خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

پیشنهادات من برای اصلاح قانون معلولان (حتما بخوانید)

با سلام به محضر تمامی عزیزان

آنچه در این نوشتار می‌بینید درواقع یک سری پیشنهادات اصلاحی برای هرچه بهتر شدن قانون حمایت از حقوق معلولان می‌باشد. قبل از آنکه آنها را مطالعه کنید ذکر چند نکته لازم است:

1) نخست آنکه من در ابتدا این موارد را برای انجمن روشن بین تهیه کردم که برای مسؤولین آن و دبیر کارگروه مربوطه فرستادم، ولی بعد از آن به این فکر افتادم که اگر این موارد در اختیار تمامی گروه‌های معلولان در سراسر ایران قرار گیرد و آنها نیز هرکدام به آنها اشاره کنند، شاید تاثیر آن بیشتر خواهد بود، از این روی بود که مطلب را در اینجا منتشر می‌کنم و امیدوارم که دیگر دوستان نیز نه فقط در کامنت‌ها بلکه با ارسال این نظرات برای نمایندگان شهر خودشان در مجلس بر این خواست‌ها تاکید کنند.

2) نکته دیگر آنکه بعضی از نظرات من اصلاح در عبارت است که از این روی برای دوری از طولانی شدن مطلب آنها را به صورت خلاصه آورده‌ام که اگر کسی بخواهد دقیق‌تر آن را مطالعه کند باید به متن اصلی که در این سایت یا سایت انجمن روشن‌ بین منتشر شده است مراجعه کند.

3) نکته سوم آنکه از آنجایی که در حال حاضر ما با دو سری شماره گذاری مواد روبه‌رو هستیم، (یکی کل قانون شصت ماده‌ای که از طریق سایت روشن‌ بین قابل دریافت است و دیگری قانون دو بخش شده‌ای که یک بخش آن به تصویب دولت رسیده است و بخش دیگر به صورت لایحه به مجلس ارسال شده است که این دو بخش هم در سایت ایران سپید منتشر شده است و هم در سایت محله نابینایان). بنابراین برای بهتر پیدا کردن این مواد قانونی من سعی کرده‌ام تا آدرس هردوی آنها را بنویسم.

4) نکته چهارم آنکه مواردی که باید به صورت یک ماده جدید به قانون اضافه شود تحت عنوان تذکر نوشته شده است.

5) و نکته آخر آنکه یک کمی بیشتر تلاش کنید،، انجمن روشن‌ بین تمامی تلاش خودش را می‌کند، ولی یک دست آن صدایی که باید نخواهد داشت و آن کسانی که همیشه مدعی هستند بیشترین جمعیت عضو را دارند یک تکانی به خودشان بدهند. دیگر اعضا نیز سعی کنند نظرات خودشان را به صورت گروهی یا فردی به اطلاع نمایندگان مجلس شهر خودشان برسانند.

و اما اصلاحات پیشنهادی:

 

در ماده دو لایحه یا ماده 3 کل قانون: باید اماکن ورزشی و تفریحی اضافه شود.

در تبصره دو از ماده 7 قانون کلی باید بعد از سامانه‌های برون شهری کلمه غیردولتی نیز اضافه شود. زیرا با توجه به سیاست خصوصی سازی دولت در آینده‌ای نزدیک این قانون بی استفاده می‌شود..

فصل سوم

در ماده 9 از قانون کلی باید کلمه دندانپزشکی بعد از خدمات پزشکی اضافه شود.

در ماده 10 از قانون کلی: کلمه رایگان به جای با بهای مناسب جایگزین شود.

در ماده پنج از لایحه یا ماده 11 از قانون کلی: پرداخت هزینه‌های بهداشت و درمان و تامین لوازم کمک توانبخشی و بهداشتی اضافه شود.

 

تذکر مهم: در فصل سوم باید ماده‌ای اضافه شود که تسریح نماید که سازمان بهزیستی موظف است تمامی امور اداری مرتبط با معلولان را به صورت رایگان انجام دهد.

 

فصل چهارم

تذکر مهم: در ماده 15 از قانون کلی به فیلم‌های توضیح دار برای نابینایان اشاره شده است ولی در ماده قانونی تصویب شده توسط دولت در این ماده تنها به فیلم‌های مناسب برای ناشنوایان اشاره شده است و نابینایان حذف شده‌اند که باید متن اصلی از قانون کلی یعنی همان ماده 15 جایگزین شود.

 

در ماده 20 قانون کلی باید کلمه رایگان اضافه شود. (دسترسی رایگان).

در ماده هفت لایحه یا ماده 26 قانون کلی کلمه نیازمند واجد شرایط حذف شود.

در ماده 32 قانون کلی نثر ماده تغییر کند: زیرا این قانون تا حد بسیاری دختران معلول را در معرض سوء استفاده قرار می‌دهد. مثلا نوشته شود

(به مشمولین دارای همسر معلول…)

در ماده 32 کلمه جسمی حرکتی حذف شود و به طور کلی نوشته شود معلولان. زیرا در این شرایط معلولان نابینا و ناشنوا مورد ظلم واقع می‌شوند.

 

فصل پنجم

بند یک از ماده 9 لایحه یا ماده 34 قانون کلی: حداقل مدت قرارداد اشتغال به پنج سال افزایش یابد.

در بند دو از ماده 9 لایحه یا ماده 34 قانون کلی پرداخت بیمه اضافه شود.

تبصره سه ماده 9 لایحه یا ماده 34 قانون کلی مشخص نیست که این مدت پنج سال به شخص معلول اختصاص دارد یا آنکه به کارفرمای آن اختصاص دارد. اگر این مدت پنج سال به معلول اختصاص داشته باشد اجحافی در حق معلولان است.

در ماده 10 لایحه یا ماده 35 قانون کلی حداقل یک سال به حداقل پنج سال افزایش یابد.

در ماده 10 لایحه یا ماده 35 قانون کلی: منظور از (با توجه به تعداد معلولانی که استخدام کرده‌اند) مشخص نیست.

در ماده 36 قانون کلی منظور مشخص نیست.

تذکر مهم: در فصل پنجم هیچ صحبتی از تسهیلات خود اشتغالی معلولان نیست و تمامی تسهیلات به دیگران اختصاص داده شده است.

در ماده 16 از لایحه یا ماده 45 از قانون کلی: نوشته شود حداقل پنج ساعت از هر شبکه تلویزیونی یا رادیویی.

در ماده 16 از لایحه یا ماده 45 از قانون کلی: کلمه برنامه‌های بهزیستی حذف شده و به جای آن نوشته شود (معلولان و توانمندی‌های آنها).

در ماده 46 از قانون کلی: قبل از کلمه دروسی، کلمه احترام به حقوق معلولان اضافه شود.

در ماده 20 از لایحه یا ماده 54 از قانون کلی: مراکز ورزشی و تفریحی اضافه شود.

در ماده 21 از لایحه یا ماده 56 از قانون کلی: بعد از اولیا کلمه همسر اضافه شود.

 

فصل هشتم

تذکر مهم: باید در قانون اضافه شود که تمامی معلولان از پرداخت تمامی هزینه‌ های ثبت املاک، اسناد، اختراعات، اکتشافات، ارائه وکالت و دادرسی در تمامی موارد حقوقی معاف می‌باشند.

 

فصل نهم

در ماده 57 از قانون کلی: باید قبل از کلمه افراد، کلمه تمامی اضافه شود و همچنین قبل از عبارت پرداخت شود، عبارت (به صورت ماهانه) اضافه شود. زیرا هم اکنون تنها بخشی از معلولان واجد شرایط این کمک هزینه را دریافت می‌کنند و آن نیز به صورت نامرتب وگاه به گاه.

در ماده 22 لایحه: از بخش بانوان کارمند دارای معلولیت به بعد خود یک ماده جداگانه است که در قانون کلی نیز به صورت تبصره ماده 57 آمده است.

 

دیگر مواد پیشنهادی

تذکر مهم: باید ماده‌ای در قانون اضافه شود و در آن نوشته شود که:

جهت ارتباط بیشتر دستگاه‌های دولتی با جامعه معلولان و آشنایی هرچه بیشتر با شرایط زندگی و نیازمندی‌های روز ایشان و تسریع در رفع مشکلات و تامین نظرات ایشان، تمامی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مرتبط با امور اجتماعی، آموزش، فرهنگ و معلولان اعم از ریاست جمهوری، وزارتخانه‌های کشور، رفاه و تامین اجتماعی، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، بهداشت و علوم پزشکی، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و تمامی استانداری‌ها و ادارات کل و مراکز تابعه آنها در مراکز استان‌ها، شوراهای شهر و شهرداری‌های مراکز استان‌ها موظف هستند که از میان فرهیختگان و نخبگان معلول، یک نفر را به عنوان مشاور در امور معلولان انتخاب نمایند.

 

تذکر مهم: باید در قانون ماده‌ای اضافه شود که به استناد آن هزینه تلفن ثابت و همراه فرد معلول و هزینه مصرفی برق تمامی معلولان و هزینه آب خانواده‌های دارای معلول جسمی حرکتی از حداقل پنجاه درصد تخفیف برخوردار شود.

زیرا تلفن برای معلولان همانند یک وسیله کمک توانبخشی می‌باشد و هزینه آب مصرفی خانواده‌های معلولان جسمی حرکتی به دلیل نیاز به شستشوی مداوم، بسیار زیاد است.

 

تذکر مهم: در قانون باید ماده‌ای اضافه شود که یک سهمیه حداقل ده درصدی برای معلولان جهت قبولی در رشته‌ های مختلف دانشگاه‌های دولتی داشته باشند.

لازم به ذکر است که این عمل منجر می‌شود که معلولان گرایش بیشتری به دانشگاه‌های دولتی نشان دهند و از تحصیل در دانشگاه‌های آزاد آنها کاسته شده و این خود از هزینه‌ های سازمان بهزیستی می‌کاهد.

 

تذکر مهم: در قانونباید در ماده‌ای تسریح شود که سازمان بهزیستی موظف است هزینه های درمانی، ترمیمی و پیوند اعضای مرتبط با معلولیت فرد معلول را که منجر به کاهش تمامی یا شدت معلولیت یا درد و آلام فرد می‌شود به طور کامل بپردازد (مانند پیوند قرنیه، پیوند نخاع، ترمیم استخوانی، کاشت حلزون گوش و غیره).

باید تاکید کنید که این هزینه‌ ها منجر به کاهش تعداد معلول در کشور شده و خود باعث کاهش هزینه‌ های سازمان بهزیستی در دراز مدت می‌شود.

 

تذکر مهم: در فصل دهم باید ماده‌ای اضافه شود که به استناد آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت کاهش و کنترل رشد جمعیت معلول کشور، موظف است که تمامی جلسات مشاوره و آزمایش‌های تشخیصی ژنتیکی پیش از ازدواج را برای تمامی معلولان، زوج‌های دارای نسبت‌های خویشاوندی و دیگر زوج‌هایی که در نسبت‌های تا درجه سه یکی از آنها دارای معلولیت هستند به صورت همگانی و رایگان انجام دهد و در صورت وجود خطر معلولیت در فرزندان، مورد را به طور کامل به زوج مربوطه اطلاع داده و در جلسات مشاوره متعدد، آنها و خانواده‌ هایشان را از این ازدواج منع کنند.

تذکر مهم: این تبصره در ذیل ماده فوق باید اضافه شود:

تبصره: در صورتی که با وجود انجام آزمایش‌های ژنتیکی و آگاهی زوجین از مخاطرات و احتمال معلولیت فرزند، فرزند حاصل از این ازدواج دچار هرنوع از معلولیت‌ها شد، این مورد هرگز حق و حقوق مدنی، حمایتی و درمانی مندرج در این قانون یا دیگر قوانین حمایتی مرتبط با معلولان، را از فرزند معلول سلب نمی‌کند.

 

تذکر مهم:

باید در قانون ماده‌ای اضافه شود که به استناد آن هیچ مرجع دولتی یا شخص حقیقی یا حقوقی به موجب معلولیت یک فرد نمی‌تواند او را از حقوق مدنی، شهروندی، انسانی و اخلاقی محروم سازد.

 

تذکر مهم: باید در قانون ماده‌ای اضافه شود که در آن تصریح شود که فرد معلول همواره فردی مستقل و صاحب رأی بوده و تمامی کارکنان سازمان بهزیستی و دیگر سازمان‌ها و ادارات دولتی و غیردولتی موظف به تکریم ایشان بوده و هیچ کدام حق دخالت در امور شخصی یا خانوادگی ایشان یا انجام کاری بدون اطلاع یا رضایت ایشان را ندارد.

۱۱ دیدگاه دربارهٔ «پیشنهادات من برای اصلاح قانون معلولان (حتما بخوانید)»

درود بر عارف عزیز. فقط میخوام بگم آفرییییین. چه خوب و چه دقیق و محققانه به مسئله نگاه کرده ای. واقعا ما به همین کارها نیاز داریم. یعنی خوب مطالعه کنیم و دقیق نظر دهیم. فقط عارف جان اگه ملاک را همون لایحه میگرفتی بهتر بود چون لایحه ۲۵ ماده داره و در مجموع با ۲۸ ماده مصوبات دولت میشه ۵۳تا پس اشاره کردن به مواد دیگر و بیشتر مثلا ماده ۶۰ کمی برای خواننده گیج کننده است.
به هر حال نظراتت بسیار عالی و کارشناسی شده بود. بازم ممنون و تشکر از مسؤولیت پذیریت.

سلام حسین جان!
تشکر از اینکه حداقل شما یک نفر همه مطلب را خوانده‌ای! علت اشاره به قانون ۶۰ ماده‌ای آن است که ملاک من نسخه‌ای از قانون بود که در سایت روشن‌بین آمده است و دیگر آنکه بیشتر تشکل‌ها بر آن هستند که دولت را مجاب کنند تا تمامی مواد قانون را به تصویب مجلس برساند، زیرا بخش تصویب شده آن در هیأت دولت می‌تواند با تغییر یافتن دولت مجدد تغییر کرده یا بنا به صلاح دید دولت جدید نقض شود.
سپاس

با سلام چرا فقط در مرکز استانها از معلولین فرهیخته استفاده بشه این مرکزگرایی داره معلولین شهرستانی را بیچاره میکنه شما با این کار بهش دامن هم میزنید. باید در فرمانداری و اداره فرهنگ و ارشاد یا ورزش و جوانان هر شهرستان هم از معلولین فرهیخته استفاده بشه. ببخشید نمیخوام تند حرف بزنم ولی تا حالا هیچ یک از مسایلی که شما و روشنبین و سایر انجمنهای مرکز استان برای به دست آوردنش اقدام کردید و در اصفهان اجرایی هم شده برای معلولین مثلا داران تیران خوانسار خور و بیابانک نایین سمیرم گلپایگان و سایر شهرستان های استان نتیجه بخش نبوده و نیست مگر اینکه بتوان جایی برای معلولین فرهیخته در شورای اداری و مراکز تصمیم گیرنده شهرستان ها باز کرد. اگر همه چیز در مراکز استانها جمع بشه نتیجه اش میشه اتفاقی که در اصفهان افتاده مهاجرت بی رویه معلولین از استانها و شهرستانهای محرومتر به شهری مثل اصفهان و بکر و دست نخورده ماندن فرهنگ غلط شهرستانها و استانهای محروم. لطفا وقتی میرید دنبال پیگیری یه مشکلی اون مشکل رو برای تمام معلولین استان حل کنید نه فقط شهر اصفهان یا مرکز استان. ای کاش میشد یه بند آموزشی هم اضافه بشه و آموزش و پرورش را مکلف کنه در هر شهرستانی باید حداقل بصورت دایم یک معلم متخصص برای نابینایان یک معلم متخصص برای جسمی-حرکتی ها و یک معلم متخصص برای ناشنوایان اختصاص دهد تا بسیاری از کودکان این سرزمین به خاطر نبود مدرسه و آگاهی در شهر خود از تحصیل باز نمانند. همچنین، یک معلم متخصص بومی بهتر بتواند با توجه به فرهنگ هر شهر به پرورش افراد معلول نیز رسیدگی کند.

در مورد قبض آب هم به نظر من باید همه معلولین تخفیف داشته باشند چون سرعت نابیناها هم در شستشو کمتر از بیناهاست و در نتیجه مصرف بیشتری دارند البته نه به اندازه جسمی-حرکتی ها. از پیشنهادهای شما هم ممنونم.

سلام ندا خانم
حرف تان کاملا درست و منطقی است و قبول دارم و می‌توان این پیشنهاد را به آن اضافه کرد، ولی از نظر اجرایی خود من گمان می‌کنم این موضوع با مشکلی روبه‌رو خواهد شد و آن این است که به دلیل کم بودن جمعیت معلولان در شهرهای کوچک هم قانون‌گذار و هم مجری قانون زیر بار آن نروند، ولی در مواردی همچون آموزش و پرورش موضوع با توجه به موادی از قانون اساسی یا آیین نامه‌های آموزش پرورش صحیح و توجیه شده و قابل اجرا است.
وقتی صحبت از نماینده معلولان در استانداری یا شورای شهر می‌کنیم به این معنا نیست که این فرد نماینده رسیدگی به امور مراکز استان است، بلکه او باید به تمامی مشکلات استان توجه داشته باشد که اگر تاکنون چنین نبوده است این ضعف عملکرد ایشان است و باید حتما به آنها گوشزد شود.
ندا خانم در مورد هزینه‌های آب باید بگویم که نظر من بر رایگان بودن تمامی اینن هزینه‌های مصرفی است (آب، برق، گاز، تلفن) ولی نه قانونگذار قبول می‌کند و نه مجری قانون. این پیشنهاد را در سال ۱۳۸۵ شخصا در دیدار با آقای احمدی‌نژاد مطرح کردم و البته ایشان هم استقبال کرد، ولی بعد از آن در اجرا دچار مشکل شد، زیرا از یک سوی با مشکلات مالی روبه‌رو می‌شدند و از سویی دیگر بحث تشخیص افراد معلول را مطرح می‌کردند، بعد از آن هم گه موضوع را با پرداخت یارانه نقدی ماست مالی کردند.
تشکر از حضورتان.

بازم سلام اما جمعیت معلولین در شهرستانها هم به اندازه ای هست که بتوانند یک نماینده دایمی از خود معلولین در فرمانداری ها یا در خود سازمان بهزیستی داشته باشند. قانون گذار و مجری اگر چاره ای داشته باشند از هزاران حربه برای فرار از اجرای قانون استفاده می کنند.این ماییم که باید با اصرار جلوی فرارشان را بگیریم. وقتی معلولین شهرستانی در انزوا بمانند و برای بهتر شدن وضعیتشان تلاش نشود نماینده مجلس آن شهرستان هم معلول موفقی ندیده که بتواند توانمندی یک نابینا یا معلول را باور کند و قانون حضور نمایندگان نابینا در مجلس را تصویب کند. اینها فقط برای تبلیغات قوانین حمایتی تصویب و اجرا میکنند. این ماییم که باید جلوی این روند گدا پرورانه نسبت به معلولین را بگیریم. باید هرطور شده قانونگذار و مجری را مجبور کنیم که خواسته های مارا انجام دهند. شاید اگر مطرح کنیم امروز جواب ندهد ولی فردا حتما جواب خواهد داد.

سلام به عارف صابری و همه آنها که کامنت منو میخونن.
همه مطالبی که گفتید عالیَن و مشخصه که همه چیزو دقیق بررسی کردی. اما بعضی از اونا مسلما پذیرفته نمیشن. منظورم مواردیه که بار مالی برای بهزیستی دارن. مگه بهزیستی چه هزینه ای برای معلولها میکنه که بخواد هزینه درمانشونو بده تا هزینههاش بیاد پایین!
ولی در مورد تعیین سهمیه برای معلولان برای ورود به دانشگاه، کاملا باهات موافقم. با حرفهای ندا خانم کاملا ه موافقم. امیدوارم که حد اقل بعضی از اینها پذیرفته بشه.
ممنون از کار پسندیده و عالیت

سلام
من با حرف‌های شما و اینکه بسیاری از اینها را ممکن است قبول نکنند موافق هستم، ولی ما باید انتظارات خودمان را بگوییم نه خواسته‌های آنها را. آنها به طور کلی اگر ما هیچ چیز نخواهیم راحت‌تر هستند. من تازه خواسته‌های فراتر از اینها داشتم ولی در این مقطع زمانی فرصتی برای طرح آن نیست.
تشکر از حضور گرمت.

آدرسهایی که گفتید تو پست نیست. من خیلی تو ایرانسپید دنبال فایل مصوبات اخیر گشتم ولی چیزی پیدا نکردم. حتی متن قبلی که هنوز برای برسی به دولت نرفته بود هم پیدا نکردم. ممنون میشم کسی لینکشو بزاره.

با سلام
لایحه و بخش تصویب شده و ابلاغیه دولت طی دو پست در همین سایت توسط عمو حسین منتشر شده است و متن کل اصلاحیه قانون نیز در سایت روشن بینان موجود است اگر جستجو کنید پیدایش می‌کنید. شرمنده من بلد نیستماینجا لینک بگذارم.

با سلام.
بی سایه عزیز تا جایی که خاطرم است در متن قانون معافیت از مالیات بر حقوق معلولان آمده است که البته نسبت به شدت معلولیت از صد درصد یا هشتاد درصد و در نهایت برای معلولیت‌های خفیف تا پنجاه درصد از مالیات معاف هستند.
تشکر از حضورت.

دیدگاهتان را بنویسید