأله دیگه این که یکی از دوستان من هم رشته ای شما و پیام نوری هست و طی بحثی که پیش اومد از من خواست اگر برای شما مقدور باشه شماره تماستون رو ازتون بگیرم بهش بدم راجع به کتاب و منابع و این حرفا فکر کنم سؤال داره اگر که مشکلی نیست ممکنه شماره تماستون رو برای من ایمیل کنید یا …. ghasemi3000@gmail.com ممنون می‌شم شدید و شرمنده که اینجا مزاحمتون شدم راه دیگه ای به ذهنم نرسید که پیداتون کنم …..

درود به شما
قابل شما رو نداشت. و من در خدمتم.، شمارم رو براتون ایمیل می‌کنم. من منابع صوتی رو دارم ولی منابع متنی که خودم تهیه کردم اکثرشون رو بعد از پاس کردن دروس حذف کردم. ولی به هر حال من خوشحال می‌شم بهشون کمک کنم.
موفق باشید.

با درود:
یه سؤال که کسی تا الآن نپرسیده می خام بدونم علاوه بر پیدیِف هایی که تا به حال می تونستیم با نرم افزار ادوبی ریدر بازش کنیم شامل پیدیِف های دیگه ای هم می شه یا نه؟؟
جواب بدید ممنون می شم.

سلام . آقا بسیار منون از پستت که خیلی راه انداز هست . ولی یه سوالی نحوه تبدیل به فایل صوتی آسان هست یا اینکه نه مراحل خاصی رو داره . اگه توضیح بدی ممنون .
بعد درباره اون سنجاقها بالای پست بگم که …. هیچی نمیگم . . خلاصه ممنون از زحمتی که کشیدی .

درود
آره کار واقعا آسونه. متنی رو که می‌خوای به صوت تبدیل کنی رو توی برنامه با استفاده از دیالوگباکس Open باز می‌کنی و بعد از منوی File گزینه‌ی Save Audio File… رو انتخاب می‌کنی. این مثل دیالوگباکس Save توی هر برنامه‌ی دیگه‌ای هست. فرمت رو توی File type انتخاب می‌کنی و یه نام هم براش انتخاب می‌کنی. بعد هم گزینه‌ی Save رو می‌زنی و صبر می‌کنی تا فایلت آماده بشه. تنظیمات مربوط به مشخصات فایل مثل کیفیت اون هم می‌تونی از منوی Options گزینه‌ی Audio Files… رو انتخاب کنی.
موفق باشی.

ممنون.
قبلاً دوستمون محمد میر قاسمی گذاشته بودند, اما فقط نسخه ی نصبی.
در ضمن برچسبهای نوشته شونو درست نذاشته بودند و من نتونستم با جستجو در گوشکن دوباره پستشونو پیدا کنم.
به خاطر ارایه این نرم افزار ممنون میسم جان.

درود
محمود جان، من جواب این سوال رو توی کامنت‌ها دادم. این کار رو می‌کنه ولی تا جایی که دیدم با حروف گ، چ، پ و ژ مشکل داره و اون‌ها رو از متن حذف می‌کنه. ولی اگه متن فارسی رو توش کپی کنید یا یه متن فارسی مثلا با فرمت TXT رو توش باز کنید می‌تونید به فرمت صوتی تبدیلش کنید.
وحید جان، جواب سوال شما رو هم دادم توی کامنت‌ها. پارس‌آوا SAPI5 نیست. بنابر این باهاش نمی‌شه متن به صوت تبدیل کرد. ولی با ESpeak میثه.
موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید