خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

آشنایی با هنرمند نابینا، مهیار فاضلی، نابغه ی موسیقی ایران

مهیار فاضلی در تاریخ چهارم اردیبهشت سال 1362 در طهران متولد شد.
مهیار کودکی خود را در نهایت توجه و لطف و محبت پدر و مادر در کانون گرم خانواده گذراند…پدرش جلال و مادرش نرگس فرزند باهوش و استثنایی خود را با بیشترین وقت و توجه لازم بزرگ کرده و از هیچ گونه امکانات و معلومات و رسیدگی به فرزند نابغه خود دریغ نکردند. مهیار در 3 سالگی به نبوغ و استعدادش به موسیقی پی برد و هر جا ترانه و یا آهنگی میشنید از طریق گوش دادن دقیق در زمان کوتاهی آن را حفظ کرده و زمزمه میکرد.
مهیار در سن 5 سالگی بدون داشتن اطلاعات موسیقی و بدون آشنایی با نت آهنگها و ترانه هایی را که میشنید با ساز کوچک خود ملودیکا اجرا میکرد و این هوش و استعدادش موجب حیرت همه خانواده و اطرافیانش شده بود.
در طی سفری که همراه مادر و دایی خود به استرالیا داشت با شروع دوره پیش دبستانی در سن 6 سالگی زبان انگلیسی ، شنا،دوچرخه سواری ،مبانی موسیقی، سلفژ و نواختن پیانو، را با علاقه زیادی در موسسه خصوصی نابینایان در ملبورن استرالیا به اتمام رساند و این بود راز موفقیت این هنرمند بزرگ که توانست به استعداد حیرت انگیز درونش پی برده آن را شکوفا کند.

به نقل قول از استاد مهیار شنیدیم که در دوران پیش دبستانی در ملبورن استاد او توجه خاصی به ایشان داشته و برای او 2 برابر دیگر شاگردان و هنرجویان که حتی اصلیتشان استرالیایی بوده وقت صرف میکرده و در پایان دوره ارف درموسسه موسیقی در ملبورن هنرجویان موظف به اجرای 2 قطعه بودند که یکی سرود ملی استرالیا بود و دیگری یک مووان از موتزارت..که مهیار در بین گروه نوازندگان در شهر ملبورن به عنوان بهترین نوازنده جهت اجرای این دو قطعه انتخاب شده و با در یافت جایزه ای نفیس نام ایران و ایرانی را ارزشی جهانی بخشید و پخش تصویرش در کانال تلویزیونی استرالیا افتخار خانواده شد.

مهیار فاضلی پس از بازگشت از سفر دوران دبستان و دبیرستان را با نمرات عالی و پشت کار دقیق به پایان رساند و در کنارش موسیقی را به طور جدی و علمی فرا گرفت به طوری که در سن 10 سالگی توانست در مدت زمان کوتاه طی 9 ماه 7 کتاب موسیقی (پیانو) را بی نقص اجرا کرده و به اتمام برساند .
کتابهایی که به اتمام رساند به ترتیب عبارتند از :
بییر/هانون/هانون جاز/چرنی/اشمیت/برگمولر/نیو چرنی

در طول دوران دبیرستان از هیچ تلاش و فعالیت هنری با گروه سرود و مراسم مربوطه مدرسه اش دریغ نکرد.
هرچه سنش بالاتر میرفت ارتباطش با هنرمندان و هنردوستان بیشتر شده و با روابط اجتماعی بالا و حس قوی و انسان دوستی اش بر اطلاعات و تجربه موسیقی اش می افزود.
تن صدای گیرا و وسعت صدای منحصر به فردش اطرافیانش را به وجد می آورد و این توجه اطرافیان به صدایش ، انگیزه دیگری در او به وجود آورد تا بتواند عشق و احساسش را با قدرت تمام و حسی کاملا متفاوت با حنجره به اجرا در آورد، این بود که بیشتر و بیشتر کشف میشد و صدایش مورد توجه اکثر رسانه ها و برنامه های تلویزیون شد.
در فیلم میم مثل مادر که به هنرمندی بازیگران مشهوری چون گلشیفته فراهانی در خصوص داستانی کاملا احساسی و اجتماعی
تهیه و پخش شده بود ، مهیار فاضلی با اجرای موزیک متن و خواندن ترانه میم مثل مادر و ایفای نقش ، بسیار درخشید…و همینطور در کانالهای تلویزیونی با صدای آسمانیش در اجرای تیتراژهای مختلف توجه ملتی را به صدای خود جلب کرد.
همینطور با افتخار در کنار خواننده مشهور و جوان ایرانی حمید حامی به صورت دو صدایی کاری مشترک به نام پرستش را ارائه دادند که از کانال تلویزیونی ایران به طور مستقیم پخش شد .

مهیار فاضلی دوران ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه پویا گذراند ، سپس دیپلم خود را در رشته علوم انسانی از دبیرستان امیرکبیر کرج دریافت کرد. دوره پیش دانشگاهی را در خاتم الأنبیا به پایان رساند و با شرکت در کنکور با کسب رتبه بالا در رشته مترجمی زبان انگلیسی قبول شد.
با توجه به پیشنهادات کاری در طهران و کیش و همینطور کشش و ذوق بینهایت او به موسیقی و گذراندن وقت در آهنگسازی و ایجاد تغیرات در آهنگها و ترانه ها و نوآوری در اجرا ها و تکنیک ها و هارمونی ها و ضبط در استودیو ها در کنار دیگر هنرمندان و هم کاران هنری اش ترجیحا از دانشگاه انصراف داده و بیشتر وقت خود را به موسیقی اختصاص داد.
مهیار فاضلی مهارت در خواندن را نه تنها مدیون استعداد خدایی بلکه به خاطر آشنایی با نت و سلفژ و هارمونی ها و نوازندگی پیانو میباشد.
صدای دلنشین و گرم مهیار به شکل خاص و تکنیک مخصوص خودش با تحریر های منحصر به فردش که توامان با نوازندگی اجرا میشود برای هنرمندان و آشنایان به موسیقی بسیار حیرت انگیز است که میتواند به طور عجیبی در آن واحد ملودی را به صورت تکنیکی تغییر داده و با استعداد بداهه سازی و نوازی، با نتها به گونه خاصی بازی کرده و زیر و بم صدایش را با مهارت تمام کنترل و به اجرا در آورد .
مهیار فاضلی در آن دوران بسیار مورد توجه دوستان و هم کاران رده سنی خودش قرار گرفت و با اصرار و پیشنهادات هنرمندان دیگر با عشقی که به موسیقی و کسب تجربه بیشتر در اجرای زنده موسیقی داشت 5 سال از عمر شیرین هنری خود را وقف کار در جزیره رویایی کیش ( عروس جزایر مرجانی ) کرد و با استقبال فراوان هم وطنان خود روبرو شد و طی این 5 سال که برابر 5 دروه 365 روز بود هر شامگاه اجرای برنامه زنده نوازندگی و خوانندگی او را با دنیایی از تجربه های تازه آشنا کرد .
از جمله آثار جاودان مهیار میتوان به تیتراژ فیلم میم مثل مادر با حضور افتخاری اش در فیلم به لطف و محبت جناب آقای رسول ملاقلی پور و از جمله کارهای/ رویش/ غروب طهران/به خانه بر میگردیم/اجراء دو صدایی پرستش با حمید حامی /طهران بزرگ به مناسبت هفته نیروی انتظامی / و دو تیتراژ برای سیمای آموزش تلویزیون ایران/باز خوانی آسمان بی ستاره و افسوس و عشق من/ و تعداد محدودی تنظیم و آهنگسازی های متفرقه اشاره کرد.
هم اکنون مهیار به دلایلی شخصی در خارج از ایران به سر میبرد و در طی این سالها ترجیحا در پی تهیه و تدارک کاری متفاوت و جاودان میباشد که متاسفانه هنوز اثری که دلخواه و برازنده ارزش هنر مهیار باشد مورد تاییدش نبوده ولی با توجه به این مطالب بنا به درخواست دوستان و با لطف و محبت هم کاران هنرمندش رامین حیدرخان و امیر آریا کاری بی نظیر با نام (خیال )که با تنظیم و سلیقه خود او بود را در سالهای دور از وطن به یادگار تهیه کرده و به زودی پخش خواهد شد.
طی جستجویی که در اینترنت داشتم، اکثر کارهای مهیار در فضای مجازی موجود نیست. ولی چهار اثر از مهیار به نامهای عشق من، رویش، م مثل مادر و همخوانی پرستش با حمید حامی رو در یک فایل فشرده با حجم سیزده مگابایت جمعآوری کردم که میتونید از
اینجا
دانلود کنید.
با آرزوی موفقیت برای مهیار فاضلی و امید به شنیدن و دیدن کارهای جدید و جاودان بیشتر از این هنرمند بزرگ و محبوب که افتخار ایران و ایرانیان میباشد.

۷ دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با هنرمند نابینا، مهیار فاضلی، نابغه ی موسیقی ایران»

آره امروز بالاخره بعد تحمل مصیبتها اینترنتم راه افتاد!.
سلام بر شما و ممنون از اینکه مهیار عزیز را به اهل هنر و دوستان معرفی کردین.
من این هنرمند پر قدرت را سال ۸۰ در مسابقات شترنج که به تهران رفته بودم در مراسم اختتامیه دیدم و صداشو شنیدم.
هر چند تو اون چند ساعت بیشتر نتونستم باهاش ارتباط برقرار کنم اما بعدها کارهاشو شنیدم مخصوصاً میم مثل مادرش که هر وقت گوش میکنم واقعاً حالم عوض میشه، خیلی خوشحال شدم.
بله بنده هم از کیش و خارج از کشور بودنش مطلع هستم.
با آرزوی موفقیتی بیشتر از اینها برای این هنرمند بزرگ ایرانی و همچنین شما دوست خوب.
موفق باشید.

درود. مشکل دوتا شد. میخواستم بگم چرا بر نابینا بودن مهیار در عنوان و متن تاکید نشده که پریسیما می گوید که فکر میکرده فقط مشکل جسمی دارد. که البته به مشکل جسمیش که در متن اصلا اشاره نشده.
به هر حال از گذارنده ی این پست بخاطر دادن این اطلاعات با ارزش درمورد این هنرمند با ارزش نابینا تشکر میکنم. ولی خودمونیم این دیگه پستی نبود که لازم باشه با اسم مستعار منتشر بشه. خخخخخ

دوستان مهیار عزیز فقط نابینا هستند …اما مطمئن باشید از هر بینایی بهتر میبنند……بگذارید برای شما یک خاطره تعریف کنم سالها پیش به اتفاق هم با خودرو در سفر درون شهری در مهرشهر بودیم همچنان که با هم گپ میزدیم قصد دور زدن تقاطعی را داشتم ایشان ناگهان فریاد زد نرو بر روی ترمز کوبیدم خودروی با سرعت بسیار زیاد از چند سانتی ما رد شد مهیار تنها از روی صدا متوجه سرعت موقعیت و جهت ان شده بود همچنین در حال حاضر مهیار فاضلی در کشور هلند میباشند و تعداد اهنگها وی بسیار بیش تر است

دیدگاهتان را بنویسید