خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

گزارش نشست تخصصی واکاوی نگرشهای اجتماعی و قانون گذاری پیرامون شهروندان دارای معلولیت

دوستان گرامی با سلام و آرزوی بهروزی

گزارش واکاوی نگرشهای اجتماعی و قانون گذاری پیرامون شهروندان دارای معلولیت

به همت موسسه رفاه نابینایان شهرستان سقز و انجمن جامعه شناسی ایران- واحد کوردستان یک شنبه 27 فروردین ماه 1396 از ساعت 17 تا 19 با حضور جمعی از پژوهشگران و علاقمندان در ساختمان موسسه رفاه نابینایان شهرستان سقز نشست تخصصی واکاوی نگرشهای اجتماعی و قانون گذاری پیرامون شهروندان دارای معلولیت برگزار گردید.
در ابتدای نشست ماموستا حسن فیض بخش رئیس موسسه ضمن خیر مقدم به حاضرین قطعه شعری را به مناسبت سال نو و فرارسیدن بهار خواندند. سپس پنل علمی نشست با حضور دکتر مهدی رضایی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بوکان، آقای مهدی فردیان کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران و آقای ناصر سرگران دانشجوی دکتری حقوق بین الملل دانشگاه تهران ادامه یافت.

دکتر رضایی نگرشها و مسائل پیشروی زنان دارای معلولیت جسمی را بررسی نمودند. این استاد دانشگاه با بیان مشکلات و رویکردهای مختلف که حاصل مصاحبه با تعدادی از زنان دارای معلولیت شهر بوکان بود تلاش برای خودآگاهی و هویت بخشی دوباره از سوی این افراد را مورد توجه قرار دادند. عضو انجمن جامعه شناسی ایران- واحد کوردستان با اشاره به پاره ای از نگرشهای اجتماعی و فرهنگی که جامعه را به دو بخش افراد عادی و اشخاص دارای معلولیت تقسیم می کند؛ چنین دیدگاه هایی را مورد انتقاد قرار دادند. نگرشهایی که معلولین را در سطوح مختلف زندگی با موانع بسیاری چون داشتن شغل مناسب، تشکیل خانواده و انتخاب همسر، تردد در شهر و… مواجه می سازد.

در ادامه آقای فردیان مقوله مناسب سازی شهری را مورد بحث قرار دادند. فعال حوزه حقوق معلولین در ابتدا ضمن تسلیت درگذشت چهار نفر از شهروندان سقزی در سیل اخیر چنین بلایا و رخدادهایی را یکی از عوامل افزایش معلولین در جامعه ذکر کردند. ایشان با تاکید بر این نکته که اگر برآنیم که شهروندان دارای معلولیت در جامعه به زندگی حداقلی خویش ادامه دهند؛ می بایست محیط شهری را در سطوح فیزیکی و غیر فیزیکی متناسب با وضعیت جسمانی آنان ساخت. فردیان عدم اراده و دغدغه برای متناسب ساختن فضای شهری با وضعیت جسمانی سالمندان، کودکان و معلولین را مهم ترین عامل عقب ماندگی در حوزه مناسب سازی دانستند و تلاش خود جامعه هدف برای تغییر وضعیت را لازم در این عرصه ذکر کردند.

در پایان نشست نیز آقای سرگران ضمن معرفی موسسه رفاه نابینایان شهرستان سقز و فعالیت پانزده ساله آن بر اقدامات فرهنگی و جمعی موسسه بجای اقدامات فردی تاکید نمودند. این مدرس دانشگاه هرچند از حیث کمی تعداد قوانین موجود در حوزه حمایت از معلولین را مناسب ارزیابی نمودند؛ اما فقدان ضمانت اجراهای کافی، تصویب احساسی و کارشناسی نشده قوانین، نبود نگاه جامع در عرصه قانون گذاری، موازی کاری میان نهادهای ذیربط و رویکرد جزیره ای به مسائل و موضوعات معلولین را از مهم ترین دلایل عدم اجرای قوانین مرتبط با شهروندان دارای معلولیت برشمردند.

شایان ذکر است، در پایان نشست شرکت کنندگان از نمایشگاه وسایل کمک توانبخشی و کمک آموزشی مربوط به افراد با آسیب بینایی بازدید به عمل آورده و با خط بریل و نحوه فعالیت نابینایان و کم بینایان آشنا گردیدند.

۲ دیدگاه دربارهٔ «گزارش نشست تخصصی واکاوی نگرشهای اجتماعی و قانون گذاری پیرامون شهروندان دارای معلولیت»

درود بر دوستان فعال در موسسه رفاه نابینایان سقز فعالیتها و خوشدلیهای شما را در رصد و پیگیری امور معلولین را صمیمانه ارج می نهم و توفیق شما را در این امر خداپسندانه
آرزومندم. و امیدوارم سایر تشکلهای معلولین نیز با انعکاس مشکلات و مسائل جامعه ی معلولین موجبات احقاق حقوق مدنی و انسانی معلولین را فراهم سازند.
در پناه یگانه دادار هستی شاد زیید

دیدگاهتان را بنویسید