خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

پاسخ به برخی شبهات و انتقادات از مجامع عمومی انجمن موج نور اصفهان

 

همانطور که در پست های قبلی هم به اطلاع رسید انجمن موج نور اصفهان مجامع عمومی و فوق العاده ی خود را با اطلاع رسانی قبلی در تاریخ پنج شنبه 8 مهر بر گزار کرد و هیأت مدیره و باز رسین جدید خود را با رأی اعضاء شناخت.

اما انتقاداتی نسبت به بر گزاری مجامع مطرح شده که ضمن تشکر از منتقدین محترم نکاتی را فقط برای آگاهی اعضای محترم انجمن مطرح می کنیم

  1. ما همیشه و در همه جا آماده ی شنیدن پیشنهادات و انتقادات سازنده ی شما دوستان ارجمند هستیم.
  2. توجه داشته باشید که انجمن ها متعلق به هیأت مدیره ها و بازرسین نیستند و این اعضای انجمن ها هستند که صاحبان اصلی انجمن ها هستند و می توانند و حق دارند اعضای هیات مدیره و مسوولین دیگر را انتخاب کنند.
  3. اما اینکه چرا مجمع عمومی انجمن موج نور به جای خرداد ماه در مهر ماه بر گزار شد؟ اولاً این موضوع با اجازه و اطلاع مرجع صادر کننده ی پروانه (استانداری) انجام شد و ثانیاً ما قصد بر گزاری مجمع در خرداد ماه را داشتیم اما هر بار با عدم حضور عده ای از اعضاء مواجه می شدیم مثلاً در خردادماه دانش آموزان و دانشجویان نمی توانستند در آن شرکت فعال داشته باشند یا بعداز ماه رمضان و بعد هم مسافرت های مختلف مانع حضور همه ی افراد بود و مطمئناً ما قصدمان حضور حد اکثری اعضا است؛ ثالثاً این یکی از مشکلات اساس نامه است که قصد داشتیم  با تغییر اساسنامه درصورت تصویب در همان مجمع اصلاح کنیم.
  4. اینکه گفته شده بود چرا گزارش انجمن از طریق Power point ارائه شده است؛ باید گفته شود که از انجمنی که عنوان علمی، فرهنگی دارد و همگان را به استفاده از رایانه ی عادی توصیه می نماید، ارائه گزارش عملکرد سالیانه، آن هم به صورت سنتی شاید صحیح نباشد.ما همه ی اعضای انجمن را به استفاده از تکنولوژی ترغیب می کنیم و ارائه این گزارش به این صورت هم به همین دلایل انجام گرفته است. ضمناً این گزارش ها همواره به صورت مستند (با عکس، فیلم و صدا) قابل استناد است. به عنوان نمونه اگر در جایی گفته شده فلان جلسه تشکیل شده قسمتی از صدای جلسه آمده و اگر گفته شده کتاب بهمان تألیف شده قسمت کوتاهی از آن آمده است. در هر زمان هم که نیاز باشد می توان متن لازم را از آن استخراج کرد و در سایت ارائه نمود؛ نکته ی دیگر اینکه هر یک از اعضای انجمن موج نور در هر زمان که بخواهد می تواند به متن و Power point آن دست رسی داشته باشد و در مورد بند بند آن از هیأت مدیره توضیح بخواهد و در پایان هم اینکه در اساس نامه به شیوه ی ارائه ی گزارش و ارائه کننده ی آن هیچ اشاره ای نشده است.
  5. اما اینکه چرا گزارش مالی را بازرسین نخواندند یا آنها در تهیه ی آن چه نقشی داشتند؛ اول اینکه این گزارش به صورت کتبی توسط بخش مالی تحت نظارت بازرسین انجمن تهیه شده بود و مطمئناً به تأیید بازرسین هم رسیده بود و متن کتبی آن نیز در اختیار بازرسینی که درخواست مطالعه ی دقیق آن را داشتند قرار گرفته است و هر یک از اعضا هم که بخواهند می توانند آن را مطالعه نمایند؛ در مورد قرائت آن هم باید بگوییم در اساس نامه هیچ اشاره ای به قرائت کننده نشده و در ضمن تقسیم کار های جلسه ی مجمع عمومی، در جلسه ی هیأت مدیره با حضور بازرسین در تاریخ 7 مهر تصویب شده بود.
  6. در مورد تعداد اعضای انجمن، اگر کسی کارت عضویت انجمن را در یافت کرده باشد و آن را با پرداخت حق عضویت برای مدت یک سال تمدید کرده باشد ،عضو رسمی انجمن محسوب می شود و می تواند در جلسات شرکت کرده، رأی نیز بدهد و یا در تصمیم گیری ها شرکت نماید. اما اگر کسانی عضو انجمن باشند و حتی کارت عضویت هم گرفته باشند و از خدمات انجمن هم استفاده کنند، ولی حق عضویت سالیانه را نپرداخته باشند و کارت خود را تمدید نکرده باشند، نمی توانند در جلسات رسمی انجمن با حق رأی شرکت نمایند. بنابر این اعضایی حق ارائه رأی در جلسه ی مجمع را دارند که حق عضویت سالیانه که مبلغ 2000 تومان است را پرداخت کرده و کارت خود را تمدید کرده باشند. ضمناً اگر فردی برای تمدید کارت عضویتش امکان پرداخت این مبلغ اندک را هم نداشته باشد فقط با مراجعه و تمدید کارت امکان بهره مند شدن از حق رأی را خواهد داشت.
  7. در مورد هیأت رئیسه و شرط سنی برای رئیس آن هم ما اصراری بر آن نداشته ایم و نداریم و چون در مجمع عمومی مطرح شد و اعضای مجمع نیز آن را تصویب کردند ما نیز آن را پذیرفتیم، به هر حال ضمن احترام به نظر مطرح شده، در این بخش نظر جمع برای انجمن اعتبار دارد .
  8. در مورد فراهم کردن وقت و امکان اظهار نظر اعضاء در مجامع عمومی اطاعت می کنیم و سعی خواهیم کرد در جلسات بعدی به این مهم عمل کنیم و همان طور هم که در جلسه هم مطرح شد، در صورتی که با تغییر اساس نامه بتوان امکان بر گزاری انتخابات به صورت الکترونیکی را فراهم نمود، مطمئن باشید مشکل عدم شناخت کاندیدا ها توسط اعضاء بر طرف خواهد شد؛ چرا که در آن صورت هر کاندیدا می تواند رزومه و برنامه های خود را جهت اطلاع ارائه نماید و رأی دهندگان نیز می توانند آن را مطالعه کنند و با دید باز و فراغ بال تصمیم بگیرند. اگر کسی عضو انجمن باشد و نداند که چه کسانی عضو هیأت مدیره هستند و چه افرادی بازرسین انجمن می باشند و در طی دو سال سعی در شناخت حد اقل اسمی آنان نکند؛ فکر نمی کنم گناهی متوجه هیأت مدیره باشد.
  9. در رابطه با این که مجمع عمومی عادی ناگهان به فوق العاده تبدیل شد نه این طور نیست و این دو مجمع اگر چه در یک روز بر گزار شده، ولی همان طور که در اطلاع رسانی ها هم ذکر شده است؛ در دو ساعت مختلف این اتفاق افتاده و این روش در انجمن های عادی هم که رفت و آمد برای اعضایش آسان است متداول است، چه رسد به نابینایان و کم بینایان که باید از رفت و آمدشان کاست. تغییرات اساس نامه هم فقط و فقط برای پویا تر شدن انجمن و فراهم کردن رفاه بیشتر برای اعضاء و ارتقای سطح آگاهی های اعضاء انجام خواهد شد و بدون موافقت دو سوم حاضرین در مجمع و تأیید استانداری و وزارت کشور اجرایی نخواهد شد.
  10. انجمن موج نور نمی تواند قبل از این که مسائل در انجمن مطرح گردد به آن در فضایی غیر از فضای رسمی انجمن پاسخ دهد و مایل به ادامه ی این نوع سؤال و جواب به این شکل هم نیست.

 در پایان امید واریم که در جلسات آتی شاهد حضور حد اکثری و اظهار نظر ها و انتقادات و پیشنهادات در همان جلسات باشیم.

به امید روز های روشنتر.

۲ دیدگاه دربارهٔ «پاسخ به برخی شبهات و انتقادات از مجامع عمومی انجمن موج نور اصفهان»

سلام و با آرزوی موفقیت برای شما.
اینجانب عضو نیستم ولی خواستم درباره نکات دو و پنج و ده حرف بزنم.
نکته دو یک شعار یا یک تعارف است که میتوان چنین برداشت کرد که هیأت مدیره ها و بازرسین از اعضای انجمن نیستند.
همه اعضای یک انجمن از هیأت مدیره و بازرسین گرفته تا اعضای اصلی و افتخاری صاحبان اصلی انجمنها هستند.
در صورتی که هیأت مدیره یک انجمن خودسرانه و بدون دعوت از تک تک افراد برای فعالیت، پیش برود آن انجمن موفق نخواهد بود.
نکته پنج. در بیشتر انجمنها بازرسین فقط به خاطر اعتمادی که به هیأت مدیره دارند و یا بخاطر دادن امتیازاتی به آنها از طرف هیأت مدیره، شانه از زیر بار مسئولیت خالی میکنند و تقریبا بود و نبودشان چندان فرقی نداره.
از نظر من برای شفاف سازی اعضا میبایست بازرسین گزارش مالی رو میخواندند. آن هم بازرسینی که با وجدان کامل منافع جمع رو در نظر میگیرند که حتما هم همینطور است.
و اما نکته ده و آخر. آیا این فرمایش شما در اساسنامه یا آییننامه آمده که قبل از طرح شدن مسائل در خود انجمن نباید جایی دیگر طرح شود؟ و چه کسی مایل نیست که به این سوال و جوابها ادامه دهد؟ این حرف از طرف همه اعضا گفته شده؟
چون خودتان فرمودید که اعضای انجمن صاحبان اصلی هستند. سپاس

درود بر شما،
اولاً تشکر از این که با اینکه عضو انجمن نیستید با توجه کامل این پست را مطالعه کردید؛
ثانیاً در مورد اینکه اعضای مجمع عمومی صاحبان انجمنند، واقعاً این شعار نیست؛ اعضای هیأت مدیره و بازرسین هم چون از اعضای انجمن هستند بنابر این آنها هم سهمی در انجمن دارند و فقط به خاطر اعتمادی که به آنها شده باید برخی تصمیمات را از طرف اعضا بگیرند؛ نکته ی دیگر اینکه فقط مدیر عامل انجمن را می توان از بیرون انجمن انتخاب کرد.
ثالثاً در مورد باز رسین از آنجایی که در اکثر انجمن ها چون اعضا و هیأت مدیره ها به خاطر دلشان و برای رسیدن به هدف مشترکی کار می کنند معمولاً خلاف جدی و عمدی رخ نمی دهد که بازرسین مجبور به استفاده از حقی که بر عهده یشان گذاشته شده بشوند اما اگر چنین اتفاقی رخ دهد مطمئن باشید آنها به وظایفشان عمل خواهند کرد؛ اتفاقاً در اکثر انجمن ها بازرسین هم پای اعضای هیأت مدیره و در برخی موارد بیشتر از آنان خود پیگیر اموری هستن که انجمن برای رسیدن به آن هدف تأسیس شده است؛ مطمئن باشید بازرسین با حواسی جمع و موشکافانه بر فعالیت های انجمن نظارت می کنند اما دلیلی ندارد همه این نظارت ها و تذکرات در سایت ها و گروه ها و کانال ها علنی شود؛ اگر هم خلافی یا اتفاقی رخ دهد که نیاز به دخالت بازرسین باشد راه های قانونی دارد که بازرسین باید با توجه به آنها تصمیم بگیرند و عمل کنند. در مورد خواندن گزارش مالی توسط بازرسین در صورتی که مجمع عمومی چنین در خواستی داشته باشد از نظر انجمن اشکالی وجود ندارد.
رابعاً در مورد آخرین مطلبی که گفتید؛ باید بگوییم که اعضاء با رأی خود برخی از وظایف و تصمیم گیری ها را بر عهده ی هیأت مدیره و بازرسین می گذارند و آنها می توانند تصمیماتی بگیرند که نیازی نیست برای هر کدام از آنها مجمع تشکیل داد؛ نکته ی بعد هم اینکه اگر هر انجمنی بخواهد مسائل خود را در سایت هایی که وظیفه ای دیگر بر عهده دارند بنویسند که فعالیت های آن سایت و … را تحت شعاع قرار داده اند و ضمناً راه های دیگری برای طرح این گونه بحث ها هست که بدون مزاحمت برای وقت دیگران به آنها پاسخ داد و تصمیمات لازم را اخذ نمود. در پایان ضمن تشکر مجدد از جناب عالی به اطلاع می رسانیم اعضای انجمن موج نور می توانند از طریق پست الکترونیکی
Mojenoor84@gmail.com
یا تلفن ۰۳۱۳۶۶۸۷۰۳۳ هر روز به جز روز های تعطیل روز های زوج از ساعت ۱۶ تا ۱۸ و روز های فرد از ساعت ۱۲ تا ۱۴
یا شماره فاکس ۰۳۱۳۶۶۹۲۰۱۴
با ما در ارتباط باشند و مطمئن باشند که نظرات آنان برای ما محترم و با ارزش است. از همه ی کسانی که نسبت به انجمن موج نور لطف دارند تشکر کرده از اینکه قدری طولانی نوشتیم و وقت با ارزشتان را گرفتیم پوزش می طلبیم.

دیدگاهتان را بنویسید