خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

ارائه‌ی کتاب خودآموز مبانی سایت‌سازی برای نابینایان

ارائه‌ی کتاب خودآموز مبانی سایت‌سازی برای نابینایان

انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان در ادامه‌ی فعالیت‌های خود در زمینه‌ی تولید کتاب‌های خودآموز برای نابینایان و کم‌بینایان فارسی‌زبان در حوزه‌ی رایانه، این بار کتاب خودآموز مبانی سایت‌سازی برای نابینایان را تهیه و آماده توزیع نموده‌است.

به منظور آشنایی شما با این کتاب که به صورت صوتی، خودآموز و عملی ارائه شده قسمتی از مقدمه کتاب را به حضورتان تقدیم می کنیم.

 

مقدمه

سایت، فضایی برای ارائه‌ی محتوا (مثل نظرات، توانمندی‌ها، محصولات، آموزش‌ها، تبلیغات، انتقادات و پیشنهادات) در فضای مجازی وب و ابزاری بسیار مناسب برای تعامل و همکاری در سراسر دنیاست. ایجاد و کار کردن با سایت‌ها نسبتاً آسان و استفاده از آن مقرون به صرفه است. سایت‌ها می‌توانند به طور قطع در کاهش مشکلات نابینایان و کم‌بینایان در ارائه‌ی محتوا، دسترسی به محتوا، کاهش مشکلات تعامل و همکاری با دیگران و ایجاد شغل، یاری‌رسان باشند.

کتاب خودآموز مبانی سایت‌سازی برای نابینایان تلاشی است برای آشنا ساختن شما با نحوه ی اداره و استفاده از خدمات سایت‌ها  و بهره وری بیشتر از توانمندی‌های شما.

 

ساختار کتاب

مطالب کتاب به شکل زیر سازمان دهی شده است.

  • در فصل اول: با مفاهیمی مانند سایت، منابع، فضای میزبانی، برنامه‌های مدیریت سرویس‌دهنده، پروتکل‌ها و برنامه‌های دریافت پرونده و برنامه‌های ایجاد سایت و پایگاه داده آشنا می‌شوید.
  • در فصول دوم و سوم: به بحث درباره‌ی مدیریت سرویس‌دهنده CPanel، می‌پردازیم و موضوعاتی از قبیل آشنایی با CPanel، حساب های FTP، پشتیبان‌گیری، Web Disk، دامنه، افزودن دامنه، زیردامنه‌ها، بازهدایت سایت‌ها،دامنه‌های مستعار (Aliases)، ایجاد پایگاه داده‌ی MySQL، مدیریت پایگاه‌های داده با phpMyAdmin ، برون‌بری (Export) و درون‌ریزی (Import)، ایمیل، آمار و کاربران، موردبحث قرار می‌گیرد.
  • در فصول چهارم و پنجم، مدیریت سرویس‌دهنده (Direct admin) را بررسی کرده‌ایم و به بررسی مباحثی از قبیل آشنایی با Direct admin، دامنه، عملیات روی دامنه و افزودن دامنه‌ی جدید، تغییر و پارک دامنه، زیردامنه‌ها، مدیریت FTP، ایجاد حساب FTP جدید و عملیات روی حساب‌های FTP، تنظیمات حساب FTP بی‌نام (Anonymous) FTP، مدیر پرونده، سطوح و تغییر سطح دسترسی، حفاظت پوشه‌ها با رمز، نسخه‌ی پشتیبان و ایجاد و بازگرداندن آن، تغییر رمز، بررسی ورودها، ایمیل و مدیریت ایمیل و حساب‌های کاربری، ارجاع‌دهنده‌ی ایمیل، پاسخ‌دهنده‌ی خودکار، پایگاه داده و ایجاد و عملیات روی آنها، مدیریت پایگاه داده با phpMyAdmin، برون‌بری (Export)، درون‌ریزی (Import)، آمار، گزارش‌ها و اطلاعات سرور، بازهدایت سایت‌ها، سیستم پیام‌های Direct Admin و Cronjobs پرداخته‌ایم.
  • فصل ششم: که آخرین فصل کتاب نیز می‌باشد؛ به آشنایی با نحوه‌ی بارگذاری (upload) و بارگیری (download)  و مدیریت پرونده‌ها و پوشه‌ها با استفاده از Windows Explorer و Cute FTP اختصاص یافته است.

این کتاب دارای یک واژه نامه هم هست که در آن اکثر لغات به کار رفته در کتاب، همراه معنی فارسی آنها آمده است.

ذکر این نکته لازم است که تمام مباحث این کتاب توسط مؤلف نابینای آن – مهندس نصرالله رضایی – به طور عملی ارائه شده‌است؛ عبارات دیگری که همراه صحبت‌های ایشان می‌شنوید، خروجی صفحه‌خوان Jaws، نگارش‌های 17 و 18 و موتور صوتی پارس‌آوا، نگارش‌های2 و 3 است.

 

توجه در استفاده

در استفاده از این کتاب به موارد زیر توجه فرمایید:

۱. فرض ما این است که شما به کار با اینترنت   مسلط هستید. اگر اینطور نیست، می‌توانید از کتاب‌ خودآموز اینترنت برای نابینایان و کتاب تسهیل زندگی با استفاده از وب برای نابینایان، که توسط انجمن موج نور ارائه شده، استفاده کنید.

۲. سیستم عامل به کار گرفته شده در این کتاب Windows 7 نسخه ی 32 Bit می باشد.

۳. نسخه ی Internet Explorer و Mozilla Firefox به کار گرفته شده در این کتاب به ترتیب 11 و 50 می باشد.

۴. تغییر و به روزرسانی در برنامه‌های ارائه‌دهنده خدمات طراحی سایت، نرم‌افزارهای صفحه‌خوان، موتورهای صوتی، مرورگرها و سیستم عامل‌ها امری ضروری و حتمی است. بنابراین ممکن است در آینده مطابقت کاملی بین این کتاب و کار با یک سایت وجود نداشته باشد. اما آنچه مسلم است این است که شما با آموختن مطالب این کتاب و تعمیم آن، می‌توانید در هر زمان و مکانی با سایت‌ها کار کنید.

 

نصرالله رضائی حسین‌آبادی

 

برای سفارش این کتاب می‌توانید روزهای فرد از ساعت 12 تا 14 و روزهای زوج از ساعت 16 تا 18 به جز روزهای تعطیل با تلفن 03136687033 تماس بگیرید.

 

به امید روزهای روشن‌تر.

۱۶ دیدگاه دربارهٔ «ارائه‌ی کتاب خودآموز مبانی سایت‌سازی برای نابینایان»

سلام علیکم یک سوال دارم این کتاب ویندوز ده نگارش ۱ و ۲ را کی در اختیار دوستان قرار میدید
و این که به نظرم سایت را باید حضوری آموزش بدید فکر نکنم در بحث سایت ضبط کتاب مفید باشه
چون یک سری سوال و اشکال پیش میاد و کمی مشکل میشه

ولی به نظرم این کتاب بیشتر به درد کسانی میخوره که رشتشون کامپیوتر باشه
و مقداری مقدمات بلد باشند

منتظر دیگر کتاب ها هستیم
بابت پست هم متشکرم

سلام، کتاب خودآموز ویندوز ۱۰ مقدماتی چند وقتی است که آماده شده و می‌توانید آن را درخواست کنید؛ بخش پیشرفته‌ی این کتاب هم در قالب یک کتاب جداگانه در حال ضبط است. در مورد ایجاد سایت هم فکر می‌کنیم بتواند برای عموم مفید باشد؛ اگرچه کسانی که امکان تولید محتوا را دارند بیشتر می‌توانند از آن استفاده کنند. از لطف شما متشکریم.

درود، ممنون؛ قیمت کتاب ۱۲۰۰۰۰ ریال )۱۲ هزار تومان( است؛ چون ممکن است بعضی وقت‌ها تخفیفی روی محصولات اعمال شود آن را اعلام نکردیم؛ در واقع ممکن است قیمت این کتاب یا محصولات دیگر در فواصل زمانی خاصی قدری کاهش یابد.

با سلام و تشکر سوالی داشتم اینکه آیا کسی با گوش دادن با این کتاب توانایی زدن یک سایت رو پیدا میکنه
مطلب بعدی اینکه آیا از طریق فروشگاه سایت میشه سفارش رو انجام داد که ما دیگه مجبور به تماس گرفتن نباشیم

سلام، درمورد سؤال اول: همانطور که ذکر کردیم این کتاب مبانی ایجاد سایت را آموزش می‌دهد؛ مطمئناً مطالب زیادی باید آموخته شود تا کسی یک متخصص در زمینه ایجاد سایت شود؛ اما با همین مقدمات هم می‌توان وارد این عرصه شد و راهی را آغاز کرد که می‌تواند به موفقیت ختم شود. درمورد فروشگاه هم در حال رایزنی و برطرف کردن مشکلات هستیم؛ اما تا آن زمان اگر خطوط تلفنی برای سفارش محصولات اشغال بود می‌توانید نام، نام خانوادگی، نوع محصول درخواستی و شماره تماس خود را از طریق پست الکترونیکی انجمن به نشانی mojenoor84@gmail.com به ما اطلاع دهید تا اقدامات لازم انجام شود. با تشکر فراوان.

سلام.
واقعا تشکر میکنم از آموزشتون.
با اینکه میدونم امکان سایت داشتن بعیده برام فراهم بشه اما واسه اختراعم که امنیت واقعی و کاملی بتونم ایجاد کنم یکی از مطالبی که باید بلد باشم موضوعات پروتکلهاست و بنابراین حتما به کارم میاد.
خدا خیرتون بده و بهترینها رو براتون آرزومندم.

سلام اگرچه بنظرم خیلی دیر اقدام شد، از این جهت که در گذشته کار های مشابهی انجام شده بود عرض می کنم اما بجا هم بود که آموزشی جمع و شسته روفته ضبط بشه برای کساییی که امکان شرکت در کلاس های اینچنینی رو ندارن.
همینطور که خصوصیم پیشنهاد داده بودم، ترجیحا کلاسی بر مبنای خود آموز جدید تشکیل بشه خیلی مناسب تر و کار راه بندازتر خواهد بود.
با تشکر

با درود
این مسئله به دلیل تماس زیاد به انجمن است. در مورد پرسش شما، در کتاب هیچ زبان برنامه‌نویسی آموزش داده نشده است. اگر خلاصه فهرستی که در پست ارائه شده است را بررسی کنید این موضوع برایتان روشن می‌شود.
شادکام باشید.

دیدگاهتان را بنویسید