خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

حوزه‏های بکر برای وکالت و مشاوره حقوقی

عرض سلام و ادب دارم خدمت یکایک دوستان. امیدوارم خوب و خوش باشید. راستش ما چند هفته‏ ای هست که روزهای جمعه در گروه واتس‏اپی صرفا مباحث حقوقی، جلساتی در خصوص مباحث حقوقی کمتر تخصصی برگزار می‏کنیم. تو این جلسات مباحث بیشتر حول محور مشاغل حقوقی و نحوه پیشرفت تو این مشاغل می‏چرخه.
جمعه قبل در خصوص حوزه‏های بکر در حقوق برای وکالت و مشاوره حقوقی صحبت کردیم. حوزه‏هایی که در حال حاضر با ورود به اونها و البته کسب دانش، تجربه و مهارت میشه تا حدود زیادی به یه اشتغال پایدار امید داشت. حوزه‏هایی که اگرچه ورود بهشون سخت هست اما قطعا تحمل این سختی ارزششو داره. کسانی که بتونند تو این جنبه‏های حقوق پیشرفت کنند و مطرح بشن یقین داشته باشند که مردم و دولت واسه سپردن کار به اونها سر و دست می‏شکنند.
در ابتدا باید بگم که حقوق و پزشکی شباهتهایی به هم دارند. وکلا هم مثل پزشکها به دو دسته وکلای عمومی و وکلای تخصصی تقسیم میشن. وکلای عمومی وکلایی هستند که همه مدل پرونده بهشون ارجاع میشه از طلاق و مهریه گرفته تا پرونده‏های ملکی و جزایی. اما وکلای تخصصی وکلایی هستند که فقط در یه زمینه خاص کار می‏کنند. در حال حاضر مردم بیشتر به وکلای تخصصی اعتماد می‏کنند و پرونده‏هاشون رو به این وکلا ارجاع میدن.
قبول پرونده‏های عمومی و روتین مثل طلاق و پرونده‏های ملکی برای وکلای جوون و تازه‏کار دوتا اشکال داره. اول این که مردم معمولا بیشتر به وکلای باسابقه و بنام اعتماد می‏کنند و به همین دلیل وکلای جوون معمولا بیکار یا کم‏کار میشن. اگه اون وکیل تازه‏کار مشکل بینایی داشته باشه که دیگه هیچی. کلی باید زمان بگذره تا بتونه واسه خودش اعتماد جمع کنه. دوم این که رقابت بر سر پذیرش این پرونده‏های عمومی خیلی زیاده. بنابراین وکلای تازه‏کار مجبورند به خاطر داشتن درآمد ولو اندک، با حق‏الوکاله خیلی کم پرونده‏ای رو قبول کنند و تازه کلی توسط موکل تحقیر بشن.
اما اگه وکیلی بتونه تو یکی از حوزه‏هایی که عرض خواهم کرد مطرح بشه دیگه با این چالشها مواجه نیست. البته وکلای جوون باید بدونند که مهارت تو این حوزه‏ها یه شب به دست نمیاد. باید چند سالی پرونده‏های عمومی رو با هر شرایطی قبول کنند تا بتونند به تدریج به عنوان یه وکیل کار بلد مطرح بشن و بعد پی حیطه‏های تخصصی و بکر باشند. من چندتا از این حوزه‏های بکر که قطعا خیلی جای پیشرفت دارند میگم. قطعا حوزه‏های دیگه‏ ای هم هست که تو گروه ما مطرح نشده و جای کار داره. این حوزه‏ها عبارتند از:
1- مالکیت فکری: حقوق مالکیت فکری از گرایشهای نسبتا جدید حقوق در ایران به شمار میاد. پرونده‏های مربوط به علامت تجاری، حق اختراع و حق تالیف در قلمرو این حوزه قرار دارند.
2- حمل و نقل: به جرات میگم ما تو ایران وکیل تخصصی حقوق حمل ونقل نداریم. واسه همین اتباع ما مدام در پرونده‏های بین‏المللی شکست می‏خورند. یه متخصص حمل‏ نقل می‏تونه در زمینه حمل هوایی، دریایی، جاده‏ای و ریلی فعالیت کنه. می‏تونه به شرکتهای هواپیمایی مشاوره بده. می‏تونه در تنظیم قراردادهای فرودگاهی بین ایران و سایر کشورها مشاوره بده.
3- حقوق بانکی: یه متخصص حقوق بانکی می‏تونه مشاور بانکها در تنظیم قراردادهای بانکی باشه و در مسائل پیچیده بانکداری بین‏المللی به دولت و تجار ایرانی مشاوره بده.
4- حقوق مالیات: ما وکیل تخصصی مالیاتی نداریم. واسه همین مردم مجبورند واسه انجام کارهای مالیاتی خودشون به دلالهایی مراجعه کنند که فاقد سواد حقوقی اند. در حالی که هر شخص حقیقی و حقوقی که فعالیت اقتصادی می‏کنه باید یه وکیل یا مشاور آشنا به امور مالیاتی داشته باشه وگرنه سرش بدجوری کلاه میره.
5- حقوق گمرکی: یه وکیل باسواد در امور گمرکی می‏تونه یه مشاور خوب و مفید واسه تجار و سازمان گمرک باشه.
6- حقوق بیمه: انواع مختلف بیمه تو ایران رواج یافته اما متاسفانه حقوق بیمه چندان رشد نکرده. پرونده‏های بیمه خیلی پیچیده هستند که فقط یه متخصص در حقوق بیمه می‏تونه اونا رو به سرانجام برسونه.
7- قراردادهای پیچیده: امروزه شکل قراردادها تغییر کرده. در عرصه تجارت داخلی و بین‏المللی قراردادهایی تنظیم میشه که جنبه‏های متعددی داره. اما متاسفانه اتباع ایرانی به علت نداشتن اطلاعات کافی قراردادهایی رو امضا می‏کنند که معمولا به نفعشون نیست و مبالغ هنگفتی ضرر می‏کنند.
8- تحلیلگر کنوانسیونهای بین‏المللی: یه تحلیلگر متخصص می‏تونه به دولت مشاوره بده که پیوستن به کدوم کنوانسیونها به نفع کشور هست و بهتره به کدوم کنوانسیونهای بین‏المللی نپیوندیم.
9- حقوق کار: بخش زیادی از مردم درگیر پرونده‏های ناشی از روابط کار هستند. خیلی مواقع حقوق کارگران و حتی کارفرمایان تضییع میشه. علی‏رغم حجم زیاد پرونده در این خصوص، ما وکیل تخصصی حقوق کار و تامین اجتماعی خیلی خیلی کم داریم.
10- دیوان عدالت اداری: دیوان عدالت رویه‏های خاصی داره که هر شخصی از اونها اطلاع نداره. حجم پرونده در این زمینه خیلی زیاد هست اما متخصص در این حوزه بسیار کم.
11- حقوق ورزشی: در اهمیت حقوق ورزشی همین بس که با شاهکارهایی که ورزشکاران، باشگاهها و فدراسیونهای ایرانی انجام میدن همیشه به وکلای تخصصی ورزشی نیاز هست. ورزش ایران به خاطر نداشتن وکیل تخصصی در زمینه حقوق ورزشی خیلی خیلی خیلی ضرر کرده.
12- حقوق انرژی: یه متخصص حقوق انرژی می‏تونه وکیل یا مشاور وزارتخانه‏های مرتبط یا وکیل یا مشاور شرکتهایی بشه که با این وزارتخانه‏ها در ارتباطند.
13- حقوق رسانه: یه متخصص در حقوق رسانه می‏تونه یه وکیل یا مشاور خوب برای اهالی هنر و فرهنگ باشه.
14- حقوق رایانه: در اهمیت حقوق رایانه کافیه به نقش این وسیله در زندگی توجه کنیم. با ورود رایانه مسائل حقوقی پیچیده‏ای به وجود اومده که فقط یه متخصص در این زمینه می‏تونه اونا رو حل کنه.
15- حقوق سلامت: یه متخصص حقوق سلامت می‏تونه یه مشاور خوب واسه وزارت‏خانه بهداشت باشه.
16- حقوق صنعتی: متخصص حقوق صنعتی می‏تونه به عنوان وکیل یا مشاور حقوقی در کارخانه‏ها فعالیت کنه.
17- داوری: سیاست دادگستری این هست که تا جایی که ممکن هست پرونده‏ها رو به داوری ارجاع بده تا از حجم کارش کم بشه. داور می‏تونه هر شخص حقیقی و حقوقی باشه و برخلاف قضاوت برای نابینایان محدودیتی نداره. داور همون کار قاضی رو انجام میده اما طرفین انتخابش می‏کنند و خیلی از تشریفات شکلی دادگستری رو هم نداره.
18- میانجی‏گری: مطابق قانون جدید آیین دادرسی کیفری اشخاص حقیقی و حقوقی می‏تونند با اخذ مجوزهای مربوطه اقدام به تاسیس موسساتی بنمایند که هدفش ایجاد سازش و رفع اختلاف بین مردم هست. میانجی‏گر مثل داور رای صادر نمی‏کنه.
19- متخصص حقوق کشورهایی که با آنها ارتباط تجاری و اقتصادی داریم. به جرات میگم ما در ایران متخصص حقوق چین، عراق، پاکستان، افغانستان، امارات و سایر کشورهایی که با اونا در ارتباط نزدیکیم نداریم. آشنایی به قوانین این کشورها می‏تونه به تجار ما در زمینه‏های مختلف خیلی کمک کنه. ما متخصص حقوق فرانسه و انگلستان زیاد داریم ولی ارتباطی با این کشورها نداریم که بتونیم از این متخصصها استفاده کنیم. هرچند تخصص در حقوق کشورهای صاحب‏نام حقوقی مثل فرانسه و انگلستان ضروریه اما در کنار اون، تخصص در حقوق کشورهای همسایه هم لازم هست.
20- تعزیرات حکومتی: پرونده‏های تعزیرات حکومتی بسیار زیاده. خیلی وقتا صاحبان مشاغل به خاطر نداشتن اطلاعات در این زمینه خیلی ضرر می‏کنند.
اما راه پیشرفت در این زمینه‏ها چیه؟ قطعا باید در گام اول در این حوزه‏ها مطالعه بشه. پیشنهاد می‏کنم دوستان پایان‏نامه و رساله‏های خودشون رو در این حوزه‏ها بنویسند و اون رو به پژوهشگاهها و نهادهای مختلف عرضه کنند. سعی کنند در این حیطه‏ها مقاله بنویسند تا به تدریج به عنوان متخصص مطرح بشن. در دوران کاراموزی وکالت به سازمانهای گفته شده رفت و آمد داشته باشند و سعی کنند در همایشهای مختلف شرکت کنند.
در پایان برای تکتک دوستان آرزوی موفقیت و بهروزی دارم.

۲۹ دیدگاه دربارهٔ «حوزه‏های بکر برای وکالت و مشاوره حقوقی»

سلام بر شما خانم تقوی. خیلی خیلی متشکریم که ماحصل مباحثات گروهی که در این خصوص داشتید رو برا ماها به اشتراک گذاشتید.
اصلاً قاعده بنظرم همین هست که اگه در هر دعوایی یا در هر محکمه ای شخصی وکیلی داشته باشه که در اون حوزه تخصص داشته باشه, یا وکلائی تربیت بشن که در حوزههای مختلفی تخصص داشته باشند, هم کار سریعتر به سرانجام میرسه, هم اینکه خیال موکل راحته که کارهاش انجام میشه, هم موکلی که حقوقش تضییع شده و متقابلش وکیلی خوب و کار‌کشته ای رو در اون حوزه ی مربوط به دعوا انتخاب کرده خیالش راحته یا حداقل امیدواری براش هست که حقوقش استیفا میشه. امروزه در کشور ما چه بسیار دعاوی که به همین خاطر که شخص امینی نداشته, یا فردی نداشته که راهنماییش کنه حقوقش تضییع میشه یا در سیستم پیچیده اداری کارهاش معطل میمونه و این معطلی هر در بسیاری موارد هم برا خود شخص اذیت کننده میشه و هم برا مسؤولین مربوطه.
تازه بنظرم اوضاع وقتی دلخراشتر میشه, که مثلاً شاکی وکیلی کار‌کشته و کاربلد رو در اختیار بگیره و خیلی راحت حقوقی رو که احتمال میرفت حق متشاکی باشه رو از آن خود کنه. چرا؟ چون این متشاکی بنده خدا که به ناحق علیهش ادعای دعوا شده به هر دلیل نتونسته وکیلی خوب پیدا کنه یا بعضاً هزینه وکیل رو نداشته.
متأسفانه در جامعه ی ما یا حتی جوامع کمتر برخوردار, این فرهنگ جا نیافتاده که افراد برا خودشون به ویژه در دعاوی یا امور پیچیده اداری وکیل داشته باشند, حال آنکه آنطوری که من شنیدم در جوامع پیشرفته هر کسی یا هر خانواده ای برا خودش وکیل یا وکلائی داره.
اگه این فرهنگ در جامعه ما رواج پیدا کنه خیلی عالی میشه.
عذرخواهی میکنم که یه جورایی در حوزه تخصصی شما مداخله کردم! بنده درسته کارشناسی فقه و مبانی حقوق دارم ام عملاً در این حیطه صاحبنظر نیستم.
بازم از انتشار این مبحث سپاسگزارم, ضمن آنکه از طولانی شدن دیدگاهم پوزش میطلبم.

سلام خواهش می‏کنم. ممنون بابت حضور و مطالب ارزنده‏ای که فرمودید. دقیقا همین طوریه. خیلی خوبه که در تمام مشاغل به سوی تخصص‏گرایی حرکت کنیم. باعث افتخارمون هست اگه به گروه ما تشریف بیارید.

سلام دوستان عزیز و عرض سلام ویژه خدمت سرکار خانم دکتر تقوی
ممنون از این پست مفید و ارزنده تون. همه نکات رو گفتید بنده هم یک نکته به اونا اضافه میکنم و اون شهرداریها هست. شهرداریها دارای کمیسیون های مختلفی هستند و قوانین و مقررات خاص خودشون رو دارن و کمتر کسی به صورت تخصصی وارد این مقولات شده. با توجه به کار تخصصی خودم در این زمینه فکر میکنم که فعالیت در زمینه حقوق شهری و شهرداری ها هم میتونه یکی از زمینه های بکر وکالت و مشاوره حقوقی باشه. همچنین قراردادهای مشارکت در ساخت و به طور کلی احداث پروژه های شهرسازی و ساختمانی.
به امید موفقیت روز افزون دوستان عزیزم
شاد زی مهر افزون

سلام بر خانم دکتر عزیز. امیدوارم خوب و خوش باشید. واقعا به نکات مهم و ارزنده‏ای اشاره کردین. ورود به هر یک از این حیطه‏ها می‏تونه تا حد زیادی تضمین‏کننده آینده شغلی باثباتی باشه. انشاالله سال آینده بعد از دفاع رساله شما در زمینه حقوق حمل‏ونقل شاهد حضور یه وکیل کاملا تخصصی در حیطه حمل ونقل باشیم.

سلام و درود بر خانم دکتر تقوی گرامی و بزرگوار
خوبید یا بهترید آییییا
خب شما که در گروه بسیار فعال هستید و با پیشنهادات خوبتون باعث قنای علمی گروه شدین
واقعاً مرسی که این مطالب رو اینجا قرار دادین خب من که کپی کردم توی ورد تا بعداً بازم بخونم
خب از ما که گذشته آخه پایان نامه عطیقه من که در باب خیار عیب هستش و فقهی حقوقی یعنی رسماً دخلم اومده با این نرم افزار جامع اهل بیت که قابل دست رسی هم نیست به هر حال مرسی خانم دکتر
ایام به کام و روزتون خوش

راستی خانم دکتر در زمینه های بکر حقوق جزا چیزی عنوان نکردین آخه شاید دوستان جزایی بیان این جا تحصن کنن که چرا از حوزه ی حقوق جزا موارد بکر و پول در بیار رو نگفتین
به هر حال بازم مرسی راستی این هفته در چه خصوص بحث میکنیم

حقیقتش من از حقوق جزا خوشم نمیاد واسه همین کلا اطلاعاتی در این خصوص ندارم. اتفاقا یکی از دوستان جزایی گروه، همون شب اومد پیوی و کلی دعوام کرد خخخخخخخخخ. اما جدا از شوخی برخی از همین حوزه‏ها مثل حقوق ورزشی، سلامت و محیط زیست جنبه جزایی هم دارند. اما به صورت تخصصی شاید بشه به حوزه جرایم اقتصادی یا جرایم علیه دولت اشاره کرد.

ممنونم از مقاله مفیدتون. خیلی خوبه که هر کس وارد حرفه ای می شه، محدوده کارشو خوب بشناسه. این باعث می شه راه هایی رو که سایر اشخاصی که در اون ضمینه مشتغل هستن، ادامه نده.
به فرمایش حضرت عیسی علیه السلام، از راه هایی نروید که روندگان آن بسیارند بلکه راهی را انتخاب کنید که روندگان آن کم باشند که در غیر این صورت؛ شما از ضیان کارانید.

با سلام
خانم تقوی اتفاقا منتظر پستی از سوی شما بودم تا موضوعی را در غالب کامنتی ، از شما و دیگر حقوق دانان محله در خواست کنم . همان طور که مستحضر هستید به لطف دوستان محله از نظر آموزشهای رایانه ای و اندرویدی غنی شده ولی در حوزه های تخصصی دیگر ضعیف مانده و به قول آقای خادمی همه باید از هنر و دانسته های خود این سایت را غنی تر کنند . مثلا بنده تصمیم گرفتم در حیطه مطالعاتی خودم به یاری خدا پستهای تخصصی پزشکی مربوط به نابینایان را منتشر کنم . تا هم نوعانم را از مشکلات مزید بر نابینائی نجات دهم ، زیرا نابینائی خود به تنهائی دردی است بس گران و اگر سهمی از فی کبد قرآنی هم باشد ، تا همین اندازه کافیست . اما در خواست من از شما و دیگر دوستان حقوقدان این است که به انتخاب خودتان ، یکی از مسائل حقوقی روزمره و مبتلا به که می تواند زندگی یک نابینا را بر باد فنا دهد را مطرح و پیش آگهی های قانونی ان را تذکر دهید . مثلا نکات مربوط به خرید و فروش ماشین ، خانه ، اجاره نشینی ، اموالی که والدین فرد معلول برای فرزندش به ارث می گذارند و غیره … در پایان خاطر نشان می کنم ، که خانم دکتر تقوی من می دانم که مشغلات شما زیاد است ولی یک پست در سال از شما را غنیمت میدانم . با تشکر از شما و دیگر دوستان که این کامنت را خواندند .

سلام ممنون از حضور و پیشنهاد مفید شما. حقیقتش موضوعات حقوقی بیشتر در چهارچوب پرسش و پاسخ معنی پیدا می‏کنه. شاید با نگارش چند سطر نشه جنبه‏های یه موضوع رو بیان کرد. اما من به نوبه خودم در حد توان در خدمتم. راستش من شخصا این فرصت رو ندارم که هر هفته این جا پست بذارم. اما اگه همه دوستان حقوقی دست به کار بشیم پیشنهاد خوبیه. در عین حال شما یا هر یک از دوستان که سوال حقوقی داشتند که احساس کردند من می‏تونم کمکی کنم با افتخار در خدمت هستم.

سلام و عرض ادب
از پست بسیار مفیدتان بسیار سپاس گذارم. مدتی پیش یک پست منتشر کردم به اسم واقعیت تلخ از درددل یک دوست قسمت سوم نهال. ماجرای حظانت یک دختر هفت ساله توسط پدر نابینایش. باورتان نمی شود که انبوه ایمیل و تلفن از سراسر کشور داشتم که با این مشکل دست و پنجه نرم می کردند و دادگاهها بخاطر معلولیتشان حقشان را نادیده می گرفتند. آنقدر درددل شنیدم و خواندم که با خود میگفتم کاش در این زمینه پستی منتشر می کردم ولی اطلاعات حقوقی ام پایین است. البته پرس و جوهایی کردم و راهکارهایی بهم پیشنهاد شد ولی هنوز اطلاعاتم کافی نیست. خوشحال میشم یکی از وکلای محله یا شما در این زمینه اطلاعاتی منتشر کنید.
در ضمن باید بگویم کاملا موفق شدید منرا وسوسه نمایید که بعد از سالها به دانشگاه و رشته حقوق فکر کنم و در این حوزه هایی که گفتید حوزه حقوق فکری و حقوق رسانه که درگیرش بودهم را دوست دارم. شاید کنکور سال آینده را شرکت کردم. موفق و پیروز باشید

درود به شما خانم دکتر. من حقوق نخوندم و رشته ای هم که قصد دارم برای ادامه تحصیل واردش بشم از گرایش های حقوق نیست. ولی این پست رو واقعا پسندیدم و معتقدم که مطالب شما اطلاعات خیلی مفیدی در اختیار دیگران قرار می ده. شاید حتی کسی باشه که با خوندن این پست مسیر آینده زندگی و تحصیلش رو مشخص کنه. بسیار لذت بردم از خوندن مطالبتون. شاد باشید.

سلام خانمی
حقیقتا که آفرین بر همتت
و مطمئنا این پست یکی از پست های بسی بسیار کاربردی هم برای حقوقدانان و حقوقخوانان این محله هست و البته خواهد بود و هم برای سایر عابرینی که به دنبال کسب اطلاعات در این زمینه هستند و تشکر بسیااار.

سلام ممنون. بهمنی ها بر همه چیز و همه کس و همه جا و همه وقت تسلط و برتری دارند. هم بر حق هستند و هم به احدی اجازه نمی دن حقشون رو تضییع کنه. با این اوصاف نیازی به حمایت نیست. این ما هستیم که باید چتر حمایتی خودمون رو بر سر سایر ماهها از جمله آبان گستره بدیم.

دیدگاهتان را بنویسید