خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

همین چند وقت پیش

همین ?چند وقت پیش ملت با چوب و سنگ، سگ و گربه های بدبختو میزدن؛ ولی الان می بینیم توی خیلی کوچه ها براشون غذا میذارن کنارپیاده رو و کلی انجمن واسه نگهداریشون ایجاد شده.

?همین چند وقت پیش یکی موهاش عجیب بود، تیکه بارونش می کردیم؛ ولی الان می گیم دوست داره این تیپی باشه مدل موش چه ضرری به ما می رسونه آخه به ما چه!

? همین چند وقت پیش کسی کمربندشو پشت فرمون می بست بهش می گفتیم بچه سوسول؛ ولی الان ماشینو روشن می کنیم اول کمبربندمونو می بندیم می گیم واسه سلامتیمون واجبه!

? همین چند وقت پیش وقتی زنی متارکه میکرد بهش می گفتیم بیوه و همه میزدن تو کارش؛ ولی الان می گیم ببین چی کشیده که جداشده، امیدوارم شرایطی که میخواد رو پیدا کنه، شاید منم جای اون بودم همینکارو میکردم!

? همین چند وقت پیش می گفتیم ترکها … رشتیا … اصفهانی ها … لُرها … قزوینی ها … فلانن و براشون جوکهای آنچنانی می ساختیم؛ ولی الان می گیم همه ما ایرانی هستیم و همه ما از یک آب و خاکیم.

? همین چند وقت پیش تا همسایمون مهمونی و پارتی می گرفت زنگ می زدیم 110 و می فروختیمشون و پشت چشمی کلی هم بهشون می خندیدیم؛ ولی الان می گیم جووونن بذار تفریحشونو بکنن و میریم زنگشونو میزنیم می گیم بی زحمت ساعت 12 شب دیگه تعطیلش کنید و همسایمونم 12 نشده تعطیل میکنه!

? همین چندوقت پیش هر چرت و پرت و خرافاتی بهمون می گفتن قبول می کردیم و به دیگران هم انتقالش می دادیم؛ ولی الان هر حرفی را که می شنویم سریع می گیم منبع معتبرشو اعلام کن!

?همین چندوقت پیش واسه پرسپولیس و استقلال دست به یقه رفیق چند سالمون می شدیم؛ ولی الان می گیم چیش به من و تو میرسه ؟! کل کل می کنیم و آخرش عذرخواهی می کنیم!

?همین چند وقت پیش کسی نظرش باهامون مخالف بود هشتر و پشترش می کردیم؛ ولی الان می گیم خوب اینم نظرش اینه؛ هرکی نظرش برای خودش محترمه!

?تا چند وقت پیش روز جمعه یا تعطیلی همه ی پارک ها و پارک های جنگلی تبدیل میشدن به سفره ای از زباله های رنگارنگ؛ اما الان بیشتر مردم وقتی میخوان بساطشون رو جمع کنن که برن آشغالهاشون رو میریزن تو کیسه ی زباله و میذارن تو سطل آشغال!

?همین چند وقت پیش بچه دار که می شدیم پدر بزرگ و مادر بزرگمون سریع خواب می دیدن، یکی اومده تو خوابشونو و گفته نام بچتو فلان بذار و ما هم خوشحال می شدیم و می ذاشتیم. ولی الان می گیم، ببخشید سردلتون سنگین بوده شب، خواب ناجور دیدین!
تو دلمون میگیم، اون نام زیبای ایرانی که دلم بخواد، میذارم رو بچم!

?همین چند وقت پیش عمراً فکر نمی کردیم ملت با فرهنگی، بتونیم باشیم…
ولی داریم می بینیم که آهسته آهسته داریم می شیم!
و به اصل و سرشت و تمدن خودمون برمی گردیم!

و اینها همش از نشانه های باسوادشدن اکثریت جامعه است.
این یعنی رسیدن به گوهر مدرنیته و عبور از دوران گذار با وجود همه محدودیتها..

شاید هنوز خیلی راه مونده تا بطور کامل بافرهنگ بشیم ولی همینکه آغاز کردیم خیلی خوبه، خیلی خیلی زیاد هم خوبه!

هی نگیم مردم فلانن بیسارن
مردم ایران یعنی من، یعنی تو!

تو مطالعه کن، رفتارهای اجتماعی نامناسبت رو اصلاح کن و به منم یاد بده که همینکارو بکنم، با مهربانی؛ نه با لحنی که “تو بی فرهنگی و من باسواد و متمدن”!

مطالعه کنیم و به هم کتاب هدیه بدیم…

به امید رسیدن به انسانیت

منبع: نامشخص

۱۰ دیدگاه دربارهٔ «همین چند وقت پیش»

سلام
به نظرم این نوشته چندتا گیر اساسی داره. منبع: نامشخص! همین که نویسندۀ این مطلب هویتش مجهوله: نشون میده ایشون یعنی همین نویسنده مجهول الهویه از اون افرادیه که تو تاریکی میرقصه خخخ. خوب میدونه یا احیانا خوب میدونند چی دارند خورد ملت میدند ولی شهامت ندارند کسی اونها رو بشناسه.
عنوان بالای صفحه هم که: فکر نمیکنم صرف ملیت یا قومیت چیزی باشه که لازم باشه بهش افتخار کرد. به عنوان مثال: فرض کنید من بیام اینجا در مورد خانوادم بنویسم و بگم که افتخار میکنم فرزند چنین خانواده ای هستم. اشتباه نشه همین الآنشم به وجود خانوادم افتخار میکنم بابت همۀ خوبیهاشون. ولی سؤال من اینه که: آیا کسی نمیاد بگه: گیرم پدر تو راست فاضل، از فضل پدر تو را چه حاصل؟
و اما اصل محتوای همین نوشته: برخی از جملاتشو که اصلا قبول ندارم، برخی جملاتش هم که ببینیم اصلا تفسیر خود نویسنده چی هست و به چه هدفی این مطلبو نوشته و در فضای مجازی منتشر کرده؟
برام جالبه تو همین مطلب اومده که انقدر سوادمون بالا رفته که هر چیزی رو باور نکنیم. ولی متأسفانه خیلی وقتا بدون دقت و تأمل تا یه مطلبی رو میبینیم که ظاهرش قشنگه سریع لایک میکنیم. بدون اینکه به اصل و باطنش فکر کنیم یا در موردش یه ذره هم که شده، تحقیق و مطالعه داشته باشیم.
مثلا همین جوکها که در مورد اقوام مختلف ساخته شدند، سر منشأش از طرف همین کسانی هست که دشمنان این مرز و بوم هستند. کسانی که ریزبین و نکته سنج و اهل مطالعه در زمینۀ تاریخ و مانند اینها هستند متوجه میشند که چی میگم. قدیم بحث اقوام مطرح بود، الآن شده ایرانی و غیر ایرانی. لابد در آینده هم گفته میشه اصل انسانیته دیگه ایرانی و غیر ایرانی یعنی چی؟ که اتفاقا الآن هم به نوعی مطرحه!
موفق باشید.

درود. حدود ۵ یا ۶ ماه قبل این مطلب رو تو یکی از شبکه های اجتماعی خوندم. اولش قشنگی و رنگ و لعابش توجهم رو جلب کرد ولی بعد که چند دقیقه روش فکر کردم متوجه شدم که بیش از اندازه تخیلیه و خیلی از چیز هایی که تو این نوشته به همین چند وقت قبل نسبت داده میشن هنوز به قوت خودشون باقی هستن و از بین نرفتن حتی در کلان شهر ها. در ضمن, کامنت نازنین رو هزار بار لایک می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید