خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

مشکلات نابینایان از نگاه یک بینا

سلام به همه دوستان خوب و عزیزم. امیدوارم شب خوبی رو داشته باشید.امشب میخوام از نگاه خودم و پیرو  پست قبلی مبنی بر مطرح کردن مشکلات نابینایان به پاره ای از آنها اشاره کنم تا در شب های آینده با کمک همه دوستان به نقد و بررسی تک تک موارد بپردازیم.دوستان خوب میدونم بعضی مشکلات و مسائل از قلم افتاده .خوشحال میشم لطف کنید در همین پست به آنها اشاره کنید .مرسی از محبت های شما عزیزان جان

مشکلات نابینایان:

1-مسئله ازدواج

2-نامناسب بودن معابر و عدم امنیت در تردد

3- نداشتن شغل مناسب و عدم امنیت شغلی

4-عدم درک توانایی های نابینایان از طرف سطوح مختلف جامعه

5-کمبود کتاب های صوتی و کتاب های درسی به خط بریل

6-مناسب نبودن آسانسورها

7-گویا نبودن چراغ های راهنمایی و رانندگی و عابر بانک ها

8-عدم ارائه آموزش های فنی و حرفه ای لازم و کاربردی

9-استاندارد نبودن سیستم حمل و نقل

10-نبود بستر و فرصت مناسب جهت نشان دادن توانایی های نابینایان

مرسی از همه دوستان. سبز باشید

۲۶ دیدگاه دربارهٔ «مشکلات نابینایان از نگاه یک بینا»

درود احسان. بابا تو دیگه کی هستیییییی. خخخخخ. همه رو گفتی. موندم تو این مدت کوتاه چطور تونستی این همه اطلاعات از نابینایان و مشکلات شون بدست بیاری. نکنه ناقلا از خودمونی سرکار مون گذاااااشتیییییی. خخخخخخخخ. به هر حال ممنون اگه موضوع بیشتری به ذهنم رسید برمیگردم.

سلام آقا احسان
این عالیه وقتی شمای بینا میای اینا رو مطرح میکنی این یعنی یه کسانی تو جامعه ی ما هستن که مشکلات ما رو میدونن
اگه چندتا مسئول هم مثل شما حد اقل پنجتای اینا رو میدونستن چی میشد؟
موضوع خوبی رو انتخاب کردید
ممنونمآقا احسان

احسان،یعنی باااااابااااا تو دیگه کی هستی خخخخی،یعنی همه اینا رو کمتر از دو هفته ای که اینجا اومدی بلدت شده آیاااا،یعنی آفرین باباااا،یعنی خخخخخیخیخیخیخیخیخخخخخییی،،ای کاش که مسئولین از تو یاد بگیرن که،شکلک لبخند دندون نماااا،

سلام
ممنون واقعا باعث تعجب من و تمام دوستان نابینا هست که شما چه زود این مشکلها رو متوجهش شدید
یکی از مشکلات دیگه نابیناها هم نبود امکانات مناسب آموزشی در بعضی از شهرها مثل شهر خودم هست
با سپااااااااس فراوان از شما

سلام همه ی این مواردی که گفتین درست هستن یکی از موارد دیگه که برای خودم زیاد اتفاق افتاده احمق فرض کردنم بوده مثلا طرف رانی باز میکن میخوره بعد فکر میکن چون من نمیبینم متوجه نمیشم یا طرف جوری نشون میده که دوست داره اما تو حرفاش میفهمی که اصلا به توانایی های تو واقف نیست و همیشه سعی داره ندیدن تو رو انکار کن آخه چرا یعنی ندیدن اینقدر بد هست کاش نمیدونم چی بگم فقط میگم باید بین بیناها زندگی کنیم همین و ما باید کلا بی خیال بشیم که اونا چی در باره ی ما فکر میکنن به نظر من ما اگر خود مون رو بکشیم بیناها از نظر شون ما ناتوان هستیم یک کم تفاوت احساس میشه این یک واقعیت انکار نا پضیر هم هست اما من گاهی اوقات با خودم فکر میکنم که شاید حق با اونا هست نمیدونم امیدوارم بیناها هم یک روز تو آدم عادی حساب کردن ما موفق باشن مرسی از پست عالی و به جای شما

یک فردی میگفت کسی که عاشق شما میشه باید دست خودش نبوده باشه که این اتفاق براش افتاده باشه تازه این فرد کلی با نابیناها وقت گذرونده و تحصیلات بالایی هم داره نمیدونم حق با اون هست یا نه یکی بیاد منو قانع کن بگه اون آقا اشتباه گفته چون من روی این حرف زیاد فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که راست میگه خواهش میکنم اگر کسی خلاف این رو معتقد هست بیاد و برای من توضیح بده که من و اون آقا اشتباه فکر میکنیم منتظرم

درود! این که کاری نداره که چند مورد از مشکلات را پیدا کردن و اینجا نوشتن، خوب اینکه بینا یا نابینا نداره: موضوع بحث را در گوگل سرچ میکنیم و موارد پیدا شده را کپی کرده یا گلچینی از آنرا مینویسیم، در ضمن مسئولین همه ی مشکلات را میدانند ولی وظیفه ی حل آن را به کسی نداده اند!

درود بر عدسی و مهدیه. به شدت می لایکم نظرشونو. همه شون خوب میدونن مشکل معلولین چیه. مشکل تمام قشر معلولین رو میدونن نه فقط نابیناها رو. ولی مهم نیست واسشون. بی خیال بابا کلیشه اییه این حرفا تو کشورما. باور ندارید از بر و بچه های پارا المپیکی بپرسید!!!!!!!!!آره مهدیه جون یا ثابت کن که هستی.یا تو هم ندیده شون بگیر.مرسی از تو احسان بابت این پست

سلام آقا احسان
شما به برخی از مشکلات عدیده معلولین اشاره کردید .به نظر شما برای برطرف کردن این مسایل چه راه حلهایی را پیشنهاد میکنید
بله مسئولین بهتر از خود ما به مشکلات ما واقفند !ولی چون مملکت ما مشکلات زیادی دارد به ما توجهی ندارند و خود ما هم حرکتی برای رفع نیازهایمان انجام نمی دهیم

سلام. واقعا خوشحال میشم وقتی میبینم بیناها هم دارن به دنیای ما نزدیک میشن. تشکر میکنم از پستتون. به نظرم یه مشکل دیگه ای هم که هست اینه که خیلی از نرم افزارهای کامپیوتر یا سایتهای اینترنتی برای نابیناها مناسب نشده.
برای من که میخواستم با برنامه های کرک شده خداحافظی کنم کلی باید اینترنت رو میگشتم تا توی بعضی زمینه ها نرم افزار کاربردی که برای ما قابل استفاده باشه پیدا کنم. خواستم با ورد خداحافظی کنم اینترنت رو زیرو رو کردم جایگزین رایگان برای ورد. اونی که فارسی پشتیبانی میکرد دسترسپذیر نبود و اونی که دسترسپذیر بود یادشون رفته بود ممکنه کاربر ایرانی هم بخواد از برنامشون استفاده کنه. فقط دوتا آفیس تونستم پیدا کنم که اونام مشکلات خاص خودشو داره. لیست شما هم خیلی کامل و عالی بود. فقط کاش مسئولان هم این مشکلات رو دسته بندی میکردن براش راهکار عملی ارائه میدادن و عمل میکردن به راهکاراشون.

سلام آقا احسان و مهدیه خانم به نظر من اگه کسی میخاد به زندگی با یه نابینا فکر کنه باید به این سوالات دقیقا فکر کنه و تکلیف خودشو با خودش روشن کنه تا اون نابینا را به خاطر عشق فعلی که اصلا دست خودش نیست از چاله به چاه نیندازه.
آیا من آدمی بصری هستم که از دیدن اشیا لذت میبرم یا از لمس کردن و بو کردن آنها یا از شنیدن صداها؟ اگر بیشتر لذتهای من بصریند تا چه حد میتوانم آنها را به سایر حواسم پخش کنم تا با طرف مقابلم همنوا بشم؟ از آنجا که فرد نابینا که من مثلا قصد ازدواج با اورا دارم باید با خانواده من هم تعاملات نزدیک داشته باشد آیا من میتوانم مادرم یا خواهرم را نیز با همسر نابینایم وفق دهم تا اگر جایی فرد نابینا مثلا وسط یک مهمانی شلوغ از او کمک خواست کمکش کنند؟ تا فردا از همه چیز او بهانه نگیرند و اگر گرفتند تا چه حد میتوانم با بهانه جویی های آنها مخالفت کنم و به عشقم پایبند باشم.
اگر طرف مقابل شما نابینای توانمندی باشه تا ۵۰ درصد مشکلاتو میتونه خودشو با شما همنوا کنه اما ارتباط فرایندی دوسویه است. به نظر من باید حتما با یک مشاور امین در چنین مواردی مشورت کرد.

سلام بر آقا احسان گرامی جالب هست پستتون ها به عنوان یه بینا جالب به مشکلات نابینایان اشاره کردید شکلک مثل موج نوری ها بود فهرستتون ….. من هم همه این مشکلات رو لایک یعنی قبول دارم هست و اضافه می کنم عدم اعتماد به نفس خود نابینا و قبول توامندیهاش توسط خودش و تنبلی خودش و ….. بذارید ان شا الله سیستم خودم راه بیفته میام مباحثه ولی زندگی باید کرد … باید شاااد بود و شااد زیست حتی اگر ندید حتی اگر ازدواج اشتغال آسانسور خیابون معابر و هزااران چیز دیگه مناسب نباشه یا کلا نباشه ….

سلام احسان! فقط اومدم بگم که دمت گرم. اعتراف میکنم که نابیناها رو خوب شناختی. باز هم میگم که ریشه همه مشکلات ما نشناختنه. خودمون خودمونو نمیشناسیم. یعنی تواناییهامونو نمیشناسیم. و این که دیگران ما رو نمیشناسن. یعنی نمیدونن ما چه تواناییها و چه نیازهایی داریم. آره مشکلات دیگه ای هم هست ولی اگه بخوایم در این زمینه کاری بکنیم اولین قدم آموزش و فرهنگسازیه. در همین راستا.

دیدگاهتان را بنویسید