خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
بخش دوم تایپ فارسی ارگونومی تایپ

سلام دوستان امیدوارم که همیشه خوب باشین دوستان و عزیزان  در اینجا تصمیم گرفتم که موضوع  تایپ برای سیستم  را ادامه بدم و در ادامه ی مطلب قبلی  یعنی  مطلب

شیوه صحیح نشستن و حالت درست دست‌ها در هنگام تایپ؛ ارگونومی تایپ

به خود تایپ بپردازم  هرچند در خود تایپ هم به این مطالب  اشاره شده اما من پست قبلی را جدا با هم به اشتراک گذاشتم  من سعی میکنم که تمامی مطالبم را  درباره ی تایپ  ده انگشتی در چند پست با هم مرور کنیم ضمنا شاید در این مطالب  نکاتی تکراری باشد اما یقینا تفاوتهایی دارد  زیرا این مطالب از منابع گوناگونی  گرد آوری شده  است  خب این هم بخش دوم  یعنی آموزش تایپ فارسی

پیشگفتار

کامپیوتر در زندگی امروز ما اهمیت و جایگاه خاصی پیدا کرده است و نیاز به استفاده از آن و برنامه های کاربردی بیشتر احساس می شود.

در این میان، تایپ کردن از موارد ضروری است که اغلب مردم در این قسمت دچار مشکلات زیادی هستند.

در این سری آموزش قصد دارم آموزش تایپ به زبان شیرین فارسی را به شما آموزش دهم. اکثر ایرانی ها در تایپ فارسی مشکل دارند و همواره باید از یک تایپیست کمک بگیرند.

این جزوه، جزوه ای مقدماتی بوده و به شما اصول تایپ و تایپ با سرعت معمولی (70 کلمه در دقیقه) را آموزش می دهد.

فصل اول: مقدمات

* میز مناسب: میزهای موجود دارای یک یا چند کشو می باشد که کاربر می تواند وسایل خود را در آن ها قرار دهد. ارتفاع استاندارد این میزها به طور معمول بین 70 تا 72 سانتی متر است. شما می بایست میزی را انتخاب کنید که دارای شرایط مناسبی برای نشستن شما باشد و شما بتوانید به راحتی تایپ کنید.

* چراغ مطالعه: می توانید از یک چراغ مطالعه برای مشاهده متن مورد نظر استفاده کنید. این نور باید از سمت راست و با زاویه مایل بتابد و نباید آن قدر شدید باشد که دید شما دچار اشکال شود.

* صفحه کلید: از صفحه کلیدی استفاده کنید که کلیدهای درشتی و در عین حال نرمی داشته باشد تا بتوانید به راحتی تایپ کنید. صفحه کلید نباید در ارتفاعی بالاتر از میز کار باشد. به عبارت دیگر، صفحه کلید باید دقیقاً روی میز کار و رو به روی صفحه نمایش باشد. در این حالت نباید زاویه بین بازو و ساعد در هنگام تایپ از نود تجاوز کند. هر دو مچ کاملاً به موازات هم روی صفحه کلید به نحوی قرار بگیرد که هر یک سهمی از صفحه کلید را به گونه ای مساوی تقسیم کند. بهترین حالت برای صفحه کلید آن است که کمترین زاویه را داشته باشد. هنگام تایپ کردن فقط انگشتان شما با صفحه کلید در ارتباط است و مچ دست شما با جایی در تماس نیست.

* نور صفحه نمایش: نور صفحه نمایش را بر روی حالتی قرار دهید که نور و روشنایی کمی داشته باشد تا چشم دچار خستگی نشود.

* نرم افزار: شما می توانید از نرم افزارهای مختلفی استفاده کنید. ما در این جا نکات و روش های ورد 2007 را آموزش می دهیم ولی شما می توانید از Wordpad و یا Notepad استفاده کنید.

* برای درشت کردن فونت می توانید از منوی بالای Office استفاده کنید.

* برای Zoom کردن می توانید از کلیدهای ترکیبی Ctrl و اسکرول موس استفاده کنید و یا از منوی زیر Office استفاده کرد.

برای شروع تایپ اولین کار اینست که با ساختار صفحه کلید آشنا شوید .

1- کلید های عددی یا numeric :با روشن کردن کلید numlock  می توان با این سری از کلیدها کار کرد. این کلیدها در تایپ فقط در صورتی به کار می آیند که بخواهیم اعداد زیادی را پشت سر هم تایپ کنیم.

2-کلید های ویرایشی : برای حذف، قرار دادن و یا رفتن به صفحات قبل و بعد و یا اولین و آخرین صفحه به کار می رود و در تایپ سرعتی زیاد کاربرد ندارد ولی در تایپ های دقتی به کار می آیند.

3- کلید های حرکتی (Arrow Keys  ) برای جابجایی روی متن استفاده می شوند.

4- کلید های عملیاتی (function keys ) : هر یک از این کلید ها در نرم افزار های مختلف و ویندوز کاربرد خاصی دارند. مثلاً کلید F1 راهنمای Word را باز می کند.

5- کلید ((Back space  مکان نما را به محل قبلی حرکت می دهد و کاراکتر های سر راه را پاک می کند .

6-کلیدTab : حرکت پرشی انجام می دهد .یعنی مکان نما را به اندازه یک اینچ (27/1 سانتی متر) حرکت می دهد.

7- کلیدEnter  : برای ایجاد سطر جدید و انتقال مکان نما به سطر بعدی و  ایجاد پاراگراف جدید استفاده می شود.

8- کلیدCaps Lock  : با فشردن کلید، چراغ آن روشن شده و در هنگام تایپ لاتین، کلیه کاراکترها به صورت بزرگ تایپ می شود.

9- کلیدهای Alt. Shift. Ctrl : : از این کلیدها به عنوان کلیدهای ترکیبی نام می برند زیرا هیچ کدام به تنهایی کاربرد ندارند ولی با کلیدهای دیگر معنا پیدا می کنند. مثلاً با گرفتن کلید Shift و زدن کلید «ا»  حرف به صورت «آ» چاپ می کند. با کاربرد این کلیدها در آینده آشنا می شویم.

10- کلید Spase  : این کلید برای ایجاد فاصله به کار می رود و با فشردن آن مکان نما یک کاراکتر به جلو می رود. بقیه کلیدها برای تایپ کاراکترها به کار می روند.

نحوه قرارگیری انگشتان

انگشتان اشاره خود را بر روی F و J قرار دهید. این دو کلید دارای دو برجستگی می باشند که انگشتان سبابه ما بر روی آن ها قرار می گیرند.

انگشتان شَست وظیفه زدن کلید Space را بر عهده دارند. فقط سعی کنید از هر دو انگشت استفاده کنید تا انگشتانتان خسته نشود.

تمرینات سری اول:

بس – تا – من – کت – کم – شب – شتاب – سینما – سیما – مینا – سام – ما – شنا – کاما -نما -کما – شما – بابا – بت – تب – نی – شش – کک – تنم – بیش – تن – سیم – یک – یکی – شیک – مین – بیم – تیم – کتاب – شک – کک – مامان – سس – مکتب – کتابت – شاسی – کش – تاب – شمشک – کشمش – تنش – کشش – شب – کباب -کتان – متان – منان – بنان- بتان – شکییا – شبان – تکبان – مکش – شکم – شبستان – شکیبا – ساسان – تینا – تمشک – آسان – انگشتان – بایگانی – گلابی – گیتی – مالش- نان – آب – شام – سام – سیاست – کیاست – تابستان – شایان –  مات – ملت – مملکت -تابستان -تلاش- بال – شبنم – شب – کمال – کمان – سیمین – شکلات- شکیل – تشکیل – لباس – تمام – شمیم -نیک – آسیاب – لامپ -کام – گلاب -گلشن – کامیاب – تابامن – سلام – کتلت -سیمان – آبی – کبک – کیک – مکان – کمان – سامان – یاسمین- یاسمن – میان – کمک – سیمان – کشمکش – کمکم – کن – بیان – بناب – بابک – بیک – بک – تاب – تکان -تک تک- تب – مشتی – مستان – شمسی – شمس- سامان – شباب- ساک – کاک – آب – آل -آش – آبان – آبی – آسمان – آنان – آیا- آسان- سیستم – کمیاب -نایاب- بیا – شب – کم -کاسب – آمل – بابل – تابان – بینا -منت – آشنا – تمنا- شام – سینی – کتاب – بال – کال – سبب- مسبب- شامل – کامل – کلک – ملک – میل – مبل – تمام -نمام – کابل -میل -سیاست- آشنایان-آسیاب – شکیل – شامی – کاتب – مشکاتی -سیب – شکم- تشکیل – تشکیلات – آسیابان- آتش – مشت – سبیل – کلم – کمال

تمرین دوم

ماشین ما یشمی است. مسلمانی مسلک تکامل است . مسلمان سمبل متانت است. مکان سینما مناسب نیست. کتاب شما امسال آسان است. ایشان آشنای اسیابان است.کت شما آبی است. من با شما آشتی می کنم. سبیل شما لاتی است. لباس شما ناتمام است. بلای آسمانی. من نمی بینم. بینش ما کامل نیست. این سیب کال است.
نکته1: به هنگام تایپ سعی کنید همواره به متنی که تایپ می کنید نگاه کنید.

نکته 2: به صفحه کلید و صفحه نمایش تا حد ممکن نگاه نکنید.

نکته 3: سعی کنید انگشتان شما در تمام مدت در یک سطح قرار گیرند.

نکته 4: برای زدن نقطه از انگشت انگشتری دست راست استفاده کنید.

نکته 5: برای زدن نیم فاصله (مانند می شود) از کلیدهای ترکیبی Shift+Space استفاده کنید.

نکته 6: همان گونه که گفته شد برای زدن (آ) از کلیدهای ترکیبی ا Shift+ استفاده کنید.

نکته ی هفتم در هنگام تایپ نباید دستها به میز و کیبورد بچسبد زیرا دست و انگشت  اولا خسته میشود و دوما  چون هنگام تایپ دستها به میز و کیبورد چسبیده  شده دستها نمیتوانند به راحتی بر روی کیبورد بلغزد  پس باعث کندی تایپ میشود  برای تایپ خوب با سرعتی بالا  باید دست بر میز و کیبورد عمود باشد تا هم از خستگی دستها جلوگیری شود و هم دستها به راحتی بتوانند بر روی کیبورد بلغزند

نکتهی هشتم  شاید در اوایل تایپ حرکات تایپ کند باشد  و جای دکمه های کیبورد را به راحتی پیدا نکنیم یا اشتباهی بزنیم  حروف را اما رفته رفته به چنان سرعتی میرسیم که غیر قابل تصور است

امیدوارم که مورد پسند قرار گرفته باشد راستی نظر فراموش نشه  در پست بعدی نیز دوباره به همین موضوع و قسمتی دیگر میپردازم

 

 

 

 

۱۰ دیدگاه دربارهٔ «بخش دوم تایپ فارسی ارگونومی تایپ»

سلام خواهش ممنونم که به اینجا سر زدی و از روی بزرگواری باعث دلگرمی و تلاش بیشتر میشی من شک ندارم که دارم پیش بزرگانی چون سرکار درس پس میدم و شک ندارم که از بیشتر چیزهایی که میگذارم آگاهین اما در اینجا میگذارمشون تا شاید برای کسی هرچند اندک مفید باشه و به کار بیاد اما باز هم از حضورت ممنونم

سلام و درود بر هادی خان مرسی بابت این پست ئ مرسی بابت آموزش کامل و جامعت واقعاً که پر از نکته بود و ببخشید که پست قبلی شما را در این خصوص ندیدم بازم مرسی بابت این پست و در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

دیدگاهتان را بنویسید