خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

ارائه کتابچه‌ی خودآموز One drive برای نابینایان،

انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان در ادامه فعالیت‌های خود در تولید کتاب‌های خودآموز صوتی، همراه با کار عملی برای نابینایان و کم‌بینایان این بار کتابچه‌ی خودآموز One drive برای نابینایان را آماده عرضه کرده‌است.

برای آشنایی با کاربرد نرم‌افزار One drive و اطلاع بیشتر شما از مطالب این کتابچه، قسمتی برگزیده از مقدمه آن را به حضورتان تقدیم می‌کنیم.

 

با توجه به گسترش روزافزون شبکه اینترنت و متعاقب آن کاربرد فضای ابری در زندگی شخصی و حرفه‌ای کاربران رایانه و تلفن همراه، انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان پیش‌تر اقدام به تألیف کتابچه خودآموز Dropbox برای نابینایان کرده ‌بود؛ اما با یکپارچگی سرویس ابری شرکت مایکروسافت، با نام OneDrive، با آخرین نسخه سیستم عامل ویندوز و ارائه نسخه‌ی دسترس‌پذیر از این برنامه برای سیستم عامل اندروید، تصمیم به تهیه کتابچه‌ی خودآموز OneDrive در دو سیستم عامل پرکاربرد ویندوز و اندروید برای نابینایان گرفتیم. امید که مورد استقبال و استفاده‌ی شما دوست نابینا و کم‌بینا قرار گیرد.

ساختار کتابچه

مطالب این کتابچه در سه بخش، هفت فصل و یک ضمیمه سازماندهی شده است:

  • بخش اول به مطالب و مفاهیم عمومی مربوط به OneDrive اختصاص یافته‌است.
    • در فصل اول به معرفی فضای میزبانی فایل و فضای ابری پرداخته‌شده و مزایا و معایب آن مورد بررسی قرار گرفته، در ادامه سرویس OneDrive معرفی و در مورد دلیل انتخاب این برنامه صحبت شده‌است.
  • در بخش دوم به آموزش استفاده از نسخه ویندوز برنامه OneDrive پرداخته‌ایم.
    • در فصل دوم نحوه اتصال برنامه OneDrive به حساب مایکروسافت برای کاربران ویندوز ۱۰ و در ادامه نصب و متصل کردن برنامه به حساب مایکروسافت برای کاربران ویندوز ۷ را مورد بررسی قرار‌داده‌ایم.
    • در فصل سوم کار با OneDrive را شروع کرده‌ایم و به مطالبی از قبیل کار با پوشه OneDrive، مشخص کردن اینکه کدام پوشه‌های OneDrive بر روی رایانه همسان‌سازی شوند، راه‌های مختلف اشتراک پرونده‌ها و پوشه‌های OneDrive، منوی OneDrive و تنظیمات برنامه پرداخته‌ایم.
  • بخش سوم به آموزش نحوه استفاده از نسخه اندرویدی برنامه اختصاص یافته‌است.
    • در فصل چهارم ابتدا با نصب و متصل کردن برنامه به حساب مایکروسافت آشنا می‌شویم و سپس در یک نگاه، صفحه اصلی برنامه و قسمت فایل‌ها را بررسی می‌کنیم.
    • در فصل پنجم با مطالبی از قبیل مشاهده جزئیات، ذخیره یا دریافت، انتقال، تغییر نام و نهایتا حذف و بازنشانی یک پرونده یا پوشه آشنا می‌شویم.
    • در فصل ششم کار را با آشنایی با مواردی از قبیل انواع به‌اشتراک‌گذاری، آفلاین کردن و عملیات روی چند پرونده و پوشه ادامه می‌دهیم. پس از آن با ایجاد پوشه و آپلود پرونده آشنا می‌شویم.
  • در پایان، در فصل هفتم ابتدا تنظیمات حساب و سپس تنظیمات مربوط به برنامه OneDrive را مورد بحث قرار داده‌ایم.
  • در ضمیمه هم چگونگی افزودن یک برنامه به System Tray در ویندوز ۱۰ مطرح شده است.

این کتابچه دارای یک واژه‌نامه هم هست که در آن اکثر لغات انگلیسی به کار رفته در کتابچه، همراه معادل فارسی آن‌ها ارائه شده‌است.

توجه در استفاده

لطفاً در استفاده از کتابچه به نکات زیر توجه فرمائید:

  • سیستم‌عامل‌های به کار گرفته شده در این کتابچه، ویندوز ۱۰، اندروید نگارش ۶.۰.۱ و فقط در قسمت ۲.۲ ویندوز ۷ می‌باشد.
  • گوشی تلفن همراهی که در این کتابچه از آن استفاده شده سامسونگ گلکسی s۵ می‌باشد.
  • نسخه ویندوز نرم‌افزار OneDrive که در این کتابچه از آن استفاده شده Version 2017 (Build 17.3.7076.1026) و  اندروید 4.15 می‌باشد. OneDrive به صورت پیش‌فرض بر روی نسخه‌های ۸.۱ و ۱۰ ویندوز نصب است، اما باید آن را بر روی سایر نسخه‌های ویندوز و سیستم‌عامل‌های تلفن همراه نصب کرد.
  • نرم‌افزار OneDrive نسخه ویندوز نگارش 17.3.6998.0830 و نسخه اندروید نگارش 4.15 در پوشه‌ی Tools قرار داده‌شده‌اند. توجه داشته‌باشید که هر دو نسخه نرم‌افزار به روزرسانی می‌شوند و برای استفاده بهتر از این نرم‌افزار‌ها، بهتر است آنها را به روز کنید.
  • در این کتابچه، زبان پیش‌فرض برای کار در منوهای نسخه اندروید فارسی است؛ در عین حال کاربر در صورت تمایل می‌تواند با توجه به امکانات صفحه‌خوان، با تغییر زبان سیستم از سایر زبان‌ها نیز استفاده کند.
  • عبارات دیگری که همراه صحبت‌های گوینده می‌شنوید، خروجی صفحه‌خوان‌ها، در بخش دوم Jaws نگارش 18 و در بخش سوم Talk back، نگارش 4.5.1 است. صفحه‌خوان، نوشته‌های خروجی برنامه‌ها را به گفتار تبدیل می‌کند.

 

برای تهیه‌ی این کتابچه می‌توانید روزهای فرد از ساعت 12 تا 14 و روزهای زوج از ساعت 16 تا 18 به جز روزهای تعطیل با تلفن 03136687033 تماس بگیرید.

به امید روزهای روشن‌تر.

۱۵ دیدگاه دربارهٔ «ارائه کتابچه‌ی خودآموز One drive برای نابینایان،»

سلام.
تشکر میکنم از انتشار مطالب به روزتون و خدمت به گسترش سطح علمی و آموزشی نابینایان.
برنامه های فضای ابری آیا همشون مثل drop box هستن که حتما باید آخرین نسخه رو نصب کرد؟
بعد هم حتما نیاز باشه که ویندوز به روز باشه و ورژنهای قبلترش از کار بیفته و ورژنهای جدیدترش روی ویندوزهای قدیمی نصب نشه یا نه؟
تشکر میکنم به سؤالم هم پاسخ بدین.
حتی درباره مسنجرها هم تشکر میکنم بفرمایین آیا همشون مثل اسکایپ هستن که این مشکل رو داشته باشن؟
اینطوری که پیداست، نگرانم که اسکایپ دیگه از xp پشتیبانی نکنه.
نسخه ۸ منتشر شده و میگن زیاد دسترسپذیر نیست.
من که قبل از اینکه با این مشکل مواجه بشم، خودم با اسکایپ خداحافظی کردم!

سلام خانم آیت شما میتونید ویندوز ۱۰ رو تا آخر سال میلادی به صورت رایگان و بدون استفاده از کرک دانلود کنید تا از ویندوز قدیمی و کهنه و نا امن xp خدا حافظی کنید و یا اینکه به لینوکس رو بیارید و خودتون رو راحت کنید

سلام.
تشکر میکنم.
لینوکس که امکان استفادش رو ندارم.
قدیمی و کهنه بودن هم برای من اهمیتی نداره، یه چیزی میخواستم منو به آرزوهام برسونه که همین xp هم به لطف خدا رسوند!
از ویندوز ده متنفرم و یکی از آرزوهام اینه که هیچوقت گذارم بهش نیفته.
اینقدر دربارش خوندم که اگه یک نفر بتونه نظر منو عوض کنه، یک میلیارد جایزه پیشم داره!
یعنی میگم اینقدر مطمئنم از تنفرم نسبت به ویندوز ده که یک میلیارد میدم کسی بتونه نظرم رو تغییر بده.
نه به خود مایکروسافت اعتماد دارم نه به محصولاتش.

سلام زهرا جان.
شما میگید که به خود مایکروسافت و کلیۀ محصولاتش اعتماد ندارید و معتقدید که همشون نا امنند. ویندوز xp مگه محصول شرکت مایکروسافت نیست؟ سیستمتون هم که خاطرم هست سال گذشته ویروسی شد مگه سیستم عامل دیگه ای غیر از ویندوز xp روش نصب بود؟ اصلا یه سؤال دیگه: کلا میشه تو این دنیا چیزی رو پیدا کرد که هیچ ضرر خطر و تزاحمی نداشته باشه؟ اگه بخواییم اینطوری فکر کنیم، خودمون رو عملا از خیلی چیزا محروم می کنیم و خواهیم کرد. از مسئولین محترم موج نور عذر می خوام که به نوعی اینجا پر چونگی کردم. موفق باشید.

سلام مرسی شما خوبی؟
نه قبلا هم ویندوزم xp بود و الآنم هست.
این شرکتها هستن که با ایجاد اضطراب و جو روانی ما رو از آرامش و امنیت محروم میکنن.
طوری که حس کنم انگاری جرم کردم ویندوزم قدیمیه!
حتی گروه نرم افزاری شرکتهای مختلف هم که باهاشون ارتباط دارم، چه داخلی چه خارجی سرزنشم میکنن.
اما من به لطف خدا به تازگی راهم رو پیدا کردم و دیگه نمیخوام درگیر اینجور مسائل باشم.

سلام بر شما، اگرچه نمی‌شود درمورد همه نرم‌افزارها و برنامه‌ها حکم قطعی صادر کرد اما تا آنجا که به ما و تجربه ما مربوط می‌شود اکثر آنها باید خود را با سیستم‌های عامل سازگار کنند و به همین دلیل تغییر و به روز شدنشان تقریباً قطعی است؛ بنابراین، این کاربران هستند که باید خود را با این نرم‌افزارها سازگار کنند و با افزایش دانش و امکانات بتوانند از آنها استفاده کنند. با آرزوی موفقیت برای شما.

سلام مجدد.
خیلی تشکر میکنم از اینکه من رو درک کردین منظورم پاسختون به کامنت خودم هست.
اما من دقیقا معتقدم این شرکتها هستن که باید به نیاز کاربراشون احترام بذارن.
تکنولوژی باید در خدمت ما باشه، نه ما در خدمت تکنولوژی!
و این شرکتها دقیقا دارن تلاش میکنن آدم رو از معنویت دور و به خودشون وابسته و اسیر آپدیت و استرسهای مربوط به اون کنن!
این جملات رو قبلا در صدا و سیما شنیده بودم اما باور نمیکردم.
تا اینکه به لطف خدا راهم رو پیدا کردم و فهمیدم چقدر اشتباه کردم این سه سالی که اینترنت دارم، مقدار زیادی از وقتم، فکرم و تلاشم رو صرف نرم افزارای مختلف و استرس و نگرانی برای تکنولوژی و آینده اون گذاشتم!

سلام مجدد.
به نظرم خودتون به نوعی جواب خودتون رو دارید میدید.
درسته این تکنولوژیه که باید در خدمت ما باشه. شرکت ها هم موظفند به نیاز کاربرانشون احترام بگذارند. اینه که در به روز رسانی های جدید سعی می کنند با توجه به بازخوردی که می گیرند، نواقص رو برطرف کنند. درسته. نباید فقط هم و غم و دغدغه هامون فضای مجازی و به روز رسانی های نرم افزار باشه، ولی این هم درست نیست که زیاد خودمون رو محدود کنیم و خودمون هم به نیاز خودمون بی توجه باشیم. مثل اینه که من بگم می خوام مثل گذشته زندگی کنم و حتی خودم رو از استفاده های مفید از تلفن ایمیل و مانند این ها محروم کنم. دوستانه و خواهرانه بهتون میگم که زیاد به خودتون سخت می گیرید. همینطور که تو کامنت قبلیم هم نوشتم، توی این دنیا هیچ چیزی رو نمی تونیم پیدا کنیم که خطر ضرر و مانند این ها نداشته باشه. مهم اینه که بتونیم درست استفاده کنیم، و هنر اینو داشته باشیم که تکنولوژی رو به خدمت خودمون بگیریم و درست مدیریتش کنیم.

اگه من میگفتم کلا از تکنولوژی استفاده نکنیم که الآن خودمم اینجا نبودم!
من میگم یک بار برای همیشه!
هرچی نیاز داشتم پیدا کردم و علاقه ای به صرف وقت برای اینجور مسائل ندارم.
تصمیم گرفتم تمام داشته هام رو به توفیق خدا همیشه نگه دارم و دیگه چیزی رو به روز نکنم.
درباره نرم افزارام که مطمئنم.
ویندوز هفت یک سری مزایی داره، اما از ویندوزهای بعدیش واقعا مطمئنم که متنفرم.

سلام و درود به خانم‌ها نازنین و زهرا آیت، توجه داشته‌باشید چه ما بخواهیم و چه نخواهیم؛ شرکت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به هر دلیل شناخته یا ناشناخته، دانسته یا ندانسته، عمداً یا سهواً به خاطر مادیات یا معنویات در به روز کردن محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود ذره‌ای تردید به خودشان راه نمی‌دهند و نخواهند داد. به هر حال این ما هستیم که با توجه به نیازها، عقاید، سلایق، علاقه‌مندی‌ها، اجبار و دلایل دیگر باید انتخاب کنیم که به این به روزرسانی‌ها بپیوندیم یا خیر. ضمن احترام به همه نظرات و سلایق آرزومند موفقیت‌های روزافزون شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید