خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

برنامه ی جامع حمایت از معلولان علنی شد

سهیل معینی، مدیر عامل شبکه ی تشکلهای نابینایان و کمبینایان کشور و نماینده ی سازمانهای غیر دولتی در کمیته ی تدوین لایحه ی جامع حمایت از حقوق معلولان، از علنی شدن متن برنامه ی جامع حمایت از حقوق معلولان که تغییر و تحول یافته ی لایحه ی جامع حمایت از حقوق معلولان است، خبر داد.

به گزارش ایران سپید: به گفته ی معینی، متن لایحه در قالب 63 ماده به هیأت محترم دولت تحویل داده شد که در جریان نقد و بررسیهای نهایی آن، ابتدا سه ماده با ماهیت تضمین اجرای قانون به آن اضافه و سپس شش ماده از آن حذف شد که 60 ماده ی باقیمانده متن برنامه جامع حمایت از حقوق معلولان را تشکیل میدهد.

وی افزود: 60 ماده ی متن برنامه توسط هیأت محترم دولت به دو بخش تقسیم شده که 32 ماده از آن به صورت مصوبات قطعی هیأت دولت جهت اجرا به طور مستقیم به وزارتخانه ها و دستگاههای دولتی برای اجرا ابلاغ خواهد شد و 28 ماده ی باقیمانده به صورت لایحه ی حقوق معلولان برای تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاده میشود.

مدیر مسئول ایران سپید در مورد تغییر و تحولات متن برنامه ی جامع حمایت از حقوق معلولان این گونه توضیح داد: “در مقایسه با متن 63 ماده ای تقدیمی به هیأت دولت، تغییرات کمی را شاهد بودیم، اما متأسفانه برخی تغییرات اعمال شده مطلوب نظر جامعه ی معلولان کشور نیست، از جمله عدم افزایش سهمیه ی استخدام دولتی افراد معلول از 3 به 5 درصد و نیز حذف امتیاز معافیت حقوق و دستمزد افراد معلول از پرداخت مالیات متناسب با شدت معلولیت آنها.” اما به گفته ی وی، مهمترین دغدغه ی معلولان جدا از کمی و کاستیهای اعمال شده به متن لایحه ی حمایت از حقوق، امکان تغییر و نقض مصوبات هیأت محترم دولت فعلی در زمان دولت آینده است که اگر کل متن لایحه جهت تبدیل شدن به قانون به مجلس شورای اسلامی میرفت امکان تخطی دولت آینده از اجرای قانون کاهش مییافت. معینی خواهان تلاش مستمر تشکلهای معلولان در این امر شد.

منبع:
وبسایت روزنامه ی ایرانسپید.

۲۹ دیدگاه دربارهٔ «برنامه ی جامع حمایت از معلولان علنی شد»

سلام عمو قنبر.
با تشکر از شما.
در خصوص فراگیر شدن شبکه دیگه این بر میگرده به انجمن های نابینایانی که از وزارت کشور یا فرمانداری ها مجوز فعالیت دارن، به شبکه تشکل ها بپیوندن و همکاری خوبی با اعضای هیأت مدیره شبکه تشکل ها داشته باشن.
متأسفانه داریم هم اکنون انجمن های فعالی رو که خودشون رو دسته بالا میگیرن و حاضر نیستن به شبکه بپیوندند.

سلام پریسیما.
دقیقا همونطور که آقای معینی گفتن فعلا این دغدغه ما هست.
باید راهی پیدا بشه که این ۳۲ ماده در دولت های مختلف، به صورت سلیقه ای اجرا نشه.
میشه در مجلس با تبسره هایی این امر رو تا حدی امکان پذیر کرد.
در خصوص مباحث تخصصیتر انشا الله در سلسله پست های بررسی مواد مختلف لایحه به اون خواهیم پرداخت.

سلام سیتا. مرسی خییلی زیاد.
مهم ۳، ۵ یا ۶ درصد نیست.
مهم اجرای اون در عمل هستش.
اگه واقعا همین ۳ درصد در تمامی دستگاه های دولتی اجرا بشه و نهاد ها و شرکت های خصوصی هم ملزم به رعایت این ۳ درصد در استخدام بشن، شما مطمئن باشین که بخش عمده ای از مشکلات معلولان در بحث اشتغال حل خواهد شد.
اما به شرط این که واقعا همین ۳ درصد بهش عمل بشه.
نکته ی دیگه ای که باید بگم، این ۳ درصد حد اقل هستش. بنابر این اگه هر دستگاه یا نهادی بخواد بیشتر از این هم از معلولین استفاده کنه، هیچ مشکلی نیست.
لذا فعلا این ۳ درصد اجرا بشه، ۵ ۶ یا ۱۰ درصد پیش کششون.

با سلام خدمت امیر خان اول باید بهت تبریک بگم بابت متأهل شدنت
خیلی خوب شد که بلاخر این لایحه به تصویب دولت رسید ولی اینجا چند نکته باقی می ماند
اول چرا همه لایحه به مجلس فرستاده نمی شود که این خود باز مشکلات جدیدی را به وجود می آورد مانند اینکه قسمتی از لایحه که به صورت بخشنامه ابلاغ می شود از کجا معلوم که در دولتهای بعدی این بخشنامه ها اجرا شود
دوم- وقتی در دولت ۳ ماده از این لایحه حذف می شود وقتی به مجلس برود چه اتفاق دیگری خواهد افتاد لابد در مجلس هم چند ماده دیگر از آن حذف می شود

سلام جناب مقدسی عزیز.
ممنونم از لطفتون، انشا الله قراره روز عید سعید فطر عقد کنیم.
اما در خصوص سؤال اول شما باید بگم به هر حال دولت هم دوست داره از تمامی اختیارات قانونی خودش برای اجرای این برنامه استفاده کنه.
نکته ی دیگه ای که باید بهش اشاره کنم، زاویه هایی هست که برخی نمایندگان مجلس فعلی با دولت آقای روحانی دارن.
لذا دولت میخواد تا جایی که امکانش هست، از اختیارات قانونی خودش استفاده کنه و زیاد با مجلسی ها درگیر نشه.
این میتونه حاوی نکات مثبت و منفی باشه.
که نکته منفی اون، بر میگرده به امکان تخطی دولت های آتی از مصوبات هیأت وزیران دولت فعلی.
اما در خصوص سؤال دوم هم بگم لزوما چون در نهایت سه ماده در هیأت دولت از برنامه حذف شده، دلیل نمیشه این اتفاق در مجلس هم بیفته.
اولا در خصوص مواد اضافی یا مواد کم شده باید بگم ۳ ماده ای که اضافه شده، در جهت بالا بردن ضمانت اجرایی این قانون هستش، اون ۶ ماده ای هم که حذف شده بیشتر بر میگرده به همون مباحث معافیت های مالیاتی و موادی که تا حدی همپوشانی داشتن.
روز گذشته که با آقای معینی صحبت میکردم، ایشون گفتن تلاش میکنیم در مجلس مسائلی رو که مد نظرمون هستش حتی به لایحه اضافه کنیم و از نظر قانونی امکان همچین چیزی هست.
حالا این که دقیقا چی اضافه شده. چی کم شده و کلا ۶۰ ماده برنامه حمایت از حقوق معلولان چیا هستن، در روز های آتی به صورت جامع به اون خواهیم پرداخت.

سلام تبسم.
خب واقعا در اصلاحیه چنین چیزی اومده بود.
حتی در تاریخ دهم خرداد ماه امسال که هیأت وزیران این برنامه رو مصوب کرد، اونجا هم به ۵ درصد اشاره شده و این در هیأت وزیران تصویب شد.
افزایش ۵ درصدی در ماده ۳۷ فصل پنجم لایحه اومده بود.
ظاهرا در جلسه روز سه شنبه ۲۶ خرداد در هیأت دولت، تغییرات صورت گرفته در برنامه ی جدید، اعلام شده و ۵ درصد به ۳ درصد کاهش پیدا کرده.
اینم همون ماده ای که در تاریخ دهم خرداد به تصویب هیأت وزیران رسید اما دوباره ۲۶ خرداد در جلسه هیأت دولت تغییر کرد.
ماده ۳۷- کلیه دستگاه‌های مشمول مکلفند حداقل ۵ درصد مجوزهای استخدامی نیروی انسانی خود را (رسمی، پیمانی، قراردادی و سایر عناوین مشابه) به افراد دارای معلولیت واجد شرایط و دارای توانمندی کار در پست‌های مشمول مجوزهای مذکور اختصاص دهند.

سلام مجتبی
همچینم خشک و خالی نیست.
به جهت اهمیت خبر، چون خود آقای معینی در جلسه هیأت دولت روز سه شنبه ۲۶ خرداد حضور داشت، فعلا این مصاحبه رو تنظیم و منتشر کردیم تا بچه ها در جریان آخرین تغییرات صورت گرفته قرار بگیرن و به محض انتشار ۶۰ ماده، حتما اونو در سایت هم منتشر خواهم کرد.
حتی الان اگه تمامی خبرگزاری ها رو چک کنی، در این ارتباط حرفی نزدن و آخرین خبرشون در خصوص برنامه جامع حمایت از حقوق معلولان، بر میگرده به جلسه هیأت وزیران و تصویب برنامه ۶۳ ماده ای در تاریخ دهم خرداد ماه.
در اون خبر اومده که قراره بخشی از این برنامه توسط دولت اجرا بشه و بخشیش طی لایحه به مجلس بره.
اما این که چه تعداد توسط دولت قراره اجرا بشه. چه تعداد قراره طی لایحه به مجلس بره. تغییرات صورت گرفته در بحث اشتغال و معافیت های مالیاتی. و اضافه شدن سه ماده و حذف ۶ ماده از برنامه مصوب قبلی توسط هیأت وزیران، همه و همه در جلسه هیأت دولت در تاریخ ۲۶ خرداد صورت گرفته که هنوز هیچ سایت و خبرگزاری جز ایران سپید و گوش کن به اون اشاره نکرده. پس همچینم خشک و خالی نبود.
برنامه ۶۰ ماده ای رو آقای معینی دارن. به احتمال خیلی زیاد روز شنبه در ایران سپید منتشر خواهیم کرد و سپس به سرعت در محله نابینایان هم منتشر خواهد شد.
فعلا من همون برنامه جامع ۶۳ ماده ای که دهم خرداد در هیأت وزیران مصوب شد رو میذارم تا بچه ها مطالعه کنن.
چون ۹۰ ۹۵ درصد اون با برنامه ۶۰ ماده ای یکسان هستش. از جهتی بچه ها خودشون میتونن این برنامه رو با برنامه ۶۰ ماده ای مقایسه کنن که چه تغییراتی در اون لحاظ شده.
تغییرات مهم و اساسیش همون هایی هست که در مصاحبه با آقای معینی آوردیم.
اینم لینک دانلود برنامه ۶۳ ماده ای حمایت از حقوق معلولان مصوب هیأت وزیران به تاریخ ۱۰ خرداد ۹۴
https://gooshkon.ir/amir/maloolin.docx

خب اینا فقط یه لایحهست!
هر وقت تصویب شدن اونوقت می شه به چیزی امیدوار بود.
نمایندگان مجلس لطفا خودشونو کمی جای معلولان بذارن و یا در نظر بیارن جای خونواده هاشون باشن اونوقت ببینن باید به همچین طرحی چه پیشنهادی بدن و تصویبش کنن یا نه

سلام ترانه. کاملا درسته.
فعلا کاری که از دست ما و انجمن هامون بر میاد، اینه که انجمن های مرتبط با نابینایان. خواهشاً. خواهشاً، خواهشاً در زمان فعلی بی زحمت در کنار برپایی افطاری به مناسبت ماه رمضان، یه نظری هم به این برنامه جامع حمایت از معلولان داشته باشین.
از انجمن های مرتبط با نابینایان انتظار داریم جلسات کارشناسی و تخصصی در خصوص بررسی برنامه جامع حمایت از معلولان برگزار کنن و پیشنهادات خودشون رو برای شبکه تشکل های نابینایان بفرستن.
همچنین کار دیگه ای که در مقطع فعلی میشه انجام داد، پس از بررسی برنامه جامع، از نمایندگان مجلس شهرستان خودشون وقت ملاقات بگیرن و اونارو متقاعد کنن که مسائل مرتبط با نابینایان همونطور که در لایحه اومده تصویب بشه و و و.
اتفاقا الان ماه های پایانی مجلس فعلی هستش و زمان مهربونی نماینده ها به جهت جمعآوری رأی و این حرفا خخخخ
لذا میتونید به راحتی ازشون وقت ملاقات بگیرین.
حدود ۸۰ انجمن در سراسر کشور داریم.
اگه همشون هم صدا بشن و با نمایندگان شهر هاشون ملاقات کنن، از این طریق میشه نظر ۳۰ درصد نمایندگان رو جلب کرد.
اما افسوس که ما ها خودمون هم بیشتر شعار میدیم تا عمل کنیم. مثل مسئولینمون. دیگه همه چیمون باید به هم بیاد دیگه.

سلامی گرم خدمت همه همراهان محترم بالاخره بعد از ساعتها بحث و گفتمان و و رای زنی صاحب نظران به موسم نتیجه گیری و چیدن حاصل نزدیک می شویم آیا این حاصل, همان خواست ما خواهد بود آینده نه چندان دور خود بهترین قاضی و شاهد بر این پرسش است, نکته حائز اهمیت این است که قانون جامع حمایت از حقوق معلولان سابق که مصوب مجلس محترم شورای اسلامی بود تا چه حد به مرحله اجرا در آ»د و ضمانت اجرای قانونی محکم و استوار آن چه بود؟ حال اگر بخش عمده از از این لایحه جامع مستقیما توسط دولت محترم ابلاغ گردد و در صحن مجلس مطرح نشود و به تصویب نمایندگان محترم مجلس نرسد و به صورت قانون مصوب در نیاید, اولا آیا دستگاههای اجرایی و نهادهای مربوطه خود را ملزم به اجرا و تبعیت از آن می دانند و معلولان به حقوق حقه خود مورد تصریح در لایحه ذکر شده می رسند و مساله دیگر آنکه دولت آینده خود را پایبند به اجرای مفاد این لایحه می داند و به حق مکتسبی که برای معلولان کشور به وجود آمده به دیده احترام و مسوولیت خواهد نگریست. موقع آن است که یک صدا از مسوولان قوه مجریه و مقننه بخواهیم کل لایحه در صحن مجلس طرح و به صورت قانون مصوب در آید و در عین حال ضمانت اجرای محکم و قابل دسترس برای آن لحاظ گردد. پیروز باشید.

سلام به مسافر عزیز
دلیل این که چرا دولت میخواد خودش بخشی از برنامه جامع رو اجرایی کنه در کامنت های بالا توضیح دادم.
نکاتی که بهش اشاره کردین، دغدغه همه ی جامعه معلولین هستش و امیدوارم لایحه فعلی، واقعا در عمل اجرایی بشه.
البته که ضمانت های اجرایی این لایحه، بسیار بیشتر از قانون قبلی مصوب ۱۶ اردیبهشت سال ۸۳ هستش.

سلام امیر،میسی از انتشار این مطلب،اما بنده خدا سهیل هرچقدر هم که تلاش کنه برا ماها باز هم این مسئولین ماها رو نادیده میگیرن و قانون سه درصد رو زیر پا میذارن،که به قول خودت اگه همه ی دستگاههای دولتی قانون سه درصد رو اجرا میکردن شاید معلولی الآن بیکار نبود،اممممااااا…..

سلام ملیسا. همینطوره.
اما گفتم. خود ما ها هم تو این زمینه، کم کاری کردیم و اونطور که باید و شاید پیگیر نیستیم.
ازت میخوام در انجمن شهرتون جلسات کارشناسی بررسی برنامه جامع رو برگزار کنید و از طرف انجمن، با نماینده مجلس شهر خودتون ملاقات داشته باشین و اونارو در زمینه مشکلات نابینایان آگاه کنید.
این حد اقل کاریه که از دست ما ها بر میاد.

سلام ای کاش میشد به جای اینکه شبکه تشکلها انجمنها را به عضویت خود درمیآورد افراد نابینا را از سراسر کشور به عضویت می پذیرفت و از بین اعضای هر شهرستان یک نماینده انتخاب میشد و با مرکز یعنی تهران مرتبط میشدند و مثلا ماهی یک بار هم تمام نماینده های شهرستانها از طریق سایت با هم مرتبط میشدند. به نظر من ایجاد تشکل یا انجمن توی شهرستانها خیلی هم مثمر ثمر نیست چون اغلب انجمنها منشأ اختلافند تا سازندگی. اینطوری وحدت و یکپارچگی هم خواه ناخواه افزایش پیدا میکنه. آقای معینی هم مستقیما در جریان مشکلات شهرستانها قرار میگرفت و به دنبال مرکز زدایی میرفتیم یعنی دیگه همه نابیناها از امکانات یکسان بهره میبردند نه اینکه همه امکانات جمع بشه برای نابیناهای مراکز استانها و شهرستانیها صورتشونو با سیلی سرخ نگه دارن و با هیچی سر کنند.

بازم سلام درباره قانون حمایت از معلولین هم باید بگم: خیلی از شهرستانها هنوز انجمن ندارن و نماینده ها هم با یک جلسه چندان توجیه نمیشن. مشکل ما اساسیه.
متأسفانه تمام مسیولین نگاه حمایتی گدا پرورانه به معلولین دارند نه نگاه ماهی گیرانه. و این اصلاح نمیشه مگر اینکه در هر شهرستان یک نماینده معلول به عنوان مشاور فرماندار در امور معلولین منسوب بشه تا مستقیما مسیولین شهرستان بتونن معلولین را در میان خودشون ببینن و ملموس تر با توانمندی ها و ناتواناییهای او آشنا بشن. همینطور باید وزارت ورزش و جوانان در هر شهرستان از جوانان معلول نماینده یا مشاور داشته باشه.
درباره استخدام هم باید بگم وقتی دولت داره کوچک میشه افزایش سهمیه استخدام هم خیلی موثر و کارامد نیست از این گذشته با سوالات شکلی و منشی های نابلد خیلی از معلولین اصلا به مرحله مصاحبه نمیرسن که بخواهند از سهمیه استفاده کنن. اگه شرایط آزمون برای معلول و غیر معلول برابر بود واقعا نابیناها و معلولین میتونستن از این قانون استفاده کنن اما در حال حاضر این قانون منتی بیش نیست.

سلام ندا
خب این که انجمن های ما عمدتا منشأ اختلاف هستند تا سازندگی، دیگه مشکل خودمونه.
البته هر چه زودتر باید به این مسائل پایان داد.
اما پیشنهاد جالبی رو مطرح کردی که حتما این مسئله رو با آقای معینی در میون خواهم گذاشت.
هر چند در حال حاضر انجمن نابینایان ایران هم میتونه این مسئولیت رو بر عهده بگیره.
سایر نکاتی هم که در کامنت دومت بهش اشاره کردی، قابلیت اجرا داره.
اما متأسفانه هنوز این فرهنگ در بین مسئولین ما جا نیفتاده.

دیدگاهتان را بنویسید