دسترسی یکسان تمام افراد جامعه به امکانات شهری یکی از اصلیترین موارد رسیدن به جامعهای ایدهآل است. در حالی که این روزها شاهد تاثیر
هر چه بیشتر تکنولوژی بر زندگی مردم هستیم، مسئله توجه به نیازهای معلولان هنوز در کشور ما بحث تازهای محسوب میشود.
بارها از پیادهروهایی عبور کردهایم که امکانات لازم را برای تردد افراد نابینا با عصای سفید نداشتند و یا با ایستگاههای مترویی مواجه شدهایم که فاقد پله برقی برای سهولت رفتوآمد ویلچرنشینان بودهاند. در برخورد با این موارد هر بار از خودمان میپرسیم که آیا حق زندگی برای همه افراد جامعه به طور مساوی در نظر گرفته
شده است و افراد معلول در مسیر رشد کیفی زندگی شهری چه سهمی دارند.
با این حال به لطف پیشرفت تکنولوژی، شرایطی به وجود آمده است که تمام افراد یک جامعه بتوانند از امکانات زندگی مدرن بهره ببرند و زندگیشان را به قبل و بعد از ورود
یک تکنولوژی تقسیم کنند. هوشمندسازی سیستم حملونقل درونشهری یکی از این موارد است. به طور مثال افراد نابینا به سادگی میتوانند با امکاناتی که فناوری در اختیار آنها قرار داده از اپلیکیشنهای مخصوص حملونقل استفاده کنند و با اعتماد به نفس بیشتری به انجام امور روزانه در خارج از منزل بپردازند.
اگر سری به سایت «محله نابینایان» بزنید و نام اسنپ را جستوجو کنید به مطالبی درباره نحوه استفاده افراد نابینا از اپلیکیشن تاکسی آنلاین اسنپ برمیخورید و
میتوانید صدها اظهار نظر را درباره این اپلیکیشن بخوانید. اظهار نظرهایی که اغلب نشان از اهمیت این سامانه هوشمند در زندگی افراد نابینا دارند و به همین دلیل این پیگیر کوچکترین تغییرات و بهروزرسانیهای آن هستند.
بخش عمده کسانی که در این سایت به تولید محتوا و تبادل نظر میپردازند خود عضوی از جامعه نابینایان هستند و همین امر به کاربردی شدن مطالب تولید شده کمک میکند.
از آنجایی که سایت «محله نابینایان» تلاش بهسزایی در جهت اعتلای سطح زندگی نابینایان دارد، برآن شدیم تا با مجتبی خادمی، مدیر و موسس این سایت، که در اصفهان زندگی میکند به گفتوگو بپردازیم. وی چندین اثر تالیف و ترجمه را در کارنامه خود دارد که یکی از مهمترین آنها ترجمه نرمافزار مسیریابی نابینایان به نام نزدیکیاب
است که به استقلال نابینایان در رفتوآمدشان کمک میکند. در گفتوگو با مجتبی خادمی که خود نیز عضوی از جامعه نابینایان است از مشکلات حملونقل افراد
نابینا تا پیش از روی کار آمدن اسنپ صحبت کردهایم و او در این گفتوگو به نکتههای جالبی درباره نیازهایشان برای دستیابی به استقلال بیشتر اشاره میکند.
- ایده شکلگیری سایت «محله نابینایان» از کجا آمده و چند سال است که از فعالیت این سایت میگذرد؟
از آنجایی که سایت آموزشی برای نابینایان در ایران به صورت مدون وجود نداشت تصمیم گرفتم به صورت متمرکز به این کار بپردازم. از مرداد سال 1390 سایت «محله نابینایان»
را راهاندازی کردم تا همه کاربران نابینا و کمبینا و والدینشان بتوانند تجربیات و اطلاعات خود را در سراسر کشور با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در واقع میتوان گفت که «محله نابینایان» اولین سایت تخصصی منسجم و مدون برای نابینایان در ایران است. با افزایش آمار بازدید سایت و تقاضا برای آموزش، افراد زیادی در مسیر بهبود بخش آموزشی به یاری ما آمدند و به این ترتیب گروهمان روز به روز بزرگتر شد. - قالب کلی سایت «محله نابینایان» چیست و در چه زمینههایی به تولید محتوا میپردازد؟
ما سه هدف را در تنظیم محتوای سایت خود دنبال میکنیم: تفریح و سرگرمی، آموزش و در نهایت استقلال افراد نابینا. مخاطب ما در بخش آموزش به طور مستقیم افراد نابینا هستند اما مطالب طوری تهیه میشوند که معلمان و والدین آنها نیز بتوانند از آنها استفاده کنند. - چندین مطلب در سایتتان با موضوع اسنپ خواندم که نشان میداد با جدیت پیگیر تازهترین تحولات این سامانه هستید. اولا نویسندگان این مطالب را به ما معرفی
کنید و ثانیا بفرمایید آیا این افراد نیز نابینا هستند؟
امیر سرمدی، مدیر پایگاه هواشناسی تهران، خبرنگار روزنامه ایران و ایران سپید، از جمله نویسندگانی است که در سایت ما به تولید محتوا میپردازد و از جمله نویسندگانی است که درباره اسنپ مینویسد. همچنین داریوش جوادیزاده، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، از دیگر نابینایانی هستند که نگارش مطالب آموزشی درباره اسنپ را بر عهده دارند. مطالبی هم از انجمن موج نور اصفهان داشتیم و خودم هم از جمله کسانی بودم که درباره اسنپ نوشتم. - نحوه درخواست خودرو در اپلیکیشن اسنپ برای یک فرد نابینا به چه صورت است؟
برنامهای به نام «تاک بک» (TalkBack) روی کل گوشیهای اندرویدی قرار دارد که در حالت عادی غیرفعال است. زمانی که شما این برنامه را فعال کنید تمام گزینههای روی گوشی هوشمند شما خوانده میشود. با فعال کردن این برنامه وقتی اسنپ را باز کنید تمام گزینههای موجود در این اپلیکیشن به صورت صوتی خوانده میشود و ما از طریق شنیداری میتوانیم از آن استفاده کنیم و خودروی خود را سفارش دهیم. - سوال اصلی من از شما این است که قبل از اسنپ چطور بدون مشکل در شهر رفتوآمد میکردید؟
از آنجایی که افراد نابینا عضوی از جامعه محسوب میشوند و یک انسان عادی هستند برای رفتوآمد خود از همان روشهایی استفاده میکنند که برای کل مردم جامعه در نظر گرفته شده است. قبل از اسنپ، مشکل اصلی ما در رفتوآمد وقتی پیش میآمد که میخواستیم از جایی در سطح شهر تاکسی تلفنی بگیریم و نیاز بود که نشانی دقیق خود را به راننده بدهیم. پیش از هوشمندسازی سیستم درخواست خودرو رانندگان از نقشه استفاده نمیکردند و به همین دلیل خیلی طول میکشید تا محل دقیق ما را پیدا کنند.
قبلا اگر در خیابانی بودیم که خوب آن را نمیشناختیم دائم مجبور میشدیم از عابران درباره جزئیات جایی که در آن هستیم بپرسیم و به راننده توضیح دهیم که مثلا روبهروی فلان مغازه یا مرکز ایستادهایم. سوای این موضوع، بحث قیمت سفر با تاکسی تلفنی مطرح بود که هزینه زیادی را به ما تحمیل میکرد. اسنپ به ما کمک میکند که بتوانیم به طور حدودی محل دقیق خود را روی نقشه برای راننده مشخص کنیم. نکته دیگر امنیت سفر با اسنپ است که این مزیت تنها محدود به نابینایان نمیشود. وقتی درخواست اسنپ میدهیم اسم و فامیل و پلاک خودروی راننده را داریم و از روی نرمافزارهای مخصوصی که متصل به جیپیاس است میتوانیم مسیر سفر را روی نقشه دنبال کنیم. - به نظر میرسد تکنولوژی انجام امور روزمره زندگی را برای افراد نابینا بیش از تصور معمول آسان کرده است.
بله تا حد زیادی همین طور است. اجازه بدهید یک مثال از تجربه خودم بزنم: من قبل از اسنپ اغلب از آژانسهای محلی ماشین میگرفتم و یک راننده ثابت دنبالم میآمد. این موضوع به نظرم یک ضعف داشت، راننده میدانست که مسافرش در کجا زندگی یا کار میکند. این مسئله باعث میشد از یک جایی به بعد بحث تجسس در زندگی شخصی مسافر مطرح شود.
سفر با اسنپ چنین مشکلاتی را ندارد، چون تعداد رانندههای آن زیاد است و هر بار راننده متفاوتی به دنبال شما میآید و کنجکاوی نمیکند که مسافرش چه کاره است یا کجا میرود. در کل میتوانم این طور توضیح بدهم که در سفر با اسنپ به حریم خصوصی افراد احترام گذاشته میشود. - هوشمندسازی حملونقل بر کیفیت زندگی شما آنقدر تاثیر گذاشته است که بتوان زندگیتان را به قبل و بعد از آن تقسیم کرد؟
به رفتوآمد ما کمک زیادی کرده و کیفیت آن را بالا برده است. قبل از اسنپ در خیابانها و اتوبوسها و تاکسیها معطل میشدم و آژانس هم که میگرفتم یک دردسر دیگر داشت. من تا قبل از اسنپ شب تا دیروقت جایی نمیماندم چون از یک ساعتی به بعد ماشین نبود و اگر هم بود گوش میبریدند و در سفرهای آخر شب باید هزینه چند برابر پرداخت میکردم. از زمان آغاز به کار اسنپ، من شبها خیلی راحت رفتوآمد میکنم و فرقی هم نمیکند که سفرم به مرکز شهر باشد یا حاشیه شهر و ساعت ۹ شب باشد یا ۴ صبح. مثلا شبهای ماه رمضان امسال آنقدر اسنپ زیاد بود که میدانستیم ۲۴ ساعته در دسترس است. این از آن امکاناتی محسوب میشود که به لطف اسنپ به وجود آمده است. - طبق تجربه شخصی شما، سفر با اسنپ و برخورد رانندههای این سامانه در مواجهه با افراد نابینا چطور است؟
من معمولا وقتی از اسنپ ماشین میگیرم به راننده زنگ میزنم و میگویم که نابینا هستم و با یک عصای سفید در فلان جا منتظر شما ایستادهام. در مجموع و در سفرهایی که با اسنپ داشتهام، فقط یک یا دو مورد پیش آمده که راننده بعد از تماس من لغو سفر زده است که آنها هم هر کدام دلایلی مثل تمام شدن گاز ماشین را ذکر کردهاند. در کل حس خوبی از سفر با رانندگان اسنپ به من دست میدهد و به نظرم اگر به طور میانگین در نظر بگیریم برخورد مناسبی دارند. اغلب ضعفهایی که در برخوردها وجود دارد خیلی به اسنپ ربط پیدا نمیکند و بیشتر به فرهنگ جامعه ما مربوط میشود، چون به هر حال رانندهها هم انسان هستند. - آیا افراد نابینا از تمام امکانات یک سامانه هوشمند حملونقل استفاده میکنند و مشکل خاصی در این باره وجود ندارد؟
مشکل ما با این سامانهها در ثبت مسیر است. چون نمیتوانیم مثل کاربران عادی مقصد مورد نظرمان را با کشیدن انگشت روی نقشه پیدا کنیم و آدرسمان را تنها از طریق نوشتن جستوجو میکنیم. مثلا گاهی اسم بعضی از خیابانها در اصفهان با جزئیات در نقشه ذکر نشده است و عملا ما نمیتوانیم آدرس مورد نظر خود را پیدا کنیم. من روزانه دو سه سفر و گاهی تا هشت سفر با اسنپ انجام میدهم. برطرف شدن این مشکل کمک زیادی به من میکند. - احساستان نسبت به اینکه اسنپ، در این فصل لیگ برتر فوتبال، حامی تیم سپاهان شده است چیست، به عنوان یک اصفهانی طرفدار تیم سپاهان هستید یا ذوبآهن؟
من خیلی پیگیر فوتبال نیستم، ولی تیم سپاهان را دوست دارم. تقریبا همه اصفهانیها طرفدار سپاهان هستند. برای من هم جالب است که اسنپ حامی یک تیم اصفهانی شده است.
ویراستار: امید صالحی
منبع خبر: خبر آنلاین
۱۶ دیدگاه دربارهٔ «مصاحبه با مجتبی خادمی در خصوص تأثیر اسنپ بر زندگی نابینایان»
سلام مصاحبه ی خوبی بود
سلام و تشکر از شما. دستپخت مدیره دیگه نمی تونه بد باشه.
سلام به نظرم صحبتهای آقای خادمی همه جانبه مزایای اسنپرو بررسی کردن. کلا از هوشمندسازی امکانات که باعث میشه ما نابیناها راحت تر باشیم خیلی لذت میبرم
منم واقعا لذت بردم و واسه همین هم بود که وقتی قرار شد من منتشرش کنم خیلی خوشحال شدم. موضوع رو هم واقعا دوست داشتم.
ثلام امیدخان با این وضع خیابونا و پیاده روها پیاده روی برای امثال ما نه تنها سودمند نیست آسیبزا هم هست قدیما با اسب میرفتند حالا با اسنپ
سلام فرهنگ چه بگوییم از این فرهنگ که هرچه می کشیم از دست این فرهنگ است. نمی دانم چرا اینقدر پایین است…. بابا فرهنگ بیا بالا کمی هم با ما بشین شاید مردم تو رو دیدن و با تو همنشین شدن و شدن با فرهنگ….. تشکر از مدیر که تشریح کردن وضعیت یه نرم افزار کاربردی رو هم تبلیغ توانمندی نابینایان رو داشتن و آموزش دادن….
درود. دمت گرررم. ولی من معتقدم اگه این کار ما به عادت تبدیل بشه, نه تنها خوب نیست, بلکه خیلی هم میتونه بد باشه و این تفکر رو به جامعه القا کنه که نابینا فقط باید با آژانس رفت و آمد داشته باشه.
لایک میکنم داداش.
از یکی مثل تو انتظار نداشتم انقد خوب حرف بزنی
سلام دکتر، دستتون طلا، بسیار ممنون از زحمت شما، دکترجان، انشا چی شد؟
سلام امید جان. ممنون از زحمتی که کشیدید. به امید روزهای بهتر.
چرا عکساشو درج نکردی؟ مرسی که ویرایش و منتشرش کردی. کاش شهر ما هم اسنب دار بشه
سلام.
مصاحبه خوبی بود ولی متاسفانه فقط تعریف و تمجید بود و معایب اسنپ برای نابینایان رو بهش اشاره ای نکرده بود.
مثلا اینکه: دکمه ها بدون برچسب هستند، محتوای نقشه رو افراد نابینا نمیتونن بخونن، قسمت سرچ برای افراد نابینا مشکل داره مثلا در شیراز اگر سرچ کنی بلوار جمهوری ۱۰۰۰تا بلوار جمهوری میاد که یکیش اصفهانه یکیش تهرانه و… که باید تک تک انتخاب بشه تا بدونیم مال کدوم شهر یا استانه و همچنین توی جستجو خیلی از مسیرهایی که در گوگل مپ هست اصلا پیدا نمیشن یا بعضی وقتها پیدا میشن و بعضی وقتها هم پیدا نمیشن. حتی من بعضی وقتها ترجیح میدم به خاطر اینکه نقشه بهتر کار کنه منوی اسنپ رو انگلیسی کنم تا حداقل بدونم توی کدوم کوچه هستم. به هر حال اسنپ خیلی نرم افزار خوبیه و من هم ازش استفاده میکنم ولی بایستی این معایب گفته میشد. من به نوبه خودم چندین بار این نکات رو به پشتیبانی اسنپ گفتم ولی متاسفانه جوابی نگرفتم.
سلام. هم مصاحبه خوب بود و هم پاسخ ها. امید خبرنگاری هستی واسه خودت ها! خیلی خوشم اومد.
ضمن تایید حرف علی کریمی و محمود هژبری، در رابطه با افراط نکردن در استفاده از اسنپ باید بگم. من خودم یه سقفی برای استفاده تعریف کردم. برای اینکه واقعا آدم هم معتادش میشه و هم تنبل میشه. هر چقدر هم سرتون شلوغ بود و عجله داشتید، حداقل هفته ای ۴ ۵ بار از همون وسائل عمومی کلاسیک باید استفاده کنید تا هم مهارتهای جهت یابی تون تحلیل نره و هم به این شیوه آدت نکنید. به هر حال در همیشه رو یک پاشنه نمیچرخه.
در رابطه با دسترسی نرم افزار هم فکر می کنم یه برنامه بذاریم و همگی متفق القول با احترام تمام از اسنپ بخوایم که دسترس پذیرش کنن بد نیست. مطمئنا اگه بدونن کاربرهای نابیناشون زیاده این کار رو میکنن.
سلام تشکر بسیار عالی
مرسی
با تشکر از امید و همه.
مصاحبه ام سانسور شده بود. همه اش رو نذاشتند. تأکید هم کردند که از بخش فنی حتما باهام تماس می گیرن برای حل مشکلات اسنپ و هنوز خبری نشده. پیگیرم…