خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

نقشه‌ی سه بعدی سخنگو می‌تواند به نابینایان در یافتن راه خود کمک کند

نقشه‌ی سه بعدی سخنگو می‌تواند به نابینایان در یافتن راه خود کمک کند
توسط: ماریالا مون
مترجم: میثم امینی

مدرسه‌ی نابینایان پرکینز در ماساچوست اخیرا دستگاهی با تکنولوژی پیشرفته را به کار گرفته است تا در جلوگیری از گم شدن دانش‌آموزان در محوطه‌ی مدرسه کمک کند: نقشه‌ای سه بعدی که صحبت می‌کند. ساختمان‌ها و عناصر دیگر مینیاتوری مناپولی شکل آن (که به صورت سه بعدی چاپ شده اند.) به رنگ رسانا آغشته شده و به این شکل می‌توانند لمس شدن را شناسایی کنند. اگر کسی یک ساختمان و یا یکی از دیگر عناصر روی نقشه را لمس کند، نقشه نام آن به همراه چگونگی رسیدن به آن را اعلام می‌کند. بعضی از قسمت‌ها ویژگی صوتی هم دارند مثل شر شر یک فواره در حالی که برج ناقوس در حال زنگ زدن است. به علاوه، این نقشه یک منوی سه دکمه‌ای هم دارد که فرد می‌تواند از آن برای مرور یک لیست صوتی از اماکن استفاده کند.

این نقشه‌ی برکنشی توسط یک تیم از دانشگاه بافولو و شرکتی به نام Touch Graphic Inc که همینطور در حال تولید تعدادی از محصولات دیگر برای افراد با مشکل بینایی است ساخته شده. این محصولات دیگر شامل نقشه‌ای لمسی از ایالات متحده و

جدول تناوبی عناصری می‌شود که هر دو با یک قلم گویا کار می‌کنند. به گفته‌ی رئیس Touch Graphic Inc. استیو لنداو، «مدل پاسخ‌گوی لمسی مشکل «آخرین مایل» را برای عابران نابینا که معمولا می‌توانند با استفاده از GPS به آدرس یک ساختمان یا محوطه بروند اما بعد برای رفتن به جایی که باید باشند مثل ساختمان کلاس‌ها و یا دفتر دکتر نیاز به کمک دارند را حل می‌کند.»

صرف نظر از این نقشه‌ی سه بعدی برکنشی، در حال حاضر تکنولوژی‌های بسیاری در حال تکمیل هستند که افراد نابینا را بیشتر مستقل می‌کنند. فرودگاه بین المللی سان فرانسیسکو از یک سیستم هدایت بولوتوسی استفاده می‌کند که برای مثال از طریق موبایل مسافرین به آنها می‌گوید که به کجا دارند می‌روند. مایکروسافت، از سوی دیگر، در حال کار بر روی یک هدست است که از طریق استخوان کار می‌کند و به استفاده کننده به صورت جهت به جهت راهنمایی می‌دهد.

۱۲ دیدگاه دربارهٔ «نقشه‌ی سه بعدی سخنگو می‌تواند به نابینایان در یافتن راه خود کمک کند»

درود حسین جان
توی ایران شک دارم ما رنگ این جور تکنولوژی‌ها رو هم ببینیم. من ترجمه کردم، چون به نظرم اینکه ما نمی‌تونیم به این وسایل دسترسی پیدا کنیم، دلیل نمی‌شه که از پیشرفت‌هایی که توی دنیا داره اتفاق می‌افته بی‌خبر باشیم. کاش بعضی از این انجمن‌های نابینایی به جای اردو‌های بی‌فایده و همایش‌های بی‌حاصل، یه فکری برای وارد کردن تکنولوژی‌های کمکی برای نابینایان به ایران می‌کردن. موفق و پیروز باشی حسین جان.

دیدگاهتان را بنویسید