خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

گزارش موسسه رفاه نابینایان شهرستان سقز از شرکت در همایش جامعه بینا شهروند نابینا

درود بر دوستان گرامی گوشکنی

همایش جامعه بینا شهروند نابینا با موضوع نقش تشکلها در بهبود کیفیت زندگی نابینایان و کم بینایان روزهای 23 و 24 آذر ماه 95 در دانشگاه کاشان و به همت جامعه نابینایان کاشان و دانشگاه آن شهر و با حضور دانشجویان، اساتید، دانش پژوهان و نمایندگانی از سی تشکل نابینایان کشور برگزار شد.
دو نفر از اعضای هیئت مدیره موسسه رفاه نابینایان شهرستان سقز نیز به نمایندگی از موسسه در همایش حضور یافتند.
روز اول همایش پس از مراسم افتتاحیه در دو پنل هشت نفر از سخنرانان به ارائه مقالات خود پرداختند. روز دوم همایش نیز ارائه طرح جامع توانمند سازی نابینایان و کم بینایان از سوی شبکه تشکلهای کشور، بایدها و نبایدهای تشکلهای مربوط به افراد با آسیب بینایی و همچنین مراسم اختتامیه را داشتیم. در پنل بایدها و نبایدها نمایندگان تشکلهای شرکت کننده به بیان دیدگاه های خویش در ارتباط با چالشها و راهکارهای پیش روی سازمانهای مردم نهاد مربوط به نابینایان پرداختند. در این بخش آقایان سید سردار جعفری و ناصر سرگران از طرف موسسه رفاه نابینایان شهرستان سقز بر موارد ذیل تاکید داشتند.

1. اصلاح و بازبینی مجدد اساسنامه سازمانهای مردم نهاد مربوط به نابینایان
با توجه به ابهام در ساختار و تغییر برخی رویکردها به ویژه در یک دهه اخیر ضرورت اصلاح اساسنامه تشکلهای نابینایان احساس میشود. از اینرو مشخصا این پیشنهاد مطرح شد که همه تشکلها اساسنامه های خود را به شبکه تشکلها ارسال دارند و با یک کار کارشناسی شده و بررسی تمامی اساسنامه ها و با در نظر گرفتن تحولات یک دهه اخیر اساسنامه الگو جهت هماهنگی هرچه بیشتر کلیه تشکلهای نابینایان کشور پیشنهاد گردد.
2. ارائه برنامه راهبردی مشخص و هماهنگ جهت اجرا
فقدان یک برنامه هماهنگ و منسجم از چالشهایی است که بسیاری از تشکلهای نابینایان کشور با آن مواجه هستند. پیشنهاد گردید که اول هر سال نمایندگان سازمانهای مردم نهاد مربوط به نابینایان برنامه های خود جهت اجرا در یک سال را تعیین و در پایان سال نیز با ارائه گزارش سایر تشکلها را از تجربیات و روند اجرای برنامه ها آگاه سازند.
3. توجه به امر آموزش
آموزش اعضای تشکلها خلای است که سازمان بهزیستی کشور نیز آنگونه که باید بدان نمی پردازد. از اینرو، ضروری است که خود سازمانهای مردم نهاد شرایط آموزش اعضای خویش را فراهم آورند. با توجه به ضعف اساسی اکثر تشکلهای نابینایان مناطق محروم لزوم همکاری سایر سازمانهای مردم نهاد در تهران و شهرهای بزرگتر برای تحقق این امر لازم میآید.
4. ایجاد یک شبکه ارتباطی جهت هماهنگی هرچه بیشتر تشکلها با همدیگر
از طریق ایجاد یک شبکه ارتباطی که مورد تاکید بسیاری از نمایندگان سایر تشکلها نیز بود میتوان تجربیات و اقدامات انجام شده را به اشتراک گذاشت. از طریق شبکه ارتباطی در دسترس برای مدیران کلیه تشکلها امر آگاه سازی و تصمیم گیریها و اقدامات تسریع می یابند.
5. جلب توجه حداکثری نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب لایحه اصلاحی قانون جامع حمایت از حقوق معلولین
نظر به طرح لایحه اصلاحی قانون جامع حمایت از حقوق معلولین کلیه مدیران تشکلها می بایست تلاش خود را برای هماهنگی و همصدایی هرچه بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از طریق رایزنی و توجیه آنان بکار بندند. تحقق این امر مستلزم جلسات مشترک مدیران تشکلها با نمایندگان شهر خود است تا بدین ترتیب یک جریان سازی مناسب در این عرصه را شاهد باشیم. البته این موضوع نیازمند هماهنگی و همصدایی خود نابینایان سراسر کشور در بیان کاستیها و الزامات لایحه اصلاحی است. با توجه به تخصصی بودن موضوع پیشنهاد گردید، کارشناسان حقوقی و نمایندگان نابینایان که مستقیما در جریان تصویب لایحه بوده اند ملاحظات و پیشنهادات قانونی لازم را در یک متن واحد در دسترس مدیران کلیه تشکلها قرار داده تا از این رهاورد بتوان شاهد موضع یکسان نابینایان کشور و در نتیجه همصدایی هرچه بیشتر نمایندگان ملت در تصویب یک قانون جامع حمایت از حقوق معلولین با کمترین نقصها و کاستیها باشیم. در این صورت است که نابینایان می دانند که از نماینده خود چه چیزی می خواهند و چه نکاتی را مطرح کنند و نماینده نیز می داند چه مسائلی برای جامعه نابینایان در این اصلاحیه بیشتر مورد توجه است.

امید است که موارد مطرح شده در یک فرایند عملی به نتایج مطلوبی برای جامعه نابینایان کشور بینجامد.

۸ دیدگاه دربارهٔ «گزارش موسسه رفاه نابینایان شهرستان سقز از شرکت در همایش جامعه بینا شهروند نابینا»

درود میفرستم بر دکتر سرگران عزیز و سایر اعضای محترم انجمن سقز. از آشنایی نزدیک و دیدارتان بسیار خرسند شدم. پیشنهادات مفید و مهمی را طرح کردید. از این که فکر هماهنگی و وحدت رویه بین تشکلها هستید خوشحال و سپاسگزارم. همه تشکلها باید در جهت تقویت شبکه تشکلها تلاش کنند شبکه هم باید اقدامات مقتضی و مؤثر در این جهت انجام دهد. امیدوارم همونطور که جناب معینی وعده و قولی دادند بزودی همه تشکلها بتوانند عضو شبکه شوند و نابینایان هرچه بیشتر متحد و یکپارچه شوند.
تشکر میکنم از گزارش خوبی که دادید شما زرنگتر از ما هستید امیدوارم در همه مراحل زندگی چه فردی و چه اجتماعی پیشرو و موفق باشید.

درود بر عمو حسین بزرگوار
بیشک یکی از مهمترین دستاوردهای نمایندگان موسسه ایجاد ارتباط نزدیک با دوستان فهیمی چون شما بود. ما هم منتظر عملی کردن وعده شبکه هستیم. البته کلیه تشکلها نیازمند پیگیری موضوع هستند. امید است بتوانیم نشستهای هم اندیشی بیشتری را میان تشکلهای نابینایان داشته باشیم تا مبادا هدف اصلی خود را فراموش کنیم. از شما شهروند دلسوز سپاس گزاریم که هرجا دغدغه مربوط به نابینایان مطرح است آگاهانه و مسئولانه حضور دارید. ما از برگزار کنندگان همایش خواهش کردیم که هم گزارش همایش و هم متن بیانیه پایانی را جهت اطلاع دوستان گوشکنی منتشر کنند که تا این لحظه محقق نشده است.

با سلام و هزاران درود خدمت فعالین این موسسه. من هم در این همایش به عنوان یکی از نویسندگان مقاله شرکت داشتم و افسوس که نتونستم از نزدیک با دوستان هم نوع خودم از شهر های دیگه هم صحبت بشم ولی خب در جلسه حضور داشتم و از نظرات کارشناسانه ی دوستان استفاده کردم به خصوص دکتر سرگران امیدوارم این گونه جلسات و همایش ها بتونه راه گشایی جهت هماهنگی بیشتر تشکل های مخصوص نابینایان باشد و بنظرم این همایش بهترین دستاوردی که داشت جمع شدن تعداد زیادی از تشکل های نابینایان و بحث و تبادل نظر فعالین این تشکل ها بود هرچند که بهتر بود تشکل های بیشتری از تمام استان ها حضور می یافتند تا شاید به نتیجه ای بهتر در زمان کمتر برسند به امید یکی شدن و هماهنگ شدن تمام تشکل های نابینایی در سطح کشور

با سلام و سپاس بیکران
خوشبختانه نکته ای که همه بر آن تاکید دارند هماهنگی و نزدیکی هرچه بیشتر تشکلها است. متاسفانه اغلب تشکلها به دلیل آنکه در روزهای پایانی از امکان شرکت در همایش مطلع شده بودند زمان کافی برای فراهم کردن مقدمات لازم جهت حضور را نداشتند. امید است در سالهای آینده با بر طرف کردن کاستیها همایشهای مطلوب و تاثیر گذارتری داشته باشیم.
از کامنت شما سپاس گزاریم. متاسفانه به دلیل عدم اطلاع از حضور شما سعادت دیدار نزدیک در همایش را نداشتیم.

سلام بر دوستان فهیم و فعال خودم در موسسه رفاه نابینایان سقز
از اینکه از میان تشکلهای استان کردستان به عنوان یک نماینده ی فعال و متعهد در همایش مذکور حضور آگاهانه پیدا کردید و موجبات آگاهی و اطلاع ما را از محتوای این همایش فراهم آوردید. کمال تشکر و قدردانی را دارم.
حقیقت امر این است که کاربست راهبردهایی از قبیل وحدت رویه در پیگیری امور معلولین، در میان تشکلهای کشور و اجتناب از موازیکاری و چند صدایی یکی از عناصر کلیدی در موفقیت تشکلها در دستیابی به اهداف تعیین شده می باشد.
ضمن تشکر از پیشنهادات مهم و ارزنده ای که مطرح ساخته اید، باید افزود که اجرایی و عملیاتی نمودن تمام طرح ها و برنامه ها در گرو منابع مورد نیاز به ویژه منابع مالی می باشد که تحقق هر گونه هدف و برنامه بدون تامین آن کاری پر زحمت و با سطح موفقیت پایین است.
با عنایت به این نکته ای کاش که در چنین همایش هایی که در سطح کشوری برگزار می گردد، فکری هم برای استان هایی که از لحاظ صنعتی، تجاری و اقتصادی محروم هستند و امکان جذب منابع در آنها ضعیف است. گردیده و پیشنهاد هایی مفید و عملی ارائه می شد.
باز هم حضور شما را در همایش مذکور ارج نهاده و از اینکه نتایج و وقایع آن را با ما به اشتراک گذاشتید. کمال قدردانی را داریم.
شاد باش

دکتر محمدی عزیز با سلام
از عنایت و توجه آگاهانه شما صمیمانه سپاس گزاریم. به نکات بسیار خوبی اشاره داشتید. متاسفانه برخی از تشکلهای مناطق محروم علاوه بر مشکلات مالی دانش کافی برای اداره یک تشکل را هم ندارند. در خصوص تامین منابع مالی برای پیشبرد برنامه ها و اجرایی کردن آنها تشکلهایی هستند که تجربیات بسیار خوبی دارند که میتوان از آنها بهره جست. دوستان عزیز از انجمن باران قروه نیز در همایش حضور داشتند که خوشبختانه فرصت آشنایی نزدیک و تبادل نظر با این عزیزان هم فراهم شد. در زمینه تامین منابع مالی و اشتغال زایی تجربیات ارزنده ای دارند که پیشنهاد کردم با حضور سایر تشکلهای فعال در استان نشست هم اندیشی را داشته باشیم و به تبادل تجربیات و ایده های خود بپردازیم تا از رهاورد آن به نتایج و پیشنهادات عملی برای حل مشکلات دست یابیم.

دیدگاهتان را بنویسید