خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

عینک Esight

با سلام خدمت دوستان گرامی

یکی از اهداف شرکت نماد فناوری امروز علاوه بر تامین مجموعه کامل تجهیزات کمکی و اموزشی نابینایان و کم بینایان , تامین تجهیزاتی است که توسط دوستان درخواست می شود و یا تکنولوژیهای جدیدی که در دنیا معرفی می شود .

در ارتباط با عینک esight با کمپانی سازنده مذاکرات مفصلی داشتیم. این عینک به قیمت 15 هزار دلار با 3 سال وارانتی و خدمات پس از فروش همیشگی , فعلا” فقط در آمریکا و کانادا عرضه می شود لذا دوستانی که علاقمند به داشتن چنین عینکی هستند بایستی به آمریکای شمالی سفر کنند ولی به ما قول دادند که در صورت فروش جهانی به ایران نیز فروش داشته باشند.

مشخصات فنی عینک به شرح ذیل می باشد . البته به انگلیسی است و یکی از دوستان زحمت ترجمه آن را بکشند.

How it works:  http://youtu.be/-E2dcekXzts

eSight eyewear uses an advanced, high-resolution video camera to capture what the wearer is looking at and delivers those video images to the eSight controller. A sophisticated computer in the controller processes the images and then in real-time, projects the reprocessed video images onto two LED screens inside the eSight eyewear. In this way, eSight provides as near-normal vision as one’s condition allows.

Product Features:

  • Mobile
  • Hands-free
  • Auto adapts to near, mid & far vision
  • Personalized with individual’s prescription lenses
  • Bioptic tilt to enables wearer to alternate between walking and reading without having to remove eSight
  • Magnification ranges from 1.5x-14x
  • Separate contrast and brightness features accommodate a range of different lighting
  • Freeze capability enables wearer to take a still shot
  • Six custom color modes to make reading easier
  • Software can be easily updated via a computer which enables the eyewear to remain current

Testimonials from wearers:   http://youtu.be/1CgxJ6SWSx0

For whom it works best:

Visual acuity:  eSight eyewear is most effective for individuals with visual acuity between 20:60 and 20:600 whose field of view is greater than 15 degrees.  However we do have wearers that fall outside of the range that are successfully wearing eSight on a daily basis.

Age:  We currently have wearers ranging in age from 7 to 94 who own and benefit from eSight eyewear.  Typically, teens and adults adapt very quickly to the eyewear, while elderly individuals may require some additional training to get the full benefit from the device.  Ultimately the extent of the benefit is dependent on the individual and on their motivation, comfort with technology, etc…

Eye condition:  eSight works for people with:

  • Macular Degeneration
  • Diabetic Retinopathy
  • Stargardt’s Disease
  • Ocular Albinism
  • Leber’s Hereditary Optic Neuropathy
  • Cone-Rod Dystropathy
  • Retinopathy of Prematurity
  • Optic Nerve Hypoplasia

Note:  We have had some limited success with RP and Glaucoma

 

 

۲۳ دیدگاه دربارهٔ «عینک Esight»

سلام ممنون از مطلبت ولی به نظر بنده اصلا و ابدا به درد هیچکی نمیخوره چون اولا قیمتش گرانه دوما شما امکاناتشو انگلیسی گذاشتی سوما الان کی بره آمریکا اینو بخره و برگرده پس هیچی دیگه شما واسه این مطلب تنها وقت گران بهاتو هدر فرمودی

سلام
این عینک به چه درد می خوره؟ توضیحش انگلیسیه!
یعنی شمایی که میخوایید این عینک را در ایران توزیع کنی خودت نمیدونی چیه و چه کارایی داره؟ در حد چیزی که خودتون میدونید به فارسی برامون توضیح بدین ممنون

سلام
خب من که معنی اینها را نمیفهمم ولی ای کاش بشه تهیه کرد
اما حتما قیمتش خیلی بالاست پس برای ما چنین امکانی وجود نداره
راستی من یه ضبط دیجیتالی با حافظه ی بالا از شما خریدم اما نمیتونم باهاش کار کنم میشه بگید چطور کار میکنه؟
شارژ هم کردم اما هر کاری میکنم صداش در نمیاد,
یه فایل هم توش کپی کردم که صداش را در بیارم اما نشد,
حالا چیکار کنم؟

با سپاس از شما به خاطر این خبر
نکته ای که من هیچ وقت متوجه نشدم و چشم پزشک هم نتونست برام توضیح بده مفهوم این اعدادی بود که آمریکایی ها برای مشخص کردن میزان بینایی به کار می برند. مثلاً میگن: میزان بینایی ۲۰ روی ۶۰ یا ۲۰ روی ۶۰۰. این یعنی چی؟ کی می تونه توضیح بده؟ اگه می گفتند مثلاً میزان بینایی ۵ روی ۱۰ می فهمیدیم معنیش این هست که از ۱۰ خط تابلوی علایم چشم پزشکی این شخص می تونه ۵ خط رو از فاصله ۶ متری تشخیص بده. ولی ۲۰ روی ۶۰ یا ۲۰ روی ۶۰۰ یعنی چه؟

سلام! دوست من! وقتی شما نمی‌توانید یک صفحه توضیحات عمومی یک محصول را حداقل با مترجم گوگل ترجمه کنید، چطور اسم خودتان را نماد فن آوری گذاشته‌اید؟ یا چطور مذاکرات مفصلی با سازنده محصول داشته‌اید؟ خخخ…
البته این جنبه طنز قضیه بود، ولی عزیز جان وقتی یک بنگاه یا شرکت یا حتی یک سایت برای مخاطب خود ارزشی قائل باشد سعی می‌کند مطلب را به زبان مخاطب و حتی با بیانی قابل درک برای وی ارائه کند و بی‌توجهی به چنین موضوعی هم در تجارت و مارکتینگ و هم در علم رسانه بی‌احترامی به مخاطب تلقی می‌شود.

اطلاعات بیشتری راجع به عینک Esight :
جواب “ESIGHT” (ایسایت) به متداولترین سوالات :

۱ـ عینک esight چیست؟

Esight یک عینک الکترونیک است که نابینایان را قادر به دیدن می کند مثل یک عینک عادی بر روی چشم قرار می گیرد.

۲- esight یک وسیله جدید است ؟

بله یک وسیله کاملاً جدید و در نوع خود بی مانند است و به عنوان یک اختراع جدید به ثبت رسیده است.

۳- آیا esight مورد تایید FDA قرار گرفته است؟

FDA:food and drogue administration سازمانی دولتی است در امریکا که داروها و ولوازم و فنون پزشکی را تایید میکند و اجازه ورود به بازار را برای آنها صادرمیکند .esight سازنده ای است که نزد FDA و Health Canada (سازمان بهداشت کانادا) به ثبت رسیده است.

۴- واقعاً esight درست کار میکند؟

بله واقعاً کار میکند میتوانید شکل و کارش را روی ویدئو تماشا کنید.

۵- چه چیزهایی را نابینایان با esight میبینند؟

Esight به نابینایان امکان میدهد که تقریباً بیشتر چیزهایی را که بیناها می بینند ببینند مثل صورت اشخاص از دور و نزدیک ، روزنامه ، کتاب ، منوی رستوران ها ، علائم و تابلو ها و خلاصه همه خواندنی ها از هر فاصله ، کامپیوتر و وسایل مشابه ، تلویزیون و سینما ، کنسرت ، مسابقه ، نمایش و برنامه های زنده دیگر.

Esight میتواند دید را متمرکز یا زوم کند در فا صله کوتاه، متوسط یا زیاد و ابعاد اجسام را تا ۱۴ برابر بزرگ کند و رنگ ها را جابه جا کند .بنابراین Esight می تواند دیدن چیزهایی را ممکن کند که بینایان در شرایط عادی نمی بینند.

۶- نابینایان می توانند از Esight بهنگام حرکت و جا به جا یی هم استفاده کنند؟

قطعاً ، Esight را در همه حال می توان با خود داشت و با آن در فعالیت های مختلف شرکت کرد مثل : پیاده روی ، ورزش ، کار با کامپیوتر ،خواندن تابلو ها و علائم راهنمایی، دیدن برنامه های عمومی و تماشا خانه ها ، سوار شدن وسائل حمل و نقل عمومی و حتی هواپیما ممکن است. در بعضی ایالات اجازه رانندگی هم به دارندگان Esight داده شود.

۷- Esight به درد همه نابیناها میخورد؟

Esight دستگاهی است که دید را تقویت می کند بنابراین برای شخص کاملاً نابینا بی فایده است ولی اغلب نا بینایان حتی با دیدی خیلی ضعیف می توانند از Esight بهرمند شوند.

۸- علت نابینایی در بین استفاده کنندگان از Esight چیست؟

Macular Degeneration
Diabetic Retinopathy
Stargardts Disease
Ocular Albinism
Lebers Hereditary Optic Neuropathy
Cone_Rod Dystrophy
بعضی انواع Glaucoma , Retinitis Pigmentosa

9- نابینایانی که برای اولین بار از Esight استفاده میکنند چه واکنش هایی نشان میدهند؟

۳/۱ آنها خیلی شگفت زده می شوند چون در همان اولین بار چیزهایی را می بینند که در میان و دراز مدت قادر به دیدن چهره عزیزان خود خواهند بود میتوانند بخوانند بدون عصا راه بروند تلویزیون تماشا کنند و ….

۳/۱ دیدشان بهبود حاصل میکند ولی فراوانی و هجوم تصاویر گیجشان میکند. آن ها بعد از دوره های کار آموزی و مددیاری موفق به حل مشکل دیدشان خواهند شد.

۳/۱ آخر کسانی هستند که نمیتوانند از Esight استفاده کنند معمولاً آنها مشکلات سلامتی دیگری دارند و نیازمند برنامه های مدد یاری دراز مدت هستند بعضی موفق خواهند شد که بهبود حاصل کنند.

۱۰-Esight چگونه کار میکند؟

Esight از یک دوربین پیچیده با سرعت بالا و یک نرم افزار ویدئو ، Computer processor ، و یک اکران ویدئو OLED استفاده میکند تا تصاویر را همزمان پرتو افکن کند و بدین ترتیب نابینا را قادر به دیدن کند . اغلب نابینایان مختصر دیدی دارند که بیشتر جانبی است و به مغز امکان تشخیص تصاویر را نمیدهد . این پدیده دید را مه آلود میکند.Esight این مشکل را یا کاملا یا تا حد قابل ملاحظه ای بر طرف میکند.

۱۱- چشم پزشکان و عینک سازان در مورد Esight چه نظری دارند؟

Esight اختراعی جدید است و اکثر آنها چیزی در موردش نشیده اند . در وهله اول نظری تردید آمیز به آن دارند و گمان نمیکنند که به کار بیمارانشان بیاید ولی وقتی زحمت شناخت Esight را به خودشان بدهند متوجه تاثیر بسیار زیاد آن در زندگی بیماران خود میشوند.

۱۲- داده های آماری در تائید Esight وجود دارد؟

سازمان نابینایان کانادا با همکاری گروهی از چشم پزشکان دست اندر کار تهیه یک گزارش تحقیقی در باره Esight است . اولین نتایج بسیار مثبت هستند.این گزارش به محض اتمام منتشر خواهد شد.

۱۳- قیمت Esight چند است ؟

۱۵۰۰۰ دلار است و Esight به خریداران کمک میکند تا پشتیبانی مالی لازم را برای خرید آن پیدا کنند.

۱۴- چرا Esight اینقدر گران است ؟

Esight از قطعات پیچیده و گران قیمتی تشکیل شده میلیون ها دلار برای تحقیق خرج شده و میلیون ها دلار دیگر هم در راه، مصرف خواهد شد.

۱۵-Esight رقیبی هم دارد؟

روش های مدد رسانی دیگری که وجود دارند هیچکدام کارایی Esight را ندارند . یک سگ راهنما هم ۱۵۰۰۰ دلار تمام میشود ولی در کمک رسانی به پای Esight نمیرسد و روش های دیگری که به جراحی نیازمند هستند ۱۵۰۰۰۰ دلار خرج دارند و لی حد دیدی را که به نابینا برمی گردانند بسیار کمتر است و ریسک های دیگری هم دارد.

۱۶- چه چیزهایی به Esight اضافه خواهند شد؟

مثل هر فن جدیدی Esight کوچکتر و کاملتر و ارزان تر خواهد شد . ورژن های جدید به رایگان در اختیار دارندگان فعلی Esight قرار خواهد گرفت.

تجربه آقای دبستانی از عینک Esight :
دبستانی: سلام. من آرش دبستانی هستم. حدود ده سال پیش بود که متوجه شدم به بیماری مبتلا گردیده ام که در نتیجه آن سیستم ایمنی بدنم بر علیه بدن خودم وارد عمل شده و چشمم را مورد هدف قرار داده است. حدود چهار سال پیش بود که مشکل فشار چشم پیدا کردم. به همین دلیل هم بود که بخش اعظمی از بینایی خود را از دست دادم.

در حال حاضر در چشم راستم از کنترل کننده فشار چشم استفاده می کنم. فشار چشم چپم را نیز با قطره کنترل می کنم. هر روز نیز از میزان مشخصی “پرِکنازول” استفاده می کنم. حدود یک سال پیش به امریکا مهاجرت کرده و سپس به دانشگاه Ucla رفتم. در آنجا بود که پزشکان متوجه شدند نام بیماری که من به آن مبتلا هستم “آرسِلونید” نبوده و ریشه ژنتیکی دارد.

موازی با این اقدامات با شرکتی به نام esight به نشانی اینترنتی http://www.esight.com که یک شرکت کانادایی بود آشنا و مرتبط شدم. در نتیجه این ارتباط بود که پی بردم این شرکت اقدام به تولید دستگاهی نموده که به صورت عینکی اضافی روی صورت نصب شده و البته پس از امتحاناتی که باید روی آن انجام شود می تواند قسمت اعظم بینایی فرد را با نشان دادن جزئیات به کار بر، به او برگرداند. این شرکت حدود هشت سال پیش اقدام به ساخت این عینک نموده و در حدود دو سال هم هست که این محصول را به بازار عرضه می کند.

من در تاریخ سیزدهم مارس سال گذشته توانستم با نمایندگان این شرکت در هتلی واقع در سانفرانسیسکو ملاقات کنم. آنان این دستگاه را با کشی روی سرم نصب کردند و عینکی بسیار بسیار ساده که روی آن نیز دستگاهی اضافه تعبیه شده بود بر چشمم قرار دادند.

نوری: شما در خلال توضیحاتتان فرمودید که عینک بسیار ساده است. آیا دستگاهی که روی این عینک تعبیه شده از بیرون قابل رؤیت است؟

دبستانی: ببینید، شما در ابتدا یک عینک ساده را به چشم می زنید. در جلوی این عینک قطعه ای به شکل مکعب مستطیل مشکی رنگ، که شباهت بسیار نزدیکی به باتری لپتاپ دارد تعبیه شده که قطر آن به اندازه یک بند انگشت و طول آن نیز به اندازه خود عینک است. سیمی در انتهای این دستگاه قرار دارد که آن را به کنترلگر آن که شبیه ریموت تلویزیون است متصل می سازد. این کنترل گر عریضتر از ریموت تلویزیون و دارای دو بخش است. بخش ابتدایی که در پایین آن نیز قرار گرفته است، شامل دو پیچ، یکی افزایش و کاهش اندازه و پیچ دیگری نیز به منظور افزایش و کاهش وضوح تصویر است که در سمت راست آن تعبیه گردیده. قسمت دیگر این دستگاه را کلید هایی تشکیل می دهند که مربوط به چهار جهت اصلی بوده و یک کلید هم برای restart کردن دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد. سه عمل دیگری را که می توان با این دستگاه به انجامشان پرداخت به خاطر ندارم. در زمان خاموش بودن این دستگاه کار بر قادر به استفاده از آن نخواهد بود.

نوری: ممکن است برای ما بفرمایید که آیا اطلاع دقیقی مبنی بر چگونگی شرایط کاربران برای استفاده از دستگاه مذکور دارید یا خیر؟ آنگونه که ما شنیده ایم کار بر باید حد اقل از قدرت درک نور برخوردار باشد.

دبستانی: من برای این که شما متوجه این مطلب شوید که این سؤالتان تا چه حد می تواند کمک کننده باشد، مثالی برایتان می آورم. روز پیش از زمانی که قرار بود من با نمایندگان این شرکت ملاقات کنم، با خاله من در کانادا تماس گرفته شد و به او گفته شد لطفاً بر سر قرار حاضر نشوید. زیرا ما با بررسی پرونده آرش به این نتیجه رسیده ایم که این عینک به هیچ وجه برای او مفید فایده نخواهد بود. این برای کسی که چنین قراری گذاشته و تنها بیست ساعت باقی مانده تا موفق به انجام آن شود سخنی بس آزار دهنده به شمار می آید.

او در حالی که بسیار از این موضوع ناراحت شده و ملتمسانه از آنان خواست تا این قرار ملاقات را لغو نکنند و در این مورد هم به خانواده من حرفی نزد. بنابراین ما بدون این که از این جریان کمترین اطلاعی داشته باشیم به محل قرار رفتیم. به همین خاطر هم هست که می گویم این سؤال شما بسیار می تواند کمک کننده باشد. من واقعاً نمی دانم که این عینک برای هر کس تا چه حد ممکن است مؤثر واقع شود. زیرا این وسیله باید روی سر فرد نصب شده و تأثیرات آن نیز کاملاً مورد بررسی قرار گیرد. من خود از آنان پرسیدم که این دستگاه برای افراد نابینا و کم بینا تا چه میزان کارایی خواهد داشت. آنان به من گفتند، دستگاه مذکور برای کسانی که نابینا هستند شاید نتواند کارایی چندانی داشته باشد.

نوری: پس این مسأله از لحاظ پزشکی رد و مشخص شد که این دستگاه برای افراد نابینا کارایی ندارد. آیا خود شما هم تا به حال نشنیده اید که فرد نابینایی از این وسیله بهره برده باشد؟

دبستانی: در واقع دو نفر برگزار کننده این جلسه بودند. یک خانم و یک آقا که از کارکنان آن شرکت بوده و این دستگاه هم روی سرش قرار داشت.

نوری: در رابطه با خود تان تأثیر این دستگاه را احساس کردید؟

دبستانی: ببینید، میزان و میدان بینایی من با همان دستگاهی که به همین منظور در بیشتر مطب های چشم پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، پیش از آزمایش این عینک مورد سنجش قرار گرفت.

کار کنان شرکت یاد شده از من خواستند تمامی مدارک مربوط به این بررسی ها را به انضمام توضیحات کامل درباره وضعیت بیناییم همراه داشته باشم. خود آنان نیز پیش از انجام آزمایش درصد و میدان دید مرا اندازه گرفتند.

تا پیش از استفاده از عینک، من قادر به دیدن هیچ کدام از علائم روی کاغذی که معمولاً برای سنجش بینایی مورد استفاده قرار می گیرد نبودم. وقتی شروع به استفاده از این عینک نمودم، تنها قسمتی که نتوانستم ببینم، پایین ترین خط بود.

نوری: در رابطه با رنگ ها چطور؟

دبستانی: تجربه های مربوط به رنگ برای کسی که از زمان تولد کم بینا بوده با کسی که بعدها دچار این آسیب شده است بسیار متفاوت هستند. این دستگاه شاید تغییرات عمده ای را برای کسی که از همان ابتدا کم بینا بوده ایجاد و در نهایت ارتقای کیفی تجربه رنگ را برای او موجب گردد، اما از نظر کسی که بعد ها با آسیب بینایی مواجه گردیده این تجربه دنیای دیگری بوده و شبیه به استفاده از یک دستگاه شانزده بیتی رنگی و یا نصب کارت گرافیک روی ویندوز رایانه خواهد بود که دارای پیش فرضهای رنگی است.

نوری: پس شما با استفاده از این دستگاه قادر به تشخیص طیف های مختلف رنگ نیز بوده اید. در واقع می توان گفت که این دستگاه سیاه و سفید نیست.

دبستانی: نه. این دستگاه سیاه و سفید نبوده و به دلیل برخورداری از خروجی HD امکان اتصال آن به لپتاپ و تلویزیون نیز وجود دارد. زمانی که این دستگاه به وسایل مذکور متصل می شود دیگر نیازی به نگه داشتن باتری نخواهد بود.

در هنگام تحویل این دستگاه دو باتری به همراه آن به شما داده خواهد شد که البته یکی از این باتری ها مورد استفاده قرار می گیرد. هر یک از این باتری ها چهار ساعت شارژ داشته و بنابر این می توان پس از اتمام شارژ یک باتری از باتری دیگر استفاده نمود.

لازم به ذکر است که این دستگاه از سه قطعه تشکیل یافته که دو قطعه روی صورت نصب شده و قطعه دیگر در داخل یک کیف به شما داده خواهد شد و شما باید آن را به همراه داشته باشید. این قطعه همان کنسول دستگاه است که با دو باتری که یکی باتری شارژ و دیگری باتری اضافی است کار می کند.

نوری: حال اگر ممکن است برای ما از قیمتی که روی آن گذاشته شده بفرمایید.

دبستانی: ببینید، این دستگاه به قیمت پانزده هزار دلار به فروش می رسد. زمانی که شما آن را روی سر خود قرار داده و عینکش را به چشم می زنید و به این نتیجه هم می رسید که برای شما مفید است، در واقع با شرکت تولید کننده آن وارد قرارداد شده اید. هزار دلار را به عنوان پیش پرداخت در همان ابتدا باید بپردازید و چهارده هزار دلار باقی نیز به صورت نقد و طی زمانی معادل یک هفته تا ده روز که در حقیقت زمان مورد نیاز برای تنظیم آن با شرایط بینایی شما توسط تولید کننده است باید پرداخت شود.

نوری: خدمات پشتیبانی این دستگاه به چه صورت است؟ آیا تولید کنندگان آن در کشور های مختلف دارای نمایندگی هستند یا نه؟ البته شما در خلال صحبت هایتان فرمودید که در حال حاضر در امریکا ایالت به ایالت این دستگاه را در معرض دید نیازمندان آن قرار می دهند.

دبستانی: مرکز فروش اصلی این دستگاه فقط در کانادا واقع است. خود من توانستم با توری که آنها در امریکا برگزار کرده بودند آشنا شده و ارتباط برقرار کنم. از روزی که این دستگاه به شما فروخته می شود تا سه سال خدمات پشتیبانی یا گارانتی دارد. این دستگاه مثل موبایل یا لپتاپ شما آسیب پذیر است. ضد آب نیست و من درباره این که اگر این دستگاه برای مثال به طور اتفاقی روی میز بیفتد چه رخ خواهد داد سؤالاتی را پرسیدم و آنها گفتند که همین دستگاهی که در حال حاضر روی سر من قرار دارد چند بار از روی همین میز افتاده و هیچ آسیبی هم ندیده است.. در زمان فروش این دستگاه آن را با اطلاعات دریافت شده از وضعیت بینایی هر کار بر تطبیق داده و تنظیم می کنند.

نوری: تا کنون اطلاع حاصل کرده اید که آیا این گروه برای عرضه دستگاه تولید شده به کشور های اروپایی و آسیایی نیز سفر کرده اند یا نه؟

دبستانی: روزی که من با آنان قرار ملاقات داشتم صد و هفتاد عدد از این دستگاه فروخته شده و من نفر صد و هفتاد و یکمین، بودم که آن را امتحان می کردم.

من سؤالی در این رابطه نکرده ام. اما این شرکت وسیله ای را تولید کرده و مسلماً قصد فروش آن را نیز دارد. بنابر این در جهت تحقق این مهم تلاش های بسیاری را نیز از جمله: برگزاری تور های مختلف به تمامی نقاط دنیا خواهند نمود. در یکی از فیلم هایی که من در سایت این شرکت دیدم از صحبت های خانواده کار بر متوجه شدم که آنان سوئیسی بوده اند که یا خود برای خرید این دستگاه مراجعه نموده و یا این که تولید کنندگان آن به منظور فروش آن به سوئیس هم رفته اند.

نوری: همان گونه که فرمودید، این دستگاه دارای باتری هایی است که هر یک چهار ساعت شارژ نگه می دارند. بنابر این اگر در محیطی باشیم که شارژ مجدد باتری ها ممکن نباشد، می توانیم آن را به مدت هشت ساعت مورد استفاده قرار دهیم. همچنین فرمودید که این دستگاه با اتصال به دستگاه های دیگری نظیر رایانه و تلویزیون نیز قابل شارژ است.

ذبستانی: بله. شما می توانید باتری اضافی را با هزینه نود دلار خریداری نمایید. این دستگاه به شما امکان بزرگنمایی تصاویر را تا چندین برابر اندازه اصلی خواهد داد. شما می توانید در جایی بنشینید و تصاویر مورد نظر خود را تا زمانی که بتوانید کاملاً روی آن متمرکز شوید بزرگ نمایید. زمانی که شما این دستگاه را برای اولین بار روی سر خود قرار می دهید و هیچ اقدامی هم برای بزرگ نمایی تصاویر انجام نمی دهید، با استفاده از همان تنظیمات اولیه ای که تولید کننده روی آن اعمال کرده بسیاری از چیز ها را خواهید دید. شما خیلی از جزئیات را می بینید. جزئیات بسیار برای شما قابل فهم خواهند شد. این امر برای من بسیار مهم تر از امکان بزرگ نمایی دستگاه بود. البته وقتی هم که تصاویر را بزرگ کردم تأثیر بهتری را در کیفیت بیناییم احساس نمودم اما این که توانستم تصاویر را با وضوح بالا تر ببینم بسیار برایم اهمیت داشت. در ضمن باید به این نکته هم اشاره کرد که شما به هیچ وجه نمی توانید برای بار اول این دستگاه را در زمانی طولانی مورد استفاده قرار دهید. زیرا دچار سر درد خواهید شد. این مطلب را خود نمایندگان شرکت نیز به من گوشزد نمودند. البته خود نیز پس از کنار نهادن این دستگاه سر درد شدیدی گرفتم. نمایندگان شرکت به من گفتند که در هفته اول روزی یک و در هفته دوم روزی دو ساعت می توانم از دستگاه استفاده نمایم. علت هم این است که اولاً شما حتی اگر بخواهید یک ذره بین را نیز مورد استفاده قرار دهید باید این کار را به طور تدریجی انجام دهید. ثانیاً وقتی شما با استفاده از این دستگاه چیزی را در مقابل چشم خود می گیرید مغز این گونه درمی یابد که آن چیز به شما نزدیک است. حال آنکه این دستگاه شیء مورد نظر را بزرگ نمایی می کند. یعنی دو عمل کاملاً مخالف هم در مغز شما انجام می پذیرد. بنابر این بدن شما هم برای هماهنگی با این دستگاه به زمان نیاز دارد. در عین حال من فردی را در جلسه دیدم که خود را با این دستگاه منطبق نموده و در تمامی مدت جلسه مشغول به استفاده از آن بود.

نکته بسیار بسیار جالبی که در این دستگاه دیده می شود تفاوت فاحش کیفیت نور در آن با کیفیت نور در محیط به شکل عادی است. تصور کنید که دارید از پشت یک دوربین فیلم برداری به محیط می نگرید. مسلماً میزان دریافت نور از این دوربین با چشم شما دارای کیفیتی بسیار متفاوت تر خواهد بود.

متأسفانه من فراموش کردم که بپرسم کیفیت تصویر در شب چگونه خواهد بود. به نظرم این دستگاه به نسبت چشم معمولی در شب قادر به دریافت و تحلیل تصاویر بیشتری خواهد بود. علت هم این است که این دستگاه علاوه بر تمامی مزایایی که ذکرشان رفت مجهز به تنظیم نور محیط هم بود.

نوری: اگر توضیحات بیشتری هم دارید که گمان می کنید بتواند برای دوستان مفید تر واقع شود برای ما بفرمایید.

دبستانی: به طوری که من در این یک سال اخیر متوجه شده ام این دستگاه و دستگاه دیگری که به تازگی در یکی از ایالات امریکا تولید شده گام بسیار مهمی در راستای تولید محصولاتی به شمار می رود که در رابطه با چشم تولید شده و می شوند. دستگاه دوم کاملاً یک چشم به حساب می آید. به طوری که این شرکت هم اعلام کرده طولی نخواهد کشید که محصولات جدیدتری نیز وارد بازار گردند.

من داخل پرانتز باید مطلبی را خدمتتان عرض کنم و آن اینکه دستگاهی که از آن سخن رفت، به هیچ وجه پس گرفته نمی شود. سه سال گارانتی دارد و آن گونه که فروشنده آن که به هیچ وجه شبیه به سایر فروشنده های مرسوم نبود به من می گفت، تنها یک بار این دستگاه از یک کار بر پس گرفته شده است. علت هم این بوده که او به دلیلی دچار حادثه ای نا خوش آیند شده که موجب از دست رفتن بینایی باقی مانده اش گردیده. بنابر این مجبور به پس دادن دستگاه شده زیرا حتی یک بار هم نتوانسته آن را مورد استفاده قرار دهد.

نوری: پس در واقع گارانتی این دستگاه فقط برای تعمیر آن در نظر گرفته شده.

دبستانی: ببینید، اگر شما ضربه ای به این دستگاه نزنید یا کار خاصی با آن نکنید که موجب آسیب رسیدن به آن شود، شرکت برطرف نمودن تمامی اشکالات موجود را بر عهده خواهد گرفت. وقتی من از آنان پرسیدم که پس از سه سال برای این محصول چه تدبیری اندیشیده اند، آنان پاسخ دادند که ما هنوز در مرحله آزمون و خطا هستیم. به همین دلیل هم هنوز نمی دانیم که چه اتفاقی برای دستگاه بعد از این مدت خواهد افتاد. این دستگاه هنوز سه سال نیست که مورد استفاده کار بران قرار گرفته. لذا باید ببینیم که واقعاً پس از این مدت چه رخ خواهد داد. یکی از بیشترین کاربرد های این دستگاه برای کسانی است که دارای دید خوبی در اطراف هستند. این دستگاه بسیار به درد این افراد می خورد.

نوری: در اصل شاید بتوان گفت که این دستگاه دامنه یا بهتر بگوییم میدان دید افراد کم بینا را افزایش خواهد داد.

دبستانی: اتفاقاً این دستگاه به هیچ وجه میدان دید را افزایش نمی دهد. بلکه قدرت تشخیص شما را برای دیدن جزئیات بیشتر می کند. به عبارت دیگر این دستگاه وضوح تصویر بیشتری را به کار بر ارائه می دهد.

نوری: خب، بسیار تشکر می کنیم از شما که وقت گذاشتید. امیدواریم که روز به روز در زمینه تکنولوژی های مربوط به چشم پزشکی دست آورد های بهتر و نوین تری را داشته باشیم. نیز امیدواریم علم پیشرفت های بیشتری کرده و ما قادر به دیدن دنیای بیرون از دنیای سیاه نابینایی شویم.

از نفا بخاطر ارسال این اطلاعات با ارزش کمال تشکر و قدردانی دارم.
دوستان این شرکت بتازگی با ما ارتباط و تماس کاری برقرار کرده پس شاید هنوز نحوه تعامل بهینه با نابینایان را به درستی تجربه نکرده است.
پس خواهش میکنم که در ابراز نظر بگونه ای برخورد نکنیم که تصمیم به کاهش یا عدم ارسال مطالب علمی ارزشمند بگیرد.
موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید