خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

دوچرخه سواری نابینایان و…

با سلام.

بیش از شش ماه پیش طی جلسه‌ای که اینجانب با آقای بقایی مدیرعامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و با موضوع فرهنگسرای معلولان داشتم، ایشان خواستار طرح‌هایی جهت افزایش سطح شادی نابینایان شدند که طی دو هفته بعد از آن شش طرح فرهنگی، هنری، تفریحی و ورزشی به ایشان تقدیم نمودم که از جمله آن دوچرخه سواری نابینایان بود که مورد استقبال سازمان قرار گرفت و همان زمان قول اجرای آن را در نیمسال دوم دادند. البته طرح‌های مذکور به تمامی دارای مقدمه، ضرورت اجرا و نتیجه‌گیری‌های فردی و پیامدهای اجتماعی می‌بود تا وجهه توجیه شده فردی و اجتماعی داشته باشد تا مسؤولان به انجام آنها کار ترغیب شوند و صرفا یک نامه اداری یا درخواست ساده نبود. از اتفاق در اوایل آذر ماه نیز که زمان بودجه نویسی سازمان فرهنگی تفریحی برای سال آینده بود، اینجانب مورد را به مدیرعامل سازمان یادآوری نمودم تا موارد هزینه‌ای آن در بودجه سال آینده لحاظ شود.

در طرح‌های مذکور و بالاخص مورد دوچرخه‌سواری نابینایان، هیچگونه محدودیتی به لحاظ مکانی یا جنسیتی ذکر نشده بود و بالاخص اینجانب تاکید نموده بودم که این کار باید به صورت سراسری در تمامی نقاط شهر صورت گیرد و البته مطابق با ضوابط و قوانینی خاص، تا هم ایمنی نابینایان دوچرخه سوار حفظ شود و هم بر ترویج فرهنگ دوچرخه سواری دیگر شهروندان تاثیرگذار باشد. از سویی دیگر بر دوچرخه سواری بانوان نیز تاکید شده بود تا هم نابینایان بتوانند به اتفاق همسران خود از این امکانات استفاده کنند و هم آنکه خانم‌های نابینا نیز از این نعمت محروم نشوند. البته بخش دوچرخه سواری بانوان نیازمند اندکی فعالیت علمی و حساب شده است که اگر خدا بخواهد کلیدهای آن زده شده است و در همین دو هفته گذشته طی جلسه‌ای با مسؤول آموزش معاونت حمل و نقل شهرداری موانع اجرایی آن بررسی شد تا اقداماتی در مسیر رفع آن برداÔته شود.

غرض از طرح این موضوع آن است که عزیزان موج نور یا دیگر تشکل‌های نابینایی اگر می‌خواهند فعالیتی گسترده در سطح فرهنگ شهری انجام دهند لطفا با متخصصان آن مشورت کنند که کارها به صورت مقطعی و منطقه‌ای و محدود و با هزار و یک شرط انجام نشود و زحمات دیگرانی را هم که در تلاش هستند به فنا ندهند.

در پایان به اطلاع عزیزان می‌رسانم که دیگر طرح‌هایی که توسط اینجانب به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری تسلیم شد که هرکدام در مراحل مختلفی از اجرا می‌باشد عبارتند از: کلاس آموزش مکعب روبیک نابینایان، کلاس آموزش نجوم نابینایان، فرهنگسرای معلولان، مجتمع فرهنگی تفریحی معلولان (سازمان زیبا سازی شهرداری اصفهان)، رستوران بازی، تورهای هفتگی اصفهان شناسی، شنای نابینایان، ورزش همگانی نابینایان، نصب چند مجسمه از مشاهیر معلول در یکی از میادین شهر و…

قصد من این نیست که بخواهم بگویم من این کار را انجام داده‌ام یا منتی بر دوش همنوعانم باشد، خواهش من تنها آن است که انجمن‌ها یا در حیطه تخصص خود کار بکنند یا آنکه اگر پیشنهادهایی فراتر از موضوع فعالیت خود دارند با متخصصان آن مشورت کنند تا نه نتیجه زحمات دیگران را به فنا بدهند و نه آنکه دوباره کاری شود. به عنوان مثال یکی از انجمن‌های محترم در مناسب سازی پیاده روها و مسیرهای منتهی به دفتر انجمن خود چنان بدعت گذاری غلطی انجام داده است که بعد از چند سال هنوز نتوانسته‌ایم این اشتباه را از ذهن کند ذهن مسؤولان شهرداری پاک کنیم که «عزیزان این استاندارد مناسب‌سازی غلط است»!

یا در مورد همین مسیر دوچرخه سواری نابینایان باید بگویم که از جمله نامناسب‌ترین و خطرناک‌ترین مسیر برای انجام این کار که قطعا کار را با شکست روبه‌رو خواهد کرد همین مسیر مشتاق دوم می‌باشد. به این دلیل که این مسیر یکی از خروجی‌های شهر اصفهان محسوب شده و نه تنها در ابتدای آن همواره جمعیتی از مسافران و عابرین پیاده و تاکسی‌ها و می‌نی‌بوس‌ها ایستاده‌اند، بلکه سرعت حرکت خودروها در این مسیر بسیار زیاد بوده و همچنین دو آزادراه پر تردد شهید کشوری و شهید آقابابایی نیز به آن متصل می‌شوند که خطرات آن را صد چندان می‌کند و از سویی دیگر تقاطع دور برگردان آن نیز که در نزدیکی پل غدیر واقع شده است، هم مکان با خروجی اتوبان آقابابایی و پل غدیر می‌باشد که برگشت دوچرخه سواران را خطرساز می‌کند.

۱۱ دیدگاه دربارهٔ «دوچرخه سواری نابینایان و…»

سلام بر عارف عزیزم.
حرفی ندارم جز لاااایک کردنت. موفق باشی.
واقعا این موازی کاریها آفتیست که به جان خیلی از تشکلها افتاده. شوربختانه اینقدر شهامت ندارند که بین خود تقسیم وظیفه کنند و هر کس به دنبال کار و وظیفه ی خود برود هر کس میخواهد خودش به تنهایی هندوانه ها را بلند کند و این است که نمیشود و می افتد و میشکند. و باری به مقصد نمیرسد.

سلام
جناب موحدزاده عزیز، از لطف شما متشکرم. مهم‌تر از این موازی کاری‌ها مشکل سخنان متضاد است که آفت کار تشکیلاتی ما نابینایان شده است، متاسفانه انجمن‌ها کارهای غیر تخصصی و غیر مرتبط با موضوع یا تخصص خودشان را انجام می‌دهند و همین موجب شده تا مسؤولان نیز با نظرات متفاوتی روبه‌رو شوند که در خوشبینانه ترین حالت راحت‌ترین آن را می‌گیرند و در بدترین حالت قید همه آنها را می‌زنند و همین می شود که هیچ کاری از پیش نمی‌بریم.

سلام خانم کاظمیان. تشکر از لطف شما.
از اتفاق همین روز شنبه تلفنی با مسؤول انجام همین پروژه دوچرخه سواری در معاونت حمل و نقل شهرداری صحبت کردم و مخصوصا موضوع دوچرخه سواری خانم‌ها را نیز مطرح کردم. از نظر شهرداری جای مشکلی نیست، ولی باید اجازه بدهید تا اندکی کار را به جلو ببریم و حسن عمل نابینایان را به عنوان یک شهÑوند قانونمند به مسؤولان نشان دهیم، پس از آن قول استفاده از پیست دوچرخه سواری واقع در پارک آبشار را گرفته‌ایم که در آن صورت به دلیل محسور بودن فضا امکان دوچرخه سواری بانوان نیز فراهم خواهد شد.
البته متذکر می‌شوم که فعلا شهرداری تنها قصد خرید دو عدد دوچرخه برای نابینایان را دارد و این ما هستیم که با رفتار خود می‌توانیã آنها را به اضافه کردن دوچرخه‌ها ترغیب کنیم. در مورد مکان نیز صحبت مفصلی شده است که خبرش باشد بعد از تصویب نهایی.
ولی خود نÓبت به دوچرخه سواری بانوان هم خوشبین هستم و هم پیگیر.

سلام آقای صابری عزیز سید جان قربونت برم این انجمنی که گفتی از کجا باید می دانست که شما این کار را ماه ها قبل کردی که دیگه دنبالش نره در ضمن اگه بر فرض محال که این انجمن این مطلب را هم می دونست من فکر می کنم اشکالی نداره که این انجمن هم دنبال این کار بره چون شهرداری می فهمه که حرفی که شما زدید به درد نابینا می خوره و بقیه نابینا ها هم به این چیزی که شما دنبال کردید نیاز دارند. در مورد مناسب سازی هم شما و هم ما همه درست میگیم. انجمن موج نور بارها و بارها استاندارد های مناسب سازی را به شهرداری داده اما گوش شنوایی برای اون وجود نداره اگه شما ازت بر میاد بهشون حالی کن این مناسب سازی به درد نمیخوره و استانداردش هم در انجمن موج نور هست.

سلام سایه روشن عزیز، از اتفاق اشتباه‌ترین مناسب‌سازی همانی است که انجمن موج نور انجام داده است و همین گریبان ما را گرفته است. به شخصه بارها و بارها چندین مقاله علمی و چندین کتاب ایرانی و خارجی را برده‌ام تا نشان دهم که این استاندارد غلط است و از آنجایی که هیچکدام از این آقایان حال خواندن این کتاب‌ها را ندارند حتی این کتاب‌ها را به صورت یک جزوه خلاصه نویسی کرده‌ام و به دست آنها داده‌ام، ولی من از این طرف زور می‌زنم، بعد یکی دیگر راه می‌افتد می‌رود می‌گوید انجمن موج نور بهترین مناسب سازی را انجام داده… آنها هم دچار سرگیجه می‌شوند که چه بکنند.
دیگر اینکه من مخالف فعالیت تشکل‌ها نیستم، حرف من این است که هر تشکلی در حیطه تخصص خودش فعالیت کند، اگر هم می‌خواهد کار دیگری انجام دهد با متخصص آن مشورت کند. همین.

سلام
در ابتدا که از تمامی تلاش های شما سپاس گزارم
ولی یه سؤال: شما به عنوان یک شخص حقیقی پیگیر این امور هستید یا به عنوان نماینده ای از یک تشکل یا …..؟
به عنوان یک شخص خب سخته انجام این کار ها و البته جلب نظر مسؤولین هم به همچنین…..

و یک سؤال دیگه این که آیا هیچ یک از طرح های شما عملی شده یا خیر؟

“”نخودی بودم””

بانوی گرامی سلام. من نماینده انجمن علمی و آفرینش‌های فرهنگی هنری معلولان ایران هستم، ولی تمامی فعالیت‌های خودم را به عنوان یک شخص حقیقی انجام می‌دهم و همانطور که گفتید بسیار هم سخت است، بالاخص آنکه هیچگونه پشتوانه مالی هم وجود ندارد و همه هزینه‌ها از جیب مبارک پرداخت می‌شود.
دوست عزیز طرح‌های بزرگ فرهنگی و شهری چیزی نیست که در زمان کوتاه به نتیجه برسد، یا مصوبه شورای شهر می‌خواهد یا باید در بودجه سال بعد دیده شود و… مثلا موضوع نصب تندیس چند تن از مشاهیر معلول پروژه‌ای است که یک سال دیگر زمان انجام آن است، یا فرهنگسرای معلولان در کمیسیون شورای شهر است. کلاس‌های آموزش مکعب روبیک به صورت آزمایشی برگزار شد و در حال حاضر منتظر جواب تولید کننده آن هÓتیم، کلاس آموزش نجوم و زمین شناسی به تصویب رسیده است و در حال تهیه جزوات و ساخت وسایل کمک آموزشی آن هستم و…
دوست عزیز من سال‌های سال است که با شهرداری همکاری دارم و به عنوان مثال ایده تاسیس فرهنگسرای شهروندی از خود من بود که در سال ۱۳۸۲ آن را برای سازمان نوشتم و از این بابت با خم و چم کار با شهرداری آگاه هستم.
باید متذکر شوم کå طرح‌هایی که من به شهرداری یا دیگر ارگان‌ها ارائه می‌کنم برخلاف کاری که تشکل‌ها می‌کنند یک نامه اداری نیست، بلکه یک پروژه کامل اجرایی است، مثلا طرح فرهنگسرای معلولان چیزی در حدود سی صفحه است یا طرح مجتمع فرهنگی تفریحی معلولان نزدیک به پنجاه صفحه است.

باز هم سلام! من تا حالا جایی ندیدم که استاندارد های مناسب سازی انجمن موج نور اجرا شده باشه. اگه شما سراغ دارید بگید تا همه برند و ببینند و اگه نه شما از کجا فهمیدید که این استاندارد به درد بخور نیست. خیلی مشتاقم جایی که بر اساس استاندارد بین المللی انجمن موج نور مناسب سازی شده ببینم؛ آخ! اشتباه شد؛ لمس کنم، نه! زیر پام حسش کنم. آدرس بده عزیزم. دوستت دارم.

سایه روشن عزیزم! قشنگم! این مناسب سازی انجمن موج نور بین المللی نیست عزیزم. اجازه بدهید این موضوع را در یک کمیته تخصصی با حضور همه تشکل‌ها به صورت حضوری به بحث بگذاریم، آنگونه بیشتر به نتیجه خواهیم رسید. من هم دوستت دارم.

دیدگاهتان را بنویسید